آبشار اسفجیر فاروج | طبیعت بکر پنهان‌شده در خراسان شمالی

0

استان خراسان شمالی در شمال‌ شرق ایران طبیعتی بکر و زیبا را در دل خود پنهان کرده است. آبشار اسفجیر در دل یکی از روستاهای خوش‌آب‌وهوای خراسان شمالی، طبیعتی دیدنی و در عین حال خطرناک است که به همین راحتی هرکسی را به دل خود راه نمی‌دهد. در این مقاله می‌خواهیم با پیچ‌وخم‌های این آبشار چشم‌نواز بیشتر آشنا شویم و بدانیم چگونه و با چه تجهیزاتی می‌توان به آن سفر کرد.

آبشار اسفجیر فاروج کجاست؟

این آبشار زیبا در شمال شرق ایران و در یکی از روستاهای استان خراسان شمالی جا خوش کرده است. آبشار اسفجیر در روستای سرسبز اسفجیر واقع شده است. این روستا در ۲۵کیلومتری  شمال غرب شهرستان فاروج قرار گرفته. خود شهرستان فاروج نیز از شهرستان‌های شرقی استان است. به طور کلی روستای اسفجیر در ۲۰۰کیلومتری شهر مشهد قرار دارد.

روستای اسفجیر کجاست؟

روستای اسفجیر یک روستای سرسبز و با طبیعتی بکر و زیباست که در نزدیکی شهرستان فاروج قرار گرفته. عبور رودخانه‌ای از میان روستا و وجود چشمه‌های آب گرم که خواص درمانی دارند، باعث شده توجه بسیاری از گردشگران به این روستا جلب شود. این روستا روی دو تپه قرار گرفته است و به نسبت مناطق دیگری که در اطراف آن قرار دارند آب‌وهوای بهتر و معتدل‌تری دارد.

آشنایی با طبیعت آبشار اسفجیر

از رودخانه‌ای حرف زدیم که دقیقاً از میان روستا عبور می‌کند و طبیعت باطراوت به وجود آمده در کنار آن باعث جذب مسافران می‌شود. حالا برای رسیدن به آبشار باید درست کنار همین رودخانه یک ساعت پیاده‌روی کنید. در طول مسیر از دیدن درخت‌هایی بهره خواهید برد که در شرایط سخت و از دل کوه رشد کرده‌اند. شما در کنار رودخانه و در سایه کوه‌هایی که احاطه‌تان کرده‌اند پیاده‌روی خود را آغاز خواهید کرد. در این مسیر دوستی کوه‌های باصلابت و خشک و سرسبزی درختان و طراوت رودخانه‌ای که میان این دو است فضایی دل‌نشین برایتان خلق خواهد کرد. به آبشار که می‌رسید، جریان آب را خواهید دید که از دل صخره‌های سخت در ارتفاع ۲۰۰متری می‌جوشند. به گفته اهالی روستا، در اطراف آبشار مارهای افعی و بی‌دم وجود دارند؛ بنابراین باید حسابی حواستان را جمع کنید.

جاذبه‌های آبشار اسفجیر فاروج

فارغ از زمانی که به خود آبشار و مقصدتان می‌رسید، یکی از زیبایی‌های رفتن به این آبشار همان مسیر پیاده‌روی یک ساعته است. ممکن است این مسیر سختی‌هایی با خود به همراه داشته باشد. مثلاً اینکه ممکن است در رودخانه بیفتید و خیس شوید و اتفاقات دیگر؛ اما لذت همراهی با جمع، تماشای طبیعت اطراف و تنفس عمیق این آب و هوای تمیز سختی راه را به خاطراتی شیرین بدل می‌کند. حالا وقتی هم که به آبشار می‌رسید، تماشای یک طبیعت بکر که پیش از شما پای افراد بسیاری به آن باز نشده است‌،‌ احساس پیروزی در انتهای یک ماجراجویی دشوار را دارد.

امکانات گردشگری آبشار اسفجیر

همان طور که پیشتر هم توضیح دادیم، شما برای رسیدن به آبشار باید یک مسیر طولانی را از کنار رودخانه پیاده‌روی کنید. در طول این مسیر امکاناتی مانند آلاچیق یا جایی برای نشستن وجود نخواهد داشت. امکانات بهداشتی نیز مانند سرویس بهداشتی در روستای اسفجیر وجود داردند؛ اما به محض شروع مسیر پیاده‌روی دیگر خبری از آن‌ نیز نخواهد بود. کم‌بودن امکانات به دلیل بکربودن این منطقه و تنگ‌بودن مسیر است؛ بنابراین پیش از شروع مسیر از به‌همراه‌داشتن نیازهای خود مطمئن شوید.

جاهای دیدنی اطراف آبشار اسفجیر فاروج

  • تپه دربند در روستای اسفجیر؛
  • چشمه‌های آب معدنی؛
  • بازار آجیل فاروج؛
  • کوه شاه جهان در جنوب فاروج.

نکات مهم برای پیمایش آبشار اسفجیر

تصویری از پیمایش آبشار اسفجیر

باید این را بدانید که پس از طی مسیر یک ساعته پیاده‌روی به دره‌ای می‌رسید. برای رسیدن به آبشار باید از این دره عبور کنید. عبور از این دره حتماً نیازمند تجهیزات کوهنوردی است و برای هر سن و سالی مناسب نیست. مسیر پیاده‌روی ممکن است دشواری‌های چندانی نداشته باشد و هرکسی بتواند به‌آسانی آن را پشت سر بگذارد؛ اما پس از آن برای عبور از دره و رسیدن به آبشار باید مجهز باشید.

بهترین زمان بازید از آبشار اسفجیر

شهرستان فاروج بیشترین ارتفاع را از سطح دریا نسبت به سایر شهرستان‌های استان خراسان شمالی دارد. این عامل و این موضوع که این شهرستان در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته است، باعث شده آب و هوای فاروج سرد و خشک باشد. زمستان‌های این شهر بسیار سرد است؛ اما در عوض تابستان‌های معتدل و خنکی دارد. اگر می‌خواهید به این شهر سفر کیند، فصل تابستان می‌تواند بهترین زمان برای سفر شما باشد.

اقامت در اطراف آبشار اسفجیر فاروج

اقامت در اطراف آبشار اسفجیر فاروج

به دلیل بکر بودن طبیعت اطراف آبشار مکان‌های اقامتی وجود ندارند و احتمالاً شما نیز اجازه کمپ‌کردن نخواهید داشت. برای اقامت در اطراف آبشار باید به روستا بازگردید. در روستا افراد محلی برخی از خانه‌ها را به بازدیدکنندگان اجاره می‌دهند.

مسیر دسترسی به آبشار اسفجیر

برای رسیدن به آبشار ابتدا باید به روستای اسفجیر برسید. اسفجیر در ۲۵کیلومتری فاروج قرار دارد و فاصله آبشار تا فاروج نیز کمی بیشتر از این مقدار است. برای رسیدن به روستا، ابتدا وارد جاده فاروج به شیروان شوید و از دوراهی نجف‌آباد، وارد یک مسیر فرعی می‌شوید. پس از طی ۲۵ کیلومتر در مسیر فرعی به روستای اسفجیر خواهید رسید. فاصله آبشار تا روستای اسفجیر به اندازه یک ساعت پیاده‌روی است.

هزینه بازدیدرایگلن
بهترین زمان سفرفصل بهار و تابستان
آدرساستان خراسان شمالی، ۲۵ کیلومتری شمال غربی فاروج، بخش خبوشان، روستای اسفجیر

همراه با ره بال آسمان با یکی از جاهای دیدنی فاروج و در اصل با یکی از جاهای دیدنی روستای اسفجیر آشنا شدیم. این آبشار که خود را در گوشه‌ای از استان پنهان کرده است، طبیعتی چشم‌نواز دارد و در عین حال دشوارهایی برای رسیدن به آن در انتظار شماست. باید بدانید وقتی که به مقصد می‌رسید، سکوت طبیعت که تنها با صدای شرشر آبشار می‌شکند،  تماشای صخره‌هایی که با مهربانی میزبان فواره‌های آب شده‌اند، تمام سختی مسیر را از یاد شما می‌برد. مطمئن باشید دیدن این آبشار حتماً ارزشش را دارد.

این آبشار در روستای اسفجیر قرار دارد. روستای اسفجیر در نزدیکی شهرستان فاروج، از شهرهای استان خراسان شمالی، واقع شده است.

برای رسیدن به آبشار باید تجهیزات کوهنوردی داشته باشید.

آب و هوای روستا در زمستان سرد و خشک و در تابستان، معتدل و خنک است.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.