باغ پرندگان تهران | بزرگترین باغ پرندگان ایران با سقف توری

0

یکی از دوست‌داشتنی‌ترین موجودات اطرافمان پرندگان هستند. صدای دلنشین مرغ عشق‌ها، قناری‌ها و گنجشک‌ها حس‌وحالی وصف‌نشدنی را به ما می‌دهد. اگر شما هم به این موجودات زیبا علاقه‌‌مند هستید، خوب است از باغ پرندگان تهران دیدن کنید. سری به این باغ بزنید و چند ساعت از شلوغی و هیاهوی شهر دور بمانید. این باغ، بزرگ‌ترین باغ پرندگان ایران است که زیبایی‌هایش هر کسی را شگفت‌زده می‌کند.

فهرست مطالب

باغ پرندگان تهران کجاست؟

باغ پرندگان از جاهای دیدنی تهران است که برای بازدید از آن باید به طرف پایتخت بروید. موقعیت این باغ در شمال شرقی تهران است. پارک جنگلی لویزان را که پیدا کنید، در بخش شرقی پارک، باغ پرندگان را هم می‌بینید.

معرفی باغ پرندگان تهران

باغ زیبای پرندگان تهران، بزرگ‌ترین مجموعه نگهداری از پرندگان در کشور و استان تهران است. شروع فعالیت این باغ به سال 1392 برمی‌گردد. حدود ۳ سال طول کشید تا فاز اول این مجموعه را بسازند. باغ پرندگان پایتخت دو بخش مجزا دارد. فاز اول باغ را به پرندگانی که در قفس هستند و توانایی پروازکردن ندارند، اختصاص داده‌اند. این بخش به دشتچَر معروف است. در فاز دوم از پرنده‌هایی که قدرت پرواز دارند و آبزی هستند، نگهداری می‌کنند که به آن آبچَر می‌گویند. ساخت‌وساز این فاز را در سال 1396 تمام کردند. در این باغ 250 گونه مختلف از پرنده‌ها زندگی می‌کنند که تعدادشان به 20 هزار پرنده می‌رسد. به همین خاطر همیشه گروه‌های مختلفی از دانش‌آموزها و گردشگرها به بازدید از این باغ زیبا می‌روند. می‌توانید در این باغ بزرگ، از ناب‌‌ترین و کمیاب‌ترین پرنده‌های جهان دیدن کنید.

ویژگی های معماری باغ پرندگان تهران

مساحت این باغ بیشتر از 20 هکتار است و بخش‌های مختلفی دارد. فضای باغ را طوری طراحی کرده‌اند که هر گوشه از آن محیطی زیبا و چشمگیر است. ورودی باغ از مرتفع‌ترین بخش پارک شروع می‌شود و از چشم‌انداز جذابش می‌توانید بیشتر محوطه باغ را ببینید. به خاطر تنوع زیاد پرنده‌ها، مسیرها پیچ‌درپیچ و طولانی است؛ اما تمام مسیرهای پیاده‌رو را سنگ‌فرش کرده‌اند که گردشگرها به‌راحتی قدم بزنند و از دیدن پرنده‌ها لذت ببرند. درخت‌‌کاری‌ها و گل‌های رنگارنگ هر گوشه از این پارک را زیباتر کرده‌است. پرنده‌ها هم با خوشحالی روی شاخه‌ها می‌نشینند و آواز می‌خوانند.

اگر در بین گشت‌وگذارها خسته شدید، کمی زیر آلاچیق‌های چوبی و سایه‎‌بان‌ها بنشینید و نفسی تازه کنید. خیلی از پرنده‌ها روی این سایه‌بان‌ها می‌نشینند و قاب زیبایی را تشکیل می‌دهند. جنس سایه‌بان‌ها از چوب‌نی و پوشال است تا به این موجودات بی‌آزار آسیبی نرسد. محوطه این باغ بزرگ است؛ اما نگران نباشید. در هر بخش تابلوهای راهنما شما را به مقصد دل‌خواهتان می‌رساند. اگر کمی دقت کنید، تیربرقی در این مجموعه نمی‌بینید. نبود این تیربرق‌ها به امنیت و سلامت پرنده‌ها کمک می‌کند. همچنین روی زیبایی باغ هم تأثیر می‌گذارد.

  • سقف توری باغ پرندگان تهران

جذاب‌ترین سازه باغ، سقفی از تور است که کل بخش آبچر را می‌پوشاند. طراحی این سقف زیبا بر عهده شرکت سازه‌های پارچه‌ای دیبا بود. این شرکت در ساخت سازه‌های منحصربه‌فرد فولادی مهارت ویژه‌ای دارد. در ساخت این سقف، از 12 ستون اصلی و 68 ستون برای محیط باغ استفاده کرده‌اند. بلندای این ستون‌ها به 30 تا 50 متر می‌رسد. طول کابل‌های این مجموعه به 70 کیلومتر می‌رسد و وزن کل آن‌ها 2500 تن است. سازنده این کابل‌ها و توری‌ها کشور ایتالیا است؛ اما تمام بخش‌ها را در ایران به یکدیگر متصل کرده‌اند.

انواع پرندگان در باغ پرندگان تهران

تنوع پرنده‌ها در باغ بزرگ پرندگان تهران آن‌قدر زیاد است که اگر بگویم، مثنوی هفتادمن می‌شود. از پرنده‌های شکاری و گرمسیری تا گنجشک‌سان‌ها، ماکیان، قرقاول‌ها و کبوترها در این باغ زندگی می‌کنند. حتی می‌توانید از شاهین‌ها، عقاب‌ها، طاووس، فلامینگوها، شترمرغ‌ها، خروس‌های ابریشمی و لهستانی و پلیکان هم دیدن کنید. این‌ها فقط بخشی از پرنده‌های این مجموعه بزرگ است. در این باغ از گونه‌های مختلف حواصیل، غاز نوک فسفری، شترمرغ آفریقایی و شترمرغ امو یا استرالیایی نگهداری می‌کنند. اگر طوطی‌های رنگارنگ را هم دوست دارید، می‌توانید در این باغ با گونه‌های مختلفش آشنا بشوید. انواع مختلفی از طوطی‌ها مثل کاکادو، کاسکو، ملنگو و طوطوی‌های آوازه‌خوان در این باغ وجود دارد.

تفریح در باغ پرندگان تهران

اگر وقت‌گذراندن با پرنده‌ها برایتان دل‌نشین است، تماشای این موجودات زیبا روزتان را می‌سازد. تمام بخش‌های باغ پوشیده از درخت‌های سرسبز است که زیبایی باغ را چندین برابر می‌کند. در این باغ انواع درخت‌های پهن‌برگ و سوزنی‌برگ ریشه در خاک دارند. پرنده‌ها با خوشحالی روی شاخه‌ها می‌نشینند و آواز می‌خوانند. چند دقیقه‌ای چشم‌هایتان را ببندید و به صدای دل‌نشین این موجودات گوش بدهید. آرامش طبیعت، آرام‌آرام وجودتان را از حسی خوب لبریز می‌کند. اگر دستی در عکاسی دارید، پرنده‌ها سوژه خوبی برای عکس‌هایتان می‌شوند. می‌توانید با این عکس‌ها در مسابقه عکاسی در طبیعت شرکت کنید یا عکس‌هایتان را برای مجله‌ها بفرستید. یادتان باشد محبت به پرنده‌ها و حیوانات را باید از کودکی به بچه‌ها بیاموزیم. دست کودکانتان را بگیرید و با هم چرخی در باغ بزنید. هم آن‌ها سرگرم می‌شوند و هم شما لذت می‌برید.

بخش‌های مختلف باغ پرندگان تهران

  • فاز اول باغ پرندگان تهران

ورودی باغ پرندگان در بخش دشتچر است. در ابتدای این بخش، طوطی‌های سخن‌گو به شما خوش‌آمد می‌گویند. اگر به آن‌ها نزدیک بشوید، سرشان را خم می‌کنند و می‌توانید کمی نوازششان کنید. این پرنده‌های دوست‌داشتنی با حرف‌هایشان توجه گردشگرها را به خودشان جلب می‌کنند. کمی که جلوتر بروید دیگر بخش‌های فاز اول را می‌بینید. پرنده‌هایی مثل فنچ، کلاغ و… در این فاز هستند. این پرنده‌ها را در قفس‌های بزرگی نگهداری می‌کنند تا فضای بزرگی برای گردش در آن داشته باشند. قفس بزرگی را به عقاب‌ها اختصاص دادند. در قفس دیگری شاهین‌ها، جغدها و لاشخورها زندگی می‌کنند و می‌توانید جغد دانا را هم از نزدیک بببینید. بخش جذاب و هیجان‌انگیز در این فاز محلی به اسم تاچ بیرد «Touch Bird» است. در این بخش می‌توانید با نظارت مربی‌‌ها از پرنده‌ها بخواهید که روی دستتان بنشینند. اگر ترسی از این کار ندارید، امتحانش کنید. نزدیک‌شدن به این موجودات دوست‌داشتنی حس لذت‌بخشی دارد.

  • فاز دوم باغ پرندگان تهران

به فاز دوم که بروید، به بوستانی سرسبز و خرم قدم می‌گذارید. طراحی این فاز هم مثل فاز اول دقیق و هوشمندانه است. در این بخش 9 برکه‌ آب و چند دریاچه‌ مصنوعی ساخته‌اند. در بخش‌های مختلف ۶ آبشار هم به بلندای 210 متر وجود دارد. این آبشارها حس‌وحال خوبی به مجموعه می‌دهد. در فاز دوم باغ، دیگر حصاری بین شما و پرندگان نیست. اگر گروهی از اردک‌ها پشت سرتان حرکت کرد، تعجب نکنید. پرنده‌ها در کنارتان حس نزدیکی و امنیت می‌کنند و ترسی ندارد. سرتان را کمی بلند کنید و نگاهی به درخت‌ها بیندازید. روی شاخه‌ها لانه‌هایی مخصوص پرنده‌ها ساخته‌اند که به‌راحتی در آن‌ها تخم‌گذاری می‌کنند. اگر خوش‌شانس باشید، می‌توانید جوجه‌های تازه‌متولد‌شده را هم ببینید. از روی پل‌های چوبی باغ بگذرید و به فلامینگوها برسید. بازی قوهای گردن سیاه و پلیکان‌ها در آب هم دیدن دارد. در گوشه‌ای دیگر طاووس‌ها پرهایشان را باز می‌کنند و تماشایی‌ترین صحنه را خلق می‌کنند.

  • کبوترخانه‌ای به سبک دوره صفوی

در باغ پرندگان تهران می‌توانید از اولین کبوترخانه‌ به سبک کبوترخانه‌های دوره صفویه، دیدن کنید. مساحت این کبوترخانه به 140 مترمربع می‌رسد و بلندایش هم 18 متر است. برای تماشای این بخش به شمال غربی باغ بروید. در نزدیکی خیابان کوهستان پیدایش می‌کنید.

امکانات باغ پرندگان تهران

  • ماشین‌های برقی و درشکه در باغ پرندگان تهران

در این باغ امکانات خوبی برای رفاه گردشگرها مهیاست. مسیرها طولانی است و ممکن است افراد سالمند و کم‌توان خسته بشوند. به همین خاطر برای جابه‌جایی راحت‌تر بین بخش‌ها می‌توانید از ماشین‌های برقی و درشکه‌ها استفاده کنید.

  • کلینیک پرنده‌ها و فروشگاه اینترنتی

در باغ پرندگان تهران، کلینیک مجهزی هست که برای نگهداری پرنده‌ها راهنمایی‌تان می‌کند. این باغ فروشگاهی اینترنتی دارد که در آن انواع غذا، دارو و ویتامین‌های لازم برای پرندگان موجود است.

  • کلبه گیاهان در باغ پرندگان تهران

این مجموعه کلبه زیبایی از انواع گل‌وگیاه دارد که دیدنش خالی از لطف نیست. می‌توانید برای محیط خانه‌تان فضایی سبز درست کنید و از وجود گل‌ها انرژی بگیرید.

  • رستوران، کافی‌شاپ، کافه کتاب در باغ پرندگان تهران

گردش و تفریح اصلاً بدون خورد و خوراک نمی‌شود؛ البته نگران نباشید. لازم نیست برای تهیه غذا یا مواد خوراکی راه دوری بروید. خبر خوب این است که در محوطه باغ، رستوران و کافی‌شاپ هم هست. گشت‌وگذارتان در این پارک را با خوردن غذایی گرم و خوشمزه تکمیل کنید. کافه کتاب باغ هم تماشایی است. بد نیست سری به آن بزنید. هم فال است و هم تماشا.

  • پارکینگ

باغ پرندگان تهران برای رفاه گردشگرهایش فضایی برای پارکینگ خصوصی دارد. با خیال راحت خودروی شخصی‌تان را پارک کنید. این پارکینگ در ضلع شمالی خیابان کوهستان است.

  • عکاسی در باغ پرندگان تهران

می‌توانید به بخش عکاسی با پرندگان باغ بروید و با آن‌ها عکس یادگاری بگیرید. عکاس‌های ماهر باغ هم لحظه‌های خوبی را برایتان ثبت می‌کنند. این بخش امکان چاپ عکس روی شاسی را هم دارد. دیگر انتخابش با خودتان.

  • دیگر امکانات باغ پرندگان تهران

صدای اذان را که شنیدید، می‌توانید در نمازخانه باغ، خدا را به خاطر این همه زیبایی شکر کنید. سرویس بهداشتی هم در همان نزدیکی است. در این باغ محوطه‌ای را برای بازی کودکان در نظر گرفته‌اند. در همه جای باغ هم اینترنت رایگان دارد. می‌توانید عکس‌های تماشایی پرنده‌ها را با دوست‌هایتان به اشتراک بگذارید.

نکات لازم برای بازدید از باغ پرندگان تهران

  • برای داشتن یک روز لذت‌بخش بهتر است کفش مناسب پیاده‌روی بپوشید. این باغ در جنگل لویزان است و پستی‌وبلندی‌های زیادی دارد. کلاه آفتاب‌گیر هم لازمتان می‌شود.
  • در باغ اجازه دارید که با گوشی‌تان فیلم یا عکس بگیرید؛ اما برای استفاده‌کردن از دوربین‌های حرفه‌ای باید هزینه‌ای جدا بپردازید.
  • در زمان بازدید از پرنده‌ها، بدون اطلاع مربی‌ها به آن‌ها غذا ندهید. این موجودات هر غذایی را نباید بخورند.
  • این مجموعه در روزهای مختلف امکانات و خدمات متفاوتی دارد. می‌توانید قبل از رفتن با دفتر باغ تماس بگیرید و از امکانات روزش مطلع بشوید.

جاهای دیدنی نزدیک به باغ پرندگان تهران

هر گوشه از پایتخت دیدنی‌های جذابی دارد. به تهران که بروید از پارک ژوراسیک تهران گرفته تا ساختمان ایران مال یا پارک آب و آتش و بوستان طالقانی یا حتی موزه های تهران و چندین و چند جای مختلف برای سرگرم‌کردنتان وجود دارد. در نزدیکی این باغ، پارک‌های دیگری هم برای گردش و تفریح هست که می‌توانید در آن‌ها گشت‌وگذار کنید.

  • پارک جنگلی لویزان

به بازدید از باغ پرندگان که رفتید، سری هم به پارک جنگلی لویزان بزنید. در این پارک امکانات خوبی برای پیک‌نیک‌کردن مهیاست. پارک لویزان یکی از بزرگ‌ترین پارک های تهران است که بیشتر بومی‌ها در روزهای تعطیل به آنجا می‌روند. ساعتی را در این پارک می‌مانند و از فضای پارک و سرسبزی درخت‌ها لذت می‌برند. در این پارک چند رستوران سنتی هم فعالیت می‌کنند. پارک لویزان از باغ پرندگان حدود 9 کیلومتر فاصله دارد.

  • پارک جنگلی یاس

پارک های جنگلی تهران، فضاهای بسیار زیبایی برای پیک‌نیک دارند. یکی دیگر از جاهای دیدنی تهران، پارک جنگلی یاس است که تا باغ پرندگان فاصله‌ای ندارد. تمام بخش‌های پارک یاس، پوشیده از درخت است و وجود برکه‌های آب زیبایی‌اش را بیشتر می‌کند. به این پارک که بروید، آلاچیق‌هایی برای نشستن و پهن‌کردن بساط پیک‌نیک مهیاست. همراه با بچه‌ها به زمین بازی کودکان بروید و با آن‌ها بازی کنید. این مجموعه بخش‌هایی هم برای بازی جوانان دارد.

  • پارک بانوان حدیدچی دباغ

در نزدیکی باغ پرندگان، پارکی ویژه برای بانوان هم وجود دارد. با جمعی از دوست‌هایتان در این پارک قرار بگذارید. دوچرخه‌سواری یا اسکیت در این فضای سبز حس‌وحال دیگری دارد. سنگ‌فرش‌های این باغ برای تردد نابینایان و افرادی که روی ویلچر می‌نشینند مناسب است. در این پارک مجموعه‌های مختلف ورزشی هم ساخته‌اند.

بهترین زمان بازدید از باغ پرندگان تهران

باغ پرندگان تهران در هر فصل زیبایی خودش را دارد؛ ولی ما بهار و پاییز را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در بهار پرنده‌ها هم سرود شادی می‌خوانند و حال‌و‌هوای دیگری دارند. پیاده‌روی در گرمای تابستان ممکن است کمی برایتان سخت شود.

اقامتگاه

اگر مسافر تهران هستید، می‌توانید شب را در نزدیک‌ترین هتل‌ها به باغ پرندگان تهران بگذرانید. مسافرخانه‌ها هم از شما میزبانی می‌کنند و هزینه‌های سفر هم مقرون‌به‌صرفه می‌شود. اسم چند هتل را برایتان می‌گذارم.

  • هتل سحر؛
  • هتل رها؛
  • هتل برج سفید؛
  • هتل کوروش تهران؛
  • مهمان‌پذیر کشاورز.

مسیر دسترسی به باغ پرندگان تهران

برای رفتن به باغ پرندگان تهران مسیرهای مختلفی هست که برایتان می‌گذارم.

  • مسیرهای دسترسی با خودروی شخصی

مسیر اول: از اتوبان بابایی به طرف خروجی شهرک امید بروید. بعد از این شهرک، خیابان کوهستان را تا ورودی باغ ادامه بدهید.
مسیر دوم: برای رسیدن به باغ پرندگان از خیابان هنگام خودتان را به خیابان استقلال برسانید. این مسیر به خیابان کوهستان منتهی می‌شود که مسیر ورودی به باغ است.
مسیر سوم: یکی دیگر از مسیرها اتوبان باقری است که به خیابان استقلال غرب می‌رسد. بعد از رسیدن به این مسیر به طرف خیابان کوهستان بروید. در خیابان کوهستان درهای ورودی باغ پرندگان را می‌بینید.

  • مسیرهای دسترسی با وسایل نقلیه عمومی

مترو: نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این باغ، ایستگاه خط ۲ متروی تهران (صادقیه_فرهنگسرا) است. اگر در ایستگاه دانشگاه علم و صنعت هم پیاده شوید، تاکسی‌ها شما را به خیابان سراج می‌رساند. در انتهای این مسیر به خیابان کوهستان می‌رسید. اگر بخواهید باقی مسیر را پیاده‌روی کنید، کمی طولانی است. بهتر است سوار یکی از تاکسی‌های بین راه بشوید تا شما را به ورودی برساند.

اتوبوس: با اتوبوس‌های خط 214 ( پایانه شهید دستواره_پایانه افق) به شهرک شهید رسولی بروید و در آنجا پیاده بشوید. از این ایستگاه تا باغ پرندگان فاصله‌ای نیست.

اطلاعات بازدید از باغ پرندگان تهران شامل ساعات و هزینه بازدید

هزینه ورودی28 هزار تومان
ساعت بازدیدشنبه تا چهارشنبه از 11 صبح تا غروب آفتاب. پنجشنبه و جمعه از 9 صبح تا غروب آفتاب.
شماره تماس02177075214
اینستاگرامbirdsgarden_ir
آدرساستان تهران، خیابان هنگام، خیابان 35متری استقلال، خیابان کوهستان

باغ پرندگان تهران از آن جاهایی است که دیدنش خاطره‌ای ماندنی را در ذهنتان ثبت می‌کند. امیدواریم از این سفر مجازی با ره بال آسمان لذت ببرید. اگر در گذشته به این باغ زیبا رفته‌اید، تجربه‌هایتان خواندن دارد. برایمان در کامنت‌ها بنویسید.

استان تهران. خیابان هنگام. خیابان 35متری استقلال. خیابان کوهستان.

در همه فصل‌ها می‌توانید به بازدید از این باغ تماشایی بروید؛ اما بهار و پاییز باغ بسیار تماشایی است.

شنبه تا چهارشنبه از 11 صبح تا غروب آفتاب. پنجشنبه و جمعه از 9 صبح تا غروب آفتاب.

در حال حاضر و در شرایط کرونا باغ پرندگان بسته است و نمی‌توانید از آن دیدن کنید.

0/5 (0 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.