آبشار کمرد | طبیعتی سرسبز در نزدیکی پایتخت ایران

0

طبیعت‌گردی همان چیزی است که خستگی یک هفته کار و زندگی در شهرهای شلوغی مثل تهران را از تنتان دور می‌کند. طبیعت ایران آنقدر وسیع و متنوع است که فقط کافی است اراده کنید تا در مدت زمان کوتاهی به جایی دنج و آرامش‌بخش برسید. در این مقاله می‌خواهیم شما را با یکی از دیدنی‌ترین آبشارهای ایران به نام آبشار کمرد آشنا کنیم. آبشاری که در نزدیکی پایتخت قرار داشته و مقصدی خوش آب و هوا برای گذراندن آخر هفته‌ای دلپذیر است. اگر مشتاقید که بدانید این آبشار کجاست با ما همراه باشید. 

آبشار کمرد کجاست؟

 آبشار کمرد

کمرد، نام یکی از روستاهای اطراف تهران است. این روستایی سرسبز و دیدنی در بخش جاجرود استان تهران قرار دارد. در انتهای یک دره پوشیده از درختان نارون، چنار و زرشک، آبشاری تماشایی با ارتفاع 20 متر قرار دارد. آبشار کمرد فقط 20 کیلومتر با تهران فاصله داشته و یکی از هوشمندانه‌ترین انتخاب‌ها برای گذراندن تعطیلات آخر هفته خواهد بود. 

معرفی آبشار کمرد

آبشار کمرد جاجرود در قسمت شمالی روستا واقع شده است؛ جایی که با سنگ‌های زیبا و پوشش گیاهی بی‌نظیر مزین شده و آرامشی وصف‌ناشدنی به گردشگران هدیه می‌دهد. این آبشار در فصل‌های بهار و تابستان پرآب بوده؛ اما خشک‌بودن یا نبودن آن در فصل‌های سرد سال به میزان بارش سالیانه منطقه وابسته است. 

جاذبه های آبشار کمرد

جاذبه های آبشار کمرد

اولین جاذبه آبشار کمرد که از همان ابتدا گردشگران را سر ذوق می‌آورد، مسیر فوق‌العاده زیبای آن است؛ مسیری با درختان تنومند که در فضایی گسترده سایه انداخته‌ و چشم‌انداز دل‌انگیزی را خلق کرده‌اند. پیاده‌روی در لابه‌لای این طبیعت باصفا، عیشتان را تکمیل می‌کند. تنوع گیاهی و جانوری کمرد نیز، زیبایی و جذابیت این منطقه را دوچندان کرده است. گیاهانی همچون چای کوهی، والک، سیرچه، گل بنفشه و شقایق و جانورانی نظیر کبک، روباه خاکستری و عقاب، اکوسیستم طبیعی این منطقه را تشکیل می‌دهند. پیشنهاد می‌کنیم حتماً دوربین عکاسی را همراه داشته باشید و از ثبت لحظات هیجان‌انگیز غافل نشوید. 

امکانات رفاهی اطراف آبشار کمرد

در اطراف آبشار و رودخانه روستای کمرد امکانات رفاهی وجود ندارد. نزدیک‌ترین فروشگاه در داخل روستا قرار دارد که برای رسیدن به آن باید حداقل نیم ساعت پیاده‌روی کنید. پس سعی کنید وسایل ضروری را همراه خود داشته باشید. 

جاهای دیدنی نزدیک به آبشار کمرد

اگر گردش در منطقه آبشار کمرد را به اتمام رسانده‌اید و در این سفر به دنبال تجربه‌های بیشتر هستید، بیایید با هم سری به جاهای دیدنی اطراف این آبشار بزنیم. 

  • غار چهل دختر

اولین پیشنهاد ما بازدید از غارهای زیبای این منطقه است. غار چهل دختر مشهورترین باغ در روستای کمرد بوده که در پشت این آبشار قرار دارد. جالب است بدانید که طبق افسانه‌های محلی، در قدیم چهل دختر وارد این غار شده‌‌اند و دیگر هیچوقت بازنگشتند. اگر می‌خواهید از اسرار غار چهل دختر سردربیاورید، ماجراجویی در این غار رازآلود را از دست ندهید. 

  • امامزاده طیب حسین طاهر و امامزاده دو برادران

در ادامه می‌خواهیم کمی معنویت را نیز چاشنی سفر خود کنیم. در ضلع شمالی روستا خانه‌ای قدیمی توجهتان را جلب خواهد کرد. این خانه زمانی متعلق به کدخدای ده بوده و آرامگاه امامزاده طیب حسین طاهر در آن قرار دارد. امامزاده دو برادران نیز یکی دیگر از مکان‌های زیارتی روستای کمرد است. این امامزاده که در کمرکش کوه جنوبی روستا به نام نسوم واقع شده، از تمامی نقاط روستا قابل مشاهده است. چشمه کوچک دو برادران هم دقیقاً در کنار همین امامزاده از دل زمین جوشیده و فضایی دلنشین برای استراحت بازدیدکنندگان فراهم کرده است.

  • قله آراکوه

قله آراکوه از جاهای دیدنی نزدیک به آبشار کمرد

مقصد بعدی که در این سفر قرار است از آن دیدن کنیم، قله آراکوه است؛ جایی برای علاقه‌مندان به کوه‌نوردی و فرصتی استثنایی برای کسب تجربه‌های تازه. این قله همان جایی است که آبشار کمرد از آن سرچشمه می‌گیرد. برای صعود به این قله می‌توانید از سمت راست آبشار به بالا حرکت کنید و سپس با حرکت به سمت شمال ایران منظره‌ای از روستاهای لواسان و سد لتیان را پیش‌ روی خود مشاهده کنید. 

امکان کمپ و شب‌مانی اطراف آبشار کمرد

بهترین زمان بازدید از آبشار کمرد

اگر قصد دارید شب را در منطقه آبشار کمرد سپری کنید، اصلاً نگران نباشید. در اطراف آبشار مناطق زیادی برای کمپ و برپایی چادر وجود دارد. اگر تابه‌حال لذت کمپ در طبیعت را تجربه نکرده‌اید؛ اینجا بهترین فرصت در اختیار شما قرار دارد؛ مکانی امن، آرام و به‌یادماندنی که به‌عنوان یک تجربه بسیار شیرین در کارنامه خاطرات سفرتان ثبت خواهد شد. همچنین اگر تمایل داشته باشید، می‌توانید با هماهنگی متولی‌های امامزاده روستا، شب را در یکی از امامزاده‌ها سپری کنید.

بهترین زمان بازدید از آبشار کمرد

منطقه آبشار کمرد جاجرود به دلیل قرارگیری در دامنه‌های شرقی قله آراکوه، آب و هوای خنک و کوهستانی دارد. ازاین‌رو برای گردش در این منطقه در سرمای شدید فصل‌های پاییز و زمستان، ممکن است با مشکلات زیادی مواجه شوید. توصیه ما به شما طبیعت‌دوستان این است که بازدید از آبشار کمرد را به فصل‌های بهار و تابستان موکول کنید. زمستان‌های استخوان‌سوز کجا و بهار سرسبز کجا. طبیعت بهاری کمرد با دشت‌های سرسبز و دیدنی، آب و هوای مطبوع، گل‌های وحشی رنگارنگ، شب‌های پرستاره و باغ‌های پر از میوه از شما استقبال می‌کند. 

نکات مهم برای بازدید از آبشار کمرد

  • توجه داشته باشید که در اطراف آبشار کمرد هتل یا اقامتگاه وجود ندارد.
  • همراه داشتن تجهیزات کافی مثل کفش مناسب، تنقلات، آب آشامیدنی و لباس اضافی را فراموش نکنید.
  • اگر قصد دارید شب را در منطقه آبشار کمرد سپری کنید، به همراه داشتن چادر و وسایل کمپ‌‌کردن الزامی است. 
  • برای رسیدن به آبشار لازم است از برخی مناطق صعب‌العبور گذر کنید. این مسیر ممکن است برای افراد خردسال، کهنسال و کسانی که مشکلات حرکتی دارند، دشوار باشد. 
  • خوب است وسیله گرمایشی و روشنایی نیز همراه داشته باشید. 

مسیر دسترسی به آبشار کمرد

برای رفتن به آبشار کمرد ابتدا باید از جاده هراز خود را به شهر جاجرود برسانید. حال باید همین مسیر را حدود 2 کیلومتر دیگر ادامه دهید تا با گذر از پل جاجرود و پشت سر گذاشتن پلیس راه، وارد منطقه کمرد شوید. اگر حواستان به تابلوهای کنار جاده باشد، در سمت راست مسیر یک تابلوی آبی رنگ را خواهید دید که با این عبارت از شما استقبال می‌کند: «منطقه کمرد، خوش آمدید».

  • سفر با وسیله شخصی

اگر با وسیله شخصی سفر می‌کنید، بعد از پل عابر پیاده و قبل از رسیدن به پمپ بنزین کمرد، از اولین دوربرگردان دور زده و وارد جاده اصلی روستای کمرد شوید. در ادامه این مسیر کارگاه‌ها و کارخانه‌های زیادی وجود دارد که ممکن است شما را از مسیر اصلی منحرف کند، پس شش دانگ حواستان را جمع کنید تا وارد مسیر اشتباهی نشوید. اگر این دوربرگردان را رد کنید، باید از دوربرگردان بعدی که بعد از پل اتوبان تهران-پردیس قرار دارد دور بزنید. بعد از اینکه دور زدید، از اولین تقاطع به سمت چپ بپیچید تا بعد از 3 کیلومتر به روستای کمرد برسید. برای دسترسی به آبشار کمرد جاجرود باید ادامه مسیر را پیاده طی کنید. با کمتر از یک ساعت قدم‌زدن در کوچه‌های سنگ‌فرش روستا و تماشای طبیعت سرسبز، به آبشار کمرد خواهید رسید. 

  • سفر با وسایل نقلیه بین‌راهی

توجه داشته باشید اگر قرار است با وسایل نقلیه بین‌راهی سفر کنید، قبل از رسیدن به پمپ بنزین و دوربرگردان، یعنی درست در کنار پل عابر، پیاده شوید. با عبور از پل عابر، از طریق هرکدام از خیابان‌های سمت راست می‌توانید وارد خیابان اصلی منتهی به روستای کمرد شوید و در این منطقه خوش آب‌وهوا به سمت آبشار حرکت کنید. 

این بار در ره بال آسمان سراغ طبیعت روستاهای اطراف تهران رفتیم. آبشار کمرد یکی از دیدنی‌ترین آبشارهای ایران بوده که مکانی دنج و آرام برای استراحت و تجدید قواست. به نظر شما استان تهران برای طبیعت‌گردی مناسب است؟ شما کدام‌یک از جاهای دیدنی اطراف تهران را برای گذراندن آخر هفته انتخاب می‌کنید؟

پرسش و پاسخ

این آبشار در بخش جاجرود استان تهران قرار داشته و فقط 20 کیلومتر با تهران فاصله دارد.

برای اینکه بتوانید بیشترین لذت را از این طبیعت زیبا داشته باشید، بهتر است فصل‌های بهار و تابستان را برای گردش در منطقه آبشار کمرد انتخاب کنید.

غار چهل دختر، امامزاده طیب ابن طاهر، امامزاده دو برادران و قله آراکوه.

بله؛ در اطراف آبشار مناطق زیادی برای کمپ و برپایی چادر وجود دارد.

3/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.