خانه مؤیدی زفره | خانه‌ای پر رمز و راز در فلاورجان

0

امروز می‌خواهیم سفری کوتاه و به‌یادماندنی به یکی از جاهای دیدنی اطراف اصفهان را تجربه کنیم. اصفهان مهد دوستداران تاریخ و فرهنگ است. در هر کوچه و خیابان آن می‌توان نشانی از روزگاران گذشته پیدا کرد. همه می‌دانیم که استان اصفهان، همانی که همه ما آن را به نصف جهان می‌شناسیم، هزاران بنای تاریخی در دل خود جای داده است. خانه مؤیدی زفره در شهرستان فلاورجان یکی از همین بناهاست.  این بار، در این مقاله قرار است با گوشه‌گوشه خانه‌ای از روزگار قاجاریه آشنا شویم که معماری بی‌همتا و بنایی خیره‌کننده دارد.

خانه مؤیدی زفره کجاست؟

شهرستان فلاورجان در نزدیکی اصفهان قرار دارد. این شهرستان به علت نزدیکی به کلان‌شهر اصفهان یکی از پررفت‌وآمدترین شهرستان‌های استان اصفهان است. خانه مؤیدی زفره در این شهرستان،‌ بخش مرکزی، دهستان اشترجان، روستای زفره، کوچه شهید ناصر حسینی، پلاک ۸۱ واقع شده است.

آشنایی با خانه مؤیدی زفره

اکثر ما در فیلم‌ها و سریال‌های مربوط به روزگار گذشته، خانه‌های قدیمی با شیشه‌های رنگی و طاق‌های هشتی را دیده‌ایم. بسیاری از ما هم آرزو می‌کردیم فرصتی باشد که یکی از خانه‌ها را از نزدیک ببینیم. در اتاق‌ها و راهروهایش قدم بزنیم و حس‌وحال زندگی سنتی را برای یک بار تجربه کنیم. اگر شما هم چنین آرزویی داشتید، به شما مژده می‌دهیم که خانه مؤیدی زفره فلاورجان دقیقاً همان جایی است که به دنبالش بودید. نمای کاه‌گلی، دیوارهایی با نقش‌ونگار‌های خیره‌کننده، رنگ‌های سحرآمیزی که گویی به دست یک نقاش ماهر کنار هم گذاشته شده‌اند و درهای چوبی، همه و همه ساعت‌ها شما را سرگرم می‌کنند.

قدمت خانه مؤیدی زفره

طبق گفته متخصصان، قدمت بخش‌هایی از این خانه به دوران صفویه و قدمت برخی دیگر از بخش‌های آن به دوران قاجار برمی‌گردد. این خانه در سال ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. زمان تولد بنا و ساخت اولیه آن به دوران صفویه برمی‌گردد. در آن دوران ساخت بناهایی با معماری‌های ماندگار و بی‌نظیر اوج گرفته بود. خانه مؤیدی هم یکی از همان بناهاست. خانه مؤیدی شاید، یکی از بهترین نمونه‌های معماری اصیل باشد که هنوز هم پابرجاست و خوشبختانه می‌توانید از آن دیدن کنید.

معماری خانه مؤیدی زفره

سبک معماری خانه، سبک گوتیک است. این سبک الهامی از سبک‌های معماری غربی است و در آن دوران بیشتر برای ساخت بناهای مذهبی به کار می‌رفته. دیوار‌های آیینه‌کاری‌شده و سقف‌هایی با نقش‌ونگارهایی رنگارنگ از ویژگی‌های معماری خانه مؤیدی زفره فلاورجان است. اگرچه نمای بیرونی خانه ساده و کاهگلی است؛ اما فضای درونی آن معماری باشکوهی دارد. سقف بلند خانه و رعایت قانون قرینه‌بودن در فضای درونی باعث این شکوه و زیبایی شده است.

در ساخت این خانه به جزئیات تا حد شگفت‌انگیزی توجه شده است. استفاده از آیینه‌کاری‌های بسیار ظریف در طاق‌های خانه نشان‌دهنده این دقت است. وقتی وارد خانه می‌شوید، از آن فضای ساده بیرون به اتاقی با سقفی بلند وارد می‌شوید که تزیینات باسلیقه در هر گوشه آن به چشم می‌خورد. با اینکه چندین سال از عمر این بنا گذشته، همچنان شکوه و عظمت خود را حفظ کرده است. می‌توانید ساعت‌ها به دیوارها و آیینه‌کاری‌ها خیره شوید و از این میزان دقت و ظرافت به وجد بیایید، بدون آنکه گذر زمان را متوجه شده باشید.

بخش‌های مختلف خانه مؤیدی زفره

این خانه از چندین بخش تشکیل شده است که هر کدام برای منظوری خاص استفاده می‌شده. وقتی وارد خانه می‌شوید، حیاطی را می‌بینید که حوضی با کاشی‌های آبی رنگ وسط آن قرار دارد. در انتهای حیاط، بنایی دو طبقه با ستون‌های بلند و گچ‌بری‌شده خودنمایی می‌کند. دو ایوان بزرگ با ستون‌های ۳.۵متری در ضلع جنوبی و ضلع غربی خانه ساخته شده‌اند. در ضلع شمالی خانه نیز ۲ اتاق و بالاخانه و گنجه قرار گرفته‌اند. دو آشپزخانه در خانه مؤیدی وجود دارد. یکی از آن‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ زیرا راه‌آب و تونل زیرزمینی از آن می‌گذرد. آشپزخانه بزرگ دیگر در ضلع جنوب‌غربی قرار دارد که تنور پخت نان در آن گذاشته شده است. جالب است که امروز، همچنان پخت نان در این تنور انجام می‌شود. انباری نیز برای نگه داشتن مواد غذایی در قسمت جنوب‌شرقی خانه تعبیه شده است. 

امکانات گردشگری خانه مؤیدی زفره

این خانه یکی از جاهای دیدنی فلاورجان است. برای رسیدن به این شهرستان باید از اصفهان با اتوبوس به فلاورجان بروید. شهرستان فلاورجان به علت نزدیکی به اصفهان از شهرستان‌های پررفت‌وآمد محسوب می‌شود؛ بنابراین تمام امکانات ضروری مانند فروشگاه‌های مواد غذایی یا پمپ بنزین به‌آسانی در دسترس شما هستند. زمانی که به خود خانه می‌رسید،‌ کار شما بازدید از نقاط  مختلف خانه است. این ملک شخصی است و قبل از رفتم به آنجا بهتر است با مالکش هماهنگ کنید.

جاذبه‌های گردشگری خانه مؤیدی زفره

عکس جاذبه‌های گردشگری خانه مؤیدی

خانه‌های تاریخی ایران همیشه بخش مهمی از سفر ما را تشکیل می‌دهند. این بناها سالیان سال ماندگار مانده‌اند تا فرهنگی بی‌نظیر را به نمایش بگذارند. در خانه مؤیدی فلاورجان می‌توانید به آشپزخانه‌های چندین سال پیش سر بزنید. روزگاری خبری از تکنولوژی‌های امروزه نبود و تهیه غذا با ساده‌ترین امکانات صورت می‌گرفت. معماری خانه و تزییناتی که در هر گوشه آن بانهایت دقت و ظرافت شکل گرفته‌اند نیز از زیباترین بازمانده‌های این بنای تاریخی است. در کل این خانه می‌تواند برای هر کسی با هر نوع علاقه‌ای جذابیت‌های خودش را داشته باشد. اگر اهل مطالعه تاریخ و معماری هستید که چه بهتر؛ وفتی پا به این خانه بگذارید هر قسمت از آن معنایی ویژه برایتان خواهد داشت.

بهترین زمان بازدید از خانه مؤیدی زفره

عکس بهترین زمان بازدید از خانه مؤیدی زفره

فلاورجان در نزدیکی اصفهان و اصفهان نیز در قلب ایران قرار دارد. فصل بهار بهترین زمان برای سفر کردن به استان‌های مرکز ایران است. در تابستان ممکن است با آب و هوای گرم و خشک روبه‌رو شوید که لذت گردش‌های شما را خراب کند. در زمستان نیز ممکن است سرمای هوا آنقدر زیاد شود که نتوانید از خانه خارج شوید. با توجه به این نکات، اگر بتوانید اواسط بهار به این شهر بروید، از هوایی دل‌انگیز که نه گرمایش شما را عرق‌ریزان می‌کند و نه سرمایش شما را خانه‌نشین، لذت خواهید برد.

جاهای دیدنی اطراف خانه مؤیدی زفره

شهرستان فلاورجان، از جمله شهرستان‌هایی با قدمت تاریخی محسوب می‌شود. علاوه بر خانه مؤیدی‌ها شما می‌توانید از آثار تاریخی دیگر هم بازدید کنید. آثاری مانند پل قدیم فلاورجان، برج های کبوتر لارگان، روستای هویه، شیرهای سنگی و مسجد بابا محمود سهرفیروزان این آثار تاریخی هستند. جالب است بدانید که پل قدیمی این شهرستان وَرَگون نام دارد و تنها پل دوقوسی زاینده‌رود است.

 

مسیر دسترسی به خانه مؤیدی زفری

برای رفتن به خانه، ابتدا باید خود را به اصفهان برسانید. می‌توانید با خودروی شخصی یا هواپیما و قطار به اصفهان بروید. بعد از رسیدن به اصفهان با اتوبوس‌هایی که به سمت فلاورجان می‌روند، به شهرستان می‌رسید. اگر با خودروی شخصی به اصفهان آمده‌اید، می‌توانید به‌راحتی به فلاورجان برسید؛ زیرا مسیر دسترسی به آن بسیار ساده است. جاده‌ها آسفالت شده‌اند و پمپ بنزین نیز در مسیر وجود دارد؛ بنابراین نگران سختی مسیر یا نبود امکانات نباشید.

هزینه بازدیدرایگان
ساعات بازدیدخانه ملک شخصی است و قبل از رفتن باید با مالک آنجا هماهنگ کنید.
شماره تماس03137522600
صفحه اینستاگرام@falavarjantourism
آدرس وب سایتhttp://www.falavarjantourism.com/
آدرسشهرستان فلاورجان،‌ بخش مرکزی، دهستان اشترجان، روستای زفره، کوچه شهید ناصر حسینی، پلاک ۸۱

اصفهان، استانی پر رمز و راز و استانی است که در طول تاریخ داستان‌های بسیاری را شاهد بوده است. حاصل این ماجراها و وقایع، آثارهای تاریخی دیدنی شده‌اند که هر مسافری را به خود جذب می‌کنند. در ره بال آسمان سعی می‌کنیم این خانه‌های تاریخی را به شما معرفی کنیم. امیدواریم این مقاله نیز به اندازه لازم شما را با این خانه آشنا کرده باشد. اگر تجربه بازدید از این خانه را داشته‌اید، با ما در میان بگذارید.

خانه مؤیدی در استان اصفهان و شهرستان فلاورجان قرار دارد.

باید ابتدا به اصفهان بروید و سپس با اتوبوس یا خودروی شخصی خود را به فلاورجان برسانید. مسیرهای دسترسی آسفالت‌شده و با امکانات کامل هستند.

تمام امکانات اعمّ از فروشگاه‌های غذایی، مراکز بهداشتی و درمانی و پمپ بنزین وجود دارند.

قدمت این خانه به دوران صفویه برمی‌گردد.

یک ساختمان دو طبقه، حیاط، ۲ آشپزخانه و انبار موادغذایی بخش های اصلی خانه هستند.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.