آبشار آبگرم کلات | جذابیت سفر به کلات مشهد

0

ایران با تنوع رنگارنگ جاذبه‌های طبیعی، انتخاب‌های جذابی پیش روی طبیعت‌گردها قرار می‌دهد و آن‌ها را با زیباترین پدیده‌های چهار فصل زمین رو‌به‌رو می‌کند. در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان قصد داریم که به سراغ یکی از آبشارهای ایران در میان جاهای دیدنی مشهد در حوالی کلات برویم. مقصد ما آبشار آبگرم کلات است. این آبشار در شمال شرق ایران واقع قرار دارد. همسفر ما شوید تا باهم سری به این جاذبه دوست داشتنی بزنیم.

آبشار آبگرم کلات کجاست؟

عکس شهرستان کلات مشهد

آبشار آبگرم کلات از جاهای دیدنی استان خراسان رضوی و مشهد است و در روستایی هم‌نام با خودش واقع شده است. آبشار در جنوب غربی روستا واقع شده است و فاصله آبشار آبگرم تا روستای آبگرم کمتر از 2 کیلومتر است. این روستا که از جاهای دیدنی اطراف مشهد به شمار میرود در شمال شرق مشهد و در فاصله 82کیلومتری از این شهر واقع شده است. روستای آبگرم در جنوب شرق کلات نادری مشهد جا خوش کرده و فاصله آبشار آبگرم تا کلات تقریباً 80 کیلومتر است. این روستا و آبشارش از جاهای دیدنی کلات نیز محسوب می‌شود. روستا و آبشار آبگرم کلات، همچون کلات نادری، در نزدیکی مرز ایران و ترکمنستان واقع شده‌اند. فاصله روستای آبشار آبگرم خراسان از شاندیز در حدود 100 کیلومتر است و در شمال شرقی شاندیز واقع شده است. فاصله این روستا با طرقبه نیز تقریباً 100 کیلومتر است و در شمال شرق طرقبه روی نقشه دیده می‌شود.

آشنایی با آبشار آبگرم کلات

عکس حوضچه‌ آبشار آبگرم کلات

اگر از روستای آبگرم کمی به سمت جنوب غربی حرکت کنید، به آبشار زیبایی می‌رسید که از چشمه‌های آبگرم متعددی تغذیه می‌کند. چشمه‌‌های آبگرم چند کیلومتر بالاتر از آبشار است و آب آبشار آبگرم کلات نیز همچون سرچشمه گرم است؛ اما دمای آن چندان زیاد نیست و حداکثر به 35 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. جاری‌شدن آب گرم از بالای کوه و تشکیل آبشار، می‌تواند تجربه‌ای لذت‌بخش برای مسافران این منطقه باشد. آبشار آبگرم مشهد با حوضچه‌ای که در پایین آن قرار دارد، گزینه‌ای جذاب برای آب‌تنی و لذت از گرمای مطلوب چشمه کلات محسوب می‌شود.

طبیعت و دیدنی‌های مسیر

عکس طبیعت آبشار آبگرم

از جذابیت‌های سفر به آبشار آبگرم مشهد، لذت از زیبایی‌های مسیر این پدیده کوهستانی است. از روستا تا آبشار آبگرم خراسان، باید در مسیری کوهستانی پیش بروید و همسفر زیبایی و هیجان این مسیر شوید. تا قسمتی از مسیر را می‌توانید با اتومبیل پیش بروید. مسیر پیاده‌روی منتهی به آبشار آبگرم مشهد، دشتی سرسبز است و عده‌ای لذت پیاده‌وری در این مسیر را تجربه می‌کنند و عده‌ای هم از طریق دوچرخه‌سواری به سمت مقصد می‌روند.  سرچشمه آبشار آبگرم مشهد، در ادامه مسیر آبشار واقع شده است و در همان دشت سرسبز می‌توانید شاهد آن باشید. انبوهی از درختان انجیر کوهی و همچنین زالزالک کوهی، مسیر منتهی به آبشار آبگرم را به تکه‌ای از بهشت تبدیل کرده‌اند.

در این مسیر می‌توانید جاذبه‌ای تاریخی نیز مشاهده کنید. از بررسی معماری مخروبه‌های باقی مانده از بنای اصلی، به‌نظر می‌رسد که این سازه در گذشته یک کاروانسرای قدیمی بوده و بازمانده از دوران صفوی است. البته عده‌ای از مردم محلی معتقدند که این بنای مخروبه، در گذشته شکارگاه نادرشاه بوده است و به همین دلیل به کاخ خورشید نادرشاه مشهور است؛ اما جزئیات معماری بنای بازمانده کاروانسرا بودن آن را بیشتر قوت می‌بخشد.

بهترین زمان سفر به روستای آبگرم کلات

عکس اردیبهشت ماه آبشار آبگرم کلات

اگر قصد دارید که به روستا و آبشار آبگرم خراسان سفر کنید، بهتر است که در بهار و به‌‎خصوص در ماه اردیبهشت راهی این منطقه شوید. روستا و آبشار آبگرم کلات مثل بیشتر مناطق طبیعی ایران، در اردیبهشت، ظاهری بهشتی پیدا می‌کنند و در این ماه می‌توانید از آب‌وهوایی دلچسب لذت ببرید.

معرفی اقامتگاه در سفر به آبشار آبگرم مشهد

عکس کمپینگ در آبشار آبگرم کلات

بهترین گزینه برای اقامت در روستای آبگرم کلات، کمپینگ و برپایی چادر است و در این روستا اقامتگاهی وجود ندارد.  همچنین راحت‌ترین اقامت در حین این سفر، استفاده از هتل‌ها و اقامتگاه‌های شهر مشهد است.

مسیر دسترسی

اگر از کلات به سمت روستا و آبشار آبگرم خراسان راهی هستید، باید وارد جاده کلات شوید. سپس باید با دیدن تابلوی آبگرم، وارد جاده آبگرم شوید تا در نهایت به روستای آبگرم کلات برسید. از مشهد نیز باید وارد جاده کلات شوید و به سمت شمال شرق برانید و در نهایت مسیرتان را در جاده آبگرم ادامه دهید.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرسخراسان رضوی، ۷۵ کیلومتری کلات، مجاورت روستای آبگرم

امیدواریم که از سفرتان به آبشار آبگرم منطقه کلات و دیگر جاهای دیدنی مشهد لذت ببرید و این سفر را به خاطره‌ای خوش برای خودتان و عزیزانتان تبدیل کنید. برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های طبیعی ایران، مجله گردشگری ره بال آسمان را دنبال کنید.

4.7/5 (3 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.