روستای درازنو | خانه ای سبز در میان ابرهای پنبه‌ ای

0

شمال‌دوست‌ها دو دسته‌اند؛ دسته نخست که همیشه در هر تعطیلی با جوجه‌کباب و شلوارک معروف راهی مازندران می‌شوند و دسته دومی که گیلان را دوست دارند و سر فرصت و بادقت جاهای دیدنی و سبزش را کشف و بازدید می‌کنند. در این میان، دسته سومی هم وجود دارند که به دلیل کمتر بودن، در یک دسته‌بندی مجزا قرارشان نداده‌ایم. این‌ها به‌شدت طبیعت‌دوست و خوش‌سلیقه هستند و ناحیه شمال و شمال شرقی گلستان، بخش محبوبشان است. این دوستان، ییلاق‌های بی‌نظیر گلستانی را کشف کرده‌اند و می‌دانند که سرزدن به روستاهای بزرگ و کوچک این استان چقدر لذت‌بخش است. یکی از ییلاق‌های بسیار زیبای استان گلستان، روستای درازنو است؛ روستایی که امروز با هم به کشف آن می‌رویم. با ما همراه باشید.

آشنایی با روستای درازنو

روستای درازنو در شهر کردکوی استان گلستان قرار دارد. کردوکوی از شهرهای مرتفع استان است که ییلاق‌های بی‌نظیری دارد. روستای درازنو هم در مرتفع‌ترین ارتفاعات کردکوی واقع شده است. با سرزدن به این روستا، بخش عمده‌ای از گلستان زیر پایتان خواهد بود. گفتیم که درازنو حالتی ییلاقی دارد؛ یعنی در تابستان‌ها پذیرای افراد زیادی است که برای لذت‌بردن از آب‌وهوا و زیبایی‌هایش راهیِ آن می‌شوند. اگر بخواهیم کمی علمی‌تر و دقیق‌تر از روستای درازنو صحبت کنیم، باید برایتان بگوییم که این مکان در حدود ۴۰کیلومتری کردکوی است و قله‌ای در میان ارتفاعاتش وجود دارد که هم‌نام خودش است: قله درازنو. این قله حدود ۲۸۰۰ متر از سطح دریا فاصله دارد.

مسیر روستای درازنو

تصویری ازمسیر روستای درازنو

همان‌طور که گفته شد، روستای درازنو در نزدیکی کردکوی استان گلستان است. برای اینکه راهی روستا شوید، باید ابتدا به کردکوی بروید. اما وضعیت جاده درازنو چگونه است؟ جاده‌ای که از کردکوی به درازنو می‌رسد، جنگلی و البته پرپیچ‌وخم است. برای رد‌کردن جاده و مسیر و رسیدن به درازنو باید از پارک جنگلی امام رضا هم عبور کنید. این یعنی مسیر روستای درازنو هم فال است و هم تماشا.

بعد از ۳۰ تا ۴۰ دقیقه رانندگی‌کردن، به جاده‌ای خاکی می‌رسید که شما را به دوراهی می‌برد. برای رسیدن به درازنو باید سمت چپ دوراهی را انتخاب کنید. بعد از اینکه در جاده سمت چپ قرار گرفتید، مستقیم برانید تا بعد از حدود ۱۰ دقیقه به روستا برسید. اگر کنجکاو هستید که بدانید، مسیر سمت راستی دوراهی، شما را به کجا می‌برد، باید بگوییم که جاده سمت راستی سنگلاخ است و بعد از حدود یک‌ونیم ساعت رانندگی به روستای جهان نما می‌رسد.

منطقه حفاظت‌شده جهان نما هم بسیار زیباست و از جاهای دیدنی گلستان به شمار می‌رود. دقیق‌تر این است که این روستا در جنوب شهر گرگان قرار دارد و از درازنو دور نیست. جهان‌نما هم مانند درازنو پُر از صحنه‌های زیبای طبیعی مثل رود، چشمه و دشت‌های سبز است.

جاذبه های گردشگری روستای درازنو

نمایی زیبا از منظره روستای ذرازنو

جاده‌ای که کردکوی را به درازنو متصل می‌کند، بسیار زیباست. به همین خاطر از همان ابتدای سفرتان به روستای درازنو می‌توانید لذت سفری جذاب را تجربه کنید. جاده‌ای که از آن برای رسیدن به درازنو عبور می‌کنید، جنگلی و پرپیچ‌وخم است. در درازنو هم که طبیعتی دیدنی انتظارتان را می‌کشد. این روستا در ارتفاعات قرار گرفته، پس باید انتظار دیدن چه چیزی را در آن داشته باشید؟ بله! اقیانوس ابرها.

البته همیشه و در هر شرایط آب‌وهوایی شاهد دریایی از ابرها نخواهید بود؛ ولی زمانی که ابرها به سمت روستا می‌آیند، اقیانوسی بزرگ از ابرها زیر پایتان خواهد بود که بی‌شباهت به رویا و خواب نیست. در روستای درازنو هم دشت‌های سرسبز و وسیع وجود دارد و هم جنگل‌هایی انبوه. کوه، جنگل، دشت؛ ترکیب رؤیایی از یک این تیم همیشه برنده از شمال ایران را تشکیل می‌دهند.

دشت‌های پهناوری در حوالی درازنو وجود دارد که در فصل‌های بهار و تابستان مانند مخملی سبز زمین‌های روستا را می‌پوشانند. دره‌ها و پرتگاه‌هایی مملو از جنگل‌های دیدنی هم در گوشه‌وکنار این دشت‌ها دیده می‌شوند. از ارتفاعات درازنو امکان دیدن دریای خزر و خلیج گرگان هم وجود دارد. زیبا نیست؟

درازنو سرزمینی مرتعی به حساب می‌آید؛ به همین خاطر هم پُر است از انواع گیاهانی که برخی در دسته گیاهان دارویی قرار می‌گیرند. از جمله گیاهان موجود در درازنو می‌توان به آویشن، گزنه، گل‌ گاوزبان، بابونه، کنگر وحشی و… اشاره کرد. این روستای زیبا در نقاطی بلند از رشته‌کوه البرز قرار دارد و کوه معروف آن یعنی کوه درازنو هم قله‌ای مرتفع به ‌اندازه ۲۸۰۰ متر از سطح دریاست.

جاهای دیدنی روستای درازنو

تصویری از امام زاده هزار منزل روستای درازنو

علاوه بر دیدنی‌هایی که در بخش قبلی گفته شد، درازنو به عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی گلستان دارای جاذبه‌های دیگری هم هست. مثلاً غاری به نام غار یخچال در این روستا هست که در تابستان‌ها هم در آن برف وجود دارد. وجود برف در فصول گرم سال در این غار باعث شده که نامش را یخچال بگذارند.

اگر دوست دارید که راهی این غار شوید، باید به اطراف روستا و زیر قله دکالی بروید. غار یخچال زیر قله دکانی و در مجاورت یک سنگ بزرگ قرار دارد. راه ورودی به این غار باریک است و فقط یک فرد می‌تواند وارد آن شود. به‌عبارت بهتر، عبور و مرور برای یک انسان در این غار مقدور است.

غارهای طبیعی دیگری هم در درازنو وجود دارند؛ دو غار به نام‌های انبار حسن‌خان و گنج‌خانه. دوست‌داران مکان‌های مبارک و مقدس هم می‌توانند در روستای درازنو به امامزاده هزارمنزل سر بزنند. خواهر و برادری به نام‌های رضی و راضیه در این امامزاده دفن شده‌اند.

  • گنبد رادکان

نمایی از گنبد رادکان

میل رادکان کردکوی یا گنبد رادکان هم از دیدنی‌های حوالی درازنو است. این گنبد قدیمی در گذشته‌ها برای راهنمایی مسافران طراحی و ساخته شده بود و بعدها خالق آن یعنی یکی از اسپهبدان آل باوند، ابوجعفر محمدبن وندا بن باوندی در آن دفن شده است. بازدید از این گنبد هم در سفر به گلستان، خالی از لطف نخواهد بود.

  • آبشارها و چشمه های حوالی ده

تصویری از آبشارهای روستای درازنو

در روستای سرسبز درازنو چشمه‌های دیدنی هم وجود دارد. از جمله آن‌ها به چشمه رزوی غربی، چشمه رزوی شرقی، جیکا چشمه، لار چشمه و مرس چشمه می‌توان اشاره کرد. مرس چشمه از آن مکان‌های دیدنی است که مردم روستا و گردشگران دورش جمع می‌شوند و از طبیعت زیبایش استفاده می‌کنند. علاوه بر زیبایی، ویژگی جالب‌توجه دیگر مرس چشمه این است که مردم روستا به پاکی و خاصیت درمانی آن اعتقاد دارند. روستای درازنو سبز و آباد است. این یعنی از نظر وجود منابع آبی در وضعیت خوبی قرار دارد. پس علاوه بر چشمه‌ها باید انتظار چیزهای دیگری مانند آبشار را هم در آن داشته باشیم. آبشارهای درازنو شامل آبشار مغزی، آبشار دوآب و آبشار هفت طبقه هستند.

  • پاراگلایدر و پرواز

نمایی از پاراگلایدر سواری

ارتفاعات درازنو جان می‌دهند برای پروازکردن با پاراگلایدر. حرفه‌ای‌ها و گروه‌های آموزشی برای پرواز و یادگیری به این روستا زیاد سر می‌زنند. پرواز با پاراگلایدر بر فراز شهر کردکوی و جنگل‌های ناب آن، تجربه دل‌انگیزی است. برای پرواز باید به سایت پرواز هزارپیچ کردکوی بروید. مدت پرواز حدود ۱۰ دقیقه است و کسانی که تجربه چندان زیادی در این زمینه ندارند هم می‌توانند پاراگلایدرسواری را تجربه کنند.

بازدید از خانه‌های کاهگلی و اقامت در روستا

نمایی از خانه های روستای درازنو

اقامت در روستای درازنو هم می‌تواند تجربه جذابی باشد. خانه‌های کاهگلی این روستا با آن بالکن‌ها پهن و مُشرِف به طبیعت می‌توانند چند روز از هیاهوی شهری دورتان کنند و پنجره‌ای رو به طبیعت زیبا مقابلتان بگشایند. برای اقامت در این خانه‌ها مشکلی وجود ندارد؛ یعنی ساکنان درازنو خانه‌ها را به مسافران کرایه می‌دهند.

خانه‌های درازنو از مواد و مصالح متنوعی ساخته شده‌اند. در میان آن‌ها، هم خانه‌های کاهگلی با دیوارها چوبی می‌بینید و هم خانه‌های سنگی. در واقع، می‌توان گفت که معماری یکدستی در این روستا وجود ندارد. نکته جالب‌توجه این است که قدمت برخی از خانه‌های چوبی روستا به زمان قاجار می‌رسد؛ البته اواخر دوره قاجار.

برای اجاره‌ کلبه در درازنو کافی است از محلی‌ها اطلاعات بگیرید. آن‌ها شما را راهنمایی می‌کنند تا به محل اقامت مطلوبتان برسید. سوپرمارکت معروفی در این روستا وجود دارد که برای کرایه کلبه می‌توانید به او مراجعه کنید. فقط کلبه‌های روستایی نیستند که می‌توانند در دایره انتخاب‌هایتان قرار بگیرند، در جنگل‌های پارک امام رضا هم سوئیت‌هایی وجود دارد.

اگر اهل گذراندن شب در جنگل باشید، این سوئیت‌ها هم تجربه ناب و جالبی خواهند بود. خود درازنویی‌ها فقط تابستان‌ها و بهار را در این مکان می‌گذرانند. باتوجه به موقعیت جغرافیایی روستا و قرارداشتن در ارتفاعات، زندگی در زمستان‌ها و حتی پاییز در آن دشوار و و تا حدی نشدنی است. به‌طور کلی، حدود ۱۶۰ خانوار ساکن روستای درازنو هستند. در فصول سرد سال هم راهی کردکوی می‌شوند و در محله‌ بالاجاده‌ای‌های کردوکوی زندگی می‌کنند.

خبر بد درباره درازنو

تصویری از خانه های قدیمی روستای درازنو

خراب‌شدن منابع طبیعی در روستای درازنو در دهه‌های اخیر بسیار زیاد بوده است. در بهار و تابستان‌ها بارش‌هایی به‌وقوع پیوسته که خاک این منطقه را دچار فرسایش کرده‌اند. سیلابی که در درازنو به راه می‌افتد به زمین‌های کشاورزی کردکوی هم می‌رسد و آن‌ها را تخریب می‌کند. البته با عملی‌شدن طرح خروج دام از زمین‌های روستا، برنامه‌های احیا و جنگل‌کاری‌هایی هم رخ داده که باعث شده، وضعیت روستا و طبیعت آن کمی بهتر شود.

کمپینگ در طبیعت

نمایی از کمپینگ در طبیعت

اگر دلتان نمی‌خواهد که در خانه‌های روستایی درازنو اقامت کنید یا در پارک امام رضا و سوئیت‌ها و آلاچیق‌هایش بمانید، کمپینگ یا همان چادرزدن در طبیعت هم انتخابی جالب است. در مراتع و چمنزارهای سبز روستای درازنو چادر بزنید و لذت خوابیدن در طبیعت و گذراندن شبی متفاوت را از سر بگذرانید.

البته یادتان نرود که این روستا حتی در اوج تابستان هم خنک است. پس باید وسایل و لباس‌های مناسبی با خودتان همراه داشته باشید. لباس‌های گرم را فراموش نکنید. یادتان باشد، همان‌طور که گفته شد در این روستا، یک سوپرمارکت وجود دارد که در آن کالاها و وسایل مختلفی پیدا می‌شود. از انواع مواد غذایی تا هیزم برای آتش‌ درست‌کردن در این مغازه وجود دارد. برای اقامت در کلبه‌های روستایی هم فروشنده می‌تواند اطلاعات جامعی به شما بدهد و واسطه‌ای برای کرایه کلبه‌ها باشد.

بهترین فصل برای سفرکردن به روستای درازنو

تصویری از روستای درازنو

طبیعت شمال و شهرها و روستاهای مختلفش بی‌نظیر و دیدنی است. فرقی هم نمی‌کند که در بهار سبز به آن‌ها سر می‌زنید یا در تابستان بازیگوش و شاد. پاییز و زمستان هم که حال‌وهوای پررمز و راز خودشان را دارند؛ اما ماجرا از این قرار است که مکانی مانند روستای درازنو در فصل‌های سرد، خالی از سکنه می‌شود و دمای هوا در آن به‌شدت اُفت پیدا می‌کند. بنابراین، سفر در این فصول به رغم تمام زیبایی‌هایی که دارد، به همه توصیه نمی‌شود.

در آخر

تصویری زیبا از روستای درازنو

استان گلستان مانند الماسی در شمال کشور است که هرچقدر هم دیدنی‌هایش را مرور می‌کنیم، باز هم چیزی از نظرمان جا می‌اُفتد. گلستان یکی از بهترین نقاط ایران برای سفر‌کردن است. اگر به‌دنبال تجربه‌های متفاوت در سفرکردن هستید، سَرزدن به روستای درازنو و دیدنی‌های دیگر این منظقه، مانند پارک ملی گلستان را فراموش نکنید.

گشت‌وگذار در هریک از استان‌های ایران، چندین روز طول می‌کشد. چون در بیشتر نقاط این سرزمین بزرگ و دوست‌داشتنی، هم منابع و زیبایی‌های طبیعی دیده می‌شود و هم دیدنی‌های تاریخی. بررسی و بازدید از هریک از این‌ها چندین روز طول می‌کشد و زمان می‌خواهد.

اگر راهی درازنو شدید، با محیط‌زیست مهربان باشید. حیفِ این‌همه زیبایی طبیعی و خدادادی است که با بی‌اعتنایی و بی‌خردی تخریب شود و از آن، حسرت و آهی سرد باقی بماند. جنگل‌، دشت، رود، دریا، کوه و… سرمایه‌های ارزشمندی هستند که همراه با زیبایی، تعادل و توازن جغرافیایی و زیست‌محیطی ایجاد می‌کنند. پس نباید به دست خودمان، آن‌ها را خراب و مخدوش کنیم.

مسیر دسترسی

دقت کرده‌اید که مشهد، قطب‌نمای گردشگری برخی از افراد است؟ یعنی اگر بخواهند موقعیت قرارگیری و جغرافیایی هر شهر و روستایی را بسنجند، با مقایسه موقعیتش نسبت‌به مشهد وارد تحلیل و بررسی می‌شوند. اگر شما هم از این دسته از افراد هستید، باید بدانید که فاصله کردکوی تا مشهد، حدود ۶۰۰ کیلومتر است؛ یعنی چیزی حدود ۷ ساعت زمان می‌برد تا از کردکوی و درازنو خودتان را به مشهد برسانید. بسیاری از کسانی که از نقاط دور به گلستان راهی می‌شوند، ترجیح می‌دهند که به مشهد هم سری بزنند و زیارتی داشته باشند.

هزینه ورودیرایگان
بازدید۲۴ساعته
آدرساستان گلستان، ۴۰کیلومتری کردکوی.

اگر تجربه سفرکردن به روستای درازنو یا شهرها و روستاهای دیگری از گلستان یا شمال ایران را دارید، حتماً از خاطرات و تجربه‌هایتان برای ما و همراهان ره بال آسمان بگویید. روستاهای ییلاقی شمال ایران کم نیستند. در نقاط مختلف این خطه، نقاطی بی‌نظیر برای ییلاق وجود دارد. مثلاً کافی است، کمی آن‌سوتر از گلستان و به مازندران برویم. روستاهای ییلاقی بهشهر را گشته‌اید؟ فیلبند بابل را دیده‌اید؟ اقیانوس ابرها در این روستای ییلاقی تجربه‌ای مشابه با گشت‌وگذار در روستای درازنو در اختیارتان قرار می‌دهد. ایران را باید گشت. دیدنی‌ها بی‌شمار است.

فاصله کردکوی تا مشهد

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.