لیست بوستان‌ ها و پارک‌ های مشهد | خاطره خوش یک گردش خانوادگی

0

چند وقت قبل یکی از دوستانم گفت مشهد جای تفریحی زیادی ندارد. همین گفتگو جرقه‌ای بود تا لیستی از پارک‌های مشهد و بوستان‌های آن را جمع کنم. حالا آن را با شما به اشتراک می‌گذارم تا در کنار مطالعه راهنمای سفر مشهد، از تجربه‌های یک فرد بومی هم استفاده کنید. مهمترین مکان گردشگری مشهد حرم مطهر است که در مرکز شهر واقع شده و همیشه کانون توجه مسافران است. در اطراف حرم مطهر امام رضا (ع)، مراکز خرید مشهد و مکان‌های دیدنی بسیاری وجود دارد که می‌توانید به آن‌ها هم سر بزنید؛ اما اگر از همه ظرفیت‌های گردشگری این شهر اطلاع نداشته باشید ممکن است نتوانید برنامه تفریحی خوبی بریزید؛ پس تا آخر این مقاله همراه من باشید تا بهترین پارک های مشهد را برای گردشی جانانه و تفریحی خانوادگی به شما معرفی کنم.

پارک های مشهد

پارک ملت

پارک ملت مشهد، بزرگ‌ترین و معروف‌ترین پارک مشهد است. ساخت و تأسیس این پارک در ابتدا توسط دو مهندس انگلیسی و در زمان سلطنت پهلوی شروع شده است؛ اما بعد مهندسان ایرانی کار را به اتمام رساندند. در سال 1343 کار این پارک به پایان رسید. آن زمان، پارک ملت در حاشیه شهر بوده است؛ اما حالا با توجه به گسترش شهر، تقریباً جزو مناطق مرکز شهر حساب می‌شود. میدان آزادی مشهد هم که در نزدیکی این پارک قرار دارد، از قدیم به «فلکه پارک» میان مردم معروف بود. پارک ملت مشهد یک دریاچه دارد که در ضلع شرقی آن واقع شده. استخر روباز این پارک، بزرگ‌ترین استخر روباز مشهد است و زمین‌های بازی تنیس، والیبال و حتی زمین چمن فوتبال هم دارد. باغ رز بخش سرپوشیده پارک ملت، ویژه بانوان است. این پارک نسبت به سایر پارک های مشهد یک مزیت دیگر هم دارد؛ آن هم وجود شهربازی پارک ملت به‌عنوان مهیج‌ترین شهربازی در میان شهربازی های مشهد است.

تصویری از پارک ملت

از وقتی کوهستان پارک تعطیل شد، شهربازی پارک ملت جایش را پر کرد. یادتان باشد حتماً یک‌بار در فصل پاییز به پارک ملت سر بزنید و با زمین پوشیده از برگ‌های خشک، عکس هنری بگیرید. راستش را بخواهید حتی می‌ارزد که دنبال خرید بلیط هواپیما مشهد باشید و خودتان را به ضیافت رنگ‌های این پارک دعوت کنید! ورود به پارک ملت هزینه‌ای ندارد و این پارک به‌صورت شبانه‌روزی باز است؛ اما ساعت کاری شهربازی از 16 بعدازظهر تا یک نیمه‌شب است.

آدرس: مشهد، بزرگراه وکیل آباد، بلوار امامت، روبه‌روی امامت 8.

کوهسنگی مشهد

کوهسنگی مشهد

دومین پارک بزرگ مشهد، پارک کوهسنگی مشهد است. این پارک یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین جاهای دیدنی مشهد است که از قدیم، گردشگران زیادی را به خودش جلب کرده. بین تمام پارک های مشهد، کوهسنگی پارکی است که هر کسی از هرجای کشور آن را می‌شناسد و حداقل یک عکس با «کوه سنگی» هم دارد. کوهسنگی در میان دو قله کوه سنگی واقع شده و از طریق مسیر پلکانی می‌توان به آن‌ها رسید. شنیده‌ها می‌گوید اصل پارک، به‌صورت همان کوه سنگی، در زمان شاه عباس صفوی وجود داشته و تا سال 1310 به همان شکل باقی مانده و جزو مناطق ییلاقی و طبیعت دل‌انگیز به حساب می‌آمده. اگر تا به حال کوهسنگی را دیده باشید، حتماً آن دوتا شیر سنگی ورودی را هم دیده‌اید. جالب است بدانید که آن‌ها به‌همراه چند مجسمه دیگر، در سال 1318 اهدایی شهردار شهر میلان ایتالیا بودند. ساختمان دوطبقه زیبای این پارک هم ساخته آلمانی‌ها بوده است. محله کوهسنگی که یکی از خیابان های معروف مشهد به حساب می‌آید، همه‌ساله میزبان گردشگرانی ات که برای گردش در این پارک به آنجا می‌روند.

کوهسنگی مشهد

در کوهسنگی هم مانند خیلی دیگر از پارک های مشهد، زمین بازی، کافی‌شاپ و رستوران، موزه و حتی آمفی تئاتر وجود دارد و شما می‌توانید بعد از گردش در بوستان، از این امکانات هم استفاده کنید. همچنین مزار شهدای گمنام یا «جبل النور» هم در بالای کوه‌ها وجود دارد و می‌توانید با کمی پله‌نوردی به آن برسید. همچنین زمین اسکیت کوهسنگی جزو بهترین پیست های اسکیت مشهد به حساب می‌آید.

کوهسنگی مشهد

این پارک هم به‌صورت شبانه‌روزی باز است؛ اما اگر می‌خواهید برای گردش به این پارک بروید، بهتر است صبح زود یا هنگام غروب را انتخاب کنید. چشم‌انداز شهر از بلندترین نقطه کوهسنگی در این زمان‌ها یک منظره جذاب را برایتان فراهم می‌کند.

آدرس: مشهد، بلوار کلانتری، انتهای خیابان کوهسنگی، پارک کوهسنگی مشهد.

پارک وکیل آباد مشهد

پارک وکیل آباد مشهد

یکی از پارک های مشهد که می‌تواند مکان مناسبی برای عکاسی و ثبت خاطرات ماندگار باشد، پارک وکیل آباد مشهد است. این پارک که در سال 1348 توسط خیر معروف مشهد، حاج حسین ملک وقف شده بود، ابتدا «باغ میرطراز» نام داشت. ایشان مناطق و زمین‌های بسیاری را در مشهد وقف کرده‌اند که حالا اکثرشان جزو مناطق گردشگری مشهد هستند. مانند خانه ملک مشهد، باغ ملی مشهد و باغ وکیل آباد. جالب است بدانید که ایشان حتی در تهران هم باغ صبا و قصر ملک شهر ری را وقف کرده‌اند و نامشان برای تهرانی‌ها هم آشناست.

پارک وکیل آباد مشهد

دریاچه فصلی جذاب این باغ، در پاییز منظره فوق‌العاده‌ زیبایی را می‌سازد، طوری که شاید به چشم‌هایتان هم شک کنید! در سفر به مشهد حتماً یک نصف‌روز را به گردش در این باغ و استفاده از طبیعت اختصاص بدهید. راستی، سری هم باغ وحش وکیل آباد که در نزدیکی باغ وکیل آباد است بزنید. این پارک هم مانند اکثر پارک های مشهد، به‌صورت شبانه‌روزی به روی گردشگران باز است. این پارک هزینه‌ای برای ورود ندارد و فقط باید بهای پارکینگ را بپردازید.

آدرس: مشهد، انتهای بلوار وکیل آباد.

بوستان کوهشار

بوستان کوهشار

اسم این پارک رویش است؛ پارک آبشار و کوه. مجموعه تفریحی کوهشار مشهد به داشتن بزرگ‌ترین آبشار مصنوعی استان خراسان رضوی و حتی ایران معروف است. فکرش را بکنید، بزرگ‌ترین آبشاری که انسان‌ها می‌توانند بسازند چقدر است؟ حالا به این آبشار، حوضچه‌ها، پل‌ها و دیگر جذابیت‌های گردشگری را هم اضافه کنید.

اگر به مشهد سفر کردید، حتماً دیدن مجموعه تفریحی کوهشار مشهد را در برنامه‌تان بگذارید. رسیدن به این پارک هم سخت نیست، تابلوهای راهنمایی رسیدن به این پارک در بلوار نماز مشهد مشخص هستند.

آدرس: مشهد، بلوار نماز، کوی سیدی، اولین تقاطع سمت چپ، روبه‌روی پل انقلاب.

رود پارک مشهد

رود پارک مشهد

یکی دیگر از پارک‌های تازه تأسیس گردشگری مشهد، رود پارک است. این پارک که با هدف استفاده مناسب از منابع آب طبیعی ایجاد شده، مناسب گردشگری برای مسافران هم هست. این پارک بخشی از بوستان چهل بازه، یکی از بزرگ‌ترین پارک‌هایی مشهد است که به‌عنوان پروژه جدید شهرداری مشهد تأسیس شده است. رودپارک در سه فاز طراحی شده و هنوز به بهره‌برداری کامل نرسیده است؛ اما شما می‌توانید از فاز اول آن که از حوالی نمایشگاه تا پل ستاری است، دیدن کنید؛ پس اگر سروکارتان به اطراف نمایشگاه بین المللی مشهد افتاد، حتماً به رود پارک مشهد هم سری بزنید.

آدرس: مشهد، بلوار نمایشگاه، نمایشگاه 15.

کوه پارک مشهد

تصویری از کوه پارک مشهد

شاید یکی از کاملترین پارک های مشهد، کوه پارک باشد. در این پارک هم می‌توانید قدم بزنید، هم پیک‌نیک بروید و حتی کوه‌نوردی کنید. پروژه کوه پارک هم از دیگر پروژه‌های تازه تأسیس گردشگری مشهد است که حالا خیلی خوب از آن استقبال شده. این پارک هم امکانات رفاهی و تفریحی خوبی دارد. کوه پارک یکی از کامل‌ترین پارک های مشهد است؛ حتی در این پارک هم چند آبشار مصنوعی وجود دارد تا از همه جهات کوه پارک مشهد را زیبا کند.

تصویری از کوه پارک مشهد

چشم‌انداز کامل شهر که از کناره این پارک نمایان است، هر کسی را به وجد می‌آورد. یک وجه این پارک کاملا مشرف به نمای شهر است و در شب، منظره زیبایی را به وجود می‌آورد. می‌توانید در حاشیه‌ای که برای پیاده‌روی ساخته شده قدم بزنید و از صدای شب لذت ببرید. راستی! حتی اگر حال‌و‌حوصله پیاده‌روی یا کوه‌نوردی را نداشتید، می‌توانید با اتومبیل بخش زیادی از فضای پارک را ببینید.

تصویری از کوه پارک مشهد

دسترسی به این پارک مشهد هم اصلاً سخت نیست، فقط کافیست خودتان را به محله سرافرازان برسانید. از آنجا تابلوهای مخصوصی را در خیابان‌ها می‌بینید که مسیر کوه پارک را مشخص کرده‌اند. تازه اگر کمی دقت کنید در همان مسیر جاده، کوه‌های پارک را می‌بینید.

آدرس: مشهد، سرافرازان، بلوار شهید فکوری، خیابان دلاوران، خیابان نخل.

زیست پارک مشهد

زیست پارک مشهد

باغ بازی، دریاچه، زمین سوارکاری، تراس چشم‌انداز و بسیاری دیگر از امکانات گردشگری این پارک مشهد هستند. پروژه زیست پارک مشهد که به دهکده طبیعت خانواده یا معروف است، هنوز در حال تکمیل‌شدن است: اما تا همین حالا هم توجه گردشگران زیادی را جذب کرده است. این پارک از طبیعی‌ترین پارک های مشهد به شمار می‌رود.

آدرس: انتهای بلوار دلاوران، بلوار بوستان خورشید، در نزدیکی کوه پارک مشهد.

پارک ملی چهل بازه

پارک ملی چهل بازه

این پارک یکی از بهترین پارک های مشهد برای گذراندن یک بعدازظهر مفرح است. توی این پارک بزرگ، کافی‌شاپ و رستوران‌های متنوع پیدا می‌کنید، در زمین بازی‌های مختلف با همسفرانتان رقابت می‌کنید و البته از مناظر و رودخانه معروف چهل بازه لذت می‌برید. بوستان چهل بازه که حالا رود پارک را هم در خودش جای داده، یک دریاچه خیلی بزرگ دارد که محیط طبیعی و جذابی را برای اتراق‌کردن فراهم می‌کند. این پارک هشت منطقه دارد و در هر منطقه، یک دریاچه ساخته شده است. در باقی نقاط پارک هم زمین‌های بازی و محلی برای استراحت گردشگران در نظر گرفته شده است. توصیه می‌کنم اگر فرصت دیدن هیچ کدام از پارک های مشهد را ندارید، حداقل نیمی از روز را در بوستان چهل بازه بگذرانید. اینجوری دوتا پارک را در یک زمان دیده‌اید.

آدرس: مشهد، بلوار فارغ‌التحصیلان، بلوار معلم، خیابان نمایشگاه 15.

پارک پردیس قائم مشهد

پارک پردیس قائم مشهد

این پارک به داشتن گونه‌های مختلف گیاهان و درختان معروف است. انواع گونه‌های گیاهی مثل اقاقیا، افرا، چنار، کاج و انواع گل‌ها مثل رزهای زیبا در این بوستان به چشم می‌خورند؛ اما مزیت این پارک فقط تنوع گل‌و‌گیاهش نیست. در این پارک می‌توانید موزه های جذاب ایرانی، اتاق‌های بازی کامپیوتری و آب‌نماهای ویژه هم جزو جاذبه‌های پارک پردیس قائم هستند. این پارک هم مانند دیگر پارک های مشهد هزینه ورودی ندارد.

آدرس: مشهد، بزرگراه شهید چراغچی، پردیس قائم، محله نوید.

کوهستان پارک خورشید مشهد

کوهستان پارک خورشید مشهد

اگر با پارک‌های قبلی ترغیب نشدید، این دفعه دیگر با خرید بلیط قطار مشهد خودتان را به بزرگ‌ترین پارک کوهستانی مشهد برسانید. کوهستان پارک خورشید مشهد بر بام مشهد یعنی ارتفاعات هاشمیه قرار دارد و این یعنی در این پارک، به تمام شهر مسلط هستید. فقط بعضی از پارک های مشهد این چشم‌انداز ویژه را دارند. اینجا می‌توانید از بالا به شهر مشهد نگاه کنید و از این تصویر لذت ببرید. حتی شاید دلتان بخواهد مثل فیلم‌ها به ماشین تکیه بدهید و فنجان چایی بنوشید!

کوهستان پارک خورشید مشهد

اما این پارک فقط برای دیدن شهر نیست. زمین‌های بازی کبدی، زمین مناسب دوچرخه‌سواری، آلاچیق‌ها و کافی‌شاپ‌های این پارک، اوقات خوشی را در کوهستان پارک خورشید برایتان فراهم می‌کنند. این پارک به مکان بادبادک‌بازی هم معروف است و تقریباً همیشه می‌توانید شاهد بازی علاقه‌مندان بادبادک‌بازی و البته بادبادک‌بازان حرفه‌ای باشید. اگر خودتان هم دستی بر بادبادک بازی دارید که اینجا بهترین مکان برای تمرین است. فقط حواستان باشد اگر در زمستان به این پارک می‌روید، لباس گرم هم ببرید؛ بالاخره منطقه کوهستانی است.

آدرس: مشهد، انتهای خیابان هفت تیر، پارک خورشید.

پارک میرزا کوچک‌خان مشهد

پارک میرزا کوچک‌خان مشهد

برای زائران، نزدیک‌بودن مکان‌های گردشگری به هتل‌ها خیلی مهم است. ازآنجایی‌که تقریباً همیشه بهترین هتل‌های مشهد در اطراف مشهد هستند، وجود مراکز گردشگری در اطراف حرم یک مزیت بزرگ محصوب می‌شود. به همین دلیل هم بعضی از پارک های مشهد در نزدیکی حرم مطهر هستند. پارک میرزا کوچک‌خان مشهد یکی از نزدیک‌ترین پارک‌های گردشگری به حرم مطهر است. این پارک علاوه بر فضای سرسبز، استخر شنا، کتابخانه ویژه کودک و نوجوان و شهربازی هم دارد و بهترین گزینه برای گذراندن یک روز در کنار خانواده است. شما می‌توانید بعد از یک بازارگردی حسابی در بازار رضا و خرید سوغات مشهد، در این پارک یک استراحت جانانه کنید.

آدرس: مشهد، غرب میدان هفده شهریور، خیابان دانش شرقی، حدفاصل دانش 12 و 14.

پارک باباقدرت

پارک باباقدرت

اگر با اتوبوس یا ماشین شخصی، از سمت جاده نیشابور یا فرودگاه وارد مشهد شوید، پارک باباقدرت را می‌بینید. این پارک که در جنوب شرقی مشهد قرار دارد، قبلاً امکان اسکان زائران و مسافران را هم داشت؛ اما حالا در دسته پارک‌های بانوان قرار دارد و برای کمپ‌های تفریحی استفاده می‌شود. این پارک جزو بزرگ ترین پارک های مشهد است و نامش برای گردشگران آشناست. برای اسکان در پارک می‌توانید به پارک جنگلی طرق مراجعه کنید که در ادامه این مطلب معرفی کردیم.

آدرس: مشهد، انتهای بلوار جمهوری اسلامی (فرودگاه).

پارک وحدت مشهد

پارک وحدت مشهد

یکی دیگر از پارک های مشهد که فاصله کمی با حرم مطهر دارد و برای زائران آشناست، پارک وحدت است. این پارک بزرگ که هم از جاهای تفریحی مشهد به حساب می‌آید و هم از نظر فرهنگی اهمیت دارد، همیشه پذیرای گردشگران مختلفی از سراسر ایران بوده است. پارک های مشهد همگی امکانات تفریحی و ورزشی را دارند؛ اما این پارک، علاوه بر همه این‌ها، امکانات فرهنگی هم دارد. دریاچه مصنوعی بزرگ در این پارک فضایی برای تفریح خانوادگی فراهم کرده و زمین‌های ورزشی، میز پینگ‌پنگ، شطرنج و دیگر بازی‌ها هم برای سرگرمی گردشگران در این پارک قرار گرفتند.

پارک وحدت مشهد

یکی از زیرمجموعه‌های این پارک، بوستان یا فرهنگسرای زیارت است که با هدف ترویج و نشان‌دادن فرهنگ زیارت ساخته شده. این فرهنگسرا دارای برنامه‌های مختلف و متنوع شامل نمایشگاه تجلی آفتاب، مفهوم زیارت، آب‌نمای هوشمند، مسابقات مختلف، فروشگاه محصولات فرهنگی زائر، نمایشگاه پیرامون ۱۱ شخصیت برجسته معاصر است. همچنین بخش ویژه این فرهنگسرا یعنی کبوترانه، ویژه مخاطب کودک است. بوستان زیارت به‌طور مستقل یکی از پارک های مشهد به شمار می‌رود.

آدرس: مشهد، بلوار وحدت، بین میدان شهدای مسجد گوهرشاد و بلوار ولایت.

باغ گل‌های مشهد

باغ گل‌های مشهد

در میان پارک های مشهد، فقط چند پارک هستند که به‌طور ویژه به نمایش گل و گیاهان خاص می‌پردازند. یکی از این پارک‌ها، باغ گل ها مشهد است. معماری این باغ از گل بنفشه الهام گرفته شده و دارای هشت بخش است. در هر بخش از این باغ، یک مجموعه از گل‌ها به نمایش گذاشته شده. باغ‌های هشتگانه این پارک عبارت‌اند از باغ گل‌های صخره‌ای، باغ رز، باغ گیاهان پوششی، باغ گل‌های پیازی، گل‌های فصلی، گل‌های دارویی، گل‌های برکه‌ای و فضای بازی کودکان و آمفی تئاتر و گلخانه ویژه دانشجویان. بازدید از این باغ گل را به همه علاقه‌مندان گل و حتی آن‌هایی که رابطه خوبی با گل‌ها ندارند پیشنهاد می‌کنیم؛ چراکه فضای جذاب این باغ حتماً می‌تواند نظرتان را راجع به گل‌ها عوض کند.

آدرس: مشهد، بلوار معلم، بین معلم ۷۱ و ۷۳، باغ گل‌های مشهد.

پارک جنگلی بهمن طرقبه

پارک جنگلی بهمن طرقبه

شهرستان طرقبه که در نزدیکی شهر مشهد قرار دارد، یک جاذبه گردشگری تمام عیار است. اگر فکر کردید طرقبه و شاندیز فقط می‌توانند با رستوران‌های مشهد رقابت کنند، بدانید که سخت در اشتباهید. طرقبه هم چند پارک دارد که مانند پارک های مشهد، دیدنی هستند و امکانات تفریحی و گردشگری دارند. پارک جنگلی بهمن طرقبه که در ورودی شهرستان طرقبه قرار دارد، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای گردش و تفریح است. بعدش هم می‌توانید توی شهرستان طرقبه چرخی بزنید و از آب‌و‌هوای ییلاقی آن لذت ببرید.

آدرس: مشهد، ابتدای جاده مشهد – طرقبه.

بوستان بسیج مشهد

بوستان بسیج مشهد

در مشهد برای گردشگران تا دلتان بخواهد پارک و بوستان وجود دارد. پارک های مشهد هرکدام به‌تنهایی می‌توانند یک جاذبه گردشگری و عامل سفر به شهر مشهد باشند.

بوستان بسیج مشهد

بوستان بسیج هم با فضای سبز بکر و درختان اقاقیا و گردو فضای خانوادگی مناسبی برای گردش است. همچنین وجود مراکز فرهنگی و تفریحی در این بوستان هم اوقاتتان را خوش می‌کند.

آدرس: شمال شرقی مشهد، حاشیه صدمتری کمربندی.

پارک طبیعی هفت حوض

پارک طبیعی هفت حوض

بعضی از پارک های مشهد که در این مقاله معرفی کردیم، آبشار مصنوعی یا امکاناتی داشتند که کمی از طبیعی‌بودن دورشان می‌کرد؛ اما پارک طبیعی هفت حوض مشهد، جاذبه گردشگری صددرصد طبیعی دارد. این پارک تقریباً خارج از بافت شهر قرار دارد؛ اما اختصاص‌دادن یک روز به گردش در منطقه هفت حوض، کار عاقلانه‌ای است. مگر چندبار توی زندگی فرصت می‌کنید حوضچه‌های طبیعی و زلال آب را ببینید؟

پارک طبیعی هفت حوض

برای رسیدن به حوضچه‌ها باید کمی پیاده‌روی کنید؛ پس حتماً کفش مناسب بپوشید و در ایام سرد سال هم لباس گرم را فراموش نکنید. اگر صبور باشید، در نهایت به یکی از شگفتی‌های طبیعت می‌رسید.

آدرس: مشهد، شهرک سیدی، جاده خلج.

باغ گیاه شناسی مشهد

باغ گیاه شناسی مشهد

یکی دیگر از پارک های مشهد که به گیاهان اختصاص دارد، باغ گیاه شناسی مشهد است. این باغ بزرگ‌ترین مجموعه گل و گیاه مشهد است که جنبه آموزشی، درمانی و کاربردی دارد. این باغ هم مانند باغ گل‌های مشهد بخش‌های مختلفی مانند باغ رز، باغ صخره، باغ میوه های بومی ایران، جشنواره گل داوودی و… دارد. فقط حواستان باشد در این باغ‌های گل، از چیدن گل‌ها خودداری کنید.

آدرس: مشهد، بلوار جمهوری، حدفاصل چهارراه مقدم و پل غدیر.

باغ مینیاتوری مشهد

باغ مینیاتوری مشهد

اینکه آدم‌ها بتوانند به همه شهرها سفر کنند و فرهنگ و ویژگی‌های شاخص تاریخی آن‌ها را ببینند، کمی دور از ذهن است. شما شاید نتوانید هر ماه به یک شهر متفاوت سفر کنید؛ اما حتماً می‌توانید یک‌بار به شهر مشهد سفر کنید و باغ مینیاتوری مشهد را ببینید. توی این باغ، نمادهایی از فرهنگ و تاریخ کشورمان گردآوری شده تا آموزش آن‌ها به کودکان جذاب باشد. به این ترتیب انگار در یک نصف روز، دور ایران را گشته‌اید!

آدرس: مشهد، الهیه، بلوار سجادیه، سجادیه ۲۶، پارک مینیاتوری مشهد.

پارک ارم مشهد

پارک ارم مشهد

می‌دانستید مشهد هم پارک ارم دارد؟ یک شهربازی کامل، فضای سبز و امکاناتی که تقریباً همه ما از آن تبلیغ تلویزیونی معروف پارک ارم در خاطرمان مانده. این شهربازی به حرم مطهر هم نزدیک است و یک بخش ویژه بانوان هم دارد. امکانات معمولی دیگر پارک های مشهد هم که هست؛ یعنی همان زمین چمن فوتبال و زمین والیبال و… .

آدرس: مشهد، گلشهر، بلوار شهید آوینی، خیابان پنج‌تن، پنج تن ۴۵، پارک ارم.

باغ تمشک

باغ تمشک

این باغ کوچک هم در شهرستان طرقبه قرار گرفته و درست مثل اسمش، شبیه باغ‌های باشکوه فیلم‌هاست! می‌توانید یک روز از سفرتان به مشهد را برای گشت‌و‌گذار در ییلاق طرقبه بگذارید و سری به چند باغ زیبای آن بزنید. همین طور می‌توانید در طرقبه از صنایع دستی و مراکز خرید هم دیدن کنید. الآن بند گلستان تقریباً خشک شده؛ ولی اگر خوش‌شانس باشید شاید بتوانید منظره زیبای آن را هم ببینید. پیشنهاد می‌کنیم اگر به سمت طرقبه رفتید، سری به این باغ هم بزنید و عکس‌ یادگاری بگیرید. بعد از آن از دوستان و آشنایانتان بپرسید باور می‌کنند باغی با این طبیعت جذاب در ایران وجود داشته باشد.

آدرس: مشهد، منطقه ییلاقی طرقبه، ابتدای درب ورودی طرقدر، پارک تمشک.

باغ پونه

باغ پونه

طرقبه آن‌قدر جای دیدنی دارد که باید یک‌بار مفصل همه آن‌ها را برایتان فهرست کنیم. یکی دیگر از باغ‌های طرقبه که می‌توانید بساط نهار را بردارید و ببرید آنجا، باغ پونه است. البته حواستان باشد زود بروید تا بتوانید آلاچیقی برای خودتان پیدا کنید، این پارک با اینکه از مشهد فاصله دارد؛ اما جزو پرطرف‌دارترین پارک‌های مشهد است. دسترسی راحت، امکانات کامل و از همه مهمتر، فضای مناسب و خانوادگی از مزیت‌های این پارک است. حتی اگر ساکن مشهد باشید هم گذراندن یک بعدازظهر تفریحی در کنار خانواده در این پارک، می‌تواند بهترین گزینه باشد.

 آدرس: مشهد، منطقه ییلاقی طرقبه، باغ پونه.

بوستان وفا

بوستان وفا

بوستان وفا از آن دسته پارک‌هایی است که باید یک‌بار ببینید، حتی اگر مشهدی باشید. البته بعید است که تا به حال آن را ندیده باشید. آن المان بزرگ روی نوک تپه، حتماً به چشم شما هم آمده است. منظره شهر از بالای پلکان این پارک جزو بهترین مناظر مشهد است. این بوستان در منطقه رضاشهر مشهد قرار دارد، می‌توانید وسایل را جمع کنید و با یک شام سبک دسته‌جمعی بروید تا غذایتان را در کنار آب‌نمای این پارک نوش جان کنید.

آدرس: مشهد، بلوار پیروزی، بین سلمان فارسی و پیروزی 14.

پارک خطی پرواز مشهد

پارک خطی پرواز مشهد

این پارک که حدوداً سه سال است افتتاح شده، درست یک فضای سبز خیلی خیلی بزرگ است که با المان‌های جذاب برای گردشگران تزیین شده است. این پارک در میان دیگر پارک‌های مشهد، یک ویژگی عجیب دارد. آن هم اینکه این پارک برای پیاده‌روی طراحی شده و در حاشیه بلوار است. می‌توانید آخر شب، ماشین را در حاشیه خیابان پارک کنید و در پارک خطی پرواز مشهد قدم بزنید. شب‌های مشهد خیلی دیدنی است.

آدرس: مشهد، نوفل لوشاتو، بلوار فکوری، خیابان قائمی.

پارک باهنر

پارک باهنر

یکی از بوستان‌های محلی که می‌توانید توی شهر برای گردش انتخاب کنید، پارک باهنر است. این پارک در خیابان شهید باهنر و در حاشیه بلوار وکیل آباد مشهد است و اطرافش هم کافی‌شاپ‌های فراوان دارد. پیشنهاد ما این است که اگر برای خرید سوغات مشهد و گشت‌زدن در پاساژ‌های وکیل آباد می‌روید، بچه‌ها را با یک بزرگ‌تر به این پارک ببرید تا بتوانید با خیال راحت خرید کنید.

آدرس: مشهد، حدفاصل شهرک رجایی و شهرک باهنر.

پارک‌های جنگلی مشهد

پارک جنگلی غدیر مشهد

پارک جنگلی غدیر مشهد

پارک جنگلی غدیر مشهد یا پارک جنگلی طرق محل مناسبی برای زائران است. این پارک در ابتدا برای اسکان و ایجاد امکانات مناسب برای زائرین و گردشگران ساخته شد. در این پارک شما می‌توانید علاوه بر استفاده از امکانات جای خواب و اسکان، از امکانات تفریحی هم بهره‌مند شوید. همچنین گروه‌های مختلف می‌توانند از این پارک برای اردوها و مراسم‌ها استفاده کنند.

آدرس: مشهد، بزرگراه شهید کلانتری، بین شهرک ابوذر و سیدی.

پارک‌های بانوان مشهد

پارک ریحانه

پارک ریحانه

این پارک مشهد برای ایجاد یک محیط امن و طبیعی برای بانوان تأسیس شده و اتفاقاً استقبال خوبی هم از آن صورت گرفته است. این پارک یک فضای کامل برای گذراندن اوقات در امنیت کامل است و همه امکانات رفاهی و تفریحی مانند میز شطرنج، زمین بدمینتون، کافی‌شاپ‌ و حتی ایستگاه مترو دارد. فقط باید حواستان باشد هیچ‌گونه تلفن همراه یا دوربین عکس‌برداری با خودتان به داخل این پارک نبرید؛ تصویربرداری در پارک ریحانه به‌منظور حفظ امنیت خانم‌ها، ممنوع است. راستی می‌دانستید پارک ریحانه بزرگترین پارک بانوان ایران است؟

آدرس: مشهد، بزرگراه شهید سلیمانی.

بوستان بانوان رجا

بوستان بانوان رجا

به نظر می‌رسد این پارک به‌تازگی به پارک اختصاصی بانوان تبدیل شده باشد. در بوستان بانوان رجا مشهد شما می‌توانید همراه دیگر گروه‌ها به ورزش و بازی‌های دسته‌جمعی بپردازید و هم در فعالیت‌های فرهنگی و حتی مشاوره‌ها شرکت کنید. این مدل پارک‌های مشهد، برای برنامه‌ریزی و یک دورهمی دوستانه بهترین گزینه هستند. فقط حواستان باشد آخر هفته‌ها همه پارک‌های مشهد شلوغ هستند؛ بنابراین سایر روزهای هفته برای گردش در این پارک‌ها مناسب‌تر است.

آدرس: مشهد، بلوار حر، بعد از حر 31.

بوستان گلایل

بوستان گلایل

پارک گلایل با فاصله کمی از پارک بزرگ ریحانه قرار دارد و شاید به همین دلیل هم کمتر شناخته‌شده باشد؛ اما میان باقی پارک های مشهد، این پارک هم جذابیت‌های خاص خودش را دارد. بوستان گلایل فضای خوبی برای بانوان و دورهمی‌ها دارد و اتفاقاً از نظر مسیر، دسترسی بهتری نسبت به پارک ریحانه دارد.

آدرس: مشهد، شهرک بهارستان، میدان ثامن، خیابان قاسمی.

پارک حجاب

پارک حجاب

میان تمام پارک های مشهد، معروف ترین پارک ویژه بانوان، پارک حجاب است. این پارک اولین پارک اختصاصی برای بانوان است و زمین بازی سرپوشیده، فرهنگ‌سرا و امکانات تفریحی و فرهنگی خیلی خوبی دارد. این پارک برای برنامه‌ریزی یک رویداد دسته‌جمعی و کمپ تفریحی گزینه خوبی است. در هنگام غروب خانواده‌ها هم می‌توانند وارد این پارک شوند و تبدیل به یک پارک خانوادگی می‌شود.

آدرس: مشهد، بلوار هدایت، بین هدایت 45 و بلوار موسوی قوچانی.

بوستان بهار

بوستان بهار

در  لیست پارک های مشهد، پارک‌های بانوان خیلی خاص‌تر هستند. بوستان بهار هم جزو این پارک‌های خاص است که به‌تازگی تأسیس شده و در کنار مجموعه عمومی، فضایی ویژه بانوان هم در نظر گرفته است. بخش بانوان پارک های مشهد از امنیت کافی برخوردار هستند و می‌توانید با خیال راحت با همسفران یا دوستانتان در آن‌ها اوقات خوشی را بگذرانید.

آدرس: مشهد، ابتدای خیابان خواجه‌ربیع، بعد از پاسگاه نیروی انتظامی، بوستان بهار.

بوستان مادر و کودک

بوستان مادر و کودک

اسم این پارک خیلی جذاب است؛ بوستانی که ویژه مادر و کودک باشد، یک نوآوری در طراحی پارک های مشهد است. درست است که این پاک هیجان‌انگیز ویژه مادران و کودکان است؛ اما معلولین و سالمندان هم به‌راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند. بوستان مادر و کودک علاوه بر فضای سبز، اتاق‌های بازی و فناوری هم دارد و فضای مناسبی برای بازی کودکان است. راستی! آقا کوچولوهایی که سنشان از 6 سال بیشتر است نمی‌توانند در این پارک حضور داشته باشند؛ اینجا یک فضای مخصوص مادر و دختری است!

آدرس: مشهد، بلوار امامت، امامت 49.

در این مقاله از مجله گردشگری ره بال آسمان یک لیست کامل از پارک‌های مشهد را برایتان آوردیم. حالا می‌توانید با توجه به ویژگی‌های هر پارک یا آدرس آن‌ها، بهترین پارک اطرافتان را انتخاب کنید و از گردش لذت ببرید. این جاها جان می‌دهد برای سفر به مشهد در بهار تا حال دلتان خوب شود. البته حواستان باشد که بیشتر پارک‌های مشهد شبانه‌روزی هستند؛ اما شهربازی‌ها یا باغ‌وحش‌ها ساعت کاری مشخص دارند و بهتر است قبل از مراجعه، از بازبودن آن‌ها مطمئن شوید. همچنین اکثر پارک‌های مشهد هزینه ورودی ندارند و فقط ممکن است هزینه پارکینگ را بپردازید. و نکته آخر هم اینکه برای رفتن به پارک‌ها و بوستان‌های مشهد، کفش راحت و لباس مناسب فصل را فراموش نکنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.