آتشکده میمند | آتشی نهفته در دل کوه

2

به نظر شما تاریخی‌ترین مناطق ایران در کدام بخش کشور قرار دارند؟ آیا درباره جاهای دیدنی جنوب ایران می‌دانید؟ اغلب تمدن‌های ایران باستان، در محدوده مرکز و جنوب ایران حضور داشتند. امروز قصد داریم تا سری به جاهای دیدنی کرمان و شهرستان میمند بزنیم. پس با ما همراه باشید تا یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی آن، یعی آتشکده میمند را بهتر بشناسید.

آتشکده میمند کجاست؟

آتشکده میمند یکی از جاهای دیدنی میمند محسوب می‌شود. این آتشکده در روستای صخره‌ای میمند و شهر بابک قرار دارد.

تاریخچه آتشکده میمند

نمایی قدیمی روستای تاریخی میمند

درباره تاریخچه آتشکده میمند اطلاعات دقیقی در دست نیست؛ اما مورخان و محققان تاریخی، قدمت آن را به دوران ساسانی نسبت می‌دهند. در حقیقت از دوران هخامنشیان تا حمله مسلمانان، دین زرتشتی، مذهب رسمی مردم ایران بود. در آیین زرتشت، آتش یکی از عناصر بسیار مهم و مقدس است. برخلاف تصور بسیاری، زرتشتیان آتش را پرستش نمی‌کنند. بلکه آن را مقدس می‌دانند و بر این باور هستند که آتش گناهان آن‌ها را می‌سوزاند. به همین خاطر هنگام عبادت، حتماً از آتش استفاده می‌کنند. از‌این‌رو محل عبادت آن‌ها را آتشکده می‌نامیم. آتشکده‌ها همواره دارای بخشی برای قرارگیری آتش، دودکش و فضای مخصوص عبادت هستند. این آتشکده نیز از این قاعده مستثنی نیست. به‌صورت کلی می‌توان گفت که قدمت این آتشکده به حدود 1700 تا 1800 سال پیش باز می‌گردد.

جاهای دیدنی آتشکده

در وهله اول بازدید از آتشکده تاریخی میمند که برخی آن را با نام آتشکده آذر بغ می‌شناسند، از نظر تاریخی بسیار هیجان‌انگیز است. این آتشکده در دل کوه و روستای صخره‌ای میمند واقع شده است. تصور کنید در آن دوران با تجهیزات بسیار محدود، چنین آتشکده زیبایی را بنا کرده‌اند. از طرف دیگر میمند دارای جاهای دیدنی مختلفی است. جاهای دیدنی شهر بابک نیز بسیار زیبا هستند. پس می‌توانید یک تیر و چند نشان بزنید.

بهترین زمان بازدید از آتشکده میمند

عکس بهترین زمان بازدید از آتشکده میمند

کرمان استانی خوش‌آب‌وهوا است. به همین خاطر در هر چهار فصل سال می‌توانید از استان کرمان دیدن کنید. البته شهرستان میمند جزء شهرهای صخره‌ای ایران است. به همین خاطر زمستان‌های نسبتاً سردی را تجربه می‌کند. در ابتدای بهار هوای این روستا بسیار مطلوب می‌شود. از اواخر خرداد، هوا به‌تدریج گرم خواهد شد. آفتاب در این منطقه به‌صورت مستقیم می‌تابد. بنابراین شاید به‌خاطر تابش مستقیم آفتاب، فصل تابستان مناسب بازدید از شهرستان میمند و اطراف آن نباشد. از ابتدای پاییز، تابش آفتاب مایل خواهد بود. به این ترتیب شرایط برای بازدید از شهرستان میمند بهتر می‌شود. هرچه به آذر‌ماه نزدیک‌تر شویم، هوا سردتر خواهد شد. پس به‌صورت کلی اوایل بهار و اوایل پاییز را می‌توان بهترین زمان بازدید از این آتشکده دانست.

جاهای دیدنی نزدیک به آتشکده میمند

  • روستای صخره‌ای میمند

روستای میمند جزء معدود روستاهای صخره‌ای در مرکز ایران به حساب می‌آید. اهالی چند روستا در ایران به‌جای ساخت خانه بر روی خاک، خانه‌های خود را در دل کوه حفر می‌کنند. روستاهای صخره‌ای ایران همانند میمند و کندوان، جزء مهم‌ترین جاذبه‌های توریستی کشور به شمار می‌آیند. حفاری این خانه‌ها در دل کوه کار بسیار دشواری است. نکته جالب اینجاست که مردم محلی هنوز هم در خانه‌هایی به همین شکل مشغول زندگی هستند. این یعنی زندگی پرزرق‌وبرق شهری هیچ تأثیری بر روی آن‌ها نگذاشته است. این روستا چند هزار سال قدمت دارد. لازم به ذکر است تمامی بخش‌های روستا اعم از آتشکده، مسجد، حمام، مدرسه و غیره همگی در دل کوه قرار دارند.

  • پارک میمند

نمایی ازطبیعت و پوشش گیاهی روستای تاریخی میمند

پارک میمند را می‌توان جزء اماکنی دانست که در دل صخره قرار ندارد. این پارک در فضای باز ساخته شده است. البته متأسفانه پوشش گیاهی در این روستا بسیار محدود است. اغلب پوشش گیاهی منطقه را بوته و درختچه‌های کوچک تشکیل می‌دهد. این پارک بیشتر محل بازی کودکان روستایی است. با بازدید از این پارک می‌توانید با فرهنگ مردم روستا بیشتر آشنا شوید.

  • حمام قدیم میمند

نمایی ازحمام قدیمی میمند

حمام قدیم میمند یکی از جاهای دیدنی میمند به حساب می‌آید. این حمام نیز همانند سایر بخش‌های شهر، در دل کوه و صخره حفر شده است. البته حمام قدیم میمند همانند سایر حمام‌های سنتی، شامل بخش‌های متعددی همانند خزینه، گرمخانه و غیره می‌شود. لازم به ذکر است این حمام تا همین چند سال پیش نیز کاربرد داشته است. بر اساس نظر کارشناسان، تمام اصول بهداشتی در این حمام رعایت شده است. گفتنی است نحوه آب‌رسانی به حمام و گرم‌کردن آب بدون آنکه دود در فضا بپیچد، نیاز به مهندسی بسیار پیچیده‌ای دارد. به همین خاطر این حمام را می‌توان یکی از عجایب روستای میمند دانست.

  • حسینیه میمند

نمایی ازحسینیه میمند

حسینیه میمند در مرکز این روستا و کمی بالاتر از مسجد قرار دارد. برای دسترسی به حسینیه باید خودتان را به دره مرکزی میمند برسانید. این حسینیه سه ایوانچه الحاقی همراه با طاق گهواره‌ای آجری دارد. در انتهای این سه ایوانچه الحاقی، سه ورودی به حسینیه تعبیه شده است. از نظر پلان، شکل هندسی حسینیه کاملاً بی‌نظم و آزاد است. مساحت این حسینیه به حدود 200 مترمربع می‌رسد. ارتفاع سقف این حسینیه در بخش‌های مختلف متفاوت است. به‌صورت کلی می‌توان گفت که ارتفاع سقف در برخی بخش‌ها به 80 متر و در برخی قسمت‌ها به 30 متر می‌رسد. برای امنیت بیشتر، در طراحی این حسینیه از چند ستون استفاده شده است. این ستون‌ها بین 2 تا 17 متر طول دارند. این حسینیه شامل دو بخش مردانه و زنانه با ورودی‌های اختصاصی است.

  • مسجد میمند

نمایی ازمسجد سنگی میمند

مسجد میمند در ابتدای دره مرکزی میمند قرار دارد و به رودخانه لاخیس مشرف است. وسعت مسجد صخره‌ای میمند به حدود 120 مترمربع می‌رسد. از نظر پلان کلی این مسجد مدور با طراحی آزاد و بی‌نظم است. این مسجد را از ترکیب دو یا چند واحد مسکونی صخره‌ای ایجاد کرده‌اند. بعد عبور از راهرویی طویل به طول 80 متر و پهنای 5 متر، صحن مسجد را خواهید دید. کف این راهرو موزائیک شده است و با فضای داخلی مسجد هم‌خوانی ندارد.

ورودی مسجد به‌شکل ایوانی است. سقف مسجد بر روی 3 ستون استوار است. این ستون‌ها نیز از جنس صخره ساخته شده‌اند و حدود 2 متر ارتفاع دارند. جالب است بدانید محراب مسجد نیز در دل کوه کنده شده است. این محراب یک متر طول و یک متر عرض دارد. قدمت این مسجد به سال 1240 قمری یعنی حدود 200 سال پیش باز می‌گردد. به همین خاطر می‌توانید شاهد کتیبه‌های سنگی قدیمی در این مسجد باشید.

اقامت در نزدیکی آتشکده میمند

برای اقامت در نزدیکی آتشکده میمند باید سری به اقامتگاه‌های بوم‌گردی دستکند میمند و اقامتگاه بوم‌گردی خونه سنگی میمند بزنید. هر دوی این اقامتگاه‌ها در شهرستان میمند قرار دارند. گفتنی است با پرس‌وجو در بین مردم روستایی، می‌توانید افرادی را بیابید که خانه خود را در ازای دریافت مبلغی اندک، در اختیار مسافران قرار می‌دهند. شاید برای بسیاری از افراد، اقامت در اقامتگاه‌‌های بوم‌گردی تجربه مساعدی نباشد؛ اما اقامت در شهر صخره‌ای با شهرهای دیگر متفاوت است. تصور کنید در اتاقی اقامت می‌کنید که در دل کوه کنده شده است و هزاران سال قدمت دارد. حتی اقامتگاه‌های این روستا نیز به همین شکل هستند. هر اقامتگاه از ترکیب چند خانه مسکونی صخره‌ای ایجاد شده است. با اقامت در روستای میمند، می‌توانید حسی عجیب را تجربه کنید. این اقامت بی‌شک به یک خاطره‌ زیبا و فراموش‌نشدنی تبدیل خواهد شد.

مسیر دسترسی به آتشکده

روستای میمند در 130‌کیلومتری جنوب‌غرب رفسنجان و 240‌کیلومتری جنوب‌غرب کرمان قرار دارد. اگر رفسنجان را مبدأ حرکت خود قرار دهید، باید از بخش جنوب‌غربی شهر وارد جاده شهر بابک – رفسنجان شوید. مسیر را مستقیم ادامه دهید تا با تابلوی خروجی شهر میمند رو‌به‌رو شوید. از کرمان نیز باید وارد جاده باغین کرمان شوید. ورودی این جاده در بخش جنوب‌غربی کرمان قرار دارد. این جاده از شهر باغین عبور می‌کند. شما می‌توانید از کمربندی باغین خودتان را به رفسنجان برسانید و نهایتاً به میمند بروید. البته می‌توانید از باغین وارد سیرجان شده و از آنجا به‌سمت میمند ادامه مسیر دهید. مسیر اول حدود 40‌کیلومتر نزدیک‌تر است و ما نیز تجربه همین مسیر را به شما همراهان توصیه می‌کنیم. از رفسنجان تا میمند حدود یک ساعت و نیم فاصله است؛ اما از کرمان حدود 3 ساعت و نیم در راه خواهید بود.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرسکرمان، روستای صخره‌ای میمند و شهرستان بابکان

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره آتشکده میمند چیست؟ به نظرتان روستای کندوان زیباتر است یا میمند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

این آتشکده در روستای صخره‌ای میمند و شهرستان بابکان قرار دارد.

امکان بازدید از این آتشکده به‌صورت شبانه‌روزی وجود دارد.

بازدید از این آتشکده مشمول هزینه نمی‌شود.

قدمت این آتشکده به دوران ساسانی باز می‌گردد.

میمند تا کرمان حدود 260‌کیلومتر فاصله دارد.

5/5 (1 نظر)
2 نظرات
  1. سارا می گوید

    میمند واقعا دیدنیه. مسجد و حمامش خیلی جذابه. پیشنهاد میکنم اگه رفتین میمند. یه شب تو اقامتگاه های بومگردیش بمونید.

    1. بانو تقیان می گوید

      ممنونی سارای عزیز برای انتقال تجربه‌تون.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.