آبشار مارگون | چشمه‌هایی در دل کوه های سپیدان

0

آبشارها یکی از زیباترین پدیده‌های طبیعت هستند که صخره‌ها و کوه‌ها را زینت می‎‌بخشند و از جذاب‌ترین مقصدهای گردشگری محسوب می‌شوند. در بسیاری از استان‌های ایران می‌توان یکی از این پدیده‌های طبیعی را دید و شیفته قدوقامت و زیبایی آن شد. آبشار مارگون یکی از تماشایی‌ترین جاذبه‌های طبیعی استان فارس و آبشارهای ایران است که در شهر اردکان این استان واقع شده است. ره بال آسمان در این سفر قرار است سری به این استان و آبشار خاص و تماشایی آن بزند. برای آشنایی بیشتر با آبشار چشمه‌ای مارگون، بار و بندیل خود را ببندید و با ما راهی استان فارس شوید.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی شیراز، روی لینک زیر کلیک کنید:

آبشار مارگون دقیقا در کدام نقطه از ایران واقع شده است؟

آبشار مارگون از جاذبه‌های شهرستان سپیدان در استان فارس است که در دهستان مارگون و در 55کیلومتری شمال غرب شهر اردکان واقع شده است. در 150کیلومتری جنوب شرقی این آبشار، شهر شیراز و در نقطه مقابل آن، شهر کازرون در جنوب غربی آبشار با مسافتی در حدود 220 کیلومتر واقع شده است. شهرستان سپیدان در مرز دو استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است. به همین دلیل مارگون از شهرهایی که در مرز این استان با فارس واقع شده‌اند نیز مسافرانی دارد. به‌عنوان مثال یاسوج در استان کهگیلویه و بویراحمد در شمال غربی این آبشار با فاصله 67 کیلومتر به‌روی نقشه دیده می‌شود و علاوه بر سپیدان و اردکان، بسیاری از مسافران از سمت یاسوج راهی این آبشار خوش‌منظره می‌شوند.

ویژگی‌های بی‌بدیل آبشار مارگون

زیبایی‌های جاذبه‌های استان فارس در صنعت گردشگری سرآمد است و این استان خود نیز یکی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی غنی ایران به‌شمار می‌رود. آبشار زیبای مارگون، این پدیده حیرت‌آور، بخشی از زیبایی‌های استان فارس را تشکیل می‌دهد و یکی از شاهکارهای طبیعت محسوب می‌شود. این آبشار در نزدیکی شهر اردکان، به‌روی صخره‌ای بلندقامت، زیبایی خودش را به رخ می‌کشد. صخره‌ای عظیم که با آبشار خروشان مارگون زیبا شده است و سبزینگی خزه‌ها در مسیر آب، آن را زیباتر نشان می‌دهد. ترکیب جریان الماس‌گون آب و سرسبزی دیواره‌های خزه‌بسته، صخره‌ای تماشایی در حوالی اردکان پدید آورده است.

آبشار مارگون از جاذبه های دیدنی فارس و زیبای نمای کلی این آبشار

اما آنچه که آبشار مارگون را خاص و قابل توجه می‌کند، تنها زیبایی آن نیست؛ این آبشار، زاده هزاران چشمه‌هایی است که در دل کوه جا خوش کرده‌اند. در واقع این آبشار ادامه جریان رودخانه نیست و خود نقطه شروع جریان آب است. چشمه‌های فراوان در دل کوه می‌جوشند و آب زلال خود را به‌روی دیواره صخره جاری می‌سازند. این آبشار خاص و خوش‌قدوقامت، هر گردشگری را شیفته زیبایی و شکوه خود می‌کند.

خوش‌گذرانی در سفر به آبشار مارگون

خوشگذرانی در طبیعت آبشار مارگون و بهترین خاطرات سفر به فارس

اگر اهل طبیعت‌گردی و ماجراجویی در مناطق کوهستانی باشید، از این سفر حسابی لذت خواهید برد و خاطراتی خوش خواهید ساخت. مسیر منتهی به آبشار مارگون و گشت‌وگذار در حوالی آن، از لذت‎‌بخش‌ترین تجربه‌های سفر به مارگون است. قدوقامت آبشار، تنفس هوای خنک و پاک کوهستانی، گوش دادن به صدای روح‌نواز آب، آسمان آبی با ابرهای خامه‌ای و پرتوهای درخشان خورشید، همگی زیباترین بوم نقاشی طبیعت را شکل می‌دهند. در چنین فضایی گشت بزنید و با دوربین عکاسی قاب‌هایی زیبا ثبت کنید. گشت‌وگذار، استراحت و کمی نشستن در کنار جریان آب، آرامش‌بخش خواهد بود و حسابی سرحالتان خواهد آورد. شما در کنار یکی از بلندترین آبشارهای چشمه‌ای جهان نشسته‌اید؛ آبشاری که علاوه بر قدوقامتش، پیدایشی منحصربه‌فرد دارد!

بهترین زمان سفر به آبشار مارگون

بهترین زمان مسافرت به استان فارس و لذت بردن از آبشار مارگون

آبشار مارگون در فصل بهار، بیش از همیشه تماشایی است و سبزینگی صخره‌ عظیم آبشار و هوای تازه بهاری و کوهستانی، جانی تازه به هر گردشگری می‌بخشد. بنابراین در روزهای بهار از سفر به این منطقه غافل نشوید. وقتی صحبت از آبشار می‌شود، خنکای هوای آن به ذهن می‌رسد و در هیچ روزی مثل ایام تابستان، خنکای کوهستانی این منطقه به دل نمی‌نشیند. پس در تابستان بار و بندیل را ببندید و چند ساعتی مهمان طبیعت دلچسب آبشار بلندقامت مارگون شوید. هوای سرد در فصول پاییز و زمستان، سفر به مارگون را سخت می‌کند؛ اما هنوز هم تماشای عظمت این آبشار در این دو فصل دیدنی است. به‌خصوص در زمستان‌های بسیار سرد که صخره عظیم این منطقه با قندیل‌های آب تزئین می‌شود. در صورت سفر در فصول سرد، به رعایت نکات ایمنی در هنگام رانندگی در جاده و همچنین پیاده‌روی در حوالی آبشار بسیار توجه کنید.

چطور به آبشار مارگون برویم؟

برای رسیدن به این آبشار می‌توانید به سمت استان فارس و شهرستان سپیدان بروید. بعد از رسیدن به شهر اردکان، باید حدود 55 کیلومتر به سمت شمال غرب پیش بروید تا به مقصد برسید. در مسیر دیگر می‌توانید وارد استان کهگیلویه و بویراحمد شوید و خودتان را به یاسوج برسانید. بعد از رسیدن به یاسوج، 67 کیلومتر در جهت جنوب شرق برانید تا به مقصد برسید.

چند نکته درباره سفر به مارگون

  • اتومیبلتان را می‌توانید در پارکینگی که در قسمت ورودی آبشار تعبیه شده است، پارک کنید. البته فراموش نکنید که ظرفیت این پارکینگ جواب‌گوی روزهای تعطیل در فصول پرمسافر نیست؛
  • محوطه‌ای مخصوص برپاکردن چادر در فضای پارکینگ تعبیه شده است و وجود سرویس بهداشتی در پارکینگ، اسکان در این منطقه را راحت‌تر می‌کند؛
  • زباله‌هایتان را هرگز در طبیعت رها نکنید و آن‌ها را در سطل‌های زباله اطراف پارکینگ یا در سطل‌های مسیر بیندازید.

امیدواریم که از سفرتان به آبشار مارگون لذت ببرید و به طبیعت زیبای کوهستانی این منطقه احترام بگذارید و هرگز به آن صدمه نزنید. اگر شما هم به این آبشار سفر کرده‌اید، حتماً از تجربه‌هایتان در پایان این مطلب از ره بال آسمان بنویسید و از ویژگی‌های بیشتر آن بگویید.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.