باغ گیاه شناسی تبریز | گردش بین گیاهان نادر

2

اگر به داشتن گل‌‌وگیاه علاقه‌مند هستید، شاید تماشای باغی از انواع گیاهان دارویی و زینتی برایتان جذاب باشد. در این سفر قصد داریم به باغ گیاه شناسی تبریز سری بزنیم. امروز به دیار شهریار می‌رویم.

باغ گیاه شناسی تبریز کجاست؟

برای بازدید از باغ گیاه شناسی باید به یکی از شهرهای دیدنی در شمال غرب ایران برویم. مقصد ما جایی در استان آذربایجان شرقی و در شهر تبریز است. صدای سه‌تار استاد شهریار را می‌شنوید؟ نوای حیدربابا هنوز هم در کوچه‌باغ‌های تبریز طنین‌انداز است.

معرفی باغ گیاه شناسی تبریز

نمایی از باغ گیاه شناسی تبریز

باغ های گیاه شناسی ایران کم نیست و هرکدام زیبایی ویژه خودش را دارد. این باغ‌ها، مرکز تحقیقاتی برای بررسی گل‌وگیاهان هستند. اگر به یکی از آن‌ها بروید، هزاران نوع از گیاهان مختلف را می‌بینید. مهندس‌های کشاورزی در این باغ‌ها روی تنوع زیستی هر گیاه تحقیق می‌کنند. این افراد با ذخیره ژنتیک بعضی از گیاهان، از انقراض نجاتشان می‌دهند.

تصویری از باغ گاه شناسی

باغ گیاه شناسی تبریز، اولین باغ گیاه شناسی ایران در شمال غرب کشور است. وسعت این باغ به 18هزار هکتار می‌رسد. اصطلاحاً به آن، باغ بوتانیک (Botanic) هم می‌گویند. این لغت را برای اشاره به علم گیاه شناسی استفاده می‌کنند و Botanic Garden همان باغ گیاه شناسی است. این مرکز تحقیقاتی در اختیار دانشجویان کشاورزی دانشگاه تبریز است و از زیباترین بخش‌های دانشگاه به حساب می‌آ‌ید.

بخش‌های مختلف باغ گیاه شناسی تبریز

باغ گیاه شناسی دانشگاه تبریز را در محوطه باغ توت دانشگاه ساخته‌اند. در این باغ گیاهانی سازگار با آب‌وهوای تبریز رشد می‌کنند. علاوه بر این، گلخانه‌ای برای گونه‌های دیگر راه‌اندازی کرده‌اند که تماشایی است. از بین درختان و گل‌ها که بگذرید، حوض‌های آب، آلاچیق‌ها و آب‌نماها را می‌بینید. کنار حوض آب، آلاچیق بتنی کوچکی می‌بینید که به باغ جلوه خاصی می‌دهد. چند اتاقک‌ اداری هم در بخش‌های مختلف باغ هست. تصور کنید کارکردن در این محیط سرسبز چقدر می‌تواند لذت‌بخش باشد!

تصویری از بخش‌های مختلف باغ گیاه شناسی تبریز

در سال‌های گذشته به باغ‌های دانشگاه رسیدگی چندانی نمی‌شد؛ اما با برنامه‌ریزی‌های جدید، باغ گیاه شناسی تبریز دوباره جانی تازه گرفت. مسئولان دانشگاه قصد دارند در این محل بخشی هم برای تحقیق روی آهوی ایرانی راه‌اندازی کنند. این بخش مربوط به دانشکده دام‌پزشکی است. دانشجوهای این دانشکده باید روی روش‌های تکثیر آهوی ایرانی کار کنند تا بشود از انقراض این حیوان جلوگیری کرد.

جاذبه‌های گردشگری باغ گیاه شناسی تبریز

نمایی از باغ گیاه شناسی تبریز

می‌توانید چند ساعتی را در باغ گیاه شناسی تبریز گشت‌وگذار کنید. دیدن گل‌های زیبا در هر بخشِ باغ، شما را سر ذوق می‌آورد. از راه‌های سنگ‌چین که بگذرید، به حوض آب می‌رسید. انعکاس تصویر آلاچیق و درختان در آب دل‌انگیز است. آفتاب‌گردان‌های زیبا هم در گوشه‌ای از باغ خودنمایی می‌کنند. هر طرف از باغ را که نگاه کنید، سوژه‌ای برای عکاسی پیدا می‌شود. دست به کار شوید و عکس‌های خلاقانه بگیرید. شاید تصویری از چند گیاه نادر شکار کردید و کاروبار عکاسیتان حسابی سکه شد. اگر نگه‌داری از گیاهان برایتان جذاب است، از مسئولین باغ درباره آن‌ها بپرسید. با شناخت بهتر، گیاهان شاداب‌تری هم دارید.

جاهای دیدنی نزدیک به باغ گیاه شناسی

تبریز از زیباترین شهرهای ایران است. به این شهر تماشایی که می‌روید، سری هم به جاهای دیدنی و معروفش بزنید.

  • بازار تبریز

بازار سنتی تبریز بازاری سرپوشیده است که در هر بخش آن فرهنگ و هنر تبریزی‌ها پیداست. حجره‌ها و تیمچه‌هایش رنگ‌وبویی از گذشته دارد. نمی‌شود از فرش‌های دست‌بافت و خوش‌طرح‌ورنگ تبریزی هم چشم برداشت. در اطراف بازار، شیرینی‌فروشی‌های معروفی می‌بینید. یادتان نرود باقلواهای خوشمزه این شهر را امتحان کنید.

  • موزه قاجار

موزه قاجار از زیباترین خانه های تاریخی تبریز است و معماری خاصی دارد. در هر تالارش می‌توانید یادگاری از سال‌های حکومت قاجاریان را ببینید.

  • باغ ائل گلی

باغ ائل گلی از معروف‌ترین تفرجگاه‌های تبریز است. می‌توانید دور استخرش زیراندازی پهن کنید و چند ساعتی را در آنجا استراحت کنید. در نزدیکی باغ امکانات تفریحی متعددی می‌بینید. در پارک ائل گلی تا دلتان هم بخواهد بازی و سرگرمی برای کودکان فراهم است.

  • خانه مشروطه

خانه مشروطه همان جایی است که سران مشروطه دور هم جمع می‌شدند و تصمیم‌های مهمی می‌گرفتند. معماری زیبای این خانه دیدنی است. آرامگاه شهریار، پارک مینیاتور، ارگ علیشاه،آبشار اسکندر تبریز و… از دیگر جاهای دیدنی تبریز است.

بهترین زمان بازدید از باغ گیاه شناسی تبریز

نمایی از باغ گیاه شناسی تبریز

اگر سرمایی هستید، زمستان‌های تبریز برایتان استخوان‌سوز می‌شود. تبریز از شهرهای کوهستانی است؛ پس تعجبی ندارد که پاییز و زمستانش بسیار سرد باشد. با شروع بهار هوا کمی رو به گرمی می‌رود و معتدل است. تابستان‌ها هم خیلی گرم نیست. آب‌وهوای تبریز خشک است و از شرجی‌بودن هوا کلافه نمی‌شوید. خوب است بدانید بیشتر مسافرها تابستان را برای رفتن به این شهر انتخاب می‌کنند.

اقامتگاه

حیف است به تبریز بروید و چند روزی را مهمان این شهر نباشید. دیدنی‌های تبریز زیاد است. برای اقامت هم تا دلتان بخواهد هتل و مهمان‌پذیر دارد. دیگر انتخابش با خودتان باشد. اسم چند هتل خوب را برایتان می‌گذارم.

  • هتل بین المللی تبریز؛
  • هتل لاله پارک تبریز؛
  • هتل شهریار تبریز؛
  • هتل پارس ائل گلی تبریز.

اگر هم می‌خواهید کمتر هزینه کنید، مهمان‌پذیرها می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

  • مهمان‌پذیر جهان نما؛
  • مهمان‌پذیر ژاله؛
  • مهمان‌پذیر زیبا؛
  • مهمان‌پذیر مسعود.

مسیر دسترسی به باغ گیاه شناسی تبریز

برای بازدید از باغ گیاه‌ شناسی دانشگاه تبریز، خودتان را به استان آذربایجان شرقی برسانید. بعد از رسیدن به شهر تبریز، به طرف خیابان جام جم بروید. این باغ را می‌توانید در نزدیکی مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی و داروخانه محجل نائبی پیدا کنید. تکنولوژی هم کارتان را راحت می‌کند. کافی است مقصد را در گوگل مپ جست‌وجو کنید تا مسیر را نشانتان بدهد. اگر از تهران حرکت کنید، حدود 7 ساعت باید در راه باشید. فاصله این باغ از تهران 622 کیلومتر است.

هزینه ورودیرایگان
بهترین زمان بازدیدفصل بهار و تابستان
آدرسآذربایجان شرقی،تبریز، بلوار ۲۹بهمن،دانشگاه تبریز

هر چه می‌دانستیم از زیبایی‌های باغ گیاه شناسی تبریز گفتیم، اما گفتنش کجا و به چشم‌دیدنش کجا! امیدواریم از این سفر مجازی با ره بال آسمان، لذت‌برده باشید. اگردر سفرهای قبلی به این باغ سری زدید، تجربه‌هایتان را در کامنت بنویسید.

5/5 (2 نظر)
2 نظرات
  1. میثم می گوید

    باغ گیاه شناسی تبریز خیلی زیبا فضاسازی شده و به راحتی یه صبح تا ظهر از یه روز سفرتون رو به خودش اختصاص میده. پیشنهاد میکنم حتی اگه عکاس نیستین؛ اما حتما دوربین به دست باشین. سوژه زیبای عکاسی زیاده.

    1. بانو تقیان می گوید

      ممنونیم میثم عزیز برای اطلاعات خوبتون.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.