راهنمای سفر بستان آباد | شهری در پناه کوه‌ها

0

به‌جرئت می‌توان گفت آذربایجان شرقی یکی از قطب‌های اقتصادی و گردشگری شمال غرب کشور ایران است و شهر بستان آباد می‌تواند یک جاذبه دیدنی این استان باشد. بعید است پای مسافری به بستان آباد برسد و برای ماندن و اقامت چند روزه در آن وسوسه نشود. آب‌وهوایی مطبوع، مردمانی خون‌گرم، هتل‌های متنوع، آبگرم‌های منحصربه‌فرد و خاص و غذاهای خوشمزه، هرکدام به‌تنهایی می‌تواند دلیلی باشد تا گردشگران به‌سادگی از این شهر عبور نکنند.

فهرست مطالب

بستان آباد کجاست؟

شهر بستان آباد با آب‌وهوایی صاف و دلپذیر در میان ارتفاعات کوه سهند واقع شده است. با حرکت از مرکز شهر به سمت شمال آن، کوه بزغوش و با حرکت به سمت غرب، کوه مورو داغ مشاهده می‌شود. این دو کوه از جاذبه‌های کوه‌نوردی مهم استان آذربایجان شرقی به شمار می‌روند.

همچنین در ادامه کوه‌های بزغوش و موروداغ، گردنه معروف «شبلی» با ارتفاع 3هزار و 772 متر قرار دارد. این گردنه در اکثر ماه‌های سال دمای کمتر از 10 درجه سانتیگراد دارد. در برخی فصول سال، در این گردنه، وزش سریع باد، عبور هر وسیله‌ای را با مشکل روبه‌رو می‌کند. بیوک داغ، دروانه داغ و قباق داغ از دیگر ارتفاعات کوه سهند و شهر بستان آباد می‌باشند.

بخش‌های بستان آباد

بخش های مختلف شهرستان بستان آباد

بستان آباد شامل دو بخش تیان آباد و تیکمه داش یا ترمه داش است. تیان آباد خود از چند دهستان به نام‌های مهران رود غربی، مهران رود جنوبی و قوری گل تشکیل شده است و تیکمه داش نیز از دهستان‌های اوجان شرقی، عباس شرقی، عباس غربی و سهندآباد تشکیل شده است. تیکمه داش و تیان آباد در مجموع دارای 188 آبادی هستند.

بهترین زمان سفر به بستان آباد | بهار و تابستان

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

گفتیم که بستان آباد در پناه کوه‌های شمال غرب ایران محصور شده و دمای هوایش در فصل‌های سرد سال به کمتر از 10 درجه هم می‌رسد. با این توضیح بهتر است روزهای بهار و تابستان را برای سفر به این شهر انتخاب کنید.

جاهای دیدنی بستان آباد

  • تالاب قوری گل

از مهم‌ترین و بارزترین جاهای دیدنی بستان آباد، می‌توان به تالاب قوری گل و غار معروف آغ بولاغ اشاره کرد. با حرکت از بستان آباد به سمت تبریز در فاصله 15کیلومتری از آن، تالاب سرسبز قوری گل به چشم می‌خورد. این تالاب پناهگاه پرندگان مهاجر است و در چندین ماه از سال پذیرای گونه‌های مختلفی از آن‌ها. همچنین این پرندگان در میان نی‌های بلند تالاب به تولیدمثل و تخم‌گذاری می‌پردازند. شنیدن صدای پرندگان مهاجر و لذت مشاهده پرواز دسته‌جمعی آن‌ها برای مسافران، جذاب و آرام‌بخش است. در حال ‌حاضر، متأسفانه به دلیل کمبود آب و بارش‌های کم، وسعت این ناحیه بسیار کم شده و گونه‌های پرندگان مهاجر نیز، کاهش یافته است.

  • غار آغ‌ بولاغ

غار آغ بولاغ یکی دیگر از جاذبه‌های ویژه شهر بستان آباد است. این غار با دهانه 2متری در قسمت «قره‌چمن» خودنمایی می‌کند و از نوع استالاکتیت (ستون‌های آهکی) است. با قدم‌زدن درون این غار، ستون‌ها و قندیل‌های زیبای آهکی مشاهده می‌شوند که با اشکال مختلف از سقف به سمت پایین کشیده شده‌اند. تماشای این شکوه و قدم‌زدن در آن، آرامشی وصف‌ناپذیر به گردشگران و کوه‌نوردان می‌دهد که در کمتر نقطه‌ای می‌توان آن را یافت.

  • آبگرم بستان آباد

پس از مستقرشدن در هتل یا مسافرخانه‌های این شهر، برای ازبین‌بردن خستگی راه، مسلماً حمام داغ بهترین گزینه است. در بستان آباد چندین آبگرم وجود دارد که مهم‌ترین آن مجتمع آبگرم معدنی و درمانی این شهر است. در زمان قاجار و به دستور میرزا نایب‌السلطنه فرزند فتحعلی شاه حمامی از جنس آجر و سنگ ساخته شد.

در آن زمان بزرگان و منتسبین حکومت از آن استفاده می‌کردند. سال‌ها بعد با توسعه شهر، حمامی عمومی در همان محل با اتاقک‌های جدا و انفرادی ساخته شد. آب این حمام‌ها نیز از چشمه‌های آبگرم به صورت لوله‌کشی به این مکان کشیده شده بود. مردم برای استفاده از این حمام و بهره‌بردن از فواید آبگرم، گاهی ساعت‌ها به انتظار می‌نشستند تا نوبت به استحمام آن‌ها برسد. در سال‌های اخیر این حمام نیز تخریب و مجتمع آبگرم معدنی و درمانی کنونی در آن محل احداث شد.

  • مجتمع آبگرم معدنی و درمانی

مجتمع آبگرم معدنی و درمانی، مسافران فراوانی را همه ساله به سوی خود می‌کشاند. همچنین این آبگرم معدنی با داشتن خاصیت‌های درمانی فراوان، برای درمان یبوست، رفع درد کمر و پا و دردهای مفصلی مفید است. دمای مطلوب و 50 درجه سانتی‌گرادی این آبگرم می‌تواند خستگی راه را از تن برهاند و وجود سونا و استخر در آن، ساعات خوشی را برای مسافران رقم بزند.

  • چشمه قونسور سو

چشمه قنسور سو یا چشمه کنسول، شهرت خود را از زمانی گرفت که اهالی کنسولگری انگلیس و عثمانی به آن توجه ویژه نشان می‌دادند و در آب آن آب‌تنی می‌کردند. این چشمه بر سر راه رودخانه اوجان قرار دارد. جالب است بدانید در فصل تابسان که آب رودخانه کم می‌شود، این چشمه خودش را نشان می‌دهد.

  • پارک صبا

اگر با خانواده هستید و جایی برای اتراق چند ساعته نیاز دارید که بنشینید و خستگی در کنید، پارک صبا را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در این پارک می‌توانید زیراندازی ببرید و در کنار تنفس هوای تازه، مدتی را به صرف خوراکی و تنقلات بگذرانید.

  • کوه بزقوش

کوه‌نوردان حرفه‌ای، کوه بزقوش بستان آباد را می‌شناسند. این کوه در مرز استان اردبیل و آذربایجان شرقی است. منظره غرق در برف کوه در بیشتر ماه‌های سال، جلوه زیبایی به این شهر می‌دهد. برای صعود به آن باید تجهیزات و آمادگی کافی داشت؛ زیرا مسیر سختی دارد. بهترین زمان صعود به کوه بزقوش در دو ماه اردیبهشت و خرداد است.

  • رودخانه‌ها

رودخانه های شهر بستان آباد

تمامی رودخانه‌های اطراف بستان آباد از کوه سهند سرچشمه می‌گیرند. با سرازیرشدن این رودخانه‌ها در منطقه، طبیعت جلوه خاصی به خود گرفته و همه از تماشای آن لذت می‌برند. از مهم‌ترین رودخانه‌های موجود در این ناحیه می‌توان به مهرانه رود اشاره کرد. آب شرب بیشتر مناطق شهر تبریز از این رودخانه تأمین می‌گردد. همچنین رود سیاه چمن یکی دیگر از رودخانه‌های مهم شهرستان بستان آباد است که از ارتفاعات بزغوش سرچشمه می‌گیرد و سرانجام به رود شهرچای می‌ریزد. رود سیاه چمن پس از آبیاری اراضی، در مسیر خود به سمت شهر میانه جاری می‌شود.

تاریخچه بستان آباد

تاریخچه شهر بستان آباد

بستان آباد یا «بوستان‌آوا» یکی از چندین شهر مواصلاتی به تبریز است. قدمت این شهر به قبل از اسلام می‌رسد. این شهر در گذشته (تقریباً هزار سال قبل) به «اوجان» معروف بود. با مراجعه به تاریخ ابران درمی‌یابیم که این شهر پایتخت ییلاقی ایلخانیان به شمار می‌رفته است. همچنین به دلیل موقعیت مناسب آن، پادشاهان مغول و اطرافیان آن‌ها برای تفریح، گردش و آموزش سپاهیان در این ناحیه اتراق می‌کردند و دشت‌های سرسبز آن، چراگاهی مطلوب برای احشام بوده است؛ اما بستان آباد با ساختار شهری که امروزه دارد، در زمان قاجار و از به‌هم‌پیوستن قبایل و طوایفی که در آن منطقه ساکن بودند شکل گرفت.

مشاهیر بستان آباد

بستان آباد شهر شاعران و فرهیختگان بسیاری از جمله شاعر نامی ترک زبان، استاد محمدحسین بهجت، ملقب به شهریار است. یکی دیگر از افراد نامی این شهر که همه مردم ایران صدای او را می‌شناسند، جواد خیابانی است. این شخصیت معروف و مردمی با گزارش‌های فوتبالی خود، خاطرات شیرینی را برای همه ایرانیان به ارمغان آورده است.

سوغات بستان آباد

با نزدیک‌شدن به پایان سفر، هر گردشگری به فکر خرید سوغات از این شهر می‌افتد. در ادامه چند گزینه از سوغات خوب این شهر را برایتان می‌آوریم.

  • هنرهای دستی

بافت جاجیم، کناره، فرش و قالی از گذشته در بستان آباد مرسوم بوده است که به‌عنوان صنایع دستی این شهر، می‌تواند رهاورد مسافران باشد. محال است کسی مسافر این شهر باشد و هنگام قدم‌زدن در خیابان‌های آن، محو تماشای رنگ‌ها و نقش و نگارهای این جاجیم‌ها نشده و برای خرید آن وسوسه نشود. قیمت مناسب، بافت منسجم و استحکام عالی این جاجیم‌ها زبانزد خاص و عام است. با خرید آن می‌توان هدیه‌ای ارزشمند از این شهر با خود به منزل برد.

از جمله کارگاه‌های مشهور بستان آباد می‌توان به کارگاه کشبافی و قیطان‌بافی هم اشاره کرد. محصولات این دو کارگاه به سراسر کشور ارسال می‌شود. همچنین مصنوعات چرمی و تولیدی نیز، مانند کیف و کمربند، با کیفیت بسیار عالی در این شهر تولید شده و چرخ‌های اقتصاد این منطقه را به گردش درمی‌آورند. در قسمت صادرات هم تولیدات صنعتی و استاندارد این شهر مانند سماور و بخاری به کشورهای همسایه صادر می‌شوند.

  • خوراکی ها

خرید انواع شیرینی‌ها مانند نان برنجی، پوکا، نان کشمشی و البته فطیر می‌تواند هم در طول سفر و هم به‌عنوان سوغاتی کام هر مسافری را شیرین کند. تجربه طعم خوش فطیر جزو بهترین یادگاری‌های این شهر است و مدت‌ها از یاد و خاطر گردشگران بیرون نمی‌رود. فطیر سنتی بستان آباد در دو طعم شور و شیرین پخته می‌شود. مواد اولیه مرغوب و تازه به همراه پخت مخصوص آن باعث می‌شود که عطر و طعم این نان در هیچ نقطه‌ای از ایران تجربه نشود. نوع مغزدار فطیر هم بسیار خوشمزه و محبوب مردم، به‌خصوص شهروندان و ساکنان استان‌های هم‌جوار است.

اقامت در بستان آباد

برای اقامت در این شهر دستتان باز است. مهمانپذیر پارک بستان آباد و مهمانسرای پارسیان این شهر دو گزینه خوب هستند که با مجتمع آبگرم این شهر هم فاصله چندانی ندارند.

مسیر دسترسی

مسلماً سفر به استان آذربایجان شرقی و مخصوصاً شهر زیبای بستان آباد تجربه‌ای به‌یادماندنی برای هر گردشگری خواهد بود. همچنین استفاده از امکانات تفریحی و بازدید از جاهای دیدنی و جاذبه‌های این شهر می‌تواند لحظاتی خوش، توأم با آرامش برای آنان به همراه داشته باشد. اگر شما هم به این شهر سفر کرده‌اید، خوشحال می شویم تجربیات خود را با تیم ره بال‌ آسمان در میان بگذارید.

آبگرم بستان آباد، تالاب قوری گل، غار آغ‌ بولاغ، چشمه قونسور سو و غیره.

مهمانپذیر پارک بستان آباد و مهمانسرای پارسیان این شهر دو گزینه خوب هستند

جاجیم، فرش، انواع شیرینی‌ها مانند نان برنجی، پوکا، نان کشمشی و البته فطیر.

آذربایجان شرقی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.