آبشارهای مازندران | آشنایی با ۲۵ شال آبی جادویی

4

مازندران یکی از استان‌های شمال ایران و جزء محبوب‌ترین مقصدهای مسافرتی در ایران است. این استان به طبیعت بی‌نظیر خود شهرت دارد. بخشی از این طبیعت رؤیایی شامل آبشارهای مازندران می‌شود که سالانه گردشگران بی‌شماری را جذب خود می‌کنند. سفر به مازندران همیشه جزء قسمت‌های جذاب و جدایی‌ناپذیر زندگی ایرانیان بوده است. این بار بهانه سفر ما آبشارهای جادویی این استان خواهد بود. این آبشارها برخی کوتاه و آرام و برخی بلند و پرخروش هستند؛ اما بازدید از کدام آبشار بهترین تجربه برای شما خواهد بود؟ آیا اطراف شهر مقصد شما هم آبشاری وجود دارد؟ بلندترین آبشار این استان کدام است؟ بهتر است با آبشارهای استان مازندران بیشتر آشنا شوید و ضمن دریافت پاسخ این سؤال‌ها، سفر لذت‌بخش‌تری را تجربه کنید؛ پس این مطلب را از دست ندهید و تا انتها دنبال کنید.

آبشار آب پری

آبشار آب پری یکی از جذاب‌ترین آبشارهای مازندران است که نزدیک به کجور و یوش جاری است. اطراف این آبشار مملو از درختان سرسبز و طبیعت بکر است که شما را ساعت‌ها سرگرم خواهند کرد. جالب است بدانید آب پری در اصل آبشار محسوب نمی‌شود! رانش زمین در این منطقه و پخش شدن سنگ‌های کوچک روی دامنه کوه باعث ایجاد بستری ساخته شده از سنگ شده است. جریان آب پری از این بستر عبور می‌کند و شکل آبشار را به آن می‌دهد. با این حال آب پری یکی از زیباترین آبشارهای ایران و جاهای دیدنی شمال ایران به‌ شمار می‌رود.

آبشار اکاپل

کلاردشت یکی از رؤیایی‌ترین نقاط شمال ایران و استان مازندران است. اگر قصد سفر به این شهر زیبا را دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً به آبشار اکاپل در آن نیز سر بزنید. ارتفاع این آبشار ۲۰ متر است و بلندترین آبشار کلاردشت و یکی از عظیم‌ترین آبشارهای مازندران به حساب می‌آید. این آبشار در تمامی فصول سال رخ دلبر متفاوتی را به خود می‌گیرد. اکاپل در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد و ازاین‌رو مناظر سرسبز اطراف آن زیبایی خاصی را به آن می‌بخشند. زمستان‌های اکاپل نیز آن را میان آبشارهای استان مازندران برجسته می‌کند. این آبشار در زمستان‌ها یخ زده و طرفداران یخ‌نوردی را به‌سمت خود فرامی‌خواند. اگر قصد سفر در زمستان را دارید، احتمالاً اکاپل بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

آبشار هریجان

تصویری از آبشار هریجان

اکنون که نام کلاردشت رؤیایی پیش کشیده شد، بهتر است سراغ یکی دیگر از آبشارهای مازندران در این منطقه نیز برویم. آبشار هریجان نزدیک روستای هریجان، یکی از زیباترین آبشارهای استان مازندران و منطقه کلاردشت است. این آبشار ۸۰ متر ارتفاع دارد و از چندین طبقه در مسیر ریزش خود تشکیل شده است. از خود آبشار که بگذریم، باید سراغ پوشش گیاهی و جانوری غنی آن برویم. در این منطقه جانورانی نظیر خرس، پلنگ، کل و تیهو به‌وفور یافت می‌شوند. باید بدانید که هریجان نیز جزء آن دسته از آبشارهایی است که دسترسی به آن دشوار بوده و نیاز به کوه‌نوردی و جنگل‌نوردی دارد.

آبشار اوبن

تصویری از آبشار اوبن

اگر به ساری سفر می‌کنید، آبشار اوبن می‌تواند گزینه مناسبی میان آبشارهای مازندران باشد. این آبشار در اعماق جنگل دودانگه ساری جریان دارد که خود نیز یکی از جاهای دیدنی مازندران است. اوبن از رودخانه‌ای پرجوش‌وخروش سرچشمه می‌گیرد که بالای آن جاری است. اگر مسیر آبشار را ادامه بدهید به چندین چشمه طبیعی می‌رسید که دست‌دردست یکدیگر آب‌های زلال اوبن را تأمین می‌کنند. از خود آبشار که بگذریم، مناظر روح‌نواز اطراف آن چشم شما را می‌ربایند. امکان صخره‌نوردی، کوه‌نوردی و طبیعت‌گردی در این منطقه، یکی از دلایل دیگری است که آن را جزء بهترین آبشارهای ساری قرار می‌دهد.

آبشار ایج

اگر عازم شهر رامسر هستید، آبشار ایج را از بین آبشارهای مازندران از دست ندهید. جریان آب ایج را کوه دیدنی خشت چال تأمین می‌کند. برف‌های آب‌شده این منطقه جریان زلالی را ایجاد می‌کند که سفر دائمی خود را به‌سوی دره اشکور طی می‌کند. خصوصیتی که ایج را میان آبشارهای دیگر خاص می‌کند، مسیر پلکانی آن است. این مسیر در اثر فرسایش آرام‌آرام صخره‌ها به وجود آمده که زایش چندین آبشار کوچک را در پی داشته‌اند. این موضوع باعث شده آبشار ایج با نام آبشار ده‌قلو نیز شناخته شود.

آبشار آب مراد لاسم

آبشار آب مراد لاسم یکی از آبشارهای مازندران است که مجموعه‌ای از ۱۳ آبشار ریز و درشت درونش جریان دارد. این آبشار در آمل مرکزی و در دهستان بالا لاریجان واقع شده است. این منطقه بهشتی جزء دلایل اصلی محبوبیت این آبشار میان آبشارهای استان مازندران است. جالب است بدانید این منطقه زمانی تفرجگاه اشرافیان قاجار بوده است. آب سرد، زلال و گوارا آبشار آب مراد آمل از یخچال‌های دائمی بالای آن نشأت می‌گیرد. کافی است در کنار تمام این تصاویر منظره قله پرشکوه دماوند را نیز تصور کنید و بی‌شک منطقه آب مراد لاسم را برای سفر به استان مازندران انتخاب خواهید کرد.

آبشار چلندر

آبشار چلندر میان دو شهر جذاب نوشهر و نور قرار گرفته و ازاین‌ور یکی از محبوب‌ترین آبشارهای مازندران است. برای رسیدن به این آبشار باید به روستای چلندر بروید که در دل جنگل‌های منطقه خود را مخفی کرده است. این روستا تقریباً در ۱۰کیلومتری راه نوشهر به نور قرار دارد. این آبشار خیره‌کننده حدود ۲ متر عرض دارد و ارتفاع آن در هرجایی متفاوت است. بی‌شک جنگل‌های انبوه، فضای زیبای روستا و درخشش آبشار چلندر آن را به یکی از بهترین آبشارهای استان مازندران تبدیل کرده است. اگر قصد بازدید از آبشارهای استان مازندران را دارید، پیشنهاد می‌کنیم چند ساعتی را نیز اطراف آبشار چلندر بگذرانید.

آبشار دارنو

تصویری از آبشار دارنو

حال که صحبت از نوشهر شد، بد نیست سری به یکی دیگر از آبشارهای مازندران در این منطقه نیز بزنیم. آبشار دارنو عضوی از مجموعه هفت آبشار این منطقه است. این آبشار ۲۵ متر ارتفاع دارد و بلندترین و خیره‌کننده‌ترین آبشار منطقه محسوب می‌شود. آبشار دارنو به‌دلیل منطقه‌ای که در آن قرار دارد، یکی از منحصربه‌فردترین آبشارهای استان مازندران به‌شمار می‌رود. دارنو نزدیک به دریاچه فراخین و میان جنگل‌های نوشهر واقع شده است. رسیدن به این منطقه دست‌نخورده نیاز به ماجراجویی و کوه‌نوردی دارد. هرچند مسیر دسترسی به دارنو جزء سخت‌ترین‌ها مسیرها بین آبشارهای استان مازندران است؛ اما مناظر اطراف آن سختی مسیر را جبران می‌کنند.

آبشار درازکش

تصویری از آبشار درازکش

آبشار درازکش یکی دیگر از بلندترین آبشارهای مازندران است که حدود ۷ متر ارتفاع دارد. برای رسیدن به این آبشار باید در فاصله ۲۰کیلومتری شهر بابل به منطقه فیروزجاه بروید. از آنجا پس از شش یا هفت کیلومتر به روستای شیخ موسی می‌رسید. منطقه جنگلی جذابی اطراف این آبشار وجود دارد که شما را به یکی از دیدنی‌ترین آبشارهای منطقه، یعنی آبشار درازکش می‌رساند. جذابیت‌های این منطقه تنها به درازکش ختم نمی‌شوند و اگر به ماجراجویی، طبیعت‌گردی و عکاسی علاقه دارید، این آبشار می‌تواند گزینه‌ای مناسبی برای شما باشد.

آبشار زانوس

تصویری از آبشار زانوس

آبشار زانوس یکی دیگر از آبشارهای مازندران است که در بخش کجور در شهرستان نوشهر قرار دارد. این آبشار خیره‌کننده ۴۰ متر ارتفاع دارد. بلند بودن این آبشار آب آن را در برخورد با صخره‌های بستر رودخانه به‌شکل پودر درمی‌آورد. این ویژگی منظره بی‌نظیری را به وجود می‌آورد. محلی‌ها این آبشار را اوپاچ به‌معنای آبپاش می‌نامند که نشان‌دهنده متفاوت بودن آن میان آبشارهای استان است. جالب است بدانید ناصرالدین شاه به‌قدری شیفته این آبشار بود که از کمال‌الملک درخواست کرد تصویرش کنار زانوس را بکشد. این نقاشی امروزه در کاخ موزه گلستان قرار دارد و برتری زانوس را میان آبشارهای استان مازندران به همگان نمایش می‌دهد.

آبشار شاهاندشت

آبشار شاهاندشت یکی از آبشارهای مازندران است که گزینه مناسبی برای تهرانی‌ها محسوب می‌شود. این آبشار در ارتفاعات روستای شاهاندشت جریان دارد و فاصله آن تا پایتخت ایران فقط ۹۶ کیلومتر است. زمین‌های صاف و همواری اطراف شاهاندشت وجود دارد که مسیر دسترسی آن را راحت می‌کند. این مسئله باعث محبوبیت دوچندان شاهاندشت میان آبشارهای استان مازندران شده است. جالب است بدانید این آبشار با ۱۸۰ متر ارتفاع بلندترین آبشار مازندران و دومین آبشار بلند ایران محسوب می‌شود. بهترین زمان سفر به آبشار شاهاندشت فصل بهار و تابستان است که آب‌وهوا و طبیعت منطقه در اوج خود قرار دارند.

آبشار گزو

آبشار گزو یکی از معروف‌ترین آبشارهای مازندران است در اطراف شهرستان سوادکوه قرار گرفته است. جنگل‌های انبوه، صخره‌های تیز باابهت و آب‌وهوایی مطبوع، این آبشار را در زمره محبوب‌ترین و هیجان‌انگیزترین آبشارهای ایران قرار می‌دهد. گزو ۵۳ متر ارتفاع دارد و شالی از آب زلال و گوارا آن را از نوک صخره‌ها به قلب بازدیدکنندگان آن وصل می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم برای تجربه بهترین آب‌وهوای آبشار گزو فصل بهار را برای سفر انتخاب کنید. گزو در منطقه جنگلی محبوب لفو قرار گرفته و این یکی از دلایل دیگر محبوبیت آن میان گردشگران مازندران است.

آبشار سنگ درکا

مسافران عازم آمل که قصد دیدن آبشارهای مازندران را دارند، نباید آبشار سنگ درکا را فراموش کنند. این آبشار در نقطه‌ای از توابع بخش مرکزی شهرستان آمل واقع شده است. این محل در دهستان بالاخیابان لیتکوه قرار دارد. آبشار سنگ درکا در نزدیکی روستایی با همین نام جای گرفته است. این آبشار بین ۷ تا ۱۲ متر ارتفاع دارد و تنها در برخی از روزهای تابستان جاری است. در روزهای دیگر سال سطح این آبشار یخ بسته و مناسب‌ترین زمان برای علاقه‌مندان به ورزش یخ‌نوردی محسوب می‌شود. محیط دورتادور سرسبز آبشار نیز از عوامل دیگر جذب گردشگران گوناگون به این منطقه است.

آبشار آلامل

تصویری از آبشار آلامل

حال که صحبت از آمل شد، بد نیست سری به یکی دیگر از آبشارهای مازندران در این منطقه نیز بزنیم. آبشار آلامل یکی از زیباترین آبشارهای ایران است که از دامنه‌هاى شمالى دماوند سرچشمه می‌گیرد. ارتفاع این آبشار بیش از ۱۰۰ متر بوده و آب آن همانند پودر به رقص با ذرات هوا درمی‌آیند. این پدیده باعث ایجاد صحنه‌ای خیره‌کننده می‌شود که می‌تواند ساعت‌ها شما را جذب خود کند. بی‌شک حس ذرات آب روی پوست و تنفس هوای پاکیزه در این منطقه، آرامشی وصف‌ناشدنی را به شما می‌دهد. اگر قصد سفر به آمل یا ساری را دارید، بهتر است سری به آبشار آلامل نیز بزنید.

آبشار برز

تصویری از آبشار برز

باز هم باید به آمل سفر کنیم، تا با یکی دیگر از آبشارهای مازندران آشنا شویم. آبشار برز یا پلالس در منطقه امیری، در بخش لاریجان شهرستان آمل جریان دارد. این آبشار با ۵۰ متر ارتفاع، درون دو دیواره ۸۵ و ۱۰۰ متری قرار گرفته است. برای رفتن به برز از تهران باید از مسیر جاده هراز سفر خود را پیش بگیرید. برز از تهران ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد. نزدیک‌ترین روستا به آبشار برز، روستای ترا است و مسیر دسترسی به برز از روستا راهی سخت و صعب‌العبور خواهد بود.

آبشار اسپه او

اسپه او در گویش مردمان مازندران به معنی آب سفید است. آبشار اسپه او آبشاری خیره‌کننده در نزدیکی روستای پاسند است که در بین جنگل‌های این منطقه همچون الماسی خیره‌کننده می‌درخشد. این آبشار کاسه‌ای و پلکانی بوده و دارای هفت طبقه است که در هر طبقه نیز حوضچه‌های آهکی زیبایی وجود دارند که در گذر سال‌ها ایجاد شده‌اند. نمای پلکانی و حوضچه‌های آبشار اسپه او باعث شده است تا این آبشار در مقابل دیگر آبشارهای مازندران جلوه خاصی داشته و منحصر باشد. اگر مسیر آبشار را در پیش بگیرید، به درختی تنومند و کهنسال در کوه سیاخانی می‌رسید که چشمه‌ای از دل آن می‌جوشد و آب این آبشار را تأمین می‌کند. 

آبشار امیری

تصویری از آبشار امیری

آبشار امیری که به آن آبشار شمس‌آباد نیز می‌گویند، از دیگر آبشارهای مازندران است که در منطقه امیری شهرستان آمل قرار دارد. این آبشار بیش از ۱۰۰ متر ارتفاع داشته و منظره چشم‌نوازی را در این منطقه ایجاد کرده است. بخشی از آب آبشار زیبا و مرتفع امیری از چشمه‌ای جوشان در زیر تک درخت بید سفیدی سر‌چشمه می‌گیرد. منبع دیگری که آب این آبشار را تأمین می‌کند، یخچال هاره است. برای بازدید از این آبشار لازم است حدود یک ساعت از روستای امیری به سمت آبشار پیاده‌روی کنید. 

آبشار ترا

تصویری از آبشار ترا

آبشار ترا در روستایی به همین نام در بخش لاریجان استان مازندران واقع شده است. اگر بازدید از مناطق بکر و جاذبه‌های طبیعی برای شما لذت‌بخش است، دیدار از آبشار‌های مازندران، خصوصاً آبشار ترا و چشم‌انداز بی‌نظیرش می‌تواند روحی تازه به شما ببخشد. آبشار ترا حدود ۲۵ متر ارتفاع دارد و از صخره‌های غربی قله‌ای به نام انیس، سر‌چشمه می‌گیرد. اگر‌چه مسیر دسترسی به این آبشار سخت و صعب‌العبور است؛ اما مقصد نهایی به‌قدری دل‌نشین و خیره‌کننده است که بسیاری حاضر‌ند برای دیدن چنین مناظر نابی، سختی مسیر را به جان بخرند. 

آبشار جواهر ده

روستای جواهر ده را می‌توان به نگینی زیبا در استان مازندران تشبیه کرد که به‌واسطه طبیعت کم‌نظیری که دارد، از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در این استان به‌شمار می‌آید. آبشار جواهر ده نیز از جاذبه‌های بی‌شمار این روستا است که در کنار چندین آبشار دیگر در انتهای این روستا قرار دارد. تنها کافی است چند دقیقه‌ای کنار آبشار جواهر ده نشسته و در حین تماشای منظره شگفت‌انگیزش به صدای ریزش آب گوش دهید تا لذتی وصف‌نا‌پذیر سراسر وجودتان را پر کند. اگر برای دیدن آبشارهای مازندران به روستای زیبای جواهر ده سفر کردید، بازدید از دیگر جاذبه‌های دیدنی این روستا همچون گهواره سنگی، سلاژپشته و شیرسنگی را فراموش نکنید. 

آبشار سنگ نو

آبشار سنگ نو بهشهر از دیگر آبشارهای مازندران است که در دل جنگل‌های ناحیه جنوبی بهشهر قرار دارد. فشار آب این آبشار در طی سالیان، حوضی سنگی در زیر آبشار به‌وجود آورده است که مردمان محلی مازندران به آن «نور سنگی» یا «سنگ نور» می‌گویند. شاید برایتان جالب باشد که نام آبشار سنگ نو نیز از ترکیب «سنگ نور» گرفته شده است. این آبشار که حدود ۱۲ متر ارتفاع دارد، دارای آبی زلال و گوارا بوده که احساس تازگی به شما می‌بخشد. پوشش گیاهی اطراف این آبشار شامل درخت‌های بلوط وحشی، ممرز، انجیلی و سرخس بوده که زیبایی و اعجاز این منطقه را دو‌چندان کرده‌اند. 

آبشار سواسره

آبشار سواسره با بیش‌ از ۱۰۰ متر ارتفاع یکی از مرتفع‌ترین آبشارهای مازندران است. این آبشار در نزدیکی روستای بلده در شهرستان نور واقع شده است. پوشش گیاهی متراکم در کنار ریزش آبشار روی سنگ‌ها و صخره‌ها، چشم‌اندازی بسیار زیبا خلق کرده‌اند که هر چشمی را به خود خیره می‌کنند. بهترین فصل‌ها برای بازدید از این آبشار زیبا و مرتفع بهار و تابستان‌اند؛‌ چرا‌که هوای اطراف آبشار سواسره نسبتاً سرد است. اگر برای دیدن این آبشار به این منطقه سفر کردید، توصیه می‌کنیم بازدید از قلعه پولاد که قدمتی ۷۰۰‌ساله دارد را نیز از دست ندهید. 

آبشار قلعه دختر

آبشار قلعه دختر آبشاری دائمی در بین آبشارهای مازندران است که بر صخره‌های اطراف بخش لاریجان می‌ریزد. در جوار این آبشار نیز چشمه‌ای با آبی زلال و گوارا به همین نام قرار دارد. جالب است بدانید که آب آبشار قلعه دختر معدنی بوده و برای درمان مشکلات دستگاه گوارش، کبد، لوزالمعده، مفاصل، نقرسی، اوره بالا و… مفید و مؤثر است؛ از‌این‌رو بسیاری از افراد برای برخورداری از خواص آب این آبشار به آنجا می‌روند. در‌ نهایت باید بگوییم که وجود آب گوارا و منظره‌ای چشم‌نواز در این منطقه، لحظات دل‌نشین و لذت‌بخشی را برای شما به ارمغان می‌آورد. 

آبشار هفت چشمه چالوس

تصویری از آبشار هفت چشمه چالوس

بسیاری از پایتخت‌نشینان برای یافتن کمی هوای تازه و دل‌چسب، مناظر چشم‌نواز و آرامش در طبیعت، راهی جاده زیبای چالوس می‌شوند. آبشار هفت چشمه از‌ جمله دیدنی‌هایی است که در کیلو‌متر ۱۷ جاده کرج به چالوس قرار دارد. این آبشار نه‌تنها از مرتفع‌ترین آبشارهای مازندران، بلکه از مرتفع‌ترین آبشار‌های ایران است. فضای دل‌چسب، خنک و بکر اطراف آبشار هفت چشمه به‌همراه منظره خیره‌کننده ریزش آبشار از کوه به دره، لحظاتی ناب را برایتان رقم می‌زند. 

آبشار صفارود

اگر به رامسر سفر می‌کنید، آبشار صفارود یا آبشار اول جواهرده را به‌هیچ‌عنوان نباید از دست بدهید. صفارود یکی از آبشارهای مازندران است که از دامنه‌های شرقی کوه سماسوس در ۲۴کیلومتری جنوب‌غربی رامسر سرچشمه می‌گیرد. این آبشار در مسیر جاده جواهرده و در ۱۵کیلومتری جنوب شهر رامسر جریان دارد. مسیر صفارود به‌خودی‌خود ماجراجویی جالبی محسوب می‌شود. آب این آبشار از بین روستاهای جواهرده، تنگ دره، صیقل محله و صفارود می‌گذرد و پس از عبور از جنگل به دریا می‌ریزد. پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد سفر به مازندران را دارید، آبشار صفارود و روستای جواهرده را از دست ندهید.

آبشار انگمار

آبشار انگمار یکی دیگر از محبوب‌ترین آبشارهای مازندران برای قاجاریان بوده است. گفته می‌شود ناصرالدین شاه سالانه خدم‌وحشم خود را جمع می‌کرده و به تفریح در دشت کوچکی اطراف این آبشار می‌پرداخته است. آبشار انگمار از دو بخش شرقی (دله انگمار) و جنوبی (شاه تخت پیش) تشکیل شده است. بالای آبشار نیز منطقه شکارگاه گسترده‌ای قرار دارد که حفاظت‌شده و زیرنظر سازمان حفاظت از محیط زیست است. دلیل نام‌گذاری آبشار انگمار سنگواره‌ها و فسیل‌ها مارهای کوچک بوده که تصاویر واضح و خیره‌کننده‌ای را به وجود آورده‌اند. اگر دنبال چند ساعت تفریح در طبیعتی خیره‌کننده هستید، آبشار انگمار گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

سایر آبشارهای مازندران

تصویری از آبشار لفور

هرچند در این مطلب با بسیاری از زیباترین آبشارهای مازندران آشنا شدید؛ اما این فهرست شامل همه آبشارهای این استان زیبا نمی‌شود. در ادامه تعدادی دیگر از آبشارهای استان مازندران را نام خواهیم برد:

  • آبشار اسله؛
  • آبشار پرومد؛
  • آبشار سنگده؛
  • آبشار کیاسر؛
  • آبشار لفور؛
  • آبشار نجار؛
  • آبشار هفت سنگ ساری؛
  • آبشار یخی.
  • آبشار سله بن.

اگر تا به اینجا با ره بال آسمان همراه و همسفر بودید، به این معناست که بازدید از زیباترین آبشارهای مازندران برایتان لذت‌بخش است. اکنون وقت آن رسیده بار خود را برای سفر به دل این آبشارها و لمس آب زلال آن‌ها ببندید. شما کدام آبشار مازندران را بیشتر دوست دارید؟ کدام آبشارها برای خانواده‌ها و کدام آبشارها برای جمع ورزشکاران مناسب‌تر است؟ فراموش نکنید نظر و پیشنهادتان را برای ما بنویسید.

این آبشار در دل جنگل دودانگه ساری واقع شده است.

آبشار اکاپل در زمستان‌ها و آبشار سنگ درکا در بیشتر روزهای سال یخ بسته و مناسب یخ‌نوردی هستند.

4 نظرات
  1. کپلی می گوید

    آبشار آلامل کجاست؟?

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام مریم عزیز. آبشار آلامل درمحدوده جاده هراز به سمت قائمشهر قرار داره. اگه دقیق‌تر بخواین بدونین، می‌شه ۳ کیلومتری روستای بایجان.

  2. میثم می گوید

    چه مقاله خوبی بود. حالم رو خوب کرد. امیدوارم بتونم در آینده نزدیک حداقل چندتا از این آبشارهای مازندران رو از نزدیک ببینم.

    1. بانو تقیان می گوید

      میثم عزیز، خوشحالیم که مقاله رو دوست داشتید.
      حال ما هم با خوندن پیام محبت‌آمیز شما خوش شد.
      به امید روزی که به این سفر برید و از خاطراتتون برای ما بنویسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.