برج خلعت پوشان تبریز |‌ از ارزشمند‌ترین برج‌های تاریخی تبریز

0

شهر تبریز به لطف داشتن مردمانی مهربان و مهمان‌نواز، طبیعتی بی‌نظیر، تاریخ و فرهنگی غنی و آثار تاریخی ارزشمند و جاذبه‌های توریستی منحصر‌به‌فرد و جذاب، جزو محبوب‌ترین قطب‌های گردشگری ایران شمرده می‌شود. تا‌کنون بار‌ها و بار‌ها راجع‌به این شهر و جاذبه‌های گردشگری پر‌آوازه آن سخن گفته‌ایم. در این مطلب نیز قصد داریم یکی دیگر از جاذبه‌های مهم تبریز را معرفی کنیم. برج خلعت پوشان تبریز از جمله جاهای دیدنی و آثار تاریخی شهر تبریز است که تاریخچه‌ جذاب و معماری منحصر‌به‌فرد آن هر گردشگری را شیفته خود می‌کند؛ از‌این‌رو اگر خیال سفر به تبریز را در سر دارید و بازدید آثار تاریخی برایتان جذاب است، در این مطلب همراه باشید تا با برج تاریخی خلعت‌پوشان تبریز آشنا شوید. 

برج خلعت پوشان تبریز کجاست؟

بنای تاریخی خلعت پوشان از مهم‌ترین جاهای دیدنی استان آذربایجان شرقی است. این برج در نزدیکی شهر تبریز، واقع در منطقه کرکج قرار دارد. به‌طور دقیق‌تر این برج تاریخی در سمت چپ جاده‌ تبریز-باسمنج، درون دره‌ای خرم و سر‌سبز در جوار رودخانه پر‌آب چایی جای خوش کرده است. 

معرفی و تاریخچه برج خلعت پوشان تبریز | از ارزشمند‌ترین آثار تاریخی ایران‌زمین 

معرفی و تاریخچه برج خلعت پوشان تبریز

برج خلعت پوشان را می‌توان به‌عنوان یکی از ارزشمند‌ترین و مهم‌ترین آثار تاریخی تبریز معرفی کرد. قدمت ساخت این برج به دوره صفویه باز‌می‌گردد. در دوره صفویه و قاجاریه، این برج محل اهدای انعام و خلعت پادشاهی به حاکمان آذربایجان بود؛ به همین سبب آن را با نام «خلعت‌پوشان» می‌شناسند. در آن زمان اغلب تجمعات بزرگان و مراسمات مهم شهری و کشوری در این برج پر‌شکوه برگزار می‌شد. گفتنی است که آخرین مراسم پر‌شکوه خلعت‌پوشی که در برج خلعت‌پوشان برگزار شد، به سال ۱۳۳۰ هجری شمسی باز‌می‌گردد. از آن پس این برج مهم و تاریخی، کاربری اصلی خود را از دست و اکنون نیز به جاذبه‌ای گردشگری در شهر تبریز تبدیل شده است که گردشگران بسیاری را به‌سوی خود می‌کشاند. 

معماری برج خلعت پوشان تبریز | بنایی پر‌شکوه و منحصر‌به‌فرد 

معماری برج خلعت پوشان تبریز

برج خلعت‌پوشان تبریز شبیه منشوری عظیم و مرتفع است و ۳ طبقه دارد. این بنا ۱۶ وجه دارد و قاعده آن یک ۱۶‌ضلعی متوازی‌الاضلاع با قطر ۹.۵ متر است. سقف طبقه اول و طبقه دوم این بنا گنبدی‌شکل بوده و طبقه سوم سقف ندارد. جابه‌جایی بین طبقات برج خلعت‌پوشان از طریق راه‌پله‌ای مدور امکان‌پذیر بوده و بالا رفتن از این راه‌پله منحصر‌به‌فرد، تجربه‌ای جذاب و پر‌هیجان را برای گردشگران رقم می‌زند. در‌ها و پنجره‌های ارسی‌شکل این بنای پر‌شکوه، از دیگر بخش‌های جالب‌توجه و زیبا آن شمرده می‌شوند. همچنین آجر‌کاری‌های ساده و زیبای بنای تاریخی خلعت پوشان، شکوه و زیبایی خاصی به آن بخشیده‌ است. 

اطلاعات بازدید از برج خلعت پوشان تبریز | هر‌آنچه لازم است بدانید 

آدرسایران، استان آذربایجان شرقی، تبریز، ۵ کیلومتری مرکز شهر، جنوب محله کرکج، در جوار رودخانه چایی
هزینه بازدیدرایگان
شرایط بازدیددر حال حاضر بنای برج خلعت پوشان در اختیار دانشگاه کشاورزی تبریز بوده و بازدید از آن، تنها با کسب مجوز از سوی این دانشگاه، امکان‌پذیر است. 
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۲ تا ۳ ساعت

جاهای دیدنی نزدیک به برج خلعت پوشان | بهره‌مندی از زیبایی‌های بی‌پایان تبریز

برج تاریخی خلعت پوشان در نزدیکی شهر زیبای تبریز، شهرستان باسمنج و روستاهای گردشگری متعددی قرار گرفته و به همین سبب جاذبه‌های گردشگری بسیاری در نزدیکی آن جای خوش کرده‌اند که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست؛ از‌این‌رو در ادامه چند‌تا از مهم‌ترین جاهای دیدنی تبریز را که در نزدیکی این برج تاریخی قرار دارند، معرفی کرده‌ایم. 

  • پارک مسافر

در شهر زیبا و دوست‌داشتنی تبریز، چندین پارک مسافر، برای اسکان گردشگران وجود دارد که یکی از آن‌ها در نزدیکی برج تاریخی خلعت پوشان جای خوش کرده است. این پارک با محیطی و آرام و امکانات رفاهی و تفریحی مناسب، مکانی امن برای چادر زدن و اسکان مسافران در تبریز، شمرده می‌شود. 

آدرس: ایران، استان آذربایجان شرقی، تبریز، بلوار ملکى تبریزى، پارک مسافر
فاصله پارک مسافر با برج خلعت پوشان: ۷.۱ کیلومتر (حدود ۹ دقیقه با خودرو)
  • پارک شمیم پایداری

پارک شمیم پایداری از جمله پارک‌های دنج و دلباز شهر زیبای تبریز است. سر‌تاسر‌ این پارک درختکاری شده و محیطی عالی برای گذراندن عصری آرام شمرده می‌شود. از جمله امکانات این پارک می‌توان به آلاچیق، جاده سلامت، سالن ورزشی، سرویس بهداشتی و چمن مصنوعی اشاره کرد. 

آدرس: ایران، استان آذربایجان شرقی، تبریز، بزرگراه بسیج، بلوار ملکی تبریزی، پارک شمیم پایداری
فاصله پارک شمیم پایداری با برج خلعت پوشان تبریز: ۲.۴ کیلومتر (حدود ۵ دقیقه با خودرو)
  • پارک موزه دفاع مقدس تبریز

پارک موزه دفاع مقدس تبریز را می‌توان به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری و موزه های تبریز معرفی کرد. این موزه در فضایی به وسعت ۴ هزار و ۶۰۰ متر‌مربع با هدف حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تأسیس شده است. 

آدرس: ایران، استان آذربایجان شرقی، تبریز، بزرگراه بسیج، خیابان استاد معین، خیابان صبا شرقی، موزه دفاع مقدس تبریز
فاصله پارک موزه دفاع مقدس با برج خلعت پوشان: ۲.۶ کیلومتر (حدود ۶ دقیقه با خودرو)
  • پارک ائل گلی

پارک ائل گلی از روح‌نواز‌ترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر تبریز شمرده می‌شود. درون این پارک دریاچه‌ای بزرگ و زیبا با همین نام قرار دارد که فضای پارک را بی‌نهایت دلنشین‌تر کرده است. 

آدرس: ایران، استان آذربایجان شرقی، تبریز، آزادراه کنارگذر جنوبی تبریز، ایستگاه مترو ائل گلی، پارک ائل گلی
فاصله پارک ائل گلی با برج: ۴.۶ کیلومتر (حدود ۹ دقیقه با خودرو)
  • مجتمع تجاری و تفریحی لاله پارک

اگر عاشق خرید کردن هستید، بی‌شک مجتمع تجاری و تفریحی لاله پارک مقصدی جذاب برای شماست. اینجا یکی از مراکز خرید تبریز است که علاوه‌بر وجود صد‌ها واحد تجاری، امکانات رفاهی و تفریحی جذابی هم دارد. از جمله این امکانات می‌توان به رستوران‌ها، فست‌فود‌ها، کافی شاپ‌ها ، سینمای پنج‌بعدی ، فضای بازی کودکان و… اشاره کرد. 

آدرس: ایران، استان آذربایجان شرقی، تبریز، میدان شهید فهمیده، مرکز خرید لاله پارک
فا
صله مجتمع تجاری و تفریحی لاله پارک تا برج تبریز: ۹.۹ کیلومتر (حدود ۱۴ دقیقه با خودرو)

بهترین زمان بازدید از برج خلعت پوشان تبریز | بهره‌مندی از آب‌و‌هوایی دلپذیر 

بهترین زمان بازدید از برج خلعت پوشان تبریز

همان طور که گفتیم، برج خلعت پوشان تبریز در منطقه‌ای سر‌سبز و خوش‌منظر جای گرفته است؛ از‌این‌رو اگر می‌خواهید از این طبیعت بی‌نظیر در آب‌و‌هوایی دلپذیر بهره‌مند شوید، فصل‌های بهار و تابستان را برای بازدید از این جاذبه تاریخی ارزشمند، در تقسیم خود علامت بزنید. به‌علاوه از آنجایی که شهر تبریز در منطقه‌ای سرد و کوهستانی قرار دارد، بهترین زمان برای سفر به این شهر و گشت‌و‌گذار فصل بهار و اوایل تابستان است. 

مسیر دسترسی به برج خلعت پوشان تبریز‌ |‌ راحت‌تر از تصور شما 

دسترسی به این بنای تاریخی تبریز بسیاری راحت است. به این منظور فقط کافی است که وارد جاده تبریز-باسمنج شوید. سپس  خود را به سمت چپ جاده و منطقه کرکج برسانید. با ورود به این منطقه برج تاریخی و مرتفع خلعت‌پوشان در مقابل چشمان شما ظاهر می‌شود. 

در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان، به کمک نیروی واژگان به‌سوی شمال غرب ایران سفر کردیم تا با بنایی تاریخی و ارزشمند در نزدیکی شهر دوست‌داشتنی تبریز آشنا شویم. مقصود ما در این سفر مجازی جذاب، برج خلعت پوشان تبریز بود. اکنون نوبت شماست. اگر تا‌کنون تجربه سفر به تبریز و بازدید از این جاذبه تاریخی ارزشمند را داشته‌اید، نظر، تجربیات و اطلاعات جالب و ارزشمند خود را با ما و مخاطبان ما به اشتراک بگذارید تا ما نیز از آن‌ها بهره‌مند شویم.

برج خلعت پوشان در نزدیکی شهر تبریز، واقع در منطقه کرکج جای خوش کرده است. به‌طور دقیق‌تر این برج تاریخی در سمت چپ جاده‌ تبریز-باسمنج، درون دره‌ای خرم و سر‌سبز در جوار رودخانه پر‌آب چایی قرار دارد.

برج خلعت پوشان تبریز در منطقه‌ای سر‌سبز و خوش‌منظر جای گرفته است؛ از‌این‌رو اگر می‌خواهید از این طبیعت بی‌نظیر در آب‌و‌هوایی دلپذیر بهره‌مند شوید، فصل‌های بهار و تابستان را برای بازدید از این جاذبه تاریخی ارزشمند، در تقسیم خود علامت بزنید.

از مهم‌ترین جاهای دیدنی استان آذربایجان شرقی که در نزدیکی برج خلعت پوشان تبریز قرار دارند، می‌توان به پارک مسافر، پارک شمیم پایداری، موزه دفاع مقدس، پارک ائل گلی، نمایشگاه بین المللی تبریز و مرکز خرید لاله پارک اشاره کرد.

در حال حاضر بنای برج خلعت پوشان در اختیار دانشگاه کشاورزی تبریز بوده و بازدید از آن، تنها با کسب مجوز از سوی این دانشگاه، امکان‌پذیر است.

قدمت ساخت این برج به دوره صفویه باز‌می‌گردد. در دوره صفویه و قاجاریه، این برج محل اهدای انعام و خلعت پادشاهی به حاکمان آذربایجان بود.

دسترسی به برج خلعت پوشان تبریز بسیاری راحت است. به این منظور تنها کافی است که وارد جاده تبریز-باسمنج شوید. سپس خود را به سمت چپ جاده و منطقه کرکج برسانید. با ورود به این منطقه برج تاریخی و مرتفع خلعت‌پوشان در مقابل چشمان شما ظاهر می‌شود.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.