پارک جنگلی لویزان و همه آنچه باید درباره اش بدانید

1

گردش در پارک‌های جنگلی همراه با خانواده یا دوستان لذتی وصف‌نشدنی دارد. به‌ویژه در شهرهایی مثل پایتخت که هوا در اغلب روزها آلوده است و خیلی‌ها دلتنگ طبیعت هستند. اگر دلتان گردشی کوتاه می‌خواهد و زمان کافی برای سفر ندارید، نگران نباشید. پارک جنگلی لویزان یکی از آن جاهایی است که قدم‌زدن در آن شما را از شلوغی‌های شهر دور می‌کند. همه‌چیز مهیاست تا ساعتی را در این پارک سرسبز و تماشایی بگذرانید و از اوقات فراغتتان لذت ببرید.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی تهران در پاییز، روی لینک زیر کلیک کنید:

پارک جنگلی لویزان کجاست؟

موقعیت پارک جنگلی لویزان

لویزان یکی از پارک های تهران است که برای دیدنش باید به شمال شرق پایتخت بروید. موقعیت پارک لویزان تهران در بخش شمیرانات و در 13کیلومتری مرکز تهران است. شمال این پارک به بلوار شهید بابایی و جنوبش به شمس آباد می‌رسد. در همسایگی غرب پارک، ده لویزان و پارک جنگلی شیان شکل گرفته است. مسیرهای شرق پارک به بزرگ‌راه شهید باقری راه دارد. این مسیر به بوستان جنگلی یاس فاطمی هم منتهی می‌شود.

پارک‌ها از مقاصدی هستند که اغلب خانواده‌ها برای تفریح در آن در آخر هفته برنامه‌ریزی می‌کنند. این مکان‌ها در شهرهای بزرگی مثل تهران که مردم زمان کمی برای گردش در طبیعت دارند، بسیار پراهمیت است. لویزان از زیباترین تفرجگاه‌های تهران است که این روزها آنجا را پاتوقی برای پایتخت‌نشین‌ها و گردشگرها می‌دانند؛ پس اگر قصد دارید برای گشت‌وگذار در آخر هفته برنامه‌ای بچینید، این پارک را در لیستتان بگذارید.

معرفی پارک جنگلی لویزان

طبیعت شگفت‌انگیز لویزان در هر فصل تماشایی است و فضای خوبی برای تفریح جوانان و کودکان دارد. مساحت این پارک به 1100 هکتار می‌رسد. امروزه بیشتر آن را به فضاهای تفریحی اختصاص داده‌اند.

تاریخچه پارک جنگلی لویزان

درخت‌های لویزان سن‌وسالی به‌اندازه 60 سال دارند. در زمان حکومت پهلوی دوم و در سال 1342 جنگل مصنوعی لویزان ایجاد کرده‌اند. هدف از احداث این جنگل، جلوگیری از گسترش‌یافتن بافت شهری بود. امروزه لویزان پارکی شگفت‌انگیز است که جاذبه‌های زیادی برای دیدن دارد.

بخش های دیدنی پارک جنگلی لویزان تهران

چشم‌اندازی به پایتخت

چشم‌اندازی به پایتخت در پارک جنگلی لویزان

بوستان لویزان به‌خاطر قرارگیری در بلندی‌های تهران، چشم‌انداز بی‌نظیری دارد. به فضای پارک که برسید، پایتخت در زیر پای شماست. هوا که خوب باشد شاید بتوانید بلندی‌های البرز را هم در منطقه شمیرانات ببینید؛ البته تصویر شهر در شب هم خیره‌کننده است. چراغ‌ها در هر گوشه سوسو می‌زنند و خبر از جریان زندگی می‌دهند. این قاب تماشایی برایتان تصویری دل‌نشین و خاطره‌انگیز از شب‌های تهران می‌سازد.

طبیعت چشم‌نواز پارک لویزان

اولین چیزی که در این پارک توجهتان را به خودش جلب می‌کند طبیعت زیبا و پوشش گیاهی انبوه است. درخت‌های پارک در دو طرف مسیر پیاده‌روها و دیگر بخش‌های بوستان ریشه در خاک دارند. شاخ‌وبرگ‌های در‌هم‌پیچیده آن‌ها جلوه پارک لویزان را دوچندان کرده است.

طبیعت چشم‌نواز پارک لویزان

به هر طرف که سر بچرخانید، درخت‌های سرو، اقاقیا، زبان گنجشک، توت، مو و کاج را می‌بینید. این پارک از بهترین مقاصد برای افرادی است که به جنگل‌گردی علاقه دارند. کافی است در این فضا قدمی بزنید یا زیر سایه درخت‌ها بنشینید تا اکسیژن خالص در ریه‌هایتان به جریان بیفتد.

باغ پرندگان لویزان

جاذبه‌های پارک لویزان به همین‌ها ختم نمی‌شود. اگر به بخش شرقی پارک بروید، صدای گوش‌نواز پرنده‌ها شما را متحیر می‌کند. خبر خوب این است که در بخشی از بوستان لویزان می‌توانید از بزرگ‌ترین باغ پرندگان ایران دیدن کنید. باغ پرندگان تهران را در سال 1392 راه‌اندازی کردند. این مجموعه دیدنی یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی تهران است و مساحتش به 23 هکتار می‌رسد. در این باغ از 6500 پرنده نگهداری می‌کنند که 55 گونه متفاوت دارند. از پرنده‌های آبزی گرفته تا انواع کبوترها، جغد، طوطی، عقاب، فلامینگو، شترمرغ‌ و… در این باغ هستند؛ پس خودتان را برای دیدن زیباترین و نادرترین پرنده‌های جهان آماده کنید.

معماری باغ پرندگان لویزان

فاز اول باغ پرندگان «دشتچر» نام دارد و ساختش به سال 1392 برمی‌گردد. در این بخش از باغ، پرنده‌هایی را نگه می‌دارند که توانایی پروازکردن ندارند. «آبچر» یا فاز دوم باغ پناهگاه پرنده‌هایی است که می‌توانند پرواز کنند. با استفاده از پایه‌های بسیار بلند سقف این بخش از باغ را برای جلوگیری از فرار پرنده‌ها با تور پوشانده‌اند. هرچقدر از زیبایی این باغ بگویم، کم گفته‌ام. باغ پرندگان یکی از بهترین مکان‌ها در پارک جنگلی لویزان برای تفریح‌های خانوادگی است. حتی کودکان هم از دیدن پرنده‌های تماشایی ذوق‌زده می‌شوند.

گل‌کاری و درخت‌کاری‌ها جلوه ویژه‌ای به این فضا داده است. استخری در قلب باغ ساخته‌اند که اغلب مرغابی‌ها و فلامینگوها در آن اتراق می‌کنند. آبشارها و برکه‌های مصنوعی حس‌وحال بی‌نظیری به باغ پرندگان لویزان داده است. بعد از گذشتن از مسیر سنگ‌فرش‌شده روی آب به آلاچیق‌ها می‌رسید. چند دقیقه‌ای زیر آن‌ها بنشینید و از سرود دسته‌جمعی پرنده‌ها لذت ببرید.

امکانات دیگری مثل رستوران، نیمکت‌های چوبی، سرویس بهداشتی، نمازخانه و پارکینگ هم مهیاست. در روزهای تعطیل در این باغ جای سوزن‌انداختن نیست. به همین خاطر باید صبح زود خودتان را به آنجا برسانید.

آدرس باغ پرندگان تهران: استان تهران، بزرگ‌راه بابایی، بعد از خروجی اتوبان هنگام، جاده کندرو شهرک امید، خیابان کوهستان.
ساعت بازدید: همه‌روزه از 9 صبح تا هشت شب

عکاسی

حواستان باشد قبل از رفتن به پارک لویزان گوشی یا دوربین عکاسی‌تان را شارژ کنید. علاقه‌مندان به هنر عکاسی همیشه در جست‌وجوی مکان‌هایی هستند که زیبایی بصری زیادی دارند. طبیعت و جزئیات پارک جنگلی لویزان تهران در هر فصل آن‌قدر شگفت‌انگیز است که بهترین سوژه برای عکاسی‌هایتان می‌شود. فقط باید تیزبین باشید و ایده‌هایتان را برای ثبت زیباترین عکس‌ها عملی کنید. یادتان نرود که هر عکس احساسات و خاطره هر لحظه را برای همیشه ماندگار می‌کند.

امکانات تفریحی پارک جنگلی لویزان تهران

انواع امکانات ورزشی در پارک

انواع امکانات ورزشی در پارک

امکانات تفریحی پارک جنگلی لویزان همه‌چیزتمام است. مسیرهای پیاده‌رو و آسفالته فضای مناسبی برای پیاده‌روی دارند. می‌توانید در زمان پیاده‌روی از دیدن چشم‌انداز شهر هم لذت ببرید. در بخش‌های مختلف وسایل ورزشی هم گذاشته‌اند. تا بدنتان گرم است دست به کار بشوید. ورزش‌کردن در هوای کوهستانی و تمیز حسابی سرحالتان می‌کند.

زمین‌های بازی کودکان، میزهای پینگ‌پنگ و مسیرهای دوچرخه‌سواری از دیگر امکانات ورزشی در پارک لویزان است.

بولینگ شیان در پارک لویزان

بولینگ شیان در پارک لویزان

تفریح و بازی در مجموعه بولینگ شیان چاشنی خوبی برای بالابردن آدرنالین خونتان می‌شود. در این مجموعه بازی‌های دیگری مثل فوتبال‌دستی، دارت، میز بیلیارد، اسنوکر و ایرهاکی هم راه‌اندازی کرده‌اند. همچنین می‌توانید از خدمات کافی‌شاپ، اینترنت رایگان، سالن اختصاصی بانوان و پارکینگ مجموعه هم استفاده کنید.

دیگر امکانات رفاهی و تفریحی

دیگر امکانات رفاهی و تفریحی پارک لویزان

گردش و تفریح در طبیعت بدون خوردن جوجه کباب یا سیب‌زمینی‌های ذغالی صفایی ندارد. خیالتان بابت منقل هم راحت باشد. برای حفاظت از جنگل تعدادی زیادی منقل‌های کباب‌پز ساخته‌اند. فقط باید مقداری ذغال همراهتان داشته باشید. آلاچیق‌های چوبی هم فضای مناسبی برای نشستن و پهن‌کردن زیرانداز دارند. نزدیک به هر آلاچیق سطل‌های زباله تعبیه کرده‌اند. نور آفتاب که در عمودی‌ترین حالتش به زمین بتابد، صدای اذان از مسجد پارک به گوش می‌رسد. سرویس بهداشتی هم در همان اطراف است. تابلوهای راهنما را دنبال کنید تا به آن‌ها برسید.

خبر خوب این است که در همه‌جای پارک نیمکت‌های چوبی برای نشستن هست. معمولاً سالمندها روی نیمکت‌ها نشسته‌اند و در حال گفت‌وگو هستند. خیلی از جوان‌ها مشغول کتاب‌خواندن هستند و عده‌ای هم به موسیقی دل‌خواهشان گوش می‌دهند.

شکم‌گردی در پارک جنگلی لویزان

نمایی از رستوران پارک جنگلی شیان

بعد از تفریح و گردش در پارک نوبت به شگم‌گردی می‌رسد. رستوران‌ها، سفره‌خانه‌ها، بوفه‌ها و کافی‌شاپ‌های لویزان همیشه آماده پذیرایی از گردشگرها هستند. غذای باکیفیت و گرمشان لحظه‌هایتان را به یادماندنی‌تر می‌کنند. اگر اهل کافه‌گردی هستید، به کافه‌های پارک جنگلی لویزان سری بزنید. نوشیدن فنجانی قهوه یا چای در هوای فرح‌بخش پارک سرحالتان می‌کند.

رستوران سنتی شیان

شیان از بهترین رستوران های تهران است که فضایی دل‌نشین برای میزبانی از شما دارد. دکوراسیون رستوران بسیار جذاب و دیدنی است و طعم غذاهای خوش‌مزه‌اش همیشه در ذهنتان می‌ماند. اگر در فضای باز رستوران بنشینید، چشم‌اندازی از  پارک جنگلی لویزان در افق نگاهتان است. در لیست منوی رستوران انواع غذاهای اصیل ایرانی وجود دارد. موسیقی زنده هم دارند و لذت خوردن غذا دوچندان می‌شود. در این منو سرویس چای و قلیان هم گذاشته‌اند.

نمایی از فضای داخلی رستوران پارک جنگلی شیان

تالار و رستوران شیان، از بهترین رستوران ها در پارک جنگلی لویزان است؛ برای همین برای برگزای تولد و مهمانی‌های بزرگ می‌توانید روی این مجموعه حساب کنید. ظرفیت تالار شیان حدود 1500 نفر است و دکوراسیون شیک و جذابی دارد. غذاهای رستوران بسیار باکیفیت هستند و به‌شکل سلف‌سرویس از مهمان‌ها پذیرایی می‌کند.

البته اینجا تنها رستوران منطقه نیست. در ادامه اسم دیگر رستوران‌های پارک لویزان را برایتان می‌گذارم: رستوران سنتی هزارویک شب، سفره‌خانه سنتی فانوس، رستوران سنتی آفالینا، باغ رستوران بهشت پنهان و فست‌فود متل شیان.

اقامت در پارک جنگلی لویزان

اقامت در پارک جنگلی لویزان

گردشگرهای پارک فقط به بومی‌ها و پایتخت‌نشین‌ها محدود نمی‌شوند. خیلی از مسافرها و گردشگرهایی که قصد تهران‌گردی دارند به این بوستان سری می‌زنند. اگر قصد دارید شب را هم در این پارک بمانید، پیشنهاد ما هتل شیان است. این هتل را در سال 1375 در محدوده پارک ساخته‌اند و لازم نیست راه دوری بروید. هتل شیان 34 سوئیت با امکانات متفاوت دارد.

بعضی از این اتاق‌ها VIP هستند. به‌راحتی می‌توانید با توجه به بودجه سفرتان اتاق‌های درجه یک، درجه دو یا سه را اجاره کنید. در هر اتاق امکاناتی مثل سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی، حمام، سرویس خواب، یخچال و تلویزیون را مهیا کرده‌اند.

به‌خاطر موقعیت هتل در بلندی‌های این منطقه، تصویری دل‌انگیز از پارک سرسبز لویزان روبه‌روی آن است. تماشای طلوع خورشید از پشت کوه و تصویر پرنور شهر در شب از این هتل دیدن دارد. تصویر زمستان‌های لویزان با دامنه‌‌های برفی هم هرکسی را برای اقامت در این هتل وسوسه می‌کند. لابی، سالن همایش 1500نفره، پارکینگ شخصی، استخر، رستوران، کافی‌شاپ و اینترنت رایگان از دیگر امکانات در هتل شیان است.

بهترین زمان بازدید

بهترین زمان بازدید در پارک لویزان

پارک جنگلی لویزان از جذاب‌ترین جاهای تفریحی تهران است. با تغییر هر فصل این پارک چهره متفاوت و زیبایی از خودش را نشان می‌دهد. به همین خاطر در هر زمان که به این پارک بروید، می‌توانید اوقات خوشی را بگذرانید. خیلی‌ها هوای آفتابی بهار را دوست دارند. روزهای تابستان هم هوای این منطقه نسبت به دیگر بخش‌های شهر خنک‌تر و برای پیک‌نیک‌کردن مناسب است.

عده‌ای ترجیح می‌دهند در روزهای پاییزی زیر درخت‌های رنگارنگ پارک قدم بزنند و به صدای خش‌خش برگ‌ها گوش بدهند.حتی می‌توانید برای رفتن به جنگل لویزان و برف‌بازی در هوای سرد زمستان برنامه بچینید.

جاهای دیدنی اطراف پارک جنگلی لویزان

جاذبه‌های دیدنی پایتخت بی‌شمار هستند. تعدادی از این جاذبه‌ها فاصله کمی تا پارک لویزان دارند که می‌تواند مقصد بعدیتان باشد.

بوستان جنگلی یاس فاطمی

بوستان جنگلی یاس فاطمی

اگر برنامه‌ای برای تعطیلات آخر هفته ندارید، دست به کار  شوید و اسباب پیک‌نیک را جمع کنید. بوستان جنگلی یاس فاطمی از بهترین جاهای دیدنی تهران است که فضای سرسبز و دل‌انگیزی دارد؛ البته این پارک را به اسم قوچک یا پارک اتوبان شهید بابایی هم می‌شناسند.

آلاچیق، باربیکیو، پارکینگ، میز فوتبال دستی و پیگ‌پنگ، زمین بازی کودک و… بخشی از امکانات پارک است. در این بوستان مجموعه‌های سرگرم‌کننده‌ای مثل پینت‌بال، موتور چهارچرخ و تیراندازی با اسلحه را هم مهیا کره‌اند.

آدرس: استان تهران، بزگ‌راه شهید بابایی، نرسیده به خیابان استخر.

اطلاعات بازدید پارک جنگلی لویزان

آدرساستان تهران، شمال شرق تهران، اتوبان هنگام، بالاتر از چهارراه استقلال.
ساعات بازدیداز ۶ صبح تا 23
هزینه بازدیدبازدید از خود پارک رایگان است؛ اما برای برخورداری از امکانات رفاهی و بازی باید هزینه جداگانه بپردازید.
ساعات کاری بخش رفاهی مجموعههمه‌روزه از 9 صبح تا 18
شماره تماس روابط عمومی02177446862

مسیر دسترسی

حالا که قصد رفتن به پارک جنگلی لویزان را دارید، خودتان را به اتوبان امام علی برسانید. مسیر را ادامه بدهید و به‌سمت خروجی بزرگ‌راه شهید زین الدین بروید. حواس‌جمع که برانید، انتهای این مسیر تابلوی شیان را می‌بینید. با کمک تابلوهای راهنما می‌توانید به ورودی پارک برسید. این روزها با وجود تکنولوژی و دسترسی به اینترنت پیداکردن پارک جنگلی لویزان تهران سخت نیست. اسم پارک را در گوگل‌مپ جست‌وجو کنید تا نشانگر مسیر دسترسی به پارک را نشانتان بدهد.

ورودی‌های پارک جنگلی لویزان

ورودی‌های پارک جنگلی لویزان

از ورودی‌های مختلفی می‌توانید به پارک لویزان بروید. یکی از رایج‌ترین درهای ورودی در سمت بزرگ‌راه هنگام و ابتدای بزرگ‌راه شهید همت است. این ورودی را می‌توانید در پایین اتوبان بابایی هم پیدا کنید. بعد از گذشتن از آن، مسیری باریک و پرپیچ‌وخم با درخت‌های بلندقامت انتظارتان را می‌کشد. کمی که جلوتر بروید، به ورودی اصلی پارک می‌رسید. دیگر ورودی پارک از سمت ده لویزان است که بسیار تماشا دارد. انتخاب مسیرش را به عهده خودتان می‌گذارم.

دسترسی به پارک لویزان تهران با مترو

یکی از راه‌های رسیدن به این پارک استفاد از خطوط مترو است. نزدیک‌ترین خط مترو به این پارک، خط سه مترو تهران است. این خط مترو شما را به ایستگاه حسین آباد یا نوبنیاد می‌رساند. ایستگاه حسین آباد تا پارک فاصله زیادی ندارد. همیشه تعدادی تاکسی در این ایستگاه منتظر هستند تا مسافرها را تا پارک لویزان جابه‌جا می‌کند.

دسترسی به پارک لویزان با اتوبوس

حمل‌ونقل با اتوبوس از به‌صرفه‌ترین روش‌ها برای رفتن به پارک جنگلی لویزان است. در نزدیکی این منطقه چندین ایستگاه اتوبوس راه‌اندازی کرده‌اند که به‌راحتی بتوانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

پارک جنگلی لویزان، بهشتی سرسبز و دل‌انگیز در بخش شرقی پایتخت است. تلاش کردیم در این سفر مجازی با ره بال آسمان برای بازدید از این بوستان مشتاق بشوید. اگر در گذشته گذرتان به این مکان افتاده است، از تجربه‌هایتان در کامنت‌ها بنویسید. از خواندن آن‌ها لذت می‌بریم.

استان تهران، شمال شرق تهران، اتوبان هنگام، بالاتر از چهارراه استقلال.

رستوران، کافی‌شاپ، سفره‌خانه، زمین‌های بازی، باغ پرندگان، وسایل ورزشی، آلاچیق، مجموعه سرپوشیده بولینگ، هتل، مسجد، سرویس بهداشتی و…

بله. برای اقامت می‌توانید به هتل شیان بروید.

در حال حاضر ورودی اصلی پارک از سمت بزرگ‌راه هنگام و ابتدای بزرگ‌راه شهید همت است. می‌توانید از سمت ده لویزان هم به این پارک دسترسی داشته باشید.

این پارک در هر فصل زیبایی برجسته‌ای دارد؛ البته می‌توانید برای پیک‌نیک در روزهای آفتابی بهار و تابستان برنامه‌ریزی کنید.

4.3/5 (4 نظر)
1 نظر
  1. امین روحس می گوید

    با سلام
    پارک در ایام نوروز جایی واسه چادر زدن و اقامت دارد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.