موزه های شهرکرد | مروری بر تاریخ غرب ایران

0

اگر قصد خرید خرید بلیط هواپیما شهرکرد را دارید، حتماً برای خود یک برنامه سفر بسیار زیبا چیده‌اید. جاهای دیدنی شهرکرد بسیار عالی و بی‌نظیر هستند. از طبیعت بکر و تماشایی تا آثار تاریخی که در این شهر وجود دارند، همگی می‌توانند به خاطره‌ای زیبا تبدیل شوند. حال بهتر است با بخشی دیگر از جاهای دیدنی این شهر آشنا شوید. جاذبه‌هایی که به خاطر کثرت بسیار، شاید در راهنمای سفر شهرکرد هم به‌صورت مختصر به آن اشاره کنند؛ اما در این مقاله قصد داریم تا شما را به‌صورت کامل با موزه های شهرکرد آشنا کنیم. با ما همراه باشید تا موزه‌های مهم این شهر را بهتر بشناسید و بخشی خاطره‌انگیز در سفرتان داشته باشید.

موزه باستان شناسی شهرکرد (حمام پرهیزگار)

عکس موزه باستان شناسی یکی از موزه های شهرکرد

موزه باستان شناسی شهرکرد یکی از مهم‌ترین موزه های شهرکرد به حساب می‌آید. این موزه در خیابان ولیعصر قرار دارد. موزه باستان شناسی را با نام موزه حمام پرهیزگار نیز می‌شناسند. دلیل این نام‌گذاری هم قرارگیری آن داخل یک حمام تاریخی است. در این موزه می‌توانید از آثار قدیمی متعلق به دوران گذشته دیدن کنید که در چهارمحال و بختیاری کشف کرده‌اند. این آثار شامل انواع ابزارهای قدیمی از جنس استخوان حیوانات، وسایل سنگی، مسجمه‌های سفالی، ظروف گلی که دارای اشکال خاص هندسی هستند و … می‌شوند.

عکس موزه باستان شناسی یکی از موزه های شهرکرد

برخی آثار این موزه به دوران نوسنگی تعلق دارند. در این موزه به‌خوبی از آثار محافظ و نگهداری می‌شود تا آسیب نبینند. همچنین در این موزه از کتیبه‌های تاریخی نگهداری می‌شود که قدمت آن‌ها به دوران پادشاهی هخامنشیان باز می‌گردد. خود ساختمان موزه نیز به نوعی یک اثر باستانی به حساب می‌آید. همان طور که اشاره شد، موزه باستان شناسی در خیابان ولیعصر قرار دارد. این خیابان جزو خیابان‌های مهم شهرکرد است و می‌توانید سری به مراکز خرید شهرکرد بزنید که در این خیابان قرار دارند.

آدرس: شهرکرد، خیابان ولیعصر

موزه دفاع مقدس

موزه دفاع مقدس از جمله مهم‌ترین موزه‌های استان چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود. این موزه هنوز در دست ساخت است. البته فاز اول این موزه فرهنگی و تاریخی را در سال 1399 افتتاح کردند. ساخت موزه دفاع مقدس از سال 1389 آغاز شد. در این موزه به زودی نمایش آثار هنری مرتبط با هشت سال دفاع مقدس نیز قرار داده می‌شود. این موزه ساختمانی بسیار بزرگ و وسیع دارد و شامل بخش‌های مختلف می‌شود. هدف از ساخت این موزه، آشنایی هرچه بیشتر جوانان با خاطره هشت سال دفاع مقدس و رشادت‌های رزمندگان است. به این ترتیب هیچگاه خاطره آن دوران و از خود گذشتگی‌های رزمندگان از بین نمی‌رود. بازدید از این موزه در سفر به شهرکرد حتماً توصیه می‌شود.

آدرس: شهرکرد، بلوار کاشانی، خیابان فجر انقلاب

موزه کار و زندگی

موزه کار و زندگی در خود شهرکرد نیست، بلکه در 5کیلومتری این شهر و داخل شهرستان چالشتر قرار دارد. به همین خاطر آن را با نام موزه چالشتر نیز می‌شناسند. این موزه یکی از خاص‌ترین موزه های شهرکرد است. سفر ابعاد مختلفی دارد. وقتی که سفر می‌کنید، علاوه بر استراحت و خوش‌گذرانی، باید با فرهنگ مردم شهرهای مختلف نیز آشنا شوید. موزه کار و زندگی در اصل موزه مردم شناسی چالشتر است. در این موزه می‌توانید سبک خاص زندگی مردم این منطقه را بهتر بشناسید. انواع وسایل قدیمی که مردم منطقی با آن‌ها زندگی خود را می‌گذراندند در این موزه وجود دارد. برخی از این اسباب و اثاثیه صدها سال قدمت دارند. همچنین در بازدید از موزه کار و زندگی می‌توانید با انواع لباس محلی بختیاری و قشقایی نیز آشنا شوید.

آدرس: حدود ۵کیلومتری شهرکرد، شهرستان چالشتر، خیابان باستان، قلعه چالشتر

موزه تاریخ طبیعی شهرکرد

موزه تاریخی طبیعی جزو خاص‌ترین موزه های شهرکرد است. این موزه در جاده شهرکرد به اصفهان و در دل منطقه حفاظت شده تنگ صیاد قرار دارد. تنگ صیاد یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های طبیعی غرب ایران است. در این منطقه انواع حیوانات از جمله قوچ، کل، بز، انواع پرندگان، انواع پستانداران از جمله پلنگ، گرگ، روباه، خرس و جواندگانی همانند تشی و انواع علفخواران زندگی می‌کنند. همچنین پوشش گیاهی این منطقه بسیار غنی و متنوع است. به همین خاطر منطقه تنگ صیاد را به یک منطقه حفاظت‌شده تبدیل کرده‌اند. در این منطقه در فضایی به وسعت 1600 مترمربع، نمایشگاهی با بنای 800مترمربع را بنا‌ کرده‌اند. این نمایشگاه محل موزه تاریخ طبیعی شهرکرد است. در این موزه می‌توانید با پوشش گیاهی و جانوری این منطقه بیشتر آشنا شوید. همچنین برنامه‌های مفید بسیاری در آمفی‌تئاتر این مجموعه برگزار می‌شود.

آدرس: کیلومتر 15 جاده شهرکرد به اصفهان، جنب پلیس‌راه، جنب پاسگاه محیط‌بانی فرخشهر، منطقه حفاظت‌شده تنگ صیاد

سایر موزه های چهارمحال و بختیاری

  • مجموعه تاریخی و فرهنگی جونقان

عکس مجموعه تاریخی و فرهنگی جونقان یکی از موزه های شهرکرد

مجموعه تاریخی و فرهنگی جونقان یکی دیگر از جاهای دیدنی شهرکر است که در نزدیکی این شهر زیبا قرار دارد. این موزه در یک قلعه تاریخی با نام قلعه جونقان قرار دارد. قدمت این قلعه به قرن 13 هجری قمری باز می‌گردد. قلعه جونقان جزو آثار ملی ایران است و اهمیت بسیاری دارد. مدیرکل میراث فرهنگی این استان نیز تصمیم گرفت از این فرصت برای ایجاد یک مجموعه تاریخی و فرهنگی استفاده کند. در حال حاضر این قلعه به یک جاذبه گردشگری بسیار مهم تبدیل شده است. داخل مجموعه تاریخی و فرهنگی جونقان می‌توانید علاوه بر لذت بردن از بافت تاریخی قلعه، از صنایع‌دستی این استان نیز دیدن کنید. متأسفانه بخشی از این قلعه آسیب دیده است؛ اما به همت سازمان میراث فرهنگی، در حال بازسازی آن هستند.

آدرس: 42کیلومتری شهرکرد، شهر جونقان
  • موزه تخصصی آب کوهرنگ

موزه تخصصی آب یکی دیگر از موزه های شهرکرد است. این موزه در بنایی به مساحت 500مترمربع قرار دارد. در این موزه می‌توانید با روش‌هایی آشنا شوید که مردم گذشته برای تهیه آب شیرین مردم گذشته استفاده می‌کردند. در این موزه می‌توانید شاهد انواع زیتون‌های سنگی مربوط به هزاره دوم پیش از میلاد باشید. همچنین انواع کاسه سنگی، پارچ و لیوان قدیمی نیز در این موزه به چشم می‌خورند. آب مایه حیات است. شاید در آینده نزدیک بسیاری از جنگ‌ها بر سر منابع آب باشد. پس بد نیست درباره روش‌های قدیمی که برای توزیع آب در گذشته استفاده می‌کردند، بیشتر آشنا شویم. بازدید از این موزه برای عموم مردم می‌تواند بسیار جالب و سرگرم‌کننده باشد.

آدرس: شهرستان کوهرنگ
  • موزه مردم شناسی فرخشهر

عکس موزه مردم شناسی فرخشهر یکی از موزه های شهرکرد

در سال 1387، موزه‌ای زیبا و دیدنی در فرخشهر چهارمحال و بختیاری افتتاح شد. فرخشهر یکی از شهرهای نزدیک شهرکرد است. مردم این شهر آداب و رسوم بسیار خاص و دوست‌داشتنی دارند. این شهر قدمت تاریخی بسیاری دارد. به همین خاطر شهردرای فرخشهر تصمیم گرفت تا با افتتاح موزه مردم شناسی، گردشگران را هرچه بیشتر با فرهنگ این شهر آشنا کند. لازم به ذکر است که برخی انواع هتل های شهرکرد که به‌صورت بوم‌گردی هستند نیز در فرخشهر فعالیت می‌کنند. پس برای درک هرچه بیشتر فرهنگ این مردم، می‌توانید سری به اقامتگاه‌های بوم‌گردی این منطقه بزنید. موزه مردم شناسی فرخشهر در بنایی به مساحت 250مترمربع قرار دارد. در این موزه از بیش از هزار قطعه تاریخی نگهداری می‌شود. بیشتر این آثار متعلق به همین شهر هستند.

آدرس: فرخشهر، پارک سرچشمه
  • موزه تاریخ طبیعی بروجن

بروجن یکی از شهرهای اطراف شهرکرد است. این شهر زیبایی طبیعی بسیار دارد. به همین خاطر حدود 13 سال پیش شهرداری بروجن تصمیم گرفت تا موزه‌ای افتتاح کند و مردم را بیشتر با تاریخ طبیعی این شهر آشنا نماید. در موزه تاریخ طبیعی بروجن می‌توانید شاهد بخش‌های مختلف باشید. یکی از بخش‌های موزه تاریخ طبیعی بروجن، بخش مرجع سنگ‌واره‌ها است. داخل این بخش انواع سنگواره گیاهان و جانوران به چشم می‌خورد. در بخش جانوری انواع نمونه‌های تاکسیدرمی پرندگان، سم پایان و خزندگان قرار داده‌اند. در بخش آناتومی نیز می‌توانید شاهد انواع دوزیستان و پستانداران باشید. بازدید از این موزه شما را با طبیعت و قدمت تاریخی بروجن بیشتر آشنا می‌کند.

آدرس: بروجن
  • موزه مردم شناسی شهر کیان

اگر نام شهر کیان به گوشتان نخورده است، باید بدانید که این شهر بیش از 7هزار سال قدمت دارد. در این منطقه، تمدنی قدیمی حضور داشته‌اند که آثار بسیاری از آن‌ها را کشف کرده‌اند. با وجود اینکه شهر کیان بخشی از استان چهارمحال و بختیاری است؛ اما در گذشته تمدنی بسیار بزرگ در این منطقه حضور داشته‌اند. به همین خاطر چند سال پیش تصمیم گرفتند تا موزه‌ای برای معرفی هرچه بیشتر تاریخ این سرزمین به گردشگران ایجاد کنند. موزه مردم شناسی شهر کیان موزه‌ای خاص است. بازدید از این موزه به یکی از خاطرات فراموش‌نشدنی در سفرتان تبدیل می‌شود. همچنین بد نیست سری به بازار سنتی این شهر بزنید و کمی سوغات شهرکرد را تهیه کنید.

آدرس: شهر کیان، بلوار انقلاب، خیابان سوم
  • موزه پوشاک دزک (مجموعه تاریخی و فرهنگی دزك)

عکس موزه پوشاک دزک یکی از موزه های شهرکرد

به نظرتان در گذشته مردم چطور لباس می‌پوشیدند؟ اصلاً چطور لباس را می‌بافتند و آماده می‌کردند؟ موادی که برای بافت و دوخت لباس استفاده می‌کردند چه بودند؟ خب اگر به‌دنبال یافتن پاسخ این سؤالات هستید، سری به موزه پوشاک دزک بزنید. قلعه دزدک در روستایی با همین نام قرار دارد. قدمت این قلعه به چند صد سال پیش باز می‌گردد. جالب است بدانید که درباره تاریخ این روستا، افرادی سرشناس کتاب نوشته‌اند. در حال حاضر موزه‌ای بسیار خاص با نام موزه پوشاک در این روستا افتتاح شده است. موزه پوشاک یکی از خاص‌ترین موزه های شهرکرد است. موزه‌ای جذاب که باعث جلب هرچه بیشتر توریست می‌شود. در نزدیکی این موزه چند رستوران قدیمی هم وجود دارند که جزو قدیمی ترین رستوران های شهرکرد هستند. در این رستوران‌ها می‌توانید انواع غذاهای سنتی این استان را امتحان کنید.

آدرس: 35کیلومتری جنوب‌شرق شهرکرد، روستای قلعه دزدک

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، آیا می‌دانستید این تعداد موزه خاص در شهرکرد و اطراف آن وجود دارد؟ به نظرتان بهترین موزه های شهرکرد کدام هستند؟ نظرات خود را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

موزه باستان شناسی شهرکرد را می‌توان مهم‌ترین موزه شهرکرد دانست.

موزه دفاع مقدس جدیدترین موزه شهرکرد است.

این موزه در روستای دزک و مجموعه تاریخی قلعه دزدک قرار دارد.

این موزه در یکی از قدیمی‌ترین مناطق استان، یعنی شهر کیان واقع شده است.

موزه تاریخ طبیعی شهرکرد زیباترین موزه تاریخ طبیعی تمام استان است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.