سراب فارسبان نهاوند | سرابی بکر زیر چتر درخت پیر

2

خوب که گوش کنید، صدای دل‌نواز طبیعت را می‌شنوید. این صدا، صدای آبی زلال است که از پای درخت‌های می‌گذرد و به‌دنبال ماجراجویی خودش می‌رود. این‌بار قصد داریم به این طبیعت بکر برویم. به جایی به اسم سراب فارسبان سری می‌زنیم.

سراب فارسبان کجاست؟

 

تصویری از نهاوند

در هر جای ایران که هستید، برای بازدید از سراب فارسبان به استان همدان در غرب ایران بروید. این سراب در 33کیلومتری شهرستان نهاوند است. می‌توانید آن را در نزدیکی روستای دولت آباد پیدا کنید.

شهر سراب‌ها

تصویری از طبیعت نهاوند

نهاوند را به شهر سراب‌ها می‌شناسند. این شهر تاریخی، آب‌وهوای خوبش را مدیون رشته کوه زاگرس است. رشته کوه زاگرس هم کم‌لطفی نمی‌کند و سخاوتمندانه، زیبایی طبیعت نهاوند را دوچندان می‌کند. برف‌های زمستانه که آب شوند، رودهای زلال و خروشان از دل کوه‌های نهاوند می‌جوشد. در این شهر 15 سراب پرآب جاری است. به همین خاطر نهاوند و روستاهای اطرافش صفای خاصی دارند. نهاوند یکی از جاهای دیدنی همدان است که گردشگرهای زیادی به دیدن آن می‌روند.

سراب زیبای فارسبان

عکس چشمه‌ سراب فارسبان

در بین سراب‌های این شهر، سراب فارسبان بکرتر از هر سراب دیگری است. فارسبان، چشمه‌ای است که از دامنه کوه چهار شاخ می‌جوشد. بلندی این کوه نسبت به سطح دریا در حدود 3200 متر است. چشمه پرآب فارسبان، در حدود 5.1 مترمکعب در ثانیه، آبدهی سالانه دارد. فارسبان روستاها را پشت سر می‌گذارد و زمین‌های کشاورزی را سیراب می‌کند. به همین خاطر کشاورزهای روستاهای اطراف، بعد از برداشت محصول به کنار این سراب می‌روند. شکرگزای می‌کنند و برای خروشان‌بودن همیشگی رود، دعا می‌کنند. این رود در انتهای مسیرش با رودخانه گاماسیاب یکی می‌شود.

پوشش گیاهی اطراف سراب فارسبان

عکس پوشش گیاهی اطراف سراب فارسبان

سراب خروشان فارسبان از هرجایی که بگذرد، جانی به زمین و گیاهانش می‌بخشد؛ پس دیدن محیط سرسبز این منطقه دور از انتظار نیست. به کنار این رود که بروید، محو تماشای درخت‌های سربه‌فلک‌کشیده و پوشش گیاهی سرسبزش می‌شوید. در هر بخش این منطقه، نوعی پوشش گیاهی روییده است. در اطراف سراب که گشتی بزنید، درخت‌هایی مثل چنار، آلبالو، زالزالک، بادام و گردو می‌بینید. دامنه کوه‌های اطراف هم پربرکت است. می‌شود در آن ریواس، کنگر، خارشتر، بومادران و ترتیزک پیدا کرد. این گیاهان خواص دارویی و فایده‌های فراوانی دارند.

درخت کهنسال گردو

در مسیر سراب زیبای فارسبان، درخت گردویی ریشه در خاک دارد. از تنومندی‌ این درخت هم پیداست که روزگار دورودرازی را در کنار سراب گذرانده است. قدمت این درخت به 600 سال می‌رسد و قطری به اندازه ۵ متر دارد. خودتان عظمت این درخت را تصور کنید. بلندی این درخت گردو به 60 متر رسیده است و شاخه‌هایش تا 150 متر قد کشیده‌اند. از دور که به این درخت نگاه کنید، مثل چتر بزرگی است که بر سر سراب سایه می‌افکند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید مساحت سایه‌بان این درخت، 700 مترمربع است. راستش را بخواهید نمی‌شود از گردوهای خوشمزه این درخت گذشت. این درخت تنومند، هر سال 3200 کیلوگرم گردو دارد؛ ولی زیر این بار سر خم نمی‌کند.

پوشش جانوری

به لطف پوشش خوب و رودخانه فارسبان، پرنده‌ها و حیوان‌های زیادی در این منطقه زندگی می‌کنند. شاید در کنار بوته‌ها خرگوش‌‌های بازیگوش را ببینید. رود فارسبان پناهگاه مناسبی برای سمورها هم است. حیوان‌های دیگری مثل گرگ، شغال، روباه و گراز در دامنه‌های اطراف هستند. می‌شود صدای پرنده‌ها را در کنار سراب شنید. دسته‌ای از چکاوک‌ها روی شاخه‌های درختان می‌نشینند. شاهین‌ها آزادانه در آسمان پرواز می‌کنند و کلاغ‌ها از این شاخه به آن شاخه می‌روند.

جاذبه‌های گردشگری سراب فارسبان

  • طبیعت‌گردی

عکس طبیعت‌گردی چشمه‌ سراب فارسبان

طبیعت کنار رود فارسبان، پوشیده از درخت‌های سرسبز است. نسیمی در چنارهای بلندقامت می‌پیچید و به شاخ‌وبرگ‌ها تابی می‌دهد. آب چشمه فارسبان در پای درخت تنومند گردو جاری است و تصویر ویژه‌ای از طبیعت را می‌سازد. پاییز هم که بیاید، زیباترین رنگ‌ها با هم مخلوط می‌شود و طبیعت فارسبان را دیدنی‌تر می‌کند. چشم‌اندازهای مسیر دسترسی به این سراب هم تماشایی است. در این مسیر، حواستان به مزرعه‌های آفتابگردان و ذرت باشد. آفتابگردان‌ها به زیبایی دلبری می‌کنند و نمی‌شود از آن‌ها چشم برداشت.

  • کمپینگ در طبیعت

عکس کمپینگ در طبیعت چشمه‌ سراب فارسبان

طبیعت این منطقه بکر و بی‌غل‌وغش است؛ پس محلی روبه‌روی چشمه انتخاب کنید. چادرتان را بر پا کنید و یک روز عالی را در کنار این چشمه بسازید؛ البته حواستان به طبیعت هم باشد. بهتر است جای مناسبی برای آتش‌کردن داشته باشید. آب خنک رودخانه، هندوانه را هم تگری می‌کند. در روزهای گرم تابستان، دستی به آب بزنید. خنکی و طراوت آب را روی پوستتان حس می‌کنید؟ هوای خنک، نوشیدن یک لیوان چای خوش‌عطر و موسیقی طبیعت همه‌چیز را دلچسب‌تر می‌کند.

  • عکاسی

عکس عکاسی سراب فارسبان

نمی‌شود تا پای این سراب زیبا رفت و عکاسی را فراموش کرد. فکرش را بکنید. تصویر افتادن برگی روی آب، چقدر تماشایی می‌شود. اصلاً این طبیعت را برای گرفتن عکاس‌های نشنال جئوگرافیک آفریده‌اند.

امکانات گردشگری سراب فارسبان

عکس مردم چشمه سراب فارسبان

در سراب دیدنی فارسبان، خبری از امکانات گردشگری نیست؛ پس هر چیزی را که لازم دارید با خودتان ببرید. برای خرید آب، خوراکی و نان می‌شود به روستاهای اطراف هم سری زد. مردم روستا، پاک‌دل و مهربانند و رفتار گرمشان زبانزد این منطقه است. ممکن است گردوی اعلای همدان هم در مسیر رسیدن به سراب ببینید. اگر از خود محلی‌ها خرید کنید، به‌صرفه‌تر می‌شود و کسب‌وکارشان هم رونق می‌گیرد.

بی‌توجهی به سراب فارسبان

این روزها کشاورزها و مردم روستاهای اطراف، نگران سراب فارسبان هستند. توجه چندانی به این سراب نمی‌شود؛ حتی ممکن است استفاده‌های نادرست، محیط زیست فارسبان را از بین ببرد. در نزدیکی رود فارسبان، مجموعه‌های پرورش ماهی رونق خاصی گرفته است و این مسئله خطری برای این رود محسوب می‌شود.

جاهای دیدنی نزدک به سراب

از معروف‌ترین جاهای دیدنی نهاوند، سراب‌ها و آثار تاریخی‌شهر هستند. بد نیست به آن‌ها سری بزنید.

  • سراب گاماسیاب

عکس سراب گاماسیاب

سراب خروشان گاماسیاب از بزرگ‌ترین سراب‌های نهاوند است. این رود از بلند‌ی‌های کوه گروین جاری می‌شود و طبیعت نهاوند را زیباتر می‌کند. کافی است دستی به آب این رود بزنید تا سردی آن را حس کنید. طبیعت اطراف سراب گاماسیاب تماشایی است. می‌توانید در اطرافش گشت‌وگذار کنید و لذت ببرید.

  • سراب گیان

عکس سراب گیان

بدون شک سراب گیان، بخش وسیعی از زیبایی طبیعت را در خود جای داده است. هوای خوب و درختان سرسبزش حالتان را خوب می‌کند. پوشش گیاهی اطراف سراب، مثل بهشتی کوچک در دل طبیعت نهاوند است. برای بازدید از این سراب به 20کیلومتری جنوب غربی نهاوند بروید.

  • پل زرامین

عکس پل زرامین

پل زرامین به پل پیل لاغه هم معروف است و یادگاری از دوره قاجار است. این پل را از جنس آجر ساخته‌اند و معماری ویژه‌ای دارد.

  • معبد لائودیسه

عکس معبد لائودیسه

معبد لائودیسه نهاوند از قدیمی‌ترین آثار تاریخی این شهر است؛ البته مدت زیادی نیست که آن را کشف کرده‌اند. جالب است بدانید، این معبد برای یکی از ملکه‌های ایران است و قدمتش به زمان سلطنت سلوکیان می‌رسد.

دیگر جاهای دیدنی این شهر را برایتان می‌گذارم.

  • مقبره شیخ ابوالعباس نهاوندی؛
  • تپه باستانی بابا قاسم؛
  • حمام حاج آقا تراب؛
  • مقبره نعمان ابن مقرن (پیر بابا)؛
  • تپه گیان؛
  • ارگ نوشیجان؛
  • مسجد جامع نهاوند.

بهترین زمان بازدید از سراب فارسبان

عکس پاییز چشمه سراب فارسبان

نهاوند در تمام فصل‌های سال تماشایی است. اگر مهمان بهار و تابستانش باشید، با طبیعتی سرسبز و رودهای تازه‌نفسش روبه‌رو می‌شوید؛ اما پاییزش هم چشم‌انداز بی‌نظیری دارد. در شش ماه دوم سال، قبل از رفتن به این شهر حتماً شرایط آب‌وهوا را چک کنید.

اقامتگاه

اگر قصد ماندن در نهاوند را دارید، هتل و مهمان‌پذیرهای شهر به‌خوبی از شما میزبانی می‌کند. می‌توانید در هتل کوثر نهاوند، مهمان‌پذیر گلستان نو نهاوند و خانه معلم نهاوند اقامت کنید. نهاوند اقامتگاه بوم‌گردی ندارد؛ اما تا همدان هم فاصله چندانی نیست. می‌توانید در اقامتگاه‌های بوم‌گردی همدان بمانید. اسم چند اقامتگاه و هتل همدان را برایتان می‌گذارم. تجربه خوبی می‌شود.

  • اقامتگاه بوم‌گردی جولان؛
  • اقامتگاه بوم‌گردی شبستان؛
  • اقامتگاه بوم‌گردی حاجی اسمائیل؛
  • اقامتگاه بوم‌گردی مزداگرد؛
  • اقامتگاه بوم‌گردی نسیم؛
  • اقامتگاه بوم‌گردی آغبلاق؛
  • هتل خاتم؛
  • هتل پارسیان بوعلی؛
  • هتل باباطاهر؛
  • هتل خاتم همدان؛
  • مهمان‌سرای جهانگردی غارعلیصدر؛
  • ویلاهای کوهستانی گنجنامه همدان.

مسیر دسترسی

سراب فارسبان یکی از جاهای دیدنی استان همدان است. بعد از رسیدن به همدان، خودتان را برای رانندگی در مسیری 146کیلومتری آماده کنید. برای رفتن به نهاوند باید به طرف جنوب استان همدان بروید. بعد از پشت‌سرگذراندن این مسیر، در 33کیلومتری جنوب غربی نهاوند، به روستای کمالوند می‌رسید. این سراب در انتهای روستای کمالوند است و تا روستای دولت آباد فاصله زیادی ندارد.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدفصل بهار و تابستان
آدرس۳۲ کیلومتری جنوب غربی نهاوند، انتهای روستای کمالوند، ورودی روستای دولت آباد

هر چه می‌دانستیم از زیبایی‌های سراب فارسبان گفتیم؛ اما خواندنش کجا و به چشم دیدنش کجا! اگر با این سفر مجازی در ره بال آسمان، مشتاق دیدن سراب فارسبان شده‌اید، تردیدی نکنید. شاید هم در سفرهای قبل به این سراب سری زده باشید. مشتاق خواندن تجربه‌هایتان هستیم. در کامنت‌ها برایمان بنویسید.

5/5 (2 نظر)
2 نظرات
  1. فائزه می گوید

    ممنون از شما که به شهر ما هم پرداختین. نهاوند واقعا ارزش دیدن داره.به معنای واقعی کلمه یه شهر چهارفصله. بهار و تابستان خیلی سر سبزه . و پاییز و زمستان خداروشکر بارندگی خوبی داره. دهنو راه و دهبوره و کوه های مجاور روستای اسد آباد هم بسیار دیدنی هستن.

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام فائزه عزیز. خیلی خوشحالیم که مقاله رو دوست داشتید و بابت انرژی مثبتی که بهمون دادی، از شما ممنونیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.