آکواریوم استانبول | ملاقات با ماهی ها در دنیای افسانه ای زیر آب

2

ترکیه کشوری است که روی گردشگری حساب ویژه‌ای باز می‌کند. البته حق هم دارد؛ مگر می‌شود آب‌وهوایی تازه و خوش داشت، دیدنی‌های تاریخی فراوان را در خود جای داد و مجهز به زیبایی‌های طبیعی فراوان بود و به فکر گردشگری هم نیافتاد؟ خیر! محال است. ترکیه ظرفیت‌های فراوانی دارد و از همه آن‌ها هم در جهت جذب مسافران کمک می‌گیرد. فقط کافی است که استانبول را در نظر داشته باشید و ببینید که چقدر جاذبه دیدنی دارد. آکواریوم استانبول یکی از این دیدنی‌ها است. آکواریوم استانبول از آن دیدنی‌هایی است که چه انفرادی به ترکیه رفته باشید چه با گروهی از دوستان یا کودکان و خانواده، از بازدید از آن لذت خواهید برد.

با آکواریوم استانبول بیشتر آشنا شوید

آکواریوم استانبول یک آکواریوم موضوعی است. یعنی چه؟ یعنی بخش‌های مختلفی برای آن تعریف شده که هر یک نماد و نشانه‌ای از بخشی از دنیای زیر آب در کره زمین هستند. زندگی دریایی، بافت گیاهی و موجودات آبزی در دریاهای مختلف در آکواریوم استانبول در بخش‌هایی جداگانه به نمایش گذاشته می‌شوند. این بخش‌ها شامل عناوین زیر است:

بخش های مختلف آکواریوم استانبول

  • دریای سیاه؛
  • دریای سرخ؛
  • دریایی مرمره؛
  • تنگه داردانل؛
  • دریای اژه؛
  • قاره جنوبگان؛
  • دریای مدیترانه؛
  • کانال سوئز؛
  • کانال پاناما؛
  • تنگه جبل‌الطارق؛
  • اقیانوس آرام؛
  • زیردریایی ناتلیوس؛
  • جنگل‌های بارانی آمازون؛
  • تنگه بسفر استانبول؛
  • بخش‌هایی از اقیانوس اطلس.

هر یک از این بخش‌ها ویژگی‌های مناطق جغرافیایی آبی‌ِ نام‌برده را به‌خوبی در مقابل چشمان بازدیدکنندگان ظاهر می‌کنند. در آکواریوم‌های مختلف هر بخش، ماهی‌های مرتبط با اکوسیستم هر ناحیه را می‌بینید و البته اطلاعات کافی از طریق نمایش‌گرها هم در اختیارتان قرار می‌گیرد تا متوجه شوید که در هر بخش چه می‌گذرد و حیات آبزیان به چه شکل است.

این آکواریوم در سال ۲۰۱۱ تأسیس شده و از آن سال به بعد همواره نظر تعداد زیادی گردشگر را به خود جلب می‌کند. نظیر آکواریوم استانبول در نقاط مختلف دنیا وجود دارد؛ اما ماجرا از این قرار است که این مکان، بزرگ‌ترین آکواریوم موضوعی دنیا است؛ یعنی نمونه آن با این بخش‌بندی‌های نقاط مختلف آب‌های جهان وجود ندارد.

در میان قسمت‌های مختلف آکواریوم استانبول به جنگل‌های بارانی آمازون هم اشاره شد. اگر بادقت و تأمل این نوشته را بخوانید، حتماً از خودتان می‌پرسید که ماجرای چنین چیزی در آکواریوم چیست؟‌ این بخش از آکواریوم به آمازون و رود آن پرداخته و حیات موجودات آبی آن منطقه را به نمایش گذاشته است. جنگل‌های بارانی آمازون از دیدنی‌ترین قسمت‌های آکواریوم استانبول است؛ چون هم به‌شدت زیبا است و هم حیواناتی مانند تمساح و مار را در خود دارد که خطرناک‌اند و دیدن‌شان از نزدیک هیجان‌انگیز است.

امکانات و تفریحات آکواریوم استانبول چیست؟

در میان آکواریوم‌های مختلف این مکان، سینمای چندبُعدی هم در نظر گرفته شده تا با شبیه‌سازی حالات واقعی اعماق دریا، هیجان و جذابیت زیادی به تماشاگران منتقل شود. در مسیرهای مختلف آکواریوم استانبول می‌توانید شاهد کافه‌هایی هم باشید که گشت‌وگذار را برایتان شیرین‌تر می‌کنند.

در بخشی از آکواریوم هم اتاق هزارتوی آینه‌ها را ترتیب داده‌اند که با ورود به آن می‌توانید حسابی سرگرم شوید. مشاهده آینه‌های تودرتو و به بازی‌گرفتن قوانین فیزیک برای سرگرم‌شدن، حسابی برایتان جالب خواهد بود.

یکی دیگر از بخش‌های فوق‌العاده هیجان‌انگیز آکواریوم استانبول امکان غواصی‌کردن با کوسه‌ها در آب است. کسانی که بیماری‌های تنفسی دارند، امکان ورود به این بخش را ندارند چون برایشان خطرناک است؛ اما اگر از نظر جسمانی مشکلی نداشته باشید، امتحان‌کردن شنا با کوسه‌ها هم می‌تواند تجربه‌ای جدید و متفاوت باشد. قبول دارید؟ برای حضور در این بخش باید از قبل به مجموعه آکواریوم استانبول ایمیل بزنید و وقت خود را رزرو کنید.

امکانات متنوع دیگر

به جز بخش‌هایی که گفته شد، هر روز در زمانی معین به ماهی‌ها و موجودات مختلف آکواریوم استانبول غذا داده می‌شود. اگر بخواهید می‌توانید در این کار مشارکت داشته باشید و تجربه جالب و متفاوتی برای خودتان رقم بزنید. در آکواریوم، فروشگاه‌های هدیه هم وجود دارند؛ منظور همان اصطلاحاً گیفت‌شاپ‌هایی است که وسایل تزیینی کوچکی مانند مگنت، عروسک، سوغاتی و… می‌فروشند. بهتر است که سری هم به آن‌ها بزنید و برای خود یا دوستان‌تان یادگاری‌هایی تهیه کنید.

یکی دیگر از امکانات جالب‌توجه آکواریوم استانبول پرواز با فلای‌راید است. فلای‌راید هلیکوپتری شبیه‌ساز است که به گردشگران اجازه می‌دهد تمام ترکیه را از بالا ببینید. این پرواز شبیه‌سازی‌شده، تمام نقاط دیدنی استانبول زیبا را از بهترین زوایای ممکن پیش رویتان قرار می‌دهد. تجربه جالبی به‌نظر می‌آید، این‌طور نیست؟

چند نکته جذاب را درباره آکواریوم استانبول با شما در میان بگذاریم؟

اجازه بدهید که چند توصیه و نکته جذاب را هم درباره آکواریوم برایتان بگوییم. اگر قصد سفر داشته باشید و راهی ترکیه، استانبول و بعد آکواریوم شوید، دانستن این نکات برایتان جالب‌توجه خواهد بود و از وقت‌تان بهتر استفاده خواهید کرد. باید بدانید که تنوع ماهی‌ها و بخش‌های مختلف آکواریوم استانبول بسیار زیاد است. بنابراین، چندین ساعت یعنی بیش از ۲ ساعت را باید برای بازدید از آن کنار بگذارید.

تماشا و بازدید از انواع ماهی ها و انواع کوسه ها در آکواریوم بزرگ استانبول

تعدادی کوسه خطرناک در این آکواریوم وجود دارد که دیدن‌شان می‌تواند هیجان زیادی به شما منتقل کند. بخش نهایی بازدید هم بخش جنگل‌های بارانی آمازون است. حواستان باشد که این قسمت به‌شدت جذاب و دیدنی است. پس برای دیدن آن که بخش نهایی گشت‌وگذار در آکواریوم استانبول است، وقت و انرژی کافی کنار بگذارید.

مرکز خرید بزرگ و محبوب آکوا فلوریا در نزدیکی آکواریوم بزرگ استانبول

خروجی آکواریوم استانبول به سمت مرکز خریدی بزرگ است. اینجا همان نقطه‌ای است که علاقه‌مندان به خرید در ترکیه رستگار می‌شوند. خرید از برندهای مختلف و بعد سرزدن به فودکورت و مشاهده برنامه‌های زنده‌ تفریحی که در آن مرکز برگزار می‌شود هم می‌تواند اوقات خوش‌تان را تکمیل کند.

مسیر دسترسی به آکواریوم چگونه است؟

اگر بخواهیم دید دقیق‌تری نسبت به مکان و موقعیت آکواریوم استانبول به شما بدهیم، بهتر است که از سمت فرودگاه آتاتورک به شما نشانی بدهیم. فرودگاه آتاتورک را در نظر بگیرید. فاصله آکواریوم تا آن حدود ۵ کیلومتر است. در مرکز شهر، ماشین‌ها و سرویس‌هایی وجود دارند که به‌طور رایگان شما را به آکواریوم استانبول می‌برند. این سرویس‌ها در جایی میان منطقه تقسیم و سلطان‌احمد قرار دارند.

مسیر دسترسی به بزرگترین و زیبا ترین آکواریوم در دنیا آکواریوم استانبول

از سمت میدان تقسیم هم می‌توانید راهی آکواریوم شوید؛ فقط کافی است سوار اتوبوس‌هایی شوید که به سمت فلوریا، یعنی مکان قرارگیری آکواریوم استانبول می‌روند. البته قبل از راهی‌شدن به سمت آکواریوم بهتر است از افرادی که می‌توانند به شما کمک کنند، راهنمایی دقیق بگیرید تا در راه رسیدن به مقصد دچار سردرگمی نشوید. دسترسی به این آکواریوم کمی دشوار است. پس اگر طوری برنامه‌ریزی کنید که با سرویس‌های رایگان موجود در میدان تقسیم و سلطان‌احمد به آنجا برسید، همه‌چیز راحت‌تر و خوشایندتر برایتان پیش خواهد رفت.

هزینه ورودی99 لیر برای بزرگسالان
72 لیر برای کودکان
ساعات بازدیدروزهای عادی: 10 صبح تا 7 شب
روزهای آخر هفته: 10 صبح تا 8 شب
شماره تماس+902124449744
آدرساستانبول، منطقه باکیرکوی، فلوریا، محله شنلیکوی، خیابان یشیلکوی هالکالی، پلاک 93، آکواریوم استانبول.

در آخر

انتخاب مکان‌های مختلف برای گردشگری مقوله‌ای به‌شدت سلیقه‌ای است. یعنی شاید شما اصلاً از آکواریوم و موجودات دریایی خوشتان نیاید؛ اما درباره آکواریوم استانبول ماجرا کمی متفاوت است. نخست اینکه در مجموعه مذکور، فقط موضوع مشاهده‌ای علمی به میان نیست و ماهی‌های متنوع، بخش‌بندی‌های گوناگون و امکانات تفریحی متنوع باعث می‌شوند که همه تقریباً چیزی برای لذت‌بردن از این فضا پیدا کنند.

نمونه‌های محدودتری نسبت به آکواریوم استانبول در ایرانِ خودمان هم وجود دارد؛ اما حتی بهترین آکواریوم‌های موجود در دنیا هم در مقابل آکواریوم استانبول کم می‌آورند. پس اگر دچار تردید برای بازدید از این مجموعه هستید، شک به خود راه ندهید و بدانید که دیدن این مجموعه، پیشنهادی از ره بال آسمان است که از آن پشیمان نخواهید شد.

5/5 (1 نظر)
2 نظرات
  1. حمید دلستان می گوید

    مقاله بسیار خوب و قدرت نویسندگی بسیار عالی، امیدوارم مقالات بیشتر و بیشتر داخل سایت مشاهده کنم. ببخشید چطور میتونم ارتباط داشته باشم چهت همکاری

    1. امیر ائمی می گوید

      سلام حمید جان،
      خیلی ممنونم از نظرت، خوشحالیم که کیفیت محتوا رضایت بخش بوده.
      برای همکاری، ایمیل برات ارسال شد و میتونیم در ارتباط باشیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.