میدان هیپودروم استانبول | یادگار امپراتوری بیزانس در استانبول

0

شهر استانبول از مهم‌ترین و محبوب‌ترین قطب‌های گردشگری خاورمیانه است. این شهر به لطف داشتن طبیعتی فوق‌العاده، جنگل‌هایی خرم و ساحل‌هایی نقره‌فام، جاذبه‌های گردشگری متعدد و مراکز تجاری و تفریحی عظیم و تماشایی، سالانه میلیون‌ها گردشگر را از سراسر دنیا به‌سوی خود می‌کشاند. حالا در این نوشته روی سخن ما جاذبه‌های طبیعی و تفریحی این شهر نیست؛‌ بلکه می‌خواهیم راجع به میدان هیپودروم استانبول سخن بگوییم که از جمله مهم‌ترین و با‌شکوه‌ترین جاذبه‌های باستانی این شهر است. عمر این میدان به قرن‌ها پیش باز می‌گردد و در دل، روایت‌هایی متعدد از سرگذشت این دیار دارد. از‌این‌رو اگر به تاریخ و جاذبه‌های باستانی علاقه‌مند هستید، توصیه می‌کنیم در این مطلب همراه با ما باشید تا ضمن آشنایی با این مکان، اطلاعات لازم در‌خصوص نحوه بازدید از آن را نیز دریافت کنید. 

میدان هیپودروم استانبول کجاست؟ 

عکس موقعیت میدان هیپودروم

میدان هیپودروم از جمله جاهای دیدنی استانبول است که در محله سلطان احمد این شهر توریستی واقع شده است. محله سلطان احمد نیز در منطقه‌ فاتح استانبول قرار دارد. منطقه فاتح منطقه‌ای نام‌آشنا برای گردشگران است که در بخش اروپایی شهر رؤیایی استانبول واقع شده است. 

معرفی میدان هیپودروم |  از مهم‌ترین میدان‌های قسطنطنیه 

میدان هیپودروم که از آن با نام‌های «میدان سلطان احمد» و «آت میدان» نیز یاد می‌شود، از پر‌اهمیت‌ترین میدان‌های قسطنطنیه در زمان امپراتوری بیزانس و روم باستان بوده است. نام هیپودروم از کلمات یونانی هیپوس (ἵππος) به معنای «اسب» و دروموس (δρόμος) به معنای «میدان» مشتق شده و معادل ترکی آن آت میدان (at meydani) است. طول این میدان ۴۵۰ متر و عرض آن به ۱۳۰ متر می‌رسد و بر‌اساس گفته مورخان این محل در آن زمان ظرفیت کافی برای حضور بالغ‌بر ۱۰۰هزار تماشاگر را داشته است.  

عکس برگزاری مسابقه‌های اسب‌دوانی در میدان هیپودروم

در آن دوره برگزاری مسابقه‌های اسب‌دوانی و ارابه‌رانی و تماشای آن‌ها از جمله تفریحات محبوب در میان مردم بود. این میدان وسیع نیز در آن زمان با‌ هدف ایجاد مکانی مناسب به‌منظور برگزاری چنین مسابقه‌هایی ایجاد شد. بعد‌ها این میدان به مکانی پر‌اهمیت برای مردمان و پادشاهان دوره روم باستان و بیزانس تبدیل شد. در آن زمان علاوه بر برگزاری مسابقه‌های پر‌شور و هیجان، تجمعات اجتماعی و سیاسی نیز در این محل صورت می‌گرفت. امروزه هیپودروم تماشایی و جاذبه‌های باستانی درون آن، به مقصدی محبوب برای گردشگران سراسر دنیا تبدیل شده است. این میدان روایتگر داستان‌هایی تاریخی و نشانگر سازه‌‌‌هایی خیره‌کننده از تمدنی هزار‌ساله است که تماشای آن هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد. 

قدمت و تاریخچه میدان هیپودروم |‌ یادگار رومیان و یونانیان در ترکیه 

عکس قدمت و تاریخچه میدان هیپودروم

بسیاری تصور می‌کنند که قدمت میدان هیپودروم استانبول به دوره امپراتوری بیزانس باز‌می‌گردد؛‌ اما جالب است بدانید که این میدان پیش از برپایی این امپراتوری نیز وجود داشته و محل برگزاری مسابقه‌های اسب‌دوانی و ارابه‌رانی بوده است. در‌ واقع این میدان تاریخی در سال ۲۰۳ میلادی به دستور امپراتور سپتیموس سوروس، در جریان بازسازی و گسترش شهر استانبول امروزی (بیزانتیوم) ساخته شد. پس از آن در سال ۳۲۴ میلادی، امپراتور کنستانتین کبیر پایتخت خود را از رم به این شهر منتقل کرد و آن را «رم جدید» نامید. البته بعد‌ها همه از این شهر با نام «قسطنطنیه» (کنستانتینوپل: شهر کنستانتین) یاد می‌کردند. امپراتور کنستانتین کبیر نیز بر آن بود تا شهر استانبول را بازسازی کرده و گسترش دهد و در این میان، توجه ویژه‌ای به میدان هیپودروم داشت. 

عکس تاریخچه میدان هیپودروم

در تمام دوران امپراتوری بیزانس بر این دیار، این میدان، مرکزی مهم برای تجمع مردم به‌منظور تماشای مسابقه‌های خیره‌کننده، تجمع‌های سیاسی و اجتماعی و همچنین شورش‌های مردمی بوده است. پس از آن با شروع حکومت عثمانی‌ها بر این سرزمین، این میدان که روزی مکانی پر‌ازدحام و پر‌شکوه در این شهر بود، کم‌کم از یاد‌ها رفت و به ویرانه‌ای خلوت تبدیل شد. دلیلش هم آن بود که سلاطین عثمانی هیچ علاقه‌ای به برگزاری مسابقه‌های اسب‌دوانی، ارابه‌رانی و… نداشتند. امروزه نیز این مکان به جاذبه‌ای باستانی در شهر توریستی استانبول تبدیل شده است. گردشگران بسیاری هرساله از سراسر دنیا برای تماشای هیپودروم و آثار باستانی دیدنی‌اش به استانبول سفر می‌کنند.

المان‌های مختلف میدان هیپودروم | آثاری منحصر‌به‌فرد در مکانی تاریخی

  • تئودوسیوس ابلیسک (ستون هرمی)

تئودوسیوس ابلیسک (ستون هرمی) از مهم‌ترین المان‌های تاریخی در میدان هیپودروم است که به دست مصریان ساخته شده است. ارتفاع این ستون حدود ۲۰ متر است و نقش‌و‌نگار‌هایی خیره‌کننده به نام هیروگلیف دیواره‌های بیرونی آن را پوشانده‌اند. جالب است بدانید که معنای این نقش‌و‌نگار‌ها در دوره امپراتوری بیزانس نا‌مشخص و اسرار‌آمیز بود. بسیاری تصور می‌کردند که نقش‌و‌نگار‌های روی تئودوسیوس ابلیسک نوعی طلسم است. در‌نهایت معنا و مفهوم این هیروگلیف در سال ۱۸۲۳ کشف و مشخص شد. 

  • قصر کاتیسما

در انتهای شرقی این میدان U‌شکل، قصری باستانی موسوم به کاتیسما وجود دارد. توصیه می‌کنیم اگر به بنا‌های باستانی و تاریخ علاقه‌مند هستید، بازدید از آن را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید. در گذشته این قصر کوچک در‌واقع پناهگاه امپراتور و خانواده سلطنتی در زمان تاخت‌و‌تاز دشمنان بود. جالب است بدانید که تونلی مخفی از کاخ اصلی به‌سوی قصر کاتیسما وجود داشت که تنها خانواده سلطنتی در شرایط پر‌خطر و حساس قادر به استفاده از آن بودند. این بنای زیبا و تماشایی دارای ۲۳ ستون است و بخش‌های داخلی آن شامل اتاق مخصوص امپراتور، خوابگاهی مخصوص نگهبانان و محافظان، دستشویی عمومی و سالن غذا‌خوری می‌شود. 

  • ستون سرپنتین (ستون مار)

ستون سرپنتین یا ستون مار از دیگر سازه‌هایی است که در میدان هیپودروم استانبول نظر شما را به خود جلب خواهد کرد. این سازه متشکل از ۳ مار است که در هم پیچیده شده‌اند و سر مار‌ها در قسمت بالایی ستون قرار دارند. بر سر مار‌‌ها نیز دیگی از آتش قرار داشت. البته باید اشاره کنیم که امروزه خبری از سر‌ مار‌ها و دیگ آتش نیست و کسی نمی‌داند که توسط چه کسی برداشته شده و در کجا قرار دارند. تنها یکی از سر‌ مار‌ها به‌جا‌مانده است که در موزه باستان‌شناسی استانبول نگهداری می‌شود. جالب است بدانید که این ستون منحصر‌به‌فرد پس از پیروزی یونانی‌ها در مقابل حکومت ایران، با ذوب‌کردن تجهیزات جنگی در دلفی یونان ساخته شد؛ سپس آن را از دلفی یونان به استانبول آوردند در هیپودروم نصب کردند. 

بهترین زمان بازدید از میدان هیپودروم | تجربه‌ای دلپذیر در قلب استانبول

عکس بهترین زمان بازدید از میدان هیپودروم

میدان هیپودروم استانبول اغلب در ساعات ۱۵:۰۰ تا ۱۸:۰۰ نسبت به دیگر ساعات روز شلوغ‌تر است. حال تصمیم با شما، اگر می‌خواهید در آرامش و به‌دور از ازدحام از این جاذبه پر‌شکوه باستانی و آثار تاریخی خیره‌کننده درون آن دیدن کنید، بهتر است صبح زود به بازدید بروید. 

جاهای دیدنی نزدیک به میدان هیپودروم استانبول | با یک تیر چند نشان بزنید!

تصویری از مسجد سلطان احمد

در سفر همیشه زمان تنگ است و افراد می‌خواهند تا در مدتی کوتاه، از تمام جاذبه‌های گردشگری مقصد سفرشان بازدید کنند. اطلاع از جاذبه‌های گردشگری نزدیک به هم، کمک می‌کند تا بتوانید در زمانی اندک از چند جاذبه در یک محدوده دیدن کنید. ما در این بخش جاذبه‌های گردشگری اطراف میدان هیپودروم را به همراه آدرسشان ارائه کرده‌ایم:

مسیر دسترسی به میدان هیپودروم | راهنمای کامل برای دسترسی

دسترسی به میدان هیپودروم استانبول هم با استفاده از خودرو شخصی و هم با استفاده از وسایل نقلیه عمومی، از جمله مترو، تراموا و تاکسی، به‌راحتی امکان‌پذیر است. از‌این‌رو ما در ادامه راهنمایی کامل در‌خصوص دسترسی به این جاذبه تماشایی، با استفاده از وسایل نقلیه مختلف ارائه کرده‌ایم تا شما بتوانید به‌راحتی به‌سوی این میدان توریستی و تاریخی روانه شوید.

  • تراموا

عکس تراموا در استانبول

اگر می‌خواهید حمل‌و‌نقلی راحت و ارزانی از نقاط مختلف شهر استانبول به‌سوی میدان هیپودروم داشته باشید، بهترین وسیله نقلیه عمومی برای شما تراموا است. نزدیک‌ترین ایستگاه تراموای استانبول به این میدان، ایستگاه چمبرلی تاش (Çemberlitaş) است که در ۳۰۰‌متری آن قرار دارد. 

  • مترو

اگر با کمی پیاده‌روی در شهر تماشایی استانبول مشکلی ندارید، مترو نیز می‌تواند گزینه خوبی باشد. در‌نزدیکی این جاذبه توریستی ایستگاه متروی جان کورتاران (Cankurtaran) و ایستگاه متروی کومکاپی (Kumkapi) قرار دارند. فاصله حدودی این دو ایستگاه با این جاذبه چیزی حدود ۱۴۰۰ متر است؛‌ از‌این‌رو در‌صورت استفاده از مترو باید این فاصله را پیاده‌روی کنید. 

  • تاکسی 

تصاویری از تاکسی های شهر ترکیه

ساده‌ترین روش دسترسی به نقاط مختلف شهر استانبول، گرفتن تاکسی است. در‌تمام سطح شهر تاکسی‌ها حضور دارند و کافی است مقصد خود را به آن‌ها اعلام کنید تا شما را مستقیماً به مقصدتان برسانند. 

  • خودرو شخصی 

اگر در سفر به استانبول خودرو شخصی در اختیار دارید، بهترین و دقیق‌ترین راهنمای مسیر دسترسی برای شما، نقشه‌های آنلاین هستند. 

هزینه بازدیدرایگان
ساعات بازدید۲۴‌ساعته
مدت زمان پیشنهادی برای بازدید۱ تا ۲ ساعت
آدرسترکیه، استانبول، محله سلطان احمد، منطقه اروپایی فاتح

در این مطلب همراه با مجله گردشگری ره بال آسمان سوار بر مرکب قلم، به‌سوی شهر استانبول سفر کردید. در سفر به این شهر از میدان هیپودروم که از مهم‌ترین جاهای دیدنی ترکیه است دیدن کرده و به کشف و تماشای سازه‌های تاریخی درون آن پرداختید. هم‌اکنون وقت آن رسیده است تا بار‌و‌بندیل سفر را بسته و راهی استانبول تماشایی شوید. در‌نهایت مثل همیشه فراموش نکنید که اگر تجربه بازدید از این جاذبه را داشته‌اید، نظر و تجربیات ارزشمند خود را با ما و مخاطبان خوش‌ذوق ما به اشتراک بگذارید.

میدان هیپودروم در محله سلطان احمد، واقع در منطقه اروپایی فاتح شهر توریستی استانبول قرار دارد.

این میدان پر‌شکوه تاریخی در سال ۲۰۳ میلادی، پیش از دوره امپراتوری بیزانس ساخته شده است.

این میدان به دستور امپراتور سپتیموس سوروس، در جریان بازسازی و گسترش شهر استانبول امروزی، که در آن زمان بیزانتیوم نام داشت، ساخته شد.

در دوره امپراتوری بیزانس مسابقه‌های اسب‌دوانی و ارابه‌رانی در این محل برگزار می‌شد.

از جمله سازه‌های باستانی و المان‌های تاریخی که در این محل وجود دارند می‌توان به تئودوسیوس ابلیسک (ستون هرمی)، قصر کاتیسما و ستون سرپنتین (ستون مار) اشاره کرد.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.