باغ و دریاچه هنر تهران | جایی برای تفریح و تفکر

0

در شهر تهران مکان‌های فرهنگی و هنری زیادی وجود دارد و باغ و دریاچه هنر تهران، یکی از این‌هاست. این مکان که به‌تازگی نام خود را میان فهرست جاهای تفریحی تهران یافته، توجه خود را معطوف آثار هنری و هنرمندان کرده است. در این مطلب می‌خواهیم به معرفی این مکان هنری بپردازیم و شما را با بخش‌های مختلف آن آشنا کنیم. برای این منظور ما را همراهی کنید.

فهرست مطالب

باغ و دریاچه هنر کجاست؟

این مکان در اراضی عباس آباد قرار دارد و برای رسیدن به آن باید مسیر اتوبان حقانی غرب به شرق را پیش بگیرید. باغ هنر و همین طور دریاچه هنر در میان باغ کتاب تهران و باغ موزه دفاع مقدس قرار گرفته‌اند و فاصله کمی تا پارک آب و آتش دارند.

معرفی باغ و دریاچه هنر تهران

این روزها در اراضی عباس آباد پروژه‌های فرهنگی متعددی به انجام می‌رسد و باغ هنر یکی از جذاب‌ترین این پروژه‌هاست. باغ هنر 8هزار و 500 متر مساحت دارد. درون اینجا ساختمان‌های متنوعی ایجاد شده و چند ساختمان دیگر نیز در دست احداث هستند. از زیبایی‌های باغ هنر می‌توان به معماری ساختمان‌های آن اشاره کرد که با پیروی از معماری اسلامی و ایرانی صورت گرفته است. همین طور فضای سبز باغ هنر و دریاچه باشکوهش نیز نقشی تأثیرگذار در توجه مخاطبان به اینجا دارند.

باغ و دریاچه هنر را می‌توان بزرگ‌ترین طرح هنری در قلب شهر تهران دانست. این مکان فضایی ایجاد کرده است تا هنرمندان آخرین آثار خود را به نمایش بگذارند و هنرهای ارزشمند ایرانی زنده نگه داشته شوند. با قدم زدن در باغ هنر می‌توان از جدیدترین دستاوردهای هنری باخبر شد، در کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی هنری شرکت کرد، شاهکار دست هنرمندان را خریداری کرد و به حمایت از این افراد پرداخت.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی تهران، روی لینک زیر کلیک کنید:

بخش بندی باغ هنر

مجموعه باغ هنر با وجود بخش‌ها و قسمت‌های متنوع و جذاب، فرصتی ایجاد کرده است برای ترویج هنر و ستایش هنرمندان. در مجموعه باغ هنر خدماتی تخصصی در حوزه هنرهای تجسمی، موسیقی، شعر و ادبیات و … ارائه می‌شود و تمامی این‌ها در دسته اول فعالیت‌های باغ هنر قرار دارد. فضاهایی که در دسته اول قرار می‌گیرند بیشتر به تخصص‌گرایی تأکید دارند. در فضای دسته دوم باغ هنر نیز کوشک مرکزی، تونل گالری، کارگاه ها، تالار اجتماعات مرکزی، فروشگاه‌های عرضه آثار هنری و باشگاه هنرمندان قرار گرفته است. فضاهایی که در دسته دوم باغ هنر قرار دارند می‌توانند توجه عموم مردم را جلب کنند و اوقات دل‌پذیری برای گردشگران به وجود آورند. 

دریاچه هنر

دریاچه هنر مساحتی برابر با 25 هزار مترمربع دارد. این دریاچه در میان باغ هنر، باغ کتاب و باغ نمایش قرار دارد و به منزله مکانی برای استراحت بازدیدکنندگان ساخته شده است. همچنین این بخش از اراضی عباس آباد نقش بسزایی در زیبایی چشم‌انداز دارد. شاید برایتان جالب باشد که در محدوده کنار دریاچه و بخشی از محور فرهنگ که به‌صورت پل از روی دریاچه می‌گذرد امکانات گردشگری مطلوبی در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.

جاذبه های باغ و دریاچه هنر

کوشک باغ هنر

کوشک مرکزی یا کوشک باغ هنر به‌تازگی در این مجموعه افتتاح شده است و آن را ساختمان مرکزی و هماهنگ‌کننده دیگر قسمت‌های باغ هنر می‌دانند. این ساختمان زیبا را با پیروی از معماری اسلامی-ایرانی ساخته‌اند تا محلی برای نمایش هنرهای سنتی و صنایع دستی باشد. این بنا گنبدی با طرح چهل ستون اصفهان دارد و در کنار این گنبد، هنرهای گچبری، آیینه‌کاری، نقاشی و خطاطی در بنای این سازه به چشم می‌خورد. از بخش‌های این ساختمان می‌توان به گالری، فضای اداری، رستوران، سالن سینما، فضای تجاری و فضای باز اشاره کرد. سالن همایش، گنبد آسمان هنر، چندین کلاس آموزشی و غرفه هنری، چند سالن کنفرانس با گنجایش‌های متفاوت و … هم از دیگر بخش‌های کوشک مرکزی هستند. همچنین از جذاب‌ترین قسمت‌های این مجموعه باید به تابلوهای هنری آن اشاره کرد که به‌زودی رونمایی می‌شوند.

جمعه بازار پروانه

حتماً نام جمعه بازار پروانه به گوشتان خورده است. در ماه‌های اخیر این جمعه بازار را از پارکینگ پروانه به باغ هنر منتقل کرده‌اند. جمعه بازار پروانه همیشه فرصتی برای تماشا و خرید آثار هنری ناب و زیبا بوده است و حضور آن در باغ هنر، اعتباری تازه به اراضی عباس آباد می‌بخشد. این جمعه بازار مکانی مناسب برای خرید اشیاء آنتیک و قدیمی به حساب می‌آید. همین طور فرصت خرید آثار هنری و صنایع‌دستی را نیز فراهم می‌کند. جالب آن که حتی اگر قصد خرید وسیله‌ای را نداشته باشید باز هم جمعه بازار مکان مناسبی برای گشت‌و‌گذار شما شمرده می‌شود. می‌توانید با قدم‌زدن در این بازار، به تماشای آثار هنری چشم‌نواز بپردازید و از دیدن رنگ‌های زیبا و صنایع‌دستی لذت ببرید.

خانه شعر و ادبیات – موزه نادر ابراهیمی

یکی دیگر از بخش‌های جالب باغ هنر، خانه شعر و ادبیات است. به لطف این خانه، هنری که از دیرباز با فرهنگ ایرانی عجین بوده است، حالا در باغ هنر نیز خودنمایی می‌کنند. خانه شعر و ادبیات ساختمانی زیبا دارد؛ اما هرآنچه درون این ساختمان اتفاق می‌افتد، از نمای بیرونی آن نیز زیباتر است. این روزها درون این ساختمان انواع برنامه‌های آموزشی در زمینه شعر و ترانه‌نویسی صورت می‌گیرد و اساتید بزرگی با این مجموعه همکاری دارند. از میان این اساتید می‌توان مصطفی علیپور، محمدعلی بهمنی، ناصر فیض، علیرضا بدیع و… را نام برد. در کنار این کلاس‌ها، دوره‌های آموزشی متون عالی ادبی و ترجمه، نقد ادبی، برپایی همایش‌های علمی و پژوهشی، کلاس‌هایی برای آموزش اصول داستان‌نویسی نیز در خانه شعر و ادبیات باغ هنر برگزار می‌شود. همین طور در این مجموعه، کتاب‌ها، یادبودها و یادگارهای نویسنده شهیر ایرانی، نادر ابراهیمی نیز نگهداری می‌شود.

ساعت بازدیدهمه روزه ها به جز پنجشنبه ها و جمعه از ساعت 8 تا 16
شماره تماس02188640212
توجه: در حال حاضر به علت شیوع کرونا امکان بازدید ندارد.

امکانات باغ و دریاچه هنر تهران

  • پارکینگ
  • سرویس بهداشتی
  • نیمکت‌هایی برای استراحت
  • فروشگاه های خرید آثار هنری

جاهای دیدنی نزدیک به باغ و دریاچه هنر تهران

مسیر دسترسی

مترو یکی از بهترین وسایل نقلیه عمومی برای رفتن به باغ هنر است. ایستگاه‌های مترو شهید حقانی و شهید همت در فاصله کمی از باغ هنر قرار دارند و شما می‌توانید از طریق خط قرمز مترو به این ایستگاه‌ها برسید. از ایستگاه‌های مترو تا باغ هنر کمی پیاده‌روی لازم است؛ مهم‌ترین مسیر دسترسی پیاده به باغ هنر از طریق محور فرهنگ است که از میدان فرهنگ شروع می‌شود و مسیر مشترکی میان باغ هنر و باغ کتاب به وجود می‌آورد. البته ون‌هایی هم جلوی ایستگاه مترو هستند که آماده‌اند شما را به باغ کتاب و باغ هنر برسانند. اگر هم مایلید با خودروی شخصی به اینجا بروید باید مسیر اتوبان حقانی غرب به شرق را پیش بگیرید و بعد از اتوبان مدرس، از خروجی کتابخانه ملی، باغ کتاب، باغ غذا و باغ هنر خارج شوید.

ساعت بازدیددر حال حاضر به علت شیوع کرونا فقط محوطه بیرونی از ساعت 7 صبح تا نیمه شب امکان بازدید دارد.
شماره تماس 02188648216
آدرستهران، بزرگراه شهید حقانی (غرب به شرق)، بعد از ایستگاه مترو، حد فاصل باغ کتاب و موزه دفاع مقدس

در این نوشته باغ و دریاچه هنر تهران را با هم دیدیم که این روزها به محفل هنرمندان و هنردوستان تبدیل شده است. از دریاچه هنر گفتیم که با چشم‌انداز زیبایش حال‌و‌هوایی دل‌پذیر را به وجود می‌آورد. همچنین به ساختمان‌های باغ هنر سری زدیم. ساختمان‌هایی که یک به یک افتتاح می‌شوند و زمینه‌های هنری بیشتری را به مجموعه اضافه می‌کنند. متأسفانه به علت شیوع کرونا در رونمایی و فعالیت قسمت‌های مختلف باغ هنر تداخل ایجاد شده است؛ اما به‌زودی شاهدخبرهای خوبی در این مجموعه خواهیم بود و رشد و رونق اینجا را می‌بینیم. نظر شما درباره این باغ و قسمت‌های مختلف آن چیست؟ آیا تا به حال به این مکان سر زده‌اید و بازدید از آن داشته‌اید؟ تجربه خود از گشت‌و‌گذار در باغ هنر تهران را با دیگر همراهان ره بال آسمان در میان بگذارید.

در حال حاضر موزه نادر ابراهیمی در خانه شعر و ادبیات، کوشک مرکزی و گالری تابلوهای هنری آن، دریاچه و محوطه اطراف آن، جمعه بازار پروانه در باغ هنر فعالیت دارند.

اغلب قسمتهای باغ هنر ایام شیوع کورنا تعطیل هستند و حتما باید پیش از بازدید با هر بخش تماس حاصل کرده و هماهنگی های لازم را انجام دهید.

این مکان در اراضی عباس آباد قرار دارد و برای رسیدن به آن باید مسیر اتوبان حقانی غرب به شرق را پیش بگیرید. باغ هنر و همینطور دریاچه هنر در میان باغ کتاب تهران و باغ موزه دفاع مقدس قرار گرفته‌اند و فاصله کمی تا پارک آب و آتش دارند.

بله، در ماه‌های اخیر این جمعه بازار را از پارکینگ پروانه به باغ هنر منتقل کرده‌اند و در روزهای جمعه می توانید از این بازار پرشور در باغ هنر دیدن کنید.

موزه نادر ابراهیمی در خانه شعر و ادبیات باغ هنر قرار دارد. در این مجموعه، کتاب‌ها، یادبودها و یادگارهای نویسنده شهیر ایرانی، نادر ابراهیمی نیز نگهداری می‌شود.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.