خانه فاطمی ها نایین | یادگار زیبای قجری در شهر

0

بناهای قدیمی گنجینه‌هایی است که هنر، خلاقیت و معماری گذشته را در هر دوره تاریخی به نمایش می‌گذارد. خانه فاطمی ها نایین یکی از همین آثار است که معماری شگفت‌انگیزی دارد. معماری این خانه مجموعه‌ای تماشایی از هنرهای اصیل ایرانی را تشکیل می‌دهد. ‌امروز می‌خواهیم به این بنای باشکوه سری بزنیم و در خشت‌به‌خشت آن زیبایی‌ها را جست‌وجو کنیم.

خانه فاطمی ها نایین کجاست؟

خانه فاطمی ها نایین

اگر برای بازدید از این بنای تاریخی مشتاق هستید، باید خودتان را به استان اصفهان برسانید؛ البته مقصد اصلی، شهر نایین اصفهان است. به بازار تاریخی نایین که برسید، می‌توانید خانه فاطمی ها را در همان نزدیکی پیدا کنید.

معرفی خانه فاطمی ها نایین

این بنا یکی از خانه های تاریخی اصفهان است که خاندان فاطمی در آن زندگی می‌کردند. خانه فاطمی ها بعد از گذشت این سال‌ها هنوز هم پابرجاست. زیبایی این بنا نشان از ذوق و سلیقه معمارهای ایرانی در گذشته دارد. از گچ‌بری‌ها تا شیشه‌های رنگی‌اش، همگی نمونه‌ای جذاب هستند که نمی‌شود از آن‌ها‌ چشم برداشت. امروزه این بنا را یکی از جاهای دیدنی نایین می‌دانند. گردشگرهای زیادی در سفر به نایین از این خانه قدیمی دیدن می‌کنند.

تاریخچه خانه فاطمی ها نایین

تاریخچه خانه فاطمی ها نایین

اگر رد ساخت خانه را در دل تاریخ بگیرید، به دوره قاجار و شاید کمی قبل‌تر از آن برسید. سن‌وسال این بنا بیشتر از ۱۰۰ سال است و ارزش زیادی دارد. در حال حاضر اداره میراث فرهنگی و گردشگری نایین مدیریت این بنا را بر عهده گرفته است. همچنین برای حفظ این سازه ارزشمند، آن را در سال‌های اخیر مرمت کرده است. خانه فاطمی ها را در یازدهمین روز از دی ۱۳۸۰ در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسانده‌اند.

معماری خانه فاطمی ها نایین

این بنا معماری باشکوهی دارد و شما را سر ذوق می‌آورد. موقعیت این خانه در بافت قدیمی شهر نایین است؛ پس دور از انتظار نیست که بتوانید المان‌های قدیمی و جذابی در آنجا پیدا کنید. خانه فاطمی ها بخش‌های مختلفی دارد که هرکدام را با روشی خاص و چشمگیر تزئین کرده‌اند. اگر به اتاق اُرسی خانه بروید، می‌توانید از گچ‌بری‌های زیبایی دیدن کنید که نقش‌های گیاهی و گل‌وبوته را نشان می‌دهند.

رسمی‌بندی‌ها و کاربندی‌های بنا چشم‌نواز هستند و مقرنس‌کاری‌هایش همه را متحیر می‌کند. درها و پنجره‌های مشبک از تماشایی‌ترین جزئیات خانه فاطمی هستند. در ساخت این درها از تکنیک‌های برجسته‌ای مثل گره چینی، کام و زبانه استفاده کرده‌اند. دوربین عکاسی‌تان را بردارید و دست به کار بشوید. در این بنا سوژه‌های نابی برای ثبت‌کردن وجود دارد.

بخش های مختلف خانه فاطمی ها

خانه فاطمی ها دارای بخش‌های اصلی اندرونی، بیرونی، محل نگهداری احشام، حیاط‌خلوت و اسطبل است. هرکدام از این بخش‌ها زیرمجموعه‌های کوچک‌تری دارند؛ مثلاً اتاق‌ها، دالان‌ها، بهارخواب‌ها، مطبخ، حمام، اتاق مخصوص برای پذیرایی از مهمان، اتاق استراحت مهمان، انباری برای نگهداری از غلات و حبوبات، سرداب‌ها و… .

حمام قدیمی خانه از بخش‌های جالب آن است. ساخت این حمام به قبل از دوره قاجار برمی‌گردد. حمام خانه فاطمی ها دالانی طولانی دارد که به سربینه می‌رسد. در سربینه حمام، سقفی گنبدی توجهتان را به خودش جلب می‌کند. در این فضا حوض کوچکی هم هست که قدیم‌ها از آن برای شست‌وشو استفاده می‌کردند.

جاهای دیدنی اطراف خانه فاطمی ها نایین

شهر نایین از آن دسته شهرهای قدیمی است که بناهای تاریخی‌اش، قصه‌ای شنیدنی دارند. پیشنهاد می‌کنم بعد از بازدید از خانه فاطمی ها به دیگر بناهای شهر سری بزنید. جاهای دیدنی نایین به‌تنهایی سفری به‌یادماندنی را برایتان می‌سازد.

مسجد جامع نایین

مسجد جامع نایین از جاهای دیدنی اطراف اصفهان است و آن را به سبک معماری خراسانی ساخته‌اند. تاریخچه ساخت این مسجد به دوره امویان و قرن دوم هجری قمری برمی‌گردد. مسجد جامع نایین معماری ساده‌ای دارد؛ اما کتیبه‌ها و گچ‌بری‌هایش باشکوه و دیدنی است. محراب مسجد را در دوره عباسیان ساخته‌اند. در ساخت آن زیباترین عناصر در هنر محراب‌سازی را به کار برده‌اند. کتیبه‌های قدیمی در شبستان‌ها و سردر مسجد جا خوش کرده‌اند و بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.

آدرس: استان اصفهان، شهر نایین، بافت تاریخی نایین، میان محله‌های باب‌المسجد، کلوان و نوآباد.

خانه تاریخی امامی نایین

بناهای قدیمی روایت‌گر فرهنگ، وضعیت زندگی و معماری در هر دوره از تاریخ است. خانه تاریخی امامی نایین یکی از جذاب‌ترین بناهایی است که ساختش به دوره صفویه برمی‌گردد. در دوره قاجار هم بخش‌هایی را به آن اضافه کرده‌اند. در زمان قاجار صاحب‌خانه این بنا، امام‌جمعه شهر بود. به همین خاطر آن را به خانه امامی می‌شناسند. در دل خانه امامی باغچه دل‌گشا و باصفایی هست. حوض کوچکی در وسط حیاط ساخته‌اند و در بخشی از خانه پایابی است که به قنات راه داشت. اگر به بازدید از بناهای قدیمی علاقه دارید، بازدید از این خانه را در برنامه‌هایتان بگذارید.

آدرس: استان اصفهان، شهر نایین.

آب انبار فیض از جاهای دیدنی اطراف خانه فاطمی ها نایین

آب‌‌انبارها از بناهای معروف در شهرهای کویری هستند. اولین چیزی که در این بنا توجهتان را جلب می‌کند، بادگیری است که آن را با زاویه 60 درجه ساخته‌اند. این ویژگی آب‌انبار فیض را از دیگر آب‌انبارهای شهر متفاوت کرده است و جذابیت بنا را دوچندان کرده است. ساخت این بنا به دوره صفویه می‌رسد و نمایی تماشایی دارد.

آدرس: استان اصفهان، شهر نایین، محله پنجاهه.

اطلاعات بازدید از خانه فاطمی ها نایین

آدرساستان اصفهان، شهر نایین، محله نوآباد، جنب بازار تاریخی شهر نایین.
ساعات بازدیدنامشخص
هزینه بازدیدنامشخص

مسیر دسترسی

خانه فاطمی ها نایین یکی از جاهای دیدنی نایین در مرکز ایران است؛ پس برای رفتن به آنجا باید به استان اصفهان سفر کنید. اگر مبدأ حرکتتان تهران باشد، باید حدود ۴۵۱ کیلومتر را پشت سر بگذارید. فاصله شهر اصفهان تا نایین هم ۱۵۴ کیلومتر است. بعد از رسیدن به نایین به‌سمت محله نوآباد بروید. در فاصله کمی از بازار تاریخی نایین به خانه فاطمی ها می‌رسید.

خانه فاطمی ها نایین از جذاب‌ترین و باشکوه‌ترین بناهای قدیمی است. از این سفر مجازی با ره بال آسمان لذت برده‌اید؟ اگر در گذشته از این خانه دیدن کرده‌اید، از تجربه‌هایتان بگویید. برای خواندن آن‌ها مشتاق هستیم.

استان اصفهان، شهر نایین، محله نوآباد، جنب بازار تاریخی شهر نایین.

نایین دارای آب‌وهوای کویری است. به همین خاطر بهار بهترین زمان سفر به این شهر و بازدید از خانه فاطمی هاست.

بازار تاریخی نایین، مسجد جامع نایین، آب‌انبار فیض.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.