آبشار هریجان مازندران | شرُشُر آبی گوارا از دل کوهساران

0

آبشار هریجان ‌چالوس با فاصله‌ای نزدیک از پایتخت، مکانی تماشایی برای گذرانِ تعطیلات آخر هفته تهران‌نشین‌هاست. این آبشار برای گردشگران دیگر قسمت‌های ایران نیز خوش‌مسیر است. به لطف این شرایط طبیعت‌گردهایی که دنبال جاهای دیدنی شمال ایران هستند، از دورونزدیک ایران راه هریجان و آبشار زیبای آن را در پیش می‌گیرند. هریجان به لحاظ جذابیت هم‌رده زیباترین آبشارهای ایران قرار دارد. در کنار آبشار، روستایی قدیمی،‌ طبیعتی بکر و تپه‌های مرتفع انتظار عاشقان طبیعت را می‌کشد. از آنجایی که سلیقه همراهان خود در ره بال آسمان را می‌شناسیم، مطمئن هستیم سیاحت در یکی از آبشارهای مازندران به شما حسابی خوش می‌گذرد و برای اینکه تفریح شما به کمال برسد، در ادامه با هم نگاهی به زیبایی‌های این آبشار می‌اندازیم.

روستای هریجان کجاست؟

عکس روستای هریجان

هریجان نام یکی از زیباترین روستاهای بخش کلاردشت در استان مازندران است. شمال‌دوست‌ها به‌خوبی می‌دانند که کلاردشت در شهرستان چالوس قرار دارد. این شرایط باعث شده تا روستای هریجان و آبشار زیبای آن به یکی از جاهای دیدنی چالوس تبدیل شود. این روستا اهالی باصفایی دارد و نظیر طبیعت سرسبز آن را در منطقه سراغ نداریم. جاده اصلی تا روستای هریجان مسیری دل‌انگیز دارد. با این حساب اگر با اتوبوس‌های مسافری راهی هریجان شده‌اید، می‌توانید در ابتدای جاده پیاده شوید. ادامه این مسیر با پای پیاده حدود یک ساعت‌و‌نیم طول می‌کشد. در این مسیر از چمنزارهای سرسبز عبور می‌کنید. ناگفته نماند مسیر جاده اصلی تا هریجان، شیب‌ نسبتاً تندی دارد. پیشنهاد می‌کنیم پس از حضور در مسیر خاکی، ۷۰۰ متر جلو بروید سپس در پیچ دوم از سمت راست، مسیری مالرو را پیدا کنید. مسیری که به آن اشاره می‌کنیم میان‌بری به روستاست که از جنگلی سرسبز عبور می‌گذرد.

آبشار هریجان کجاست؟

عکس طبیعت اطراف آبشار هریجان

به لحاظ جغرافیایی می‌توان گفت آبشار زیبای هریجان دقیقاً در گردنه هرازچم در جاده چالوس تهران قرار دارد. در همسایگی روستای هریجان، آبشاری به‌آرامی از فراز تپه‌ای به پایین می‌ریزد. همجواری روستا باعث شده تا آبشار نزدیک آن نیز با نام هریجان شناخته شود. مرغزارهای سرسبز اطراف و کوهی که آب از آن به پایین فرو می‌ریزد، جلوه‌ای تماشایی به آبشار داده.

هریجان پنجره‌ای به طبیعت شمال

تصویری از طبیعت هریجان

آبشار زیبای هریجان در منطقه‌ای حفاظت‌شده قرار دارد. این شرایط باعث شده تا با ناحیه‌ای بکر روبه‌رو باشید که هنرنمایی مادر طبیعت در تمامی جاهای آن مشاهده می‌شود. از طرف دیگر روستای هریجان جمعیت بسیار کمی دارد. این جمعیت کم نیز شرایطی را مهیا کرده تا سفری خلوت در دل طبیعت را تجربه کنید. برای اینکه زیبایی آبشار در ذهن شما شکل بگیرید، کافی است مسیری را فرض کنید که با گل‌های وحشی فرش شده است. عطر گل‌ها و گیاهان نایاب در این مسیر مشام گردشگران را تازه می‌کند. پرنده‌ها نیز شاد و سرمست در اطراف آبشار به نغمه‌سرایی مشغول‌ هستند.

جاهای دیدنی اطراف آبشار هریجان

آبشار زیبای هریجان آنقدر تماشایی است که حدود ۱ روز کامل وقت گردشگران را می‌گیرد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم در کنار بازدید از این آبشار، سری به جاهای دیدنی نزدیک آن هم بزنید.

  • بارگاه امامزاده شاهزاده محمود (ع)

با قدم گذاشتن به روستای هریجان، چشم شما به جمال بارگاه مقدس امامزاده شاهزاده محمود روشن می‌شود. گنبد این بارگاه از دور خودنمایی می‌کند. با این حال پیشنهاد می‌کنیم ابتدا راهی آبشار شوید و سپس در برگشت، سری به بارگاه امامزاده شاهزاده محمود (ع) بزنید و فاتحه‌‌ای بخوانید.

  • مرداب هسل چالوس

نمایی ازمرداب هسل چالوس

در ۱۰کیلومتری چالوس مرداب زیبایی با نام هسل خودنمایی می‌کند. جلبک‌های سبزرنگ مرداب در بهار و تابستان با سبزی درختان جنگل یکی می‌شود تا جلوه‌ای تماشایی پیش روی گردشگران قرار بگیرد. مرداب هسل منطقه‌ای بسیار آرام با طبیعتی دست‌نخورده است. با این حساب اگر در کنار گشت‌و‌گذار در آبشار زیبای هریجان به فکر سیاحت در منطقه‌ای دنج و خلوت می‌گردید، مرداب هسل همان جایی است که دنبال آن هستید.

  • پارک جنگلی فین چالوس

عکس پارک جنگلی فین چالوس

گردشگری در آبشار زیبای هریجان با سیاحت در پارک جنگلی فین کامل می‌شود. این پارک جنگلی در فاصله‌ای حدود ۶کیلومتری از جاده چالوس کرج قرار دارد. درختان سربه‌فلک کشیده، گونه‌های جانوری متنوع و مردابی آرام از دیدنی‌های پراک جنگلی فین چالوس به حساب می‌‌آیند. رودخانه چالوس از کنار این پارک می‌گذرد تا در کنار جنگل‌گردی، فرصتی برای آب‌بازی در این رودخانه فراهم شود. قسمت مخصوص علم کردن چادر، آلاچیق‌های بزرگ و خانوادگی، مغازه‌های سوغاتی فروشی،‌ نیمکت و مکان بازی کودکان از امکانات رفاهی پارک جنگلی فین چالوس است.

بهترین زمان بازدید از آبشار هریجان

تصویری از آبشار هریجان

وقتی صحبت از آبشارگردی مطرح می‌شود، یاد بهار می‌افتیم. در این فصل به لطف بارش بیشتر باران، آبشارها خروشان‌تر از همیشه هستند. این شرایط برای آبشار زیبای هریجان نیز صدق می‌کند. با این حساب بهار را در تقویم مسافرتی خود برای سفر به هریجان انتخاب کنید. کاملاً مشخص است هر چقدر که از بهار به تابستان نزدیک‌تر می‌شویم، باران کمتر می‌بارد. سردی هوا در اواخر پاییز و زمستان کار را به جایی می‌رسد که عطای آبشارگردی در هریجان را به لقایش ببخشید.

اقامت در اطراف آبشار هریجان کلاردشت

هریجان در فهرست منطقه‌های حفاظت‌شده سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد. به همین دلیل حیوانات با آرامش کامل در این منطقه جولان می‌دهند. این حیوانات اصلاً دوست ندارند آرامششان را انسان‌ها از بین ببرند. توصیه می‌کنیم پا را از محیط اطراف آبشار دورتر نگذارید و چهارچشمی مواظب پیرامون خود باشید تا خدای نکرده حیوانات وحشی سفر را به شما زهر نکنند. خرس، بز، تیهو و کبک از حیوان‌های اطراف آبشار به حساب می‌‌آیند. به دلیل وجود خرس در هریجان، شرط عقل این است که فکر چادرزدن و اتراق شبانه در این منطقه را از سر بیرون کنید. از طرف دیگر حتماً در جریان هستید ورود به مناطق تحت پوششِ اداره حفاظت محیط زیست قدغن است. به همین دلیل برنامه سفر به هریجان را یک‌روزه تنظیم کنید و برای اقامت سراغ هتل‌ها و سوئیت‌های زیر را بگیرید.

در اطراف هریجان به اندازه‌ای هتل و سوئیت شیک و راحت وجود دارد که جایی برای نگرانی از بابت اقامت در اطراف هریجان پیدا نمی‌کنید. مجتمع جهانگردی چالوس در کیلومتر ۵ جاده چالوس، هتل کوروش چالوس در کیلومتر ۲ و هتل ملک چالوس، هتل‌های معروف نزدیک به هریجان هستند. هتل‌های پارسیان خزر چالوس و هایت خزر با فاصله‌ای حدود ۱.۵ ساعت تا هریجان، دیگر هتل‌های نزدیک منطقه هستند. اگر هم هزینه چندانی برای آبشارگردی در هریجان کنار نگذاشته‌اید، سری به روستای سیاه بیشه بزنید. در این روستا سوئیت‌ خوبی و خوش‌قیمتی وجود دارد. این روستا حدود ۸ کیلومتر از هریجان دورتر است. سیاه بیشه منطقه‌ای حفاظت‌شده با نام چهار باغ دارد که بسیار تماشایی است.

نکات مهم هنگام بازدید از آبشار هریجان کلاردشت

لوازم مورد نیاز پیاده روی آبشار هریجان

همان‌گونه که اشاره کردیم جاده اصلی تا روستا هریجان حدود ۱.۵ ساعت پیاده‌روی دارد. با این حساب اگر با خودرو شخصی رهسپار این منطقه نشده‌اید، باید خودتان را برای پیاده‌روی آماده کنید. البته حتی اگر با خودروی شخصی راه هریجان را در پیش می‌گیرید، باز هم از روستا تا تاج آبشار باید پیاده بروید. با این توضیح:

  •  یک جفت کفش مناسب پیاد‌ه‌روی به کوله‌پشتی خود اضافه کنید.
  • برای اینکه در این پیاده‌روی تشنه و گرسنه نشوید،‌ همراه داشتن قمقمه‌ آب، لیوان، قاشق و خوراکی‌های مقوی را فراموش نکنید.
  • همراه داشتن چند پلاستیک بزرگ برای قراردادن زباله‌ها نیز توجه شما به طبیعت را ثابت می‌کند.
  • از آنجایی که کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کند، یک دست لباس گرم و بادگیر بردارید. تاج آبشار مسیری دشوار دارد.
  • بهتر است کودکان و کهنسالان را در این سفر همراه نکنید. در روستای هریجان خبری از سرویس بهداشتی نیست، در نتیجه قبل از سفر تمهیدات لازم را انجام دهید.
  • در کنار لوازمی که به آن‌ها اشاره کردیم از همراه داشتن کمک‌های اولیه غافل نشوید.
  • برای آتش روشن‌ کردن، حتماً فندک بردارید.
  • در روستای هریجان امکانات خاصی برای سفر پیدا نمی‌شود. با این حساب قبل از سفر چندین بار کوله‌پشتی یا چمدان‌های خود را بررسی کنید تا چیزی از قلم نیفتد.

مسیر دسترسی به آبشار هریجان چالوس

گردشگرانی که جاهای دیدنی اطراف تهران را زیر پا گذاشته‌اند به‌خوبی می‌دانند تهران تا چالوس دقیقاً ۱۹۷ کیلومتر فاصله دارد. این مسافت با خودروی شخصی ۳ ساعت و ۵۰ دقیقه طول می‌کشد. زمانی که به آن اشاره کردیم بسته به مسیری که انتخاب می‌کنید متفاوت است. هریجان از جاده چالوس ۲۴ کیلومتر دورتر است. این مسافت با خودروی شخصی در عرض نیم ساعت طی می‌شود. میان تهران تا کلاردشت ۱۵۵ کیلومتر فاصله است. اگر این فاصله را با سرعتی حدود ۱۰۰ کیلومتر طی کنید، در حدود ۲ ساعت از تهران به کلاردشت می‌رسید. روستای هریجان جاده‌ای دارد که دقیقاً چند کیلومتر بعد از سیاه‌بیشه به طرف چالوس جدا می‌شود. برای پیداکردن این جاده باید مسیر پشت رستوران جعفر میردارسلطانی را پیدا کنید.

برای رسیدن به آبشار زیبای هریجان باید رهسپار قسمت غربی روستا شوید. تقریباً پس از ۳۰۰ تا۴۰۰ متر پس از اینکه داخل روستا رانندگی کردید، به پرچین‌های سنگی در سمت چپ خود نگاه کنید تا جاده‌ای فرعی را ببینید. این جاده دقیقاً همان مسیری است که شما را به آبشار می‌رساند. از این مکان به بعد را می‌توانید با پای پیاده طی کنید. کافی است آبراهی که جاری شده را دنبال کنید. جالب است بدانید تا تاج آبشار چیزی حدود نیم‌ساعت پیاده‌روی لازم است. این تاج حدود ۹ متر ارتفاع دارد و نمایی تماشایی از روستا و طبیعت اطراف را پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. به دلیل وجود حیوان‌های خطرناک در بالای آبشار و سقوط از آن، پیشنهاد می‌کنیم در قسمت‌های پایین، آبشارگردی کنید.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدفصل بهار و تابستان
آدرساستان مازندران،شهرستان چالوس، بخش کلاردشت، روستای هریجان

آبشار هریجان کلاردشت سفر تفریحی یک‌روزه‌ با لحظه‌های خاطره‌انگیز به دنبال دارد. به شما قول می‌دهیم آبشاردوست‌ها و علاقه‌مندان طبیعت دست‌نخورده چالوس با کوله‌باری پر از خاطره‌های خوش از سفر به دیار خود باز گردند. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم جاهای دیدنی کلاردشت را حسابی می‌شناسید و اطلاعات سودمندی از هریجان دارید، این اطلاعات مفید و خاطره‌های خوش را در قسمت نظرات با ما و دیگر مخاطبان ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

این آبشار در روستایی با نام هریجان در چالوس قرار دارد.

طبیعت‌ بکر این منطقه باعث شده تا آبشار هریجان فضایی آرام و خاطره‌انگیز داشته باشد.

هتل‌های پارسیان خزر چالوس و هایت خزر با فاصله‌ای حدود ۱.۵ ساعت تا هریجان، از هتل‌های نزدیک منطقه هستند.

مسیر آبشار برای کودکان و کهنسالان هموار نیست و آبشارگردی به جوان‌ها توصیه می‌شود.

بادگیر و لباس گرم، آذوقه و کمک‌های اولیه را در سفر به آبشار هریجان همراه داشته باشید.

 

0/5 (0 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.