جاهای دیدنی جزیره هنگام | راهنمای سفر جزیره هنگام ?

2

سفر به جزیره هنگام و بازدید از جاهای دیدنی آن چنان لذت‌بخش و هیجان‌انگیز است که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. تماشای دلفین‌های زیبا و بازیگوش از نزدیک، غواصی در دریا و مشاهده آکواریوم طبیعی پر از ماهی‌های رنگارنگ و زیبا، بازدید از پارک کروکودیل‌ها، قدم‌زدن در ساحل درخشان، ساحل نقره‌ای، خاک سرخ و… فقط بخشی از جادبه‌های بی‌نظیر این جزیره کوچک، اما به‌یادماندنی است. اگر شما هم دوست دارید با جاهای دیدنی جزیره هنگام بیشتر آشنا شوید، با ره بال آسمان همراه شوید.

فهرست مطالب

جزیره هنگام کجاست؟

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

اولین‌سوالی که در ذهن هر کسی نقش می‌بندد این است که اصلاً جزیره هنگام کجاست؟ جزیره هنگام، یکی از جزیره های ایران و از نوع جزایر مرجانی در جنوب قشم و در استان هرمزگان است که در مجموع حدود ۵۰هزار کیلومترمربع وسعت دارد. این جزیره را می‌توان بیشتر به یک بیضی با ۹ کیلومتر طول و ۶ کیلومتر عرض تشبیه کرد. برای دستیابی به این جزیره باید به قشم سفر کنید؛ چون تنها راه رسیدن به آن محسوب می‌شود. ساده‌ترین راه برای رسیدن به جزیره هنگام از شهر قشم، استفاده از اسکله کندالو است. در این مسیر می‌توانید از جاهای دیدنی قشم مانند جزایر ناز در جوار ساحل جنوب شرقی قشم هم دیدن کنید.

جاهای دیدنی هنگام

جاذبه های دیدنی جزیره زیبای هنگام

مسماً هدف از سفر به چنین مناطقی، لذت‌بردن از جاهای دیدنی و جاذبه‌های طبیعی آن است. اگر می‌خواهید با ذهنی آماده به جزیره هنگام سفر کنید یا برای زمان خود برنامه‌ریزی خوبی داشته باشید، ادامه مطلب را حتماً بخوانید. در این بخش به شما می‌گوییم که جاهای دیدنی جزیره هنگام کجاست، چه بخش‌هایی برای تفریح در این جزیره زیبا وجود دارد و چطور می‌توانید به آن مناطق بروید.

رقص دلفین ها در جزیره هنگام

  • روستای ماشی

روستای ماشی یکی از جاهای دیدنی جزیره هنگام است و مرکز دهستان آن در شمالی‌ترین نقطه این جزیره خارق‌العاده قرار دارد. اکثر جمعیت هنگام ساکن این روستا هستند و شغل بیشتر آن‌ها صیادی است. مردم هنگام هم مثل بقیه مردم جنوب، مهمان‌نواز و خونگرم هستند و از مسافران با آغوش باز، صمیمی و دوستانه استقبال می‌کنند.

  • سواحل آکواریومی

جزیره هنگام را با ساحل آکواریومی ‌و آب زلال آن می‌شناسند. در واقع یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی جزیره همین آکواریوم طبیعی هنگام است. در کناره‌های آب‌های این جزیره موجودات زنده یا گاهی لاشه آن‌ها هستند که شاید قبلاً فقط در کارتون‌ها یا در رؤیاهای خود دیده باشید. توتیا، عروس دریایی، لاکپشت پوزه عقابی، دلفین، انواع ماهی، صدها نوع صدف و آبزیان زیبای دیگر را می‌توانید در آب‌های اطراف این جزیره مشاهده کنید.

  • ساحل آبی درخشان

فیتوپلانکتون‌ها از جمله هیجان‌انگیزترین جاهای دیدنی جزیره هنگام هستند که شب‌ها یک بخش از ساحل را مثل آسمان پرستاره، روشن می‌کنند. در اصل این موجودات زیبا در شب نور آبی از خود پراکنده می‌کنند که باعث درخشش نور آبی در آن قسمت از ساحل می‌شود. این اتفاق حیرت‌انگیز، ساحل هنگام را به یکی از زیباترین سواحل ایران و به سواحل مالدیو و کالیفرنیا شبیه کرده است؛ همین موضوع سبب شده گردشگران فراوانی به این منطقه سفر کنند. خوب است که بدانید، مشابه این ساحل در ایران، در سواحل مکران دیده می‌شود.

  • ساحل خنیزی

ساحل خنیزی هم یکی از جاهای دیدنی جزیره هنگام است که در سمت شرق آن قرار دارد. این ساحل بسیار زیبا و بکر است تا جایی که با عینک شنا گاهی می‌توانید موجودات هیجان‌انگیز درون آب را مشاهده کنید.

  • ساحل کله خماسی

یکی از ساحل‌های جزیره به ساحل کله خماسی معروف است. اگر اهل هیجان و تفریحات پر از آدرنالین در کنار بازدید از جاهای دیدنی جزیره هنگام هستید، دیدن این ساحل را از دست ندهید. در این منطقه می‌توانید از بالای صخره‌ها به داخل آب بپرید و لحظاتی را با خیارماهی‌ها شنا کنید. در این ساحل، عروس دریایی هم به‌وفور پیدا می‌شود.

  • ساحل نقره‌ ای

رفت‌وآمد وسیع مردم و برداشت بیش‌ازحد خاک جزیره باعث شده است کمتر به گردشگران اجازه حضور در جزیره نقره‌ای داده شود. خاک این جزیره درخشش خاصی دارد و به همین سبب یکی از زیباترین جاهای دینی جزیره هنگام محسوب می‌شود.

  • دلفین های بازیگوش

در جزیره هنگام شرکتی قانون‌مند و برنامه‌ریزی‌شده برای تماشای دلفین‌ها فعالیت نمی‌کند؛ اما نگران نباشید. از افراد محلی بخواهید که در کنار جاهای دیدنی جزیره هنگام، شما را برای بازدید از دلفین‌ها راهنمایی کنند. معمولاً افراد محلی شما را سوار قایق موتوری خود کرده و به سمت جنوب جزیره و محل دلفین‌ها می‌برند.

قبل از رفتن به این منطقه چند نکته را به یاد داشته باشید. اول اینکه دلفین‌ها در ساعات خاصی از شبانه‌روز و در فصل‌های مشخصی از سال در این جزیره هستند. بهترین زمان برای دیدن آن‌ها اوایل آبان تا اواخر آذر و در صبح زود است. نکته دوم اینکه رفت‌وآمد زیاد و بی‌رویه مردم به زیستگاه دلفین‌ها ممکن است به نظم زندگی عادی آن‌ها ضربه بزند.

  • حیات وحش

یکی از جاذبه های جزیره هنگام، گونه‌های جانوری آن است. در این جزیره پرندگانی مثل اگرت خاکستری، هدهد، حواصیل، پرستو دریایی، تلیله نوک پهن، گیلانشاه بزرگ، صدف‌خور و خرچنگ‌خور یافت می‌شوند. در سال‌های دور چند رأس جبیر برای حفظ نسل به جزیره هنگام منتقل شدند، امروزه به‌سادگی و هنگام گشت‌وگذار در مناطق بکر جزیره می‌توان آن‌ها را دید. جبیرها نوعی از گاوسانان شبیه به آهوی گواتردار هستند؛ اما جثه آن­‌ها کوچک‌تر است و رفتارهای تقریباً متفاوتی با آهوان دارند.

  • پارک کروکودیل نوپک

این پارک از سال ۱۳۸۹ فعالیت خودش را شروع کرد. پارک کروکودیل نوپک اولین و بزرگ‌تر‌ین مجموعه پرورش‌ کروکودیل در خاورمیانه و یکی از عجیب‌ترین جاهای دیدنی جزیره هنگام است. در این پارک می‌توانید از کروکودیل‌ها و تخم‌هایی که قرار است به فرزندان آن‌ها تبدیل شود، دیدن کنید. به غیر از کرودیل‌، حیوانات دیگری از قبیل بعضی خزندگان و پرندگان در پارک نوپک نگهداری می‌شوند.

  • سنگ مادر و دختر

در روستای غیل، سنگ‌هایی وجود دارند که به عقیده اکثر مردم شباهت زیادی به انسان دارند. مردم بومی روستای غیل جزیره هنگام می‌گویند که سال‌ها پیش، مادر و دختری در حال فرار بودند و از خداوند کمک خواستند. خداوند آن‌ها را به شکل سنگ درآورد تا از آسیب دشمن در امان باشند. گردشگران فراوانی برای دیدن مجسمه‌ سنگی مادر و دختر به جزیره هنگام می‌روند و درباره فلسفه این ماجرا صحبت می‌کنند.

  • کشتی پرتغالی

در زمانی که انگلیس و پرتغال تلاش می‌کرند ایران را مستعمره خود کنند، جزایر جنوبی کشور بیشترین درگیری را با نیروهای بیگانه داشتند. کشتی به‌گل‌نشسته پرتغالی‌ها و تأسیسات انگلیسی، از جمله جاهای دیدنی جزیره هنگام و یادگاری‌هایی این شهر هستند که برهه‌ای از تاریخ را بازگو می‌کنند.

  • دهکده‌ کوچک ماهیگیری هنگام

برای رسیدن به دهکده‌ ماهیگیری باید از روستای شیب‌دراز سوار قایق شوید تا از مسیر دریایی به آنجا برسید. این دهکده‌ کوچک مشرف به ساحل اصلی جزیره است. ترکیب میز و صندلی‌های ساده برای صرف غذاهای تازه‌ دریایی و محلی، تصویری سرشار از صمیمیت در این منطقه ایجاد کرده است. این غذاهای خوشمزه با ادویه‌های محلی به روش بومیان منطقه پخته می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به سمبوسه‌های میگو، دوپیازه میگو، ماهی‌های خوشمزه و انواع غذاهای دیگر اشاره کرد.

  • خاک سرخ خوراکی

وجود بعضی املاح و کانی‌ها در خاک، رنگ آن را تغییر می‌دهد. خاک سرخ خوراکی جزیره هنگام نیز یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری آن و یکی از دلایل شهرت این جزیره است. مردم جنوب، برای تهیه نوعی غذای محلی که به سوراغ معروف است از ترکیب این خاک با تخم‌مرغ استفاده می‌کنند. در بازار محلی هم ممکن است زن‌هانی را ببینید که در حال پختن نان‌ محلی با سس قرمز یا همان خاک و تخم‌مرغ هستند.

  • بافت قدیمی هنگام

در هنگام قدیم که روستایی خالی از سکنه است، مناظر بسیار ویژه‌ای قرار دارند که چشم هر بیننده را به خود خیره می‌کند. در واقع تلاقی سنگ‌های مرجانی با دریای پاک، جذاب و چشم‌نواز است. هنگام سیاحت در کنار صخره‌ها ممکن است از ارتفاع ۲۰ تا ۳۰متری، لاکپشت‌های غول‌پیکر را با رنگ قرمز در حال شنا در سطح آب ببینید.

غواصی در جزیره هنگام

تجربه غواصی در کنار بازدید از جاهای دیدنی جزیره هنگام، لذت سفر را دوچندان می‌کند. به این منظور کافی است از محلی‌ها بپرسید که کجا و چطور می‌توانم غواصی کنم. مردم خونگرم آن‌جا به‌راحتی شما را راهنمایی می‌کنند. البته حواستان باشد که این فعالیت هیجان‌انگیز به تجهیزات و آموزش‌های اولیه نیاز دارد که در کمتر از یک ساعت یاد می‌گیرید. در واقع مربی با توجه به سطح تسلط به شنای افراد، آن‌ها را به جاهای مختلف از آب‌های اطراف جزیره منتقل می‌کنند. داخل آب هم با استفاده از عینک‌های مخصوص می‌توانید ماهی‌های مختلف را در رنگ‌های زیبا و متنوع مشاهده کنید. اگر دوست داشته باشید، مربیان با دوربین‌های ویژه مخصوص عکاسی زیر آب، از شما عکس‌های یادگاری می‌گیرند.

سوغات هنگام

بازار کوچک محلی هم یکی دیگر از جاهای دیدنی جزیره هنگام است که به شیوه بسیار ابتدایی و سنتی طراحی شده و  محل خوبی برای تهیه سوغاتی به شمار می‌رود. در این بازار، اهالی این منطقه با لباس‌های رنگارنگ و زیبای محلی مشغول فروش دست‌سازه‌های زیبای خود هستند. اکثر این صنایع دستی از صدف‌های دریایی ساخته شده‌اند و بیشتر جنبه تزئینی دارند.

راه های دسترسی به هنگام

  • مسیر جاده ای

فرقی نمی‌کند که اهل کجا هستید، اگر می‌خواهید با خودروی شخصی خود به قشم سفر کنید، لازم است وارد بندرعباس شوید. از بندرعباس می‌توانید با کمک کشتی‌های حمل خودرو، به قشم بروید. برای افرادی که وسیله نقلیه شخصی ندارند هم امکانات رفاهی آماده است. این افراد می‌توانند پس از رسیدن به قشم با خودروهای کرایه‌ای به اسکله کندالو و از آنجا با قایق موتوری‌های خطی به جریره هنگام برسند.

  • مسیر راه آهن

با تهیه بلیط قطار به مقصد بندرعباس می‌توانید وارد این شهر زیبا شده و سپس به جزیره قشم و از آنجا به جزیره هنگام بروید.

  • مسیر هوایی

یکی از راحت‌ترین راه‌‌های رسیدن به جزیره هنگام این است که از سایت ره بال آسمان، بلیط هواپیما به مقصد قشم یا بندرعباس تهیه کنید. خبر خوش اینکه فرودگاه بین‌المللی قشم کمترین فاصله ممکن را با اسکله کندالو دارد. بندرعباس نیز قطب ترانزیت کالا از طریق دریا در ایران است. شناورهای شرکت حمل‌ونقل دریایی با هزینه اندکی، مسافران را از اسکله شهید حقانی در بندرعباس به اسکله شهید ذاکری قشم و بالعکس منتقل می‌کنند.

اقامت در جزیره هنگام

همین ابتدای مطلب باید خیالتان را راحت کنیم که در این جزیره هیچ هتل یا مهمانسرایی وجود ندارد. برای شب‌مانی در این جزیره یا باید به منزل محلی‌ها بروید یا با استفاده از چادر و تجهیزات کمپینگ، جایی اطراق کنید. جزیره همان طور که قبلاً اشاره کردیم، خیلی وسیع نیست و با پیاده‌روی یک‌ونیم‌روزه می‌توانید از همه جاذبه‌های آن دیدن کنید. دکه‌های فروش مواد ضروری و خوراکی‌های اصلی در کنار محل فروش غذاهای سنتی و محلی منطقه، شما را از بردن وسایل اضافه بی‌نیاز می‌کند؛ اما اگر به هر دلیلی به ادویه‌های خاص این منطقه یا غذاهای دریایی حساسیت دارید، حتماً اقلام ضروری با خود داشته باشید.

در پایان سفر با ره بال آسمان پیشنهاد می‌کنیم حتماً از غذاهای محلی و میگوهای ناب جزیره هنگام میل کنید. دیدن روش طبخ این غذاها، به‌تنهایی بخشی از خاطرات سفر شما را رنگ و بو می‌بخشد. این نکته را نیز فراموش نکنید که فرهنگ گردشگری با حس مسئولیت در قبال محیط زیست و مردم محلی آن منطقه همراه است؛ پس در طبیعت هیچ ردی از خود به جا نگذاریم به جز رد پا و هیچ چیزی از طبیعت نگیریم به جز عکس.

استان هرمزگان، جنوب جزیره قشم.

سواحل آکواریومی، روستای ماشی، ساحل آبی درخشان، ساحل خنیزی، پارک کروکودیل نوپک و سنگ مادر و دختر.

صنایع دست ساز جزو اصلی ترین سوغات جزیره هنگام است.

استان هرمزگان

2 نظرات
  1. امیر هاشمی مقدم می گوید

    ضمن سپاس از اطلاعاتی که دادید، ایران هرگز مستعمره انگلیس (به معنای رایج و مصطلح) نبود.

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام آقای هاشمی عزیز
      ممنونیم بابت دلگرمی‌تون و همچنین بابت دقتی که در مطالعه نوشته داشتین. بله، حق باشماست.
      من فعل جمله رو تغییر دادم و مشکل بدفهمی رفع شد. بازم ازتون سپاسگزارم که نظرتون رو بیان کردین.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.