لاله زار کرمان | بهشتی خرم در دل کویری خشک

0

کرمان کلان‌شهری است تاریخی که جاذبه‌های باستانی پر‌شکوه و ارزشمندی را در خود جای داده است. بسیاری از این شهر، به‌عنوان شهری کویری و خشک یاد می‌کنند، غافل از آنکه بهشتی خرم در نزدیکی آن قرار دارد. روی سخن ما لاله زار بردسیر کرمان است. این منطقه مملوء از جاذبه‌های طبیعی بوده و دیدنی‌هایی بی‌نظیر دارد؛ به طوری که اگر عاشق طبیعت و طبیعت‌گردی باشید، شیفته آن خواهید شد. لاله زار بردسیر از زیبا‌ترین و دلفریب‌ترین جاهای دیدنی اطراف کرمان است که می‌توان روز‌ها و ساعت‌ها از تماشای شگفتی‌های آن لذت برد. از‌این‌رو اگر به‌دنبال کشف طبیعتی بکر در دل کویری خشک هستید، در ادامه با ما همراه باشید تا با جاذبه‌های طبیعی این منطقه آشنا شده و راه و چاه سفر به آن را بیاموزید. 

لاله زار کرمان کجاست؟ 

لاله زار کرمان

لاله زار نام منطقه‌ای سرد‌سیر و کوهستانی در مرکز ایران است که در استان کرمان قرار دارد. این شهر (بخش) در دامنه کوه‌های مرتفع و خرم لاله زار بنا شده و جزو تبعات شهرستان بردسیر کرمان به‌شمار می‌آید. 

معرفی لاله زار بردسیر کرمان | بهشتی رؤیایی در مرکز ایران 

اگر اهل سفر کردن و طبیعت‌گردی باشید، احتمالاً با ما هم‌نظر هستید که کشورمان ایران، مملو از جاذبه‌های طبیعی بکر و رؤیایی است. لاله زار کرمان نیز یکی از این جاذبه‌هاست که به سان بهشتی زیبا در مرکز ایران می‌درخشد. این روستای خرم به‌قدری روح‌نواز و دلرباست که آوازه زیبایی آن به گوش گردشگران خارجی نیز رسیده و هر‌ساله در فصل بهار، خیل عظیمی از طبیعت‌دوستان ایرانی و خارجی به‌سوی آن روانه می‌شوند. منطقه لاله زار از ۲۰ روستا و ۱۵۰ آبادی تشکیل شده و سراسر آن مملوء از شگفتی و زیبایی است. 

لاله زار بردسیر کرمان

همان طور که گفتیم، دهستان لاله زار در نزدیکی شهر زیبای کرمان واقع شده و به واسطه داشتن آب‌و‌هوایی مطلوب و گلزار‌هایی وسیع، جزو مهم‌ترین قطب‌های گردشگری منطقه به‌شمار می‌آید. گفتنی است که دهستان لاله زار در ارتفاع ۳هزار متری از سطح دریا واقع شده و به‌عنوان «مرتفع‌ترین منطقه مسکونی کشور» شناخته می‌شود. لاله زار به طبیعت دلکش، چشمه‌سار‌ها، رود‌ها و دشت‌های پر از گل‌های محمدی‌اش معروف است. صنعت گلاب‌گیری در این منطقه رونق بسیاری دارد.  بهار که می‌شود، گل‌های محمدی کل فضای منطقه لاله زار را معطر می‌کنند. در همین زمان، مراسم دلنشین و جذاب گلاب‌گیری نیز به همت مردم مهرمان منطقه برپا می‌شود. 

جاهای دیدنی دهستان لاله زار کرمان | بهشتی مملوء از زیبایی 

منطقه لاله زار بردسیر کرمان، طبیعتی خرم و دلکش دارد و مملوء از جاذبه‌های طبیعی دلرباست. در ادامه برخی از زیبا‌ترین جاذبه‌های طبیعی این منطقه را معرفی کرده‌ایم: 

  • سد لاله زار 

سد لاله زار 

اگر می‌خواهید جلوه‌ای از بهشت را روی زمین تماشا کنید، به‌سوی سد پر‌آب و زلال منطقه لاله زار بردسیر کرمان بروید. این سد وسیع با گل‌های بنفشه و دامنه سر‌سبز کوه‌های لاله‌زار احاطه شده و منظره‌ای خیره‌کننده ایجاد کرده‌اند. سد لاله زار همچون نگینی به رنگ آبی در دشتی خرم می‌درخشد و چشم‌انداز آن هر چشمی را به خود خیره می‌کند. 

  • چشمه آبگرم لاله زار

چشمه آبگرم لاله زار

چشمه‌ آبگرم از دیگر جاذبه‌های طبیعی لاله زار کرمان است. این چشمه زیبا آبی زلال و گوارا دارد و در جنوب شهرستان بردسیر و در شمال روستای قلعه عسكر قرار دارد. صدای گوش‌نواز حرکت آب چشمه‌، طبیعت چشم‌نواز اطراف آن‌ها و کوه‌های خرم لاله‌زار در کنار هم مثال بهشتی در این منطقه می‌درخشند. چشمه آبگرم لاله زار از دل رودی روان می‌جوشد و از نوع چشمه‌های گسلی است. در اطراف این چشمه سنگ‌های آندزیت و آندزی باز به چشم می‌خورند که بر زیبایی منطقه افزوده‌اند. جالب است بدانید که دمای آب این چشمه‌ها حتی در فصل‌های سرد سال نیز نزدیک به ۴۰‌درجه است.

  • دره گردو‌کار

دره گردو‌کار

گردو‌کار نام دره‌ای کم‌شیب و خرم در جنوب کوه‌های لاله زار است. در این دره چشمه‌های جوشان و رود‌های خروشان جریان دارند و به طبیعت دلکش منطقه جان می‌دهند. در دره گردو‌کار درختانی تنومند و کهن‌سال بسیار به چشم می‌خورند و منظره خیره‌کننده‌ای را ایجاد کرده‌اند. این دره از جنس سنگ و صخره است؛ از‌این‌رو اگر اهل صخره‌نوردی هستید، صعود از دره زیبا برای شما بسیار دلپذیر خواهد بود. در دره گردو‌کار چند درخت گردو کهن‌سال به چشم می‌خورند که شاخه‌های پر‌بار آن به سمت زمین خم شده‌اند و دوباره از دل زمین سر‌بر‌آورده‌اند. بهار که می‌شود عشایر به دره گردو‌کار می‌روند و در آن اطراق می‌کنند. جالب است بدانید که اهالی منطقه لاله زار کرمان، گاهی برای برگزاری مراسمات و ادای نذر‌های خود، به این دره زیبا می‌روند. 

  • رودخانه آب بخشا

رودخانه آب بخشا

در دهستان لاله زار کرمان رودخانه‌ای پر‌آب معروف به رودخانه آب بخشا روان است. این رود‌خانه از ارتفاعات بردسیر سر‌چشمه می‌گیرد و زمین‌های کشاورزی منطقه را سیراب می‌کند. مسیر این رودخانه از «دره کمال آباد» می‌گذرد و در‌نهایت وارد شهر «رفسنجان» می‌شود. حضور در کنار این رود پر‌آب و طبیعت دلکش اطراف آن حس بی‌نظیری را در وجود شما زنده می‌کند. 

  • دشت‌های گل محمدی

دشت‌های گل محمدی در لاله زار کرمان

بی‌شک زیبا‌ترین جاذبه طبیعی منطقه لاله زار کرمان، دشت‌های گل محمدی آن است. در این دهستان باغ‌هایی به وسعت چندین هکتار به چشم می‌خورند که سراسر آن‌ها بوته‌های زیبای گل‌های محمدی روییده‌اند. این دشت‌های پر‌گل همچون بهشتی زیبا دلربایی می‌کنند و عطر گل محمدی هوش از سر می‌پراند. 

امکانات گردش و اقامت در لاله زار کرمان | تجربه سفری خاطره‌انگیز

امکانات گردش و اقامت در لاله زار کرمان

همان طور که گفتیم، منطقه لاله زار بردسیر از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری در استان کرمان است؛ از‌این‌رو به‌منظور ایجاد رفاه و راحتی برای گردشگران، امکانات رفاهی و تفریحی مناسبی در این منطقه فراهم شده است. در کوهپایه‌های لاله زار کمپ‌های گردشگری جذابی برپا شده‌اند که در تمام ایام سال، پذیرای مهمانان ایرانی و خارجی هستند. در این کمپ‌ها سوئیت‌هایی برای اقامت مسافران در منطقه وجود دارد. از مهم‌ترین امکانات فراهم شده در کمپ‌های گردشگری لاله زار می‌توان به پارکینگ، سرویس بهداشتی و حمام و… اشاره کرد. در این کمپ‌های گردشگری نمایشگاه‌های دیدنی و جذابی بر‌پا می‌شود که در آن‌ها سوغات خوراکی، صنایع دستی منطقه و محصولات کشاورزی حاصل از همت اهالی، عرضه می‌شوند. 

فصل گلاب‌گیری در لاله زار کرمان | شرکت در دلنشین‌ترین مراسم منطقه 

فصل گلاب‌گیری در لاله زار کرمان

پیش از این اشاره کردیم در اواخر فصل بهار با شکفتن گل‌های محمدی در باغ‌ها و دشت‌های لاله زار و پیچیدن عطر دلپذیر آن‌ها در سراسر منطقه، فصل گلاب‌گیری آغاز می‌شود. در این فصل خیل عظیمی از گردشگران از جای‌جای ایران به‌سوی گلزار‌های زیبا و خوش‌عطر لاله زار روانه می‌شوند تا از شور و نشاط مراسم گلاب‌گیری و مناظر خیره‌کننده طبیعت بهره‌مند شوند. 

آداب و رسوم مردم لاله زار کرمان | تجربه‌ای جذاب در کنار اهالی لاله زار 

اهالی دهستان لاله زار کرمان، آداب و رسوم خاصی دارند که برای گردشگران نیز بسیار جذاب است. در ادامه در‌خصوص برخی از مهم‌ترین مراسم مرسوم در این منطقه را توضیح داده‌ایم:‌ 

  • مراسم شب بیست و هفتم ماه رمضان

مراسم شب بیست و هفتم ماه رمضان در لاله زار کرمان

مراسم شب بیست و هفتم ماه رمضان از منحصر‌به‌فرد‌ترین جشن‌های مرسوم در منطقه لاله زار بردسیر کرمان است. این جشن به‌منظور برآورده شدن حاجات زنان بیوه، زنان بدون فرزند و دختران مجرد یا به اصطلاح دم بخت برگزار می‌شود. این افراد هر‌سال در شب بیست و هفتم ماه رمضان یک آینه، یک سرمه‌دان و مقداری نبات را در ظرفی می‌گذارند و به‌سوی خانه‌های روستا می‌روند و با چوب در می‌زنند. طبق سنت این افراد بر در هر خانه‌ای که بروند، زن صاحب‌خانه باید مقداری از نبات را میل کرده و سرمه را به چشمانش بکشد. مردم کرمان اعتقاد دارند که هر‌کس این سنت را اجرا کند، حاجتش برآورده می‌شود. 

  • شب چهل منبر

شب چهل منبر در لاله زار کرمان

مراسم شب چهل منبر از دیگر مراسمات سنتی و مرسوم در دهستان لاله زار کرمان است. این مراسم در شب نهم ماه محرم برگزار می‌شود. مردم این منطقه در مراسم شب چهل منبر به مساجد می‌روند و برای برآورده شدن حاجت‌ها و نذر‌های خود، ۴۰ شمع روشن می‌کنند و در کنارشان شیرینی می‌گذارند. 

  • جشن سده

جشن سده در لاله زار کرمان

جشن سده از شاد‌ترین و جذاب‌ترین جشن‌های باستانی زرتشتیانی است که در استان کرمان زندگی می‌کنند. این جشن هر‌ساله در تاریخ ۱۰ بهمن (۵۰ روز مانده به عید نوروز) برگزار می‌شود. در جشن سده، زرتشتیان دور هم جمع می‌شوند و مراسمی خاص را برگزار می‌کنند. در این مراسم، مقداری بوته خشک را در نقطه‌ای جمع کرده و سپس چند تن از موبدان زرتشتی در لحظه غروب آفتاب دور بوته‌ها می‌چرخند و دعایی مخصوص می‌خوانند. در‌نهایت یکی از افراد بوته‌ها را با مشعل به آتش می‌کشد و جشن سده با همراهی نور و گرمای آتش به‌زیبایی بر‌گزار می‌شود. 

سوغات منطقه لاله زار بردسیر کرمان | یادگاری برای عزیزان

در فرهنگ ما ایرانی‌ها بردن سوغات برای عزیزان، بسیار پر‌اهمیت است. اگر شما نیز دوست دارید علاقه و احترام خود را به عزیزانتان با هدیه دادن سوغات مقصد سفرتان نشان دهید، خوب است که با سوغات منطقه لاله زار بردسیر کرمان آشنا شده و پس از سفر با دستانی پر به دیدار عزیزانتان بروید. از مهم‌ترین سوغات کرمان می‌توان به زیره، قاووت (قاهوت)، کلمپه، کماچ سهن، سوهان زرند، پسته و گردو اشاره کرد. زیره کوهی کرمان عطر و طعم بی‌نظیری دارد و بسیار مرغوب است؛ از‌این‌رو اگر بخواهید از میان سوغات خوراکی کرمان، تنها یک چیز را انتخاب کنید، پیشنهاد ما به شما زیره کوهی است. 

برای خرید سوغات، از صنایع دستی زیبا و ارزشمند کرمان نیز غافل نشوید؛ چرا‌که صنایع دستی جلوه‌گر هنر و فرهنگ این منطقه هستند و از ارزش والایی برخوردارند. قالی و گلیم‌های دست‌بافت و محصولات حاصل از هنر پته‌دوزی، از مهم‌ترین صنایع دستی این منطقه به‌شمار می‌روند. در‌ نهایت اگر به‌دنبال محبوب‌ترین و بهترین سوغات منطقه لاله زار بردسیر کرمان هستید و می‌خواهید تکه‌ای از این بهشت دلربا را برای عزیزانتان به یادگار ببرید، گلاب نابی که در فصل گلاب‌گیری به همت اهالی منطقه تهیه می‌شود، بهترین گزینه است. 

بهترین زمان بازدید از دهستان لاله زار کرمان | سفر به‌سوی بهشت در اردیبهشت

اگر بپرسید که بهترین زمان برای سفر به دهستان لاله زار کرمان و لذت‌بردن از زیبایی‌های بی‌انتهای آن، چه ماهی از سال است؟ خواهیم گفت که بی‌تردید، بهترین زمان بازدید از این بهشت دلربا، فصل بهار، به‌خصوص ماه اردیبهشت است. در این فصل آب‌و‌هوای منطقه بی‌نظیر بوده و طبیعت زیبا‌ترین لباس خود را می‌پوشد و دلبری می‌کند. در ماه اردیبهشت، دشت‌های لاله زار بردسیر با گل‌های رنگارنگ مفروش می‌شوند و قدم گذاشتن میان آن‌ها، به‌سان ورود به بهشت است. همچنین در ماه‌های اردیبهشت و خرداد، غنچه‌های گل‌های محمدی می‌شکفند و عطر بی‌نظیر آن‌ها در تمام منطقه می‌پیچد. در این فصل مراسمات جذاب گلاب‌گیری برگزار می‌شوند که بسیار شاد، زیبا و دلپذیرند. 

مسیر دسترسی لاله زار بردسیر | سفر به‌سوی بهشت

برای رسیدن به منطقه لاله زار بردسیر کرمان، ابتدا باید خود را به شهر تاریخی کرمان رسانده و سپس به‌سوی شهرستان بردسیر بروید. لاله زار در ۸۰کیلومتری شهرستان بردسیر واقع شده و پس از تقریباً یک ساعت رانندگی در مسیر، به این بهشت خوش‌عطر و زیبا می‌رسید. 

در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان، به کمک نیروی واژه به‌سوی جاذبه‌ای دلفریب در نزدیکی شهر کرمان، واقع در قلب ایران سفر کردیم. مقصد سفر ما منطقه لاله زار کرمان بود و هدف از چیدن واژه‌ها در کنار هم، وصف زیبایی‌های آن. اکنون زمان آن فرا رسیده تا بار سفر بسته و به‌سوی این بهشت دلربا روانه شوید. در‌نهایت اگر خیال سفر به شهر کرمان و بازدید از جاذبه‌های دیدنی درون شهر و اطراف آن را در سر دارید، پیش از هر کاری راهنمای سفر کرمان را مطالعه کنید تا چراغ راه شما برای تجربه سفری خاطره‌انگیز در این دیار باشد.

لاله زار نام منطقه‌ای سرد‌سیر و کوهستانی در مرکز ایران است که در استان کرمان قرار دارد. این شهر (بخش) در دامنه کوه‌های مرتفع و خرم لاله زار بنا شده و جزو تبعات شهرستان بردسیر کرمان به‌شمار می‌آید.

از مهم‌ترین سوغات خوراکی کرمان می‌توان به زیره، قاووت (قاهوت)، کلمپه، کماچ سهن، سوهان زرند، پسته و گردو اشاره کرد. مهم‌ترین صنایع دستی سوغات منطقه نیز قالی و گلیم‌های دست‌بافت و محصولات حاصل از هنر پته‌دوزی هستند. با‌این‌حال گلاب نابی که در فصل گلاب‌گیری به همت اهالی منطقه تهیه می‌شود، مهم‌ترین و محبوب‌ترین سوغات منطقه به‌شمار می‌آید.

برای رسیدن به منطقه لاله زار بردسیر کرمان، ابتدا باید خود را به شهر تاریخی کرمان رسانده و سپس به‌سوی شهرستان بردسیر بروید. لاله زار در ۸۰ کیلومتری شهرستان بردسیر واقع شده و پس از تقریباً ۱ ساعت رانندگی در مسیر، به این بهشت خوش‌عطر و زیبا می‌رسید.

بهترین زمان بازدید از این بهشت دلربا، فصل بهار، به‌خصوص ماه اردیبهشت است.

پیش از این اشاره کردیم در اواخر فصل بهار با شکفتن گل‌های محمدی در باغ‌ها و دشت‌های لاله زار و پیچیدن عطر دلپذیر آن‌ها در سراسر منطقه، فصل گلاب‌گیری آغاز می‌شود.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.