آبشار کیوان لیشتر | برکه های پلکانی کهگیلویه و بویر احمد

3

کاش می‌شد در درس جغرافیا، کنار یادگرفتن معنی فلات و جلگه و دشت به ایرانی‌ها، ایران را نشان داد؛ مثلاً دستشان را بگیریم و ببریم به جاهای دیدنی ایران. نگاهشان را با زمین آشنا کنیم، با رود و جنگل و دریا. حتی اگر نشد، دستشان را بگیریم و مثل حالا آن‌ها را با خودمان به یک سفر مجازی ببریم. امروز می‌خواهیم همین‌ کار را کنیم. بیایید تا باهم به آبشار کیوان گچساران برویم، جایی که ردیف آبشارهایش به شما لذت جهانگردی می‌دهد.

لیشتر کجاست؟ | دهستانی در کهگیلویه

تصویری از آبشار کیوان لیشتر گچساران

دهستان لیشتر در گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد (از استان‌های جنوب غرب ایران) است؛ البته دهی هم به همین نام در همان حوالی هست. در ویکی‌پدیا نام روستا را اسلام آباد هم نوشته‌اند؛ اما لیشتر معروف‌تر و شناخته‌شده‌تر است. ما با همان دهستانش کار داریم. در گوگل‌مپ هم لیشتر را که جست‌وجو کنید، پیدایش می‌کنید. کمی بیشتر راهنمایی‌تان می‌کنم، جاده‌اش در موازات جاده بهبهان به گچساران است.

آبشار کیوان لیشتر | یک آبشار بکر پلکانی

تصویری از آبشار کیوان لیشتر

ویدیویی جذاب از آبشار کیوان

آبشار کیوان لیشتر یک آبشار پلکانی در محل تلاقی دو دره است. محلی‌ها این دو دره را به نام‌های دره تنگ درک و دره سور یا دره شور می‌شناسند. این آبشار پلکانی ۷ پله دارد. پله‌های آبشار کیوان طبیعی است و شبیه استخرهایی است که جان می‌دهد برای آب‌تنی. اینجا می‌توانی یک دل سیر شنا کنی؛ البته باید شنایت هم کمی خوب باشد. بالاخره شنا میان صخره‌ها و در نزدیکی آبشار خطرهای خودش را دارد.

تصویری از آبشار کیوان گچساران

در یک طرف این منظره تماشایی، آبشارهای مرتفع‌تر و پوشش گیاهی است. در طرف دیگر هم برکه‌هایی وجود دارد که محلی‌ها به آن‌ها برمه می‌گویند. اگر در فصل بارندگی برای دیدن این آبشار رفته‌اید، شنا در برکه‌ها برایتان امن‌تر است. تجربه بازدید از آبشار کیوان فقط به شنا و چند عکس یادگاری محدود نمی‌شود. اینجا فرصت یک دره‌نوردی نه‌چندان حرفه‌ای را هم دارید.

تصویری از آبشار کیوان گچساران

جاهای دیدنی نزدیک آبشار کیوان گچساران | گشت‌وگذاری در لیشتر

جاهای دیدنی کهگیلویه و بویراحمد کم نیست؛ اما استان‌گردی بماند برای بعد. بهتر است امروز به گشتن در جاهای دیدنی گچساران بسنده کنیم و وقتمان را برای معرفی دیدنی‌های این شهر بگذاریم.

  • دشت لیشتر

دشت لیشتر دشتی سرسبز و ۶۵۰۰هکتاری است در نزدیکی آبشار کیوان. از آب‌تنی که خسته شدید، بساط پیک‌نیک در این دشت را مهیا کنید. چای زغالی و چند عکس سلفی هم که نمک هر سفری است.

  • سد کوثر

سد کوثر یا تنگ دوک روی رودخانه خیر آباد احداث شده است. دریاچه زیبای این سد مخزنی یکی از جاذبه‌های گردشگری منطقه است.

  • چهارطاقی خیر آباد

چهارطاقی خیر آباد متعلق به دوره ساسانی از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی ۵۰کیلومتری گچساران است. این بنا با معماری کاملاً ایرانی در روستای ده ناصر است.

  • منطقه حفاظت شده کوه خامین

منطقه حفاظت شده کوه خامین در ۳۰کیلومتری شهرستان دوگنبدان گچساران است. در این منطقه، گیاهان و درخت‌هایی مثل بلوط، زالزالک، انجیر وحشی، کیکم، ارژن و کلخنگ دیده می‌شود. منطقه حفاظت شده خامین حیواناتی مثل بز، خرگوش، پاژن، کبک، قوچ، شاهین، میش و جغد دارد؛ البته حیوانات خطرناکی مثل پلنگ، خوک وحشی، گرگ و سمور وحشی هم در این منطقه هست؛ پس مراقب باشید.

  • روستای مارین

روستای مارین در ۳۶کیلومتری گچساران است. این روستای تاریخی در دره‌ای قرار دارد که از شمال و جنوب ‌غربی بین دو کوه ولی گنج و کوه کاردی است.

  • هفت چشمه لیشتر

تصویری از هفت آبشار یاسوج

در ایران هفت‌‌چشمه زیاد داریم؛ اما برای یافتن روستایش که به آبشار کیوان نزدیک است، باید در کهگیلویه و بویراحمد سراغش را بگیریم. کمی دقیق‌ترش می‌شود جایی در ۳۵کیلومتری شهر لنده؛ البته شما را فقط برای دیدن یک روستا تا اینجا نکشانده‌ایم، هفت‌چشمه یک چشمه هم هست. اگر به آبشار کیوان سری زدید، دیدن این یکی را از دست ندهید؛ خیلی از هم دور نیستند.

مسیر دسترسی به لیشتر | سوار و پیاده تا آبشار

در جاده بهبهان به گچساران، خروجی‌ای هست که انتهایش به جاده لیشتر می‌رسد. آبشار کیوان در فاصله ۲۵کیلومتری غرب گچساران، جنوب دشت لیشتر و در نزدیکی پاسگاه عبداللهی است. حدود سه‌چهارم مسیر را می‌شود با ماشین رفت؛ اما برای ادامه مسیر باید روی پاهایتان حساب کنید. بعد از روستای هفت چشمه، حدود ۴ کیلومتر جاده خاکی است و پیاده‌روی در پیش داریم. باقی ‌آدرس را هم بسپارید به گوگل‌مپ؛ مطمئن است.

اگر خوش‌شانس باشید و مسیرتان در اواسط پاییز تا اواخر بهار به آبشار کیوان بیفتد، با رودی فصلی هم‌مسیر می‌شوید. این رود از به‌هم‌رسیدن آب کوه‌های دیل، آب گرمو و چهار بیشه در همان نزدیکی پاسگاه عبداللهی جان می‌گیرد.

هزینه ورودیرایگان
بهترین زمان سفرفصل بهار و تابستان
آدرساستان کهگیلویه و بویراحمد، گچساران، لیشتر محمداباد

چند دقیقه‌ای را کنار هم در آبشار کیوان گچساران گذراندیم؛ اما دیدن این آبشار از آبشارهای ایران در دل طبیعت چیزی حدود ۳ تا ۴ ساعت طول می‌کشد. اگر دلتان خواست، تجربه سفرتان را با ما در میان بگذارید یا می‌توانید ساختن این تجربه را به ره بال آسمان بسپارید. سفر دورهمی‌اش می‌چسبد.

در ۲۵کیلومتری غرب گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد.

دشت لیشتر، سد کوثر، چهارطاقی خیر آباد، منطقه حفاظت شده کوه خامین، روستای مارین، هفت چشمه لیشتر.

شنا، دره‌نوردی آماتور، عکاسی، پیک‌نیک.

5/5 (2 نظر)
3 نظرات
  1. رها می گوید

    یعنی حس می‌کنم عکاسی ساده توی این آبشار حق مطلب رو ادا نمی‌کنه، دلم می‌خواد با هلی‌شات از اینجا فیلمبرداری کنم. من در عجبم با این همه زیبایی چطور ممکنه که ما یه شبکه اختصاصی برای طبیعت‌گردی در ایران نداشته باشیم؟
    گمونم فصل پاییز و زمستون اینجا دیدنی‌تر هم می‌شه؛ گرچه قطعاً فصل‌های گرم هم قشنگی‌های خودش رو داره. من که جداً دلم می‌خواد کنار یکی از این برمه‌ها بشینم و پاهام رو بذارم توی آب تا همه استرس این روزای زندگی رو با خودش بشوره ببره. اینکه هیچ تصوری هم از آبتنی ندارم، اصلاً هم به خاطر این نیست که شنا بلند نیستم:)))

    1. بانو تقیان می گوید

      چه متن پر از احساسی. من سکوت می‌کنم و دوباره می‌خونمش…

    2. رضا خان می گوید

      با سلام
      واقعا به نکته خوبی اشاره کردین.
      جای شبکه طبیعت بین این همه شبکه خالیه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.