فرودگاه بین المللی کیش | اطلاعات + آدرس

2

کیش،‌ یکی از مهم‌ترین نقاط توریستی کشور است که هر سال افراد بسیاری بلیط هواپیما به مقصد این جزیره را تهیه کرده تا از زیبایی‌های آن و همچنین مراکز خرید متعددش لذت ببرند. چنین جزیره‌ای برای میزبانی درست از میهمانانش باید فرودگاهی وسیع و مجهز داشته باشد. فرودگاه بین المللی کیش که از سال 1356 در حال فعالیت است، تا کنون توانسته میزبان خوبی برای همه مسافران جزیره باشد. تنوع مقاصد این فرودگاه به قدری زیاد است که هرجای ایران که ساکن باشید، می‌توانید به‌راحتی بلیط هواپیما کیش تهیه کنید و هیچ نگرانی درباره وجود بلیط نباید داشته باشید.

فرودگاه کیش کجاست؟

فرودگاه کیش کجاست؟

بعد از فرودگاه مهرآباد، فرودگاه کیش یکی از فرودگاه‌های مهم و پرتردد کشور است. این فرودگاه در شمال شرقی جزیره و در روستای ماشه قرار گرفته است. باندهای هوایی از همان ابتدا در این منطقه به بهره‌برداری رسیدند.

مسیر دسترسی به فرودگاه کیش

خوشبختانه، فرودگاه بین المللی کیش در مرکز شهر قرار گرفته است و به همین دلیل، دسترسی به آن بسیار آسان و سریع است. برای رسیدن به فرودگاه، می‌توانید از تاکسی‌های موجود در سطح شهر استفاده کنید. این تاکسی‌ها، در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند؛ اما تحت نظارت مدیریت حمل‌ونقل و ترافیک نیز هستند. روش دیگر برای رسیدن به فرودگاه، استفاده از ماشین‌های کرایه‌ای است. در جزیره کیش به علت توریستی بودن آن، تعداد بسیاری از این خودروها در سطح شهر وجود دارند که دسترسی به آن‌ها بسیار ساده است. می‌توانید از هتل خود نیز بخواهید که یکی از این ماشین‌ها را برای ساعت مقرر پرواز شما رزرو کند.

اطلاعات فرودگاه کیش

اطلاعات فرودگاه کیش

فاصله فرودگاه کیش تا مرکز شهر

فاصله فرودگاه کیش تا مرکز شهر

همان طور که پیشتر ذکر کردیم، فرودگاه کیش در نزدیکی مرکز شهر قرار گرفته است و به همین دلیل دسترسی به آن، بسیار ساده و سریع است. به‌صورت کلی، جزیره کیش به دلیل اینکه نقطه‌ای، تجاری و توریستی است، ترافیک زیادی در سطح آن مشاهده نمی‌شود و به همین دلیل، نقل و انتقال در سطح آن در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود. این فرودگاه در فاصله بسیار کم و حدود 4 کیلومتری مرکز شهر قرار گرفته است. این فاصله را با ماشین می‌توان در مدت زمان بسیار کم و حدود 5 دقیقه طی کرد؛ بنابراین در جزیره کیش نباید نگران مسیرهای طولانی و ترافیک‌های سنگین باشید؛ چراکه خوشبختانه از این معضلات خبری نیست.

معرفی فرودگاه کیش

معرفی فرودگاه کیش

برای یک آشنایی سطحی و کلی با فرودگاه کیش، خوب است چندین نکته اصلی را درباره این فرودگاه بدانید این فرودگاه، 9 کیلوتر مربع مساحت دارد و ۴ ترمینال را در خود جای داده است. مساحت ترمینال‌های داخلی، 9500 متر مربع و مساحت ترمینال‌های خارجی، 4000 متر مربع است.  فرودگاه بین المللی کیش در ارتفاع ۳۱متری سطح دریا ساخته شده است و به دلیل پهناور بودن، سومین فرودگاه مهم و پرتردد کشور است. تعداد باندهای این فرودگاه، دو تاست که به موازات همدیگر قرار گرفته‌اند. طول آن‌ها، 3650 متر و پهنای آن‌ها، 45 متر است.

تاریخچه فرودگاه بین المللی کیش

تاریخچه فرودگاه بین المللی کیش

اگر در فکرتان است که به‌زودی بلیط هواپیما کیش تهیه کنید، خوب است با فرودگاه جزیره بیشتر آشنا شوید و برای این آشنایی، بهتر است ابتدا با تاریچه کوتاهی از جزیره شروع کنیم. آنچه امروزه از جزیره کیش می‌بینیم، مکانی  توریستی و پر از مجتمع‌های تجاری است که هر سال، مسافران بسیاری را جذب خود می‌کند؛ اما این جزیره تا سال 1349 در چنین وضعی نبوده. از همان سال به بعد بود که به واسطه دستور محمدرضا شاه پهلوی، به این جزیره توجه بیشتری شد تا از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های گردشگری آن استفاده بیشتری شود.

تاریخچه فرودگاه بین المللی کیش

در ادامه این برنامه، در سال 1352 ساخت فرودگاه کیش در دستور کار قرار گرفت و ساخت فرودگاه در سال 1356 به پایان رسید. افتتاح این فرودگاه در چندین مراسم باشکوه انجام شد تا نهایتاً در روز 7 آبان، رسماً کار این فرودگاه آغاز شد. بد نیست بدانیم که فرودگاه جزیره کیش تا سال 1373 فقط پروازهای روزانه داشته و این موضوع به علت نبود چراغ‌های شبانه بوده که پس از سال 1373 به آن‌ها نیز مجهز شد و هم اکنون پروازهای این فرودگاه از ساعت 6 صبح تا 24 انجام می‌شوند.

فرودگاه هندورابی کجاست؟

فرودگاه هندورابی کجاست؟

در حد فاصل بین جزیره کیش و جزیره لاوان، جزیره دیگری به نام جزیره هندورابی قرار گرفته است که از توابع منطقه آزاد کیش به حساب می‌آید. فرودگاه جزیره هندورابی در سال 1396 افتتاح شد و با این کار، مسیر دسترسی هوایی نیز به این جزیره باز گردید. اولین پرواز آزمایشی این فرودگاه نیز در بهمن ماه سال 1394 انجام شد. در این پرواز ۱۸ مسافر از جزیره کیش به مقصد جزیره هندورابی سفر کردند و 12 دقیقه بعد در فرودگاه به زمین نشستند.

فرودگاه هندورابی

ساخت فرودگاه در این جزیره در پی قرار گرفتن این منطقه در طرح توسعه با رویکرد اکوتوریست از سال 1393 بود. فرودگاه هندورابی، در ارتفاع 22متری سطح دریا ساخته شده است و مساحت آن، ۲۲.۸ کیلوتر متر مربع است. طول باند این فرودگاه، 1480 متر و عرض آن 30 متر است. این فرودگاه، یک ترمینال به مساحت 400 متر دارد که همه پروازها از این ترمینال انجام می‌شوند. سایر امکانات این فرودگاه عبارت‌اند از: یک تاکسی وی، پارکینگ با مساحت 20،000 متر مربع، پارکینگ هواپیما با سه جایگاه، روشنایی سطوح پروازی و اداره آتش نشانی و نجات فرودگاهی.

ترمینال های فرودگاه کیش

ترمینال های فرودگاه کیش

فرودگاه بین المللی کیش در هر مقطع زمانی از سال میزبان پروازهای خارجی و داخلی بسیاری است که این موضوع با توجه به توریستی‌بودن این منطقه و همچنین فرودگاه مجهز آن، کاملاً قابل پیش‌بینی است. برای مدیریت این تعداد زیاد پرواز لازم است که چندین ترمینال‌ جداگانه برای هر پرواز داخلی و خارجی در این فرودگاه در نظر گرفته شوند که همین اتفاق هم در فرودگاه کیش افتاده است. این فرودگاه،‌ 4 ترمینال دارد که پروازهای داخلی و خارجی در ترمینال‌های جداگانه انجام می‌شوند.

ترمینال فرودگاه کیش

از میان این 4 ترمینال، یکی از آن‌ها برای پروازهای داخلی است که 9.500 متر مربع مساحت دارد. این ترمینال از ساعت 6 صبح تا 12 شب فعالیت می‌کند و میزبان مسافران است. برای پروازهای خارجی نیز دو ترمینال در نظر گرفته شده‌اند که روی همدیگر، 4000 متر مربع مساحت دارند. یکی از این ترمینال‌ها، مخصوص پروازهای ورودی و دیگری برای پروازهای خروجی در نظر گرفته شده است.

مقصدهای پروازی فرودگاه کیش

مقصدهای پروازی فرودگاه کیش

فرودگاه کیش با توجه به وسعتی که دارد و همچنین موقعیت و جاذبه‌های خود جزیره که مسافران فراوانی را هر سال به سمت خود فرا می‌خواند، پروازهای بسیاری به سرتاسر کشور و همچنین چند کشور خارجی دارد. به صورت کلی، فرودگاه کیش ۲۲ مقصد پروازی دارد که 20 تا از آن‌ها، استان‌های داخلی کشور هستند.

مقصدهای پروازی فرودگاه کیش

مقاصد داخلی این فرودگاه عبارت‌اند از: تهران، شیراز، مشهد، اصفهان، بندرعباس، کرمان، اهواز، تبریز، یزد، همدان، بوشهر، رشت، کرمانشاه، ساری، کاشان، گرگان، عسلویه، ارومیه و سنندج.

دو مقصد خارجی این فرودگاه نیز، شهرهای دبی و مسقط هستند.

ایرلاین های فرودگاه کیش

ایرلاین های فرودگاه کیش

برای اینکه فرودگاه به بزرگی فرودگاه کیش بتواند تا پروازهای خود را مدیریت کند، نیاز به همکاری با تعداد زیادی از شرکت‌های هواپیمایی کشور دارد. با توجه به اهمیتی که فرودگاه کیش در بین فرودگاه‌های کشور دارد، ایرلاین‌های بسیاری نیز با این فرودگاه همکاری می‌کنند. خلاصه اینکه اگر قصد سفر به کیش را داشتید و ایرلاین خاصی را در نظر داشتید که سفرتان را به او بسپارید، مطمئن باشید که می‌توانید بلیط کیش را در این ایرلاین پیدا کنید. به‌طور کلی،‌ 12 ایرلاین با فرودگاه کیش همکاری می‌کنند که این ایرلاین‌ها عبارت‌اند از:

کیش ایرایران ایرتورکاسپینآتاایران ایرقشم ایر
آسمانکارونماهانمعراجسپهرانزاگرس

امکانات فرودگاه کیش

امکانات فرودگاه کیش

فرودگاه کیش با این وسعت و اهمیتی که در خطوط هوایی کشور دارد،  میزبان مسافران بسیاری در هر زمان از سال است. شاید یکی از مهم‌ترین و مورد نیازترین امکاناتی که باید در فرودگاه وجود داشته باشد، دستگاه خودپرداز و شعبه یک بانک خاص است. در فرودگاه کیش نیز مانند هر فرودگاه دیگری، دستگاه‌های خودپرداز بسیاری وجود دارند و یک شعبه بانک ملی نیز در بخش پروازهای خروجی داخلی نیز هست. این فرودگاه خیالتان راحت است که کارهای لحظه آخری بانکی را می‌توانید داخل فرودگاه انجام دهید و هیچ جای نگرانی نیست.

امکانات فرودگاه کیش

همه ما وقتی به سفرهای هوایی فکر می‌کنیم، به یاد انتظارهای طولانی آن و تأخیرهای ناگهانی می‌افتیم. زمان‌های درازی که باید در فرودگاه سپری شوند و به کندی نیز می‌گذرد. یکی از راه‌های جذاب برای گذراندن این زمان‌های انتظار، رفتن به یکی از کافه‌ها و رستوران‌های موجود در فرودگاه است. فرض کنید اگر با یکی از دوستانتان یا همراه با یک گروه در حال سفر هستید، بخشی از خاطرات سفر شما می‌تواند در خود فرودگاه شکل بگیرد و آن رفتن به یکی از کافه‌های فرودگاه و نوشیدن یک لیوان قهوه پیش از آغاز یا به پایان رسیدن سفر است.

امکانات فرودگاه کیش

یکی دیگر از موضوعاتی که ممکن است در سفر دردسر ایجاد کند، نبود امکانات حمل و نقل مناسب است. باید بدانید که حدود 700 دستگاه تاکسی در فرودگاه کیش فعالیت می‌کنند و این یعنی هر زمانی که به این جزیره می‌رسید، به‌سرعت می‌توانید یک تاکسی کرایه کرده و خودتان را به مقصد برسانید.

امکانات فرودگاه کیش

از دیگر امکانات این فرودگاه باید به وجود اورژانس پزشکی، اداره آتش نشانی، صرافی، خدمات پستی و فروشگاه‌های مختلف اشاره کرد.

اجاره خودرو در فرودگاه کیش

اجاره خودرو در فرودگاه کیش

از دیگر امکانات ویژه حمل‌ونقل که در فرودگاه وجود دارد، دفاتر اجاره خودرو است که به شما این امکان را می‌دهد به محض رسیدن به جزیره، یک خودروی بدون راننده اجاره کنید. با این کار نه تنها دیگر مشکلی از بابت رسیدن به هتل نخواهید داشت؛ بلکه دیگر رفت و آمدهای شما در طی سفر برای گشت‌وگذار در جاهای دیدنی کیش به‌راحتی صورت می‌گیرد. برای آگاهی از شرایط اجاره ماشین در کیش می‌توانید به مقاله‌اش مراجعه کنید.

پارکینگ فرودگاه کیش

پارکینگ فرودگاه کیش

اگر می‌خواهید با خودروی شخصی خود به این فرودگاه بروید، نگران جای پارک ماشین خود نباشید؛ چراکه در فرودگاهی با این وسعت، چندین پارکینگ تعبیه شده‌اند. فرودگاه جزیره کیش، سه پارکینگ دارد ک روی هم رفته و به‌طور کلی، ظرفیت 484 خودرو را دارند.

پارکینگ فرودگاه کیش

  • پارکینگ شماره یک، روبه‌روی برج مراقبت و ترمینال پروازهای داخلی قرار گرفته است. این پارکینگ، سایه‌بان داشته و مجهز به کارواش نیز هست و ظرفیت آن نیز به اندازه 134 خودرو است.
  • پارکینگ شماره دو در کنار پایگاه پلیس قرار دارد؛ بنابراین اگر می‌خواهید ماشینتان را برای چندین روز در پارکینگ بگذارید، این پارکینگ برای شما مناسب‌تر است؛ زیرا از امنیت بیشتری برخوردار است. ظرفیت این پارکینگ، ۲۵۰ خودرو است و 6.000 متر مربع نیز مساحت دارد
  • پارکینگ شماره سه نیز در کنار پایگاه پلیس است. این پارکینگ می‌تواند حدود 200 خودرو را در خود جای دهد و مساحت آن نیز 3.000 متر مربع است.

قوانین و مقررات فرودگاه کیش

قوانین و مقررات فرودگاه کیش

از جمله نکات مهمی که در سفرهای هوایی باید به آن توجه داشته باشید، قوانین فرودگاه مبدأ و مقصد است. یکی از قوانین مهم مربوط به زمان رسیدن شما به فرودگاه و زمان پذیرش شدنتان است. باید بدانید که پذیرش مسافران حدود ۲۰ دقیقه قبل از پرواز به اتمام می‌رسد؛ بنابراین بهتر است که حدود یک ساعت قبل از پرواز داخلی و ۳ ساعت قبل از پرواز خارجی در فرودگاه حضور پیدا کنید.

قوانین و مقررات فرودگاه کیش

نکته مهم بعدی مربوط به وسایلی است که می‌توانید با خود به همراه داشته باشید. بهتر است قبل از پرواز از لیست اشیای ممنوعه در پرواز مطلع باشید تا در فرودگاه معطل نشوید. وسایلی مانند انواع سلاح‌های گرم و سرد، اسپری‌های قابل اشتعال، الکل و اسباب بازی‌هایی که شبیه به سلاح هستند، وسایل ممنوعی هستند که حق ندارید با خود به همراه داشته باشید.

معرفی فرودگاه بین المللی کیش

قبل از رفتن به فرودگاه از وزن چمدان خود مطمئن شوید که بیشتر از ۲۰ کیلوگرم برای پروازهای اکونومی و ۲۵کیلوگرم برای پروازهای بیزینس نباشد؛ چراکه در غیر این صورت، موظف به پرداخت هزینه‌ای برای اضافه بار خواهید بود. کیف دستی که با خود به داخل هواپیما می‌برید نیز نباید بیشتر از ۵ کیلوگرم وزن داشته باشد.

نکته مهم آخر نیز مربوط به بانوان باردار است. این افراد با ارائه گواهی پزشکی تا ۳۲ هفتگی اجازه سفر با هواپیما را دارند.

در این نوشته با فرودگاه بین المللی کیش آشنا شدیم. از مسیر دسترسی‌اش گفتیم و امکاناتش را نام بردیم. اگر دوست داشتید درباه این جزیره بیشتر بدانید، مطالعه مقاله راهنمای سفر کیش را پیشنهاد می‌کنیم. راستی شما تجربه حضور در این فرودگاه را داشته‌اید؟ برای ما از تجربه‌هایتان بگویید.

0/5 (0 نظر)
2 نظرات
  1. حسن کرمی می گوید

    عالی بود از راهنمایی

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، از شما ممنونیم که با بازخوردتون، به ما روحیه و انرژی دادید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.