جزایر نخلی دبی | شاهکاری مهندسی در قلب خلیج فارس

0

جزایر نخلی دبی (Palm Islands) پروژه‌ای عظیم و شگفت‌انگیز است که با هدف توسعه صنعت گردشگری در دبی آغاز شد و هم‌اکنون بخشی از آن به بهره‌برداری رسیده است. این جزایر، بزرگ‌ترین جزایر ساخت بشر در دنیا هستند و برخی از آن‌ها را هشتمین عجایب جهان می‌دانند. برای کسب اطلاعات راجع‌به نحوه ساخت این جزایر و ویژگی‌ها و امکانات آن‌ها با ما همراه باشید تا راهنمایی کامل در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. 

جزایر نخلی دبی | هشتمین عجایب جهان 

مجمع الجزایر دبی از جمله جاهای دیدنی دبی هستند که بازدید از آن‌ها شما را شگفت‌زده خواهد کرد. این جزایر به شکل نخل ساخته شده و در ۵‌کیلو‌متری دبی قرار دارند. جالب است بدانید این جزیره ها در‌ واقع جزیره نیستند و با مهندسی خاص و پیچیده‌ای از طریق پل به زمین دبی متصل شده‌اند. همان‌طور که گفتیم، هدف اصلی ساخت جزایر نخلی، توسعه صنعت گردشگری در دبی بوده و مؤثر‌ترین امر برای رسیدن به این هدف، افزایش خط ساحلی این شهر است. با ساخت جزیره های نخلی دبی، خط ساحلی دبی از ۷۲ کیلومتر به ۱۲۸ کیلومتر افزایش پیدا کرد. 

چگونگی ساخت جزایر نخلی دبی | پروژه‌ای بلند‌پروازانه در دست بهترین مهندسان دنیا

عکس ساخت جزایر نخلی دبی

برای اجرای پروژه عظیم و بی‌مثال جزایر نخلی دبی، پر‌آوازه‌ترین و مجرب‌ترین مهندسان از سراسر دنیا گرد هم آمدند تا جزایری شگفت‌انگیز را خلق کنند. در ابتدا تصمیم بر آن بود که جزیره‌های نخلی دبی با استفاده بتن ساخته شوند؛ ولی در‌ نهایت ساخت آن‌ها با شن، ماسه و سنگ اجرایی شد تا این جزایر ظاهری کاملاً طبیعی داشته باشند. به این منظور ۱۰۰میلیون متر‌مکعب شن و ماسه برای سطح جزایر و ۵.۵میلیون متر‌مکعب سنگ به‌منظور ساخت موج‌شکنی ۱۱‌کیلو‌متری لازم بود که انتقال آن‌ها با ماشین آلات مخصوصی انجام می‌شد. 

اجرای این پروژه در سال ۲۰۰۱ با بررسی و محاسبات دقیق برای اطمینان از عدم بروز مشکل در صورت وقوع اتفاقات احتمالی (طوفان‌های دریای و بالا آمدن سطح آب بر‌اثر افزایش دمای کره زمین) آغاز شد. در ادامه در‌ زمانی که دریا کاملاً آرام و به‌دور از جز‌و‌مد‌های شدید بود، با استفاده از سنگ‌ها و صخره‌های عظیم و همچنین حجم زیادی ماسه که از بستر خلیج فارس استخراج شده بود، ساخت موج‌شکن‌ها انجام شد. در‌ نهایت با به‌کار‌گیری ماشین‌آلاتی که سرعت آن‌ها ۸‌هزار تن بر ساعت بود، تزریق ماسه به جزایر انجام شد. برای آنکه این جزیره‌ها به شکل درخت نخل ساخته شوند از ماهواره‌ای خصوصی که به فناوری GPS مجهز بود استفاده شد تا ماسه‌ها به‌صورت دقیق و در جای درست تزریق شوند. پروژه ساخت این جزایر در سال ۲۰۰۳ به پایان رسید و پس از آن ساخت انواع ساختمان‌های مسکونی، تفریحی و گردشگری در آن‌ها آغاز شد. 

ساخت انواع ساختمان در جزیره های نخلی دبی |‌ فرآیندی دشوار اما مؤفق 

حال زمان آن رسیده بود تا هزاران خانه مسکونی، هتل، مجتمع‌های تفریحی، مراکز خرید و… در این جزایر ساخته شوند. به‌علاوه شبکه حمل‌و‌نقل کارآمدی برای دسترسی راحت به این جزایر لازم بود. اجرای این اهداف روی فوندانسیونی ضعیف که از شن‌ و ماسه بود، امکان‌پذیر به نظر نمی‌آمد؛ اما مهندسان این پروژه طی یک فرآیند ۸‌ماهه، با استفاده از روش «تراکم ارتعاشی» تراکم فونداسیون این جزایر را تا عمق ۱۲‌متری افزایش داده و زمینی مناسب و مقاوم برای ساخت انواع ساختمان ایجاد کردند. 

در مرحله بعد لوله‌کشی آب، خطوط گاز، خطوط تلفن و سیم‌کشی برق در سر‌تا‌سر جزایر نخلی دبی نصب و اجرا شد. پس از آن نیز پروژه‌های ساختمانی برای اهداف مختلف، به‌طور هم‌زمان اجرا شدند و در زمانی کوتاه به بهره‌برداری رسیدند. جالب است بدانید که تمامی ساختمان‌های مسکونی این جزایر با وجود اینکه قیمت بسیار زیادی داشتند، فقط در ۳ روز فروخته شد. با‌توجه به استقبال زیاد افراد برای خرید خانه‌های مسکونی در این جزایر، پروژه ساخت ساختمان‌های مسکونی گسترش پیدا کرد و ظرفیت اسکان از ۶۰‌هزار‌نفر به حدود ۱۲۰‌ هزار نفر افزایش یافت.

معرفی جزایر نخلی دبی | شگفت‌انگیز‌ترین سازه انسان در جهان

  • جزیره نخلی جمیرا (Palm Jumeirah)

جزیره نخل جمیرا در مرکز جزایر نخلی دبی قرار داشته و اولین جزیره این مجموعه است که به بهره‌برداری رسید. پروژه ساخت این جزیره در سال ۲۰۰۱ آغاز شد و در سال ۲۰۰۸ به پایان رسید. این جزیره به شکل نخل ساخته شده و دارای ۱۷ شاخه شبیه به شاخه‌های نخل است. این جزیره با ویلا‌ها و ساختمان‌های مسکونی بی‌شمار و هتل‌ها، مراکز تفریحی و مراکز خرید لوکس و قابل‌توجهی که داشت، به‌سرعت به مقصد مسافرت و محل سکونت افراد بسیاری تبدیل شد.

اولین مونوریل خاورمیانه نیز برای دسترسی به جزیره نخلی جمیرا ساخته شد. مسیر این مونوریل ۵.۴کیلو‌متری که در اواسط سال ۲۰۰۹ افتتاح شد، از هتل آتلانتیس شروع شده و تا انتهای جزیره نخل جمیرا ادامه دارد. شگفتی‌های این جزیره تنها به نحوه ساخت یا مونوریل عظیم آن محدود نمی‌شود. بی‌شک اگر بدانید که مقدار سنگ‌های استفاده شده برای ساخت موج‌شکن جزیره نخل جمیرا معادل مقدار سنگ‌های استفاده شده در دو هرم عظیم از اهرام ثلاثه مصر است، شگفت‌زده می‌شوید. اگر بخواهیم معادلی برای حجم باور‌نکردنی مصالح به‌کار‌رفته در ساخت این جزیره مثال بزنیم، باید بگوییم که می‌توان با همان مقدار مصالح دیواری به ارتفاع دو متر و ضخامت ۱.۵ متر دور کره زمین ساخت!

  • جزیره نخلی جبل علی (Palm Jebel Ali)

نخل جبل علی دومین جزیره از جزایر نخلی دبی بود که ساخته شد و به بهره‌برداری رسید. پروژه ساخت این جزیره که ۵۰‌درصد از جزیره نخل جمیرا بزرگ‌تر است، در سال ۲۰۰۲ آغاز شد؛ اما به دلیل بروز بحران مالی در جهان، ساخت آن با مشکل رو‌به‌رو شد و در سال ۲۰۱۱ برای مدتی متوقف شد. در‌ نهایت پس از ساخت کامل جزیره نخلی جبل علی، این جزیره با چندین تفرجگاه دریایی، پارک آبی، خانه‌های آبی، مراکز تفریحی، مراکز خرید و… به جاذبه‌ای محبوب برای گردشگران تبدیل شد. در جزیره نخلی جبل علی خانه‌هایی آبی بین حصارها ساخته شده‌اند که نمای آن‌ها از بالا همچون بیتی از غزل‌های شیخ محمد بن راشد آل مکتوم (حاکم دبی) است. 

  • جزیره نخلی دیره (Deira Island)

عکس جزیره نخلی دیره

جزیره نخلی دیره سومین جزیره از مجموعه سه‌گانه جزایر نخلی دبی است که با ۴۱ شاخه شبیه به شاخه‌های درخت نخل، ۸‌برابر عظیم‌تر از جزیره نخل جمیرا است. در این جزیره مصنوعی عظیم بالغ‌بر ۸ هزار ویلای لوکس ساخته شده است که همگی آن‌ها دارای ساحل اختصاصی هستند. 

دیگر جزایر مصنوعی دبی | اجرای پروژه‌هایی جاه‌طلبانه توسط بشر

علاوه‌بر جزایر نخلی دبی، دو جزیره مصنوعی دیگر به نام‌های «مجمع الجزایر جهان» و «مجمع الجزایر کهکشان» نیز در حال ساخت است که در ادامه به‌طور مختصر راجع‌به آن‌ها توضیح داده‌ایم:

عکس مجمع الجزایر جهان

  • مجمع الجزایر جهان: مجمع الجزایر جهان (The World) در‌ واقع مجموعه‌ای از جزیره‌های کوچک و بزرگ در کنار هم بوده که نمای کلی آن‌ها از بالا شبیه به نقشه کره زمین است. پیش‌بینی می‌شود هزینه تمام‌شده برای ساخت این مجمع الجزایر چیزی حدود ۱۴ میلیارد دلار باشد. 
  • مجمع الجزایر کهکشان: مجمع الجزایر کهکشان (The Universe) جزیره مصنوعی دیگری در دبی بوده که نمای آن از بالا به شکل کهکشان راه شیری و سامانه خورشیدی است. این پروژه در سال ۲۰۰۸ آغاز شد و در سال ۲۰۰۹ به دلیل مشکلاتی به‌صورت موقت متوقف شد و تا کنون نیز اجرای آن توسط شرکت سازنده‌اش به آینده موکول شده است.

امکانات مجمع الجزایر نخلی دبی | فراتر از انتظار

  • در جزایر نخلی دبی بیش از صد هتل لوکس با بهترین امکانات و خدمات ساخته شده است. 
  • بالغ‌بر ۱۰‌هزار ویلای مسکونی در مجمع الجزایر نخلی دبی برای اقامت احداث شده‌اند.
  • تعداد آپارتمان‌های مسکونی که در این مجموعه جزایر برای سکونت ساخته شده‌اند به بیش‌از پنج‌هزار می‌رسند.
  • ده‌ها پارک آبی با امکانات فوق‌العاده و هیجان‌انگیز برای تفریح و سرگرمی در این جزایر ساخته شده است؛ از‌این‌رو بهترین زمان سفر به دبی و رفتن به این جزایر مصنوعی برای تفریح و استراحت، فصل بهار و تابستان است. 
  • علاوه‌بر پارک‌های آبی، امکانات تفریحی همچون سینما، پارک و.. و زمین، سالن‌ و امکانات برای انواع رشته‌های ورزشی در این جزایر کم نیستند.
  • مراکز خرید دبی در دنیا شهرت دارند. در این جزایر نیز به ساخت مراکز خرید توجه ویژه‌ای شده و مراکز خرید عظیم و لوکسی در آن وجود دارند که می‌توانید برای خرید سوغات دبی به آن‌ها مراجعه کنید. 
  • به جرأت می‌توان گفت که برخی از بهترین رستوران های دبی در این جزایر قرار دارند. در جزیره های نخلی دبی ده‌ها رستوران لوکس با متنوع‌ترین منو‌ها و با‌کیفیت‌ترین غذا‌ها آماده خدمات رسانی به گردشگران هستند.
  • از جذاب‌ترین مراکز تفریحی که به‌زودی در این جزایر راه‌اندازی می‌شوند، می‌توان به مراکز ویژه غواصی در دریای خلیج فارس اشاره کرد. 

تأثیر منفی ساخت جزایر نخلی بر محیط زیست |‌ باز هم انسان در مقابل طبیعت

مجمع الجزایر نخلی دبی نمونه‌ای بی‌نظیر و شگفت‌انگیز از قدرت بشر هستند که هرکسی را متحیر می‌کنند؛ اما این بار هم انسان با هدف‌های جاه‌طلبانه خود باعث آسیب به محیط زیست شده است. ساخت این جزیره‌های مصنوعی باعث فرسایش خاک ساحلی این منطقه و همچنین تغییر در رفتار پدیده‌های طبیعی از جمله جزر‌و‌مد آب، رسوب‌گذاری و… شده است. همچنین این پروژه باعث بروز مشکلات برای جانوران آبزی شده و در نهایت جمعیت آن‌ها را کاهش داده است. گفته می‌شود که احداث این جزایر در طولانی مدت باعث بروز مشکلات جدی زیست‌محیطی خواهد شد.

مسیر دسترسی به مجمع الجزایر نخلی دبی | سفر با اولین مونوریل خاورمیانه


دسترسی به جزیره های نخلی دبی با وجود مونوریل عظیمی که در جزیره نخل جمیرا ساخته شده است، بسیار راحت است. به این منظور فقط کافی است با استفاده از تاکسی به ایستگاه مونوریل پالم رفته و از آن‌جا با استفاده از مونوریل به بخش‌های مختلف جزایر نخلی دسترسی پیدا کنید. 

هزینه بازدیدرایگان
شماره تماس0971563641680
آدرسPalm Islands, Dubai - United Arab Emirates

حال که همراه با ره بال آسمان با شگفت‌انگیز‌ترین سازه مهندسی انسان یعنی جزایر نخلی دبی آشنا شدید، وقت آن رسیده تا سفر خود را برای بازدید از این جزایر شگفت‌انگیز آغاز کنید. توصیه می‌کنیم پیش از اقدام به سفر مقاله راهنمای سفر دبی را نیز مطالعه کرده تا دیگر جاذبه‌های دیدنی این مقصد گردشگری مهم در جهان را از دست ندهید. در نهایت ضمن تشکر بابت همراهیتان از شما می‌خواهیم تا تجربیات و نظرات خود را با ما و مخاطبانمان به اشتراک بگذارید.

جزایر نخلی دبی شامل سه جزیره با نام های جمیرا، جبل علی و دیره می‌شوند.

پروژه جزایر نخلی دبی در سال ۲۰۰۱ آغاز شد.

بزرگ‌ترین جزیره نخلی دبی، جزیره نخلی دیره است.

در این جزایر بیش‌ از ۱۰‌ هزار ویلا، ۵ هزار آپارتمان و صد‌ها هتل لوکس برای اقامت وجود دارند.

به‌طور کلی به‌منظور حفظ ظاهر طبیعی این جزایر، از شین، ماسه، سنگ و صخره برای ساخت آن‌ها استفاده شده است.

 

0/5 (0 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.