دریاچه کیو خرم آباد | مرواریدی در دل زیبایی‌های لرستان

0

دریاچه کیو خرم آباد نسبت به دیگر دریاچه های ایران زیبایی‌های خاصی دارد. این زیبایی‌ها باعث شده تا این دریاچه به یکی از جاهای دیدنی خرم آباد در استان لرستان تبدیل شود. این منطقه در دل تاریخ ریشه دارد و به لحاظ جاهای دیدنی و تاریخی گردشگران را حسابی سرگرم می‌کند. به همین دلیل گردشگران در کنار آب‌بازی در این دریاچه فرصتی برای بازدید از یکی از دیدنی‌ترین استان‌های ایران پیدا کنند. جاذبه‌های این دریاچه به اندازه‌ای است که نمی‌توان از کنار آن به‌سادگی گذشت. از آنجایی که با سلیقه همراهان خود آشنا هستیم و می‌دانیم از گشت‌و‌گذار در دریاچه زیبای کیو حسابی لذت می‌برید، در ادامه با هم به این دریاچه نگاهی می‌اندازیم. به شما قول می‌دهید با این اطلاعات سفر به خرم آباد را در اولین برنامه گردشگری خود قرار خواهید داد.

فهرست مطالب

دریاچه کیو کجاست؟

دریاچه‌ های ایران یکی از دیگری زیباتر است؛ اما بیشتر این دریاچه‌ها دورتر از محیط شهری واقع شده‌اند. به همین دلیل برای دریاچه‌گردی باید حتماً رنج سفرِ بیرون از شهر را به جان بخرید. اینجاست که کیو به‌عنوان یکی از معدود دریاچه‌ های درون‌شهری در استان‌های ایران خودنمایی می‌کند. دریاچه زیبای کیو در شمال‌غرب خرم‌ آباد قرار دارد. قرارگرفتن این دریاچه در دل شهر خرم آباد، کیو را همانند زاینده‌رود در اصفهان به قلب‌تپنده این شهر تبدیل کرده است. این دریاچه مسیر سرراستی دارد و در هر کجای شهر که باشید در یک چشم‌به‌هم‌زدن به کیو می‌رسید. خوش‌مسیری دریاچه، مساحت گسترده آن و تفریحاتی که اطراف دریاچه وجود دارد، کیو را به مرکز سرگرمی‌های خرم آباد هم تبدیل کرده است.

دریاچه زیبای کیو خرم آباد چه ویژگی‌هایی دارد؟

عکس دریاچه ی زیبا کیو

اولین چیزی که درباره این دریاچه باید بدانید تأمین آب آن است. در اعماق دریاچه چشمه‌های جوشانی وجود دارد. این چشمه‌ها بیشتر آب دریاچه را تأمین می‌کند. چشمه‌های زیرآبی که از آن‌‌ها صحبت می‌کنیم از دل مخمل‌کوه سرچشمه می‌گیرد. به همین دلیل نیز آبِ کیو از بیشتر دریاچه‌‌ های ایران زلال‌تر است. ناگفته نماند بسته به میزان بارندگی، گاهی اوقات آب این دریاچه از بیرون هم فراهم می‌شود. دیگر ویژگی‌ که درباره کیو جالب به نظر می‌رسد، مساحت وسیع آن است. طول دریاچه کیو چیزی حدود ۷ هکتار از شمال‌غربی خرم‌ آباد را پوشش داده است. دریاچه زیبای کیو به لحاظ عمق نیز دریاچه‌ای عمیق شناخته می‌شود. عمق کیو چیزی حدود ۵ تا ۷ متر برآورد شده است. وجود چشمه‌های زیرزمینی، عمق زیاد و وسعت گسترده، کیو را به دریاچه‌ای تبدیل کرده که تمامی ویژگی‌های یک دریاچه زیبا را داراست.

نکته‌های جالبی درباره ویژگی‌های این دریاچه وجود دارد. یکی دیگر از این نکته‌ها نام‌گذاری آن است. جالب است بدانید در گویش لری‌ها کیو یا کیا معنای کبود می‌دهد. با این حساب حتماً متوجه شده‌اید که آب این دریاچه رنگی کبودمانند دارد. در کنار عمق زیاد، در این دریاچه گیاهانی نیز وجود دارد که رنگی کبود به آب می‌دهد. به همین دلیل نام کیو برای آن انتخاب شده است. جالب‌تر اینکه لری‌های قدیمی به این دریاچه سراو کیا می‌گویند. سراو در زبان لری به معنای سراب است. احتمالاً در گذشته‌های بسیار دور که در این منطقه خبری از خرم آباد فعلی نبوده، آب دریاچه از دور حالتی‌ سراب‌مانند در ذهن مسافرین ایجاد می‌کرده است. البته انصافاً باید اعتراف کرد این روزها رنگ دریاچه بیشتر از اینکه کبود باشد، رنگی زیبا و نیلگون دارد.

دریاچه طبیعی کیو چه تاریخچه‌ای دارد؟

عکس دریاچه کیو

دریاچه‌گردها به‌خوبی می‌دانند برای اینکه دریاچه‌ای طبیعی به جاذبه گردشگری تبدیل شود، نیازمند امکانات رفاهی است. به همین‌ دلیل خرم‌آبادی‌ها در سال ۱۳۵۲ به این فکر افتادند که دستی بر سروروی دریاچه زیبای این شهر بکشند. شهرداری آن زمان امکانات رفاهی مناسب و جاذبه های گردشگری متنوعی به این دریاچه اضافه کرد تا کیو به یکی از جاهای دیدنی خرم آباد تبدیل شود. این اقدامات کارساز شد و کیو توانست جای خود را در دل خرم‌آبادی‌ها و ایران‌گردها پیدا کند. به دنبال محبوبیت این دریاچه، بهینه‌سازی‌های بیشتری در اطراف آن انجام شد. گسترش محدوده شهر به اطراف دریاچه نیز یکی دیگر از دلایل افزایش تقاضای گشت‌و‌گذار در این منطقه است. این شرایط کار را به جایی کشاند تا دریاچه زیبای کیو پس از قلعه فلک‌ الافلاک، به دومین جاذبه دیدنی خرم‌‌ آباد تبدیل شود.

دریاچه کیو خرم آباد چه جاذبه هایی برای طبیعت‌دوست‌ها دارد؟

در اینکه این دریاچه چشم‌و‌چراغ خرم‌آبادی‌هاست، هیچ شکی نداریم. دریاچه زیبای کیو در کنار جاذبه های چشم‌نوازی که دارد، شرایطی مناسب برای زندگی پرندگان مهاجر و بومی و جانوران آبزی فراهم کرده است. به لطف این شرایط، طبیعت‌دوست‌ها با حضور در کیو، فرصتی پیدا می‌کنند تا در کنار سرگرمی‌های آبی و منظره زیبا، پرنده‌های خوش‌الحان را به نظاره بنشینند و به ماهی‌های بازیگوش دریاچه غذا بدهند. دریاچه کیو از نمای بالا هم دیدنی است و عظمت چشمه‌های زیرزمینی این منطقه را به رخ می‌کشد.

دریاچه زیبای کیو چه سرگرمی‌هایی دارد؟

بساط هر سرگرمی آبی که فکرش را بکنید در اطراف دریاچه برقرار است. این دریاچه به لطف وسعت گسترده و عمق زیاد، مکانی مناسب برای سرگرمی‌های آبی و خاکی است. در ادامه به برخی از این سرگرمی‌ها اشاره می‌کنیم که لذت دریاچه‌گردی در کیو را دوچندان می‌کند.

• قایق‌سواری

حیف است به دریاچه‌ای با وسعتی حدود ۷ هکتار سر بزنیم و قایق‌سواری نکنیم. به همین دلیل نیز قایق‌های رکابی و پارویی در اطراف دریاچه پهلو گرفته‌اند. قایق‌سوارانی که با قایق خودشان را به وسط دریاچه می‌رسانند، مهمان نسیم خنکی می‌شوند که از روی آب زلال دریاچه بلند شده است.

• آلاچیق‌های زیبا

در گوشه‌و‌کنار دریاچه آلاچیق‌های زیبایی عَلم‌شده‌اند تا گردشگران دمی در آ‌ها بنشینند و حسابی خستگی در کنند. در کنار این آلاچیق‌ها منقل برای پخت غذاهای کبابی هم قرار دارد. چنین امکاناتی خبر از گردشگری جانانه‌ای در دریاچه زیبای کیو می‌دهد.

• کمپینگ در کنار دریاچه

خوشبختانه اطراف دریاچه زمین مسطحی دارد. وجود این زمین باعث می‌شود تا اگر هوس کردید، در اطراف دریاچه چادر بزنید و کمپینگ راه بیندازید. ناگفته نماند خرم آباد حتی در تابستان هم شب‌های سردی دارد. با این حساب چه بسا بهتر باشد که برای گذران شب از هتل‌ های خرم آباد کمک بگیرید.

• تفریح‌های آبی هیجان‌انگیز

به گردشگران ماجراجو این نوید را می‌دهیم که شرایط جت‌اسکی و جت‌بات در این دریاچه مهیاست. به همین دلیل اگر دل شیر دارید و می‌خواهید حسابی ماجراجویی کنید، کیو، دقیقاً همان دریاچه‌ای است که دنبال آن هستید. اسکی‌روی آب نیز یکی دیگر از تفریح‌های خاصی است که پیشنهاد می‌کنیم حتماً‌ امتحان کنید.

دریاچه کیو خرم آباد چه امکانات رفاهی دارد؟

برای شما گفتیم مسئولان گردشگری خرم‌ آباد همیشه هوای این دریاچه را داشته‌اند. این شرایط باعث شده تا این دریاچه در کنار سرگرمی‌های آبی و منظره‌ای دلگشا، امکانات رفاهی مطلوبی هم داشته باشد.

• خوراکی‌های خوشمزه و نوشیدنی‌های گوارا

غرفه‌هایی با خوراکی‌های خوشمزه در گوشه‌و‌کنار دریاچه صف کشیده‌اند تا گردشگران دلی از عزا در بیاورند. در اطراف این دریاچه چندین کافه و آبمیوه‌فروشی نیز انتظار گردشگران را می‌کشد. در این غرفه‌ها گردشگران با جرعه‌ای نوشیدنی گوارا گلوی خود را تازه می‌کنند و برای ادامه گشت‌وگذار در جاهای دیدنی خرم آباد جان می‌گیرند.

• امنیت و رفاه کامل در اطراف دریاچه

عکس امنیت و رفاه کامل در اطراف دریاچه

برای اینکه خاطر گردشگران از امنیت این دریاچه جمع باشد، پرسنل نیروی‌ انتظامی و مأموران حفاظتِ دریاچه در اطراف آن مستقر هستند. به لطف این شرایط خانواده‌ها و کودکان با امنیت کامل به گشت‌و‌گذار مشغول می‌شوند.

• لوازم مخصوص بازی کودکان

عکس لوازم بازی کودکان

گردشگرانی که همراه خانواده راهی این دریاچه شده‌اند می‌توانند وعده بازی‌های سرگرم‌کننده‌ای را به فرزندان خود بدهند. انواع لوازم مخصوص بازی کودکان در کنار این دریاچه قرار دارد تا کودکان حسابی سرگرم‌ شوند.

دریاچه طبیعی کیو چه جاذبه های دیگری دارد؟

این دریاچه مکانی تمام‌عیار برای گردشگری است. در میان تمامی جاذبه های گردشگری در خرم آباد،‌ طبیعت زیبای دریاچه بیشتر از بقیه خودنمایی می‌کند. در اولین نگاه به این دریاچه چشم شما به مرغابی‌های زیبایی می‌افتد که با وقار تمام مشغول شنا هستند. تنوع ماهی‌های این دریاچه سفره‌ای خوشمزه از غذاهای دریایی برای مرغابی‌ها و دیگر پرنده‌های مهاجر فراهم کرده است. در این دریاچه نوعی از لک‌لک نیز زندگی می‌کند. این لک‌‌لک‌های زیبا در کنار دیگر پرنده‌ها دائم سرگرم بازیگوشی هستند.

انصافاً به لحاظ فضای سبز نیز باید گفت که کیو پوشش گیاهی مناسبی دارد. فضای سرسبز اطراف و آب زلال دریاچه، این مکان را به قاب عکسی تماشایی تبدیل می‌کند. به همین دلیل همراه داشتن دوربین عکاسی یا گوشی هوشمند دارای دوربینی باکیفیت از واجبات گردشگری در دریاچه زیبای کیو به حساب می‌آید. عکس های دریاچه کیو خرم آباد بسیار زیبا از آب در می‌آیند.

دریاچه زیبای کیو خرم آباد چه زمانی از همیشه تماشایی‌تر است؟

عکس بهترین زمان بازدید از دریاچه کیو

لذت دریاچه‌گردی زمانی کامل می‌شود که دریاچه دل‌خواه، آب فراوانی داشته باشد. این شرایط در بهار هر سال مهیاست. از طرف دیگر از آنجایی که مطمئن هستیم فقط به قصد بازدید از این دریاچه راهی خرم‌‌ آباد نشده‌اید، این نوید را می‌دهیم که طبیعت جاهای دیدنی اطراف خرم آباد در بهار سرسبز و تماشایی است. همان‌گونه که حتماً حدس زده‌اید، فروردین و اردیبهشت بهترین زمان برای گشت‌و‌گذار در خرم آباد و سیاحت در دریاچه زیبای کیو است. از آنجایی که آب اصلی این دریاچه از چشمه‌های زیرزمینی تأمین می‌شود، تابستان هم پرآب و زیباست. البته این نکته را به خاطر داشته باشید که در تابستان، مسافران بسیاری به این شهر سفر می‌کنند. از سوی دیگر ازدحام پشه‌ها در این فصل بیشتر است و ممکن است باعث آزارتان شود.

این دریاچه در پاییز کم‌آب‌تر از دیگر فصل‌هاست. کمی آب دریاچه به اندازه‌ای نیست که از لطف دریاچه‌گردی چیزی کم کند. با این حال خرم آباد از اواسط پاییز به بعد سرد می‌شود و چه بسا بهتر باشد که گردشگری را به بهار و تابستان موکول کنید. دریاچه کیو در زمستان حسابی سرد می‌شود و خبری از گردشگر چندانی در خرم آباد نیست.

دریاچه طبیعی کیو به کدام جاهای دیدنی خرم آباد نزدیک است؟

  • پارک کیو

عکس پارک کیو

اول از هر چیز اجازه دهید به پارک کیو اشاره کنیم. این پارک در همسایگی دریاچه قرار گرفته و یکی از سرسبزترین پارک‌‌های خرم آباد است. وسعت دریاچه به اندازه‌ای است که نصف روز گردشگری به این منطقه اختصاص دهید. پیشنهاد می‌کنیم برای درک بیشتر از وسعت دریاچه نگاهی به عکس هوایی دریاچه کیو داشته باشید. اگر می‌خواهید چیزی از مکان‌ های دیدنی خرم آباد را در گردشگری در استان لرستان از قلم نیندازید، حتماً سری به جاهای زیر هم بزنید.

• قلعه فلک الافلاک

تصویری از قلعه فلک الافلاک

قلعه فلک الافلاک معروف‌ترین جای دیدنی استان لرستان است. این دژ باستانی که با نام قلعه دوازده برجی هم شناخته می‌شود، بر فراز تپه‌ای مشرف به خرم آباد قرار دارد. به لحاظ موقعیت مکانی، قلعه فلک الافلاک در مرکز خرم آباد واقع شده است. به لطف این ویژگی فاصله چندانی از دیگر جاهای تماشایی خرم آباد ندارید. تاریخ ساخت قلعه به دوران ساسانیان باز می‌گردد. این قلعه در کنار بنای زیبایی که دارد، میزبان یکی از مهم‌ترین موزه های لرستان یعنی موزه‌ مردم شناسی خرم آباد است. چایخانه‌های سنتی، غرفه‌های فروش سوغاتی و صنایع‌دستی در این قلعه وجود دارد تا با دستی پر از خاطره‌های خوش و سوغاتی‌های رنگ‌و‌وارنگ از سفر لرستان به دیار خود باز گردید. قلعه فلک الافلاک ۳.۵ کیلومتر با دریاچه فاصله دارد.

• بام لرستان

در قسمت شرقی خرم آباد، کوهی با نام مدبه قرار دارد. این کوه منظره‌ای تماشایی از شهر پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. به همین دلیل نیز مدتی است که مجموعه گردشگری در این منطقه با نام بام لرستان احداث شده است. بام لرستان در کنار رستوران‌های درجه‌یک، مکان‌های تفریحی مانند باغ وحش، پارک آبی و کافی شاپ دارد. پیشنهاد می‌کنیم یک بعدازظهر و شب را به گردشگری در این منطقه اختصاص دهید و با نمای شبانه شهر لرستان خاطره‌ بسازید. بام لرستان که با نام بام خرم آباد هم شناخته می‌شود، ۶.۷ کیلومتر از دریاچه فاصله دارد.

هنگام رفتن به بام بسیار محتاط باشید؛ زیرا لازم است پیچ ‌های متعددی را تا بالای بام پشت سر بگذارید.

• بازار سنتی خرم آباد

از آنجایی که می‌دانیم همراهان خوش‌سلیقه‌ای داریم، پیشنهاد می‌کنیم سری به بازار سنتی خرم آباد بزنید. اینجا یکی از شلوغ‌ترین مراکز خرید خرم آباد است و حضور در آن، حال‌و‌هوای زندگی خرم‌آبادی‌های قدیم را در ذهن شما زنده خواهد کرد. از طرف دیگر این بازار حال‌و‌هوایی قدیمی دارد و بهترین صنایع‌‌دستی و سوغاتی‌های خرم آباد با نازلترین قیمت در آن فروخته می‌شود.

• گرداب سنگی

خرم آباد شهری با تاریخی غنی و مردمانی باصفاست. به همین دلیل در گوشه‌وکنار این شهر آثار باستانی مشاهده می‌شود. یکی از تماشایی‌ترین این آثار، گرداب سنگی است. این بنا در دوران ساسانیان ساخته شده و رازهای زیادی از تمدن مردمان خرم‌آباد قدیم را بازگو می‌کند. گرداب سنگی از دریاچه ۳.۸ کیلومتر دورتر است.

دریاچه کیو خرم آباد به کدام هتل های خرم آباد نزدیک است؟

زیبایی‌های این دریاچه به اندازه‌ای است که نمی‌توانید از آن چشم بردارید. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم هتلی نزدیک به دریاچه بگیرید تا حتی برای یک لحظه‌ از زیبایی‌های آن محروم نشوید. هتل جهانگردی، انتخاب مناسبی برای اقامت در خرم آباد است. این هتل ۱.۴ کیلومتر با دریاچه فاصله دارد و پیاده می‌توانید خودتان را به دریاچه زیبای کیو برسانید. هتل عطر با فاصله ۲.۴‌کیلومتری، هتل کارون با فاصله ۳.۸‌کیلومتری و هتل آزادی با ۳.۹ کیلومتر از بهترین هتل های خرم آباد نزدیک به دریاچه هستند.

دریاچه کیو به کدام رستوران های خرم آباد نزدیک است؟

دریاچه‌گردی در کیو حسابی شما را گرسنه می‌کند. اینجاست که رستوران سفره ریحون با سفره‌ای از بهترین غذاهای محلی چشم‌انتظار گردشگران است. رستوران ریحون ۲.۳ کیلومتر از دریاچه دورتر است. رستوران سفره ایرانی با فاصله ۱.۴‌کیلومتری، رستوران سندباد با فاصله ۳‌کیلومتری و رستوران پدربزرگ با ۳.۷ کیلومتر از بهترین رستوران های خرم آباد نزدیک به دریاچه به حساب می‌آیند. رستوران‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم در کنار فاصله کم، نمایی زیبا به دریاچه دارند.

دریاچه زیبای کیو چه شرایطی برای بازدید دارد؟

عکس بازدید دریاچه کیو

بازدید از این دریاچه زیبا کاملاً رایگان است و خرجی روی دست گردشگران قرار نمی‌دهد. البته برای تفریح‌های آبی مانند قایق‌سواری و جت‌اسکی باید هزینه‌ پرداخت کنید. به شما قول می‌دهیم هزینه‌ای که برای تفریحات در کیو خرج می‌کنید ارزشش را دارد. از طرف دیگر از‌ آنجایی که با سرگرمی‌های آبی در این دریاچه روبه‌رو هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً‌ یک دست لباس اضافه بردارید. این دریاچه زیبایی‌های بی‌شماری دارد؛ اما بدون خطر هم نیست. تاکنون چندین نفر به هوای آب‌تنی وارد دریاچه شده‌اند و هرگز باز نگشته‌اند. از آنجایی که نگران سلامت وجود نازنین شما هستیم، توصیه می‌کنیم حتی اگر شناگر ماهری هستید، باز هم وسوسه نشوید و دور شنا در کیو را خط بکشید.

دریاچه کیو از کدام مسیر سرراست‌تر است؟

از تهران تا خرم آباد دقیقاً ۴۹۰ کیلومتر فاصله دارید. خوشبختانه جاده تهران خرم آباد، مسیری کاربردی و پراهمیت است. آزادراه شماره ۵ ایران هم از این مسیر می‌گذرد. این شرایط جاده خرم را به جاده‌ای خوش‌مسیر تبدیل کرده که رانندگی دشواری ندارد. برای پیدا کردن آدرس دریاچه باید در خرم آباد راه خیابان نیلوفر، جام‌جم یا زیباکنار را در پیش بگیرید. تمامی این خیابان‌ها به دریاچه راه دارند.

هزینه بازدیدرایگان
بهتری زمان سفرفصل بهار و تابستان
آدرساستان لرستان، خرم آباد، بلوار جام جم

دریاچه کیو خرم آباد بی‌دلیل به مروارید استان لرستان تبدیل نشده است. این دریاچه بساط سرگرمی و تفریح گردشگران را فراهم می‌کند و زیبایی‌های آن نوردیده خرم‌آبادی‌ها است. امیدواریم اطلاعاتی که از این دریاچه با شما در میان گذاشتیم، یکی از خاطره‌انگیزترین گردشگری‌های شما در استان لرستان را رقم بزند. در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم تجربه سودمندی از دریاچه‌گردی در کیو دارید، این تجربه‌ها را با یاران خود در ره بال آسمان در میان بگذارید.

دریاچه کیو در داخل شهر خرم آباد قرار دارد. برای رسیدن به این دریاچه باید راه خیابان‌های نیلوفر، جام‌جم یا زیباکنار را در پیش بگیرید.

واژه کیو در زبان لرستانی‌ها معنی کبود می‌کند. نامگذاری این دریاچه از رنگ آن حکایت می‌کند.

بهار و تابستان بهترین زمان برای گردشگری در دریاچه کیو است. اردیبهشت هر سال این دریاچه حسابی تماشایی می‌شود.

گردشگری در این دریاچه کاملاً‌ رایگان است، اما برای استفاده از سرگرمی‌های آبی مانند قایق‌سواری باید هزینه پرداخت کنید.

بام لرستان، قلعه فلک‌ الافلاک، گرداب سنگی و بازار سنتی خرم آباد از جاهای دیدنی نزدیک به دریاچه کیو به حساب می‌آیند.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.