سوغات کرمانشاه | لعبتانی شیرین و زیبا و دلبر

16

به کرمانشاه زیبا که سفر کنید، چنان محو آثار تاریخی و طبیعی شهر می‌شوید که دلتان نمی‌خواهد سفرتان به پایان برسد. این شهر از آن دست جاهایی است که آرزو می‌کنید کاش فراغت یا مرخصی بیشتری داشتید و می‌توانستید روزهای دیگری را در آن بگذرانید و لذت ببرید. البته پس از مطالعه راهنمای سفر کرمانشاه متوجه می‌شود که زیبایی‌های کرمانشاه فقط به جاهای دیدنی‌اش ختم نمی‌شود. این شهر صنایع دستی و شیرینی‌های خوشمزه‌ای هم دارد که شهرت و آوازه‌شان به همه شهرهای ایران رسیده است. پیشنهاد عاقلانه‌ای است اگر بخواهیم یک یادگاری از کرمانشاه را با خود ببرید تا هر وقت دلتنگ این شهر شدید، با دیدنش، خاطره‌هایتان زنده شود. اگر هم نمی‌دانید دقیقاً باید چه چیزی بخرید، قبل از خرید بلیط هواپیما کرمانشاه همراه ما شوید. در این نوشته با شما درباره سوغات کرمانشاه صحبت می‌کنیم و می‌گوییم هرکدامشان را از کجا بخرید.

شیرینی های کرمانشاه

اکثر مردم، کرمانشاه را با شیرینی‌های خوشمزه‌اش می‌شناسند. ماندگاری اغلب آن‌ها هم خوب است و طعم منحصربه‌فردی هم دارند. مطمئن باشید هرکدام از شیرینی‌های این شهر را به‌عنوان سوغات برای خود یا دوستانتان ببرید، بازخوردهای خوبی دریافت می‌کنید. هیچ‌کس در ایران نیست که دست رد به سینه شیرینی‌های خوشمزه کرمانشاه بزند. موافقید که لیست سوغات کرمانشاه را با شیرینی‌هایش شروع کنیم؟

  • روغن حیوانی

تعجب نکنید. روغن حیوانی سوغات کرمانشاه هست؛ اما شیرینی آن نیست. اینکه اینجا می‌آوریمش، دلیلش آن است که پای ثابت اغلب شیرینی‌های شهر است.

با آن همه مراتع زیبا و هوای سالم و پاک بعید نیست که دام‌های کرمانشاه خوراک بهتری داشته باشند و شیرشان هم چرب‌تر و مقوی‌تر از سایر شیرها باشد. اگر تجربه خرید شیر یا ماست را داشته باشید، این موضوع را خوب درک می‌کنید که لبنیات کرمانشاه یک چیز دیگر است. کرمانشاهیان عزیز هم از همین ماست و کره‌ها برای تهیه روغن حیوانی معروف خود استفاده می‌کنند. روغن کرمانشاهی که در بین خود اهالی به رون دان معروف است، عطر خاصی دارد و قیمتی خاص‌تر. امیدوارم که شما مثل من به این بوی بهشتی حساسیت نداشته باشید و بتوانید روغن را نیز در سبد سوغات کرمانشاه قرار دهید.

  • نان برنجی

کمتر کسی پیدا می شود که نان برنجی کرمانشاه را نشناسد. این شیرینی گرد و کوچک با طرح‌های دایره‌ای رویش و دانه‌های سیاه خرفه، یک اثر هنری زیبا خلق می‌‌کنند که عطر و بویش، هوش از سر هرکس می‌برد. عطر برنج وقتی با بوی هل و گلاب مخلوط می‌شود، یک ترکیب عالی می‌سازد که شما را چشم‌بسته تا اوج می‌برد. حال کافی است چند قطره زعفران و کمی روغن محلی هم به این شیرینی بیفزایند تا دلبری خاص خلق شود. می‌دانید که عطر روغن کرمانشاهی خاص است و حضورش در این شیرینی، معجونی دلبر می سازد. البته برای حمل این تحفه‌های خوشمزه باید خیلی مراقب باشید. آن‌ها بسیار ترد و ظریف هستند و هر آن ممکن است پودر شوند!

اگر شما هم مثل من به بوی روغن حیوانی حساسیت دارید، از مغازه‌دار بخواهید نمونه بدون روغنش را برایتان بیاورد. آنجا ممکن است به عرض نیم‌ساعت هم پند و نصیحت بشنوید که چرا روغن نمی‌خوری و این‌ها هزار خاصیت دارد و چه و چه. شما جدال نکنید. لبخند بزنید و بگویید شما راست می‌گویید؛ اما من متأسفانه شانس و سعادت چشیدن این روغن اعلا را ندارم و عیب از من است و تمام! غائله را بخوابانید و خریدتان را انجام دهید.

  • کاک

انصافاً این شیرینی اسم قشنگی دارد. ظاهرش هم زیباست. شاید این شیرینی را در لیست سوغات شیراز هم دیده باشید. البته اسم و مزه این دو شیرینی با هم فرق می‌کند. کرمانشاهی‌ها کاک صدایش می‌کنند و شیرازی‌ها شیرینی یوخه. می‌دانید که عشایر شیرازی نانی هم دارند که به نان یوخه معروف است. این نان چیزی شبیه خمیر یوفکا و حتی نازک‌تر از آن است. شیرینی کاک هم حاصل قرار گرفتن چند لایه خمیر بسیار نازک روی همدیگر است. اگر تا امروز کاک را از نزدیک ندیده‌اید، باید برایتان بگوییم که دو رنگ سفید و زعفرانی دارد و به شکل مستطیل‌های کوچک سرو می‌شود. راستی، کاک وزنی ندارد و بسیار سبک است و قیمتش هم مناسب.

نکته: موقع خوردن این شیرینی، حتماً یک بشقاب یا دستمال زیر دستتان بگیرید. این شیرینی بسیار ترد است و البته برای تزیینش هم از قدری پودر قند استفاده می‌کنند. اگر لباس پلوخوری یا تیره به تن دارید، همین پودر قندهای شیرین ممکن است اوقاتتان را تلخ کنند؛ پس علاج واقعه قبل از وقوع کنید و با هر وسیله‌ای که دم دست دارید، مانع از ریختن شیرینی روی لباستان شوبد. به شما قول می‌دهیم که با خرید و خوردن این اعجوبه لذیذ بتوانید روز خوشی برای خودتان بسازید.

  • نان خرمایی

مگر از خرما، ماده غذایی مفیدتر و ارزشمندی می‌توان سراغ گرفت؟ حالا فکرش را بکنید که این دانه شیرین خوشمزه و مقوی، در کنار آرد کامل، تخم مرغ و روغن کرمانشاهی قرار بگیرد. ترکیبش بی‌شک یک بمب انرژی بسیار سالم می‌شود که حتی می‌تواند در کنار یک لیوان شیر، جای شام خوشمزه شما را هم بگیرد.

نکته: اگر خواستید نان خرمایی را به‌عنوان سوغات کرمانشاه به شهرتان ببرید، حواستان به دمای محیط باشد. می‌دانید که هوای گرم، بلای جان خرماست و اگر غفلت کنید، ممکن است حشره‌ها بیایند و شیرینی شما را تصاحب کنند. برای همین حتماً آن را در جای خشک و خنک قرار بدهید. شاید نگهداشتن آن در یخچال باعث شود طعم اصلی خودش را از دست بدهد؛ پس بهتر است در محیط منزل، جایی که باد کولر می‌خورد یا کابینتی که می‌دانید خیلی گرم نیست، نگهش دارید. البته همه این‌ها به این شرط است که همان روزهای اول، کلک نان خرمایی‌ها را نکنده باشید!

  • شیرینی بژی

شیرینی بژی را باید داغ و تازه بخرید، در کنار کره و خامه و عسل صبحانه بگذارید و با چای داغ میل کنید. این شیرینی ظاهر ساده‌ای دارد؛ اما یک خوراکی مقوی است که روزتان را می‌سازد. شاید شبیه این شیرینی را در خراسان هم دیده باشید. ترکیب شیر، آرد کامل سبوس‌دار، روغن حیوانی، زیره و رازیانه، خمیر اصلی این نان را تشکیل می‌دهند. همراه‌بردن این نان به‌عنوان سوغات کرمانشاه شاید چندان جالب نباشد؛ مگر اینکه مقصدتان خیلی با این شهر فاصله نداشته باشد. این شیرینی را باید تازه‌به‌تازه میل کرد و از طعم خاصش لذت برد. برای خریدنش هم هرجایی نروید. به شیرینی‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید تا محصول روز را به شما بفروشند.

  • نان برساق

همه جا پای روغن حیوانی کرمانشاه در میان است! حتی در نان برساق هم می‌شود سراغ روغن کرمانشاهی را گرفت. عجیب نیست که کرمانشاهیان مردمانی قوی و نیرومند هستند. نان برساق یکی دیگر از سوغات کرمانشاه است که هم در ترکیباتش و هم برای سرخ کردنش از روغن حیوانی استفاده می‌شود. اگر لمس یک خوراکی چرب برایتان سخت نیست، در دستانتان بگیردش و از عطر و طعمش حظ ببرید. اینکه دوستان غایبتان را هم در این لذت شریک کنید یا نه، تصمیمش با خودتان است. اگر مقصدتان نزدیک است، این کار را بکنید؛ ولی اگر قرار است ساعت‌ها در جاده رانندگی کنید، ممکن است در مسیرتان طعم نان عوض شود و بعد محبوبیتش پیش آشنایان شما زیرسؤال برود.

  • نان شکری

به نظر می‌رسد که نان شکری پیشینه چندان طولانی نداشته باشد و در همین چند سال اخیر پایش به لیست سوغات کرمانشاه باز شده باشد. این نان هم ترکیبی از آرد و شکر و تخم مرغ است که اگر خوب عمل بیاید، بسیار لذیذ و عالی می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم این شیرینی را در یک عصر خنک از یک شیرینی‌فروشی معروف و پرتردد مثل بازار نان برنجی بخرید و به یکی از پارک های اطراف بروید و با یک چای داغ تازه میلش کنید. لذتش که به جانتان نشست، ما را هم در ره بال آسمان یاد کنید. جای ما خالی!

  • قاووت

قاووت را خیلی‌ها با نام قویت و قوتو هم می‌شناسندش. می‌دانیم که این پودر، خودش به‌تنهایی یک پکیج کامل انرژی‌زا را حریف است. البته نباید توقع داشته باشید که قاووت کرمانشاه، طعم و مزه قاووت کرمان را داشته باشد. حتی در کرمان هم قاووت با طعم‌ها و رنگ‌های مختلف درست می‌شود. ماده ثابت قاووت کرمانشاه پودر دانه‌ای قهوه‌ای و مقوی به نام قرص کمر است. این دانه از اسمش هم پیداست که دردهای عضلانی را درمان می‌کند و  به تقویت قوای جسمی می‌پردازد. این قاووت بسیار خوشمزه است؛ ولی اگر طبع گرم و خشک دارید، در خوردنش احتیاط کنید. خشکی بیش از حد مغز، پرخاشگری، زردی چشم و دانه‌های جوش روی صورت را به همراه دارد. شما که نمی‌خواهید بعد از سفرتان یک‌راست به مطب پزشک زیبایی بروید؟

صنایع دستی کرمانشاه

می‌دانید که شیرینی‌های کرمانشاه از بس خوشمزه هستند، زود خورده می‌شوند. از سویی چون آسیب‌پذیرند، نمی‌توان حجم زیادی از آن را با خود برد. شما هم اگر مثل ما دنبال یکی از سوغات ماندگار کرمانشاه هستید، سراغ صنایع دستی‌اش بروید. مطمئن باشید که حضور این کارهای رنگارنگ و زیبا، یاد و خاطره سفر به غرب ایران را تا سال‌ها گوشه منزلتان زنده نگه می‌دارد.

  • موج بافی

شاید شنیدن نام موج بافی برای شما هم تازگی داشته باشد؛ اما خیلی ذهنتان را دور نبرید. شاید شما هم چادرشب‌های یزدی را دیده باشید. موج بافی یک اثر با همان طرح و نقش است با این تفاوت که با پشم بافته می‌شود. از این پارچه خاص برای تهیه ملحفه روی کرسی، رخت‌خواب‌پیچ، سجاده، رو‌انداز و غیره استفاده می‌شود. موج بافی جان می‌دهد برای افرادی که کمردرد یا پادردهای فصلی دارند. پشم به‌کاررفته در این پارچه کمک می‌کند این افراد یک زمستان متفاوت و دور از دردهای رماتیسم‌گونه را تجربه کنند. اگر در اطرافیانتان چنین کسی را سراغ دارید، با این سوغاتی عالی شگفت‌زده‌اش کنید. راستی شما ترجیح می‌دهید با خرید بلیط قطار کرمانشاه به این شهر سفر کنید یا با خرید بلیط اتوبوس کرمانشاه؟

  • چیغ بافی

من بار اول این کلمه را دیدم، بسیار تعجب کردم. تا اینکه پرس‌وجوهایم نشان داد که چیغ بر وزن جیغ، یکی از هنرهای منحصربه فرد اقوام کرد است که شاید نظیرش را نتوانید در سرتاسر دنیا پیدا کنید. این هنر به دست زنان عشایر کرمانشاه خلق می‌شود و گونه‌ای خاص است برای خودش. در گوگل که جست‌وجو کنید، چیت‌بافی، جیغ بافی و  چیغ بافی را هم می‌بینید که بین کردهای ایلام هم رواج دارد. در یک تعریف ساده می‌شود گفت که این هنر چیزی شبیه بافت حصیر است، با این تفاوت که از پشم گوسفند هم برای ساختنش استفاده می‌شود.

  • قالی

قالی کرمانشاه هم مثل خود شهرش پر از نقش‌و‌نگارهای ظریف و زیباست. هرچند این روزها وضعیت اقتصادی مردم چندان مناسب نیست و نمی‌توان قالی را در زمره سوغات کرمانشاه دانست؛ اما اگر توان مالی خوبی دارید، خرید این قالی‌ها را از خود دریغ نکنید. قالی کرمانشاه با نقش بازوبندی خود، تافته‌ای جدابافته از سایر فرش‌های ایران است. این نقش را فقط می‌توانید در این شهر سراغ بگیرید. یک فرش زمینه سفید با طرح بازوبندی قرمز جان می‌دهد برای نشستن کنار یک مبل فندقی و یک میز چوبی گرد که چند تا کتاب از شاهنامه فردوسی و خسرو و شیرین نظامی رویش باشد.

  • گلیم و جاجیم

می‌دانید گلیم و جاجیم چه تفاوتی با هم دارند؟ البته که بحث شباهت و تفاوت این دو محصول در مقوله سوغات کرمانشاه نمی‌گنجد؛ اما اگر شما هم بدانید برای بافت گلیم از پشم خاص مثل زیرگلوی گوسفند استفاده می‌شود، خریدش برایتان لذت‌بخش‌تر نیست؟ یا اینکه بدانید گلیم سابقه‌ای بیشتر از ۶هزارسال در ایران دارد؟ درنهایت اینکه شاید طرح‌های شبیه‌به‌هم این دو محصول شما را به اشتباه بیندازد؛ اما دقت کنید که جاجیم بافت نازک‌تری دارد و چیزی بین پارچه و گلیم است. از جاجیم برای رخت‌خواب‌پیچی یا رو‌انداز استفاده می‌شود. گلیم بافت ضخیم‌تری دارد و برای زیرانداز استفاده می‌شود. در هر صورت این دو اعجوبه با پیشینه تاریخی محکم، منتظر شما هستند تا گوشه‌ای از منزلتان جا بگیرند.

  • گیوه

همه ما گیوه را می‌شناسیم و می‌دانیم که سالیان سال هم‌پای مردمان شده و در سختی و خوشی همراهی‌شان کرده است. حالا چه شده که هزاران هووی ناجنس دیگر، روی آتش بازار گرم و پررونقش، خاکستر سرد ریخته‌اند، خدا می‌داند و بس. البته که گیوه با اینکه در انزوا نشسته و دیگر در زندگی همه نیست، خودش را از تا نینداخته و مثل پادشاهی که از اسب افتاده نه از اصل، همچنان محکم پشت ویترین می‌نشیند تا مشتری و خواهان و همراه واقعی‌اش را پیدا کند. شما هم اگر اهل ذوق هستید، حتماً گیوه کرمانشاه را در سبد خریدتان بگنجانید.

  • چرم کرمانشاه

ابتدای مقاله را با محصولات دامی شروع کردیم، انتهایش را هم با همین نعمت‌های خوب خدا به پایان می‌بریم. چرم کرمانشاه شاید به‌اندازه چرم تبریز و مشهد شهرت نداشته باشد؛ اما دیرینه قوی دارد. سالیان سال است که مردم این خطه به تولیدات چرمی می‌پردازند. تنوع کارهای چرم در این شهر زیاد است و هر سلیقه‌ای را از خود راضی می‌کند. شما هم اگر به دنیال محصولی ماندگار و باکیفیت به‌عنوان سوغات کرمانشاه هستید، سری به مغازه‌های مخصوص فروش چرم بزنید. مطمئن باشید که دست خالی از مغازه برنمی‌گردید.

بهترین فروشگاه های خرید سوغات کرمانشاه

حالا که از شیرینی‌های خوشمزه کرمانشاه و صنایع دستی منحصربه‌فردش گفتیم، شرط انصاف نیست برای خریدشان تنهایتان بگذاریم. اینجا چند فروشگاه معتبر به شما معرفی می کنیم که هم شیرینی و هم صنایع دستی اصل را با قیمت خوب بخرید و از خریدتان پشیمان نشوید. راستی برخی از این مراکز خرید کرمانشاه، خودشان یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه هم هستند؛ پس هم خرید می‌کنید و هم تفریح.

  • جمعه بازار کرمانشاه: جاده قدیم تهران، شرق کوه بستان، پارک شرقی کرمانشاه.
  • بازار نان برنجی کرمانشاه: خیابان مدرس، بعد از مسجد جامع.
  • بازار قدیمی کرمانشاه یا تاریکه بازار: خیابان شهید نوابی.
  • مرکز خرید الهیه: شهرک الهیه، خیابان کاشانی.

امیدواریم از سیر و سیاحت در دنیای سوغات کرمانشاه لذت برده باشید. شما تاکنون کدام یک از آن‌ها را تجربه کرده‌اید؟ از بین شیرینی‌های کرمانشاه، طعم کدامشان برایتان لذت‌بخش‌تر بوده است؟ اگر روزی به این شهر سفر کنید، ترجیح می‌دهید پولتان را بیشتر صرف خرید کدام سوغاتی کنید؟ نظراتتان را همین جا برای ره بال آسمان بنویسید. خواندن نظرات مختلف، چالش جالبی می‌شود.

نان برنجی، کاک، برساق، نان خرمایی، بژی، نان شکری.

گلیم، جاجیم، فرش، چیغ، گیوه.

جمعه بازار کرمانشاه: جاده قدیم تهران، شرق کوه بستان، پارک شرقی کرمانشاه.
بازار نان برنجی کرمانشاه: خیابان مدرس، بعد از مسجد جامع.
بازار قدیمی کرمانشاه یا تاریکه بازار: خیابان شهید نوابی.
مرکز خرید الهیه: شهرک الهیه، خیابان کاشانی.

16 نظرات
  1. Setayesh می گوید

    نثر روان و خودمانی ،ما را همسفر قلم زیباتون کرد،بسیار لذت بردم

    1. بانو تقیان می گوید

      نظر مثبتتون به من انرژی و انگیزه داد. خیلی ممنونم که حس خوب ایجاد کردین.

  2. Shima می گوید

    خیلی خوب می‌نویسید، کلمات ساده و روان،متن هاتون خیلی دلنشین هستن

    1. بانو تقیان می گوید

      ممنونم شیمای عزیز برای نگاه زیباتون به این نوشته.

  3. فرشته می گوید

    خیلی خوب و مفید بود. ممنون از نوشته زیباتون. کرونا بره تا زودتر به کرمانشاه سفر کنیم و از زیبایی هاش بهره ببریم.

    1. بانو تقیان می گوید

      ممنونم فرشته عزیز. به امید روزهای پر از سفر برای همه‌مون.

  4. مریم می گوید

    ما هم توی شهرمون کاک داریم که فکر کنم از مال کرمانشاهی ها بهتر و خوشمزه تر هم هست. 🙂

    1. بانو تقیان می گوید

      بله مریم عزیز، خیلی شهرها خوراکی مشابه همدیگه دارند که با سلیقه‌های مختلف جور درمیاد. نوش جونتون ؛)

  5. اسما می گوید

    منم مثل شما از روغن حیوانی بدم میاد و برا همینم نمیتونم سوهان قم رو بخورم چون اونم خیلی بوی روغن میده و درکتون میکنم.

    1. بانو تقیان می گوید

      اسماجان
      ممنونم بابت هم‌دردی و درکتون. منم دقیقاً با سوهان قم به همین دلیل مشکل دارم! 🙂

  6. مهدی می گوید

    اصل خوشمزگی شیرینی کرمانشاهی به روغنشه خانووووم
    عجیبا و غریبا که دوس ندارید

    1. بانو تقیان می گوید

      بله مهدی عزیز، متأسفانه این موضوع عجیب و غریب، وجود داره و خدا می‌دونه موقع نوشتن این مقاله چند بار حال من بد شد 🙂

  7. نقل و حلوای قاسمی می گوید

    سلام وقت بخیر ممنون از مطالب مفید و کاملتون.
    برای خرید نقل و حلوای تازه ارومیه به وبسایت ما سر بزنید http://www.nogleghasemi.com

  8. زهرا می گوید

    به جز روغن کرمانشاهی که اصلا طعم و عطرش دوست ندارم،بقیه سوغاتی های کرمانشاه را دوست دارم،بخصوص کاک و نون برنجی و صد البته گیوه های زیبای دست دوزشون را که فکر میکنم خیلی هم گرون باشن.

    1. بانو تقیان می گوید

      البته زهرای عزیز، فکر کنم توی نون برنجی هم روغن باشه ؛)
      ولی درباره گیوه درست حدس زدید. اثر هنری ماندگاریه که به قیمتش می‌ارزه.

  9. سوغات شکرریز می گوید

    سلام و درود خدمت هم وطنان عزیز
    جهت تهیه محصولات شکرریز می توانید به وب سایت ما مراجعه نمایید.
    https://shekarriz.com/nofollow

    معرفی شعبات خرید حضوری محصولات کارخانه حاج بهروز شکرریز در کرمانشاه
    شعبه مدرس: خیابان مدرس، چهارراه اجاق
    شعبه فردوسی: خیابان فردوسی پل چوبی
    شعبه بازار: خیابان مدرس، روبروی سبزه میدان
    شعبه نوبهار: پایین تر از مسکن و شهرسازی
    شعبه فرودگاه: فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.