آبشار فدامی داراب | آبشار شور و شیرین

2

می‌نویسم آب و بخوانید آبادی. هر جا که آبی در جریان است، زندگی و شادی به‌همراه دارد. آبشار فدامی داراب هم نعمت بزرگی برای بومی‌ها و مسافرهای فارس در هوای گرم و خشک جنوب است. همیشه از فارس و زیبایی‌هایش گفته‌ایم. اگر گذرتان به این شهر دیدنی افتاد، بازدید از این آبشار تماشایی را در برنامه سفرتان بگذارید.

آبشار فدامی داراب کجاست؟

آبشار فدامی از جاهای دیدنی اطراف شیراز است؛ پس برای بازدید از آن راهی جنوب ایران بشوید و خودتان را به استان فارس برسانید. می‌توانید آبشار را در شهرستان داراب و در بخش فورگ پیدا کنید. اگر مسافر بندرعباس هم هستید، بازدید از این آبشار سفرتان را لذت‌بخش می‌کند. بد نیست در کنارش ساعتی را استراحتی کنید.

معرفی آبشار فدامی داراب

تصویری از آبشار فدامی داراب

این آبشار یکی از منحصربه‌فردترین آبشارهای ایران است و نسبت به سطح دریا بلندای 900متری دارد. به لطف چشمه‌های بستان و مُرزکوه رستاق، آبی زلال به طرف پایین‌دست جاری است. می‌شود در این آبشار مخلوطی از چهارنوع آب را دید. در فاصله 20متری از آبشار، رودهای مختلف با رود آب شیرین ترکیب می‌شوند. به همین خاطر آب شیرین، آب شور، آب گرم و سرد یکجا در کنار آبشار در جریان است. این جریان‌ها استخر بزرگی از آب را به وجود آورده‌اند. شاخه‌هایی از این استخر به طرف روستاها می‌روند. این رودهای دائمی دوهزار هکتار از زمین‌های نخل را در مسیرشان سیراب می‌کنند.

  • آبشار آب شیرین

سرچشمه آبشار شیرین را که جست‌وجو کنید به چشمه‌ای در 500متری آن می‌رسید. این چشمه را به اسم فدامی می‌شناسند و اسم آبشار فدامی داراب را هم از همان گرفته‌اند. چشمه فدامی یک مترمکعب در ثانیه آب‌دهی دارد. می‌شود در کنار چشمه، حوضچه‌ای با عمق 20متر را دید. زمانی که حوضچه لبریز از آب می‌شود، رودی به طرف پایین‌دست به جریان میفتد. این جریان آب بعد از یک کیلومتر به صخره‌می‌رسد و از روی آن سرازیر می‌شود. بلندای این آبشار زیبا 12 تا 20 متر است. در گذشته آبشار آب شیرین، عریض‌ترین آبشار ایران بود و پهنایی 88متری داشت؛ اما خشک‌سالی‌های پی‌درپی و استفاده‌های دائمی برای کشاورزی در بالادست میزان آب را کاهش داد.

آبشار آب شیرین در حال حاضر پهنایی در حدود 200 متر دارد. از آب شیرین آبشار برای مصرف آب آشامیدنی در فدامی و روستای مرز استفاده می‌کنند. اگر در روزهای تابستان کمی از این آب را بنوشید، خنک و دل‌چسب است. در زمستان دمای آب تغییر می‌کند و رو به گرم‌شدن می‌رود. آب شیرین که با رود شور می‌پیوندد، شوری آب تا حد زیادی کم می‌شود. جریان آب روستاها را پشت سر می‌گذارد و 825 هکتار باغ نخل را آبیاری می‌کند. همچنین به 650هکتار زمین کشاورزی حیات می‌بخشد. به همین خاطر این آبشار برای بومی‌های منطقه بسیار ارزشمند است.

  • آبشار آب شور

بخش دیگری از آبشار فدامی داراب را آبشار آب شور تشکیل می‌دهد. موقعیت آبشار آب شور، در بالادست آبشار آب شیرین است. بلندای این آبشار به 10 تا 15 متر می‌رسد و زیبایی خاصی دارد. می‌توانید در 500متری آبشار آب شور، سرچشمه‌اش را پیدا کنید. دمای آبشار آب شور برعکس آب شیرین، در تابستان‌ها گرم و در زمستان‌ها سرد است.

پوشش گیاهی در اطراف آبشار فدامی داراب

تا چندکیلومتری آبشار فقط چشم‌اندازی از تپه‌های خشک است؛ اما زمانی که به آبشار برسید، انواع مختلفی از گیاهان بومی منطقه را می‌بینید. نخل‌های خودرو و بلندقامت در کنار آبشار آب شور، ریشه در زمین دارند. بالای صخره و اطراف آبشار پوشیده از نیزارهاست. جلبک‌ها و خزه‌ها هم روی صخره‌ها را پوشانده‌اند و گیاهان رونده از بالای سنگ‌ها آویزانند. کمی در اطراف آبشار که قدم بزنید، بوته‌های گیاهان کویری مثل گَوَن و گل‌های رنگارنگ هم می‌بینید. این گیاهان از دل زمین خشک روییده‌اند.

پوشش جانوری در اطراف آبشار فدامی داراب

با وجود آبشار، زیستگاه مناسبی برای حیوان‌های مختلف به وجود آمده است. دسته‌ای از پرنده‌های مهاجر که راهی جنوبند، درکنار آبشار توقف می‌کنند. هوبره، بلدرچین، کبک، درنا و کبوتر مهمان‌های همیشگی این آبشارند. حیوان‌های دیگری مثل جوجه‌تیغی، خرگوش، گراز، روباه و شغال هم در اطراف این منطقه زندگی می‌کنند. ممکن است دسته‌ای از گوسفندها، بز و میش هم ببینید. بومی‌ها دام‌هایشان را به کنار آبشار می‌برند تا سیراب شوند و از گیاهان اطراف آبشار تغذیه کنند. حواستان به خزنده‌هایی مثل مار و عقرب هم باشد. گونه‌ای از ماهی‌ها در رودخانه کنار آبشار شناورند و گاهی مسیر رودخانه را تا پایین‌دست شنا می‌کنند.

جاذبه‌های گردشگری آبشار فدامی داراب

  • طبیعت اطراف آبشار فدامی داراب

عرض پهن آبشار، زیبایی چشمگیری دارد که همه را محو خودش می‌کند. درخت‌های نخل هم مثل چتری بر سر آبشار سایه انداخته‌اند. نیزارها با هر نسیم می‌رقصند و تصویری دلنشین می‌سازند. جریان آب از روی صخره‌ها به آرامی پایین می‌ریزد. چشم‌انداز آبشار مثل تابلویی است که طبیعت هنرمندانه رویش رنگ می‌پاشد.

  • آب‌تنی

هوا که گرم باشد، آب‌تنی‌کردن حس‌وحال خوبی دارد. می‌توانید در کنار آبشار فدامی داراب ، تنی به آب بزنید و خستگی راه را به آب بسپارید. بومی‌ها هم برای استراحت در روزهای تعطیل به کنار آبشار می‌روند. همچنین روزهای گرم تابستان را با آب‌تنی در آب خنک رودخانه فدامی می‌گذرانند.

  • فیش ماساژ در آبشار فدامی داراب

تصویری از فیش ماساژ در آبشار فدامی داراب

اگر کمی دقت کنید، دسته‌ای از ماهی‌های کوچک را می‌بینید که در آب رودخانه بازی می‌کنند. کافی است چند دقیقه پاهایتان را در آب بگذارید تا در کنار شما جمع بشوند. نترسید و بگذارید ماهی‌ها پوستتان را بمکند. این کار نوعی ماساژ درمانی است. می‌توانید در رودخانه پای آبشار از ماساژی رایگان لذت ببرید.

  • غارنوردی اطراف آبشار فدامی داراب

غارهای کنار آبشار بخش هیجان‌انگیز این منطقه‌اند. اگر تجربه غارنوردی دارید، دیدن غارهای پررمزوراز فدامی خالی از لطف نیست. این غارها عمق‌های مختلفی دارند. برای غارنوردی تجهیزات لازم را فراموش نکنید.

  • جاذبه‌های زمین‌شناسی در اطراف آبشار فدامی داراب

تصویری از جاذبه‌های زمین‌شناسی در اطراف آبشار فدامی داراب

فعالیت‌های ژئوفیزیکی در این منطقه گسل‌ها، طاق‌ها، دیس‌ها و ناودیس‌های متعددی را به وجود آورده است. همچنین بر اثر تغییرات زمین‌شناسی می‌شود کانی‌ها، بلورهای سنگی و رسوبی را در این منطقه پیدا کرد. بخشی از خاک این بخش را رُس و گل سرشور تشکیل داده‌اند.

  • عکاسی

آبشار و زیبایی‌هایش ارزش ثبت‌کردن دارد. دوربینتان را بیرون بیاورید و تصویری از آن بگیرید. در اطراف آبشار فدامی داراب هم سوژه‌های بی‌نظیری برای عکاسی هست. می‌توانید چشم‌نوازی آبشار را از دریچه دوربینتان به بقیه نشان بدهید.

  • پیک‌نیک

در مسیر داراب به بندرعباس خوب است در کنار آبشار فدامی داراب ساعتی را استراحت کنید. وجود رودخانه بر آب‌وهوای منطقه هم اثر می‌گذارد و هوا دل‌پذیرتر است. صدای آب، فضا را دلنشین می‌کند و آرامش را ذره‌ذره به روحتان هدیه می‌دهد.

امکانات گردشگری آبشار فدامی داراب

اطراف آبشار بکر و دست‌نخورده است. به همین خاطر نمی‌توانید امکاناتی برای گردشگری پیدا کنید. در انتهای جاده ماشین‌رو، جایی را برای پارک خودروها آماده کرده‌اند. سرویس بهداشتی هم در آنجا هست؛ اما متأسفانه امکانات مناسبی برای استفاده‌کردن ندارد.

تجهیزات لازم برای بازدید از آبشار فدامی داراب

تجهیزات لازم برای بازدید از آبشار فدامی داراب

بخشی از مسیر پیاده‌روی دارد؛ پس کفش مناسبی برای بازدید از این آبشار بپوشید. برای کمپ‌کردن در کنار آبشار وسایل ضروری را فراموش نکنید. زیرانداز، چادر مسافرتی، لباس اضافه، آب آشامیدنی، خوراکی و… بخشی از وسایل هستند. اگر می‌خواهید شب را هم در کنار آبشار بگذرانید، چراغ شارژی یا منبع نور هم به کارتان می‌آید.

جاهای دیدنی اطراف آبشار فدامی داراب

در سفرتان به این بخش از فارس می‌توانید جاهای دیدنی داراب را تماشا کنید. چند جای معروف را برایتان می‌گذارم.

  • تنگه رغز

اگر اهل دره‌نوردی هستید، بی‌معطلی برای سفر به این تنگه و بازدید از آن برنامه‌ریزی کنید. تنگه رغز به عروس تنگه‌های ایران معروف است. آبشار و حوضچه‌های این تنگه بهشت کوچکی را در بین صخره‌ها ساخته‌اند. مسیر تنگه چهار کیلومتر است. می‌توانید در 25کیلومتری جاده داراب به طرف فسا به این تنگه برسید.

  • آتشکده خاموش آذرخش (مسجد سنگی داراب)

این آتشکده بنایی زیبا و تاریخی است که آن را با حفاری کوه ساخته‌اند. نمای بیرونی آن مثل صلیب است. قدمت این جای دیدنی به هزاران سال قبل می‌رسد. در اول معبد مهرپرستان آریایی بود؛ اما ساسانیان آن را به آتشکده تبدیل کردند. کتیبه‌های آتشکده خاموش آذرخش هم تماشا دارد. برای بازدید از این بنا به جنوب شرقی داراب بروید. در پنج‌کیلومتری شهر به آن می‌رسید.

  • منطقه شکار ممنوع و کوهستانی چاه نفت

منطقه کوهستانی چاه نفت بخشی از طبیعت زیبای داراب است. پوشش گیاهی انبوه این منطقه گردشگرها را برای دیدنش ترغیب می‌کند. دشت‌های شقایق و درخت‌های بادام در این منطقه زیبایی چشمگیری دارند. جانورهای مختلفی مثل روباه، گرگ، بلدرچین، تیهو و… در این دشت‌ها زندگی می‌کنند.

بهترین زمان بازدید

تصویری از آبشار فدامی

اقلیم شهر داراب گرم وخشک است و زمستان‌های معتدلی دارد. به همین خاطر بیشتر مسافرها در شش ماه دوم سال به این منطقه سفر می‌کنند. می‌توانید در هر چهارفصل از آبشار فدامی داراب دیدن و در هر فصل دمای خاصی از آب را تجربه کنید.

اقامتگاه

اگر به کمپ‌کردن علاقه داردید، می‌توانید شب را در کنار آبشار فدامی داراب بگذرانید؛ البته داشتن وسایل ضروری از واجبات کمپ است. در روستای فدامی اقامتگاهی برای مسافرها وجود ندارد. برای اقامت در هتل و اقامتگاه بوم‌گردی باید به داراب بروید. در روستاهای اطراف داراب اقامتگاه‌های بوم‌گردی باباحسین کوهستان و اقامتگاه‌های بوم‌گردی غریب خان از شما میزبانی می‌کنند. هتل نقش رستم، باشگاه فرهنگیان داراب، مهمان‌پذیر فرمانداری و مرکز رفاه فرهنگیان از دیگر جاهای اقامتی شهر هستند.

مسیر دسترسی

آبشار فدامی داراب از جاذبه‌های طبیعی استان فارس است. بعد از رسیدن به شیراز مسیر را به طرف شهرستان داراب ادامه بدهید. فاصله شیراز تا آبشار 380 کیلومتر است. به شهرستان داراب که رسیدید، به طرف جنوب شرقی شهر بروید تا بخش فورگ را پیدا کنید. از شهر داراب تا آبشار 135 کیلومتر فاصله دارد. بخش فورگ در مسیر داراب به حاجی آباد است. به همین خاطر باید از جاده ترانزیتی شیراز به بندرعباس بگذرید. در بین راه به روستای فدامی می‌رسید. حواس‌جمع که برانید، تابلوی راهنمای آبشار مشخص است. روی تابلو نشان می‌دهد که فقط هشت کیلومتر دیگر با آبشار فاصله دارید؛ اما مسافت اصلی به حدود 10 کیلومتر می‌رسد. باقی مسیر تا آبشار خاکی و ناهموار است. اگر جاده خاکی را تا انتها ادامه بدهید، به جایی می‌رسید که دیگر ماشین‌رو نیست. در آنجا ماشینتان را بگذارید و شیب دره را پیاده‌روی کنید. می‌توانید آبشار را در آخرین نقطه از جنوب شرقی فارس پیدا کنید.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدفصل بهار و تابستان
آدرساستان فارس، شهرستان داراب، بخش فورگ، روستای فدامی.

آبشار فدامی داراب جایی شگفت‌انگیز در استان فارس است. امیدواریم این سفر مجازی با ره بال آسمان برایتان مفید باشد. اگر در سفرهای گذشته سری به این آبشار زده‌اید، از تجربه‌هایتان در کامنت‌ها بنویسید. برای خواندنشان مشتاقیم.

استان فارس، شهرستان داراب، بخش فورگ، روستای فدامی.

در همه سال می‌توانید به بازدید بروید؛ اما شش ماه دوم سال هوای معتدل‌تری دارد.

5/5 (1 نظر)
2 نظرات
  1. معصومه می گوید

    این ابشار تا نداره

    1. بانو تقیان می گوید

      معصومه عزیز، ممنونیم نظرتون رو با ما به‌اشتراک گذاشتید. حقیقتاً استان فارس و جاذبه‌هایش در جنوب ایران، نمونه ندارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.