سال نو میلادی در ارمنستان | ایامی شاد و مبارک برای ارمنی‌ها

0

شاید فصل زمستان بهترین زمان سفر به ارمنستان نباشد؛ اما با خواندن این مطلب هوس می‌کنید یک‌بار هم که شده در آغاز فصل زمستان که مصادف با سال نو میلادی در ارمنستان است، به این کشور سفر کنید. جشن سال نو و کریسمس در ایروان هر‌ساله با شکوهی بی‌نظیر برگزار می‌شود. در این ایام نسیم شادی می‌وزد و باران نیکی می‌بارد. مردم همه خوشحالند و چیزی جز آوای رقص و شادی در خیابان‌ها به گوش نمی‌رسد. در ادامه این مطلب با مجله گردشگری ره بال آسمان همراه باشید تا با مراسمات، رسم‌و‌رسوم و حال‌‌وهوای مردم ارمنستان در ایام تعطیلات سال نو بیشتر آشنا شده و لذت ببرید. 

میز‌هایی پر از غذاهای مخصوص و لذیذ | بخش خوشمزه سال نو میلادی در ارمنستان 

در ابتدا باید بگوییم که میز‌های غذاخوری ارامنه در شب‌های سال نو از همیشه پر‌تر و رنگین‌تر است. در‌واقع مردم ارمنستان اعتقاد دارند که میز غذا در شب کریسمس باید به‌قدری از انواع غذا، شیرینی، تنقلات، نوشیدنی و… پر باشد که دیگر جایی برای گذاشتن دست‌ها روی میز وجود نداشته باشد. ارمنی‌ها در این روز‌ها که برایشان بسیار مبارک است، بهترین و متنوع‌ترین غذا‌ها را می‌پزند و با شادی و خوشی از خود و عزیزانشان پذیرایی می‌کنند. 

از جمله خوراکی‌هایی که هنگام سال نو میلادی در ارمنستان در تمام خانه‌های ارمنی یافت می‌شود، شیرینی‌های «دارین» است. مردم ارمنستان در زمان پخت این کیک، سکه‌ای درون آن پنهان می‌کنند. آن‌ها اعتقاد دارند کسی که در شب سال نو، درون کیک خود سکه پیدا کند، سالی پر‌از خوش‌شانسی و مؤفقیت در پیش خواهد داشت. اکنون که بحث خوراکی‌های خوش‌طعم شب سال نو داغ است، خوب است شیرینی «کاتا» را نیز معرفی کنیم. این شیرینی خوش‌عطر‌و‌طعم ارمنی با استفاده از دانه‌های گل، آرد، کره شیر و شکر تهیه می‌شود و جزء‌ خوراکی‌های معروف شب کریسمس در ایروان است. 

نوشیدن نوشیدنی‌های مرسوم | نوشیدن با آرزو‌های زیبا برای یکدیگر 

نوشیدن نوشیدنی‌های مرسوم در شب سال نو در ارمنستان از مهم‌ترین آداب این مردم است. در‌واقع مردمان مهربان و خوش‌قلب ارمنی در این شب‌ها دور هم جمع می‌شوند و به هنگام نوشیدن آرزو می‌کنند تا سال جدید برای همه‌ آن‌ها سر‌شار از موفقیت، شادی و سلامتی باشد. این مراسم را می‌توان به‌عنوان صمیمی‌ترین و دل‌نشین‌ترین مراسم شب‌های کریسمس در ایروان معرفی کرد؛‌ چرا‌که در این مراسم قلب مردم از هر‌گونه کینه و کدورت خالی می‌شود و همه افراد فقط و فقط خیر و خوشحالی یکدیگر را آرزو می‌کنند و به سلامتی هم می‌نوشند. 

برگزاری فستیوال‌های سال نو میلادی در ارمنستان در طول شب | بخش جذاب ماجرا!

پس از تحویل سال نو و به‌جاآوردن تمامی رسم‌و‌رسومات در خانه‌ها، جشن و شادی در خیابان‌ها شروع می‌شود. اغلب جوانان ارمنی پس از پایان مراسمات سال نو در خانه و در کنار خانواده و عزیزانشان، با دوستان خود به خیابان‌ها می‌روند و جشن می‌گیرند. اغلب فستیوال‌های شبانه کریسمس در ایروان نیز در همین زمان در خیابان‌ها برگزار می‌شود. خیابان‌های این شهر در شب سال نو تا صبح مملوء از مردمان شاد و خوشحالی است که با شرکت در پر‌شکوه‌ترین جشنواره های ارمنستان، همراه یکدیگر می‌خوانند، می‌رقصند، می‌خندد و با شادی و خوشی، شب را به صبح می‌رسانند.

فستیوال‌های شب کریسمس در ایروان بسیار پر‌سر‌وصدا، رنگارنگ و پر‌نورند. تمام شهر در این شب با ریسه‌های درخشان و زیبا چراغانی می‌شود. رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها تا صبح از مهمانان پذیرایی می‌کنند. شب سال نو در ارمنستان عاری از غم‌و‌غصه بوده و شور و نشاط و شادی تمام خیابان‌ها، کوچه‌ها و خانه‌ها را پر می‌کند. 

مراسم کریسمس در میدان جمهوری ارمنستان | پر‌شکوه‌ترین جشن کریسمس در ایروان

به‌جرئت می‌توان گفت که پر‌شکوه‌ترین مراسم سال نو میلادی در ارمنستان در میدان جمهوری ایروان برگزار می‌شود که یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی ایروان است. هر‌ساله با نزدیک‌شدن به کریسمس در ایروان، درخت کاج ۴۰‌متری توسط شهرداری در وسط میدان جمهوری نصب می‌شود که بسیار خیره‌کننده و تماشایی است. نور‌پردازی‌های چشم‌نواز، صدای موسیقی زنده، شادی مردم، رقص و هیاهو و… همگی بر شکوه و جذابیت این مراسم می‌افزایند. مراسم کریسمس در میدان جمهوری ارمنستان با برگزاری کنسرت‌هایی پر‌شور توسط خوانندگان معروف ارمنی، برگزاری برنامه‌های شاد و جذاب و… همراه است. مردم هر‌ساله در شب کریسمس به شوق شرکت در این مراسم هیجان‌انگیز و پر‌شور‌و‌نشاط، راهی میدان جمهوری می‌شوند و تا صبح می‌نوشند، خوراکی می‌خورند، می‌خندند، می‌خوانند و می‌رقصند.

رفتن به پیست اسکی | تجربه شادی و هیجان با آمدن سال نو میلادی در ارمنستان

پیست اسکی زاخکازور (Tsaghkadzor Ski Resort) از معروف‌ترین پیست‌های اسکی ارمنستان بوده و در نزدیکی ایروان واقع شده است. این پیست اسکی در ایام سال نو میلادی در ارمنستان از همیشه شلوغ‌تر است و آواز شادی و خنده از سراسر آن به گوش می‌رسد. مردم ارمنستان با شروع سال نو و آمدن فصل سرما، برای تفریح و خوش‌گذرانی راهی این پیست اسکی بزرگ و جذاب می‌شوند تا اوقات خوشی را در این ایام برای خود رقم بزنند. افراد با رفتن به پیست اسکی زاخکازور، علاوه‌بر تجربه لذت و هیجان اسکی روی برف‌ها می‌توانند از امکانات رفاهی و تفریحی این مجموعه از جمله هتل‌ها، رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها و… نیز استفاده کرده و تعطیلات شاد و دلنشینی را تجربه کنند. 

جشن تولد و غسل تعمید حضرت مسیح | مراسم مذهبی سال نو میلادی در ارمنستان

همان طور که می‌دانید روز تولد حضرت مسیح و غسل تعمید وی (ششم ژانویه) با نام کریسمس در ایروان و تمام سرزمین‌های مسیحی، یاد می‌شود. مردم مسیحی این روز را مبارک می‌شمارند و جشن می‌گیرند. بد نیست بدانید که در گذشته جشن تولد و غسل تعمید مسیح، در یک روز، یعنی ششم ژانویه برگزار می‌شد. در قرن چهارم میلادی پاپ کلیسای روم، روز تولد حضرت مسیح را ۲۵ دسامبر و روز برگزاری مراسم غسل تعمید آن را ۶ ژانویه اعلام می‌کند. از آن به بعد مسیحیان جشن تولد حضرت مسیح را در ۲۵ دسامبر و جشن غسل تعمید وی را در ۶ ژانویه برگزار می‌کنند. در چنین روزی مردم در کلیسا‌ها جمع می‌شوند تا در این مراسم به‌خصوص شرکت کنند. پس از پایان این مراسم افراد با شمعی روشن در دست، راهی خانه می‌شوند و بر سر میز شام مخصوص آن شب می‌نشینند.

اگر به فرهنگ مردم ارمنستان و مراسمات مذهبی علاقه‌مند هستید، توصیه می‌کنیم شرکت در مراسم غسل تعمید حضرت مسیح در کلیسا را از دست ندهید؛‌ چرا‌که این مراسم برای علاقه‌مندان بسیار جذاب و تماشایی است. 

برف بازی در خیابان | آوای بازی و شادی میان برف‌ها با شروع کریسمس در ایروان

سال نو میلادی با شروع فصل زمستان همراه است. به همین سبب تقریباً هر‌ساله در تعطیلات سال نو میلادی در ارمنستان، بارش برف زمین را سفید‌پوش می‌کند. مردم نیز به همین بهانه از خانه بیرون می‌آیند و با دوستان و خانواده، لذت برف‌بازی و ساختن آدم‌برفی را تجربه می‌کنند و اوقاتی شاد را برای خود رقم می‌زنند. لذت حضور در جشن‌های مردم این کشور باعث می‌شود خیلی از ایرانی‌ها نیز تدارک سفر زمینی به ارمنستان را ببینند و با خانواده‌شان در این جشن‌ها شرکت کنند.

همان طور که وعده داده بودیم، در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان، از مراسمات، رسم‌و‌رسوم و حال‌و‌هوای سال نو میلادی در ارمنستان سخن گفتیم. اگر شما نیز با خواندن این مطلب مشتاق شدید تا در این ایام مهمان ارامنه باشید و در جشن‌های شاد و پر‌شکوه آن‌ها شرکت کنید، توصیه می‌کنیم با خواندن مطلب راهنمای سفر ایروان خود را برای تجربه سفری رؤیایی و خاطره‌انگیر آماده کنید. در‌ نهایت فراموش نکنید که اگر تجربه شرکت در مراسمات سال نو و کریسمس در کشور ارمنستان را داشته‌اید، تجربیات و خاطرات شیرین و ارزشمند خود را در بخش نظرات، با ما و مخاطبان خوش‌ذوق ما به اشتراک بگذارید.

این فستیوال‌ها، اغلب پس از تحویل سال نو و انجام مراسمات و رسم‌و‌رسوم‌ها، در نیمه شب برگزار می‌شوند و معمولاً تا صبح ادامه دارند.

این جشن در ششم ژانویه برگزار می‌شود.

به‌جرئت می‌توان گفت که پر‌شکوه‌ترین مراسم سال نو میلادی در ارمنستان در میدان جمهوری ایروان برگزار می‌شود.

از مرسوم‌ترین خوراکی‌هایی که ارامنه در شب سال نو تهیه می‌کنند می‌توان به شیرینی‌های «دارین» و «کاتا» اشاره کرد.

پیست اسکی زاخکازور (Tsaghkadzor Ski Resort) از معروف‌ترین و شلوغ‌ترین پیست‌های اسکی ارمنستان در تعطیلات سال نو است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.