سفر به هرمزگان | بازدید از مروارید خلیج فارس

1

هرمزگان از جمله جنوبی‌ترین استان‌های ایران است. این استان در حاشیه خلیج فارس قرار دارد. بسیاری از ما، هرمزگان را فقط به جاهای دیدنی بندرعباس می‌شناسیم، این در حالی است که سفر به هرمزگان با ماجراجویی کامل همراه است. در واقع می‌توانید سفری عالی و چند روزه به این استان زیبا تجربه کنید. اگر به‌دنبال سفری عالی برای ایام نوروز هستید، باید بدانید که هرمزگان در نوروز آب‌وهوای بسیار خوبی دارد. 

روز اول سفر به هرمزگان

در روز اول سفر به هرمزگان، قرار است با تاریخ و فرهنگ مردم جنوب کشور آشنا شویم. پس آماده باشید تا روزی پربار و فراموش‌نشدنی داشته باشید. 

معبد هندوها

عکس معبد هندوها هرمزگان

شهرهای جنوب کشور، بسیار تحت تأثیر فرهنگ کشورهای همسایه اطراف هستند. مخصوصاً موقعی که راجع به جاهای دیدنی اطراف بندرعباس صحبت می‌کنیم، متوجه این موضوع می‌شویم. بندرعباس و سایر بنادر مهم استان هرمزگان، به‌خاطر روابط تجاری با کشورهای دیگر، دارای فرهنگ بسیار پویا و خاصی هستند. ساکنان کشورهای دیگر از جمله هندی و پاکستانی، رفت‌وآمد بسیاری به این بنادر داشتند. جالب است بدانید که حتی برخی آن‌ها، ایران و شهرهای جنوبی را برای زندگی انتخاب کردند. به همین خاطر شاهد حضور مهاجران هندی و پاکستانی به شهرهای جنوبی هستیم. این موضوع در بین سال‌های 1300 تا 1344 افزایش بسیاری داشت. 

عکس معبد هندوها هرمزگان

به‌خاطر حضور مهاجران هندی و پاکستانی، معابدی برای امور دینی آن‌ها بنا شد. معبد هندوها در حال حاضر از جمله زیباترین جاهای دیدنی بندرعباس است که در سفر به هرمزگان حتماً باید ببینید. این معبد در خیابان اصلی، بخش اداری و تجاری بندرعباس قرار دارد. پس می‌توانید شاهد برخی بازارهای بندرعباس در نزدیکی آن باشید. شیوه ساخت و معماری این معبد دقیقاً مشابه بناهای تاریخی و سنتی هندوستان است. این ساختمان ظاهری قدیمی به رنگ سفید دارد. داخل این معبد، چند مجسمه مقدس هندوها نیز به چشم می‌خورد. در حقیقت این معبد هنوز هم برای هندوهایی که در ایران زندگی می‌کنند، اهمیت بسیاری دارد. 

آدرس: بندر عباس، بلوار امام خمینی، روبه‌روی بازار روز بندرعباس

حمام گله داری

عکس حمام گله داری

درست در کنار هتل امین که یکی از بهترین هتل های بندرعباس است، حمامی تاریخی قرار دارد. قدمت این حمام تاریخی به دوران قاجار باز می‌گردد. معماری این حمام بسیار خاص و منحصر‌به‌فرد است. در حقیقت این حمام حتی با حمام‌های سنتی شهرهای دیگر کشور نیز تفاوت دارد. در وهله اول که برای ورود به این حمام، چند پله باید به‌سمت پایین بروید؛ پس حمام گله داری کمی زیر زمین واقع شده است. البته این‌طور نیست که به‌صورت کامل زیر زمین باشد. از نظر ظاهری، شباهت بسیاری بین حمام گله داری و حمام‌های سنتی ترکیه به چشم می‌خورد. در سفر به هرمزگان، حتماً باید از این حمام دیدن کنید. حمام گله داری از جنس سنگ و آجر ساخته شده است. 

شیخ احمد گله داری از جمله تاجران بزرگ و سرشناس در بندرعباس بود. او خدمات بسیاری را در این بندر انجام داد. یکی از خدمات او، ساخت این حمام بزرگ بود. این حمام در بین سال‌های 1333 تا 1338 به‌صورت کامل بازسازی شد. به همین خاطر ظاهری کاملاً سالم و زیبا دارد و این موضوع را باید مدیون همان بازسازی باشیم. این روزها حمام گله داری بندرعباس را به یک موزه تبدیل کرده‌اند. داخل این موزه چند مجسمه مومی بسیار خاص قرار داده‌اند. در حقیقت این موزه هم موزه مشاهیر و مفاخر و هم موزه مردم‌ شناسی بندرعباس به حساب می‌آید. پس با بازدید از این موزه در سفر به هرمزگان، یک تیر و چند نشان بزنید. در نظر داشته باشید که بازدید از هرمزگان در نوروز بسیار مزه می‌دهد و این حمام در این ایام بسیار شلوغ می‌شود. 

آدرس: بندر عباس، بلوار ساحلی بندر عباس، کنار هتل امین

موزه مردم شناسی هرمزگان

عکس موزه مردم شناسی بندر عباس

موزه مردم شناسی هرمزگان در بندرعباس قرار دارد. این موزه از جمله مهم‌ترین جاهای دیدنی بندرعباس به حساب می‌آید و جزو بزرگترین موزه‌های مردم‌شناسی در تمام منطقه جنوب کشور نیز محسوب می‌شود. این موزه در محوطه تاریخی برکه های باران بندرعباس، در بنایی سه‌طبقه با زیربنایی 2،500 متر قرار دارد. موزه مردم‌شناسی هرمزگان در اواخر سال 1386 به بهره‌برداری رسید. ساخت بنای این موزه را با وسواس بسیاری انجام دادند. اگر به معماری موزه مردم‌شناسی هرمزگان دقت کنید، متوجه می‌شوید که به‌خوبی از المان‌های معماری سنتی جنوب کشور در آن استفاده کرده‌اند. 

طبقه همکف این موزه دارای فضای عمومی، بخش خدماتی، نمایشگاه و کتابخانه تخصصی است. در طبقه دوم می‌توانید از بخش مردم‌شناسی آن دیدن کنید. در بخش مردم‌شناسی، با فرهنگ مردم این استان آشنا می‌شوید. بازدید از این بخش به خاطره‌ای زیبا در سفر به هرمزگان تبدیل می‌شود. در این بخش شاهد خاطراتی از آزادسازی قلعه هرمز، بخش بازار سنتی، صید و صیادی و … خواهید بود. در بخشی از موزه نیز می‌توانید از وسایل تاریخی همانند سکه‌های قدیمی نیز دیدن کنید. بازدید از موزه مردم‌شناسی هرمزگان در نوروز بسیار لذت‌بخش خواهد بود. 

آدرس: بندر عباس، بلوار پاسداران، کنار اداره ارشاد

بازار ماهی فروش ها

مگر می‌شود در سفر به هرمزگان از ماهی‌های صید روز جنوب گذشت؟ اگر اهل خوردن غذاهای دریایی باشید، حتماً می‌دانید که ماهی‌های جنوب، طعم دیگری دارند. ماهی‌های جنوب بسیار خوش‌طعم هستند. این ماهی‌ها را اصلاً نمی‌توان با ماهی‌های شمال مقایسه کرد. صید هرمزگان در نوروز بسیار عالی خواهد بود. خرید ماهی می‌تواند بهترین سوغات بندر عباس و هرمزگان در نوروز باشد. البته قرار نیست فقط برای دیگران سوغات بیاورید. حتی می‌توانید سوغاتی هم برای خودتان همراه بیاورید! مخصوصاً اگر با هواپیما سفر می‌کنید، می‌توانید ماهی‌ها را در ظروف مخصوص قرار دهید و روز پایانی همراه خود ببرید. شاید هم دلتان طاقت نیاورد و بخواهید معروف‌ترین غذا در میان غذاهای نوروزی یعنی سبزی‌پلو با ماهی را با ماهی‌های جنوب طبخ کنید و همان‌جا دلی از عزا در آورید.

عکس بازار ماهی فروش‌ها  بندر عباس

در ضمن بدک نیست تا چند ماهی تازه بخرید و کنار ساحل کباب کنید. به این ترتیب می‌توانید خاطره بسیار جذابی از سفر به هرمزگان داشته باشید. در مطلب راهنمای سفر بندرعباس چنین ذکر شده که به بازار ماهی‌فروش‌ها، بازار قدیم هم می‌گویند. در حقیقت قبلا بازار ماهی در بازار قدیم قرار داشت. در حال حاضر بازار ماهی‌فروش‌ها را به مکانی جدید انتقال داده‌اند. بازار قدیم هم قرار است به بازار صنایع‌دستی تبدیل شود. به این ترتیب دیگر بازار قدیم همان بازار ماهی‌فروشان نیست. 

آدرس: هرمزگان، بندر عباس، بلوار طالقانی، محله پشت شهر

پارک ساحلی دولت

عکس پارک ساحلی دولت در بندر عباس

خب دیگر به آخر روز اول سفر به هرمزگان رسیدیم. حتی اگر هرمزگان در نوروز را انتخاب کرده باشید، باز هم در اواسط روز هوا بسیار گرم است. در هوای گرم هم بازدید از ساحل مزه نمی‌دهد. ترکیب گرما و شرجی هوا کمی آزاردهنده خواهد بود. در عین حال عصرها از لحظه غروب آفتاب، تازه می‌توانید از خنکای هوا لذت ببرید. جالب است بدانید که خود مردم هرمزگان و بندرعباس نیز عاشق غروب‌ها هستند. آن‌ها نیز تمام تفریحات خود را بعد از ظهر انجام می‌دهند. به این ترتیب می‌توانید بدون نگرانی از بابت سوزش پوست خود، در کنار ساحل بنشینید و از امواج دریا لذت ببرید. 

خب وقتی که به‌دنبال جایی برای آرام شدن و شنیدن صدای امواج دریا هستید، کجا بهتر از پارک ساحلی دولت؟ پارک ساحلی دولت در بخش شرقی بندرعباس قرار دارد. این پارک دارای بهترین مسیر دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی است. این پارک از جمله معروف‌ترین پارک‌های ساحلی بندرعباس به حساب می‌آید. بسیاری از رستوران های بندرعباس نیز در نزدیکی همین پارک حضور دارند. پارک ساحلی دولت یک پیست باحال و هیجان‌انگیز کارتینگ هم دارد که می‌توانید در آن حسابی تفریح کنید. 

آدرس: بندرعباس، گلشهر جنوبی، بلوار رسالت جنوبی

روز دوم سفر به هرمزگان

روز دوم سفر، روزی بسیار خاص خواهد بود. در این روز سری به نماد جنوب ایران، یعنی جنگل های حرا خواهیم زد؛ پس بهتر است لباس مناسب بپوشید و خودتان را برای پیاده‌روی آماده کنید! 

جنگل های حرا تیاب

عکس جنگل‌های حرا تیاب در هرمزگا

جنگل‌های حرا از جمله خاص‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران است که در مناطق جنوبی ایران وجود دارند. این جنگل‌ها از نظر زیبایی بی‌نظیر هستند. جنگل‌های حرا را وقتی که از دور نگاه می‌کنید، با خودتان می‌گویید که جنگلی در آب هستند. وقتی که نزدیک‌تر می‌شوید، می‌توانید ریشه‌های درختان را ببینید که در خاک فرو رفته‌اند. یکی از عجایب جنگل‌های حرا این است که آب اطراف این جنگل تماماً آب شور است. همان طور که می‌دانید، درختان به آب شیرین نیاز دارند؛ پس چطور این جنگل زیبا از آب شور به وجود آمده است؟ خب اینجاست که باید به قدرت خداوند پی برد. درختان جنگل‌های حرا دارای دو ریشه هستند. یک ریشه آب شور را شیرین می‌کند و دیگری از آب شیرین استفاده خواهد کرد. 

جنگل‌های حرا تیاب از جمله زیباترین جنگل‌های حرا جنوب ایران است. این جنگل‌ها ظاهر بسیار زیبایی دارند. در این جنگل‌ها می‌توانید با قایق ماجراجویی کنید و حسابی از تفریح لذت ببرید. در سفر به هرمزگان حتماً باید این جنگل‌های زیبا را دید. مخصوصاً جنگل‌های حرا هرمزگان در نوروز بسیار زیبا هستند و باید از تماشای آن‌ها لذت برد. در روز دوم سفرتان می‌توانید از عجایب این جنگل لذت ببرید. جنگل‌های حرا تیاب برای پرنده نگری نیز گزینه مناسبی محسوب می‌شود. همچنین اکوسیستمی که در این جنگل‌ها وجود دارند، بسیار خارق العاده هستند. 

شهرستان میناب

شهرستان میناب در بخش جنوبی ایران قرار دارد و از جمله خاص‌ترین شهرستان‌های استان هرمزگان به حساب می‌آید. این شهرستان قدمت تاریخی بسیاری دارد. در گذشته آن را با نام آنامیس می‌شناختند. بر اساس اسناد تاریخی، قدمت تاریخی این شهرستان به دوران هخامنشیان باز می‌گردد. در تحقیقات انجام‌شده، آثار باستانی متعلق به آن دوران را نیز پیدا کرده‌اند. این شهرستان دارای جاذبه‌های دیدنی بسیاری است. آنقدر این جاذبه‌ها زیبا و متنوع هستند که می‌توانید یک روز کامل را در شهرستان میناب سپری کنید. در سفر به میناب می‌توانید سری به بافت قدیمی میناب با نام میناب قدیم بزنید. در کنار دریاچه سد میناب آرام بگیرید و روی تاج سد قدم بزنید. جنگل‌های حرا خور تیاب نیز در نزدیکی همین شهرستان قرار دارد. به همین خاطر بعد بازدید از جنگل‌های حرا، شهرستان میناب را قرار داده‌ایم. اگر عازم شهرستان میناب شدید، بازدید از قلعه هزاره را فراموش نکنید. 

چشمه آب گرم گنو

خواص درمانی چشمه آب گرم گنو

در فاصله 34کیلومتری شمال‌شرق بندرعباس، از دیگر عجایب سفر به هرمزگان جا خوش کرده است. چشمه آب گرم گنو از جمله معروف‌ترین چشمه‌های آب‌گرم در تمام ایران به حساب می‌آید. شاید با خودتان بگویید که بندرعباس یک شهر مسطح و جلگه‌ای است و اصلاً ارتفاعات بلند و مرتفع ندارد. در اصل داخل بندرعباس، دومین قله بندر منطقه با نام کوه گنو جا خوش کرده است. این کوه در فاصله 30کیلومتری بندرعباس قرار دارد. در همین منطقه می‌توانید شاهد جوشش چشمه‌ای پرآب از دل سنگ باشید. این چشمه از گرمای زمین حرارت پیدا می‌کند و به یک چشمه آب گرم تبدیل می‌شود. چشمه آب گرم گنو املاح معدنی بسیاری دارد. به‌خاطر حرارت و املاح معدنی مختلف، این چشمه برای درمان دردهای مزمن استخوانی و مفصلی بهترین گزینه محسوب می‌شود. 

دسترسی به این چشمه کار بسیار ساده‌ای است. همچنین باید بدانید که آب این چشمه را به‌سمت یک استخر در مجموعه‌ای تفریحی هدایت کرده‌اند. بهداشت به‌صورت کامل در این مجموعه رعایت می‌شود. همچنین با توجه به اینکه استخر سرپوشیده است، لازم نیست نگران سوختگی پوست خود باشید. این استخر در دو سانس متفاوت برای بانوان و آقایان فعالیت می‌کند. حال که مسیری طولانی را در روزهای قبل پیمودید و حسابی خسته شدید، بد نیست که سری به این چشمه بزنید و حسابی خستگی در کنید! 

آدرس: ۳۴ کیلومتری از شمال‌شرقی بندرعباس

روز سوم سفر به هرمزگان

روزم سوم سفر به هرمزگان را به بازدید از بنادر مختلف اختصاص می‌دهیم. در استان هرمزگان، بنادر تاریخی و تجاری مهم مختلفی وجود دارند. در این روز می‌توانید به یکی از بنادری که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم، سر بزنید. خب طبیعتاً با توجه به فاصله‌ای که بین این بنادر وجود دارند، امکان بازدید از تمامی آن‌ها در یک روز وجود نخواهد داشت؛ پس در ادامه با ما همراه باشید تا این بنادر را به‌خوبی بشناسید و بتوانید بهترین گزینه را برای بازدید خود انتخاب کنید. 

بندر لنگه

عکس  بندر لنگه

بندر لنگه از جمله مهم‌ترین بنادر جنوب کشور است. این بندر را با نام بندر مروارید نیز می‌شناسند. بندر لنگه از سه جهت به شبکه جاده‌ای کشور متصل می‌شود. از طرفی به آب‌های بین‌المللی نیز متصل است. به همین خاطر یکی از کانون‌های مهم تجارت بین‌المللی در جنوب کشور محسوب می‌شود. حتماً در راهنمای سفر بندر لنگه خوانده‌اید که اینجا تا حدود 70 سال پیش، مرکز عمده صید مروارید در دنیا بود. به همین خاطر است که آن را با نام بندر مروارید نیز می‌شناسند. بندر مروارید بسیار زیباست. به همین خاطر در برخی منابع از آن با نام عروس بنادر ایران نیز یاد می‌کنند. بندر لنگه دارای موقعیت خاصی است و قدمت آن به سالیان دور باز می‌گردد. وقتی که کتب تاریخی را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که از دوران هخامنشیان، در این منطقه بندری وجود داشته است. پس می‌توان آن را از جمله قدیمی‌ترین بنادر ایران دانست. 

عکس  بندر لنگه

بندر لنگه دارای آثار تاریخی متعدد از جمله بنای تاریخی فکری یا خانه‌های تاریخی مختلف است. همچنین می‌توانید از سواحل بسیار زیبای این بندر دیدن کنید. در بندر لنگه امکان تجربه انواع مختلف تفریحات آبی نیز وجود دارد. همچنین به‌دلیل تجارت این بندر با شهرهای مختلف حاشیه خلیج فارس، بازارهای مرزی بندر لنگه بسیار پربار و متنوع هستند. پس می‌توانید برای خرید انواع سوغات جنوب کشور روی این بندر حساب باز کنید. بنادر هرمزگان در نوروز بسیار شلوغ می‌شوند و آب‌وهوای خوشی دارند؛ پس اگر در نوروز عازم هرمزگان هستید، حتماً سری به این بندر بزنید. 

بندر کنگ

عکس بندر کنگ

بندر کُنگ از جمله‌ مهم‌ترین شهرهای تابعه بندر لنگه است. پس همان طور که می‌توانید تصور کنید، فاصله بسیار کمی تا بندر لنگه دارد. در سفر به هرمزگان می‌توانید برنامه بازدید از هر دو بندر را در یک روز قرار دهید. بندر کنگ در فاصله 5کیلومتری از بندر لنگه و 165کیلومتری بندرعباس قرار دارد. قدمت این بندر به بیش از 3هزار سال پیش باز می‌گردد. جالب اینجاست که بندر کنگ در تمامی ادوار اهمیت بسیاری داشته است. یعنی در هیچ دوره‌ای نبوده که این بندر بدون استفاده باقی مانده باشد. بندر کنگ از نظر تجارت نیز اهمیت بسیاری دارد. بد نیست بدانید که در دوران تسلط کشور پرتغال بر مناطق جنوب کشور، بندر کنگ نیز در اختیار پرتغالی‌ها بود. بعد‌ها پس از مبارزه‌های بسیار، این بندر از چنگ استعمارگران پرتغالی خارج شد. 

عکس بندر کنگ

در راهنمای سفر به بندرکنگ خوانده‌اید که به اینجا سانتوریتی ایران هم می‌گویند. همان طور که می‌توانید حدس بزنید، در سفر به بندر کنگ می‌توانید از بافت تاریخی بسیار زیبا و خاصی دیدن کنید. معماری خانه‌های این بندر بسیار زیباست. با دیدن خانه‌های بندر کنگ به یاد خانه‌های مرکز ایران و مناطق کویری می‌افتید. برخی خانه‌ها دارای بادگیر هستند و معماری خاصی دارند. در سفر به بندر کنگ، حتماً باید از موزه مردم شناسی و بافت تاریخی آن دیدن کنید. در نهایت می‌توانید به بازارهای مرزی بزنید و خریدی بسیار عالی داشته باشید. نهایتاً نظاره‌گر لحظه غروب باشید و سپس به مسیر خود ادامه دهید. 

بندر خمیر

نمای کلی بندر خمیر

بندر خمیر از جمله شهرهایی است که می‌توانید در سفر به هرمزگان از آن دیدن کنید. این بندر در شهرستان تالابی خمیر و فاصله 95کیلومتری جنوب‌غرب بندرعباس قرار دارد. شهرستان بندر خمیر از جمله بزرگترین شهرهای تالابی در تمام خاورمیانه به حساب می‌آید. در سال 1397، شهرستان خمیر لقب اولین شهر ملی تالابی ایران را از آن خود کرد. وقتی که به تصاویر این شهرستان نگاه می‌کنید، متوجه اوج زیبایی این بندر تالابی خواهید شد. بازدید از بندر خمیر با تمامی بنادر هرمزگان در نوروز تفاوت خواهد داشت. بافت این بندر بسیار متفاوت است. همین موضوع باعث می‌شود تا تجربه فراموش‌نشدنی از سفر به هرمزگان در ذهنتان نقش ببندد. 

بندر خمیر از جمله بنادر پرتردد به حساب می‌آید و اقتصاد بسیار پویا دارد. بد نیست بدانید که اقتصاد این بندر فقط بر پایه تجارت نیست. بلکه می‌توانید شاهد انواع کارخانه تولیدی و شهرک‌های صنعتی در این بندر باشید. همچنین مردم به مشاغل دیگری همانند صیادی در این بندر مشغول هستند. در بندر خمیر می‌توانید از جاذبه‌های تاریخی همانند دیوار سدار، قلعه خمیر، کاروانسرای تاریخی و دهکده گوری دیدن کنید. در نهایت می‌توانید سری به بازارهای مرزی بزنید و با قایق در بافت تالابی گشت‌و‌گذار کنید. بازدید از بندر خمیر جزو تجربه‌های خاص شما در سفر به هرمزگان خواهد شد. در این بندر حتماً باید غذاهای محلی بندرعباس را نیز بچشید. 

بندر پل

عکس بندر پل

بندر پل نام بندری قدیمی است که در روستای پل انگور قرار دارد. این بندر در بین بنادر ایران، از جمله قدیمی‌ترین بندرها به حساب می‌آید. بر اساس روایت سدید السلطنه، روستای پل انگور، از جمله قدیمی‌ترین روستاهای قدیمی ایران محسوب می‌شود. متأسفانه گویا زلزله‌ای بزرگ در این منطقه رخ داده و باعث تخریب بخش عمده روستا شده است.

عکس بافت تاریخی بندر پل

 به همین خاطر مردم روستا به نزدیکی آن مهاجرت کردند. بندر پل را کمتر کسی می‌شناسد. این بندر ظاهری بسیار زیبا و آرام دارد. در کنار ساحل این بندر می‌توانید آرامش بگیرید و از صدای دلنشین موج‌ها لذت ببرید. تماشای غروب در کنار بندر پل نیز بسیار دلنشین خواهد بود. در بندر پل می‌توانید از بافت تاریخی روستا دیدن کنید. همچنین سری به بازار مرزی بزنید. بندر پل هرمزگان در نوروز آب‌وهوای بسیار خوبی دارد؛ پس اگر سفر به هرمزگان را به‌عنوان سفر نوروزی انتخاب کردید، حتماً سری به این بندر بزنید. 

روز چهارم سفر به هرمزگان

روز چهارم را به‌عنوان روز آخر سفر به هرمزگان معرفی می‌کنیم. البته سفر به هرمزگان قابلیت این را دارد که تا حدود یک هفته تا ده روز هم ادامه داشته باشد. با این حال ما قصد داشتیم تا سفر به هرمزگان را در قالب سفری کوچک معرفی کنیم. به این ترتیب می‌توانید سفر نوروز در هرمزگان را در قالب همین سفر کوتاه تجربه کنید. در روز آخر می‌توانید از تفریحات آبی لذت ببرید یا برای خرید سوغات بندرعباس به مراکز خرید مهم این بندر بروید. 

تفریحات آبی

در سفر به هرمزگان می‌توانید در شهرها و بنادر مختلف، انواع تفریحات آبی را تجربه کنید. بنانا، جت‌اسکی و پاراسل از جمله معروف‌ترین تفریحات آبی هستند که می‌توانید در سفرتان به هرمزگان تجربه کنید. در اکثر شهرهای ساحلی و بندرهای مهم جنوب کشور می‌توانید شاهد کلوب‌های مختلف ورزش‌های دریایی باشید. در برخی مناطق که شرایط غواصی مطلوب است، می‌توانید در سایت‌های مختلف، غواصی کنید. برای غواصی نیازی به مهارت خاصی نیست. در حقیقت یک مربی کارکشته شما را همراه خواهد کرد تا بتوانید به‌راحتی از تجربه غواصی لذت ببرید. 

بازارگردی در هرمزگان

  • بازار سنتی بندرعباس: بلوار طالقانی، بازار سنتی بندرعباس؛
  • بازار اوزی‌ها و لاری‌ها: بلوار امام خمینی، بازار سنتی اِوزی‌ها و لاری‌ها؛
  • مرکز تجاری مسکونی سحر: بلوار شهدای مهراب، مجتمع تجاری مسکونی سحر؛
  • مجتمع تجاری ستاره شهر: میدان ۱۷ شهریور، مجتمع تجاری ستاره شهر؛
  • مرکز خرید زیتون: بلوار امام خمینی، مجتمع تجاری زیتون؛
  • مجتمع تجاری ستاره جنوب: بلوار طالقانی، مجتمع تجاری ستاره‌ی جنوب؛

نکات مهم در سفر به هرمزگان

  • در بسیاری از مناطق جنوب کشور، خبری از آب شیرین نیست. پس حتماً آب معدنی همراه خود ببرید؛ 
  • کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی و کلاه آفتابگیر همراه داشته باشید؛ 
  • در ساعاتی که هوا خیلی گرم است، بهتر است داخل هتل بمانید و بیرون نروید؛ 
  • کم آبی بدن خود را حتماً جدی بگیرید. برای حل این مشکل باید مدام آب بنوشید؛ 
  • در طول روز مواد قندی و نمکی مصرف کنید. به‌خاطر تعریق، آب و املاح معدنی از دست می‌دهید. پس باید این املاح را جبران کنید؛ 
  • همیشه چند دست لباس اضافی و البته لباس شنا همراه داشته باشید؛ 
  • زمستان تا اواخر تعطیلات نوروزی بهترین زمان سفر به هرمزگان است. 

 

خب دوستان عزیز ره بال آسمان ، نظر شما درباره سفر به هرمزگان چیست؟ شما چه زمانی را برای سفر به این منطقه انتخاب می‌کنید؟ آیا تا کنون از هرمزگان دیدن کرده‌اید؟ به کدام شهر آن رفته‌اید؟ کمی از سفرتان برای ما تعریف کنید. مشتاقیم تا درباره سفر شما بیشتر بدانیم. 

بندر عباس مهم‌ترین شهر استان هرمزگان است.

زمستان تا اوایل بهار بهترین زمان سفر به استان هرمزگان است.

4 الی 7 روز برای سفر به هرمزگان مناسب خواهد بود.

بندرعباس بهترین بندر برای خرید در هرمزگان محسوب می‌شود.

شهرستان پل را قدیمی‌ترین شهرستان هرمزگان می‌دانند.

1 نظر
  1. مژگان مکی آبادی می گوید

    تمامی تفریحات دریایی لذت بخش هستن اما برای من پاراسل و غواصی یک چیز دیگه ست، مخصوصا از زمانی که این دو ورزش را با یک جمع دوستانه در کلوپ نگین ساحل قشم تجربه کردم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.