دریاچه ویستان بره سر | نگینی فیروزه‌ای میان حلقه سبز گیلان

4

نمی‌دانیم که با دریاچه ویستان بره سر آشنایی دارید یا خیر. اما مطمئنیم که اگر این مقاله را بخوانید هوای سفر به این منطقه زیبای گیلان به سرتان خواهد زد؛ یعنی شک هم نداریم. مگر می‌شود کسی از دیدن دریاچه‌ای زلال در دل جنگلی سبز خوشش نیاید؟ اگر این‌طور باشد باید به سلیقه و نظرات زیبایی‌شناسانه او شک کرد. ویستان از شاهکارهای طبیعی گیلان است. این دریاچه را زلزله پدید آورده است. زلزله‌ای که همیشه همه‌چیز را خراب می‌کند و ویرانی به بار می‌آورد، در بخشی از گیلان زیبا، پدیدآورنده شفافیت، زلالی و زیبایی شده است. با ره بال آسمان همراه باشید تا از ویستان بره سر برایتان بیشتر بگوییم.

دریاچه ویستان بره سر کجاست؟

همان‌طور که گفته شد، دریاچه ویستان بره سر در شمال ایران و در استان زیبای گیلان قرار دارد. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، این دریاچه در شهری به همین نام و در ۴۰کیلومتری شهر رودبار قرار گرفته است. دریاچه ویستان بره سر به منطقه خورگان تعلق دارد. برای اینکه از رودبار راهی دریاچه شوید باید حدود یک ساعت و نیم وقت بگذارید.

دریاچه ویستان بره سر در ایران

ویستان دریاچه‌ای طبیعی و رهاورد زلزله است. زلزله‌ مهیبی که در رودبار رخ داد باعث شکل‌گرفتن استخری شد که با آب جاری از ارتفاعات پر می‌شود. آب‌های سطحی و چشمه‌های زیرزمینی هستند که دریاچه ویستان‌ بره‌سر را پرآب می‌کنند. جالب است، نه؟

از دریاچه ویستان چه چیزهایی می‌دانید؟

دریاچه حدود ۴ هکتار وسعت دارد؛ طولش ۲۳۰ متر و عرض آن ۱۰۰ متر است. دور و اطراف دریاچه را جنگل و دشت پوشانده و مکانی زیبا و جذاب برای گردش به شمار می‌رود. جنگل‌هایی از درختان راش یک سمت این دریاچه را پوشش می‌دهند و سمت دیگرش هم پُر است از مراتع و تپه ماهورها.

البته در اطراف دریاچه ویستان جنگل راش وجود دارد ولی درختان و گیاهان متنوع دیگری هم در حوالی‌اش دیده می‌شوند: بید، بلوط و زالزالک. نِی‌ها هم دور دریاچه ویستان را مانند تزئینی زیبا قاب گرفته‌اند. اگر در جنگل و دشت اطراف دریاچه قدم بزنید، چشم‌تان به گل و گیاهان متنوعی مانند گل گاوزبان، لاله کوهی و شیرین‌بیان هم روشن خواهد شد.

یکی از زیباترین تصاویری که می‌توان از دریاچه در نظر داشت به این شرح است: دریاچه‌ای آرام و تمیز با ماهی‌های قرمزی که در فصل بهار داخل آن دیده می‌شوند. سکوت و گیرایی طبیعت در حوالی دریاچه ویستان به‌شدت آرامش‌بخش و زیباست.

محصولات دریاچه را می‌شناسید؟

نمایی زیبا از دریاچه ویستان

در حوالی دریاچه ویستان بره سر دشت‌هایی فراخ وجود دارد. به همین خاطر است که مکانی مطلوب برای چرای دام‌ها هم به شمار می‌رود. چرای دام‌ها در مراتعی سبز و طبیعی، کیفیت محصولات لبنی‌شان را بالا برده است. این موقعیت ویستان یعنی پوشش گیاهی مناسب در اطرافش موجبات تولید عسل را هم در آن نواحی فراهم کرده است.

پس اگر بخواهیم به محصولاتی اشاره کنیم که در حوالی دریاچه تولید می‌شود باید به عسل، لبنیات خوشمزه و میوه‌های مختلف اشاره کنیم. درختان میوه‌ای مانند گردو، تمشک، ازگیل، سیب، گلابی و زالزالک در حوالی دریاچه ویستان می‌رویند.

بهترین زمان سفر چه موقع است؟

برای سفر به هر منطقه‌ای باید فصل و زمان مناسب را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید راهی ویستان شوید هم باید در نظر بگیرید که چه زمانی بهترین آب‌وهوا را دارد. بهار فصل قشنگی است و به تنهایی در رقابت با تمام فصل‌ها می‌تواند برنده خوش‌آب‌وهوا‌بودن و البته خوش‌حال‌وهوابودن شود. بهارهای دریاچه ویستان هم بسیار شگفت‌انگیز است.

مسیر دسترسی به دریاچه ویستان

اگر عاشق هوای خنکی هستید که ترسی از سرماخوردگی در وجودتان نمی‌اندازد و بسیار ملس و شیرین است، حتما بهار را برای رفتن به دریاچه ویستان انتخاب کنید. البته ناگفته نماند که تابستان هم گرمای خفیف و ملایمی در حوالی این دریاچه احساس می‌شود. پس اگر روی ویستان به عنوان مکانی برای سفری تابستانی حساب کرده‌اید، آن هم ایده خوبی خواهد بود.

شناکردن اردک ها در دریاچه ویستان

در اوایل پاییز نارنجی هم حوالی دریاچه ویستان زیبا و دیدنی است. ولی از اینجای سال به بعد، رفتن به دریاچه توصیه نمی‌شود. چون زمستان‌هایی سوزناک در اطراف این منطقه وجود دارد و دسترسی به مسیر هم کار دشواری خواهد بود. در کل، هیچ‌چیز به زیبایی فصل‌های دیگر نیست.

برای سفر به دریاچه باید چه چیزهایی آماده کرد؟

یادتان باشد که اگر به ویستان می‌روید باید همه امکانات لازم را از قبل تهیه کنید و با خود ببرید. نزدیک‌ترین شهر به دریاچه رودبار است. پس مواد غذایی و تجهیزاتی را که لازم دارید از قبل از شهر بخرید و بعد راهی دریاچه ویستان شوید.

جعبه کمک‌های اولیه، لباس اضافی، چراغ قوه، کفش مناسب برای طبیعت‌گردی و غذا و آب را قبل از سفر تهیه کنید. اگر اهل کمپینگ هستید و می‌خواهید در کنار دریاچه چادر بزنید هم که باید چادرتان و تجهیزات ماندن در کنار رود در شب یا طول روز را همراه داشته باشید.

اگر دوست دارید که بعد از دیدن دریاچه ویستان به نواحی اطرافش هم سر بزنید به شما رفتن به آبشار شارشار را پیشنهاد می‌کنیم. چنانچه می‌خواهید که شب را در حوالی دریاچه اقامت کنید، یک راه که چادرزدن و کمپینگ است. اما روش دیگر این است که به روستای اطراف بروید و از محلی‌ها بخواهید که اتاق‌شان را به شما اجاره بدهند. اهالی ویستان، خانه‌های محلی خود را به مسافران و گردشگران اجاره می‌دهند.

مسیر دسترسی دقیق به ویستان چیست؟

هزینه ورودیرایگان
بهترین زمان سفرفصل بهار
آدرسگیلان، رودبار، جاده بره سر - توتکابن

برای رفتن به دریاچه بره سر، باید از تهران راهی داماش شوید. فاصله داماش تا بره سر حدود ۸ کیلومتر است. در آغاز جاده بره سر، جاده‌ای به سمت چپ وجود دارد که با طی‌کردن ۲ کیلومتر شما را به دریاچه می‌رساند. یادتان باشد که این جاده صاف و مستقیم نیست. یعنی مسیری سنگلاخ و پرشیب انتظارتان را می‌کشد. پس اگر خودروی شما جواب‌گوی این همه فشار نیست باید قبل از سفر فکری به حال وسیله نقلیه مناسب کنید. دست‌فرمان‌تان هم که باید خوب باشد.

تا به حال به ویستان سفر کرده‌اید؟‌ اگر پاسخ مثبت است از حس و حالش برای‌ ره بال آسمان بنویسید. اگر هم نه، دوست دارید که راهی آنجا شوید؟ چه چیزی از این دریاچه بیشتر جذب‌تان می‌کند؟

{“@context”:”https://schema.org”,”@type”:”FAQPage”,”mainEntity”:[{“@type”:”Question”,”name”:”دریاچه ویستان بره سر کجاست؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”40کیلومتری شهر رودبار”}},{“@type”:”Question”,”name”:”بهترین زمان سفر به دریاچه ویستان بره سر چه زمانی است؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”فصل بهار”}},{“@type”:”Question”,”name”:”جاهای دیدنی نزدیک به دریاچه ویستان بره سر کدام‌اند؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”جنگل های راش و آبشار شارشار”}}]}

5/5 (1 نظر)
4 نظرات
  1. مهرناز می گوید

    دریاچه ویستان خیلی جای زیبایی هست
    روستای استخرگاه رو میتونم پیشنهاد بدم
    یکی از این روستاهاست که از توابع بخش رحمت آباد و بلوکات رودبار محسوب می‌شود و در 35 کیلومتری شهر رودبار و 75 کیلومتری رشت قرار دارد. دوستان عزیزی که طبیعت گردی را دوست دارند این روستا مسیر پیمایشی تا آبشار داره که خیلی بکر و زیبا هست در داخل روستا هم یک استخر طبیعی هست که لوکیشن زیبایی برای عکاسیه … اجاره بومگردیها و خانه ها از ۱۰۰ تا ۸۰۰ هست. فاصله این روستا تا دریاچه ویستان ۱ ساعته

  2. جمشید گرگانی می گوید

    دریاچه ویستان بره سر جای زیباییه ولی استخرگاه و من بهتن پیشنهاد نمیکنم.ما پارسال رفتیم تموم جونمون و شپش گرفت خیلی اذیت شدیم

  3. مهسا می گوید

    نزدیکترین شهر به ویستان بره سر است نه رودبار.

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام مهسا عزیز.
      ممنونیم برای توضیحتون.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.