خیابان انقلاب تهران | مسیری طولانی به‌سمت آزادی

0

خیابان انقلاب یکی از مهم‌ترین خیابان های تهران محسوب می‌شود. این خیابان در مرکز شهر تهران قرار دارد. خیابان انقلاب یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های محله 11 تهران است. در بین محله های تهران، انقلاب را می‌توان کانون فرهنگی شهر دانست. به همین خاطر آن را به‌عنوان محله محبوب دانشجویان نیز می‌شناسند. امروز با ما همراه باشید تا یکی از مهم‌ترین خیابان‌های پایتخت ایران، یعنی خیابان انقلاب را بهتر بشناسید.

فهرست مطالب

خیابان انقلاب تهران کجاست؟

خیابان انقلاب تهران در مرکز پایتخت قرار دارد. این خیابان در محور شرق به غرب واقع شده است. بدون اغراق می‌توان گفت که این خیابان یکی از مهم‌ترین شاهراه‌های پایتخت به حساب می‌آید. این خیابان با 5‌کیلومتر طول یکی از طولانی‌ترین خیابان‌های تهران نیز هست. در واقع خیابان انقلاب حدود یک‌سوم خیابان ولیعصر طول دارد. این خیابان از میدان امام حسین آغاز می‌شود و تا میدان انقلاب ادامه دارد. محله انقلاب دقیقاً در محدوده طرح ترافیک تهران قرار دارد. به همین خاطر دسترسی به آن با وسیله نقلیه شخصی کمی دشوار است. این خیابان را می‌توان یکی از مهم‌ترین مراکز اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در تمام ایران دانست.

تاریخچه خیابان انقلاب

تصویری از خیابان انقلاب تهران

تهران در حال حاضر از نظر امکانات، شرایط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مهم‌ترین شهر ایران محسوب می‌شود. این در حالی است که پیش از دوران قاجار، تهران اهمیت خاصی نداشت. از دوران آقامحمدخان قاجار، تهران به پایتخت ایران تبدیل شد. از آن دوران به بعد، این شهر رشد بسیاری را تجربه کرد. در گذشت، دروازه شمیران، دروازه دولت، دولاب، غار و چند دروازه دیگر تهران را محدود می‌کردند. در حقیقت می‌توان گفت اصلی‌ترین بخش تهران را بخش مرکزی و جنوب آن تشکیل می‌دادند. در آن دوران مناطقی همانند تجریش جزء محله های تهران نبودند. در اصل این مناطق جزء مناطق ییلاقی پایتخت به حساب می‌آمدند.

در دوران قاجار حتی خبری از محل خیابان انقلاب امروزی تهران هم نبود. قدمت محله انقلاب به دوران پهلوی اول باز می‌گردد. گویا شخص رضاخان دستور ساخت این خیابان را صادر کرد. به همین خاطر آن را در ابتدا با نام خیابان «شاهرضا» می‌شناختند. این خیابان در آن دوران از میدان فوزیه (میدان امام حسین امروزی) آغاز می‌شد و تا میدان 24 اسفند (میدان انقلاب امروزی) ادامه داشت.

تصویری از خیابان انقلاب تهران

به‌صورت دقیق باید گفت که انقلاب در سال 1313 خیابان‌کشی شد. دلیل ساخت این خیابان، ایجاد مسیر دسترسی به دانشگاه تهران بود. دانشگاه تهران را می‌توان جزء اولین دانشگاه‌های مهم ایران دانست. در آن دوران به افزایش سطح تحصیل و سواد ایرانیان توجه بسیاری می‌شد. به همین خاطر رضاخان دستور داد تا خیابانی عریض و بزرگ برای دسترسی راحت دانشجویان و اساتید به دانشگاه تهران ایجاد کنند.

لازم به ذکر است ساخت این خیابان در آن دوران یک چالش بزرگ بود. گویا بسیاری از اراضی که این خیابان از آن‌ها عبور می‌کند، به دو تاجر بزرگ تهران تعلق داشتند. به همین خاطر رضاخان دستور داد تا تمامی اراضی آن‌ها را، حتی بیش از نیاز خیابان انقلاب، خریداری کنند. از‌این‌رو این خیابان را با خیال آسوده بنا کردند.

چطور انقلاب از شاهرضا به انقلاب تغییر نام پیدا کرد؟

محله انقلاب امروزی، در دوران رضاخان و به دستور مستقیم شخص وی بنا شد. به همین خاطر این خیابان را تا دوران پهلوی دوم نیز با نام خیابان «شاهرضا» می‌شناختند. همان طور که می‌دانید، این خیابان یکی از مهم‌ترین مراکز ایران به حساب می‌آید. حتی معروف‌ترین دانشگاه ایران، یعنی دانشگاه تهران نیز در همین خیابان قرار دارد. حضور دانشگاه تهران در این خیابان باعث شد تا روشن‌فکران جامعه به‌سمت این خیابان و کافه‌های اطراف آن کشیده شوند. در آن دوران بسیاری درباره استبداد و دیکتاتوری شاه ایران صحبت می‌کردند.

تصویری از خیابان رضا شاه تهران

دانشجویانی که در دانشگاه تهران تحصیل می‌کردند، از دموکراسی اطلاع داشتند. آن‌ها به‌کرات از کشورهای اروپایی دیدن کرده بودند. به همین خاطر به‌تدریج مخالفت با نظام دیکتاتوری شاهنشاهی از همین دانشگاه آغاز شد. دانشجویان بر این باور بودند که باید یک نظام کاملاً مردمی و دموکرات بر مردم حکومت کند. در حقیقت همین افکار بود که آتش انقلاب ایران را شعله‌ور کرد.

به همین خاطر می‌توان زادگاه انقلاب ایران را دانشگاه تهران و البته خیابان «شاهرضا» دانست. بخش بسیاری از درگیری‌های انقلاب میان قشر دانشجو و روشن‌فکر و قوای سرکوب‌گر بود. به همین خاطر پس از پیروزی انقلاب، این خیابان از «شاهرضا» به «انقلاب» تغییر نام پیدا کرد.

پس از تغییر نام شاهرضا، بسیاری از خیابان‌ها و محلات دیگر نیز تغییر نام پیدا کردند. شاهرضا از میدان فوزیه (نام یکی از همسران محمدرضا شاه) تا میدان 24 اسفند (زادروز رضاخان) ادامه داشت. پس بر اساس خطی‌بودن مسیر، میدان فوزیه به امام حسین (اشاره به قیام ایشان) و 24 اسفند به میدان انقلاب (اشاره به پیروزی انقلاب) تغییر پیدا کرد.

محله‌های خیابان انقلاب را بهتر بشناسید

خیابان انقلاب خیابانی با 5‌کیلومتر طول است. پس این خیابان در مسیر خود از محله‌های مختلفی عبور می‌کند. در این قسمت قصد داریم تا شما را با بخش‌های مختلف این خیابان بهتر آشنا کنیم.

  • محله دماوند

تصویری از خیابان دماند تهران

در حقیقت میدان امام حسین، مرز مشترک بین خیابان دماوند و خیابان انقلاب به حساب می‌آید. میدان امام حسین یکی از مهم‌ترین مناطق تهران است. این میدان را در گذشته با نام میدان فوزیه می‌شناختند. اگر به تماشای بازارچه‌های محلی علاقه‌مند هستید، میدان امام حسین برای شما بهترین گزینه خواهد بود. در چند سال گذشته، این میدان به‌صورت کامل بازسازی شد. در گذشته خودروها می‌توانستند دور این میدان دور بزنند؛ اما در حال حاضر امکان تردد خودرو در این میدان وجود ندارد. طی بازسازی اخیر، برای طراحی میدان امام حسین از بین‌الحرمین الگوبرداری کردند.

تصویری از خیابان دماند تهران

دورتادور این میدان، صدها مغازه مختلف به چشم می‌خورد. در بین این مغازه‌ها می‌توانید از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را پیدا کنید! اجناس این مغازه‌ها قیمت بسیار اقتصادی و ارزانی دارند. بسیاری از مغازه‌های این میدان را فروشنده‌های انواع کیف، کفش و البسه تشکیل می‌دهند. البته از میدان امام حسین کمی به‌سمت خیابان دماوند که پیش بروید، با بورس فروش فرش و موکت رو‌به‌رو خواهید شد.

این میدان از یک سمت با خیابان دماوند، از یک سمت با خیابان انقلاب و از یک سمت با خیابان 17 شهریور برخورد می‌کند. خیابان هفده شهریور نیز بیشتر بورس خرید موتور سیکلت در تهران است. همچنین می‌توانید از میدان امام حسین با پای پیاده خودتان را به خیابان مازندران برسانید. در این خیابان می‌توانید از یک بازارچه تره‌باره بزرگ دیدن کنید. در این بازار انواع مغازه لبنیات، میوه‌فروشی، سبزی‌فروشی و قصابی حضور دارند. قیمت اجناس این بازارچه به‌طور عجیبی ارزان‌تر از سایر مناطق تهران است. همچنین در نزدیکی این بازار می‌توانید شاهد مغازه‌‌های فروش اجناس دست‌دوم باشید.

  • محله نظام‌آباد

تصویری از محله ی نظام آباد

محله نظام‌آباد یکی از قدیمی‌ترین محله‌های مرکز تهران است. این محله بخش بزرگی از تهران را شامل می‌شود. خیابان گرگان، خیابان نامجو و خیابان سپه را می‌توان جزء خیابان‌های معروف این محله نامید. خیابان گرگان یکی از خیابان‌های معروف و تجاری شهر به حساب می‌آید. اگر حوصله‌تان سر رفته باشد، می‌توانید از ابتدا تا انتهای این خیابان را پیاده راه بروید. در این خیابان انواع مغازه‌های مختلف به چشم می‌خورند. قیمت اجناس این خیابان نیز در مقایسه با سایر مناطق تهران به‌مراتب اقتصادی‌تر است. در این منطقه خبری از بازارچه خاص یا بورس کالایی بخصوص نیست.

  • محله پل چوبی

پس از محله نظام‌آباد، وارد محله پل چوبی خواهید شد. برخی این محله را با نام دروازه دولت و برخی دیگر با نام دروازه شمیران می‌شناسند. البته فاصله تمام این محله‌ها تا یکدیگر بسیار اندک است. از‌این‌رو می‌توان همه آن‌ها را در قالب یک محله بررسی کرد.

تصویری از محله ی پل چوبی

دقیقاً پس از محله نظام‌آباد، پل چوبی را خواهید دید. پل چوبی یکی از قدیمی‌ترین پل‌های پایتخت به حساب می‌آید. این پل در محور جنوب – شمال قرار دارد. این پل از شمال به‌سمت میدان سپاه راه دارد. دور میدان سپاه بورس آب‌میوه و بستنی است. پس اگر قصد تجربه شکم‌گردی ارزان‌قیمت را دارید، سری به میدان سپاه بزنید. در مسیر نیز از فروشندگان چادر و تجهیزات ارزان‌قیمت کمپ دیدن خواهید کرد. این پل از جنوب نیز به میدان بهارستان و منطقه بازار تهران راه پیدا می‌کند. در مسیر جنوب پل چوبی، می‌توانید شاهد فروشندگان محصولات چوبی باشید.

در ضلع‌ شمال‌غربی پل چوبی، یک خیابان اریب به چشم می‌خورد. این خیابان سمیه نام دارد. خیابان سمیه با خیابان‌های بزرگی همانند شریعتی و بهار تقاطع دارد و نهایتاً به خیابان حافظ و دانشگاه امیرکبیر می‌رسد. این خیابان یکی از مناطق معروف برای کافه‌گردی در تهران محسوب می‌شود. همچنین بیمارستان آراد، یکی از معروف‌ترین بیمارستان‌های تهران نیز در همین خیابان واقع شده است.

تصویری از محله ی پل چوبیکمی جلوتر، با تقاطع خیابان سعدی رو‌به‌رو خواهید شد. سعدی از خیابان انقلاب تا محدوده بهارستان ادامه داد. بخشی از این خیابان به فروش تجهیزات صنعتی تعلق دارد. در مسیر خیابان سعدی، می‌توانید خودتان را به خیابان منوچهری برسانید. این خیابان بورس ساک، چمدان، لوازم آرایشی و بهداشتی بسیار ارزان‌قیمت است. همچنین در این محله تعمیرات چمدان، ریش‌تراش و غیره انجام می‌شود.

  • محله فردوسی

پس از خیابان سعدی، به خیابان لاله‌زار خواهید رسید. خیابان لاله‌زار یکی از مهم‌ترین خیابان‌های تهران است. در گذشته انواع سالن تئاتر و بهترین کافی شاپ های تهران در این خیابان حضور داشتند. شاید خاطرات خیابان لاله‌زار را از زبان پدربزرگتان بسیار شنیده باشید. این خیابان در حال حاضر مهم‌ترین مرکز خرید‌و‌فروش تجهیزات روشنایی و برق در تمام ایران است. بسیاری از کارخانه‌های تولید محصولات مرتبط با برق در این خیابان شعبه دارند. همچنین می‌توانید انواع لوسترهای بسیار لوکس یا لامپ‌های خاص را از این خیابان تهیه کنید. قیمت برخی از محصولات لوکس این خیابان بسیار گران است. البته می‌توانید انواع تجهیزات معمولی همانند لامپ، سیم، تزئینات یا آیفون خانه را در این خیابان با قیمت منطقی تهیه نمایید.

تصویری خیابان فردوسی

پس از لاله‌زار وارد میدان فردوسی خواهید شد. این میدان در مرکز خیابان انقلاب قرار دارد. میدان فردوسی یکی از مهم‌ترین مراکز تجارت ایران به حساب می‌آید. میدان فردوسی از سمت جنوب به میدان امام خمینی یا همان توپخانه راه دارد. از سمت شمال نیز محدود به خیابان کریمخان می‌شود. میدان فردوسی مرکز صرافی‌های ایران است. دورتادور میدان، دلال‌های بازار ارز را مشاهده خواهید کرد. همچنین داروخانه رامین، یکی از معروف‌ترین داروخانه‌های تهران نیز دور همین میدان قرار دارد.

  • محله ولیعصر

بعد میدان فردوسی به خیابان حافظ خواهید رسید. این خیابان از سمت جنوب به جمهوری و از سمت شمال به کریمخان راه دارد. دانشگاه معروف امیرکبیر نیز جنب همین خیابان واقع شده است. همچنین در مسیر جنوب این خیابان به پاساژ علاءالدین و بازار موبایل ایران دسترسی پیدا می‌کنید.

تصویری از محله ولیعصر تهران

بعد خیابان حافظ، طولانی‌ترین خیابان ایران با 18‌کیلومتر طول انتظار شما را می‌کشد. چهارراه ولیعصر یکی از معروف‌ترین چهارراه‌های تمام ایران است. این چهارراه را می‌توان مرکز فرهنگی تهران دانست. پارک دانشجو و تئاتر شهر در بخش جنوب‌شرقی آن قرار دارند. خیابان ولیعصر از جنوب به میدان راه‌آهن و از شمال به میدان تجریش راه پیدا می‌کند. در طول این خیابان چندین سینما و مراکز خرید مختلف وجود دارند. قدم‌زدن در خیابان ولیعصر  می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد.

  • محله دانشگاه

محله دانشگاه را می‌توان مرکز اصلی محله انقلاب دانست. این محله از ابتدای خیابان 16 آذر آغاز می‌شود و تا محدوده خیابان جمالزاده ادامه دارد. دانشگاه تهران در همین محله و منطقه واقع شده است. این بخش را می‌توان فرهنگی‌ترین محله در تمام ایران دانست. تقریباً فروشگاه تمام انتشاراتی‌های بزرگ ایران در این خیابان حضور دارند. در محله دانشگاه و تمام خیابان‌های اطراف آن، چندین و چند مرکز خرید بسیار بزرگ مخصوص کتاب وجود دارد. در این خیابان می‌توانید هر کتابی که تصور می‌کنید را بیابید.

تصویری از محله دانشگاه تهران

در این محله همواره تردد بسیاری صورت می‌گیرد. لازم به ذکر است در این منطقه بیشتر کتاب‌فروشی‌ها، دانشگاهی هستند. در حقیقت به‌ندرت می‌توانید کتاب‌های غیردرسی را در این محدوده بیابید. در تمام منطقه میدان انقلاب، به‌لطف حضور دانشگاه، کافه‌های بسیاری نیز حضور دارند. همچنین در این محدوده می‌توانید سری به مراکز فرهنگی همانند سینمای مرکزی انقلاب، سینما سپیده یا سینما بهمن نیز بزنید.

ایستگاه‌های مترو درون خیابان انقلاب

خیابان انقلاب یکی از خیابان‌های طولانی تهران است. به همین خاطر در این خیابان چندین و چند ایستگاه مختلف مترو وجود دارد. بر اساس اینکه می‌خواهید به کدام محله واقع در خیابان انقلاب بروید، باید ایستگاه‌های مختلف را انتخاب نمایید.

ایستگاه مترو انقلاب واقع در خط زردرنگ مترو تهران، بهترین ایستگاه برای دسترسی به خود میدان انقلاب است. اگر قصد خرید کتاب یا بازدید از دانشگاه تهران را دارید، باید در این ایستگاه از مترو پیاده شوید.

تصویری از ایستگاه مترو

ایستگاه مترو تئاتر شهر دقیقاً در چهارراه ولیعصر قرار دارد. اگر قصد بازدید از پارک دانشجو، تئاتر شهر و یا خیابان ولیعصر را دارید، باید در این ایستگاه از مترو خارج شوید. این ایستگاه در خط مترو آبی آسمانی قرار دارد. به یاد داشته باشید برای دسترسی به هر ضلع از این چهارراه، باید از پیاده‌رو زیرزمینی آن استفاده نمایید. پس به شماره ورودی و خروجی مسیرها دقت کنید.

ایستگاه مترو فردوسی نیز دقیقاً دور میدان فردوسی قرار دارد. برای دسترسی به صرافی‌های تهران، بهترین ایستگاه، ایستگاه فردوسی است. همچنین در صورتی که قصد دسترسی به خیابان کریمخان، حافظ، بازار موبایل، علاءالدین، میدان توپخانه و لاله‌زار را دارید، می‌توانید این ایستگاه را برای خروج انتخاب کنید.

تصویر یاز ایستگاه مترو تهران

ایستگاه مترو دروازه دولت نیز در نزدیکی محله سعدی و پل چوبی قرار دارد. در صورتی که قصد دسترسی به لاله‌زار، پل چوبی، توپخانه، خیابان منوچهری، خیابان سمیه، بهار و غیره را دارید، می‌توانید در این ایستگاه پیاده شوید.

تصویری از ایستگاه مترو تهران

ایستگاه مترو امام حسین نیز در ابتدای محله انقلاب قرار دارد. از این ایستگاه می‌توانید برای دسترسی به میدان امام حسین، خیابان مازندران، محله نظام‌آباد، بیمارستان امام حسین، خیابان گرگان، پل چوبی، میدان سپاه و خیابان سمیه استفاده کنید.

آب‌وهوای خیابان انقلاب تهران

آب‌وهوای خیابان انقلاب تهران با آب‌وهوای سایر بخش‌های تهران تفاوت بسیاری ندارد. در واقع تفاوت دما در بخش‌های مختلف تهران خیلی محسوس نیست. البته از نظر سرما و میزان بارش، مناطق شمالی تهران سردتر هستند. همچنین در مناطق جنوبی تهران، شاید شدت گرما کمی بیشتر احساس شود. انقلاب در مرکز تهران قرار دارد. پس نه سرما و نه گرمای آن شدید نمی‌شود. بهترین زمان از نظر دما برای بازدید از این خیابان، فصل بهار و پاییز است. همچنین ترجیحاً باید حوالی عصر را برای انقلاب‌گردی انتخاب کنید. در این ساعت آفتاب غروب می‌کند و هوا بسیار مطبوع می‌شود.

دانشگاه تهران

تصویری از دانشگاه تهران

دانشگاه تهران یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری انقلاب به حساب می‌آید. در حقیقت همان طور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم، این دانشگاه عامل ساخت محله انقلاب است. بد نیست بدانید دانشگاه تهران، بزرگ‌ترین مرکز آموزش عالی در تمام ایران به شمار می‌آید. از این دانشگاه با القاب مختلفی همانند «نماد آموزش عالی» یا «دانشگاه مادر» نیز یاد می‌شود. قبولی در دانشگاه تهران، بخش بزرگی از موفقیت شغلی شما در آینده را تضمین خواهد کرد. به همین خاطر بسیاری از جوانان آرزوی قبولی در این دانشگاه را دارند.

تصویری از ساختمان دانشگاه تهراندانشگاه تهران از نظر سطح تحصیلی، جزء برترین دانشگاه‌های جهان به حساب می‌آید. بسیاری از دانشجویان این دانشگاه می‌توانند بی‌قیدوشرط برای ادامه تحصیل بورسیه کشورهای خارجی شوند. این دانشگاه 976 رشته مختلف را ارائه می‌دهد و حدود 53هزار دانشجو در آن تحصیل می‌کنند. لازم به ذکر است دانشگاه تهران به‌نوعی اولین دانشگاه دولتی ایران بود. این دانشگاه در سال 1313 و به دستور مستقیم رضاخان بنا شد. به همین خاطر بخش‌هایی از آن را می‌توان جزء آثار تاریخی ایران دانست. جالب است بدانید ساختمان‌های قدیمی دانشگاه هنوز هم بدون هیچ‌ تغییری، سالم و استوار باقی‌ مانده‌اند.

این دانشگاه مرکز روشن‌فکران ایران به حساب می‌آید. دانشگاه تهران همواره در فعالیت‌های دانشجویی و اعتراضات مردمی نقش بسزایی داشته است. این دانشگاه را می‌توان یکی از مهم‌ترین عوامل انقلاب ایران دانست. به‌لطف وجود این دانشگاه، صدها مرکز خرید‌و‌فروش تجهیزات تحصیلی و کتاب‌های درسی در همین محدوده ایجاد شده است.

تصویر سردر این دانشگاه را می‌توانید بر روی اسکناس‌های ملی کشور مشاهده کنید. در حقیقت باید گفت که این دانشگاه یکی از نمادهای مهم پایتخت است. این دانشگاه را می‌توان امیدی برای آینده بهتر کشور دانست. بسیاری از پیشرفت‌های کشور را مدیون دانشجویان همین دانشگاه هستیم.

تفریحاتی که می‌توانید در خیابان انقلاب تجربه کنید

  • دوچرخه‌سواری

تصویری از دوچرخه سواری در خیابان انقلاب تهران

در مسیر خیابان انقلاب، چندین و چند ایستگاه کرایه دوچرخه شهری وجود دارد. شما می‌توانید با هزینه بسیار اندک یکی از این دوچرخه‌ها را کرایه کرده و در مسیر مخصوص دوچرخه‌سواری کنید. دوچرخه‌سواری در مسیر خیابان انقلاب می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد. به‌علاوه اینکه شیب خیابان تقریباً صفر است و دوچرخه‌سواری در آن کار دشواری نیست.

  • پیاده‌روی

تصویری از پیاده روی در خیابان انقلاب تهران

اگر اهل پیاده‌روی باشید، می‌توانید از یک صبح تا عصر را به پیاده‌روی در محدوده خیابان انقلاب تهران اختصاص دهید. شما می‌توانید مسیر خود را از میدان امام حسین آغاز کنید. در طول مسیر باید از خیابان‌های مختلفی که پیش‌تر خاطرنشان کردیم نیز دیدن نمایید. طی‌کردن این مسیر می‌تواند بسیار مفرح باشد.

  • بازارگردی

تصویری از بازار گردی در خیابان انقلاب تهران

در طول مسیر خیابان انقلاب بازارها و بازارچه‌های مختلفی وجود دارند. از بازارچه تره‌بار خیابان مازندران گرفته تا مغازه‌های دور میدان امام حسین می‌توانند برای بازارگردی مناسب باشند. در طول مسیر از بازار لباس کودک یعنی خیابان بهار عبور می‌کنید. همچنین می‌توانید مسیر خود را کمی کج کنید و سری به بازار بزرگ کامپیوتر و قطعات الکترونیکی خیابان حافظ، جمهوری و ولیعصر بزنید. بازارهای کتاب انقلاب نیز برای افراد اهل مطالعه مناسب هستند.

  • شکم‌گردی

تصویری از کافه رستوران های خیابان انقلاب تهران

در محدوده انقلاب شکم‌گردی بسیار مزه می‌دهد. آش نیکوصفت یکی از معروف‌ترین رستوران‌های سنتی تهران در همین خیابان قرار دارد. در هر 4فصل سال این رستوران انواع آش، حلیم، شله‌زرد، عدسی، لوبیا و غیره را ارائه می‌دهد. همچنین دور میدان انقلاب چندین و چند مغازه مختلف مخصوص شکم‌گردان به چشم می‌خورد. یک قنادی کوچک در ضلع جنوب‌شرقی میدان قرار دارد. این قنادی نان‌خامه‌‌‌ای‌های بزرگ و بسیار خوشمزه‌ای دارد که باید حتماً طعم آن را بچشید. همچنین در نزدیکی سینماها، مغازه‌های آب‌میوه و بستنی وجود دارند. از مغازه‌هایی که حدود چند سال است دور میدان انقلاب حضور دارند، مغازه فروش انواع کیک، کلوچه و پیراشکی‌های خوشمزه و داغ است. یکی از این مغازه‌ها در نزدیکی درب ورودی شمال‌شرقی مترو میدان انقلاب قرار دارد.

  • عکاسی

بسیاری از عکاسان، خیابان‌ها و محله‌های پایتخت را به‌عنوان لوکیشن خود انتخاب می‌کنند. مناظر شهری و غیرشهری تهران در هر فصل و هر کادر زیبایی خاصی دارد. در خیابان انقلاب تهران می‌توانید کادرهایی بی‌نظیر را برای عکاسی خود پیدا کنید. در هر ساعت، هر فصل و هر زاویه یک تصویر بسیار زیبا منتظر است تا شما آن را ثبت کنید.

  • کافه‌گردی

تصویری از کافه های خیابان انقلاب تهران

همان طور که می‌دانید، هرجا که دانشگاه باشد، کافه هم هست! در محدوده خیابان انقلاب، خیابان ولیعصر، خیابان وصال، خیابان کارگر و خیابان‌های دور دانشگاه، چندین و چند کافه مختلف حضور دارند. اگر به کافه‌گردی علاقه‌مند هستید، در این خیابان می‌توانید از کافه‌های بسیاری دیدن کنید.

  • خرید کتاب

تصویری از کتاب فروشی های تهران

در حال حاضر دنیا، دنیای الکترونیک شده است. یک فرد می‌تواند بزرگ‌ترین کتابخانه دنیا را در تلفن‌همراه یا لپ‌تاپ خود داشته باشد. با وجود این هنوز هم هیچ موبایل و لپ‌تاپی بوی کاغذ را نمی‌دهد! هیچ موبایلی نمی‌تواند حس ورق‌زدن کتاب را به ما منتقل کند. به همین خاطر هنوز هم خرید کتاب می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد. از آن لحظه که داخل مغازه چند صفحه از کتاب را ورق می‌زنید تا زمانی که در مسیر بازگشت ذوق آن را دارید تا در اولین فرصت ممکن کتاب خود را بخوانید. در انقلاب می‌توانید کمی دور بزنید و به‌دنبال کتاب‌های جدید یا قدیمی بگردید. این یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحاتی است که افراد اهل مطالعه می‌توانند آن را تجربه کنند.

چه مدتی برای انقلاب‌گردی باید در نظر بگیریم؟

این مسئله کاملاً به خودتان بستگی دارد. اگر قصد دارید تا پیاده از جاهای مختلف انقلاب دیدن کنید، باید حداقل یک صبح تا بعد از ظهر زمان بگذارید. البته این مسئله به اینکه از کدام بخش‌های این خیابان دیدن می‌کنید نیز بستگی دارد. به‌عنوان مثال اگر فقط می‌خواهید از محله دانشگاه دیدن کنید، شاید یک صبح تا ظهر کافی باشد؛ اما برای بازدید از تمام محلات و خیابان‌های مختلف انقلاب، باید حداقل یک صبح تا بعد از ظهر زمان صرف کنید.

چه هزینه‌ای برای انقلاب‌گردی باید در نظر بگیریم؟

انقلاب‌گردی می‌تواند یک تفریح بسیار کم‌هزینه باشد. تفریحات مختلف و شکم‌گردی در این منطقه بسیار کم‌هزینه است. معمولاً اجناسی که در این خیابان عرضه می‌شوند، در مقایسه با سایر مناطق تهران قیمت مناسب‌تری دارند. کافه‌های این منطقه اقتصادی هستند و حتی در رستوران‌ها هم خبری از غذای گران‌قیمت نیست. به‌صورت کلی تفریحات این منطقه دانشجویی و اقتصادی است.

شرایط زندگی در خیابان انقلاب تهران

  • قیمت خانه‌ها برای خرید در خیابان انقلاب

تصویری از قیمت خانه های خیابان انقلاب تهران

خب همان طور که اشاره کردیم، خیابان انقلاب یک خیابان با طول 5‌کیلومتر است. مناطق مختلف این خیابان، قیمت‌های متفاوتی دارند. به همین خاطر به‌صورت میانگین خانه‌هایی که در خیابان اصلی انقلاب قرار دارند را مدنظر قرار می‌دهیم. به‌صورت کلی خانه‌های نوساز فول امکانات خیابان انقلاب در سال ۱۴۰۰، متری 30 تا 40‌میلیون تومان قیمت دارند.

  • قیمت خانه برای اجاره در خیابان انقلاب

برای اجاره خانه در خیابان انقلاب باید به‌ازای هر متر 3 تا 5‌ میلیون تومان رهن در نظر بگیرید. امکانات، عمر بنا و موقعیت قرارگیری آن بر این مقدار تأثیرگذار است. پس می‌توان گفت که رهن یک خانه فول امکانات در موقعیت مناسب، حدود 4 تا 5‌ میلیون تومان به‌ازای هر مترمربع است.

  • قیمت مغازه برای خرید در خیابان انقلاب

تصویری از قیمت مغازه برای خرید در خیابان انقلاب

قیمت مغازه در منطقه انقلاب بسیار متغیر است. برخی از مغازه‌ها کنار خیابان اصلی قرار دارند. برخی دیگر داخل پاساژ و یا خیابان‌های فرعی هستند. به‌صورت کلی می‌توان گفت که قیمت مغازه برای خرید در خیابان انقلاب بین 60 تا 120‌میلیون تومان به‌ازای هر مترمربع متغیر است. مغازه‌هایی که در خیابان اصلی و رو‌به‌روی دانشگاه قرار دارند، بسیار گران‌قیمت هستند. در حالی که مغازه‌های مراکز خرید خیابان 12 فروردین و 16 آذر قیمت کمتری دارند. البته در پاساژها نیز مغازه‌های طبقه اول دارای قیمت بیشتری هستند.

  • قیمت مغازه برای اجاره در خیابان انقلاب

همان طور که در بخش قبلی اشاره کردیم، موقعیت قرارگیری مغازه و البته متراژ بر قیمت مغازه تأثیر بسیاری می‌گذارد. به همین ترتیب اجاره مغازه‌های اصلی رو‌به‌روی دانشگاه به‌مراتب از مغازه‌های داخل پاساژ بیشتر است. اجاره مغازه‌های طبقه همکف از طبقات دیگر گران‌قیمت‌تر است. به‌صورت کلی برای اجاره مغازه در خیابان انقلاب تهران باید به‌ازای هر متر‌مربع بین 10 تا 20‌میلیون تومان رهن در نظر بگیرید.

امکانات خیابان انقلاب

تصویری از کتاب فروشی خیبان انقلاب

  • انواع کتاب‌فروشی در خیابان انقلاب: در خیابان انقلاب می‌توانید هر نوع کتابی که تصور می‌کنید را بیابید. تقریباً تمام انتشاراتی‌های بزرگ ایران در این خیابان دارای نمایندگی هستند. پس احتمال آنکه نتوانید کتاب مدنظر خود را بیابید، بسیار کم است.
  • مراکز خرید خیابان انقلاب: از میدان امام حسین تا میدان انقلاب، انواع مراکز خرید مختلف به چشم می‌خورند.
  • دسترسی به مغازه‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای: خیابان انقلاب یک خیابان تجاری، اقتصادی و بسیار پویاست. در طول مسیر می‌توانید از بورس کفش، بورس چرم، انواع صرافی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای همانند رفاه، کوروش، جامبو و غیره و البته فروشگاه‌های کتاب‌فروشی دیدن کنید. همچنین در تقاطع‌های مختلف این خیابان به مراکز گوناگونی دسترسی پیدا خواهید کرد. به‌عنوان مثال تقاطع خیابان فلسطین، بورس فروش عینک و تقاطع ولیعصر بورس لوازم الکترونیکی، کامپیوتر و موبایل است.
  • مراکز آموزشی خیابان انقلاب: در محدوده خیابان انقلاب می‌توانید شاهد شعب انواع مراکز معتبر آموزشی همانند سفیر، قلم‌چی، پارسه، ماهان، مدرسان شریف و غیره باشید.
  • دسترسی به امکانات تفریحی: در این خیابان امکان استفاده از جاهای تفریحی تهران وجود دارد. پارک دانشجو، پارک لاله، تئاتر شهر، انواع سینما و سایر امکانات تفریحی در نزدیکی این خیابان حضور دارند.

سینماهای خیابان انقلاب

تصویری از سینما بهمن تهران

  • سینما بهمن

آدرس: انقلاب، ضلع شمالی میدان انقلاب.

  • سینما سپیده

آدرس: انقلاب، رو‌به‌روی ایستگاه BRT.

  • سینما پارس

آدرس: انقلاب، ضلع جنوب‌غربی میدان انقلاب.

  • سینما مرکزی انقلاب

آدرس: انقلاب، ضلع جنوب‌غربی میدان انقلاب.

  • سینما پیام انقلاب

آدرس: انقلاب، رو‌به‌روی لاله‌زارنو.

  • سینما تاج

آدرس: انقلاب، تقاطع لاله‌زار.

  • سینما شهر تماشا

آدرس: انقلاب، ضلع غربی میدان انقلاب.

  • سینما فردوسی

آدرس: انقلاب، میدان فردوسی.

کافه‌های خیابان انقلاب

تصویری از کافه ورتا خیابان انقلاب تهران

  • کافه فرانسه

آدرس کافه فرانسه: خیابان انقلاب، تقاطع وصال شیرازی، ضلع جنوب غربی تقاطع، پلاک 1272.

  • کافه ورتا

آدرس کافه ورتا: تهران، خیابان انقلاب، نبش خیابان وصال، کنار بانک کشاورزی.

  • کافه کلانا

آدرس کافه کلانا: خیابان انقلاب، نبش خیابان نصرت، پلاک 1525.

  • کافه شنف دیدار جای

آدرس کافه شنف دیدار جای: تهران، خیابان انقلاب، بین چهارراه ولیعصر و پل حافظ، خیابان خارک، پلاک 14، نگارخانه شماره 14.

  • کافه سه لت

آدرس کافه سه لت: تهران، خیابان حافظ، نرسیده به پل کالج، کوچه البرز یک، پلاک ½.

  • کافه فکر

آدرس کافه فکر: تهران، خیابان انقلاب، خیابان دانشگاه، بن‌بست پورجوادی، پلاک 7.

  • کافه رد

آدرس کافه رد: خیابان انقلاب، زیر پل کالج، ابتدای خیابان البرز، پلاک 723.

  • کافه لمیز

آدرس کافه لمیز: تهران، ضلع شمال شرقی چهارراه ولیعصر.

  • کافه وی فلسطین

آدرس کافه وی فلسطین: تهران، خیابان فلسطین، بالاتر از خیابان انقلاب، نبش خیابان نایبی.

رستوران‌های خیابان انقلاب

تصویری از کافه رستوران خورشید تهران

  • آش نیکو صفت

آدرس: میدان انقلاب ابتدای خیابان جمال زاده جنوبی پلاک170 آش نیکوصفت.

  • رستوران خورشید

آدرس: خیابان انقلاب، خیابان دوازده فروردین، خیابان روانمهر، پلاک 130.

  • چلوکباب حاج محسن

آدرس: خیابان ولیعصر، چهارراه ولیعصر، ساختمان علوی، پلاک1480.

پارک‌ها و فضاهای سبز خیابان انقلاب

تصویری از پارک دانشجو تهران

  • پارک دانشجو

آدرس: خیابان انقلاب، چهارراه ولیعصر.

  • بوستان لاله

آدرس: میدان انقلاب، خیابان کارگر شمالی، نبش بلوار کشاورز.

هتل‌های خیابان انقلاب

تصویری از هتل بهار تهران

  • هتل بهار

آدرس: خیابان انقلاب، نبش خیابان بهار.

  • هتل درسا تهران

آدرس: انقلاب، نبش خیابان شهید موسوی.

  • هتل آپارتمان پارس تهران

آدرس: انقلاب، مقابل درب اصلی دانشگاه.

  • هتل رودکی

آدرس: انقلاب، خیابان شهریار.

  • هتل تابان

آدرس: انقلاب، بین خیابان ویلا و فردوسی، کوچه شاهرود.

دسترسی به مراکز درمانی خیابان انقلاب

بیمارستان‌های خیابان انقلاب

تصویری از بیمارستان آراد تهران

  • بیمارستان آراد

آدرس: انقلاب، خیابان سمیه.

  • بیمارستان البرز

آدرس:  انقلاب، خیابان وصال.

  • بیمارستان مدائن

آدرس: انقلاب، خیابان برادران مظفری.

درمانگاه‌های خیابان انقلاب

  • کلینیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

آدرس: انقلاب، خیابان ابوریحان.

  • درمانگاه شهدای فاتب

آدرس: کارگر جنوبی، خیابان اسلامی.

  • درمانگاه 24 اسفند

آدرس: میدان انقلاب.

داروخانه‌های خیابان انقلاب

تصویری از داروخانه مرکزی جمالزاده

  • داروخانه مرکزی جمالزاده

آدرس: خیابان جمالزاده شمالی، بین فرصت و نصرت.

  • داروخانه رامین

آدرس: خیابان انقلاب، دور میدان فردوسی.

  • داروخانه میلاد

آدرس: انقلاب، خیابان 12 فروردین، نبش لبافی نژاد.

مراکز مذهبی خیابان انقلاب

تصویری از کلیسای آبراهام مقدس

  • مسجد دانشگاه تهران

آدرس: انقلاب، خیابان 16 آذر.

  • کلیسای آبراهام مقدس

آدرس: انقلاب، خیابان نصرت، خیابان میرخانی.

  • مسجد امیرالمومنین

آدرس: انقلاب، خیابان کارگر شمالی، خیابان نصرت، نبش خیابان ثابت.

دسترسی به خیابان انقلاب

برای دسترسی به انقلاب روش‌های مختلفی وجود دارد. در ادامه شما را با بهترین روش‌های دسترسی به این خیابان آشنا خواهیم کرد.

  • دسترسی با مترو

همان طور که در بخش قبلی اشاره کردیم، در مسیر خیابان انقلاب چندین و چند ایستگاه مترو مختلف وجود دارند. شما می‌توانید در این خیابان از ایستگاه میدان انقلاب، میدان فردوسی، تئاتر شهر، دروازه دولت، دروازه شمیران و امام حسین استفاده کنید.

  • دسترسی با اتوبوس

دسترسی به این خیابان با اتوبوس کار بسیار ساده‌ای است. از میان خیابان انقلاب، اتوبوس تندرو یا همان BRT عبور می‌کند. این اتوبوس سرعت بسیاری دارد. پس در کمترین زمان ممکن می‌توانید خودتان را به خیابان انقلاب برسانید. این اتوبوس از سه‌راه تهرانپارس شروع به حرکت می‌کند و مسیر آن تا پایانه آزادی ادامه دارد. در طول مسیر خیابان دماوند، انقلاب و آزادی، این اتوبوس چندین و چند توقف دارد. پس می‌توانید از هر ایستگاه سوار شده و خودتان را به انقلاب برسانید.

  • دسترسی با ماشین شخصی

دسترسی به این خیابان با ماشین شخصی، شاید تصمیم عاقلانه‌ای نباشد. در وهله اول اینکه تمام خیابان انقلاب در محدوده طرح ترافیک قرار دارد. این یعنی از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 6 تا 17 امکان ورود به این منطقه وجود ندارد. در صورت ورود، جریمه رانندگی شامل حال شما می‌شود. البته امکان خرید طرح ترافیک به‌صورت روزانه از سامانه «تهران من» شهرداری تهران وجود دارد. با وجود این، حتی اگر وارد خیابان شوید، باز هم با معضل جای‌پارک رو‌به‌رو خواهید شد. تقریباً تمام قسمت‌های خیابان انقلاب پارک مطلقاً ممنوع است. در صورت مشاهده پلیس، خودرو شما به پارکینگ منتقل می‌شود. همچنین پارکینگ‌های عمومی بسیار محدودی در این خیابان حضور دارند.

با تمام این تفاسیر مسیر دسترسی به خیابان انقلاب بسیار ساده است. شما می‌توانید از سمت دماوند شرق – غرب و آزادی غرب – شرق خودتان را به انقلاب برسانید. همچنین امکان دسترسی به انقلاب از تمام خیابان‌های محور شمال – جنوب نیز امکان‌پذیر است. پس می‌توانید از خیابان کارگر، جمالزاده، ولیعصر، 12 فروردین، 16 آذر، شهید سپهبد قرنی، خیابان سعدی، لاله‌زار، شریعتی، بهار و حافظ نیز وارد تقاطع انقلاب شوید.

  • دسترسی با تاکسی

در هر قسمت از خیابان دماوند یا آزادی می‌توانید به‌صورت مستقیم تاکسی بگیرید. تمامی تاکسی‌هایی که در مسیر غرب به شرق آزادی و شرق به غرب دماوند فعالیت دارند، شما را به خیابان انقلاب می‌رسانند. همچنین از محور جنوب به شمال خیابان ولیعصر، خیابان جمالزاده، فردوسی، حافظ و کارگر نیز می‌توانید با تاکسی به انقلاب بروید. توجه به جهت خیابان در تاکسی‌گرفتن اهمیت بسیاری دارد. جهت حرکت اکثر خیابان‌هایی که با انقلاب تقاطع دارند، از جنوب به شمال است. البته درباره این مسئله استثنا هم وجود دارد؛ اما اکثر خیابان‌ها به این شکل هستند. پس این موضوع را هم در نظر داشته باشید. به‌علاوه اینکه استفاده از تاکسی‌های اینترنتی نیز گزینه مقرون‌به‌صرفه و مناسبی محسوب می‌شود.

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره خیابان انقلاب تهران چیست؟ به نظر شما آیا می‌توان این خیابان را مرکز اجتماعی و فرهنگی تهران دانست؟ آیا این خیابان قابلیت آن را دارد که بهترین خیابان تهران نام بگیرد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید. همچنین درباره تجربه انقلاب‌گردی خود با ما و سایر همراهان صحبت کنید.

خیابان انقلاب از میدان امام حسین تا میدان انقلاب و مرکز تهران است.

دانشگاه تهران در خیابان انقلاب و تقاطع 16 آذر قرار دارد.

این خیابان را در گذشته با نام شاهرضا می‌شناختند.

ایستگاه مترو میدان انقلاب نزدیک‌ترین ایستگاه به میدان است.

قدمت این خیابان به سال 1313 و دوران پهلوی اول باز می‌گردد.

0/5 (0 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.