راهنمای سفر به لردگان | انعکاسی از تصویر بهشت

0

امروز قصد داریم تا به یکی از زیباترین شهرهای استان چهارمحال و بختیاری، یعنی شهر لردگان سفر کنیم. شهری که در هر گوشه از آن می‌توانید تصویری از بهشت را مشاهده کنید. واقعاً نمی‌دانیم چطور مناظر بهشت می‌توانند ساکنین لردگان را شگفت‌زده کنند!؟ این شهر از نظر طبیعت بکر، یکی از زیباترین شهرهای ایران به حساب می‌آید. پس امروز در این مقاله با ما همراه باشید تا شهر لردگان را بهتر بشناسید و از سفر به آن نهایت لذت را ببرید.

لردگان کجاست؟

عکس موقعیت قرارگیری لردگان

لردگان یکی از شهرهای استان چهارمحال و بختیاری و مرکز شهرستان لردگان است. این شهرستان در فاصله 160کیلومتری جنوب شهرکرد یعنی مرکز استان قرار دارد.

طبیعت لردگان

شهر زیبای لردگان در یک دشت نسبتاً مسطح و در میان رشته‌کوه زاگرس قرار دارد. دور این دشت با کوهستانی مرتفع احاطه شده است. قله‌های ریگ و آس جم جزو مهم‌ترین قله‌هایی هستند که در نزدیکی لردگان قرار دارند. در اطراف این شهر، جنگل‌های انبوه و سرسبز بلوط ایرانی وجود دارد. همچنین سایر درختان از جمله زالزالک، پسته وحشی یا همان بنه و بادام کوهی نیز در اطراف لردگان به چشم می‌خورند. لازم به ذکر است در دامنه کوه‌های اطراف لردگان، انواع مختلف گیاهان دارویی رشد می‌کنند. همین وجود پوشش گیاهی خاص و منحصر‌به‌فرد باعث شده تا این شهر یکی از غنی‌ترین شهرهای ایران از نظر گیاهان دارویی باشد.

همچنین از نظر تنوع جانوری نیز لردگان یکی از مهم‌ترین شهرهای استان به حساب می‌آید. لردگان یکی از بهترین زیستگاه‌های طبیعی کبک است که به زبان محلی آن را کوک می‌نامند. همچنین انواع پرندگان کوچک همانند تیهو نیز در این منطقه زندگی می‌کنند. در مناطق کوهستانی می‌توانیم شاهد حضور گونه حساس و در خطر انقراض قوچ‌های پاژن باشیم. این قوچ‌ها ظاهری بسیار تماشایی دارند. متأسفانه شکارچیان به‌خاطر شاخ زیبای این حیوانات، آن‌ها را شکار می‌کنند. کل، بز، خرس، گرگ و شغال جزو گونه‌های جانوری دیگری هستند که در منطقه حضور دارند. همچنین مردم محلی گزارش حضور پلنگ در منطقه را نیز داده‌اند.

متأسفانه طی سال‌های اخیر، به‌خاطر احداث سد در منطقه، طبیعت دچار کم‌آبی شده است. به همین خاطر بسیاری از گونه‌های گیاهی از بین رفته‌اند. از طرف دیگر بسیاری از افراد به‌صورت غیرمجاز اقدام به قطع‌کردن درختان بلوط می‌کنند تا از آن زغال بلوط تهیه کنند. از‌این‌رو می‌توان گفت که طبیعت لردگان روبه‌نابودی است. پس چه بهتر که مسئولان سریع‌تر به این مسئله رسیدگی کنند.

بهترین زمان سفر به لردگان

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

لردگان در ارتفاع هزار و 700متری از سطح دریا قرار دارد. با وجود این ارتفاع، شرایط طبیعی منطقه به ننه سرما اجازه نمی‌دهد تا در طول زمستان تاخت‌وتاز کند. بارش باران فراوان باعث افزایش رطوبت هوا می‌شود. در نتیجه طی زمستان، هوا چندان هم سرد نخواهد بود. از طرف دیگر وجود جنگل‌های بلوط اطراف لردگان باعث می‌شود تا اکسیژن خالص به مردم منطقه برسد. هوای لردگان در طول تابستان عالی است. حین تابستان خبری از گرما نیست. حتی زاویه تابش آفتاب نیز مناسب است. پس می‌توانید طی تابستان از خنکی هوا لذت ببرید و به دل طبیعت بزنید. از اواخر پاییز هوا به‌تدریج سرد می‌شود. البته اگر رابطه خوبی با سرمای هوا دارید، باید بدانید که مناظر پاییزی لردگان بسیار زیبا، عاشقانه و تماشایی هستند. انگار که خداوند هرچه رنگ بوده روی بوم نقاشی خود ریخته است.

از اواخر پاییز طبیعت خودش را تسلیم ننه سرما می‌کند. به‌تدریج هوا سردتر و سردتر می‌شود. روی مناطق کوهستانی و قله‌های اطراف پوشیده از برف خواهند شد. از اوایل فروردین هوا به‌تدریج گرم می‌شود. در اواسط اردیبهشت دشت لردگان پوشیده از گیاهان دارویی، شقایق‌های سرخ و لاله‌های رنگارنگ خواهد شد. بهار و تابستان را می‌توان بهترین زمان سفر به لردگان دانست.

جاهای دیدنی لردگان

  • منطقه جنگلی فلارد

منطقه جنگلی فلارد در فاصله 150کیلومتری شهرکرد و در نزدیکی لردگان واقع شده است. این منطقه حدود 20هکتار وسعت دارد. منطقه جنگلی فلارد از شمال به خان میرزا، از شرق به سمیرم، از غرب به لردگان و از جنوب به استان کهگیلویه و بویراحمد محدود می‌شود. عمده پوشش گیاهی منطقه جنگلی فلارد را درختان زیبای بلوط تشکیل می‌دهد. هر جا که درختان بلوط باشند، می‌توانید سنجاب‌های کوچک و زیبا را ببینید که دهان خود را پر از بلوط می‌کنند و لپشان حسابی باد می‌شود! در این منطقه انواع نژادهای سنجاب مشغول زندگی هستند. البته علاوه‌بر درختان بلوط، در این حوالی می‌توانیم شاهد درختان پسته کوهی یا همان بنه نیز باشیم. در این محدوده تنوع گیاهی و جانوری بسیاری وجود دارد. پس اگر عاشق پرنده نگری یا حضور در طبیعت بکر هستید، حتماً سری به منطقه جنگلی فلارد بزنید.

  • آبشار تنگ زندان

آبشار تنگ زندان در منطقه حفاظت‌شده سبزکوه قرار دارد. این منطقه دارای 54هزار‌هکتار وسعت است. منطقه حفاظت‌شده سبزکوه را می‌توان یکی از بکرترین مناطق طبیعی در تمام ایران دانست. در این منطقه حدود 10 آبشار بسیار زیبا، چندین و چند دره و چشمه وجود دارد. در اصل هرچه از زیبایی طبیعت انتظار دارید را در این منطقه خواهید یافت. آبشار تنگ زندان یکی از زیباترین آبشارهایی است که در منطقه سبزکوه به چشم می‌خورد. آبشار تنگ زندان دارای 120 متر ارتفاع است و از دو آبشار مختلف 50 و 70‌متری تشکیل می‌شود. آب آبشار آن‌قدر پرفشار است که تا صدها متر آن‌طرف‌تر، کف و غبار سفیدی به چشم می‌خورد. دسترسی به این آبشار کمی دشوار است؛ اما مسیر رسیدن به آن از میان طبیعتی بکر و تماشایی عبور می‌کند. پس اصلاً متوجه خستگی راه نخواهید شد.

  • منطقه حفاظت شده هلن

منطقه حفاظت شده هلن در دل شهرستان اردل و در 20کیلومتری جنوب شهر ناغان و 100کیلومتری شهرکرد قرار دارد. این منطقه حفاظت‌شده دارای حدود 40هزار‌هکتار وسعت است که 30هکتار آن را جنگل‌های انبوه تشکیل می‌دهند. مابقی این مراتع شامل مناطق کوهستانی بسیار بکر و زیبا می‌شود. بیشترین ارتفاع در این منطقه به کوه بزمنی تعلق دارد. ارتفاع این کوه به حدود ۳هزار و 225 متر می‌رسد. رودخانه‌ای تماشایی با نام رودخانه ارمند نیز از میان این منطقه حفاظت‌شده عبور می‌کند. در منطقه هلن می‌توانیم شاهد تنوع گیاهی و جانوری بسیاری باشیم. پرندگان کوچک در میان درختان جنگل مشغول زندگی هستند. حیوانات بسیاری نیز از قبیل خرس، تشی، خرگوش، پلنگ، گراز و غیره در مناطق کوهستانی دیده می‌شوند. این منطقه بسیار بکر و رؤیایی است و از تماشای مناظر آن سیر نخواهید شد.

  • پارک جنگلی پروز

پارک جنگلی پروز یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی لردگان است. این پارک جنگلی در فاصله 50کیلومتری شهرستان لردگان و همچنین 155‌کیلومتری شهرکرد قرار دارد. پارک جنگلی پروز در امتداد دره و کنار رودخانه جا خوش کرده است و یکی از زیباترین جنگل‌های دامنه زاگرس به حساب می‌آید. پوشش گیاهی منطقه را بیشتر گیاهان سرمادوست و بلوط تشکیل می‌دهند. در این پارک انواع امکانات رفاهی و خدماتی از قبیل سرویس بهداشتی، سکوی نشیمن، فضای سبز، جاده آسفالته و پارکینگ در اختیار مسافران قرار می‌گیرد. پس می‌توانید هم از تماشای زیبایی طبیعت لذت ببرید و هم خیالتان از بابت امکانات رفاهی راحت باشد. این پارک یکی از بهترین جاهای دیدنی لردگان برای خانواده‌های ایرانی است.

  • آبشار کاهکده

آبشار کاهکده که آن را با نام آبشار گاهکده نیز می‌شناسند، یکی دیگر از جاهای دیدنی لردگان است که در فاصله 15کیلومتری شهر لردگان و 210کیلومتری شهرکرد قرار دارد. این آبشار در دل دره‌ای پوشیده از درختان قدیمی گردو و کنار رودخانه خرسان جا خوش کرده است. پس برای دسترسی به آن باید از میان مناظر طبیعی خیره‌کننده عبور کنید. برای دسترسی به این آبشار باید به دل طبیعت بزنید. در طول مسیر از گیاهانی همانند سرو کوهی، گل گاوزبان، انجیر کوهی، کرفس، کنگر، ثعلب و شیرین بیان دیدن خواهید کرد. همچنین انواع پرندگان کوچک همانند تیهو، کبک، کلاغ، دارکوب، بلبل، هدهد، باز، شاهین و گنجشک زیر گوش شما آواز می‌خوانند. البته حیواناتی همچون خرس، قوچ، گربه وحشی و خارپشت نیز در این حوالی مشغول زندگی هستند.

  • رود ارمند

اگر اهل قایق‌سواری باشید، حتماً نام رود ارمند به گوشتان خورده است. این رود یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی لردگان و یکی از عوامل حیات و سرسبزی آن است. همچنین یکی از بهترین رودخانه های ایران برای رفتینگ نیز به شمار می رود. این رود از مناطق کوهستانی و ارتفاعات شرقی استان سرچشمه می‌گیرد و نهایتاً به سد کارون 4 می‌ریزد. متوسط آبدهی این رودخانه حدود 100مترمکعب در سال برآورد شده است. جریان شدید آب باعث شده تا بسیاری از ورزش‌کاران آن را برای قایق‌سواری انتخاب کنند. البته آب‌تنی در این رود حین گرمای تابستان بسیار کیف می‌دهد.

  • آبشار آتشگاه

عکس آبشار آتشگاه

آبشار آتشگاه یکی از زیباترین آبشارهای ایران است. بد نیست بدانید که این آبشار به‌حدی زیباست که آن را با نام «آبشار مینیاتوری» ایران می‌شناسند. حتی از تماشای تصاویر این آبشار نیز می‌توان لذت برد. آبشار آتشگاه در 40کیلومتری لردگان و 190کیلومتری شهرکرد در دل دره‌ای زیبا قرار دارد. برای دسترسی به این آبشار باید کمی سختی بکشید. خب هرکه طاووس خواهد، جور هندوستان کشد.

فرهنگ و هنر

بر اساس آخرین سرشماری انجام‌شده در سال 1395، حدود 40هزار نفر در این شهر زندگی می‌کنند. مردم این شهر به زبان لری صحبت می‌کنند و آداب و رسوم آن‌ها نیز شباهت بسیاری به لرهای بختیاری دارد. اهالی لردگان بیشتر به باغداری، کشاورزی، دامداری و زنبورداری مشغول هستند. همچنین زنان بومی لردگان نیز از هر انگشتشان یک هنر می‌ریزد و به بافت انواع گلیم و صنایع‌دستی مخصوص می‌پردازند. قالی‌ و گلیم‌های بختیاری این شهر بسیار باکیفیت و زیبا هستند. اکثر جمعیت این شهر را مردم مسلمان و شیعه تشکیل می‌دهد.

اقامت در لردگان

عکس هتل زاگرس لردگان

شهر لردگان در مسیر اصلی اصفهان – خوزستان قرار دارد. همین مسئله باعث شده تا در این شهر در مقایسه با سایر شهرهای اطراف، شاهد هتل‌های بیشتری باشیم. شما در لردگان می‌توانید برای اقامت بین هتل‌های مختلف یکی را انتخاب کنید. هزینه اقامت در لردگان چندان نیست و می‌توانید چند روزی را در این شهر زیبا ساکن باشید. هتل جهانگردی یکی از بهترین هتل‌های لردگان به حساب می‌آید. این هتل یکی از شعب هتل‌‌های زنجیره‌ای جهانگردی است. هتل جهانگردی خدماتی مطلوب را به مسافران خود ارائه می‌دهد و هزینه کمی را بابت آن دریافت می‌کند. هتل زاگرس نیز جزو بهترین هتل‌های لردگان به شمار می‌آید.

تصویری از کمپ دن در طبیعت

همچنین به یاد داشته باشید که کمپ طبیعی در لردگان نیز می‌تواند بسیار جذاب و هیجان‌انگیز باشد.گفتنی است که برای برگزاری کمپ طبیعی، شما در سفر خود ناچار به انتخاب فصل تابستان هستید. همچنین بهتر است خیلی از منطقه شهری دور نشوید؛ زیرا در مناطق بکر طبیعی، حضور خرس، شغال و پلنگ شما را تهدید می‌کند.

رستوران در لردگان

مگر می‌شود از کباب بختیاری معروف لردگان گذشت؟ مردم این شهر فعالیت بدنی سنگینی را در طول روز تجربه می‌کنند؛ به همین خاطر دارای تغذیه بسیار مقوی هستند. اکثر غذاهای لردگان حاوی گوشت تازه گوسفندی است. این غذاها طعمی عالی و بافتی بسیار نرم و لذیذ دارند. پس اگر به‌دنبال چشیدن طعم غذاهای سنتی و خوشمزه لردگان هستید، بهتر است سری به رستوران المهدی یا رستوران آس جم بزنید. همچنین رستوران هتل زاگرس نیز می‌تواند گزینه مناسبی برای چشیدن طعم غذاهای خوشمزه بختیاری باشد.

سوغات لردگان

همان طور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم، لردگان یکی از ذخایر طبیعی گیاهان دارویی متنوع است. به همین خاطر می‌توان انواع گیاهان دارویی خشک‌شده را جزو سوغات لردگان دانست. همچنین مردم محلی نیز کندوهای زنبور عسل را در نزدیکی این گیاهان دارویی قرار می‌دهند. به این ترتیب عسل‌های منطقه کاملاً طبیعی و حاوی خواص دارویی هستند. علاوه‌بر زنبورداری، دامداری نیز در این منطقه بسیار رایج است. به همین خاطر محصولات لبنی و دامی مختلف از جمله کشک جزو انواع سوغات لردگان به شمار می‌آیند. زنان این شهر مشغول ساخت و تولید انواع صنایع دستی هستند. قالی، جاجیم، انواع جوراب، منجوق‌دوزی، پولک‌دوزی و از این قبیل صنایع‌دستی جزو سوغات لردگان به حساب می‌آیند.

مسیر دسترسی

لردگان در جنوب استان چهارمحال و بختیاری و 160کیلومتری شهرکرد قرار دارد. این شهر فاقد فرودگاه و ایستگاه قطار اختصاصی است. پس برای تجربه سفر ریلی و هوایی، باید ابتدا خودتان را به شهرکرد برسانید. از شهرکرد نیز می‌توانید با کمک انواع تاکسی و اتوبوس، به لردگان سفر کنید. این شهر در همسایگی استان اصفهان، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. پس سفر جاده‌ای برای عزیزانی که در این استان‌ها حضور دارند، می‌تواند سفری پرپیچ‌وخم و جذاب باشد. البته توجه داشته باشید که در فصل زمستان، جاده‌های منتهی به لردگان همگی دچار یخ‌بندان می‌شوند و بسیار خطرناک خواهند بود. سفر به لردگان همراه با اتوبوس، ساده‌ترین و ارزان‌ترین روش سفر به این شهر محسوب می‌شود. پس سرتان را درد نیاورید و از همین وبسایت به‌صورت اینترنتی اقدام به خرید بلیط اتوبوس لردگان کنید. این شهر در فاصله 650کیلومتری تهران است. پس در سفر جاده‌ای حدود 7 تا 8 ساعت در راه خواهید بود.

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره لردگان چیست؟ آیا شما هم مثل ما مشتاق هستید تا زودتر به این شهر سفر کنید؟ به نظرتان زیباترین شهر در غرب ایران کدام است؟ نظرات خود را برای ما بنویسید!

لردگان یکی از شهرهای استان چهارمحال و بختیاری است که در فاصله 160کیلومتری جنوب شهرکرد قرار دارد.

تابستان بهترین زمان سفر به لردگان محسوب می‌شود.

قالی بختیاری بهترین سوغات این شهر محسوب می‌شود.

المهدی بهترین رستوران لردگان است.

هتل جهانگردی بهترین هتل لردگان است.

استان چهار محال و بختیاری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.