فرودگاه قشم | معرفی فرودگاه بین المللی دیرستان

0

سفر به جزیره قشم از آن دسته سفرهایی است که دلمان می‌خواهد زودتر به مقصد برسیم. به همین خاطر بیشتر گردشگرها مسیر هوایی را برای پشت‌سرگذاشتن این مسافت انتخاب می‌کنند. اگر شما هم مشتاق سفر با هواپیما هستید، فرودگاه قشم اولین جایی است که در این جزیره زیبا می‌بینید.

فرودگاه قشم کجاست؟

این فرودگاه در نزدیکی مرکز جزیره قشم است. آن را در کنار روستایی به اسم دیرستان ساخته‌اند. به همین خاطر محلی‌ها فرودگاه زیبای قشم را به فرودگاه بین المللی دیرستان هم می‌شناسند. می‌توانید این فرودگاه را در 50کیلومتری غرب جزیره قشم پیدا کنید.

معرفی فرودگاه بین المللی قشم

فرودگاه دیرستان فرودگاهی بین‌المللی در ایران است که در حال حاضر 70 پرواز خارجی و داخلی در هفته دارد. فرودگاه جزیره قشم را 14 متر بالاتر از سطح دریا ساخته‌اند. بر اساس آمارهای رسمی در سال 1396 هواپیماهای این فرودگاه حدود 5348 بار فرود و پرواز داشتند. در آن سال ۴میلیون و 445 هزار مسافر در این فرودگاه جابه‌جا شدند. در همان سال بود که هواپیماها 437هزار کیلوگرم بار هم منتقل کردند. در حال حاضر باند این فرودگاه 4226 متر درازا دارد. فرودگاه دیرستان جزء ۵ فرودگاه اختصاصی کشور هم هست.

تاریخچه فرودگاه بین المللی قشم

عکس وسعت فرودگاه قشم

اولین بررسی‌ها برای ساخت این فرودگاه به سال 1304 بر می‌گردد. مهندس‌ها در زمان‌های مختلف طرح‌های متفاوتی برای این فرودگاه در نظر گرفتند. آن‌ها در آخر در سال 1335 ساخت فرودگاه را شروع کردند. مساحت اولیه پایانه فرودگاه 600 مترمربع بود. درازای باند اصلی آن به ۲هزار و ۶۰۰ متر و پهنا به 45 متر می‌رسید. برای باند فرعی دارازایی ۲هزار متری و پهنایی 45متری در نظر گرفته بودند. فرودگاه دیرستان کارش را در سال 1349 شروع کرد. در آن زمان فقط ۲ پرواز در هفته از نوع DC6 به مقصد تهران داشت. این پروازها رفت‌وبرگشت بود و مسافرها را از تهران به قشم و از قشم به تهران جابه‌جا می‌کرد. با گسترش پروازها در سال 1360 تصمیم گرفتند تا پهنای باند اصلی فرودگاه را بیشتر کنند.

این پروژه را 6 سال بعد شروع کردند و در سال 1369 به پایان رسید. در این ساخت‌وساز درازای باند اصلی به ۳هزار و 845 متر و پهنایش را به 60 متر رساندند. بر اساس قراردادی در سال 1362 مساحت پایانه فرودگاه را بیشتر کردند و مساحت آن هزار و ۲۰۰ مترمربع شد. مساحت این پایانه در سال 1366 باز هم بیشتر شد و به هزار و ۸۰۰ مترمربع رسید؛ اما برنامه توسعه فرودگاه جزیره قشم تمام نشد. کم‌کم گردشگرهای بیشتری مشتاق دیدن جزیره قشم شدند و پایانه فرودگاه ظرفیت این حجم از مسافر را نداشت. به همین خاطر در سال 1369 پایانه حجاح در طبقه دوم به ۲هزار و ۶۰۰ مترمربع رسید. در آخرین ساخت‌وسازها در سال 1372، ‌پایانه حجاج را به زیربنای ۳هزار مترمربعی رساندند.

امکانات فرودگاه قشم

عکس فضای داخلی فرودگاه قشم

با ساختن فرودگاه رفت‌وآمد از راه هوایی به جزیره، خیلی راحت‌تر از راه‌دریایی شد. اگر شما هم مشتاق هستید تا سفرهای هوایی را تجربه کنید، شرایط بلیط هواپیمای قشم را در سایت برایتان گذاشته‌ایم‌. در این فرودگاه امکانات ویژه‌ای برای مسافرها در نظر گرفته‌اند.

  • پایانه‌های مجزا

پایانه‌های پروازهای داخلی و خارجی فرودگاه دیرستان از هم جدا است. برای رفتن به پایانه مخصوص حجاج هم باید به طبقه دوم سالن بروید.

  • فروشگاه‌های صنایع‌دستی

اگر در سفرتان زمانی برای خرید سوغاتی نداشتید، نگران نباشید. این فرودگاه فروشگاه‌های صنایع‌دستی هم دارد. سری به آن‌ها بزنید و از صنایع دستی زیبای جنوب دیدن کنید.

  • کافی‌شاپ و رستوران

در هوای گرم جنوب ایران خوردن یک نوشیدنی خنک سرحالتان می‌کند. کافی‌شاپ و رستوران فرودگاه به‌خوبی از شما میزبانی می‌کنند.

  • باجه‌های خودپرداز

عکس باجه‌های خودپرداز فرودگاه قشم

اگر به دستگاه‌های خودپرداز احتیاج داشتید، لازم نیست از محیط فرودگاه بیرون بروید. در این فرودگاه چند شعبه ارزی – ریالی موجود است. این شعبه‌ها در بخش‌های مختلف فرودگاه هستند تا به‌راحتی به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

  • تاکسی‌های مسافربری

عکس تاکسی‌های مسافربری فرودگاه قشم

بعد از رسیدن به فرودگاه دیرستان، تاکسی‌های ویژه فرودگاه شما را به مقصد دل‌خواهتان می‌رسانند. صبح و شب فرقی ندارد. این تاکسی‌ها تمام‌وقت هستند.

  • دیگر امکانات فرودگاه

به تابلوهای راهنمای داخل پایانه که توجه کنید، محل نمازخانه و سرویس‌های بهداشتی را نشانتان می‌دهند. باجه پست و محل تحویل بار از دیگر امکانات این فرودگاه است. می‌توانید به‌صورت شبانه‌روزی از پارکینگ‌های فرودگاه هم استفاده کنید.

ویژگی های منحصر‌به‌فرد فرودگاه بین المللی قشم

فرودگاه جزیره قشم از مجهزترین فرودگاه‌های جنوب است و ویژگی‌‌های برجسته‌ای دارد. ظرفیت و وسعت فرودگاه برای جابه‌جایی مسافرها، ترانزیت بارها، کترینگ و سوخت‌گیری دیگر هواپیماهای عبوری مناسب است. فرودگاه بین المللی جزیره قشم می‌تواند تا 5.3 میلیون لیتر در روز سوخت‌گیری کند. با قرارداشتن فرودگاه در مسیر A1، یک راه بین‌المللی به طرف غرب خاورمیانه و آسیا به وجود آمده است. به همین خاطر مسافران متعددی از آن استفاده می‌کنند.

عکس ماشین آتش‌نشانی از نوع Panther 6X6

این فرودگاه ماشین آتش‌نشانی از نوع Panther 6X6 دارد. این ماشین، از به‌روزترین ماشین‌های آتش‌نشانی دنیاست. همچنین بیشترین استاندارهای خودروهای فرودگاهی را به این ماشین‌ها داده‌اند. کتگوری فرودگاه دارای امتیاز 7 است؛ اما قرار است ماشین آتش‌نشانی دیگری هم به مجموعه اضافه کنند. با داشتن یک ماشین آتش‌نشانی دیگر، این امتیاز از 7 به 9 می‌رسد.

ایرلاین های فعال در فرودگاه قشم

فرودگاه جزیره قشم سهم بزرگی در جابه‌جایی مسافرهای کشور دارد. شرکت‌های هواپیمایی مثل ایران ایر، شرکت هواپیمایی ماهان ایر، شرکت هواپیمایی معراج و تابان، لاین‌های اصلی این فرودگاه هستند. مسیرهای پرواز شرکت‌های فعال در فرودگاه جزیره را برایتان می‌گذارم.

  • پروازهای شرکت هواپیمایی معراج: فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان، فرودگاه بین‌المللی کیش و فرودگاه بین‌المللی دبی؛
  • پروازهای شرکت هواپیمایی ایران ایر: فرودگاه بین‌المللی مهرآباد و فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد مشهد؛
  • پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان ایر: فرودگاه بین‌المللی مهرآباد و فرودگاه بین‌المللی دبی؛
  • پروازهای شرکت هواپیمایی تابان: فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان؛
  • پروازهای شرکت هواپیمایی آسمان: فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز؛
  • پروازهای شرکت هواپیمایی قشم: فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز، فرودگاه بین‌المللی مهرآباد و فرودگاه بین‌المللی کیش؛
  • پروازهای شرکت هواپیمایی کاسپین: فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان؛
  • پروازهای شرکت هواپیمایی ایران ایرتور: فرودگاه بین‌المللی مهرآباد.

اطلاعات فرودگاه بین المللی قشم

برای اطلاع از برنامه پروازهای داخلی فرودگاه قشم و برنامه پروازهای خارجی فرودگاه قشم به سایت فرودگاه بروید. در این سایت می‌توانید به‌راحتی اطلاعات پرواز فرودگاه قشم را ببینید. سایت فرودگاه قشم اطلاعات خوبی درباره قوانین پرواز، توصیه‌های امنیتی، ایرلاین‌های فعال و گمرک فرودگاه قشم را به شما می‌دهد.

آدرس سایت فرودگاهqeshmairport.ir
شماره تلفن عمومیسامانه 199
شماره داخلی فرودگاه07635335005
آدرس50کیلومتری غرب جزیره قشم، کنار روستای دیرستان.

جاهای دیدنی نزدیک به فرودگاه

هر بخش از جزیره شگفت‌انگیز قشم تماشایی است. می‌توانید در نزدیکی فرودگاه به مراکز خرید درگهان هم سری بزنید. این بازار قطب اقتصادی جزیره است و پاساژهای مختلفی دارد. فاصله فرودگاه بین المللی قشم تا درگهان حدود 35 کیلومتر است. می‌شود در این بازار بهترین برندهای پوشاک، کیف، کفش و لوازم خانگی را با قیمت‌های مناسب پیدا کرد.

مسیر دسترسی

فرودگاه دیرستان از مجهزترین فرودگاه‌های جنوب ایران و استان هرمزگان است. می‌توانید در نزدیکی مرکز جزیره و در کنار روستای دیرستان به این فرودگاه برسید. اگر قصد سفر به بندرعباس را دارید، فاصله فرودگاه قشم تا بندرعباس 35 دقیقه است. مبدأ حرکتتان تهران که باشد، باید 1072 کیلومتر را تا جزیره پشت سر بگذارید. فاصله فرودگاه قشم تا تهران از راه هوایی یک ساعت و 50 دقیقه‌ طول می‌کشد. این فاصله معادل 666 مایل است. البته سفرهای زمینی هم لذت خاصی دارند. به این منظور بخشی از مسیر رسیدن به قشم را باید از راه آبی بروید. به همین خاطر اول باید خودتان را به بندرعباس برسانید. بعد از رسیدن به این شهر از یکی از اسکله‌ها سوار شناورهای تندرو یا لنج بشوید. اگر تعداد سفرهای هوایی‌تان زیاد است پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین زمان رسیدن به فرودگاه چه زمانی است را مطالعه کنید. در این مقاله راهکارهایی را می‌آموزید که به شما کمک می‌کنند مدیریت زمان بهتری را در سفرتان تجربه کنید.

فرودگاه قشم هر روز میزبان مسافرهای داخلی و خارجی کشور است. تلاش کردیم در این سفر مجازی با ره بال آسمان اطلاعات خوبی را در اختیارتان بگذاریم. اگر تجربه سفر به این فرودگاه را دارید، در بخش نظرات برایمان بنویسید.

در 50کیلومتری غرب جزیره قشم و در کنار روستای دیرستان.

بله. رستوران، کافی‌شاپ، نمازخانه، پارکینگ، فروشگاه صنایع‌دستی و شعبه‌های ارزی بانکی دارد.

شرکت‌های هواپیمایی معراج، تابان، ایران ایر و ماهان ایر

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.