تهرانگردی در نوروز | آشنایی با جاهای دیدنی تهران در عید

تهران شهری وسیع با حدود 730 کیلومترمربع مساحت است. در این شهر جاهای دیدنی بسیاری وجود دارد. به‌دلیل وسعت بسیار، شاید خیلی از ما حتی نام همه جاهای دیدنی تهران را نشنیده باشیم. امروز قصد داریم تا درباره تعطیلات نوروز با شما صحبت کنیم. اگر ساکن تهران هستید و نمی‌خواهید به سفر بروید یا اینکه در ایام نوروز در تهران حضور دارید؛ باید بدانید که می‌توانید هر 13 روز عید را مشغول گشت‌وگذار و تهرانگردی باشید. با ما همراه باشید تا برای تهرانگردی در نوروز آماده شوید.

چرا تهرانگردی در نوروز

در وهله اول می‌خواهیم به این سؤال پاسخ دهیم. اصلاً چرا تهرانگردی در نوروز این‌قدر ارزشمند است؟ تهران شهری بسیار شلوغ و همیشه زنده است. حتی در پاسی از شب نیز نمی‌توانید خیابان‌های این شهر را خالی از ترافیک ببینید. اما در عید این داستان کاملاً متفاوت خواهد بود. در طول عید، بسیاری از جمعیت تهران به سفر می‌روند. برخی افراد به شهر زادگاه خود باز می‌گردند و برخی دیگر شهرهای مختلف را برای سفر انتخاب می‌کنند.

به این ترتیب، خیابان‌ها ساکت و خالی از ترافیک خواهند بود. خبری از آلودگی نیست و از هر جای تهران می‌توانید تا برج میلاد و کوه دماوند را ببینید. هوای پاک و خوش بهاری، انرژی کافی را برای تهرانگردی فراهم می‌کند. به‌علاوه اینکه دیگر خبری از طرح ترافیک در تهران نیست. به همین خاطر می‌توانید بدون ترافیک و آزادانه به هر جای تهران سرک بکشید. حتی تجربه رانندگی در ایام نوروز تهران نیز یک تجربه منحصر‌به‌فرد است. شما می‌توانید در کمتر از 15 دقیقه خودتان را از شرقی‌ترین نقطه تهران به غربی‌ترین نقطه آن برسانید. افرادی که همیشه زمان بسیاری را در ترافیک این شهر می‌گذرانند، از این رانندگی لذت خواهند برد. برای همین هم هست که می‌گوییم نوروز، بهترین زمان سفر به تهران است. فقط باید از قبل انتخاب کنید که قصد سفر زمینی را به تهران دارید یا سفر هوایی؛ چراکه برای سفر هوایی باید از مدت‌ها قبل به فکر خرید بلیط هواپیما تهران باشید.

جاهای دیدنی شمال پایتخت برای تهرانگردی در نوروز

  • کاخ سعدآباد

کاخ سعدآباد یکی از مهم‌ترین کاخ‌های دوران پهلوی به حساب می‌آید. این کاخ در باغی بسیار وسیع و زیبا واقع شده است. باغ این کاخ به حدی زیبا و دوست‌داشتنی است که می‌خواهید ساعت‌ها در آن قدم بزنید. درختان قطور و سربه‌فلک‌کشیده، روی زمین سایه انداخته‌اند. پرندگان کوچک و خوش‌آواز در بین درختان مشغول بازی هستند. علاوه بر باغ و بوستانی بهشتی و زیبا، عمارت‌هایی شاهانه در این مجموعه به چشم می‌خورند. از نظر معماری و عظمت، کاخ سعدآباد یکی از بهترین کاخ‌های تمام ایران است. در حال حاضر هر یک از بخش‌های کاخ سعدآباد را به موزه‌ای خاص اختصاص داده‌اند. برای بازدید از هر بخش، باید هزینه‌ای جداگانه بپردازید. کاخ سعدآباد یکی از بهترین گزینه‌های تهرانگردی در نوروز به شمار می‌آید.

هزینه ورودی5هزار تومان
آدرستهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری
  • کاخ نیاوران

کاخ نیاوران یکی از مهم‌ترین کاخ‌های سلطنتی پس از کاخ گلستان است. قدمت باغ اصلی این کاخ، به دوران پیش از قاجار باز می‌گردد. در دوران قاجار، تصمیم بر آن شد تا این باغ را به اقامت پادشاهان قجری اختصاص دهند. پس از آن، هر یک از پادشاهان در دوران حکومت خود، عمارتی به این باغ اضافه کردند. در حال حاضر چندین و چند عمارت مختلف در این کاخ وجود دارد. خوشبختانه بازدید از بیشتر عمارت‌ها امکان‌پذیر است. البته بخشی از این عمارت‌ها در اختیار نهاد ریاست‌جمهوری قرار دارد. یکی از نکات مهم درباره کاخ نیاوران، ساختمان اصلی آن است. این ساختمان در دوران پهلوی بنا شد و یک قابلیت خاص دارد. سقف این کاخ به‌صورت بازشو طراحی شده است. این نوع از طراحی در نوع خود بی‌بدیل است.

هزینه ورودی5هزار تومان
آدرستهران، میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران
  • درکه

درکه یکی از مناطق ییلاقی مهم تهران محسوب می‌شود. این منطقه زیبا و کوهستانی در بخش شمالی تهران و در نزدیکی دربند قرار دارد. بسیاری از کوه‌نوردان، مسیر صعود قله توچال را از این منطقه کوهستانی انتخاب می‌کنند. مسیر درکه در امتداد یک رودخانه قرار دارد و بسیار باصفاست. در فصل بهار، این مسیر به یک کوچه‌باغ سرسبز و زیبا تبدیل می‌شود. در طول مسیر می‌توانید از ده‌ها رستوران مختلف دیدن کنید. اکثر این رستوران‌ها در کنار رودخانه قرار دارند و دارای فضای باز هستند. علاوه بر رستوران‌های زیبا، می‌توانید برخی دکه‌های سنتی را در درکه بیابید که انواع میوه‌های نوبر بهار مثل چاقاله بادام را ارائه می‌دهند.

هزینه ورودیرایگان
ساعت دسترسی24 ساعته
آدرستهران، میدان تجریش، درکه
  • دربند

دربند یکی از مهم‌ترین مناطق ییلاقی تهران است. برای دسترسی به این منطقه ییلاقی و کوهستانی، باید از میدان تجریش به‌سمت شمال بروید. در فصل بهار آب‌وهوای دربند بی‌نظیر است. آب رودخانه جریان دارد و پرندگان در گوش شما آواز می‌خوانند. در مسیر دربند ده‌ها رستوران و سفره‌خانه وجود دارد. این سفره‌خانه‌ها فضاسازی بسیار زیبایی دارند و معمولاً کنار رودخانه قرار گرفته‌اند. در ایام عید شما می‌توانید هر روز از این منطقه بازدید کنید و دو بار در یک رستوران حضور نداشته باشید. در منطقه دربند، یکی از جاهای دیدنی تهران با نام سورتمه تهران نیز وجود دارد. این سورتمه هیجان را به‌معنای واقعی کلمه به شما منتقل می‌کند. اگر به‌دنبال تفریحی بی‌نظیر هستید، سورتمه تهران برای شما گزینه‌ای عالی خواهد بود.

هزینه ورودیرایگان
ساعت دسترسی24 ساعته
آدرستهران، میدان تجریش، میدان دربند، دربند

میدان تجریش

میدان تجریش یکی از مهم‌ترین میادین تهران به حساب می‌آید. این میدان در شمالی‌ترین منطقه تهران قرار دارد. در محدوده میدان تجریش می‌توانید از تعدادی از جاهای دیدنی تهران دیدن کنید. بازار سنتی تجریش و امامزاده صالح در فاصله کمی از این میدان قرار دارند. در ایام نوروز، تجریش حال‌وهوای خاصی دارد. برخی مردم محلی برای گشت‌وگذار، به بازار سنتی تجریش می‌روند. برخی دیگر ترجیح می‌دهند کمی در امامزاده صالح خلوت کنند و درد دلشان را بگویند. البته به‌غیر از این دو جاذبه گردشگری، می‌توانید از مراکز خرید لوکس و بزرگ تجریش نیز دیدن کنید. مرکز خرید تندیس و مرکز خرید ارگ تجریش جزء بهترین مراکز خرید تهران هستند که در محدوده تجریش قرار دارند. البته لازم به ذکر است که تجریش جزء مناطق گران‌قیمت تهران به حساب می‌آید.

  • لواسان

لواسان یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری تهران به شمار می‌آید. این منطقه کوهستانی و ییلاقی در محدوده شمال شرق تهران قرار دارد. در محدوده لواسان شما می‌توانید شاهد رستوران‌های لوکس و زیبایی باشید. لواسانات جزء مناطق مرفه‌نشین تهران محسوب می‌شود. در این منطقه خانه‌های ویلایی متعددی وجود دارد. در منطقه لواسان می‌توانید از رستوران‌ها، کافه‌ها و سفره‌خانه‌های مختلف بازدید کنید. اکثر این رستوران‌ها بسیار لوکس هستند و فضاسازی بی‌نظیری دارند. همچنین اگر بلوار لواسان را ادامه دهید، می‌توانید از بام لواسان نیز دیدن کنید. در این منطقه علاوه‌بر جاذبه‌های طبیعی و رستوران، می‌توانید از مراکز خرید شیک و امروزی نیز بازدید نمایید.

آدرس: تهران، جاده لشگرک، لواسان

هزینه بازدید: رایگان

  • فشم

زمانی که جاده لشگرک را به‌سمت شمال بروید، لواسان در مسیر شرق و فشم در مسیر شمال غربی قرار دارد. برای دسترسی به فشم باید مسیر خلاف جهت لواسان را پیش بگیرید. بر خلاف لواسان که در دره واقع شده است، فشم در مناطق کوهستانی و ارتفاعات قرار دارد. به همین خاطر، آب‌وهوای منطقه فشم به‌مراتب از لواسان بهتر است. در فصل بهار می‌توانید شاهد گوزن‌ها و آهوهای وحشی باشید که به مناطق کوهپایه و کنار رودخانه آمده‌اند. در طول جاده ساحلی فشم، صدها رستوران و سفره‌خانه سنتی وجود دارد. همه این رستوران‌ها دارای فضاسازی بی‌نظیری هستند. معمولاً رستوران‌های یک سمت کنار رودخانه و رستوران‌های سمت دیگر در دل کوهستان قرار گرفته‌اند. وقت‌گذرانی در فشم می‌تواند یکی از خاطرات خوش تهرانگردی در نوروز باشد.

آدرس: تهران، جاده لشگرک، فشم

هزینه بازدید: رایگان

  • پارک جمشیدیه

پارک جمشیدیه یکی از زیباترین پارک‌های کوهستانی تهران است. این پارک در محدوده شمال تهران قرار دارد. پارک جمشیدیه در منطقه کوهپایه‌ای واقع شده است. گفتنی است که بسیاری از ورزشکاران، مسیر صعود به توچال را از پارک جمشیدیه آغاز می‌کنند. در این پارک کوهستانی، مسیرهایی با شیب تند وجود دارد؛ اما این پارک آن‌قدر زیباست که بیشتر افراد سختی مسیر را به جان می‌خرند. در اوایل بهار، این پارک آب‌وهوایی بی‌نظیر دارد. هوا در این ایام نه سرد و نه گرم است. آرامش در محیط پارک موج می‌زند و رگبارهای بهاری، فضای پارک را به محیطی رمانتیک تبدیل می‌کنند.

آدرس: تهران، انتهای خیابان شهید باهنر (نیاوران)، انتهای خیابان فیضیه و امیدوار

هزینه بازدید: رایگان

  • پارک آب و آتش

امروزه پارک آب و آتش به‌عنوان یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی تهران محسوب می‌شود. این پارک در نزدیکی مرکز شهر و در محدوده بزرگراه مدرس قرار دارد. پارک آب و آتش جزء بهترین پارک‌های خانوادگی در تهران است. در ساخت این پارک از طراحی روز دنیا استفاده شده است و انواع امکانات تفریحی و رفاهی را در آن تعبیه کرده‌اند. این پارک دارای بخش‌های متعددی همانند بخش فواره و آتش، سالن آمفی تئاتر، مسیرهای پیاده‌روی، مسیر دوچرخه‌سواری، مسیر اسکیت، بخش کودکان و غیره است. در این پارک می‌توانید از زیباترین آسمان‌نمای تهران، یعنی گنبد مینا تهران نیز دیدن کنید. پارک آب و آتش معمولاً گزینه مناسبی برای تفریحات خانوادگی و تهرانگردی در نوروز محسوب می‌شود.

هزینه ورودیرایگان
ساعت بازدید24ساعته
آدرستهران، ابتدای بزرگراه حقانی، بعد از چهارراه جهان کودک
  • پارک جنگلی طالقانی

تصویری از پل های چوبی در پارک جنگلی طالقانی تهران

بوستان جنگلی طالقانی با مساحتی بالغ بر 310هزار متر مربع در بافت شهری تهران، یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی پایتخت به حساب می‌آید. این پارک بر روی تپه‌های عباس‌آباد قرار دارد و بر مناطق مختلف تهران مشرف است. جالب است بدانید که سومین پرچم بزرگ دنیا نیز در همین پارک قرار دارد. این پرچم هزار مترمربع مساحت دارد و در ارتفاع 150‌متری قرار گرفته است. پارک طالقانی یکی از سرسبزترین پارک‌های تهران محسوب می‌شود و این موضوع را مدیون درختان کهن‌سال خود است. گفتنی است قدمت این پارک به سال 1356 می‌رسد. در این پارک انواع امکانات ورزشی، خدماتی و تفریحی برای گردشگران مهیا است. پس چه برای ورزش، چه برای کسب آرامش در یک پیک‌نیک خانوادگی می‌توانید این بوستان را انتخاب کنید.

آدرس: تهران، بزرگراه حقانی، بوستان طالقانی

هزینه ورودی: رایگان

  • پل طبیعت

تصویری از پل طبیعت زیبا تهران

شاید کم‌لطفی باشد که تنها برج آزادی و برج میلاد را نمادی از تهران بدانیم. در حالی که پل طبیعت، نماد مهندسی و معماری ایران، توانست در تمام جهان شهرت بسیاری پیدا کند. پل طبیعت یک نمونه عالی از طراحی ارگانیک در معماری ایرانی به حساب می‌آید. این پل دو پارک مهم تهران، یعنی پارک طالقانی و پارک آب و آتش را به یکدیگر متصل می‌کند. این پل ماشین‌رو نیست و فقط با پای پیاده می‌توان از زیبایی‌های آن لذت برد. پل طبیعت دو طبقه دارد. یک طبقه از آن به انواع کافه و رستوران و طبقه دیگر به پیاده‌رویی زیبا اختصاص یافته است. این پل 300متر طول دارد و در ارتفاع 40‌متری از سطح زمین واقع شده است. به همین خاطر چشم‌اندازی خیره‌کننده از تهران را به گردشگران هدیه می‌دهد. این پل به دست یک بانوی ایرانی طراحی شده است و جزء افتخارات تهران به شمار می‌آید.

هزینهرایگان
ساعت بازدید ساعت 6:00 صبح تا 12:00 شب
آدرسمیدان ونک، بزرگراه حقانی، بعد از چهار راه جهان کودک، پارک آب و آتش

جاهای دیدنی شرق پایتخت برای تهرانگردی در نوروز

  • پارک لویزان

تصویری از فلامینگوهای پارک لویزان تهران

پارک جنگلی لویزان یا همان پارک جنگلی شیان، یکی از ریه‌های تنفسی تهران است. این پارک جنگلی در محدوده شرق تهران قرار دارد. بلوار هنگام، پارک لویزان را به دو بخش تقسیم می‌کند که ورودی‌های متفاوتی دارد. پارک لویزان نیز جزء پارک‌های کوهستانی منطقه به حساب می‌آید. بالاترین بخش پارک لویزان را با نام بام شیان می‌شناسند. زمانی که بر فراز این بام می‌ایستید، تهران را زیر پای خود مشاهده خواهید کرد. در این پارک امکانات رفاهی و خدماتی مختلف همانند سرویس‌بهداشتی، آلاچیق، حراست، باربکیو و غیره تعبیه شده است. معمولاً در طول نوروز، پارک شیان بسیار خوش‌آب‌وهوا و البته بسیار شلوغ است.

آدرس پارک لویزان: تهران، بزرگراه همت، بلوار هنگام شمال

هزینه ورودی: رایگان

  • پارک سرخه حصار

تصویری از پارک جنگی سرسبز سرخه حصار تهران

پارک جنگلی سرخه حصار یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های تهران به حساب می‌آید. این پارک در محدوده شرق پایتخت واقع شده است و مساحت بسیاری دارد. پارک سرخه حصار نیز یک پارک کوهستانی است که به‌تدریج همراه با جاده به ارتفاعات آن نزدیک خواهید شد. در این پارک انواع امکانات رفاهی و خدماتی همانند بوفه، سرویس‌بهداشتی، پیست دوچرخه‌سواری، بخش اجاره دوچرخه، حراست، آلاچیق و زمین‌بازی وجود دارد. فضای داخلی این پارک کاملاً خانوادگی است و می‌تواند گزینه مناسبی برای تهرانگردی در نوروز باشد.

هزینه ورودیرایگان
بهترین زمان سفرچهار فصل سال
آدرستهران، انتهای خیابان دماوند، جنب ترمینال شرق.

جاهای دیدنی غرب پایتخت برای تهرانگردی در نوروز

  • باغ گیاه شناسی

باغ گیاه شناسی تهران یکی از بهترین گزینه‌ها برای تهرانگردی در نوروز محسوب می‌شود. این باغ در دامنه جنوبی رشته کوه البرز و منطقه چیتگر واقع شده است. باغ گیاه‌شناسی تهران با بیش از ده‌ها باغ، گوشه‌ای از بهشت بر روی زمین است. در فصل بهار، زیبایی‌های باغ‌گیاه‌شناسی به اوج می‌رسد. همه‌جا سرسبز می‌شود و درختان شکوفه می‌دهند. بهترین زمان بازدید از باغ گیاه شناسی، فصل بهار است. البته در ایام نوروز نباید انتظار داشته باشید که این باغ خلوت باشد. بسیاری از مردم تهران نیز همه‌ساله در ایام عید برای تماشای گل‌های زیبای بهاری، عازم باغ گیاه‌شناسی می‌شوند.

آدرس: اتوبان تهران، کرج، خروجی پیکانشهر، شهرک سرو آزاد، خیابان شهید علی گودرزی، بلوار باغ گیاه شناسی ملی ایران، مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور

هزینه ورودی: 12.500 تومان

  • پارک پرواز

تصویری از پارک پرواز تهران

پارک پرواز یکی از جاهای دیدنی تهران محسوب می‌شود. این پارک در ارتفاعات غرب تهران و منطقه سعادت‌آباد واقع شده است. پارک پرواز در سال 1387 در زمینی به وسعت 131هزار متر‌ مربع بنا شد. ظاهر پارک پرواز به‌صورت پلکانی است. برای دسترسی به بخش بالایی آن، باید کمی پیاده‌روی را به جان بخرید. مسیر پیاده‌روی این پارک آسفالته و کاملاً استاندارد است. در بخش بالای پارک، می‌توانید از امکاناتی همچون رستوران و زمین‌بازی استفاده کنید؛ اما مهم‌ترین بخش پارک پرواز، فلای لند است. فلای لند یک مرکز تفریحی کامل به شمار می‌آید. در این بخش می‌توانید از امکاناتی همچون فودکورت در کنار تفریح محبوب فلای لند، یعنی تیوب‌سواری لذت ببرید. اگر برای تهرانگردی در نوروز به‌دنبال مکانی دنج و خاص هستید، این پارک برای شما بهترین گزینه خواهد بود.

آدرس: تهران، سعادت آباد، خیابان شهید پاک نژاد، خیابان بلوار پیام، کوچه پارک

هزینه ورودی: رایگان

  • روستای وردیج

تصویری از روستای وردیچ تهران

اگر به‌دنبال تجربه تهرانگردی منحصر‌به‌فرد در ایام نوروز هستید، ما به شما روستای وردیج را معرفی می‌کنیم. این جاذبه گردشگری جزء جاهای کمتر شناخته‌شده تهران است. روستای وردیج یکی از روستاهای اطراف تهران در منطقه 22 محسوب می‌شود. این روستا آب‌وهوایی کوهستانی دارد. در این روستا می‌توانید شاهد باغ‌های وسیع میوه و جاذبه‌های طبیعی بی‌شمار باشید. همچنین می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری منطقه، همانند گردنه ارواح نیز دیدن کنید که جزء جاذبه‌های ترسناک تهران به شمار می‌آید.

آدرس: تهران، کیلومتر ۹ اتوبان خرازی به‌سمت غرب، خروجی روستای وردیج و واریش، جاده وردیج به واریش، کیلومتر هشت، روستای وردیج

هزینه بازدید: رایگان

  • دریاچه چیتگر

تصویری از دریاچه چیتگر تهران

دریاچه مصنوعی چیتگر یا همان دریاچه خلیج فارس یکی از جدید‌ترین جاهای دیدنی تهران به حساب می‌آید. این دریاچه در محدوده چیتگر تهران قرار دارد و یک مرکز تفریحی کامل است. در این مکان شما می‌توانید از انجام تفریحاتی همچون قایق‌سواری، ماهیگیری، دوچرخه‌سواری، فوتبال حبابی و غیره لذت ببرید. همچنین در اطراف محیط دریاچه، ده‌ها رستوران لوکس در مجموعه‌ای با نام بام لند حضور دارند. دریاچه چیتگر یک منطقه تفریحی عالی برای تهرانگردی در نوروز خواهد بود.

ساعات کاریشنبه تا چهارشنبه ۳ بعدازظهر تا ۱۲ شب
پنجشنبه، جمعه و تعطیلات: 12 ظهر تا ۱۲ شب
شماره تماس02122277793
وب‌سایتiran-fun.ir/chitgar
آدرستهران، اتوبان شهید خرازی، دریاچه چیتگر (دریاچه شهدای خلیج فارس)
  • پارک چیتگر

تصویری از پارک سرسبز چیتگر تهران

پارک چیتگر، یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های جنگلی تهران به حساب می‌آید. قدمت این پارک به دوران پهلوی دوم باز می‌گردد. از آن دوران تا به امروز، درختان پارک چیتگر قطور و کهن‌سال شده‌اند. این پارک با حدود 950 هکتار وسعت، یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های تمام تهران است. دسترسی به این پارک از طریق ایستگاه مترو چیتگر انجام می‌شود و دسترسی ساده‌ای دارد. در دور‌تا‌دور پارک چیتگر، مسیر دوچرخه‌سواری استانداردی به چشم می‌خورد. این پارک برای افرادی که به ورزش و یا پیک‌نیک علاقه‌مند هستند، گزینه مناسبی خواهد بود. لازم به ذکر است که فاصله پارک چیتگر تا دریاچه خلیج‌فارس بسیار نیست. پس می‌توانید در برنامه تهرانگردی در نوروز از هر دوی آن‌ها دیدن کنید.

آدرس: تهران، جاده قدیم کرج، پارک چیتگر

هزینه ورودی: رایگان

جاهای دیدنی جنوب پایتخت برای تهرانگردی در نوروز

  • برج طغرل

برج طغرل یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی تهران به حساب می‌آید. این برج یادگار دوران سلجوقیان است. برج طغرل از نظر معماری و ظاهری، در زمان خود یک پدیده بود؛ اما دلیل اهمیت برج طغرل به ظاهر آن خلاصه نمی‌شود. شایان ذکر است که برج طغرل یک ساعت خورشیدی بسیار بزرگ است. دور‌تا‌دور این برج، 24 ترک وجود دارد. در بالای هر ترک، 14 نیم‌دایره به چشم می‌خورد. هر نیم‌دایره نشان‌گر یک ربع ساعت است. آفتاب از سمت شرق این بنا طلوع می‌کند و به‌تدریج بالا می‌آید. با گذشت حدود نیم ساعت، نیمی از یک کنگره روشن می‌شود. همین طور که آفتاب به سمت غرب می‌رود، این کنگره‌ها روشن می‌شوند. خوشبختانه این برج هنوز هم سالم باقی مانده است و ساعت را به‌طور دقیق نشان می‌دهد.

آدرس برج طغرل: تهران، شهرری، خیابان ابن بابویه، روبه‌روی سردر شرقی آرامگاه ابن بابویه

هزینه بازدید: رایگان

  • کاخ گلستان

تصویری از کاخ گلستان تهران

کاخ گلستان یکی از آثار جهانی ایران به حساب می‌آید. این کاخ در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. قدمت کاخ گلستان به دوران قاجار باز می‌گردد. در دوران پهلوی اول و دوم نیز از این کاخ استفاده سلطنتی می‌کردند. این کاخ در محدوده بازار تهران واقع شده است. به همین خاطر دسترسی به آن در ایام تعطیلات نوروز بسیار ساده خواهد بود. شما در ایام عید بدون محدودیت طرح ترافیک می‌توانید وارد محدوده بازار شوید. این کاخ ظاهری بسیار زیبا و مجلل دارد و با بازدید از آن روحتان تازه می‌شود. کاخ گلستان دارای بخش‌های متعددی است. لازم به ذکر است که تخت مرمر معروف نیز در همین موزه قرار دارد.

آدرساستان تهران، شهر تهران، منطقه 12، خیابان 15 خرداد، میدان ارگ
تلفن مستقیم روابط عمومی02133956662
تلفن داخلی02133113335 داخلی 165
نمابر2133111811(98+)
ایمیلGolestanPalace@mcth.ir
ساعت بازدیددر نیمه اول سال از ساعت 9:30 صبح تا ۶:30 عصر
در نیمه دوم سال از ساعت  9 صبح تا 6:30 عصر
ایام تعطیلتاسوعا و عاشورای حسینی، شهادت امام حسن مجتبی (ع)، شهادت امام صادق (ع) ، رحلت امام خمینی (ره)، شهادت حضرت علی (ع)
ساعات بازدید در ماه مبارک رمضان09:30 صبح تا ۵:30 عصر و فروش بلیت تا ۴:30 عصر
هزینه بازدیدهزینه بازدید از بخش‌های مختلف متفاوت است.
وب‌سایت کاخ گلستانhttp://www.golestanpalace.ir
  • محله بازار و عودلاجان

تصویری از محله بازار عودلاجان تهران

میدان 15 خرداد و محله بازار تهران، یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی این شهر به حساب می‌آیند. در این محله اتفاقات بسیاری بر مردم پایتخت گذشته است. در دوران قاجار، مقر اصلی حکومت، یعنی کاخ گلستان در همین محدوده قرار داشت. از طرف دیگر هنوز هم بیشتر داد‌و‌ستدهای تهران در این منطقه رخ می‌دهد. زمانی که در کوچه‌‌پس‌کوچه‌های بازار بگردید، آثاری تاریخی و زیبا را مشاهده خواهید کرد. محله عودلاجان، یکی از محلات قدیمی و زیبای تهران به حساب می‌آید. شما می‌توانید از طریق خیابان اصلی 15خرداد، درست از رو‌به‌روی بازار آهنگران، وارد محله عودلاجان شوید. این محله به‌صورت کامل نوسازی شده است و ظاهری زیبا دارد. محدوده بازار در روزهای عادی جزء طرح ترافیک تهران است؛ اما در عید خبری از طرح ترافیک نیست. پس بازار تهران را باید در لیست تهرانگردی در نوروز قرار دهید.

آدرس: تهران، 15 خرداد، محله عودلاجان

هزینه بازدید: رایگان

جاهای دیدنی مرکز پایتخت برای تهرانگردی در نوروز

  • عمارت مسعودیه

تصویری از عمارت مسعودیه تهران

عمارت مسعودیه به فردی با نام مسعود میرزا تعلق داشت که در تاریخ به نام ظل‌السلطان نیز شهرت دارد. ظل‌السلطان نام یکی از پسران ناصرالدین شاه بود. مادر وی همسر اول شاه نبود و به همین خاطر مسعود میرزا مطمئن بود که به پادشاهی نخواهد رسید. از‌این‌رو به فردی خون‌خوار تبدیل شد. او در طول مدت عمر خود، بر شهرهای مختلف حکومت کرد و افراد بسیاری را به قتل رساند. این عمارت در محدوده بهارستان تهران به دستور شخص مسعود میرزا ساخته شده است. به همین خاطر نام آن را عمارت مسعودیه گذاشته‌اند. از شخصیت مسعود میرزا که چشم‌پوشی کنیم، این عمارت یکی از زیباترین عمارت‌های دوران قاجار به حساب می‌آید. در ساخت آن از تمام المان‌های ایرانی استفاده شده است. این عمارت بخش‌های متعددی دارد که امکان بازدید از اکثر آن‌ها وجود دارد؛ اما از داخل عمارت اصلی نمی‌توان بازدید کرد. مسعودیه در محدوده طرح ترافیک قرار دارد. پس گزینه مناسبی برای تهرانگردی در نوروز خواهد بود.

آدرس: میدان بهارستان، خیابان اکباتان

هزینه ورودی: 5هزار تومان

  • خانه مقدم

خانه مقدم یکی از زیباترین خانه‌ها در تمام تهران است. این خانه به فردی با نام محمد تقی خان احتساب الملک تعلق داشت. او جزئی از دربار قاجار بود. پس از مرگ وی، این خانه به استاد مقدم و همسر ایشان واگذار شد. استاد مقدم یکی از افراد بسیار برجسته در زمینه تاریخ‌شناسی ایران بود. علاوه‌بر شخصیت والای استاد مقدم، خانه او یکی از زیباترین خانه های تاریخی تهران و بلکه ایران به حساب می‌آید. این خانه دارای بخش‌های متعدد و معماری خیره‌کننده است. خانه مقدم در محدوده مرکز شهر قرار دارد؛ اما به‌محض ورود، با حیاطی دل‌باز و باصفا رو‌به‌رو خواهید شد. این حیاط آن‌قدر زیباست که می‌خواهید ساعت‌ها در آن محو تماشا باشید. لازم به ذکر است در ابتدای بهار، شکوفه‌های اقاقیا و گیلاس نمای خاصی به این باغ می‌دهند.

خانه مقدم: تهران، خیابان جمهوری، پس از میدان حسن‌آباد، خانه مقدم

هزینه بازدید: 3 هزار تومان

  • موزه آبگینه

تصویری از موزه آبگینه تهران

موزه آبگینه در ساختمانی زیبا و خیابانی مشهور قرار دارد. قدمت ساختمان اصلی موزه آبگینه به اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی می‌رسد. این خانه به فردی با نام قوام‌السلطنه تعلق داشت. او یکی از افراد سرشناس و بانفوذ در دوران قاجار و پهلوی به حساب می‌آمد. پس از فوت او، این ساختمان نیز دست‌به‌دست چرخید. نهایتاً فرح پهلوی این منزل را خریداری کرد تا آن را تبدیل به موزه‌ای زیبا کند. پس از چندین ماه مرمت و بازسازی، همه شرایط برای احداث موزه آبگینه مهیا شد. در این موزه از آثار شیشه‌ای، سفالی، لعابی و بلوری نگهداری می‌شود. به همین خاطر بسیاری از گردشگران، این موزه را با نام ظریف‌ترین موزه ایران می‌شناسند. لازم به ذکر است که بازدید از بنای اصلی موزه، به‌تنهایی می‌تواند گزینه خوبی برای گردشگری باشد.

آدرس موزه آبگینه: تهران، خیابان سی تیر

هزینه بلیط ورودی: 5هزار تومان

  • موزه هنرهای معاصر

تصویری از موزه هنر های معاصر تهران

در دل پارک زیبا و بزرگ لاله، ساختمانی به چشم می‌خورد که تابلوی موزه هنرهای معاصر روی آن نصب شده است. این ساختمان محلی برای علاقه‌مندان به هنر معاصر ایران است. در این ساختمان می‌توانید از آثاری هنرمندانه دیدن کنید که در عصر کنونی خلق شده‌اند. مقایسه هنر کلاسیک، هنر مدرن و هنر معاصر می‌تواند موضوع جذابی برای علاقه‌مندان به هنر باشد. در این موزه می‌توانید شاهد آثاری در سبک‌های مختلف همانند نقاشی یا هنرهای تجسمی باشید.

آدرس: تهران، بلوار کشاورز، پارک لاله، موزه هنرهای معاصر

هزینه بلیط: 20هزار تومان

  • موزه ایران باستان

تصویری از موزه ایران باستان تهران

موزه ملی ایران یا همان موزه ایران باستان یکی از مهم‌ترین موزه‌های تاریخی در تمام کشور به حساب می‌آید. ساختمان این موزه در نزدیکی خیابان سی تیر قرار دارد. موزه ایران باستان را می‌توان یکی از زیبا‌ترین و مهم‌ترین جاهای دیدنی تهران دانست. این موزه در محدوده خیابان امام خمینی و طرح ترافیک تهران قرار دارد. به همین خاطر شاید بسیاری از افراد از دیدن آن صرف‌نظر کنند؛ اما در عید خبری از طرح ترافیک نیست. موزه ایران باستان با حدود 20‌هزار مترمربع زیربنا، یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های ایران به حساب می‌آید. در این موزه از آثار متعلق به دوران پیش از اسلام و پس از اسلام نگهداری می‌شود. بسیاری از آثار تاریخی معروف ایران که دارای شهرت جهانی هستند، در این موزه قرار دارند. پس اگر اهل آثار تاریخی هستید، حتماً بازدید از این موزه را در برنامه تهرانگردی نوروز خود قرار دهید.

قیمت برای بازدید کنندگان ایرانی10000 تومان
قیمت برای بازدید کنندگان غیر ایرانی 100000 تومان
ساعت بازدیدبهار و تابستان هر روز از 9:00 تا 19:00
پاییز و زمستان هر روز از 9:00 تا 17:00
روزهای تعطیل شهادت حضرت علی (ع)، رحلت پیامبراکرم (ص)، شهادت امام جعفرصادق (ع)، عاشورا و تاسوعای حسینی
شماره تماس021-66702031-6
  • موزه رضا عباسی

تصویری از موزه رضا عباسی تهران

موزه رضا عباسی یکی دیگر از موزه‌های مهم و باستانی ایران به حساب می‌آید. متأسفانه این موزه کمتر شناخته شده است؛ اما اگر به تاریخ و فرهنگ ایرانی علاقه‌مند هستید، باید حتماً از این موزه بازدید کنید. موزه رضا عباسی در محدوده خیابان شریعتی قرار گرفته است. شاید به‌خاطر در کوچک این موزه، حتی کمتر کسی آن را دیده باشد. با وجود ظاهری کوچک، در این موزه از آثاری متعلق به هزاره اول پیش از میلاد تا سلسله قاجار نگهداری می‌شود. این موزه بخش‌های مختلفی دارد و پرسنل متخصصی در آن مشغول فعالیت هستند. در صورتی که درباره هر یک از آثار سؤالی داشته باشید، پرسنل موزه با روی باز شما را راهنمایی خواهند کرد. موزه رضا عباسی یکی از ارزشمندترین موزه‌های تاریخی در تمام ایران است. معمولاً این موزه در ایام نوروز خلوت است و گزینه مناسبی برای تهرانگردی در نوروز به حساب می‌آید.

آدرس موزه رضا عباسی: خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، پلاک ۸۹۲

هزینه بازدید: 5هزار تومان

  • موزه جواهرات ملی

تصویری از موزه جواهرات ملی تهران

موزه جواهرات ملی، ارزشمندترین موزه در تمام ایران و شاید خاورمیانه است. این موزه در خزانه بانک ملی ایران قرار دارد و به‌خوبی از آن محافظت می‌شود. جالب است بدانید که آثار موجود در موزه جواهرات ملی ایران، پشتیبان اصلی پول کشورمان، یعنی ریال است. در صورتی که این موزه به سرقت رود، پول ایران بی‌ارزش خواهد شد. این موزه در یک گاوصندوق با دیوار‌هایی به قطر یک متر قرار دارد. در این موزه می‌توانید از آثاری منحصر‌به‌فرد همانند تخت خورشید یا همان تخت طاووس، تاج پادشاهان مختلف، کره جواهرنشان ناصرالدین شاه و البته الماس دریای نور دیدن کنید. لازم به ذکر است که بازدید از این موزه تنها در بازه‌های زمانی خاص امکان‌پذیر است.

آدرس موزه جواهرات ملی: خیابان فردوسی، پایین‌تر از چهارراه استانبول، ساختمان بانک مرکزی

هزینه بلیت: 60هزار تومان

  • باغ نگارستان

تصویری از باغ موزه نگارستان تهران

در دل شلوغی مرکز تهران و در محدوده بهارستان، درست جایی که قوانین کشور رد و تصویب می‌شوند، باغی دل‌باز و رؤیایی وجود دارد. نام این باغ زیبا و چشم‌نواز، نگارستان است. قدمت باغ نگارستان به دوران قاجار باز می‌گردد. جالب است بدانید که جشن ولیعهدی محمد میرزا نیز در همین باغ برگزار شده است. حتی ناصرالدین شاه قاجار نیز مراسم عروسی خود را در این باغ برپا کرده بود. در این باغ زیبا و دیدنی، عمارتی قدیمی به چشم می‌خورد. قدمت این عمارت به دوره پهلوی اول باز می‌گردد. این تالار امروزه به موزه‌ای زیبا تبدیل شده است. بازدید از این موزه می‌تواند برای علاقه‌مندان به تاریخ و هنر ایرانی، بسیار جذاب باشد. همچنین در محوطه باغ، رستورانی عالی با نام رستوران روحی وجود دارد. این رستوران کاملاً سنتی است و فضایی بی‌نظیر دارد. علاوه بر این می‌توانید از نشستن در کافه باغ نگارستان که در فضای باز این باغ است، نیز لذت ببرید.

قیمت برای بازدید کنندگان ایرانی10000 تومان
قیمت برای بازدید کنندگان غیر ایرانی 100000 تومان
ساعت بازدیدبهار و تابستان هر روز از 9:00 تا 19:00
پاییز و زمستان هر روز از 9:00 تا 17:00
روزهای تعطیل شهادت حضرت علی (ع)، رحلت پیامبراکرم (ص)، شهادت امام جعفرصادق (ع)، عاشورا و تاسوعای حسینی
شماره تماس021-66702031-6
ساعت بازدید از فضا باغ9:00 الی 22:00
ساعت کاری موزه ها9:00 الی 18:00
ساعت کاری رستوران و کافه9:00 الی 22:00
هزینه ورودی باغ3.000 تومان
هزینه ورودی موزه ها5.000 تومان

بهترین روش تهرانگردی چیست؟

تهران شهری بزرگ با 730 کیلومترمربع مساحت است. بسیاری از جاذبه‌های گردشگری در شرق و برخی دیگر در قرار دارند. همین مسئله باعث می‌شود تا مدت فراوانی را در مسیر باشید. در مسیر بودن هزینه‌بر خواهد بود. از این رو باید تصمیم درستی درباره این مسئله بگیرید. در ادامه شما را با روش‌های مختلف تهرانگردی آشنا خواهیم کرد.

  • تهرانگردی با وسیله نقلیه شخصی

گاهی ساکنان تهران، تهرانگردی در نوروز را انتخاب می‌کنند. گاهی هم مسافران از شهرهای دیگر به تهران سر می‌زنند. در هر صورت تهرانگردی با وسیله نقلیه شخصی در نگاه اول گزینه‌ای مطلوب است. شاید در روزهای معمول سال، با وجود محدودیت طرح ترافیک و نبود فضای پارک مناسب، تهرانگردی با وسیله نقلیه شخصی انتخابی عاقلانه نباشد؛ اما در ایام نوروز خبری از طرح ترافیک نیست. به همین خاطر، شما می‌توانید با وسیله نقلیه شخصی خود از بخش‌های مختلف تهران دیدن کنید.

  • تور تهرانگردی نوروزی

تصویری از اتوبوس های دو طبقه تهران گردی

در ایام نوروز، تورهای یک روزه تهرانگردی متعدد برگزار می‌شوند. شما می‌توانید در این تورها ثبت‌نام کنید و به بهترین نوع ممکن، از تهران دیدن کنید. در این تورها همه مسافران داخل وسایل نقلیه توریستی در شهر گشت‌وگذار می‌کنند. آن‌ها برنامه بازدید از پیش تعیین شده دارند و در حداقل زمان تهران را به شما نشان می‌دهند.

  • تهرانگردی با تاکسی

در شهر تهران انواع مختلف تاکسی وجود دارد. به‌صورت کلی تاکسی‌های تهران به سه دسته تقسیم می‌‎شوند. دسته اول تاکسی‌های خطی هستند. این نوع تاکسی در ایستگاه‌های مخصوص خود قرار دارند. برای استفاده از خطوط تاکسی، باید به پایانه آن‌ها مراجعه نمایید. سپس درباره مسیر آن‌ها بپرسید تا رانندگان شما را راهنمایی کنند. نوع دوم، تاکسی بی‌سیم است. در تهران شرکت‌های مختلف تاکسی بی‌سیم فعالیت می‌کنند. شما می‌توانید با آن‌ها تماس بگیرید تا یک تاکسی به محل استقرار شما ارسال شود. نوع سوم، تاکسی‌های اینترنتی همانند اسنپ، تپسی، ماکسیم و غیره است. برای استفاده از تاکسی‌های اینترنتی، باید اپلیکیشن آن‌ها را روی تلفن همراه خود نصب کنید. این تاکسی‌ها بسیار مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی هستند.

  • تهرانگردی با وسایل نقلیه عمومی

خط متروی تهران، گسترده‌ترین خط مترو در تمام ایران است. شما می‌توانید با کمک مترو، به هر گوشه از تهران که می‌خواهید سفر کنید. استفاده از مترو بسیار ساده است. اگر مترو را برای تهرانگردی انتخاب کردید، بهتر است حتماً «کارت اعتباری مترو» تهیه نمایید. برای دسترسی به هر گوشه از تهران می‌توانید نقشه مترو را بررسی نمایید. اتوبوس‌های BRT و اتوبوس‌های معمولی نیز گزینه مناسبی برای حمل‌ونقل در تهران محسوب می‌شوند.

بهترین مراکز خرید تهران

تصویری از بازار بزرگ تهران

بهترین هتل های تهران

تصویری از هتل تاج محل تهران

  • هتل پارسیان استقلال تهران | 5 ستاره | شروع قیمت از شبی 540هزار تومان؛
  • هتل اسپیناس پالاس تهران | 5 ستاره | شروع قیمت از شبی 900هزار تومان؛
  • هتل هما تهران | 5 ستاره | شروع قیمت از شبی 375هزار تومان؛
  • هتل پارسیان آزدی تهران | 5 ستاره | شروع قیمت از شبی 570هزار تومان؛
  • هتل اسپیناس بلوار کشارز تهران | 5 ستاره | شروع قیمت از شبی 660هزار تومان؛
  • هتل تاج محل تهران | 5 ستاره | شروع قیمت از شبی 660هزار تومان.

خب دوستان ره بال آسمان، شما برای تهرانگردی در نوروز آماده هستید! نظر شما درباره جاهای تفریحی تهران چیست؟ آیا تاکنون تهران را در ایام نوروز دیده‌اید؟ اگر ساکن تهران هستید، بگویید که تهرانگردی در نوروز را ترجیح می‌دهید یا به شهرهای دیگر سفر می‌کنید؟ اگر از شهر دیگری به تهران سفر می‌کنید، در کنار مسیر هوایی و وسیله نقلیه شخصی، می‌توانید با خرید بلیط قطار تهران یا بلیط اتوبوس تهران خود را به این شهر برسانید. نظرتان درباره شیوه رسیدن به تهران در نوروز چیست؟ کدام روش مقرون‌به‌صرفه‌تر است؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

بله، البته بهتر است پیش از مراجعه، با مجموعه تماس بگیرید.

در تمام 13 روز تعطیلات عید، طرح ترافیک اجرا نمی‌شود.

کاخ گلستان، کاخ نیاوران، کاخ سعد آباد، عمارت مسعودیه، خانه مقدم، پل طبیعت، پارک آب و آتش، بوستان طالقانی، دربند و درکه، لواسان، فشم، باغ گیاه شناسی میدان تجریش، موزه آبگینه، برج طغرل و غیره.

خیر. این موزه بسیار حساس است و فقط در زمان‌ های خاصی می‌توان از آن بازدید کرد. بهتر است قبل از مراجعه به این موزه، اطلاعات دقیق را کسب کنید.

1 نظر
  1. بانو تقیان می گوید

    بسیار عالی

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.