جشن هالووین | بدرقه مرده‌ها با فانوسی از کدو

0

با آمدن پاییز و زردشدن برگ‌ها، کدوتنبل‌ها هم به رنگ پاییز در می‌آیند و دلبری می‌کنند. ‌وقتی این کدوها را پشت ویترین مغازه‌ها یا در سطح شهر می‌بینید، حتماً یاد جشن هالووین می‌افتید. هالووین جشن جالبی است که از آیین‌های سنتی در کشورهای غربی و آمریکا می‌آید؛ اما این روزها بعضی از ایرانی‌ها هم این جشن را به لیست جشن‌های سالیانه‌شان اضافه کرده‌اند. همراه ما شوید تا بیشتر درباره این جشن بدانید. اینجا برایتان می‌گوییم که اصلاً این جشن از کجا آمده است و چطور برگزار می‌شود. حتی می‌خواهیم درباره نمادها و خرافه‌های جشن هم صحبت کنیم.

جشن هالووین چیست؟

هالووین از آیین‌های سنتی و مذهبی دین مسیحیت و از جشنواره های معروف جهان است که کم‌کم در کشورهای غربی فراگیر شد؛ اما این روزها مردم بیشتری از دین‌ها و کشورهای مختلف با شادی به استقبالش می‌روند. برگزاری این جشن، اهمیت بسیاری برای مسیحیان دارد. به همین خاطر در فروشگاه‌های خارجی، از یک ماه قبل می‌شود تناژی از رنگ‌های نارنجی و مشکی دید. در این زمان مردم کم‌کم درباره این جشن حرف می‌زنند و به صرافت می‌افتند که وسایل جشن را آماده کنند. کم‌کم خانه‌ها و حیاط‌هایشان را تزیین می‌کنند و با این کار شهر رنگ هالوین به خود می‌گیرد. این جشن با برنامه‌های مختلفش، برای همه مهیج است؛ البته خیلی از برنامه‌های این جشن ژانری ترسناک دارد. با کمی اغراق می‌توانیم این شب را مخوف‌ترین شب سال معرفی کنیم؛ گرچه این جشن سه شبانه‌روز طول می‌کشد.

تاریخچه جشن هالووین

عکس جشن هالووین

  • سلتیکی‌ها

پی تاریخچه این جشن را گرفتیم، جشن هالووین ریشه‌ای در مراسم باستانی سِلتیکی‌ها دارد. سِلت‌ها مردمی بودند که ۲هزار سال قبل در ایرلند، بریتانیا و شمال فرانسه زندگی می‌کردند. این مناطق در فصل‌های سرد، سرمای استخوان‌سوزی دارند؛ پس بهتر است شال‌وکلاه کنید و لباس گرم بپوشید تا برای ادامه ماجرا به جزیره ایرلند، در حدود ۲هزار سال پیش سفر کنیم. در آن زمان سلت‌ها در اول نوامبر سال نو را جشن می‌گرفتند و به استقبال زمستان می‌رفتند. در واقع این روز، آخرین روز از تابستان و فصل برداشت محصول بود.

قدیمی‌ها زمستان را به فصل سرما و تاریکی می‌شناختند و این سرما جان خیلی‌ها را می‌گرفت؛ پس برای ورود به این فصل مخوف مراسمی داشتند که به آن «سواین» می‌گفتند. سلتی‌ها اعتقاد داشتند در شب پیش از سال نو درهای دنیای مردگان به زمین باز می‌شود و ارواح در جشن سواین به زمین می‌آیند. انیمشن کوکو را دیده‌اید؟ این انیمیشن هم درباره روز مردگان است. چرا امسال این انیمیشن جذاب را در هالوین نبینید؟

این ارواح سرگردان در روز بعد به دنیای خودشان برمی‌گردند. دیگر می‌دا‌نید که در گذشته خرافات، بخشی جدانشدنی از اعتقادات مردم بود. سلتیکی‌ها فکر می‌کردند ارواح به محصولاتشان آسیب می‌رسانند؛ اما به هر حال آمدن ارواح سراسر ترس و ضرر هم نبود. نزدیک‌شدن ارواح به دنیای زنده‌ها، پیشگویی آینده را برای فالگیرها آسان‌تر می‌کرد.

  • مراسم جشن سواین در گذشته

از مراسم مهم این جشن برپایی آتشدان‌های بزرگ بود. این آتشدان‌آن‌قدر وسیع بود که می‌شود هنوز هم اثراتی از آن در«Tlachtga» ایرلند دید. این محل امروزه، نمادی از الهه‌های خورشید است. مردم دور این آتشدان‌ها جمع می‌شدند و مراسم‌مذهبی‌شان را اجرا می‌کردند. آن‌ها باور داشتند باید برای خدایان سلتیک بخشی از محصولات و گوسفندهایشان را قربانی کنند و در آتش بسوزانند. در عکس‌های به‌جامانده از آن زمان هرکس لباسی سنتی و ترسناکی از جنس پوست و سر حیوان‌ها پوشیده است. یکی دیگر از بخش‌های عجیب این جشن، سیاه‌کردن صورت‌ها بود تا مردم از چهره‌هایشان، طالع همدیگر را پیشگویی کنند. سلتیکی‌ها قبل از رفتن به جشن تنورهای خانه را خاموش می‌کردند. بعد از جشن با آتش آتشدان تنورها را روشن می‌کردند تا این آتش مقدس گرمابخش خانه‌هایشان بشود. از این مراسم نشانه‌هایی باقی ماند که بعدها بخشی از جشن هالووین شد.

  • تلفیق جشن رومی‌ها با سواین

امپراطوری روم درسال 43 بعد از میلاد، بخش بزرگی از قلمرو سلتیکی‌ها را تصرف و 400 سال بر این سرزمین فرمان‌روایی کرد. این طور بود که بخشی از فرهنگ روم بر سلتیکی‌ها تأثیر گذاشت. یکی از جشن‌های مهم رومی‌ها «فرالیا» است که جشنی برای اواخر اکتبر است. رومی‌ها در این جشن مراسم ویژه‌ای برای عبور مرده‌‌ها از دنیای زنده‌ها انجام می‌دهند. از دیگر جشن‌های جالب رومی‌ها «پومونا» بود. رومی‌ها به الهه میوه و درختان، پومونا می‌گفتند و برای ستایش آن جشنی بر پا می‌کردند. نماد اصلی این جشن سیب است. تاریخ‌شناس‌ها احتمال می‌دهند ریشه تاریخی اپل بابینگ «Apple bobbing» در جشن هالووین به جشن پومونا بر می‌گردد. در اپل بابینگ شرکت‌کننده‌های بازی باید بدون دست و با کمک دندان سیب‌های شناور در تشت آب را بگیرند. شاید امروزه بازی گاز زدن به سیب آویزان هم از همین رسم آمده باشد.

  • ریشه روز همه قدیسان در هالووین

«جشن قدیسان» یکی دیگر از جشن‌های رومی‌ها بود. پاپ بونیفاس در تاریخ 13 مه و در سال 609 بعد از میلاد، کلیسای پانتئون را وقف شهدای مسیحی کرد. مردم هم روز قدیسان را در این کلیسا جشن می‌گرفتند؛ اما پاپ گرگوری سوم معتقد بود که این جشن متعلق به همه شهدا و پیروان مسیح است. او تاریخ جشن قدیسان را تغییر داد. بعد از این دستور این جشن را در اول نوامبر برگزار می‌کردند. این ماجرا تا قرن نهم بعد از میلاد هم ادامه پیدا کرد. دین مسیحیت گسترش پیدا کرد و بر آیین‌های سلتیکی‌اثر گذاشت. هزار سال بعد از میلاد، پاپ‌ها تصمیم گرفتند روز دوم نوامبر را روز همه قدیسان انتخاب کنند. آن‌ها در این روز به یاد همه مرده‌ها آیین‌های ویژه‌ای برگزار می‌کردند.

  • ردی از هالووین در آمریکا

شروع این جشن در آمریکا هم داستان خودش را دارد. در آن زمان جمعی از پروتستان‌ها، مهاجرهای اروپایی و سرخ‌پوست‌ها در آمریکا زندگی می‌کردند؛ پس جای تعجب ندارد که آداب‌ورسوم قوم‌ها بر هم اثر بگذارند. ریشه تاریخی هالووین در آمریکا به جشن برداشت محصول بر می‌گردد. این جشن‌ها بیشتر در نیوانگلند، مریلند و مستعمرات جنوبی آمریکا بود. در این جشن، داستان‌هایی از ارواح و مرده‌ها تعریف می‌کردند. در بخش‌های استعماری آمریکا، این داستان‌ها رنگ‌وبوی شرارت‌آمیزی داشت.

در این مراسم‌پیشگوها طالع‌بینی می‌کردند و جشن با پایکوبی، رقص و آواز ادامه پیدا می‌کرد. بعد از نیمه قرن نوزدهم بیشتر ایرلندی‌ها که با قحطی سیب‌زمینی دست‌وپنجه نرم می‌کردند، به طرف آمریکا رفتند. با ورود این مهاجرها، جشن هالووین جایگاه ویژه‌ای بین آمریکایی‌ها پیدا کرد. امروز این جشن دومین جشن بزرگ آمریکایی‌ها بعد از کریسمس است. کشور آمریکا هم برای برگزاری این سنت هرساله ۶میلیارد دلار هزینه می‌کند.

زمان دقیق برگزاری جشن هالووین

در تقویم میلادی زمان دقیق جشن، آخرین روز از ماه دهم یعنی 31 اکتبر است. به خاطر اختلاف تقویم شمسی و میلادی این تاریخ در تقویم شمسی تغییر می‌کند؛ اما در سال 1400 نهم آبان برابر با 31 اکتبر است که تاریخ این جشن را نشان می‌دهد.

دلیل نام گذاری جشن هالووین

عکس جشن هالووین

پس حالا می‌دانیم که جشن امروزی هالووین ریشه در روز همه قدیسان و جشن سواین دارد. روز قدیسان را با آتش‌بازی شروع می‌کردند. بومی‌ها خود را به‌شکل شیطان، مقدسان و فرشتگان در می‌آورند و رژه می‌رفتند. اسم دیگر این مراسم، «All-hallows» یا «All-hallowmas» بود. عصر روز قبل از سواین را هم، به عصر همه قدیسان می‌شناختند و به آن «All Hallows Eve» می‌گفتند. این اسامی ریشه اسم هالووین است که این روزها از آن استفاده می‌کنند. با این حال «نیکلاس راجرز» که استاد تاریخ در دانشگاه یورک تورنتو است، نظر متفاوتی دارد. او می‌گوید نباید با قطعیت ریشه هالووین را به سواین و روز همه قدیسان ربط داد؛ اما خیلی از محقق‌ها می‌گویند تاریخ‌های نزدیک سواین و روز همه قدیسان و آیین‌های مثل هم، ریشه هالووین امروزی است.

نمادها و رنگ ها

اگر به دنبال نماد جشن هالووین هستید، بد نیست کمی به عقب برگردید. جشن سواین، جشن برداشت محصول بود. به همین خاطر کدوتنبل، سیب، مترسک، پوست ذرت و برگ‌های پاییزی نقش پررنگی در این جشن دارند. از طرف دیگر روز همه قدیسان هم، تباهی و مرگ را یادآوری می‌کرد؛ پس طبیعی است که اسکلت، جمجعه، جادوگرها، عنکبوت، خفاش، ارواح، خون‌آشام، کلاه‌های قیفی سیاه نمادی هم نماد این جشن باشند. در این جشن بعضی از رنگ‌ها نقش مهمی دارند. کافی است به عکس‌های هالووینی نگاهی بیندازید تا رنگ‌های سیاه و نارنجی را به‌راحتی در آن‌ها تشخیص بدهید. نارنجی نشانی از فرارسیدن پاییز و روزهای سرد و تاریک سال است. در شش ماه دوم سال شب‌ها طولانی‌ترند و سیاهی بر همه جا سایه می‌اندازد. این رنگ هم نماد مرگ و موجودات اسرارآمیز شب است.

بخش های مهم جشن هالووین

این جشن هم مثل مراسم دیگر آداب‌ورسوم خاص خودش را دارد که ریشه‌اش را باید در گذشته‌ها جست‌وجو کرد.

  • پوشیدن لباس‌های عجیب در جشن هالووین

در گذشته‌های دور زمستان فصلی ترسناک بود. سرمای زیاد، آذوقه کم و روزهایی که به‌سرعت تاریک می‌شد، مردم را نگران می‌کرد. خرافه‌ها هم به ترس مردمی که سواد کافی نداشتند، بیشتر دامن می‌زد. آن‌ها باور داشتند که در جشن هالووین ارواح در دنیای زنده‌ها سرگردانند. به همین خاطر برای بیرون‌رفتن از خانه ماسک می‌زدند تا ارواح آن‌ها را نشناسند. همچنین ظرف‌هایی از غذا را بیرون از خانه می‌گذاشتند تا ارواح عصبانی نشوند و اذیتشان نکنند. اگر در پایان اکتبر و اوایل نوامبر کمی جشنواره‌های آمریکا را دنبال کنید، ژانر وحشت در آن‌ها مشترک است. پوشیدن لباس‌های جادوگری، لباس‌هایی با طرح اسکلت و ماسک‌های ترسناک در این جشن رواج دارد؛ البته این روزها هرکس در ژانر دل‌خواهش لباسی برای جشن انتخاب می‌کند. بعضی‌ها لباس ابرقهرمان‌های کارتونی را می‌پوشند. افرادی هم به‌شکل شاهزاده‌ها در می‌آیند.

  • کدو تنبل

از اصلی‌ترین نمادهای جشن، کدوتنبل‌هایی به‌شکل‌های شرور است که رویش را کنده‌کاری کرده‌اند. شمعی در آن روشن می‌کنند و کدو مثل فانوسی پرنور می‌شود. ریشه فرهنگی این کدوتنبل‌ها را که جست‌وجو کردیم به به ایرلند رسیدیم. این کدوتنبل‌ها به «جک اُ لَنتِرن» معروفند. این اسم را از «جک استینجی» داستانی ایرلندی گرفته‌اند.

عکس کدو تنبل در جشن هالووین

در افسانه‌های ایرلندی شخصی به اسم جک، شیطان را به دام انداخت. شیطان به‌ازای آزادیش قول داد تا روح جک را حتی بعد از مرگ تسخیر نکند؛ اما کارهای پلید جک باعث شد که او را به بهشت راه ندهند؛ پس روح جک در دنیای زنده‌ها سرگردان ماند. او ذغالی روشن را در شلغمی گذاشت تا مسیر راهش را در شب پیدا کند. برای همین در قدیم ایرلندی‌ها هم روی شلغم‌های بزرگ، سیب‌زمینی و کدو طرح‌های مختلفی حک می‌کردند. در آن‌ها شمعی می‌گذاشتند و فانوس‌ می‌ساختند. با مهاجرت ایرلندی‌ها این سنت هم راهش را به آمریکا باز کرد. ایرلندی‌ها کم‌کم متوجه شدند این کشور جای مناسبی برای پرورش کدوتنبل است؛ پس کاشت کدوتنبل در آمریکا گسترش پیدا کرد و از نمادهای اصلی جشن شد.

  • مراسم قاشق زنی

عکس مراسم قاشق زنی در جشن هالووین

یکی از مراسم هالووین به Trick-or-Treat (تریک اُر تریت) معروف است که معادل همان مراسم قاشق‌زنی ایرانی‌هاست. محقق‌ها شباهت‌هایی بین این سنت در آمریکا و رژه‌رفتن اولیه در روز «همه ارواح» انگلستان پیدا کرده‌اند. در این مراسم فقرا به دیگر شهروندها التماس می‌کردند تا به آن‌ها غذا بدهند. بعضی از خانواده‌ها که وضع مالی بهتری داشتند به آن‌ها شیرینی‌خاصی به اسم کیک روح می‌دادند. آن‌ها از فقرا درخواست می‌کردند که به‌ازای این غذا برای مردگانشان دعا بخوانند. مراسم تریک اُر تریت به جشن سواین هم بی‌ربط نیست؛ البته این روزها دیگر کسی کاسه‌های غذا را بیرون از خانه برای ارواح نمی‌گذارد. به جای این سنت قدیمی، کلیساها با کمک‌های مردمی کیک‌های روح می‌پزند و بین فقرا تقسیم می‌کنند؛ اما با تغییر سنت‌ها هنوز هم کودکان به خانه همسایه‌ها می‌روند و از آن‌ها پول یا غذا هدیه می‌گیرند. با این روش از شیطنت و خراب‌کاری‌های احتمالی کودکان در این جشن جلوگیری می‌کنند.

در ایران هم مراسم قاشق‌زنی بخشی از آداب در بعضی استان‌هاست. دخترها و پسرهای شیرازی در شب چهارشنبه‌سوری چادر می‌پوشند و به خانه‌های همسایه می‌روند. آن‌‌ها با قاشق به پشت بشقاب‌ها می‌زنند و همسایه‌ها را باخبر می‌کنند. همسایه‌ها هم در بشقاب‌هایشان شیرینی و آجیل می‌گذارند.

  • بازی‌های مخصوص جشن

بازی‌های سرگرم‌کننده، بخش مهمی از جشن‌ها هستند که جشن هالووین هم از آن بی‌بهره نیست. بد نیست سری هم به تاریخ شروع بازی‌ها بزنیم. بازی‌های این جشن به دهه 1800 بر می‌گردد. این بازی‌ها در هر ایالت متفاوت بود؛ مثلاً در آمریکا و کانادا پرتاب‌کردن تخم‌مرغ به خانه‌ها و بازکردن دروازه مزرعه‌ها رواج داشت. با شروع دهه 1920 و 1930 چاشنی شیطنت و خراب‌کاری را به بازی‌ها اضافه کردند. این اتفاق باعث شد که مسئول‌های شهر دنبال راه چاره بگردند. آن‌ها تلاش کردند بخش‌های سرگرم‌کننده‌ای به مراسم اضافه کنند تا بتوانند از تخریب و آسیب به اموال مردم جلوگیری کنند. یکی از این بازی‌ها اَپِل بابینگ است. در این بازی باید بدون کمک دست و با دندان سیبی را از از تشت آب گرفت؛ البته آمریکایی‌ها معتقدند اولین کسی که سیب را بگیرد، زودتر از بقیه ازدواج می‌کند.

بازی دیگر مومیایی‌کردن است. گروه‌ها باید در کمترین زمان یکی از اعضای خانواده را با دستمال کاغذی مثل مومیایی‌ها بپیچند. از بازی‌های مهیج جشن، بولیینگ با کدوتنبل‌هاست. در این بازی کدوتنبل‌ها را کنار هم مرتب‌می‌کنند. گردترین کدو هم نقش توپ را دارد. از بازی‌های سرگرم‌کننده جشن، گُلف است؛ اما آن را به سبک هالووینی‌اش اجرا می‌کنند. خانواده‌ها حفره‌هایی در کدوتنبل ایجاد می‌کنند و کودکان باید توپ‌ها را داخل آن بیندازند.

  • روشن کردن شمع در هالووین

از زیبایی‌های این جشن، شمع‌های آن است. ‌این روزها شمع‌ها را به شکل‌های مختلفی مثل کدوتنبل یا سمبل‌های دیگر در بازار می‌فروشند. مردم این شمع‌ها را روشن می‌کنند و بیرون خانه‌هایشان می‌گذارند. آن‌ها باور دارند روشن‌کردن شمع، تاریکی خیابان را کم می‌کند و ارواح راحت‌تر راهشان را به دنیای مردگان پیدا می‌کنند.

بایدها و نبایدهای جشن هالووین

در سال‌های اخیر، با راه‌افتادن جنبش‌های برای حمایت از حقوق سیاه‌پوستان، مردم کمتری سیاه‌کردن صورت در هالووین را می‌پذیرند. مردم قرار است در شب هالوین ترسناک باشند؛ اما سیاه‌پوست‌بودن یا پوست سیاه داشتن ترسناک نیست. خیلی از آمریکایی‌ها، اسپانیایی‌ها و … این مسئله را به نگرش منفی و کمی هم نژادپرستی ربط می‌دهند؛ پس شما هم مثل غربی‌های امروزی صورتتان را برای هالووین سیاه نکنید.

خرافات مربوط به جشن هالووین

اساس و پایه این جشن خرافه است؛ پس تعجبی ندارد که پشت هر چیزی در این مراسم داستانی از باورهای عامه باشد.

  • نردبان در جشن هالووین

مردم معتقدند در این جشن نباید از زیر نردبان بگذرند. نردبان‌ها حس ناامنی را به آن‌ها انتقال می‌دهند؛ البته محقق‌ها احتمال می‌دهند ریشه این خرافه به باورهای مصری برگردد. مصری‌ها معتقدند شکل‌های مثلثی مقدسند. اگر در این جشن شرکت کردید، یادتان باشد از شکستن آیینه، ریختن نمک و قدم‌گذاشتن روی شکاف جاده‌ها پرهیز کنید. همه این اتفاق‌ها در این روز شوم است.

  • گربه سیاه در جشن هالووین

سیاهی و تاریکی از نمادهای اصلی این جشن است. مردم در این جشن از گربه‌های سیاه دوری می‌کنند. خیلی‌ها معتقدند، گذشتن از مسیری که گربه‌سیاهی از آن رد شده است، نحسی به بار می‌آورد. اگر یادتان باشد، در کارتون‌های کودکی‌مان هم ساحر‌ه‌ها خودشان را به‌شکل گربه‌های سیاه در می‌آوردند. این باور دیگر مردم درباره گربه‌های سیاه در این جشن است؛ البته در بعضی از کشورها عکس این قضیه هم وجود دارد. در ایرلند، انگلستان و اسکاتلند مردم مشتاقند که بر سراهشان گربه سیاهی را ببینند چون در این کشورها گربه سیاه نماد خوشبختی است. این مثال‌های متناقض کار را برای اعتقاد به این باورها سخت می‌کند.

  • خفاش در جشن هالووین

در همه فیلم‌ها و داستان‌ها خفاش، نمادی از حیوانی ترسناک است و آن را شوم می‌دانند. بعضی از کتاب‌های تاریخی هم این حیوان را جزئی از خانواده جادوگرها معرفی می‌کنند. خیلی‌ها معتقدند اگر خفاشی سه ‌بار در اطراف خانه‌ای پرواز کند، مرگ یکی از اعضای آن خانه نزدیک است. خرافه دیگری می‌گوید اگر خفاشی به طرف خانه‌ای برود، نشان‌دهنده این است که ارواح آن خانه را تسخیر کرده‌اند. آن‌ها خودشان را صاحب اصلی خانه می‌دانند و به خفاش‌ها اجازه ورود می‌دهند.

  • عنکبوت در هالووین

عکس عنکبوت در هالووین

در باور مردم عنکبوت‌ها دسته دیگری از جانورهای ترسناک و شوم هستند. حتی در قرون وسطی به آن‌ها همراهِ‌شیطانی جادوگرها می‌گفتند. قدیمی‌ها می‌گویند اگر چراغی روشن باشد و عنکبوت داخلش بیفتد، جادوگری در اطراف آن چراغ حضور دارد. بعضی‌ها معتقدند دیدن عنکبوت در روز جشن نشانه این است که روح کسی از آن شخص محافظت می‌کند.

  • شمع در جشن هالووین

مردم درباره شمع افکار مثبت و منفی دارند. آن‌ها با روشن‌کردن شمع ارواح را از خود دور می‌کنند؛ اما کافی است شمع یکی از افراد ناگهان خاموش شود. آن وقت ترس راه خودش را به دل همه پیدا می‌کند. مردم معتقدند در چنین شرایطی روحی در آن شخص نفوذ کرده است. بعضی‌ها هم برای خوش‌یمنی، در این روز شمع روشن می‌کنند؛ اما روشن‌کردن شمع‌های هالووین در زمان‌های دیگر سال را خوب نمی‌دانند. گاهی خرافه دیگر حدومرزی ندارد و هر باوری بین مردم رواج پیدا می‌کند. بعضی‌ها می‌گویند با نگاه‌کردن به شمع روشن، آینده را می‌بینند. مردم در نیمه‌های شب جشن، شمعی نارنجی روشن می‌کنند و منتظر می‌مانند تا طلوع آفتاب بسوزد. آن‌ها فکر می‌کنند این کار نتیجه خوب و مثبتی در زندگی‌شان دارد.

  • صدای پا در جشن هالووین

در این جشن بهتر است به صدای پا در پشت سرتان توجه نکنید و راهتان را ادامه بدهید. خیلی‌ها معتقدند این صدا، صدای پای مرگ است و نباید به آن اهمیتی داد. اگر برگردید … .

  • جادوگرها در هالووین

در این جشن همیشه ردپایی از جاگردوها پیدا می‌شود. کافی است بگویم جادوگری را در ذهنتان تصور کنید. تصویر پیرزنی با کلاهی سیاه و زگیلی روی بینی‌اش در ذهنتان آمد؟ تبریک می‌گویم کودک درون شما هنوز کارتون‌هایی که دیده به یاد می‌آورد. بیشتر ما، جادوگرها را به این شکل در داستان‌ها و کارتون‌ها دیده‌ایم. ریشه شخصیت جادوگر در این جشن به مراسم سواین می‌رسد؛ البته آن‌ها الهه‌ای به اسم «کرون» داشتند که شخصی خردمند و مهربان بود؛ اما این روزها جایش را به پیرزنی ساحره داده است. حتماً دیده‌اید که همیشه جادوگرها جارویی همراه خودشان دارند. در داستان‌های قرون وسطی پیرزن‌های مسن و فقیر برای راه‌رفتن از عصایی چوبی استفاده می‌کردند. کم‌کم این چوب‌ها نمادی از جاروی جادوگرها شد. در افسانه‌‌ای انگلیسی، می‌گویند که جادوگرها در طول مراسمشان پماد توهم‌زایی به بدنشان می‌مالیدند. این پماد ضربان قلبشان را زیاد می‌کرد و آن‌ها تصور می‌کردند که در حال پرواز هستند.

  • فندق خواستگاری در جشن هالووین

باورهایی درباره ازدواج هم پای ثابت این جشن است. باور فندق خواستگاری بیشتر بین اسکاتلندی‌ها رواج دارد. فالگیرهای اسکاتلندی به دخترهای مجرد می‌گویند که اسم خواستگارهایشان را روی فندق‌ها بنویسند و بعد فندق‌ها را در شومینه بیندازند. در آخر فندقی که نترکد و به خاکستر تبدیل نشود، اسم همسر آینده‌شان را نشان می‌دهد. در این بین، بعضی‌‌ها هم معتقدند فندق سوخته نمادی از عشق است؛ اما این عشق دوام کوتاهی دارد و به ازدواج ختم نمی‌شود.

جشن هالووین در کشورهای همسایه

  • هالووین در ارمنستان

این مراسم از جشن‌هایی است که در ارمنستان رواج دارد. در بین رده‌های سنی جامعه، نوجوانان و جوانان بیشتر از آن استقبال می‌کنند؛ اما کلیسای رسولان ارمنی به‌خاطر خرافه‌ها و نمادهای شیطانی با این جشن مخالف است. کلیسا به این جشن «جشن شیطان» می‌گوید؛ اما مردم جنبه سرگرمی این جشن را دوست دارند. در نظرسنجی‌ها،‌ ارمنی‌ها می‌گویند که این جشن برایشان سرگرم‌کننده است و فکر و دغدغه‌هایشان را برای چند ساعت دور می‌کند. آن‌ها معتقدند که باید با بخشی از ارزش‌های فرهنگی غرب هم آشنا بشوند. به همین خاطر در روزهای نزدیک به جشن، دکور مغازه‌ها به نارنجی و مشکی تغییر می‌کند. ارمنی‌ها هم با شادی به سراغ برگزاری مراسم این جشن می‌روند.از من می‌شنوید بیایید همه جشن‌های دنیا را برای خودمان برداریم. چه اشکالی دارد که همیشه بهانه‌ای برای شادبودن داشته باشیم؟

  • هالووین در ترکیه

این روزها توریست‌های زیادی به ترکیه سفر می‌کنند و این کشور مقصد مهاجرتی خیلی‌هاست. ترکیه در کنار صنعت گردشگری، فستیوال‌ها و جشنواره‌های مختلفی هم دارد. یکی از این جشن‌ها هالووین است که طرفدارهای خودش را دارد. این جشن در ترکیه همان شوروحال کشورهای غربی را دارد؛ اما تاریخ برگزاری آن 27 اکتبر است. برای برگزاری جشن، کودکان به پارک لگوند استانبول می‌روند تا به بهترین حالت هالووین را جشن بگیرند. آن‌ها لباس‌های شخصیت کارتونی محبوبشان را می‌پوشند و صورتشان را نقاشی می‌کنند. مراسم هالووین را برای بزرگسال‌ها در چند سالن باشکوه برگزار می‌کنند. مراسم با موسیقی و پایکوبی شروع می‌شود و از بعدازظهر تا شب ادامه دارد. بسیاری از ایرانی‌ها برای شرکت در این جشن در این زمان به ترکیه سفر می‌کنند.

  • هالووین در عربستان

هرکسی می‌تواند در حریم شخصی خودش هر مراسمی را که می‌خواهد جشن بگیرد؛ اما اگر می‌خواهید هالووین را در خیابان‌های عربستان جشن بگیرید، احتمالاً بازداشت می‌شوید. برای برگزاری مراسم هالووین در این کشور باید مجوزهایی بگیرید که اطلاعاتی از مراحل آن در دسترس نیست. اگر کسی جشن شما را گزارش بدهد، به احتمال زیاد به‌خاطر تم ترسناک جشن به ایجاد رعب‌ووحشت متهم می‌شوید؛ البته شاید این روزها که عربستان تلاش زیادی برای جا بازکردن در دل غربی‌ها دارد، این جشن را هم آزاد کرده باشد.

  • هالووین در روسیه

شاید باورتان نشود؛ اما در سال 1384 روسیه برگزاری جشن هالووین را رسماً ممنوع کرد. دلیلش هم ساده بود، آن‌ها معتقد بودند این مراسم با تربیت فرزندانشان هم‌خوانی ندارد؛ اما بعدها دولت به‌خاطر علاقه جوان‌ترها به این جشن بالاخره کوتاه آمد و این جشن هم مثل همه جشن‌ها آزاد شد. حالا حتی عروسک‌های روسی طرح هالووین هم در این کشور به بازار آمده‌اند.

هالووین جشنی اسرارآمیز و مخوف است که امروزه خیلی بین مردم سراسر جهان با عقاید مختلف رواج دارد. اینستاگرام هرساله فیلترهای جذابی برای این جشن ارائه می‌دهد که می‌توانید امتحانشان کنید. ما هم تلاش کردیم تا در جشن امسال همراهتان باشیم. همراهی با ره بال آسمان چطور بود؟ اگر اطلاعات بیشتری از این جشن دارید، در کامنت‌ها برایمان بنویسید.

بله، پوشیدن لباس‌های عجیب. مراسم قاشق زنی. کدوتنبل‌های جشن. بازی‌های مخصوص مثل اپل بابینگ و…

رنگ نارنجی نشانه محصولات و فرارسیدن پاییز. رنگ سیاه نماد تاریکی و شروع روزهای سرد زمستان.

این جشن مذهبی برای مسیحی‌ها است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.