دهکده گل محلات | تماشای 800 رنگ گل داوودی بهشتی

0

تصور کنید اردیبهشت، ماهی که در آن، طبیعت تمام تلاشش را می‌کند تا زیباترین رویش را نشان بدهد، با تمام جذابیتش از راه برسد. هرغنچه‌ای که می‌شکفد، طبیعت جانی دوباره می‌گیرد. می‌خواهیم در این ماه به بهشتی از گل‌های رنگارنگ برویم. به جایی برویم که آن را به اسم هلند ایران می‎شناسند. مقصدمان دهکده گل محلات است.

دهکده گل محلات کجاست؟

به غرب ایران و استان مرکزی می‌رویم. در این استان به سمت شهر محلات رانندگی می‌کنیم. محلات شهری کوچک در جنوب شرقی اراک است که این روزها آوازه‌اش در تمام دنیا پیچیده است.

معرفی دهکده گل محلات

به لطف رشته کوه‌های زاگرس و نیمی از کوه‌های البرز، محلات هوایی پاک، چشمه‌هایی جوشان و خاکی حاصلخیز دارد. این آب‌وهوا برای رشد گیاه‌های گوناگون کافی است. به همین خاطر محلی‎‌ها دست به کار شدند تا هلندی کوچک را در قلب ایران بسازند. دستاورد این تلاش، دهکده‌ای از گل‌های هزاررنگ است که به آن باغ گل محلات می‌گویند. این دهکده از معروف‌ترین جاهای دیدنی اراک است. هر سال گردشگرهای خارجی و داخلی از گلستان‌های محلات دیدن می‌کنند.

مساحت باغ گل‌های محلات

عکس مساحت باغ گل‌های محلات

نهصد هکتار از خاک این شهر باغ های پرورش گل محلات است. در محلات برای رشد و پرورش گیاهان، حدود 300 گلخانه ساخته‌اند.

تنوع گل‌های محلات

عکس تنوع گل‌های محلات

تنوع گل‌وگیاه‌های این مجموعه به بیش از 120 گونه می‌رسد. خبر خوب این است که اینجا هر گلی بخواهید به‌راحتی پیدا می‌شود. حتی گل‌های کمیابی که هر جایی پیدا نمی‌کنید. دسته گل‌های آپارتمانی باشد یا زینتی و فضای سبز فرقی ندارد، آن هم هست. انواع کاکتو‌س‌، ساکولنت‌ها، مریم، زنبق، رز، داوودی، میخک، بنجامین، فیکوس، دیفن باخیا و … را در این باغ پرورش می‌دهند. حتماً یکی از آن‌ها با سلیقه‌تان جور می‌شود.

اگر همیشه دوست داشتید مجموعه‌ای از کاکتوس‌های کمیاب داشته باشید، باغ‌های پرورش گل محلات منبع آن است. بیش از 700 نوع کاکتوس در گلخانه‌های محلات نگه‌داری می‌شود. گلخانه‌ای به اسم «ایران کاکتوس» در این شهر وجود دارد که عجیب‌ترین کاکتوس‌ها را در آن خواهید دید مثل کاکتوس‌هایی غول‌پیکر که بخشی از آن‌ها پیوندی است. با تغییر ژنتیک 800 رنگ از گل‌های داوودی را در این شهر پرورش می‌دهند. کافی است یک حساب سرانگشتی کنید تا متوجه شوید در اینجا چند رنگ خاص از این گل وجود دارد.

میزان صادرات از دهکده گل محلات

عکس صادرات از دهکده گل محلات

محلات به شهرِ گل ایران معروف است و رتبه اول پرورش گل را دارد. این شهر، هر سال بیشتر از 22 میلیون گل به باقی شهرهای ایران می‌فرستد. بیست میلیون از این تعداد، گل شاخه‌ای و باقی آن گلدانی است. همچنین محلات یکی از بزرگ‌ترین شهرهای دهکده گل‌ در آسیاست و 150 میلیون گل به خارج از کشور صادر می‌کند. شاید ژِروِرا، گلِ محبوب محلاتی‌ها باشد. این شهر در تولید و صادرات این گل حرف اول را می‌زند. دستاورد و تلاش پرورش‌‌دهندگان گل‌وگیاه در باغ گل محلات جای قدردانی دارد. آن‌ها جایزه نمایشگاه بین‌المللی «اوزاکای ژاپن» را در صنعت گل‌وگیاه به دست آورده‌اند.

تاریخچه پرورش گل در گلستان‌های گل محلات

عکس پرورش گل در گلستان‌های گل محلات

ایرانی‌ها از قدیم دستی بر پرورش گل‌وگیاه داشتند. هرگوشه از خانه‌ها و باغ‌های سنتی ایرانی را نگاه کنید، محال است گلدان‌های شمعدانی و داوودی آویزان نباشد. پرورش گل در ایران بعد از 1300 کم‌کم جنبه اقتصادی پیدا کرد و تاریخچه‌ای 85ساله دارد.

کنجکاو بودیم و پیشینه شروع پرورش گل در محلات را جست‌وجو کردیم. اولین‌بار فردی مسیحی به اسم پرتیوار که می‌گویند اصالتاً هلندی بود، بذر گل‌هایی را از سرزمین مادری‌اش به ایران آورد. پرتیوار ساکن تهران بود. او تصمیم گرفت با کمک چندتا از هم‌وطن‌هایش پرورش گل را در ایران راه‌اندازی کند. او زمینی در تهران داشت و شروع به کار کرد. از قضا سرکارگر پرتیوار، یحیی خان فردی محلاتی بود که برای کار به تهران رفته بود. بعد از اینکه یحیی خان به محلات برگشت، تصمیم گرفت آموخته‌های خودش را در باغ پدری‌اش به ثمر برساند. او با این کار مسیر جدیدی را برای رشد این شهر باز کرد.

تا اوایل 1340 فقط ۴ نفر در محلات به پرورش گل مشغول بودند. تعداد گلخانه‌ها‌ از سال 1340 تا 1375 بیشتر شد و به 25 تا رسید. در حال حاضر ۳هزار نفر از مردم زحمت‌کش محلاتی در دهکده گل محلات این شهر مشغول هستند. به‌خوبی می‌دانید که نگهداری از گل‌ها چقدر مراقبت می‌خواهد. مردم این دیار صبورانه از گل‌ها نگهداری می‌کنند تا ثمره‌ای بدهد و روزی حلالی به دست بیاوردند.

جشنواره گل محلات

عکس جشنواره گل محلات مرکزی

از دوست‌داران گل‌وگیاه که باشید، سفر به محلات و بازدید از نمایشگاه گل در اردیبهشت جزء برنامه‌هایتان می‌شود. وسعت این نمایشگاه 30هکتار است و میلیون‌ها گل در آن وجود دارد. هر بخش از این نمایشگاه به‌حدی چشمگیر است که می‌توانید زیباترین عکس‌ها را ثبت کنید.

خرید گل از دهکده گل محلات

عکس خرید گل از دهکده گل محلات

محال است تا اینجا بیایید و دست خالی برگردید. در بیشتر گلخانه‌ها خرده‌فروشی هم می‌کنند. بهتر است دو روزی را وقت بگذارید و از باغ‌های پرورش گل محلات دیدن کنید. شاید بتوانید گیاهی را که می‌خواهید با هزینه کمتر بخرید. خیالتان راحت باشد. انواع گلدان و خاک مناسب هم دارند. یادتان نرود که کودهای تقویتی گل‌ها را هم از همان جا تهیه کنید. از خود فروشنده‌ها که بپرسید راهنماییتان می‌کنند. اگر ساکن شهر دیگری هستید، فروشندگان سخاوتمندانه گل‌ها را برایتان بسته‌بندی می‌کنند؛ پس دیگر جای نگرانی نیست؛ البته کمی هوای جیبتان را هم داشته باشید. بهتر است حساب‌شده خرج کنید. جدا از خرید، زمانی را به گشت‌گذار در میان گل‌ها بگذرانید. عطر خوشبوی گل‌ها را نفس بکشید. طراوت گل‌‌ها شما را هم سرزنده می‌کند.

هزینه ورودی و ساعت کار دهکده گل

بازدید از گلستان‌های محلات هزینه‌ای ندارد؛ چون ممکن است ساعت‌ها محو تماشای گل‌ها بشوید. با خیالی راحت از هر گلخانه دیدن کنید. از نظر زمانی هم محدود نیستید. هر زمانی از روز بروید، در گلخانه‌ها به رویتان باز است؛ اما گشت‌وگذار در روز صفای دیگری دارد.

نکات مهم هنگام بازدید از دهکده گل

عکس بازدید از دهکده گل محلات

حواستان باشد هنگام تماشای گل‌ها آسیبی به آن‌ها نرسانید یا باعث شکستن شاخ‌وبرگ‌هایشان نشوید. در طول سال، چندین نمایشگاه‌ و جشنواره‌ گل‌وگیاه در محلات بر پا می‌کنند. روزهای اول هم جای سوزن‌انداختن نیست. خلاصه اگر از حوصله‌تان خارج است، روزهای بعدی را برای رفتن انتخاب کنید.

امکانات گلخانه‌ها

اگر با خودروی شخصی به دهکده گل محلات رفتید، برای پارک ماشین دچار مشکل نمی‌شوید. جلوی هر گلخانه جایی مخصوص برای پارک هست. می‌توانید بعد از خرید از کارگرهای گلخانه‌ها هم برای حمل‌ونقل گلدان‌ها کمک بگیرید.

جاهای دیدنی اطراف دهکده گل محلات

درست است که دهکده گل محلات مرکز اصلی شهر به حساب می‌آید؛ ولی جاهای دیدنی محلات هم کم نیست. حالا که تا اینجا آمده‌اید چند روزی را مهمان مردم تلاشگر و مهربان محلاتی باشید. اینجا حتی گلکاری‌های سطح شهر هم تماشایی است؛ پس چرخی در شهر بزنید.

سرچشمه

عکس سرچشمه محلات

سری به بلوار سرچشمه محلات بزنید. سرچشمه یکی از جاهای محبوب شهر است. پارکی در کنار آب‌نما و درخت‌های کهنسال چنار، فضای دل‌نشینی را در این بخش شهر به وجود می‌آورد. اینجا برای پیک‌نیک خیلی مناسب است و حالتان را عوض می‌کند.

چشمه و حمام‌های آبگرم

حمام‌های آبگرم، محل محبوبی برای مسافرهای این شهر است. چشمه‌های آبگرم، مشکلات پوستی و عضلانی را درمان می‌کند. مجتمع آبگرم محلات، استخرهای مجزایی برای خانم‌ها و آقایان، هتل سه طبقه و رستوران دارد.

آتشکده آتشکوه محلات

عکس آتشکده آتشکوه محلات

نیم ور از جاهای دیدنی اراک است که فقط 15کیلومتر با دهکده گل محلات فاصله دارد. بنای آتشکده در روستای آتشکوه نیم ور است. قدمت این بنای تاریخی به دوره ساسانیان می‌رسد.

روستای خورهه

عکس روستای خورهه

به سمت شمال شرق محلات که بروید، در نزدیکی روستای ورین و دودهک به روستای قدیمی خورهه می‌رسید. خورهه روستایی خوش آب‌وهوا و ییلاقی است. البته این‌ها، تنها جاذبه‌های شهر نیستند. در ادامه لیستی از دیگر جاهای دیدنی محلات برایتان می‌گذارم.

  • منطقه حفاظت‌شده هفتاد قلعه؛
  • قلعه جمشیدیه؛
  • سد باستانی نیم ور؛
  • پل تاریخی باقر آباد.
از جشنواره‌های هرساله محلات، مراسم آئینی بیل‌گردانی است. در این جشنواره جوی و کانال‌های شهر را لای‌روبی می‌کنند. این مراسم درآخر فروردین برگزار می‌شود.

بهترین زمان بازدید از باغ گل محلات

عکس جشنواره‌گل محلات

از من می‌شنوید در زمان جشنواره‌گل به محلات بروید. شش ماه اول سال مخصوصاً بهار، گلستان‌های محلات دست کمی از بهشت ندارد.

اقامتگاه‌های نزدیک به باغ گل

برای مسافرت چندروزه به محلات تا دلتان بخواهد مهمانپذیر و اقامتگاه بومگردی مهیاست. لیستی از آن‌ها را برایتان می‌گذارم.

  • هتل آپارتمان عدالت؛
  • هتل آپارتمان عقاب؛
  • مهمان‌پذیر پاسارگاد آبگرم؛
  • مهمان‌پذیر کوهستان؛
  • اقامتگاه بوم‌گردی اهورا؛
  • مهمان‌پذیر مهستان آبگرم محلات؛
  • اقامتگاه بوم‌گردی خورزن سوئیت سرسرا.

مسیر دسترسی به دهکده گل محلات

برای رفتن به دهکده گل باید به سمت جنوب شرقی اراک بروید و وارد جاده اراک – خمین شوید. تا مقصد حدود 111کیلومتر راه در پیش است. بعد از 46 کیلومتر در سمت چپ جاده، بریدگی‌ می‌بینید که به جاده خوگان – خوراوند می‌رسد. در ادامه مسیر، جاده خمین – محلات را ادامه دهید تا بعد از 60 کیلومتر تابلوی خمین را ببینید. امتداد جاده میدانی به اسم امام خمینی دلیجان وجود دارد. بعد از میدان، جاده دلیجان – محلات آخرین مسیر پیش‌رو است. در میانه مسیر و نزدیک محلات، به دهکده گل می‌رسید.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدفصل بهار
آدرساستان مرکزی، شهرستان محلات، نمایشگاه گل محلات

تا آنجا که در توانمان بود، گفتنی‌های دهکده گل محلات را گفتیم؛ اما دیدنش صفای دیگری دارد. اگر مشتاق دیدن این بهشت کوچک هستید، هم‌سفریِ ره بال آسمان را بپذیرید. اگر در سفرهای قبلی به آنجا سری زدید، منتظر خواندن تجربیاتتان هستیم.

3.3/5 (3 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.