راهنمای سفر به آلاشت | سفری به سرزمین ابرها

0

آیا به سفر در طبیعت بکر شمال کشور علاقه‌مند هستید؟ زمانی که مناظر کوهستان و جنگل را کنار هم می‌بینید، مو به تنتان راست می‌شود؟ از شنیدن صدای پرندگان انرژی می‌گیرید؟ با بوی خوش شکوفه‌های درختان سرمست می‌شوید؟ خب پس بر اساس نظر کارشناسان طبیعت‌گردی ما، سفر به آلاشت برای شما گزینه مناسبی محسوب می‌شود! پس با ما همراه باشید تا این شهر زیبا را بهتر بشناسید.

فهرست مطالب

آلاشت کجاست؟

آلاشت یکی از شهرهای سوادکوه و واقع در استان مازندران است. این شهر در فاصله 250 کیلومتری شمال‌شرق تهران قرار دارد. پس می‌توانید خودتان را برای سفری یک‌روزه و هیجان‌انگیز آماده کنید.

طبیعت آلاشت

تصویری از طبیعت سرسبز آلاشت

آلاشت در ارتفاع 1،900متری از سطح دریا واقع شده است. این شهر در مناطق کوهستانی شمال ایران قرار دارد. میزان بارش سالانه در این منطقه بین 500 تا 700 میلی‌لیتر متغییر است. به لطف بارش باران، منابع آب کافی و همچنین اراضی حاصلخیز، هر وجب از این خاک سرسبز و تماشایی است. انگار که خداوند خواسته با این نقاشی، کمی از برنامه معروف «لذت نقاشی باب راس » تقلید کند!

سفر به شمال برای بسیاری از افراد خوشایند نیست. رطوبت هوای اکثر مناطق شمالی بیش از حد تحمل بسیاری از مسافران است. به همین خاطر معمولاً در فصل تابستان، بسیاری از مسافران مقاصد خنک‌تر را برای سفر انتخاب می‌کنند. این در حالی است که تابستان و گرما در آلاشت هیچ تعریفی ندارد. در حقیقت آلاشت یا یخبندان است، یا هوای خنکی دارد!

تصویری از طبیعت سرسبز آلاشت

بسیاری از مسافران، آلاشت را به شهری بر فراز ابرها می‌شناسند. زمانی که پای صحبت مسافرانی که از آلاشت باز می‌گردند بنشینید، همگی مناظری یکسان از همنشینی با ابرها را برای شما تعریف می‌کنند. تصور کنید برفراز یک تپه سرسبز و تماشایی حضور دارید. ابرهای کنجکاو ( همان فضول خودمان!) ، خودشان را تا لبه تپه می‌کشند تا ببینند شما چه کسی هستید. مرز بین زمین و آسمان اندازه مو باریک می‌شود. احساس می‌کنید در خواب هستید و هم اکنون دو بال روی شانه‌های شما قرار دارد. احساس سبکی به شما دست می‌دهد و می‌خواهید روی ابرها قدم بردارید. این شهر یکی از زیباترین تصاویری که در زندگی خود تصور می‌کنید را به شما هدیه می‌دهد.

بهترین زمان سفر به آلاشت

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

هیچ شکی در این نیست که این شهر هوایی سرد و کوهستانی دارد. مسیر دسترسی به این شهر بسیار دشوار است. بخش‌هایی از این جاده فاقد آسفالت بوده و به همین خاطر تردد از آن حتی در روزهای بارانی نیز دشوار خواهد شد. از اوایل پاییز با سردی هوا، زمین یخ می‌زند و رانندگی را به‌مراتب دشوار می‌کند. به همین خاطر سفر به این شهر زیبا در 6 ماه دوم سال توصیه نمی‌شود. با وجود این، بسیاری از مسافران عاشق طبیعت، درباره زیبایی طبیعت آلاشت در پاییز به‌حدی عاشقانه صحبت می‌کنند که شیفته آن می‌شوید/.

تصویری از آلاشت

به‌صورت کلی باید گفت که بهترین زمان سفر به آلاشت، 6 ماه اول سال است. حتی در تابستان نیز خبری از گرمای هوا در این شهر نیست. پس می‌توانید این شهر را برای فرار از گرمای شدید پایتخت انتخاب کنید. در ابتدای بهار هوا هنوز کامل گرم نشده که گل‌ها سر از خاک بیرون می‌آورند. برخی از درختان شکوفه می‌زنند و حیوانات کوچک و بزرگ زندگی خود را از سر می‌گیرند. به همین خاطر بهار نیز فصلی مناسب برای سفر به این شهر محسوب می‌شود.

جاهای دیدنی آلاشت

  • روستای لیند: این روستا یکی از زیباتری جاهای دیدنی آلاشت محسوب می‌شود. لیند در دل جنگل قرار دارد. انگار که جنگل این روستای زیبا را در آغوش کشیده است. بد نیست بدانید قدمت جنگل دور این روستا، به 40میلیون سال قبل باز می‌گردد. به نوعی می‌توان گفت که این جنگل یکی از قدیمی‌ترین جنگل‌های هیرکانی در تمام دنیا محسوب می‌شود. اگر عاشق فیلم‌های مستند و جنگل‌نوردی هستید، حتماً سری به جنگل اطراف این روستا بزنید.
  • روستای چرات: روستای چرات در فاصله 22 کیلومتری آلاشت قرار دارد. در این روستا می‌توانید از چندین چشمه جوشان، غارهای عجیب و ترسناک و همچنین آبشارهای باابهت دیدن کنید. برای دسترسی به روستای چرات باید به دل جنگل‌های هیرکانی بزنید.
  • روستای دکت: اگر اهل ادبیات باشید، می‌دانید که بر اساس شاهنامه فردوسی، رستم سنگی بزرگ را به‌سمت دیوها پرتاب کرد. سپس چنین روایت می‌شود که این سنگ در نزدیکی آلاشت امروزی بر زمین نشست. این مکان دقیقاً کنار جایی است که امروزه آن را با نام روستای دکت می‌شناسند!

تاریخچه آلاشت

تصویری از طبیعت سرسبز آلاشت

درباره تاریخچه آلاشت اطلاعات دقیقی در دست نیست. البته می‌توان گفت که هنوز حفاری خاصی در این منطقه انجام نداده‌اند. به همین خاطر آثار تاریخی چندانی در این شهر یافت نشده است. بسیاری از محققان، قدمت این شهر را به حدود 200 سال قبل نسبت می‌دهند. برخی بر این باور هستند که پدربزرگ رضاخان بزرگ، پایه‌گذار این شهر بوده است.

بناهای تاریخی و مذهبی

  • موزه مردم‌شناسی آلاشت

همان طور که می‌دانید، شهر آلاشت زادگاه رضاخان است. حال خانه پدری او را به موزه مردم‌شناسی آلاشت تبدیل کرده‌اند. در این موزه می‌توانید با روزمرگی زندگی مردم این شهر آشنا شوید. این موزه بهترین روش برای آشنایی با فرهنگ و زندگی مردم این شهر است. این خانه دو طبقه دارد. حتی ظاهر خود خانه نیز یک موزه تاریخی به حساب می‌آید! بازدید از این موزه برای گردشگران و مسافران می‌تواند بسیار جذابیت داشته باشد.

  • رصدخانه آلاشت

تصویری از رصدخانه آلاشت

رصدخانه آلاشت یا همان رصدخانه صالحی مازندران، یکی دیگر از جاهای دیدنی آلاشت است. همان طور که می‌دانید، آلاشت در ارتفاعات قرار دارد. معمولاً رصدخانه‌ها را نیز در ارتفاعات بنا می‌کنند. همین مسئله باعث شد تا در سال 1386، اولین رصدخانه آماتوری مازندران را در این شهر بنا کنند. این رصدخانه یکی دیگر از جاهای دیدنی آلاشت محسوب می‌شود. این رصدخانه دارای یک تلسکوپ 14 اینچی، یک تلکسوپ 6 اینچی و ترازوی نجومی است.

  • محوطه تاریخی آلاشت

با وجود آنکه آلاشت قدمت چندانی ندارد؛ اما محوطه تاریخی این شهر یکی از جاهای دیدنی آلاشت محسوب می‌شود. بخشی از این شهر هنوز هم از دوران قاجار دست‌نخورده باقی مانده است. خانه‌های چوبی با سقف شیربانی متعدد را می‌توانید در این محوطه مشاهده کنید. این محوطه همان جایی است که در کتاب فارسی اول دبستان خود درباره شمال کشور می‌خواندیم این محوطه یکی دیگر از جاهای دیدنی آلاشت است که حتماً باید از آن دیدن کنید.

  • معبد دختر پاک

معبد دختر پاک را در حقیقت می‌توان یکی از مهم‌ترین جاهای تاریخی این شهر دانست. این معبد یک مکان کاملاً مقدس است. شاید جالب باشد بدانید که فقط بانوان حق ورود به این معبد را دارند. مردم محلی بر این باور هستند که اگر مردی وارد این معبد شود، مار او را نیش می‌زند! آخه مگه مردها چه گناهی کردند؟ یا اینکه مگه مار بیکاره؟ به خدا مار هم کار و زندگی دارد. از اول صبح به اداره می‌رود و شب خسته و کوفته با یک لقمه موش بر می‌گرده خونه!

برخی افراد بر این باور هستند که با دوشیزه پاک‌دامن در دوران ساسانی که جزء زنان بزرگ در آیین زرتشت بودند، در این مکان به خاک سپرده شده‌اند. جالب اینجاست که برخی دیگر این معبد را بخشی از معبد آناهیتا می‌دانند. به هر صورت معبد دختر پاک یک معبد تاریخی و بسیار زیبا در این شهر است. البته آقایان باید به‌شدت مراقب این مار عزیز باشند!

  • مسجد امام حسین

تصویری از مسجد امام حسین

از دوران بعد اسلام، مساجد همیشه یکی از جاهای دیدنی مهم به حساب آمدند. مسجد امام حسین یکی از جاهای دیدنی آلاشت است. این مسجد در بین سال‌های 1349 و 1353 و در دوران پهلوی دوم ساخته شد. این مسجد به‌حدی با بافت درختان و جنگل یکی شده است که اصلاً احساس نمی‌کنید که وصله ناجور در طبیعت باشد. گلدسته‌های زیبای این مسجد در بین گردشگران شهرت بسیاری دارد.

اقامت در آلاشت

این شهر فاقد هتل یا مسافرخانه‌های لوکس است؛ اما گزینه بهتری برای اقامت را به شما پیشنهاد می‌دهد. در این شهر شما می‌توانید انواع کلبه، سوئیت، اتاق یا ویلای شخصی را کرایه کنید. بسیاری از این کلبه‌های چوبی در میان جنگل قرار دارند و می‌توانید اقامتی رؤیایی را تجربه کنید. هوای این شهر بسیار خنک و عالی است. تصور کنید درون شومینه چوب بریزید. چوب‌ها آرام آرام بسوزند. از پنجره نمای کوهستان را تماشا کنید. روی زمین که راه می‌روید چوب‌ها صدای چرق چرق می‌دهند. یک قوری فلزی را روی آتش شومینه قرار می‌دهید. یک لیوان چای لاهیجان برای خود می‌ریزید و در ایوان روی صندلی چوبی نوش جان می‌کنید.

رستوران در آلاشت

آلاشت شهر نسبتاً کوچکی است. به همین خاطر یافتن رستوران در این شهر کار دشواری نخواهد بود. پیاده که چند کوچه را بگردید، رستورانی خوشمزه و محلی را پیدا خواهید کرد. رستوران اساره سو، رستوران فرهادی و رستوران حاج علی جزء معروف‌ترین رستوران‌های این شهر محسوب می‌شوند. فراموش نکنید مهم‌تر از انتخاب رستوران مناسب، انتخاب غذای محلی خوشمزه است.

تصویری از غذا در رستوران آلاشت

اگر منوی رستوران را جلوی شما قرار دادند، مستقیم به سراغ دیس کباب بروید. این دیس شامل کباب بره کامل با مغز گردو و آلو است. به یاد داشته باشید که این غذا برای حداقل 3 نفر کافی خواهد بود و بسیار لذیذ است. گوشت این کباب از دام‌های همین منطقه تهیه می‌شود و طعمی عالی دارد. شیش انداز یکی دیگر از غذاهای خوشمزه محلی این منطقه به حساب می‌آید. شیش انداز شباهت بسیاری به فسنجان خوشمزه خودمان دارد. با این تفاوت که درون شیش انداز از دانه انار، رب ازگیل و البته تخم‌مرغ استفاده می‌کنند!

کئی پلا یک نوع غذای محلی  بسیار لذیذ است. این غذا همان کدو حلوایی ریز سرخ‌شده است که همراه با شکر و برنج طبخ می‌شود و آن را با نیمرو و ماست سرو می‌کنند! در نهایت حتماً باید سبزی‌پلو با گردو این شهر را امتحان کنید. سبزی این غذا با سبزی غذاهای ما تفاوت دارد. این سبزی را خود مردم از دل کوه برداشت می‌کنند و عطری معرکه دارد.

سوغات آلاشت

  • پنیر خیکی؛
  • محصولات لبنی؛
  • عسل کوهی؛
  • جاجیم؛
  • میوه‌های کوهستانی؛
  • داروهای گیاهی.

مسیر دسترسی

  • زمینی

فاصله آلاشت تا تهران حدود 250 کیلومتر و فاصله آلاشت تا ساری حدود 110 کیلومتر است. اگر تهران را مبداء حرکت قرار دهید، باید خودتان را به بزرگراه بابای یا زین‌الدین شرق برسانید. وارد جاده جاجرود یا بزرگراه تهران – پردیس شده و مسیر را مستقیم تا رودهن ادامه دهید. از رودهن نباید وارد جاده هراز شوید. پس مستقیم به‌سمت گیلاوند، دماوند و نهایتاً فیروزکوه مسیر را مستقیم ادامه دهید. بعد از فیروزکوه، به شهرستان پل سفید خواهید رسید. از پل سفید راهی تا آلاشت نمانده است. درست در امتداد جاده و از روستای کری کلا، باید به‌سمت چپ بپیچید. در کنار این جاده فرعی، دانشگاه آزاد سوادکوه قرار دارد. مسیر را حدود 20 دقیقه ادامه دهید تا به آلاشت برسید.

از ساری نیز باید وارد جاده فیروزکوه شوید و مسیر را به‌سمت قائم‌شهر ادامه دهید. از قائم‌شهر به‌سمت شیرگاه حرکت کرده و نهایتاً دقیقاً همانند مسیر قبلی از کنار جاده فری کری کلا و دانشگاه آزاد سوادکوه، خودتان را به آلاشت برسانید.

اگر عاشق سفر ریلی هستید، می‌توانید خودتان را به ایستگاه پل سفید برسانید. این ایستگاه فاصله کمی تا آلاشت دارد. از آنجا نیز می‌توانید از تاکسی شخصی برای دسترسی به آلاشت استفاده کنید. این سفر ریلی از میان مناظر بکر و تماشایی عبور می‌کند و بسیار خاطره‌انگیز است. حتی برای استفاده از اتوبوس نیز باید همین مسیر را انتخاب کنید. معمولاً مسافران به پل سفید می‌آیند و از آنجا با مینی‌بوس به‌سمت آلاشت حرکت می‌کنند.

  • هوایی

معمولاً کمتر کسی گزینه هوایی را برای سفر به شمال کشور انتخاب می‌کند. در حقیقت مسیر دسترسی نیز یکی از جاهای دیدنی شمال ایران محسوب می‌شود. با وجود این باید بدانید که آلاشت فرودگاه اختصاصی ندارد. نزدیک‌ترین فرودگاه به این شهر در شهر ساری واقع شده است.

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره شهر زیبای آلاشت چیست؟ شما چه زمانی را برای سفر به این شهر انتخاب می‌کنید؟

آلاشت در استان مازندران، نزدیکی پل سفید و 110 کیلومتری مرکز استان یعنی ساری قرار دارد.

بهار و تابستان بهترین زمان سفر به این شهر است.

این شهر فاقد ایستگاه قطار است. ایستگاه قطار پل سفید نزدیک‌ترین ایستگاه به این شهر محسوب می‌شود.

بله، این شهر دارای امکانات نسبتاً کامل است.

سینی کباب خوشمزه‌ترین غذای محلی این شهر است.

استان مازندران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.