راهنمای سفر روستای برگ جهان | زمردی در دل کوه

2

لواسان یکی از خوش‌آب‌وهواترین مناطق در تمام ایران به حساب می‌آید. البته اکثر گردشگران این منطقه را فقط به خانه‌های ییلاقی، رستوران‌ها و شاید ویلاهای لوکس می‌شناسند. این در حالی است که برخی از روستاهای لواسان، زیبایی منحصر‌به‌فردی دارند که مثال آن را در جای دیگر نمی‌توان یافت. امروز با ما همراه باشید تا سری به یکی از زیباترین روستاهای لواسان، یعنی روستای برگ جهان بزنیم. این روستا یکی از زیباترین روستاها و جاهای دیدنی اطراف تهران محسوب می‌شود.

فهرست مطالب

روستای برگ جهان کجاست؟

روستای برگ جهان از توابع دهستان لواسان کوچک و بخش لواسانات شهرستان شمیرانات استان تهران محسوب می‌شود. این روستا در بخش شمال‌شرقی دهستان لواسان کوچک و در دامنه‌های جنوبی رشته‌کوه البرز قرار دارد. برگ جهان در فاصله 11کیلومتری افجه و 13کیلومتری لواسان جا خوش کرده است. این روستا در نزدیکی شهر تهران قرار دارد و برای سفری نیم‌روزی جان می‌دهد.

طبیعت روستای برگ جهان

زمانی که از دوردست به این روستای زیبا نگاهی مختصر بیندازیم، احساس می‌کنیم که زمردی سبز در بین کوهستان مخفی شده و کوه‌های اطراف به‌خوبی از آن محافظت می‌کنند تا کاملاً مخفی باقی بماند. از نظر طبیعت و پوشش گیاهی باید بدانید از مرکز روستای برگ جهان تا مناطقی که به کوهستان منتهی می‌شوند، دارای پوشش گیاهی بسیار متنوع و انبوهی هستند. از زمانی که وارد کوه می‌شویم، فقط برهوت انتظار ما را می‌کشد. البته بسیاری از افراد، کوه‌نوردی در مناطق کوهستانی این منطقه را به حضور در طبیعت ترجیح می‌دهند. در بافت روستایی، شاهد درختان سرمادوستی همانند گردو، صنوبر، کاج، بیدمجنون و همچنین تبریزی هستیم. در مناطق کوهستانی، فقط درختچه‌های کوچک یا بوته‌های بسیار کم‌پشت به چشم می‌خورند.

در منطقه مسکونی روستای برگ جهان به‌ندرت خبری از حیوانات است. البته هرچه به مناطق کوهستانی نزدیک‌ می‌شویم، می‌توانیم شاهد حیوانات مختلفی باشیم. در بخش‌های بکر کوهستانی، انواع حیوانات از جمله گرگ، روباه، میش، قوچ، گراز و تشی زندگی می‌کنند. همچنین انواع پرندگان کوچک و پرندگان شکاری همانند شاهین و عقاب نیز در مناطق کوهستانی حضور دارند.

بهترین زمان سفر به روستای برگ جهان

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

روستای برگ جهان لواسان جزو مناطق کوهستانی و ییلاقی به حساب می‌آید. گفتنی است این روستا در مقایسه با سایر مناطق لواسان از ارتفاع بیشتری برخوردار است. در طول زمستان حتی مشتریان رستوران‌های لواسان نیز به‌خاطر سرمای هوا کاهش پیدا می‌کنند. پس تصور کنید در طول زمستان، انتظار چه سرمای سخت و شدیدی را باید از این منطقه داشته باشید. در حقیقت هوای روستای برگ جهان و سایر مناطق شمیرانات، از ابتدای پاییز سرد می‌شود. سردی هوا را تا اواخر آبان نیز می‌توان تحمل کرد؛ اما از اوایل آذر هوا به‌شدت سرد خواهد شد. سرمای هوا به‌حدی می‌رسد که زمین یخ می‌بنند و لحافی سفید روی تمام درختان کشیده می‌شود.

عکس بهترین زمان سفر به روستای برگ جهان

از اوایل بهار، زمستان مشغول روبوسی و خداحافظی از این منطقه می‌شود. چمدان خود را نیمه‌کاره می‌بندد و قرارمدار سال دیگر همین موقع را با روستای برگ جهان می‌گذارد! طبیعت این روستا حتی تا اوایل اردیبهشت نیز باور نمی‌کند که از شر ننه سرما راحت شده است. به این ترتیب تازه از اوایل اردیبهشت هوا به‌تدریج گرم می‌شود و شکوفه‌های شقایق سرخ سر از خاک بیرون می‌آورند. هوا همین طور با شیب ملایم تا چله تابستان گرم می‌شود. در چله تابستان خورشید تمام زور خود را می‌زند و میدان را برای پاییز خالی می‌کند.

در نتیجه بسیاری از افراد بر این باور هستند که اردیبهشت‌ماه، بهترین زمان سفر به برگ جهان محسوب می‌شود؛ اما این کمی بی‌انصافی در حق تابستان است. در تابستان هوای این روستا بسیار مطلوب خواهد بود. در نتیجه می‌توان از گرمای شدید هوای پایتخت به این روستا پناهنده شد. در پاییز نیز اگر بتوانید سرمای هوا را تحمل کنید، کوچه‌باغ‌های این روستا به زیباترین دالان عشاق تبدیل می‌شوند.

جاهای دیدنی روستای برگ جهان

  • غار خمیره

غار خمیره لواسان نام یکی از جاهای دیدنی برگ جهان است. این غار در بخش شمال‌غربی روستا قرار دارد. قطر بخش ورودی این غار 2 متر است و حدود 30متر طول دارد. در این غار چند مسیر فرعی مختلف به چشم می‌خورد که عمق چندانی ندارند. جالب است بدانید در گذشته، همانند زندان‌خانه لار، از این غار نیز به‌عنوان زندان استفاده می‌کردند. این غار به‌صورت کامل نقشه‌برداری شده است و بازدید از آن برای غارنوردان هیچ خطری در بر نخواهد داشت.

  • آبشار برگ جهان

آبشار برگ جهان در بخش شمال‌شرقی روستا قرار دارد. این آبشار یکی از زیباترین جاهای دیدنی برگ جهان به شمار می‌آید و همه‌ساله گردشگران بسیاری را جذب خود می‌کند. آبشار برگ جهان در مسیر صعود به قله‌های زیبای سرسیاه غار یا همان سیاه چال قرار دارد. به همین خاطر می‌توان گفت که این آبشار، آبشاری آشنا در بین ورزش‌کاران و طبیعت‌دوست‌ها به حساب می‌آید. ارتفاع این آبشار از سطح دریا به حدود ۲هزار و ۲۰۰ متر می‌رسد. پس در طول زمستان یخ‌بندان‌های شدیدی در این منطقه رخ می‌دهد. برای دسترسی به این آبشار باید حدود یک ساعت و نیم پیاده‌روی سخت در طبیعت را به جان بخرید. البته مسیر دسترسی به‌حدی زیبا و دوست‌داشتنی است که متوجه طول مسیر نخواهید شد.

تاریخچه روستای برگ جهان

عکس تاریخچه روستای برگ جهان

درباره تاریخچه روستای برگ جهان اطلاعات خاصی در دست نیست. برخی افراد تصور می‌کنند که قدمت این روستا حداقل به 500 سال پیش بازمی‌گردد. البته این مسئله کاملاً در حد ادعای مردم محلی است و تاکنون هیچ اثر تاریخی در این روستا این موضوع را تصدیق نکرده است. شاید این روایت به‌خاطر آن باشد که هنوز کارشناسان تحقیقات خاصی درباره این منطقه نکرده‌اند. البته با توجه به مستندات تاریخی، قدمت این روستا حداقل به دوران قاجار بازمی‌گردد. روستای برگ جهان آب‌وهوای بسیار عالی، زمین حاصلخیز، منابع آب کافی و همچنین موقعیت جغرافیایی عالی دارد. همه این‌ها جزو مثلث حیات هستند. وقتی یک منطقه تمامی این عناصر را کنار یکدیگر داشته باشد، در نتیجه می‌توان تصور کرد که از چندین سال پیش، مردم این منطقه را برای زندگی و سکونت خود انتخاب کرده باشند.

بناهای تاریخی و مذهبی روستای برگ جهان

  • قلعه دختر

در فاصله 3کیلومتری شمال روستای برگ جهان و در ارتفاع ۲هزار و ۷۲۰متری از سطح دریا، بقایایی از قلعه‌ای قدیمی به چشم می‌خورد. این قلعه را با نام قلعه دختر یا قلعه بند می‌شناسند. این قلعه طی همین چند سال گذشته، آسیب بسیاری را متحمل شده است. متأسفانه به‌دلیل بی‌کفایتی مسئولان شمیرانات و لواسان، این قلعه دیگر همانند گذشته ظاهری زیبا ندارد. قلعه دختر یکی از آثار تاریخی مهم ایران به حساب می‌آید. به همین خاطر نام آن در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

  • زندان‌خانه لار

برخی این جاذبه را با نام زندان خانه لار می‌شناسند، در حالی که نام آن زندان‌خانه لار است. در گذشته به زندان، زندان‌خانه گفته می‌شد. زندان این منطقه با زندان‌هایی که تاکنون دیده‌اید تفاوت دارد. زندان‌خانه لار یکی از جاهای دیدنی برگ جهان محسوب می‌شود و در حقیقت یک غار در بافت طبیعی و کوهستانی این روستا است. در گذشته از این غار به‌عنوان زندان و به‌منظور حبس افراد مجرم استفاده می‌کردند. حتی زندان‌ها نیز در آن دوران باصفاتر بوده! در حال حاضر ورزش‌کاران تلاش می‌کنند تا خودشان را به غار برسانند که در آن دوران غار یک تبعیدگاه به حساب می‌آمده!

  • آرامگاه امامزاده اسماعیل

آرامگاه امامزاده اسماعیل، یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی برگ جهان در بین مردم محلی محسوب می‌شود. این امامزاده در بخش دامنه شرقی تپه معروف تنگل‌خانه قرار دارد. بسیاری از مردم محلی برای این امامزاده احترام خاصی قائل هستند. به همین خاطر برای برآورده‌شدن حاجات خود، در این امامزاده شمع روشن می‌کنند یا حتی نذر خود را در این مکان به جای می‌آورند. درباره قدمت و نسب این امامزاده روایات بسیاری مطرح می‌شود؛ اما بنایی که امروز به‌عنوان مقبره روی آرامگاه این امامزاده مشاهده می‌کنید، مقبره جدید است و مقبره قدیمی آن را به‌صورت کامل برداشته‌اند.

فرهنگ و هنر

فرهنگ مردم این منطقه بسیار جالب است. مردم این روستا مسلمان و شیعه هستند. آن‌ها انواع مراسم دینی و مخصوصاً مراسم مربوط به ایام محرم را به‌خوبی به جا می‌آورند. در طول محرم می‌توانیم شاهد برگزاری انواع مراسم منحصر‌به‌فرد همانند تعزیه‌خوانی در این روستا باشیم. مردم اعتقاد بسیاری به تمامی این مراسم دارند و از صمیم قلب تمامی آداب این ایام را به‌جا می‌آورند. نذری‌های مردم این شهر نیز بسیار خوشمزه است و در ایام محرم کسی در روستای برگ جهان گرسنه نمی‌ماند! این روستا چند حسینیه و مسجد مختلف دارد. با وجود این باز هم هیئت‌های دوره‌ای در خانه‌های شخصی مردم این روستا برگزار می‌شود. در طول این ایام، امامزاده اسماعیل نیز بسیار شلوغ خواهد شد. مردم این روستا بیشتر به باغداری مشغول هستند. همچنین کرایه سوئیت و ویلا نیز به یکی از مشاغل مهم و البته پردرآمد آن‌ها تبدیل شده است.

اقامت در روستای برگ جهان

زمانی که برای اولین‌بار از این روستا دیدن کنید، هنگام بازگشت از خودتان می‌پرسید که چطور باید از این همه زیبایی دل کند؟ خب قرار نیست دل بکنید! با کمی پرس‌و‌جو در بین مردم محلی، افرادی را خواهید یافت که ویلا یا سوئیت خود را به مسافران کرایه می‌دهند. طبیعتاً هزینه کرایه ویلاهای لوکس بسیار گران‌قیمت خواهد بود. روستای برگ جهان جزو زیباترین مناطق لواسان به حساب می‌آید. به همین خاطر هزینه اقامت در آن نیز بسیار گران خواهد بود. مخصوصاً در طول تعطیلات نوروزی، تعطیلات تابستانی و حتی روزهای تعطیل بین هفته، هزینه کرایه این ویلاها تا چند برابر افزایش پیدا خواهد کرد.

در ضمن اگر اهل ماجراجویی باشید، می‌توانید به دل طبیعت بزنید. کمپ‌زدن در طول تابستان می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد و به یکی از خاطرات فراموش‌نشدنی شما تبدیل خواهد شد. البته به غیر از ویلاهای لوکس، امکان کرایه خانه‌های روستایی نیز در این منطقه وجود دارد.

رستوران در روستای برگ جهان

  • رستوران کوبابا: لواسان، بلوار امام خمینی، ساختمان اسکای سنتر، طبقه سوم؛
  • کافه رستوران گیاهی مهر میترا: لواسان، بلوار باستی، نبش بانک شهر؛
  • طباخی سرو: لواسان، بلوار امام خمینی، قبل از مرکز خرید اسکای سنتر؛
  • کافه رود: لواسان، بوستان خلیج فارس شمالی، مرکز غذایی رود.

سوغات روستای برگ جهان

روستای برگ جهان شاید سوغات چشمگیر و منحصر‌به‌فردی نداشته باشد؛ اما باغات بسیار پرباری دارد. در طول تابستان، زمانی که وقت برداشت می‌رسد، مردم محلی در کنار جاده محصولات خود را به فروش می‌رسانند. این محصولات ارگانیک هستند و از دل کوهستان می‌آیند. مخصوصاً گردوی روستای برگ جهان طعم بسیار عالی و لذیذی دارد. باید بدانید گردوی کوهستان با گردوی مناطق دیگر بسیار متفاوت است. گردوهای کوهستان چرب‌تر هستند و روغن بیشتری دارند. پس چه تازه و چه خشک‌شده آن‌ها، طعمی عالی و مثال‌زدنی دارد. همچنین مردم محلی در تنورهای سنتی خود، نوعی نان فطیر می‌پزند که بوی آن تمام روستا را بر می‌دارد. البته بهتر است این نان را تازه نوش‌جان کنید.

مسیر دسترسی

روستای برگ جهان در فاصله 40کیلومتری تهران قرار دارد. برای دسترسی به این روستا می‌توانید از دو مسیر مختلف استفاده کنید. در مسیر اول باید از تهران خودتان را به لواسان برسانید. از آنجا وارد نارون شده سپس به‌سمت هنرک حرکت کنید. از آنجا به افجه رته بروید و سپس خودتان را به برگ جهان برسانید. مسیر دوم نیز از سمت جاجرود آغاز می‌شود. پس خودتان را از تهران و جاده قدیم جاجرود، به‌ جاجرود برسانید.

از آنجا وارد مسیر سد لتیان شده و مسیر را به‌سمت نیکنامده ادامه دهید. پس از چند کیلومتر به روستای برگ جهان خواهید رسید. هر دو مسیر آسفالته هستند و کیفیت مطلوبی دارند. در حقیقت اگر از سمت شمال‌شرق تهران و مناطق پردیس و رودهن عازم برگ جهان هستید، می‌توانید از مسیر دوم استفاده کنید. فراموش نکنید که مسیر دسترسی به این روستا در طول زمستان می‌تواند بسیار لغزنده و خطرناک باشد. پس حتماً تجهیزات ایمنی کافی از جمله زنجیرچرخ همراه داشته باشید.

خب دوستان عزیز و همراهان ره بال آسمان، نظر شما درباره جاهای دیدنی روستای برگ جهان چیست؟ آیا تاکنون از روستاهای اطراف تهران دیدن کرده‌اید؟ آیا می‌توان نام این روستا را در فهرست زیباترین جاهای دیدنی اطراف تهران قرار داد؟ نظرات خود را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

روستای برگ جهان در فاصله 40کیلومتری تهران و در منطقه شمیرانات قرار دارد.

بهار و تابستان را می‌توان بهترین زمان سفر به این روستا دانست.

گردو و فطیر سنتی را می‌توان جزو مهم‌ترین سوغات این شهر دانست.

برای دسترسی به این روستا می‌‌توانید از لواسان به‌سمت افجه بروید و نهایتاً به برگ جهان برسید. همچنین از مسیر جاجرود و سد لتیان نیز امکان دسترسی به این روستا وجود دارد.

بله، انواع ویلا و سوئیت برای اجاره در این روستا وجود دارد.

استان تهران

2 نظرات
  1. سعید می گوید

    برگ جهان، اسمی برازنده این روستاست. زیبا و دنج با مردمی دوست داشتنی.

    1. بانو تقیان می گوید

      سعید عزیز، ممنونیم برای توصیف و توضیحات خوبتون.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.