راهنمای سفر به فلاورجان | عبور از میان شالیزارهای برنج

0

امروز قصد داریم تا با هم سری به استان اصفهان در مرکز ایران بزنیم. در هر گوشه از این مرز زیبا، جاذبه‌ای منحصر‌به‌فرد انتظار شما را می‌کشد. در حق این خطه کم‌لطفی کرده‌ایم اگر دیدنی‌های آن را فقط محدود به شهر اصفهان کنیم. امروز می‌خواهیم تا با هم سری به جاهای دیدنی اطراف اصفهان بزنیم. در این مقاله یکی از زیباترین شهرهای اطراف اصفهان را به شما معرفی می‌کنیم که بهشتی آرام برای لذت‌بردن از طبیعت است. با ما همراه باشید تا فلاورجان اصفهان را بهتر بشناسید.

فهرست مطالب

فلاورجان کجاست؟

عکس شهرستان فلاورجان

فلاورجان یکی از شهرستان‌های تاریخی و توریستی مهم استان اصفهان است. این شهرستان در فاصله 30کیلومتری جنوب‌غرب اصفهان قرار دارد. در همسایگی شهر صنعتی و شلوغی مثل اصفهان، فلاورجان بی‌خبر از غوغای عالم جا خوش کرده است. همین طور که مردم در شلوغی شهر اصفهان روزگار می‌گذرانند، اهالی فلاورجان در آرامش و سکوت به زندگی خود ادامه می‌دهند.

طبیعت فلاورجان

عکس طبیعت فلاورجان

از شلوغی اصفهان که خارج می‌شوید و پا در فلاورجان می‌گذارید، فقط می‌خواهید چشمان خود را ببندید، دستان خود را باز کنید، سرتان را به‌سمت خورشید بالا بگیرید و یک نفس عمیق بکشید. نفسی که با عطر خوش شالیزارهای برنج ترکیب شده و حسابی حال شما را سر جا می‌آورد. آسمان آبی، هوایی خوش و خنک، شالیزارهایی که به‌لطف زاینده‌رود، پربار و پربرکت هستند در کنار مردمانی شیرین‌زبان و خون‌گرم که با روی گشاده به استقبال گردشگران می‌روند، سمفونی زیبایی برای شما ایجاد می‌کنند.

ارتفاع فلاورجان از سطح دریا به حدود 1،600 متر می‌رسد. این ارتفاع بسیار ایدئال است. یعنی هوا در این شهرستان نه آن‌قدر سرد می‌شود که زمستان‌های سخت تجربه کند و نه آن‌قدر کم‌ارتفاع است که در تابستان‌ هوا گرم باشد. انگار که خداوند دقیقاً با خط‌کش ارتفاع فلاورجان را طوری در نظر گرفته که هوا کاملاً ایدئال باشد. بد نیست بدانید طبیعت این شهرستان به‌حدی زیبا و تماشایی است که مردم محلی اصفهان نیز برای پیک‌نیک ایام تعطیل به اینجا می‌آیند.

اگر از گرمای تابستان کفرتان در آمده و به‌دنبال مکانی خنک و ییلاقی در اطراف اصفهان هستید، فلاورجان بهترین گزینه خواهد بود. علاوه‌بر هوای خنک، وقتی که باد در بین درختان و شالیزارها می‌وزد، صدای به‌هم‌خوردن شاخه‌های درختان و آواز پرندگان، بهترین سمفونی زنده دنیا را ایجاد می‌کند.

بهترین زمان سفر به فلاورجان

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

 

فلاورجان یک شهر چهار‌فصل است. نه در زمستان سرما مسافران را آزار می‌دهد و نه در تابستان خبری از گرمای شدید است. به همین خاطر می‌توانید در هر فصل سال سری به این شهرستان زیبا بزنید؛ اما اگر تأکید دارید که یک فصل را به‌عنوان بهترین زمان سفر به این شهر انتخاب کنیم، می‌توانیم بهار و تابستان را بهترین زمان سفر به این شهر بدانیم. در بهار درختان شکوفه می‌زنند، زاینده‌رود پرآب می‌شود و مناظر خیره‌کننده خواهند بود. در تابستان نیز برای سفرهای تابستانی و فرار از گرمای هوا می‌توانید سری به این شهر زیبا و تماشایی بزنید.

جاهای دیدنی فلاورجان

  • شالیزارهای برنج

عکس شالیزارهای برنج فلاورجان

به‌لطف زاینده‌رود، در این شهر زیبا شالیزارهای بزرگ و پرباری به چشم می‌خورند. این شالیزارها منظره بسیار زیبایی دارند و برای عکاسی جان می‌دهند. به‌صورت میانگین، سالانه 9تن شلتوک از این مزارع برداشت می‌شود. هنگام برداشت برنج با سفر به این شهر می‌توانید روند برداشت را از نزدیک شاهد باشید. زمانی که این شالیزارها جوانه می‌زنند، منظره‌ای دیدنی را ایجاد می‌کنند.

تاریخچه فلاورجان

عکس عکس قدیمی فلاورجان

با وجود آنکه شاید شما هم نام فلاورجان را نشنیده‌ باشید؛ اما این شهر تاریخی بسیار غنی و قدیمی دارد. بد نیست بدانید برخی از آثار کشف‌شده در این شهرستان، به حدود 2هزار سال پیش تعلق دارند. یعنی از دوران ساسانی تا به امروز تمدن در این منطقه وجود داشته است. از اواخر دوره ساسانی تا اوایل دوره سلجوقی، تاریخ این شهرستان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. یعنی آثار تاریخی خاصی که به دوران بین ساسانی و سلجوقی تعلق داشته باشند را هنوز یافت نکرده‌اند. به همین خاطر برخی محققان گمان می‌کنند که پس از دوران ساسانی، مردم محلی این شهر را ترک کردند و در دوران سلجوقی، به‌خاطر شرایط مناسب آب‌وهوایی، فلاورجان دوباره روی تمدن را به خود دید.

در دوران صفویه، استان اصفهان از‌این‌رو به آن‌رو شد. برکت دولت صفویه حتی شامل حال شهر کوچکی مثل فلاورجان نیز شد. به‌لطف زایندگی رود زاینده‌رود، مردم شهر به کشت‌وکار مشغول شدند. از آن دوران جمعیت این شهر روز‌به‌روز افزایش پیدا کرد. بد نیست بدانید به‌خاطر وجود پل ورگون، تا پیش از انقلاب اسلامی، این شهر را با نام «پل ورگون» می‌شناختند.

بناهای تاریخی و مذهبی فلاورجان

  • مجموعه استراخاتون

عکس مجموعه استراخاتون فلاورجان

مجموعه استراخاتون یکی از جاهای دیدنی فلاورجان است که اهمیت بسیاری هم دارد. این مقبره را با نام‌های استاره خاتون یا ستاره خاتون نیز می‌شناسند. بر اساس اسناد و شواهد تاریخی، این مقبره به شوشاندخت یا دختر یزدگرد که به دخت شو صورت آور معروف است، تعلق دارد. بسیاری از باستان‌شناسان بر این باور هستند که قدمت این مجموعه تاریخی به حدود 2هزار سال پیش باز می‌گردد. در محوطه این مقبره، صدها اثر تاریخی مختلف کشف شده است که بسیاری از آن‌ها در موزه‌های جهان به نمایش درآمده‌اند. بازدید از این مقبره قدیمی می‌تواند برای گردشگران بسیار جذاب باشد.

  • پل بابا محمود

عکس پل بابا محمود

پل بابا محمود یکی دیگر از آثار تاریخی و جاهای دیدنی فلاورجان محسوب می‌شود. این پل در سال 702هجری و بر اساس برخی روایات در سال 712 هجری احداث شده است. گویا در آن دوران حاکم محلی منطقه، فردی با نام بابا محمود، پی اصلی این پل را بنا کرده است. زاینده‌رود عزیزمان متأسفانه این روزها بسیار کم‌توان شده است؛ اما در گذشته جوانی یاغی و قدرتمند بود. به همین خاطر قرار‌دادن پل روی این رودخانه خروشان، یک چالش بزرگ برای معماران آن دوران به حساب می‌آمد. این پل با طول 152 متر و عرض 5 الی 8 متر، به‌صورت کاملاً مهندسی‌ساز روی رودخانه قرار داده شده است. ارتفاع برخی از قسمت‌های پل به حدود 720سانتی‌متر می‌رسد. پل بابا محمود با کمک گرده‌ای ملایم، حرکت آب را به‌خوبی کنترل می‌کند. به همین دلیل هنوز هم پابرجا باقی مانده و هیچ آسیبی ندیده است.

  • پل فلاورجان

عکس پل فلاورجان

پل فلاورجان یکی دیگر از پل‌ها و آثار تاریخی این شهر زیبا است. این پل را مردم محلی با نام «پل ورگان» نیز می‌شناسند. بد نیست بدانید پل ورگان تنها پل 2قوسی و منحنی روی زاینده‌رود است. قدمت این پل حدود 400سال است و در دوران صفویه آن را احداث کرده‌اند. این پل با پایه‌های سنگی خود، 400 سال سختی و فشار رودخانه را تحمل کرده و خم به ابرو نیاورده است. طول این پل 140متر و عرض آن 7.5 است. دهانه این پل به‌روش جناغی و با کمک آجر ساخته شده‌ است. به همین خاطر فشار آب را کنترل می‌کند و اجازه نمی‌دهد که آب فشار فراوانی به پایه‌های پل بیاورد.

  • بقعه پیربکران

بقعه پیربکران، محل دفن محمد بن بکران است. وی یکی از رجل معروف و از عرفای شیعه بود که در قرن هفتم هجری زندگی می‌کرد. او در آن دوران پیروان بسیاری داشت. حتی درباریان نیز به این فرد ارادت داشتند. به همین خاطر پس از مرگ وی، دستور دادند تا پیکر او را در ایوان محلی که خودش در آن تدریس می‌کرد، یعنی بقعه پیربکران امروزی، به خاک بسپارند. ساختمان اصلی این بقعه در حدود سال 670 هجری قمری ساخته شده است. در ساخت این ساختمان، از سبک معماری دوران ساسانی کمک گرفته‌اند. طاق کسری این سازه، یادآوری از معماری اصیل دوران ساسانی است.

  • خانه مؤیدی زفره

زمانی که به خانه مؤیدی زفره نگاه می‌کنید، قطعاً متوجه تفاوت آن با سایر خانه‌های سنتی این شهر خواهید شد. این خانه در دوران صفویه و به سبک گوتیک ساخته شده است. در حقیقت می‌توان گفت که خانه مؤیدی زفره بیشتر به خانه‌های قدیمی اروپای شرقی شباهت دارد. بخش‌های اصلی این خانه در دوران صفویه بنا شده است. همچنین در دوران قاجار، بخش‌های دیگری را به آن اضافه کردند. آینه‌کاری‌های ریز و درشت طاقچه‌ها و طاق‌نماها بسیار زیباست و شما را مات هنر معماری ایرانی می‌کند. در این خانه به‌خوبی از اشکال هندسی کمک گرفته شده است و همین مسئله از نظر هنر معماری ارزش بسیاری دارد.

  • کبوترخانه‌های شهر

ایرانی‌ها از گذشته مردمانی بافرهنگ و مهربان بودند. آن‌ها نه فقط به فکر خود، بلکه به‌راحتی حیواناتی که کنارشان حضور داشتند نیز فکر می‌کردند. کبوترخانه مثالی عالی از همین مسئله است. در هر شهر و دیار این مرز پرگهر، می‌توانیم شاهد کبوترخانه‌های قدیمی باشیم. کبوترخانه‌ها برج‌های خشتی هستند که فضایی برای زندگی کبوترها و سایر پرندگان ایجاد می‌کردند. در شهر فلاورجان نیز می‌توانیم شاهد چندین کبوترخانه باشیم. این کبوترخانه‌ها جزء مهم‌ترین جاهای دیدنی فلاورجان به حساب می‌آیند. برخی از این کبوترخانه‌ها بسیار عظیم هستند و از عظمت آن‌ها متعجب خواهید شد. کبوترخانه 4برج و 40برج جزء معروف‌ترین آن‌ها هستند.

  • مسجد جامع اشترجان

معمولاً چنین رسم است که قدیمی‌ترین یا بزرگ‌ترین مسجد شهر را به‌عنوان مسجد جامع آن شهر می‌شناسند. مسجد جامع اشترجان یکی دیگر از جاهای دیدنی فلاورجان است. قدمت این مسجد به سال 716 و دوران سلجوقی باز می‌گردد. این مسجد حدود 1،500مترمربع مساحت دارد. مسجد جامع اشترجان دارای دو درب ورودی یکی در جنوب‌شرق و دیگری در شمال است. بر اساس کتیبه‌های تاریخی روی دیوارهای مسجد، خواجه فخرالدین محمد بن محمد اشترجانی آن را بنا کرده است. این مسجد در فرهنگ مردم فلاورجان اهمیت بسیاری دارد. نماز جمعه، نماز عید فطر و انواع مراسم عزاداری در این مسجد برگزار می‌شود.

  • چهل برج کلیسان

عکس چهل برج کلیسان در فلاورجان

چهل برج کلیسان یکی دیگر از جاهای دیدنی فلاورجان است که حتماً باید از آن دیدن کنید. این بنا یکی از نمونه‌های بسیار کمیاب از برج‌های کبوترخانه است. این برج به‌حدی زیبا و عظیم است که از آن با نام چهل برج یاد می‌کنند و در روستای کلیسان در نزدیکی فلاورجان قرار دارد. در گذشته کشاورزان با پناه‌دادن به کبوترها، از کود آن‌ها برای کشاورزی استفاده می‌کردند. خوشبختانه این برج در طول تاریخ به‌خوبی پابرجا باقی مانده است و ظاهری زیبا و تماشایی دارد.

فرهنگ و هنر

در بخش قبلی اشاره کردیم که در دوران مشروطه، جمعی از مردم بختیاری راهی فلاورجان شدند. به همین خاطر فرهنگ مردم این شهرستان، ترکیبی از فرهنگ مردم لر بختیاری و اصفهانیان عزیز است. همین مسئله به پویایی فرهنگ مردم کمک شایان توجهی کرده است. در حال حاضر بر اساس آخرین سرشماری انجام‌شده، حدود 247هزار نفر در این شهرستان زندگی می‌کنند. مردم این شهرستان مردمانی هنردوست و هنرمند هستند. بسیاری از بانوان فلاورجان به ساخت صنایع‌دستی همانند قالی‌های دست‌بافت عالی مشغول هستند. برخی دیگر در شالیزارها کار می‌کنند. آقایان نیز عمدتاً مشغول باغداری، دامداری و کشاورزی هستند. مردم فلاورجان همگی مسلمان و پیرو مذهب شیعه هستند.

اقامت در فلاورجان

در این شهر کوچک طبیعتاً خبری از هتل‌های لوکس یا حتی مسافرخانه نیست. با توجه به فاصله کم این شهر تا اصفهان، بسیاری از مسافران بعد بازدید از جاهای دیدنی فلاورجان، برای اقامت عازم اصفهان می‌شوند. البته اگر شما نیز همانند سایر مسافران نمی‌توانید از این همه زیبایی دل بکنید، کرایه سوئیت یا خانه‌های روستایی حاشیه شهر می‌تواند گزینه مناسبی برای اقامت باشد. برخی دیگر نیز ترجیح می‌دهند یک شب را در طبیعت بکر این شهر چادر بزنند.

رستوران در فلاورجان

  • رستوران مهران: فلاورجان، خیابان طالقانی، روبه‌روی تقاطع فردوسی؛
  • رستوران قاسمی: فلاورجان، کمربندی جنوبی؛
  • پیتزا کیک: فلاورجان، عمار – یاسر.

سوغات فلاورجان

  • برنج؛
  • قالی؛
  • گیوه؛
  • صنایع‌دستی.

مسیر دسترسی

فلاورجان در فاصله 500کیلومتری تهران و 30کیلومتری جنوب‌غرب اصفهان قرار دارد. برای دسترسی به این شهر زیبا، باید ابتدا خودتان را به اصفهان برسانید. در اصفهان وارد بزرگ‌راه میثمی شوید و به‌سمت جنوب حرکت کنید. در نهایت از خروجی سمت راست، خودتان را به بزرگراه غریب‌پرست برسانید. مسیر را مستقیم ادامه دهید تا وارد جاده 51 شوید. نهایتاً با کمک تابلوهای راهنما، وارد بلوار الغدیر شده و مسیر را مستقیم به‌سمت فلاورجان ادامه دهید. لازم به ذکر است در صورتی که به سفر هوایی یا ریلی علاقه‌مند هستید، باید خودتان را ابتدا به اصفهان برسانید. از اصفهان تاکسی، اتوبوس و ون برای فلاورجان وجود دارد.

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، آیا تاکنون نامی از این شهر زیبا شنیده بودید؟ به نظر شما زیباترین جای دیدنی اطراف اصفهان کدام است؟ آیا برنامه سفر به فلاورجان را در سر دارید؟ نظرات و تجربیات خود را درباره سفر به اصفهان با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

فلاورجان واقع در استان اصفهان و 30کیلومتری جنوب‌غرب مرکز استان است.

اصفهان تا این شهر 30‌کیلومتر فاصله دارد.

شالیزارهای فلاورجان مهم‌ترین جاذبه این شهر هستند.

از اصفهان ابتدا به بزرگ‌راه میثمی، سپس به بزرگ‌راه غریب‌پرست، سپس به جاده 51 و سپس به بلوار الغدیر بروید.

بهار و تابستان بهترین زمان سفر به این شهر است.

استان اصفهان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.