راهنمای سفر میمند کرمان | روستایی از جنس کوه

0

روستای میمند کرمان یکی از روستاهای صخره‌ای ایران با معماری منحصر‌به‌فرد است. از نظر ظاهری، این روستا بسیار شگفت‌انگیز است و حتی در سطح جهانی نیز شهرت دارد. امروز قصد داریم تا این روستا را به‌صورت کامل به شما عزیزان معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

روستای میمند کجاست؟

روستای میمند در استان کرمان و مرکز ایران قرار دارد. همچنین از توابع بخش مرکزی شهربابک محسوب می‌شود. این روستا 38‌کیلومتر تا این بخش فاصله دارد و بین شهرهای شهربابک، سیرجان، انار و رفسنجان واقع شده است. برای دسترسی به این روستا باید به 215‌کیلومتری کرمان بروید.

بهترین زمان سفر به میمند

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

روستای میمند در منطقه‌‌ای کوهستانی واقع شده است. به همین خاطر آب‌وهوایی سرد و طاقت‌فرسا دارد. از‌این‌رو اگر قصد بازدید از این منطقه را دارید، باید شش ماه اول سال را انتخاب کنید. در فصل تابستان، دمای این منطقه معتدل می‌شود. حتی در ابتدای فصل بهار نیز میمند شب‌های سردی را تجربه می‌کند. پس برای آنکه از سفر خود نهایت لذت را ببرید، باید اوایل اردیبهشت تا اواخر مرداد را برای سفر خود انتخاب کنید.

طبیعت و پوشش گیاهی روستای تاریخی میمند

نمایی ازطبیعت و پوشش گیاهی روستای تاریخی میمند

روستای میمند در منطقه‌ای کوهستانی با آب‌وهوای سرد و معتدل قرار دارد. در این منطقه چشمه‌ها و قنات‌های متعددی حضور دارند که باعث حاصلخیزی خاک منطقه شده‌اند. در گذشته، دورتادور روستای میمند، دشت‌های وسیعی از پسته و بادام وحشی قرار داشت؛ اما امروزه اکثر آن‌ها نابود شده‌اند. در نزدیکی این روستای پوشش گیاهی انبوهی به چشم نمی‌خورد و فقط شاهد بوته‌ها و درختچه‌هایی با فاصله بسیار خواهید بود. در نزدیکی روستای میمند درختان توت و شاه‌توت بسیاری وجود دارند. این درختان بار خوبی می‌دهند و باعث رونق اقتصادی روستا می‌شوند.

نمایی ازحیوانات بیابانی روستای تاریخی میمند

همچنین در این منطقه می‌توانید شاهد حیوانات بیابانی مختلف نیز باشید. در حاشیه روستا انواع مار، سوسمار، جوجه‌تیغی، لاک‌پشت، خرگوش و غیره وجود دارند. همچنین انواع پلنگ، گرگ، روباه، آهو، بزکوهی و کبک نیز در این منطقه زندگی می‌کنند.

توصیف روستا

نمایی ازتابلو ورودی روستا

میمند روستایی زیبا در نزدیکی کرمان است. این روستا در دل مناطق کوهستانی قرار دارد. یکی از مهم‌ترین نکاتی که درباره این روستابیان می‌شود، معماری خاص خانه‌های آن است. مردم این روستا، خانه‌های خود را در دل صخره‌های سنگی حفر کرده‌اند. به همین خاطر در سال 1394، این روستا به‌عنوان نوزدهمین اثر جهانی ایران در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسید. همچنین در سال 1384، نخستین جایزه جهانی ملینا مرکوری به این روستا اعطا شد.

جاهای دیدنی میمند

  • معماری خانه‌های روستای تاریخی میمند

نمایی ازمعماری خانه‌های روستای تاریخی میمند

اولین جاذبه گردشگری روستای میمند، خانه‌های منحصر‌به‌فرد آن‌ است. در این روستا مردم محلی با ابزارهای ابتدایی، خانه‌های خود را در دل کوه حفر کرده‌اند. به این خانه‌ها «کیچه» گفته می‌شود. این روستا به‌صورت کلی حدود 406 کیچه دارد. هر کیچه می‌تواند چند طبقه باشد و چند اتاق داشته باشد. در برخی قسمت‌های این روستا، تا 5 طبقه کیچه را روی یکدیگر بنا کرده‌اند. در مجموع با در‌نظر‌گرفتن تعداد اتاق‌های هر کیچه، مجموعاً 2هزار و 560 اتاق در این روستا وجود دارد.

نمایی ازمعماری داخلی خانه‌های روستای تاریخی میمند

جالب است بدانید این خانه‌های سنگی از نظر حرارتی کاملاً عایق هستند. این یعنی در فصل گرما داخل کیچه‌ها خنک است و در فصل سرما خبری از سرمای طاقت‌فرسای کوهستانی در این خانه‌ها نیست. در هر کیچه فضاهای مختلفی از جمله نشیمن، اتاق‌خواب و آشپزخانه وجود دارد. البته بر اساس نیاز سکنه ساختمان، این فضاها در ابعاد مختلفی ساخته می‌شوند. به‌صورت کلی اتاق‌ها دارای ابعاد 4 در 3 و سقف 2‌متری هستند.

  • آتشکده تاریخی

آتشکده میمند یکی از آثار تاریخی این روستا محسوب می‌شود. این آتشکده امروزه به موزه مردم‌شناسی میمند تبدیل شده است. در این موزه می‌توانید به‌صورت کامل با فرهنگ و روش زندگی مردم این روستا آشنا شوید. در این موزه محصولات کشاورزی و دامداری، فرهنگ مردم منطقه و صنایع‌دستی آن‌ها به نمایش گذاشته شده است.

  • حمام

نمایی ازحمام قدیمی میمند

حمام قدیمی میمند همانند ساختمان‌های دیگر، در دل صخره قرار دارد. این حمام دارای بخش‌های مختلفی همانند رختکن، خزینه و تون است. همچنین برای تأمین نور حمام، حفره‌ای در بالای صحن و رختکن تعبیه شده است. نور از این حفره به سنگی مرمری می‌تابد. وجود این سنگ باعث انعکاس نور می‌شود. علاوه‌بر این، برای روشنایی از چراغ‌های روغنی نیز استفاده می‌کردند. این چراغ‌ها با روغنی با نام «کن تون» روشن می‌شدند. این روغن از ریشه گیاهی به نام جلا تهیه می‌شود و هنگام سوختن دود کمی دارد. به همین خاطر از آن برای روشنایی حمام استفاده می‌کردند.

  • مدرسه روستای تاریخی میمند

همه ساختمان‌های روستای تاریخی میمند نوعی کیچه هستند و در سنگ حفر می‌شوند. مدرسه نیز از این قاعده مستثنی نیست. مدرسه این روستا یک کیچه با 5 کلاس و یک دفتر است. ابعاد هر کلاس 5.5 در 5.5 متر طراحی شده است. 2 کلاس در امتداد کیچه و 3 کلاس در 3 طرف ایوانی به ارتفاع 3 متر هستند که در انتهای کیچه حفاری شده‌اند. جالب است بدانید این مدرسه دارای حیاطی نسبتاً بزرگ است. در وسط این حیاط درختی با نام «تایی» دیده می‌شود.

  • مسجد تاریخی

مسجد سنگی میمند با مساحت 120 مترمربع، به دوران قاجار تعلق دارد. این مسجد در سال 1240 هجری‌قمری بنا شده است. در این مسجد 3 ستون سنگی و محرابی زیبا به چشم می‌خورد. روی دیوارهای مسجد، فضاهایی همانند طاقچه وجود دارد. معمولاً از این طاقچه‌ها برای قراردادن مهر یا کتاب ادعیه استفاده می‌کنند. همچنین طاقچه ورودی با عرض بیشتر برای قراردادن کفش مراجعه‌کنندگان طراحی شده است. برخلاف حمام، در مسجد خبری از نورگیر نیست. نور تمام مسجد از درب ورودی تأمین می‌شود.

تاریخچه روستای تاریخی میمند

نمایی قدیمی روستای تاریخی میمند

درباره تاریخ این روستا اطلاعات دقیقی در دست نیست. البته با توجه به نتیجه کاوش‌های انجام‌شده در این منطقه، می‌توان گفت تاریخ این روستا حداقل تا دوران اشکانیان پیش می‌رود. دلیل این ادعا نیز نتایج آزمایش کربن14 بر روی قطعات سفالی به‌دست‌آمده از این منطقه است. با وجود آنکه اسناد کافی و معتبر فقط تا دوران اشکانی در دسترس است؛ اما برخی دیگر بر این باور هستند که قدمت این منطقه به انسان‌های اولیه باز می‌گردد. بر اساس نقوش موجود روی غارهای این منطقه، انسان‌های اولیه هزاره پیش از میلاد در این حوالی زندگی می‌کردند.

در عین حال برخی این منطقه را به پیروان مهرپرستی نسبت می‌دهند. پیروان مهرپرستی به شکست‌ناپذیر‌بودن و جاودانگی اعتقاد داشتند. به همین خاطر خانه‌های خود را در دل کوه و صخره حفر می‌کردند. از‌این‌رو این روستا را نیز به پیروان این آیین نسبت می‌دهند. با وجود این فقط می‌توان قدمت این روستا را تا دوران اشکانی تأیید کرد.

آشنایی با مردم میمند

جالب است بدانید مردم روستای میمند آداب‌ورسوم بسیار خاص و منحصر‌به‌فردی دارند. حتی در زبان و گویش اصلی آن‌ها می‌توانید شاهد کلمات پهلوی و ساسانی باشید. متأسفانه بر اساس آخرین سرشماری انجام شده، فقط 20 خانوار در این روستا زندگی می‌کنند. بسیاری از جمعیت این روستا، میمند را ترک کرده‌اند. در گذشته در نزدیکی این روستا، درختان پسته و بادام وحشی بسیاری وجود داشت. مردم روستا نیز بیشتر به کشاورزی مشغول بودند. وجود چندین و چند چشمه و قنات باعث رونق کشاورزی در این منطقه می‌شد؛ اما در حال حاضر بسیاری از این مزارع پسته و بادام از بین رفته است. مردم میمند اکثراً مسلمان و دارای مذهب شیعه هستند. آن‌ها به گویش منحصر‌به‌فرد خود صحبت می‌کنند و هنوز آیین‌های سنتی خود را حفظ کرده‌اند.

امکانات رفاهی منطقه

نمایی ازامکانات رفاهی منطقه

در این روستا خبری از آب لوله‌کشی و برق شهری نیست. برق منطقه توسط ژنراتور تأمین می‌شود. همچنین شب‌ها از ساعت 21 تا 22، برق این روستا قطع می‌شود. شما می‌توانید از بقالی روستا خواربار و مایحتاج خود را تهیه کنید؛ اما بهتر است وسایلی که نیاز دارید را از پیش بخرید. آنتن‌دهی تلفن همراه در این منطقه با محدودیت انجام می‌شود. همچنین نباید انتظار اینترنت پرسرعت را در این روستا داشته باشید.

سوغات میمند

نمایی ازصنایع دستی روستای میمند

  • پسته؛
  • بادام؛
  • شاتوت؛
  • توت؛
  • صنایع‌دستی.

اقامت در روستای میمند

در این روستا خبری از هتل‌های مجلل نیست. با وجود این بسیاری از مردم روستایی، خانه‌های خود را در اختیار مسافران قرار می‌دهند. لازم به ذکر است اقامتگاه‌های بوم‌گردی متعددی همانند میمند باستان، دستکنده میمند، تیلا، صخره میمند، بن میمند، خونه سنگی، خانه بوم‌گردی و مهمانسرای سنتی میمند نیز در این روستا مشغول به کار هستند. همه این اقامتگاه‌ها در خانه‌های سنگی قرار دارند. به همین خاطر می‌توانید اقامتی خاطره‌انگیز و فراموش‌نشدنی را در این روستا تجربه کنید. اقامت در خانه‌های سنگی روستای میمند، یکی از زیباترین بخش‌های سفر شما خواهد بود.

شکم‌گردی در روستای میمند

در میمند نیز همانند هر شهر تاریخی دیگر، غذاهای سنتی خاصی وجود دارد. نان تاوه‌ای، نوعی نان عشایری است که در بین مردم این روستا شهرت دارد. این نان را در تنورهای سنتی می‌پزند و طعمی عالی دارد. قاتق بنه نیز یکی دیگر از غذاهای سنتی مردم میمند است. برای تهیه این غذا از پسته وحشی یا همان بنه استفاده می‌کنند. کماچ نیز نوعی نان به حساب می‌آید. شاید نام کماچ را در شهرهای دیگر نیز بشنوید؛ اما کماچ میمند با بقیه شهرها متفاوت است. این نان از آرد گندم، شیر، خرما، گردو و بادام تهیه می‌شود. قرمه‌سبزی میمند نیز شهرت بسیاری دارد. برای تهیه قرمه‌سبزی در این روستا از سبزی تازه و گوشت تازه گوسفندی استفاده می‌کنند. به همین خاطر طعمی عالی و لذیذ دارد.

همچنین اگر قصد دارید تا طعم این غذاها را در رستوران بچشید، می‌توانید سری به رستوران سنتی و شربت‌خانه بن میمند بزنید. این رستوران نیز در همان فضاهای سنگی و خاص قرار دارد. همچنین سفره‌خانه سنتی دستکند سنگی میمند با طراحی سنتی و منحصر‌به‌فرد، مکانی مناسب برای چشیدن طعم غذاهای سنتی میمند محسوب می‌شود.

جاهای دیدنی نزدیک

نمایی ازحسینیه میمند

  • آتشکده میمند، ۴ متر؛
  • حسینیه میمند، ۳۸ متر؛
  • مسجد میمند، ۱۱۰ متر.

جاده روستای میمند و مسیر دسترسی به آن

روستای میمند در 38‌کیلومتری شمال شرق شهربابک استان کرمان قرار دارد. اکثر مسافران مسیر خود را از شهر کرمان آغاز می‌کنند. این روستا در فاصله 240‌کیلومتری از کرمان واقع شده است. در طول مسیر از باغین، کبوترخان، رفسنجان، سرچشمه و خاتون آباد عبور خواهید کرد و نهایتاً به میمند خواهید رسید. در این مسیر بخش‌هایی از جاده کیفیت مناسبی ندارند. به همین خاطر باید حتماً از سلامت وسیله نقلیه خود اطمینان حاصل کنید.

خب دوستان و همراهان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره روستای میمند چیست؟ آیا می‌توان این روستا را یکی از زیباترین جاهای دیدنی کرمان دانست؟  آیا تاکنون از روستاهای سنگی دیدن کرده‌اید؟ به نظر شما این روستاها بیشتر در مرکز ایران هستند؟ اگر روستاهای سنگی دیگری را می‌شناسید، آن‌ها را به ما و سایر همراهان معرفی کنید.

این روستا در 38‌کیلومتری شمال‌شرق شهربابک قرار دارد.

برای دسترسی به این روستا باید ابتدا خودتان را به شهر بابک برسانید و از آنجا وارد جاده شمال‌شرقی شوید.

فصل بهار و تابستان بهترین زمان سفر به این روستا است.

پسته، بادام و غیره.

کرمان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.