موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس | آشنایی با دنیای دریانوردی در بوشهر

0

بوشهر از دوست‌داشتنی‌ترین شهر‌های جنوبی ایران است که بیش از ۶۰۰ کیلومتر مرز آبی دارد. بسیاری از افراد در فصل‌های سرد سال، برای فرار از خانه‌نشینی به شهر‌های جنوبی ایران سفر می‌کنند؛ زیرا آب‌و‌هوای این شهرها در این فصول بسیار مطلوب است. شهر بوشهر نیز یکی از همین شهر‌هاست. پیش از این در مطالب دیگر به‌طور کامل راجع‌به اعجاز و زیبایی این بندر سخن گفته و جاذبه‌های گردشگری آن را معرفی کرده‌ایم. در این مطلب قصد داریم به‌طور مفصل در‌خصوص موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس که از جذاب‌ترین موزه های بوشهر است، سخن بگوییم. اگر عاشق موزه‌گردی و کشف دنیا‌های مختلف هستید، در این مطلب همراه ما باشید. در این مطلب به کمک نیروی واژه به موزه دریانوردی خلیج فارس بوشهر سفر می‌کنیم تا با این موزه و دنیای دریانوردی آشنا شویم. 

موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس کجاست؟

عکس موزه دریا و دریانوردی در خلیج فارس

موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس در بندر زیبای بوشهر قرار دارد. به‌طور دقیق‌تر این موزه در محله بهمنی و جاده سبز‌آباد واقع شده است. 

با چند و چون و تاریخچه ساخت موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس بیشتر آشنا شویم

عکس موزه دریا و دریانوردی در خلیج فارس

موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس از جمله جذاب‌ترین موزه‌های واقع در جنوب ایران است. این موزه در عمارت پر‌شکوه و تاریخی سر‌کنسولگری انگلیس قرار دارد. قدمت ساخت این عمارت به دوره حکومت قاجار در ایران باز‌می‌گردد. با‌وجود اینکه اطلاعات دقیق و مستندی در‌خصوص مجریان، طراحان و سازندگان عمارت سر‌کنسولگری انگلیس وجود ندارد، با‌این‌حال به احتمال قریب‌به‌یقین، بانی ساخت این عمارت، دولت انگلیس بوده است. از سوی دیگر شباهت ساختار معماری این بنا با سایر بنا‌های دیگر که در آن دوره در بوشهر ساخته شده‌اند، این احتمال را قوت می‌بخشد که عمارت سر‌کنسولگری انگلیس، توسط معماران بوشهری و به سفارش انگلیسی‌ها بنا شده است. 

عکس سازه های بیرونی عمارت سر کنسولگری انگلیس شهر بوشهر

عمارت سر‌کنسولگری انگلیس شهر بوشهر، در حدود یک قرن در اختیار انگلیسی‌ها بود و پس از آن در سال ۱۳۸۰ به موزه‌ای با محوریت دریانوردی و خلیج فارس، تغییر کاربری داد. فضای وسیع این موزه شامل دو بخش درونی و بیرونی می‌شود. در این دو بخش مجموعه‌آی ارزشمند از سازه‌ها، ابزار‌ها و وسایل مربوط به دریا‌نوردی به نمایش گذاشته شده‌اند. 

معماری موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس چگونه است؟

عکس معماری موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس

عمارت سر‌کنسولگری انگلیس دارای دو ساختمان مجزاست. در ابتدا این دو ساختمان، از یک کنج به هم نزدیک بودند و کنج مقابل آن‌ها دارای فاصله‌ای بود که باعث می‌شد دو ساختمان زاویه ۶۰ درجه تشکیل دهند. بعد‌ها در دوره‌های مختلف، فضاهای کوچک‌تری بین دو ساختمان ساخته شد. این کار باعث شد تا فضای بین دو ساختمان پر شده و شبیه یک عمارت واحد به نظر آید. همچنین این الحاق فضایی در طرفین دیگر دو ساختمان نیز صورت گرفت و باعث گسترده‌شدن کل مجموعه ساختمان‌ها به‌سمت بیرون شد. به‌طور کلی باید بگوییم بنایی که امروزه از عمارت سر‌کنسولگری انگلیس به‌جا‌مانده، با شکل اولیه بنا بسیار متفاوت است. 

عکس معماری موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس

شاید عمارت کنسولگری انگلیس در نگاه اول شبیه به ساختمان‌های اروپایی به‌نظر آید؛ اما اگر به معماری بنای موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس دقت کنید، متوجه خواهید شد که ویژگی‌های معماری آن کاملاً منطبق بر معماری اقلیمی و تاریخی منطقه بوشهر است؛ چرا‌که نمونه‌های شبیه به آن در ساختمان‌های تاریخی بوشهر به چشم می‌خورند. در‌واقع چیزی که عمارت سر‌کنسولگری انگلیس را از سایر بنا‌های تاریخی واقع در شهر بوشهر متمایز می‌کند این است که این عمارت به سبک ساختمان‌های اروپایی و مطابق با معماری بومی با مصالح محلی ساخته شده است. به نظر می‌آید سبک معماری عمارت سر‌کنسولگری انگلیس، تلفیقی از معماری اروپایی و بومی منطقه باشد.  

عکس ایوان ستون دار موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس

اگر بخواهیم وصف دقیق‌تری از بنای موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس ارائه دهیم، باید بگوییم که این بنا با استفاده از مصالح محلی چون سنگ‌های مرجانی، ملات گچ و ساروج ساخته شده است. از زیبایی‌های نمای خارجی این عمارت می‌توان به ایوانی ستون‌دار آن که در جنوب بنا قرار دارد اشاره کرد. این ایوان دارای دو ستون سفید و بزرگ است که با گچ‌بری‌های زیبا، زینت داده شده‌اند. وجود حوضی زیبا در شرق بنا نیز فضای مجموعه زیبا‌تر و با‌صفاتر کرده است. 

در موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس چه می‌بینیم؟

عکس موزه دریا و دریانوردی درخلیج فارس

همان طور که از نام موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس انتظار می‌رود، موضوع اصلی این موزه «دریا‌نوردی»‌ است. در این موزه مجموعه‌ای ارزشمند از ابزار و وسایل مرتبط به دریانوردی جای گرفته‌اند. بازدید از این موزه برای عموم مردم جذاب است؛‌ اما اگر علاقه‌مند به دریا‌نوردی باشید، لذت گشت‌و‌گذار در این موزه برای شما دو‌چندان خواهد بود. به‌طور دقیق‌تر در موزه دريانوردی خلیج فارس می‌توانید از تجهیزات نظامی تاریخی، نقشه‌های قدیمی، تجهیزات پزشکی کشتی‌های نظامی، ماشین‌های تایپ فارسی، لاتین کشتی‌های قدیمی، تابلو گره‌هایی دریایی، ماکت‌هایی از لنج‌های دریایی و… را مشاهده کنید. قرار‌گیری این مجموعه جذاب و تماشایی در کنار هم باعث شده است که این موزه در فهرست بهترین جاهای دیدنی بوشهر قرار گیرد. 

چه زمانی برای بازدید از موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس مناسب‌تر است؟

بازدید از موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس

شهر بوشهر، آب‌و‌هوایی بسیار گرم و آفتابی سوزان دارد؛ از‌این‌رو اگر قصد بازدید از موزه دریا و دریانوردی بوشهر را دارید، بهتر است در روز‌های گرم سراغش نروید؛ چرا‌که بخشی از این مجموعه در محوطه باز قرار دارد و بازدید از آن زیر نور آفتاب داغ، آزار‌دهنده خواهد بود. همچنین انتخاب ساعات مناسب برای بازدید نیز بسیار پر‌اهمیت است. شهر بوشهر معمولاً اول صبح یا نزدیک عصر، آفتاب ملایم‌تر و آب‌و‌هوا مطلوب‌تری دارد.

عکس بازدید از موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس

 پیش از این در مطلب راهنمای سفر بوشهر به‌طور مفصل در‌خصوص آب‌و‌هوای این شهر و زمان مناسب برای سفر به آن سخن گفتیم؛ اما بد نیست در اینجا نیز به‌طور مختصر اشاره کنیم که بهترین زمان سفر به این بندر زیبا، بر‌اساس آب‌و‌هوا، اواخر پاییز و طول فصل زمستان است. 

در اطراف موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس از چه جاهایی می‌توان دیدن کرد؟

آشنایی با جاهای دیدنی که در مقصد سفر، در نزدیکی همدیگر قرار دارند، به شما کمک می‌کند تا از زمان محدود سفر خود به بهترین شکل استفاده کرده و زمان کمتری را برای رفت‌و‌آمد صرف کنید؛ به همین دلیل در ادامه برخی از جاذبه‌های گردشگری شهر بوشهر را که در نزدیکی موزه دریا و دریا‌نوردی خلیج فارس قرار دارند، معرفی کرده‌ایم:‌

  • امامزاده عبدالمهیمن

عکس امامزاده عبدالمهیمن از جاهای دیدنی اطراف موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس

آدرس: ایران، استان بوشهر، ۱۲کیلومتری جنوب شهر بوشهر، کوی امامزاده عبدالمهیمن
فاصله موزه‌ دریانوردی خلیج فارس تا امامزاده عبدالمهیمن: ۱.۵ کیلومتر 
  • عمارت ملک

عکس عمارت ملک از جاهای دیدنی اطراف موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس

آدرس: ایران، استان بوشهر، بوشهر، محله بهمنی، خیابان ماهینی، کوچه ملک
فاصله موزه‌ دریانوردی خلیج فارس تا عمارت ملک بوشهر: ۳.۴ کیلومتر
  • عمارت طاهری

عکس عمارت طاهری از جاهای دیدنی اطراف موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس

آدرس: ایران، استان بوشهر، بوشهر، اداره کل میراث فرهنگی
فاصله موزه‌ دریانوردی خلیج فارس تا عمارت طاهری: ۱۵ کیلومتر
  • عمارت کوتی

عکس عمارت کوتی از جاهای دیدنی اطراف موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس

آدرس: ایران، استان بوشهر، بافت قدیمی جنوب و جنوب غربی بوشهر، محله کوتی
فاصله موزه‌ دریانوردی خلیج فارس تا عمارت کوتی: ۱۴.۸ کیلومتر

موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس از کجا خوش‌مسیرتر است؟

همان طور که گفتیم موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس در جاده سبز‌آباد بوشهر واقع شده است. مسیر دسترسی به این موزه از مبدأ‌های مختلف، متفاوت است؛ از‌این‌رو در این بخش آدرس موزه دریانوردی خلیج فارس را روی نقشه گوگل ارائه کرده‌ایم. با کمک این لوکیشن می‌توانید خوش‌مسیر‌ترین راه را برای دسترسی به این موزه بیابید. 

هزینه و ساعات بازدید از موزه به چه صورت است؟ 

آدرسایران، استان بوشهر، بوشهر، محله بهمنی، جاده سبز‌آباد
ساعات بازدیدهر‌روز هفته به‌جز جمعه‌ها و تعطیلات رسمی، از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۲:۰۰ و ۱۵:۰۰ تا ۱۷:۰۰ 
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۱ تا ۲ ساعت
هزینه ورود به محوطه ۵ هزار تومان (در سال ۱۴۰۰)
هزینه بازدید از فضای داخلی موزه۵ هزار تومان (در سال ۱۴۰۰)

در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان، سوار بر مرکب قلم، به‌سوی جنوب ایران و خلیج همیشه فارس سفر کرده و مهمان مردمان خونگرم بندر زیبای بوشهر شدیم. در این سفر مجازی از خاص‌ترین و جذاب‌ترین موزه این بندر، یعنی موزه دریا و دریا‌نوردی خلیج فارس بازدید کرده و در‌خصوص ویژگی‌های آن سخن گفتیم. همچنین از بنای تاریخی و پر‌شکوه این موزه غافل نبودیم و تاریخچه و معماری آن را همراه یکدیگر بررسی کردیم. در‌نهایت نیز اطلاعات بازدید و راهنمای دسترسی به این جاذبه را در اختیارتان قرار دادیم. اکنون نوبت شماست؛ اگر اطلاعات مفیدی در‌خصوص موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس در اختیار دارید، ما و مخاطبانمان را نیز از اطلاعات ارزشمند خود بی‌بهره نگذارید.

موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس در بندر زیبای بوشهر قرار دارد. به‌طور دقیق‌تر این موزه در محله بهمنی و جاده سبز‌آباد واقع شده است.

بازدید از موزه دریانوردی خلیج فارس هر‌روز هفته به‌جز جمعه‌ها و تعطیلات رسمی، از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۲:۰۰ و ۱۵:۰۰ تا ۱۷:۰۰ امکان‌پذیر است.

قدمت ساخت بنای موزه به دوره حکومت قاجار در ایران باز‌می‌گردد.

هزینه ورود به محوطه موزه در سال ۱۴۰۰، ۵هزار تومان هزینه بازدید از فضای داخلی موزه نیز ۵ هزار تومان است.

در موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس می‌توانید از تجهیزات نظامی تاریخی، نقشه‌های قدیمی، تجهیزات پزشکی کشتی‌های نظامی، ماشین‌های تایپ فارسی، لاتین کشتی‌های قدیمی، تابلو گره‌هایی دریایی، ماکت‌هایی از لنج‌های دریایی و… را مشاهده کنید.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.