آبشار اسکندر تبریز |‌ ریزش چشم‌نواز آب میان طبیعتی خرم

0

تبریز با آب‌و‌هوایی منحصر‌به‌فرد، طبیعتی مسحور‌کننده و تاریخی کهن و غنی، از محبوب‌ترین و جذاب‌ترین مقاصد گردشگری در ایران به‌ شمار می‌آید. اگر پا از شهر فرا بگذاریم، متوجه خواهیم شد که جاهای دیدنی اطراف تبریز به‌قدری بی‌شمار و بی‌نظیرند که هیچ‌گاه از تماشای آن‌ها سیر نخواهید شد. آبشار اسکندر تبریز نیز از جمله جاذبه‌های طبیعی خاص و تماشایی اطراف تبریز است که به دلیل نزدیکی به شهرستان اهر، جزء جاهای دیدنی اهر نیز محسوب می‌شود. بی‌اغراق این آبشار و طبیعت اطرافش، به‌سان بهشتی خرم روی زمین دلربایی می‌کنند. از‌این‌رو توصیه می‌کنیم اگر خیال سفر به شمال غرب ایران را در سر دارید، یا ساکن آن منطقه هستید و به‌دنبال مقصدی بی‌نظیر برای طبیعت‌گردی می‌گردید، در این مطلب همراه ما باشید تا با این آبشار مرتفع و خیره‌کننده آشنا شوید. 

آبشار اسکندر کجاست؟ 

آبشار اسکندر در مسیر جاده شهر تبریز به‌سوی شهرستان اهر قرار دارد. به‌طور دقیق‌تر این آبشار چشم‌نواز و حیرت‌انگیز در نزدیکی روستایی به‌ نام «طویقون» در استان آذر‌بایجان شرقی جای خشک کرده و با زیبایی خود، دلربایی می‌کند. 

معرفی آبشار اسکندر تبریز | تماشای اعجاز ریزش آب بر دامنه کوه

آبشار اسکندر تبریز که بومیان منطقه از آن با نام «آبشار ملک کیان» نیز یاد می‌کنند، آبشاری مرتفع، به بلندای۳۰ متر است. این آبشار بزرگ و زیبا در دامنه شمالی کوه سهند قرار دارد و از محبوب‌ترین مقاصد برای کوهنوردان است. طبیعت اطراف این آبشار بسیار خرم و مسحور‌کننده است و ظاهر دلربایش هر بیننده‌ای شیفته خود می‌کند. جالب است بدانید که این آبشار در فصل زمستان، شگفتی و زیبایی منحصر‌به‌فرد خود را دارد. سرمای هوا باعث ایجاد قندیل‌های یخی در محل آبشار و دامنه کوه می‌شود و این قندیل‌ها فضای مناسبی را برای یخ‌نوردی ایجاد کرده‌اند. هر‌ساله در فصل زمستان، کوهنوردان و یخ‌نوردان برای تجربه هیجان‌انگیز یخ‌نوردی، به‌سوی این آبشار یخ‌زده و دامنه کوه سهند، روانه می‌شوند.

جاذبه‌های آبشار اسکندر | دلبری طبیعت در تمام فصل‌ها 

آبشار ۵۰‌متری اسکندر تبریز، در فصل‌های گرم روان است و بر حوضی بزرگ می‌ریزد. صدای ریزش آب آبشار به‌قدری بلند است که از فواصل دور نیز، گوش شما را نوازش خواهد کرد. اگر اهل آب‌تنی و آب‌بازی هستید، فراموش نکنید که در‌صورت مطلوب بودن هوا، مقداری لباس با خود به‌همراه داشته باشید تا با کمی آب‌تنی حسابی از اوقات خود لذت ببرید و پر‌نشاط شوید. فضای اطراف آبشار اسکندر تبریز، در فصل‌های بهار و تابستان، بسیار سر‌سبز و با‌صفا است. به همین سبب اگر عاشق طبیعت و طبیعت‌گردی هستید و به‌دنبال محیطی دلنشین و با‌صفا برای اطراق کردن و پیکنیک‌های خانوادگی در اطراف تبریز می‌گردید، پیشنهاد ما به شما آبشار اسکندر است. 

از شگفتی‌های این آبشار مرتفع و چشم‌نواز این است که آب آن در فصل‌های سرد آن یخ می‌زند و ظاهری حیرت‌انگیز و تماشایی پیدا می‌کند. بسیاری برای تماشای قندیل‌های بلوری و درخشان، به‌سوی آبشار روانه می‌شوند و برخی دیگر عاشق هیجانند و به نیت یخ‌نوردی، آبشار اسکندر را به‌عنوان مقصد خود انتخاب می‌کنند. 

برای مطالعه بیشتر، می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید:

بهترین زمان بازدید از آبشار اسکندر تبریز | تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد در شمال‌غربی ایران

آبشار اسکندر تبریز و طبیعت اطراف آن در تمام فصل‌های سال زیبایی‌های منحصر‌به‌فرد خود را دارد. این آبشار در روز‌های سرد و یخبندان سال، با قندیل‌های بلوری و درخشانش، دلبری می‌کند. در فصل‌های بهار و تابستان نیز صدای ریزش آب آبشار در کنار سر‌سبزی طبیعت اطرافش، همچون بهشتی خرم می‌درخشد. انتخاب زمان مناسب برای بازدید از این آبشار، کاملاً به خود شما بستگی دارد که هدفتان تجربه چه تفریحی باشد. 

گذشته از این‌ها اگر مقصد سفر شما شهر تبریز است و می‌خواهید از جاهای دیدنی اطراف تبریز دیدن کنید، خوب است بدانید که این شهر در منطقه کوهستانی کشور ایران واقع شده و آب‌و‌هوایی سرد و خشک دارد. به همین سبب در فصل‌های پاییز و زمستان در این شهر، شاهد برودت هوا و یخبندان‌های شدید خواهید بود. به همین سبب بهترین زمان سفر به تبریز، به‌لحاظ وجود آب‌و‌هوای مطلوب، فصل‌های بهار و تابستان است. البته اگر به تجربه تفریحات برفی همچون یخ‌نوردی، اسکی روی یخ و برف و… علاقه‌مند هستید، فصل زمستان بهترین زمان به‌منظور سفر به تبریز سفید‌پوش برای شماست. 

بایدها و نبایدهای بازدید از آبشار اسکندر | هر‌آنچه باید بدانید

  • برای رسیدن به آبشار اسکندر تبریز لازم است که مسیر کوتاهی را پیاده‌روی کنید؛‌ از‌این‌رو بهتر است کفشی مناسب برای پیاده‌روی در طبیعت و دامنه کوه داشته باشید تا در این مسیر دچار مشکل نشوید. 
  • لازم است بدانید که در نزدیکی آبشار، هیچ امکانات رفاهی وجود ندارد؛ به همین سبب توصیه می‌کنیم پیش از حرکت به‌سوی این جاذبه طبیعی، مقداری خوراکی، آب آشامیدنی و وسایل ضروری از قبیل جعبه کمک‌های اولیه، زیر‌انداز، چادر و… را تهیه کرده و همراه خود ببرید. 
  • اگر می‌خواهید در فصل زمستان برای تجربه یخ‌نوردی به آبشار اسکندر تبریز بروید، حتماً با یک گروه حرفه‌ای همراه شوید؛ چرا‌که در نزدیکی آبشار و مسیر یخ‌نوردی، امکان عبور‌و‌مرور وسایل نقلیه وجود ندارد. از‌این‌رو لازم است اشخاصی در کنار شما باشند تا در‌صورت بروز هر‌گونه مشکل یا اتفاق، به کمک شما بیایند. 

مسیر دسترسی به آبشار اسکندر تبریز | ساده‌تر از تصور شما 

همان طور که پیشتر اشاره کردیم، آبشار اسکندر تبریز در مسیر جاده تبریز-اهر قرار دارد؛ از‌این‌رو برای بازدید از این جاذبه طبیعتی باید وارد این جاده شده و سپس به‌سوی روستای طویقون حرکت کنید. آبشار در نزدیکی روستاست و در آن‌جا از هر‌کسی که بپرسید، شما را به‌سوی آن راهنمایی خواهد کرد.

در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان، سوار بر بال نوشته، به‌سوی شمال‌ غرب ایران و طبیعت بی‌نظیر اطراف شهر تبریز سفر کردیم. در این سفر مجازی، از آبشار اسکندر تبریز دیدن کرده و به وصف ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد و زیبایی‌های بی‌پایانش پرداختیم. اکنون نوبت شماست. اگر تا‌کنون تجربه بازدید از آبشار اسکندر تبریز را داشته‌اید، نظر، تجربه و پیشنهادهای ارزشمند خود را راجع‌به این جاذبه طبیعی پر‌شکوه با ما و مخاطبان خوش‌ذوقمان به اشتراک بگذارید. در‌ نهایت پیشنهاد می‌کنیم که اگر خیال سفر به استان آذر‌بایجان شرقی و شهرستان زیبای اهر را در سر دارید، پیش از هر‌کاری، ابتدا راهنمای سفر اهر را مطالعه کنید تا چراغ راه شما برای تجربه سفری خاطره‌انگیز و بی‌نظیر در این شهرستان زیبا باشد.

آبشار اسکندر در مسیر جاده شهر تبریز به‌سوی شهرستان اهر قرار دارد. به‌طور دقیق‌تر این آبشار چشم‌نواز و حیرت‌انگیز در نزدیکی روستایی به‌نام «طویقون» در استان آذر‌بایجان شرقی جای خشک کرده است.

ارتفاع این آبشار ۵۰ متر است.

بهترین زمان بازدید از این آبشار، به‌لحاظ وجود آب‌و‌هوای مطلوب، فصل‌های بهار و تابستان است؛ اما اگر عاشق هیجان هستید و می‌خواهید یخ‌نوردی در این منطقه را تجربه کنید، باید در فصل زمستان به بازدید این جاذبه طبیعی شگفت‌انگیز بروید.

در نزدیکی آبشار، هیچ امکانات رفاهی وجود ندارد؛ به همین سبب توصیه می‌کنیم پیش از حرکت به‌سوی این جاذبه طبیعی، مقداری خوراکی، آب آشامیدنی و وسایل ضروری از قبیل جعبه کمک‌های اولیه، زیر‌انداز، چادر و… را تهیه کرده و همراه خود ببرید.

برای بازدید از این جاذبه طبیعتی باید وارد جاده تبریز-اهر شوید و سپس به‌سوی روستای طویقون حرکت کنید. آبشار در نزدیکی روستا است و در آن‌جا از هر‌کسی که بپرسید، شما را به‌سوی آن راهنمایی خواهد کرد.

4.7/5 (3 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.