سد کرج یا سد امیرکبیر کجاست و چه تفریحاتی دارد؟

0

گذشتن از جاده پرپیچ‌وخم چالوس و تماشای دامنه کوه‌های البرز سفری به‌یادماندنی را برایتان می‌سازد. کافی است به این مناظر شگفت‌انگیز، تصویر سدی بزرگ را اضافه کنید تا زیبایی‌اش را به اوج برساند. گذرتان که به جاده چالوس بیفتد، بی‌تردید سد کرج یا همان سد امیرکبیر را در مسیر راهتان می‌بینید. اگر عجله ندارید، کنار این سد توقفی کنید. هم فال است و هم تماشا!

سد کرج کجاست؟

سد کرج

سد کرج را در استان البرز و در کیلومتر 25 جاده چالوس ساخته‌اند. به همین خاطر این سد زیبا از بهترین مکان‌هایی است که می‌توانید در مسیر تهران_شمال از آن دیدن کنید.

معرفی سد امیرکبیر

سد امیرکبیر

سد کرج از مهم‌ترین دریاچه های اطراف تهران است که آن را روی رودخانه کرج ساخته‌اند. در پشت این سد، آب مصرفی لازم برای استان‌های البرز و تهران را ذخیره می‌کنند. سد کرج را به اسم سد امیرکبیر هم می‌شناسند. سد کرج، اولین سد در ایران است که علاوه بر ذخیره‌سازی آب و تولید برق، کاربردهای دیگری هم دارد. امروزه این سد شگفت‌انگیز یکی از دریاچه های ایران است و کاربردهای گردشگری و تفریحی، آن را جذاب‌تر کرده است.

مساحت حوضه آبریز سد به 764 کیلومترمربع می‌رسد. متوسط جریان آب در سد کرج سالانه به‌اندازه 472 میلیون مترمکعب است. دیوارهای قوسی سد را از جنس بتن ساخته‌اند. طول تاج سد 390 متر و بلندای سد از پی، 180 متر است. در این سد شش دریچه برای تخلیه آب وجود دارد.

تاریخچه سد کرج

تاریخچه دریاچه سد کرج

در گذشته سیلاب‌های بهاره به بسیاری از روستاهای اطراف رودخانه کرج آسیب می‌زد. به همین خاطر تصمیم گرفتند سدی را برای جلوگیری از این سیلاب‌ها بسازند. در سال 1336 ساخت این سد را شروع کردند. مراحل ساخت حدود ۴ سال طول کشید و در سال 1340 به پایان رسید. گروهی از مهندس‌های فرانسوی ساخت و طراحی این سد را بر عهده گرفته بودند؛ البته در آن زمان یکی از شرکت‌های آمریکایی‌طرح سدی بتنی را به ایران پیشنهاد داد. در این طرح، دیوار‌های سد 10 متر بیشتر از طرح فرانسوی‌ها بود؛ اما ساخت همچین دیواری، حدود 100 میلیون هزینه نیاز داشت. به همین خاطر طرح مهندس‌های فرانسوی را قبول کردند. آن‌ها توانستند سد کرج را با دیوارهای بتنی نازک‌تر نسبت به طرح آمریکایی بسازند. همچین بلندای دیوارها را نسبت به طرح اولیه، ۴ متر افزایش دادند.

جاذبه های گردشگری سد کرج

جاذبه های گردشگری سد کرج

دریاچه سد امیرکبیر در قلب کوه‌های البرز جا گرفته است. زیبایی این دریاچه توجه همه مسافرها را به خودش جلب می‌کند. حتی مسافرهای سواره، تلاش می‌کنند تا این قاب تماشایی را از پشت پنجره ماشین ببینند. این سد از جاهای دیدنی اطراف کرج است. خیلی از گردشگرها از پایتخت و کرج برای تفریح به کنار این سد می‌روند و روزشان را سپری می‌کنند.

  • ماهیگیری در دریاچه سد امیرکبیر

ماهیگیری در دریاچه سد امیرکبیر

اگر به ماهیگیری علاقه دارید، می‌توانید شانستان را کنار این سد محک بزنید؛ البته یادتان نرود که طعمه‌های لازم برای به‌دام‌انداختن ماهی‌ها را فراموش نکنید. خمیر، دل مرغ، زنبور و ملخ طعمه‌های خوبی هستند؛ البته کنار سد هم طعمه‌هایی را می‌فروشند. در دریاچه سد امیرکبیر ماهی‌هایی مثل قزل‌آلای رنگین‌کمان و قزل‌آلای خال قرمز را پرورش می‌دهند. خوب است بدانید زمانی که آب دریاچه پایین‌تر برود، ماهیگیری برایتان راحت‌تر می‌شود. جای مناسبی را انتخاب کنید و قلابتان را در آب بیندازید. اگر چوب‌پنبه قلابتان در عمق کمی از دریاچه باشد، شانس بیشتری برای گرفتن ماهی‌ها دارید.

  • طبیعت‌گردی اطراف سد کرج

طبیعت‌گردی اطراف سد کرج

نمی‌شود تا کنار این سد رفت و از طبیعت کم‌نظیرش دیدن نکرد. به لطف بارش‌های برف و باران، پوشش گیاهی چشمگیری دامنه‌کوه‌های اطراف را پوشانده‌اند. در بخشی از کوه علفزارها قد کشیده‌اند و درخت‌ها ریشه در خاک دارند. این منطقه مکان مناسبی برای زندگی حیوانات است. با شروع پاییز، دست‌های پرمهر طبیعت طیفی از رنگ‌های گرم را به درخت‌ها می‌پاشد. بازی رنگ‌ها در این فصل، سد امیرکبیر را تماشایی‌تر می‌کند.

  • پیک‌نیک‌کردن کنار سد کرج

پیک‌نیک‌کردن کنار سد کرج

تفریح کنار سد کرج، برنامه‌ای هیجان‌انگیز برای روزهای آخر هفته می‌شود. این سد یکی از دریاچه های ایران است که فاصله کمی تا پایتخت دارد. اگر ساکن البرز و تهران هستید، پیک‌نیک‌کردن کنار این دریاچه را امتحان کنید. تپه‌های نزدیک به سد، محل مناسبی برای برپایی چادر و انداختن زیرانداز هستند. در سایه‌بان درخت‌ها بنشینید و از چشم‌انداز دریاچه و کوه‌ها لذت ببرید.

  • عکاسی از سد

عکاسی از سد

زمانی که نور خورشید به آب روی سد بتابد، درخشش قطره‌های آب تصویری رؤیایی از دریاچه را نشانتان می‌دهد. کنار دیگر تفریح‌ها، عکاسی از طبیعت شما را سرگرم می‌کند. با شروع بهار، فرشی از گل‌های زرد و شقایق‌های وحشی روی دامنه کوه‌ها پهن می‌شود. پرنده‌های شناور روی آب، ماهیگیرها و طبیعت دل‌انگیز دریاچه، سوژه‌های نابی برای عکاسی است؛ البته برای ثبت عکس‌های برجسته باید کمی صبور باشید و تا غروب خورشید صبر کنید. پرتوهای نوازشگر خورشید، قابی جادویی را در پرسپکتیو رشته‌کوه‌ها تشکیل می‌دهد.

امکانات رفاهی سد امیرکبیر

دریاچه سد کرج

برای حفاظت از سد، امکانات رفاهی زیادی کنارش فراهم نکرده‌اند. برای اقامت در این منطقه می‌توانید به روستاهای اطراف بروید. در مسیر جاده چالوس هم باغ رستوران‌ها و غذاخوری‌های مختلف از مسافرها میزبانی می‌کنند.

بهترین زمان بازدید از سد

بهترین زمان بازدید از سد کرج

آب‌وهوای اطراف سد امیرکبیر، در روزهای بهار و تابستان خنک و معتدل است؛ پس می‌توانید کمی از گرمای نفس‌گیر تابستان دور بشوید و هوای مطبوعی را کنار این سد حس کنید. در بهار برف‌ها در حال آب‌شدن هستند و زیبایی این مسیر دوچندان می‌شود. اطراف سد کرج را رشته کوه‌های البرز احاطه کرده‌اند؛ پس با شروع پاییز و زمستان باید انتظار برف‌های سنگین را در این منطقه داشته باشید. دمای این منطقه در زمستان از دمای استان تهران و استان البرز کمتر می‌شود؛ اما اگر با سرما مشکلی ندارید، سکوت و آرامش دریاچه سد امیرکبیر در این زمان از سال وصف‌ناپذیر است.

جاهای دیدنی اطراف دریاچه سد امیرکبیر

  • روستاهای اطراف سد کرج

جاهای دیدنی اطراف دریاچه سد امیرکبیر

روستاهای نزدیک به سد، از بهترین مقاصدی است که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. متأسفانه بعد از ساخت این سد، سه روستا به زیر آب رفت. «واریان» یکی از همین روستاهاست که در حال حاضر بخشی از آن کنار سد پیداست. تعدادی از روستاها هم خالی از سکنه هستند. اسم تعدادی از دیگر روستاها را برایتان می‌گذارم.

جاهای دیدنی اطراف دریاچه سد امیرکبیر

  • خوزنکلا؛
  • کوشک بالا؛
  • قله منار؛
  • مورود؛
  • پل خواب؛
  • ارنگه بزرگ.
  • جاده چالوس

جاده چالوس

جاده چالوس از زیباترین جاده های ایران در شمال ایران است که در هر فصل از سال مناظر ویژه‌ای دارد. در هر تعطیلات سیل عظیمی از مسافرها، از این مسیر خودشان را به شهرهای شمالی می‌رسانند. در این جاده از بین صخره‌ها و تونل‌ها می‌گذرید و با رودخانه‌های پرخروش هم‌مسیر می‌شوید. حتی اگر زمان کافی برای سفر ندارید، برنامه‌ای یک‌روزه برای پیک‌نیک کنار رودخانه‌های جاده چالوس بچینید.

  • آبشار هفت چشمه از جاهای دیدنی اطراف سد کرج

آبشار هفت چشمه از جاهای دیدنی اطراف سد کرج

در فاصله نزدیکی از سد و در روستای ارنگه، می‌توانید به آبشار هفت چشمه سری بزنید. این آبشار یکی از جاهای دیدی کرج است که به رودخانه هفت چشمه می‌ریزد. این رود در ادامه با رودخانه کرج یکی می‌شود. برای دسترسی به این آبشار باید تا روستا ارنگه بروید و بخشی از مسیر را پیاده‌روی کنید.

بایدها و نبایدهای بازدید از سد کرج

بایدها و نبایدهای بازدید از سد کرج

در گذشته قایق‌سواری و جت اسکی از دیگر تفریح‌های دریاچه کرج بود؛ اما در حال حاضر این امکان برای گردشگرها وجود ندارد. فراموش نکنید که شنا در این دریاچه ممنوع است. حواستان به کودکان هم باشد. اقامت شبانه کنار این دریاچه، تجربه‌ای هیجان‌انگیز می‌شود. باید برای کمپ‌های شبانه محل مناسبی را انتخاب کنید.

اطلاعات بازدید از سد کرج

آدرساستان البرز، کیلومتر 25 جاده چالوس.
هزینه بازدیدهزینه بازدید از سد کرج رایگان است.
ساعت بازدیدبازدید از سد امیرکبیر محدودیت زمانی ندارد.

مسیر دسترسی

اگر مبدأ حرکتتان تهران باشد، باید از اتوبان شهید لشکری یا همان جاده مخصوص به‌سمت کرج بروید. می‌توانید از اتوبان همت (خرازی) خودتان را به اتوبان تهران_کرج برسانید. اتوبان تهران_شمال هم، مسیر دیگری است که به جاده چالوس منتهی می‌شود. بعد از واردشدن به این جاده، مسیر را ادامه دهید تا به کیلومتر 25 جاده چالوس برسید. سد کرج را در این بخش از مسیر و قبل از روستای پل خواب پیدا می‌کنید. فاصله این سد از تهران حدود کیلومتر 60 است. اگر از شمال به‌سمت تهران می‌روید، بعد از پشت‌سرگذاشتن 120 کیلومتر از مسیر، سد امیرکبیر را می‌بینید.

سد کرج از جاذبه‌های دیدنی شمال ایران است. امیدواریم در این سفر مجازی با ره بال آسمان برای بازدید از این سد، مشتاق شده باشید. اگر در گذشته از سد امیرکبیر دیدن کرده‌اید، خاطره‌هایتان خواندنی است. در کامنت‌ها برایمان بنویسید. از خواندنشان لذت می‌بریم.

استان البرز، کیلومتر 25 جاده چالوس.

بهار و تابستان بهترین زمان برای گشت‌وگذار در این سد است.

بازدید از این سد رایگان است.

برای اقامت باید به روستاهای اطراف بروید. باغ رستوران‌های زیادی در جاده چالوس با فاصله کمی از این سد از شما میزبانی می‌کنند.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.