جزیره های استانبول | مقاصدی دنج و رؤیایی در دل دریا‌ها

0

استانبول شهری تمام‌عیار و بی‌نظیر به‌لحاظ داشتن جاذبه‌های توریستی بی‌شمار است. همین ویژگی باعث شده است که سالانه خیل عظیم گردشگران مهمان زیبا‌ترین شهر ترکیه شوند. این شبه‌جزیره رؤیایی از جنوب با دریای مرمره و از شرق با دریای بسفر احاطه شده است؛ به همین دلیل جزیره‌های کوچک‌و‌بزرگ در نزدیکی استانبول کم نیستند. جزیره های استانبول از دنج‌ترین و زیبا‌ترین مقاصد گردشگری این شهر هستند که همچون نگینی در دل دریاهای اطراف آن می‌درخشند. بدون‌شک دیدار از جزایر استانبول به بخش فراموش‌نشدنی سفر شما تبدیل خواهد شد؛ از‌این‌رو ما در این مطلب به‌صورت مفصل به معرفی این جزایر پرداخته‌ایم. 

جزایر پرنس | گنجینه‌های دریای مرمره 

عکس از جزایر پرنس

جزایر پرنس (Kızıl Adalar) ترکیه از زیبا‌ترین و پر‌آرامش‌ترین جزیره های استانبول هستند که در دریای مرمره واقع شده‌اند. این جزایر از ۹ جزیره بزرگ‌و‌کوچک تشکیل شده‌اند و فقط ۴ تا از آن‌ها جزء مقاصد گردشگری و جاهای دیدنی ترکیه به شمار می‌آیند. این جزایر محیطی بسیار دنج و آرام دارند و طبیعت آن‌ها چشمان شما را به خود خیره می‌کند. نشستن در کنار ساحل، تماشای دریای بی‌کران، گوش‌سپردن به صدای آب و پرندگان در کنار لذت‌بردن از امکانات رفاهی و تفریحی، تجربه‌ای است که در سفر به این جزایر نصیب شما می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا با این نگین‌های سبز دریای مرمره بیشتر آشنا شوید. 

  • جزیره بیوک آدا | بزرگ‌ترین جزیره میان جزایر پرنس 

عکس جزیره بیوک آدا

جزیره بیوک آدا (Büyükada) بزرگ‌ترین جزیره میان جزایر پرنس ترکیه بوده و همچنین از زیبا‌ترین جزایر استانبول است. زمانی که به این جزیره نزدیک می‌شوید با چشم‌اندازی زیبا از تپه‌ای سرسبز روبه‌رو خواهید شد که ویلا‌های رنگارنگ به‌صورت پلکانی روی آن بنا شده‌اند. معماری ویلاهای این جزیره نیز جالب‌توجه است؛‌ چراکه در ساخت تمامی آن‌ها از سبک معماری قرن نوزدهم الهام گرفته شده است. در این جزیره دنج و تماشایی خبری از اتومبیل‌های شخصی نیست و افراد برای تردد و گشت‌و‌گذار در جزیره از دوچرخه و کالسکه استفاده می‌کنند. در‌ نهایت اگر به این جزیره رؤیایی سفر کردید، فراموش نکنید که از موزه آدالار و صومعه سنت جورج کودوناس نیز دیدن کنید. 

  • جزیره هیبلی آدا | بهشتی میان جزیره های استانبول 

عکس از جزیره هیبلی آدا

دومین جزیره بزرگ از مجمع الجزایر پرنس، جزیره هیبلی آدا (Heybeliada Island) است. این جزیره دارای طبیعتی خرم و وصف‌نا‌پذیر بوده و معماری و نمای ساختمان‌های آن نیز بسیار زیبا و چشم‌نوازند؛ به‌طوری که تنها قدم‌زدن و تماشای مناظر شهری، حس‌و‌حالی دل‌نشین و لذت‌بخش برای شما به ارمغان می‌آورد. در این جزیره نیز به دلیل عدم وجود خودرو شخصی، محبوب‌ترین وسیله برای تردد، دوچرخه است. از جاذبه‌های دیدنی این نگین درخشان در دریای مرمره می‌توان به کلیساهایی قدیمی مربوط به دوره امپراطوری بیزانس و مدرسه بزرگ دریا‌نوردی نیروی دریایی ترکیه که بنایی باستانی به‌شمار می‌آید، اشاره کرد. 

  • جزیره بورگاز آدا | از نزدیک‌ترین جزایر استانبول به مرکز شهر 

عکس از جزیره بورگاز آدا

جزیره بورگاز آدا (Burgazada Island) نیز از نزدیک‌ترین جزیره های استانبول به مرکز شهر استانبول است که در مقابل سایر جزیره‌های مجمع‌الجزایر پرنس نزد گردشگران محبوبیت بیشتری دارد. در گوشه‌و‌کنار ساحل این جزیره می‌توانید چشم‌نواز‌ترین مناظر را تماشا کرده و آرامش‌بخش‌ترین لحظات را تجربه کنید. اگر به این جزیره رفتید، دوچرخه‌ای کرایه کنید و پس از گشت‌و‌گذاری دل‌چسب، از خانه سیت فایک نیز دیدن کنید که نویسنده‌ای پر‌آوازه در دوره بیزانس بوده و خانه‌اش اکنون به موزه تبدیل شده است.

  • جزیره کینالی آدا | بهشتی که از دریا سر برآورده است

عکسی از جزیره کینالی آدا

آخرین جزیره توریستی از مجموعه جزایر پرنس که زیبا‌ترین جزایر استانبول هستند، کینالی آدا است. جزیره کینالی آدا (Kınalıada Island) نیز همچون دیگر جزایر این مجموعه، با طبیعت فوق‌العاده و ویلا‌های زیبا و خیابان‌های رؤیایی، به بهشتی شگفت‌انگیز که از دریا سر بر‌آورده است می‌ماند. از جاذبه‌های دیدنی این جزیره می‌توان به صومعه هریس‌توس اشاره کرد. این صومعه محل دفن امپراطوری رومی است که در آن زمان به این جزیره تبعید شده بود. مراکز خرید، بازار‌های رنگارنگ، رستوران‌هایی معروف و… از دیگر مقاصدی هستند که گردشگران فراوانی از آن استقبال می‌کنند. 

جزیره صدف | از کوچک‌ترین جزایر استانبول 

تصویری از جزیره صدف

جزیره صدف (Sedef Island) با مساحت ۱۳۰۰ در ۱۱۰۰ مترمربع، کوچک‌ترین جزیره از مجمع‌الجزایر پرنس در استانبول است. بخش عمده این جزیره تحت مالکیت خصوصی بوده و فقط حدود ۱۰۰ خانواده در آن سکونت دارند. این جزیره ظاهری بسیار زیبا داشته و علاوه‌بر ساختمان‌های ویلایی شیک و مجلل، در سر‌تاسر این جزیره درخت‌های کاجی سبز و سر‌به‌فلک کشیده به چشم می‌خورند. اگر قصد سفر به این جزیره را دارید، باید بدانید که امکان تردد عموم فقط در بخشی از دهکده‌های ساحلی این جزیره وجود دارد.

جزیره کاشیک | جزیره‌ای شبیه به قاشق

تصویری از جزیره قاشق استانبول

میان جزایر رؤیایی پرنس استانبول جزیره‌ای وجود دارد که شبیه قاشق بوده و به همین دلیل نام آن را «کاشیک» نامیده‌اند که به زبان ترکی به معنی قاشق است. این جزیره نیز همچون جزیره صدف تحت مالکیت خصوصی بوده و توسط شرکتی توریستی خریداری شده است؛ از‌این‌رو امکان تردد گردشگران در جزیره کاشیک فقط از طریق تور‌‌های گردشگری امکان‌پذیر است. 

جزیره سیوری آدا | جزیره‌ای با سرگذشتی تلخ 

عکس از جزیره سیوری آدا

در میان جزایر استانبول جزیره سیوری آدا (SivriAda Island) دور‌ترین جزیره به مرکز شهر است. سیوری آدا جزیره‌ای تاریخی بوده و در آن جاذبه‌های باستانی بسیاری از جمله خرابه‌های روستایی مربوط به دوره بیزانس، کلیسا‌ها و صومعه‌ای با بنا‌های کهن و آب‌انباری قدیمی یافت می‌شود. قتل عام سگ‌ها واقعه تلخی بود که در سال ۱۹۱۱ به دستور فرماندار استانبول در این جزیره انجام شد. در این واقعه ۸هزار سگ را به جزیره سیوری آدا تبعید کردند تا بر اثر گرسنگی یا غرق‌شدن در آب کشته شوند. پس از این واقعه مردمان آن منطقه این جزیره را «Hayırsızada» نامیدند که به معنی «جزیره بی‌فایده» است. 

جزیره دموکراسی یا آزادی‌ها | از به‌روز‌ترین جزایر استانبول 

عکس از جزیره دموکراسی یا آزادی‌ها

جزیره دموکراسی و آزادی‌های استانبول (Demokrasi ve Özgürlükler Island) که در گذشته نام آن یاسی آدا (Yassıada) بود، پس از ۵ سال مرمت و بازسازی به‌تازگی به‌عنوان جزیره‌ای توریستی در استانبول افتتاح شده است. در دوره امپراتوری بیزانس و جنگ‌های صلیبی این جزیره به‌عنوان تبعید‌گاهی برای افراد برجسته استفاده می‌شد؛‌ اما امروزه این جزیره به مقاصد گردشگری و جاهای دیدنی استانبول تبدیل شده است. در این جزیره که تاریخی غنی دارد، جاذبه‌های باستانی بسیاری وجود دارند که دیدار از آن‌ها برای افرادی که به تاریخ علاقه‌مند هستند، جالب‌توجه است. علاوه‌بر جاذبه‌های باستانی، امکانات رفاهی و تفریحی نیز به‌خوبی در این جزیره فراهم شده است. 

جزیره گالاتاسرای | جزیره‌ای کوچک در تنگه بسفر

عکس از جزیره گالاتاسرای

جزیره گالاتاسرای (Galatasaray Islet) که به نام‌های «سوآدا» و «سرکیس» نیز شناخته می‌شود، از کوچک‌ترین جزایر استانبول بوده که در تنگه بسفر واقع شده است. باشگاه ورزشی گالاتاسرای که از معروف‌ترین و مهم‌ترین باشگاه‌های ترکیه است نیز در این جزیره قرار دارد. اغلب بخش‌های این جزیره را باشگاه ورزشی و تأسیسات ورزشی آبی فرا‌گرفته است، با این حال جزیره گالاتاسرای در تمام طول سال میزبان گردشگران بسیاری است که برای برخورداری از امکانات توریستی و تفریحی و لذت‌بردن از طبیعتی خوش‌منظر، مهمان این جزیره می‌شوند. 

نکته: بد نیست بدانید که شما در سفر به استانبول فقط با داشتن استانبول کارت می‌توانید با کم‌ترین هزینه به این جزایر تماشایی بروید. اگر راجع‌به کارت گردشگری استانبول اطلاعاتی ندارید، می‌توانید به مقاله‌اش در همین مجله مراجعه کنید.

حال که در این مقاله همراه با مجله گردشگری ره بال آسمان سوار بر مرکب قلم سفری شگفت‌انگیز به دریاهای مرمره و بسفر کردید و با جزیره های استانبول آشنا شدید، توصیه می‌کنیم پیش از آغاز سفر برای تجربه‌ای لذت‌بخش‌تر و راحت‌تر، راهنمای سفر ترکیه یا راهنمای سفر به استانبول را نیز مطالعه کنید؛ تا بتوانید به‌خوبی خود را برای سفری خاطره‌انگیز با تجربیاتی شیرین و فراموش‌نشدنی آماده کنید. در‌ نهایت برای ما بنویسید که دوست دارید ابتدا مهمان کدام جزیره استانبول باشید؟ آیا تا به‌حال تجربه سفر به جزایر استانبول را داشته‌اید؟ ما و مخاطبان خوش‌ذوق ما را از تجربیات ارزشمندتان بی‌بهره نگذارید.

این شهر دارای ۱۱ جزیره کوچک‌و‌بزرگ است که فقط برخی از آن‌ها مسکونی بوده و امکان تردد گردشگران در آن‌ها وجود دارد.

جزایر پرنس استانبول از ۹ جزیره تشکیل شده است که فقط ۴ تا از آن‌ها جزء جزایر توریستی استانبول به‌ شمار می‌آیند.

بزرگ‌ترین جزیره استانبول جزیره بیوک آدا از مجمع‌الجزایر پرنس است.

جزیره بورگاز آدا نزدیک‌ترین جزیره به مرکز شهر استانبول است.

تردد گردشگران در این جزیره فقط از طریق تور‌های گردشگری امکان‌پذیر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.