دشت میشان | دشتی لطیف همجوار الوند مهربان

0

زمانی که می‌خواهیم به کسی بگوییم به من تکیه کن می‌گوییم مثل کوه پشت سرت هستم. می‌توان نمود واقعی این استعاره را در دشت میشان همدان دید؛ دشتی سرسبز که کوهی بلند از آن محافظت می‌کند. در تمام عکس‌ها می‌توانید صلابت کوه ایستاده پشت دشت را ببینید. هر ساله با آغاز گرما، گل‌های کوچک رنگارنگ از دل برف سر بیرون می‌آورند و هنر خالقشان را به رخ بیننده می‌کشند. در این دشت تا چشم کار می‌کند رنگ است و رنگارنگی است و چشم‌نوازی. بازدید از دشت دریچه جدیدی در زندگی شما ایجاد می‌کند. دریچه‌ای که با آن می‌توان به خداوند رنگ‌ها رسید. با معرفی دشت همدانی همراه ما باشید.

دشت میشان کجاست؟

عکس دشت میشان همدان

غرب ایران به داشتن طبیعت بکر معروف است. کمتر کسی وجود دارد که شیفته این طبیعت نشود. اگر چنین فردی وجود داشته باشد، به این معنی است که باید چشم‌هایش را بشوید و جور دیگر ببیند. در پایین پای الوند دشتی وسیع قرار دارد؛ دشتی به وسعت دل مهربان مردم همدان. این دشت گل‌هایی چند روزه دارد، چشمه‌ای چند فصله دارد و درختانی چند ساله. الوند مانند مادری مهربان به این دشت توجه می‌کند. او به گیاهان آب می‌دهد. تششعات خورشید را تا روی گل‌ها می‌آورد. می‌داند کدام فرزندش به آفتاب حساس است و روی آن سایه می‌اندازد. دل مهربان الوند و مسؤلیت‌پذیری مردم همدان باعث شده تا دشت میشان همدان به یکی از دست‌نخورده‌ترین دشت‌ های ایران تبدیل شود.

معرفی دشت میشان

دشت میشان بسیار باطراوت است. اگر صبح زود به برای گردش به دشت بروید، بوی خوش خاک عقل از سرتان می‌برد. رطوبت هوا نفسی تازه به ریه‌هایتان می‌دهد. می‌توانید به‌راحتی قطرات کوچک شبنم گلبرگ گل‌ها را ببینید و حظ کنید. در بهار دشت پر از گل‌های وحشی ریزه و رنگارنگ است. عمر این گل‌ها با گرم‌شدن هوا به پایان می‌رسد. بر خلاف عمر کوتاه این گل‌های وحشی، درختانی در این دشت وجود دارد که قدمت طولانی مدت دارد. این درختان چندین دهه است که میهمان شب‌ و روز این دشت هستند. در گذشته عشایران برای ییلاق این دشت را انتخاب می‌کردند. در کنار بوی طبیعت می‌توانید از صدای آن هم لذت ببرید. صدای آب روان در دشت در کنار صدای پرندگان سرخوش که آواز شادی سر می‌دهند. صدا از این دلنوازتر؟

جاذبه های گردشگری دشت میشان

دشت میشان همدان چندین قسمت دارد. هر قسمت مخاطبان خود را دارد. برای رسیدن به دشت میشان باید پیاده‌روی نسبتاً طولانی داشته باشید. این پیاده‌روی ممکن است برای بعضی افراد سخت باشد؛ پس قبل از شروع مسیر، از انتخابتان مطمئن شوید. مسیر رسیدن به میدان از میان دو دره به نام‌های زیبا و خرم‌‌آباد عبور می‌کند. این دو دره پر از باغ‌های میوه است. این درختان منظره بی‌نظیری برای هر فصل فراهم می‌کنند. بعد از اتمام پیاده‌روی نوبت به کوهنوردی می‌رسد.

عکس جاذبه های گردشگری دشت میشان

در میانه راه با یکی از ارزشمندترین آثار ایران و استان همدان آشنا می‌شوید. کتیبه گنجنامه در مسیر شما قرار دارد. در واقع شما از مسیری عبور می‌کنید که روزی شاهان ایران زمین از آن عبور می‌کردند. کتیبه گنجنامه متعلق به دوران هخامنشیان است. کتیبه در عصر داریوش و خشایار هخامنشی نوشته شده است. در کنار این کتیبه کهن، آبشاری به ارتفاع 12 متر وجود دارد که یکی از جاهای دیدنی اطراف همدان است. می‌توانید به دیواره آبشار تکیه بزنید و مناظر را با حضور موسیقی آب در پس‌زمینه، مشاهده کنید.

امکانات رفاهی دشت میشان

عکس امکانات رفاهی دشت میشان همدان

دشت میشان تله کابین دارد؛ تله کابینی که شما را از میان ابرهای الوند رد می‌کند. افرادی که پیاده‌روی و کوهنودری را دوست ندارند، می‌توانند از تله کابین استفاده کنند. در نزدیکی دشت میشان، دهکده گردشگری گنجنامه قرار دارد. این دهکده و دشت از هم جدا نیستند. قسمتی برای لذت روح است و قسمتی برای آسایش جسم. در این مجموعه فرهنگی رستوران، اقامتگاه، تله کابین، تله سیژ، پل معلق و چندین امکانات رفاهی دیگر وجود دارد. این امکانات سفر به همدان را برای شما دلچسب‌تر می‌کند. تصور کنید، در کنار طبیعتی به این طراوت و لطافت، وسایلی هیجان‌انگیز وجود دارد. عجب پارادوکس زیبایی دارد، آرامش و هیجان.

بهترین زمان بازدید از دشت میشان

کوه الوند برای کوهنوردان نماد باارزشی است. به همین علت کوهنوردان چه در سرما و یخبندان زمستان و چه در گرما تابستان این قله را فتح می‌کنند؛ اما افرادی که فقط قصد بازدید از دشت میشان همدان را دارند، بهتر است در فصل بهار و تابستان به این دشت سفر کنند؛ یعنی از فروردین تا مرداد. در بهار برف و شکوفه با هم در دشت به چشم می‌خورد. در اوایل تابستان که برف‌ها آب می‌شود، بهترین زمان برای بازدید آبشار گنج نامه و چشیدن نوبرانه‌های همدان است. انتخاب با شماست. شکوفه را انتخاب می‌کنید یا میوه را؟ قبل از اینکه هوای خیلی سرد شود هم می‌توانید به دشت بروید؛ یعنی از اوایل مهر تا اواسط آبان. در این زمان هم دشت خلوت است و هم هوا مطبوع است.

وسایل ضروری برای بازدید از دشت میشان

عکس وسایل ضروری برای بازدید از دشت میشان

قبل از رفتن به دشت باید خودتان را بشناسید. می‌خواهید تا بالای کوه بروید؟ ورزشکارید؟ تجربه کوهنوردی دارید؟ سنتان چقدر است؟ دشت میشان چند هکتار وسعت دارد. بعضی قسمت‌ها برای بازی کودکان خوب است. بعضی قسمت‌ها برای پیاده‌روی مناسب است. کوه هم که مناسب کوهنودری است؛ پس با توجه به هدفتان کوله‌پشتی خود را ببندید. کفش مخصوص برای پیاده‌روی یا کوهنوردی، لوازم مناسب برای بالارفتن از کوه، لباس مناسب و لباس اضافه برای اینکه تنی به آب بزنید. زمان سفرتان اگر زمستان است، حتماً لباس گرم بردارید. هوای همدان در زمستان خیلی سرد می‌شود، دیگر خودتان هوای بالای کوه را حدس بزنید.

جاهای دیدنی نزدیک به دشت میشان

  • دهکده تفریحی توریستی گنجنامه

عکس دهکده تفریحی توریستی گنجنامه از جاهای دیدنی دشت میشان همدان

دهکده گنج نامه همان طور که در بالا گفتیم، پر از سرگرمی و جذابیت است. در این دهکده، عجایب مختلفی را می‌توانید تجربه کنید؛ تجربه عبور از پل معلق، تجربه پرواز روی کابل، بازی پیست اسکی و ورزش تعادل هوایی. تجربیاتی که با زندگی روزمره ما فاصله دارند؛ اما شیرین هستند.

  • آرامگاه باباطاهر

نمایی از آرامگاه بابا طاهر

آرامگاه بابا طاهر فاصله زیادی تا دشت میشان دارد. طبیعت ذوق آدم را افزایش می‌دهد. ذوق هنری، ذوق خواندن و شاید ذوق شعر سراییدن؛ پس چه بهتر که این ذوق را در کنار فردی تخلیه کنیم که دستی بر قلم داشته است. باباطاهر شاعری است که شعرهایش شکلی ساده‌ دارند؛ اما با کمی دقت در معنایش غرق می‌شوید. شعرهایی که از دل بر می‌آیند و بر جان می‌نشینند. آرامگاه این شاعر پر از رنگ‌های آرامش‌بخش است درست مانند شعرهایش.

  • دریاچه و سد اکباتان

دریاچه سد اکباتان

دریاچه و سد اکباتان نزدیک به دشت هستند. این دریاچه بسیار زیباست، به شکلی که هر ساله مردم بومی و غیربومی برای بازدید از آن دل به جاده می‌زنند. مردم می‌آیند تا برکت آب و بوی خوش آن را از نزدیک احساس کنند. در این دریاچه امکانات رفاهی و گردشگری مناسبی فراهم شده است تا گردشگران خوش باشند؛ اگر گذرتان به دریاچه اکباتان افتاد، حتماً اسکی روی آب را امتحان کنید. اسکی روی آب تفریحی است که ارزش چند مرتبه امتحان را دارد.

شب‌مانی در دشت میشان

برای اقامت در دشت هم می‌توانید کمپ بزنید، هم می‌توانید از اقامتگاه‌های گنج نامه استفاده کنید. البته کمپ‌زدن در طبیعت هنگامی که مسافران زیاد هستند، ممنوع است. چشم‌انداز اقامتگاه‌های گنج نامه بیشتر از دشت میشان همدان زیبا نباشد، کمتر هم نیست. اگر هتل رزور کرده‌اید و باید شب بازگردید، می‌توانید تا پاسی از شب مهمان دشت باشید و برای خواب به شهر بروید.

مسیر دسترسی به دشت میشان

مسیر رسیدن به دشت کمی پیچ‌وخم دارد. برای رسیدن به دشت به شهر همدان بروید. از میدان امام، وارد مهدیه شوید. مسیرتان را به سمت دانشگاه بوعلی سینا همدان ادامه دهید. از چهارراه دانشگاه عبور کنید و به سمت میدان قائم بروید. بعد از رسیدن به میدان قائم به سمت راست برانید. در ادامه به یک دو راهی می‌رسید. یک راه به سمت عباس آباد و دیگری به سمت گنج نامه می‌رود. زمانی که به دو راهی رسیدید، راه منتهی به گنج نامه را انتخاب کنید. در سمت راست مسیر، ورودی مسیر کوهپیمایی را خواهید دید. به دشت میشان همدان خوش آمدید.

این هم از معرفی یکی از زیباترین مناظر ایران کهن. همدان شهری است که از گذشته در برابر هر ناملایمتی دوام آورده است. این شهر جاهای دیدنی بسیاری دارد؛ پس برای بازدید از این شهر زمان مناسبی قرار دهید. زمانی که بتوانید تمام داستان‌های شهر مردم حکمت‌دان را بشنوید. امیدواریم که از سیر در دشت میشان لذت برده باشید. در قسمت نظرات می‌توانید از ما بپرسید یا به ما نکاتی را گوشزد کنید. ما از خواندن خاطراتتان لذت می‌بریم. ممنون که تا اینجا همراه ره بال آسمان بودید.

میدان امام، میدان قائم، خیابان گنج نامه.

آبشار، کوه الوند، کتیبه گنج نامه، چندین دره و چشمه سار.

آرامگاه باباطاهر، دهکده گنج نامه و دریاچه اکباتان.

دهکده گردشگری گنج نامه تمامی امکانات رفاهی و تفریحی را دارد.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.