سنگ مادر و دختر جزیره هنگام و افسانه‌های عجیب و غریبش

0

ما آدم‌ها هر موقع می‌خواهیم از استقامت و محکم‌بودن بگوییم حرف کوه‌ها را پیش می‌کشیم؛ مثلاً می‌گوییم من مثل کوه پشتت هستم یا فلانی مثل کوه مقاوم است. گاهی آدم‌هایی پیدا می‌شوند که از کوه مقاوم‌تر می‌شوند و باعث می‌شوند کوه‌ها نام اسنان به خود بگیرند. این آدم‌هایی که مانند کوه محکم هستند داستانی تأمل‌‌برانگیز دارند. امروز قصد داریم کوهی را به شما معرفی کنیم که داستانی افسانه‌ای دارد؛ داستانی که شاید واقعیت نداشته باشد؛ اما شنیدنش باعث تفکری عمیق می‌شود. این کوه افسانه‌ای را با نام سنگ مادر و دختر می‌شناسند. اگر دوست دارید درباره این کوه کهن بدانید، کمربندهایتان را سفت کنید تا در آسمان جزیره هنگام به پرواز درآییم.

سنگ مادر و دختر کجاست؟

سنگ مادر و دختر

گفتیم که برای بازدید سنگ مادر و دختر باید به جنوب ایران سفر کنیم. جنوب را با مردم خون گرمش می‌شناسیم، جایی که از چهره مردمش خستگی می‌بارد؛ اما با لبخند از مسافران استقبال می‌کنند. هرکدام از استان‌های جنوبی جاذبه‌های خاص خود را دارند که بسیار دوست داشتنی هستند. برای بازدید از این سنگ افسانه‌‌ای باید راهی استان هرمزگان شویم. جزیره قشم را برای مقصد انتخاب کنیم و بعد از قشم راهی جزیره نقره‌فام هنگام شویم. بعد از رسیدن به هنگام با یک برنامه‌ریزی درست و حسابی قسمتی از روزمان در کنار سنگ مادر و دختر جزیره هنگام سپری کنیم.

آدرس: استان هرمزگان، جزیره قشم، جزیره هنگام، روستای غیل

افسانه ها درباره سنگ مادر و دختر هنگام

می‌دانید بزرگ‌ترین ضرری که علم داشت چه بود؟ بزرگ‌ترین ضرر علم از بین‌بردن افسانه‌پردازی بود. زمانی بود که انسان برای تعریف ندانسته‌هایش داستان‌هایی می‌‌گفت که شاید واقعی نبودند؛ اما حال خوبی به همراه داشتند. سنگ مادر و دختر جزیره هنگام هم یکی از قربانیان علم است. افسانه‌ای تلخ پشت این سنگ است. افسانه‌ای که در گذشته جذابیت این سنگ را دوچندان می‌کرد اما امروزه این داستان برای مردم جذابیت ندارد. چه اشکالی دارد از چارچوب‌های خشک علم دور شویم و کمی خود را به ندانستن بزنیم و تصور کنیم داستان پشت این کوه واقعی است؟ این همه از داستان گفتیم که خود داستان را تعریف نکردیم.

سنگ مادر و دختر هنگام

ماجرا از این قرار است که مردم این جزیره در صلح و صفا زندگی می‌کردند. روزی مردم کاروانی را دیدند که نزدیک شهر آن‌ها می‌شود. این مردم ساده‌دل تصور کردند که مهمانی عزیز به سمتشان می‌آید غافل از اینکه این کاروان قصد جان و مالشان را داشتند. زمانی اهالی از قصد کاروانیان آگاه شدند که دیر شده بود. هر کدام از مردم به سمتی فراری کردند. مادر و دختری بی‌پناه هم به سمت دریا دویدند و دشمنان هم به دنبالشان. مسیر فرار بسته بود؛ پس مادر و دختر دست به دعا برداشتند که خدایا ما را از اسارت حفظ کن حتی اگر قیمتش سنگ‌شدن باشد. مرغ آمین به این دعا آمین گفت و آن‌ها را از شر دشمنان حفظ کرد؛ اما به همان شرطی که خودشان گفته بودند. سربازان دشمن نتوانستند تندیس مادر و دختر را از دیگر سنگ‌ها تشخیص دهند. افسانه‌ می‌گوید تنها کسانی که چشمانشان حساس و قلبشان پاک است می‌توانند تندیس مادر و دختر را پیدا کنند. این بود داستانی که پشت سنگ مادر و دختر هنگام وجود دارد.

واقعیت درباره سنگ مادر و دختر هنگام

واقعیت ماجرا مشخص است. در واقعیت نه دشمنی در کار است، نه مادر و دختری بی‌پناه و نه مرغ آمین. واقعیت از این قرار است که در هنگام صخره‌هایی به شکل چهره انسان وجود دارد. هرجا طبیعت تندیسی خلق کرده انسان هم پا به پای او داستانی خلق کرده تا زیبای اسرارآمیز را خلق کند. این چهره حک شده بر سنگ کار هیچ مخلوقی نیست بلکه یگانه طراح عالم آن را خلق کرده است.

جاذبه های گردشگری نزدیک به سنگ مادر و دختر هنگام

رقص دلفین ها در جزیره هنگام

شاید کسی سنگ مادر و دختر جزیره هنگام را نشناسد؛ اما همه گردشگران درباره رقص دلفین ها در جزیره هنگام می‌دانند. می‌تواند گفت به خاطر دیدن دلفین‌ها است که مردم از جزیره هنگام دیدن می‌کنند. این جزیره در عین زیبایی ناشناخته است. خلیج فارس 40 گونه دلفین دارد که دلفین‌های هنگام بیشتر از نوع بینی بطری هستند. دلفین‌های بازیگوش سحرگاه برای شکار به سطح آب نزدیک می‌شوند. در این هنگام است که ما می‌توانیم نظری به این تابلوی متحرک بیندازیم. دلفین‌ها ذاتاً مهربان هستند؛ اما کوچک‌ترین آسیب آن‌ها را در لاک دفاعی فرو می‌برد.

یکی از چیزهایی که دلفین‌ها را آزار می‌دهد ویراژ قایق‌ها و موتور پرسروصدای آن‌ها است. بهتر است زودتر از دلفین‌ها در محل قرار حاظر شوید و از راننده قایق بخواهید تا موتور را خاموش کند. در این صورت شاید دلفین‌ها از شما خوششان بیاید. دیدن جست‌وخیز دلفین‌ها در آب کاملاً به شانس شما بستگی دارد. زمان دقیق رقص گروهی دلفین‌ها مشخص نیست. مردم محلی اعتقاد دارند که دلفین‌ها صبح زود یعنی زمانی که هوا خنک است و آب صاف است برای شکار می‌آیند.

روستای ماشی

روستای ماشی یکی از سه روستای پرجمعیت هنگام است. این روستا با نام هنگام نو هم شناخته می‌شود. با اینکه مساحت این روستا چندان بزرگ نیست اما تمام امکاناتی که مردم آن برای زندگی نیاز دارند مهیا است. تأسیسات اسکله، پاسگاه نظامی، دفتر پست، مدرسه و مرکز آب شیرین‌کن از مراکز مهم این روستا است. موقعیت جغرافیایی این روستا برای پهلوگرفتن قایق‌ها بسیار مناسب است. دسترسی به این روستا برای مسافران دشوار است به همین علت فضای روستا دست نخورده و بکر باقی مانده است.

سواحل آکواریومی

جاهای دیدنی جزیره هنگام بسیار متنوع است با اینکه مساحت این جزیره زیاد نیست. آکواریوم طبیعی جزیره هنگام به عظمت خلیج فارس است. قسمتی از آب جزیره هنگام به علت وجود مرجان‌ها شفاف شده است. این آب زلال مانند پنجره‌ای به سمت پایین است و شما هرآنچه در جریان است را می‌بینید؛ از تکان‌های مرموزانه مرجان‌ها گرفته تا بازیگوشی ماهی‌های رنگارنگ. اگر دوست دارید ماهی‌ها را از نزدیک ببینید کمی خرده نان داخل آب بریزید تا ماهی‌ها به سمتتان بیایند. البته باید صبر کنید تا آب صاف شود و بعد به ماهی‌ها غذا دهید؛ چراکه تکان‌های قایق این موجودات ناز را می‌ترساند. در لبه صخره‌های نزدیک به آکواریوم می‌توانید حرکت ظریف خرچنگ‌ها را با دوربین شکار کنید.

ساحل آبی درخشان

ساحل آبی جزیره هنگام نتیجه یک آشوب است. ناآرامی ما آدم‌ها مناظر وحشتناکی خلق می‌کند؛ اما موجوداتی در این عالم زندگی می‌کنند که ناآرامی آن‌ها چشم‌نواز است. در آب دریا موجوداتی ریز به نام فیتوپلانکتون زندگی می‌کنند. این موجودات زمانی که در شرایط غیرمعمول قرار می‌گیرند نور آبی از خودشان ساطع می‌کنند. برخورد موج‌ها با ساحل برای این موجودات همان شرایط پرخطر است. این پدیده در نقاط کمی از جهان اتفاق می‌افتد و خوشبختانه قرعه به نام هنگام افتاده است. عاشقان عکاسی و جلوه‌های طبیعی برای رفتن به ساحل درخشان تردید نکنید. باور کنید منظره این ساحل هیچ موقع از ذهن خودتان و حافظه دوربینتان پاک نخواهد شد.

ساحل خنیزی

ساحل خنیزی کاربردی مانند آکواریوم طبیعی دارد با این تفاوت که در این آکواریوم می‌توانید شنا کنید. این ساحل عمق کمی دارد. به همین علت گردشگران با خیالی آسوده عینک به چشم می‌زنند و برای بازدید از دنیای زیر آب در آب فرو می‌روند. شما چه جاندارهایی را در همسایگی سنگ مادر و دختر هنگام مشاهده کردید؟

ساحل کله خماسی

ساحل کله خماسی یکی دیگر از بخش‌های جذاب جزیره هنگام است. آب این قسمت از ساحل خیلی شور است پس برای شنا لوازم مناسب همراه داشته باشید. در این ساحل صخره‌های متعدد وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای شیرجه‌زدن در آب استفاده کنید. اگر برای شنا چندان با تجربه نیستید، از افراد حرفه‌ای کمک بگیرید. هنگام شنا می‌توانید عروس دریایی، خیار ماهی و توتیاها را مشاهده کنید. مراقب باشید تا این جانداران برخورد نکنید. توتیاهای ساحل کله خماسی به رنگ‌های سیاه، سبز، زیتونی، قهوه‌ای، بنفش، صورتی و قرمز هستند. با اینکه توتیاها برای ما خطرناک هستند؛ اما وظیفه مهمی بر دوش این موجودات پرتیغ قرار دارد. ما شفاف‌بودن آب ساحل را مدیون این موجودات هستیم. اگر لقب متنوع‌ترین جزیره‌ جهان را جزیره هنگام بدهند به نظرتان کارشان اشتباه است؟ سنگ مادر و دختر جزیره هنگام و ساحل کله خماسی خلاقیت خالق در طراحی را به رخ می‌کشند.

ساحل نقره‌ ای

ساحل نقره‌ ای چندمین ساحلی است که ما از جزیره هنگام معرفی کردیم؟ به نظرتان جاهای دیدنی هنگام بیشتر است یا دیدنی‌های جزیره قشم؟ ساحل نقره‌ای یکی دیگر از سواحل درخشان هنگام است. در این ساحل کانی خاصی وجود دارد که باعث درخشش خاکش می‌شود. زمانی که به این ساحل نگاه می‌کنید به جای شن‌های یکدست، ساحلی به رنگ نقره می‌بینید. متأسفانه گردشگرانی که به این ساحل مراجعه می‌کرند رسم امانت‌داری را رعایت نکردند. این افراد مشت مشت خاک این جزیره را برای یادگار برداشتند. مسئولان هم در عوض ورود به این قسمت از جزیره را ممنوع کردند. اگر روزی شما توانستید روی خاک‌های این ساحل قدم بزنید خواهشمندیم دست از سر خاک این ساحل بردارید. باور کنید این ساحل درست مانند مرغی است که تخم طلا می‌گذاشت. این ساحل تا زنده است درخشش دارد؛ پس بگذاریم این ساحل زندگی کند.

حیات وحش

در طبیعت خاص هنگام باید جانورانی خاص زندگی کنند. در این جزیره گونه‌های کمیابی زندگی می‌کنند که ممکن است تا به امروز نام آن‌ها به گوشتان نخورده باشد. جبیر، خاردم مصری و لاک‌ پشت پوزه عقابی از جانوران نادر این جزیره هستند. جبیر حیوانی شبیه به آهو است که جانور بومی ایران و هند است. خاردم مصری نوعی سوسمار است که پوست چرمش طرفداران بی‌شمار دارد. این جاندار در خطر انقراض با خیالی آسوده در جزیره هنگام زندگی می‌کند. پرندگانی که در آسمان هنگام پرواز می‌کنند هم کم‌نظیر هستند. اگرت خاکستری، حواصیل، هدهد، گیلانشاه بزرگ، پرستو دریایی، تلیله نوک پهن، صدف خور و خرچنگ خور تعدادی از ساکنان آسمان این جزیره هستند.

پارک کروکودیل نوپک

پارک کروکودیل نوپک خیلی خاص است. اگر مانند ما اطلاعات کمی درباره کروکودیل‌ها و سبک زندگی آن‌ها دارید، فرصت را از دست ندهید و راهی این پارک شوید. پارک نوپک در واقع مرکز پرورش کروکودیل است؛ تولید مثل، خوراک، نحوه نگهداری و هر اطلاعات دیگری راجع به کروکودیل را می‌توانید در این پارک به دست آورید. در این پارک شما هرآنچه که باید را درباه این موجود دوزیست یاد می‌گیرید. پرورش موجود منحصر به فردی مانند کروکودیل بسیار دشوار است؛ اما مردم اقلیم جنوب خوب از پس این کار برآمدند.

کشتی پرتغالی

کشتی پرتغالی نمادی از مقاومت ما ایرانی‌ها در برابر بیگانگان است. این کشتی به دشمنان می‌گوید شاید الآن قدرت مبارزه نداشته باشیم؛ اما ما صبور و خردمند هستیم؛ پس آسوده نباشید. وجود این کشتی در ساحل کشور ما برای آیندگان هم سؤال است و هم جواب. اینکه پرتغالی‌ها در کشور ما چه می‌کردند و اینکه ما ادامه دهندگان راه قهرمانان هستیم. برای افرادی که نمی‌دانند می‌گوییم؛ در زمان صفویه پرتغالی‌ها به سواحل ما آمدند و این قسمت را برای مدتی طولانی گرفتند. بعد هم ما دوباره آن را پس گرفتیم. با اینکه باقی‌مانده این کشتی به گل نشسته ناچیز است اما داستانی به عظمت یک ایران پشت آن خوابیده است. داستانی که مانند سنگ مادر و دختر جزیره هنگام افسانه نیست بلکه نمودی از حقیقت است.

دهکده‌ کوچک ماهیگیری هنگام

دهکده ماهیگری هنگام قسمت خوشمزه ماجرای جزیره هنگام است. این قسمت از هنگام خیلی ساده است؛ میز و صندلی‌های معمولی با چینشی معمولی برای مهمانان آماده شده‌اند. ماجرا از اینجا خوشمزه می‌شود که دستان جادویی آشپز ادویه‌های خاص هنگام را به صید دریا اضافه می‌کند. اینجاست که یک ماهی ساده به لذیذ‌ترین خوراک عمرتان تبدیل می‌شود. سمبوسه‌های میگو، دوپیازه میگو، خرچنگ، ماهی و محبوب دل‌ها برنج و میگو (حواری و میگو) منوی بی‌نظیر این دهکده را تشکیل می‌دهند. دلمان ضعف رفت برای یک لقمه از این غذای محلی. از سلامت این خوراکی‌ها مطمئن باشید چراکه مردم این اقلیم هر روز به دریا می‌زنند و مواد تازه برای رستوران صید می‌کنند.

خاک سرخ خوراکی

خاک سرخ هنگام خوراکی است. نظیر این ساحل در جهان به اندازه انگشتان دست هم نیست. این خاک برای تأسیسات  و ساختن ساختمان‌ مناسب است؛ اما مردم خلاق جنوب از این خاک برای پخت نوعی غذای محلی استفاده می‌کنند. ملات محکم ساختمان‌ در دستان هنرمند مردم جنوب به ادویه غذا تبدیل می‌شود. این کار اگر هنر نیست پس چه نام دارد؟ این غذای محلی سوارغ نام دارد که بسیار هم پرطرفدار است. اگر از سنگ‌های مادر و دختر هنگام بازدید کردید، امتحان این غذا را از دست ندهید. محلی‌ها به خاک سرخ این ساحل گلک می‌گویند.

بافت قدیمی هنگام

روستای قدیم هنگام با نام هنگام کهنه هم شناخته می‌شود. این روستا در گذشته رونق بیشتری داشته است؛ اما امروزه اکثر خانه‌های آن خالی از سکنه هستند. مردم این روستا به دو روستای دیگر هنگام یعنی هنگام نو و غیل مهاجرت کرده‌اند تا از امکانات بیشتری برخوردار شوند. مردمی که هنوز در روستا زندگی می‌کنند با ماهیگیری و صید کوسه روزگار می‌گذرانند. اگر قصد کمک به هنگام را دارید، حتماً به این قسمت از جزیره سر بزنید و صیدی هرچند کوچک از صیادان این روستا خریداری کنید. این خرید کوچک شما چراغی پر از نور امید در دل این مردم روشن می‌کند. انگار کسی ته ذهنشان فریاد می‌زند که ما فراموش نشده‌ایم و هنوز کسانی ما را به خاطر دارند.

غواصی در جزیره هنگام

غواصی در جزیره هنگام به شما اجازه می‌دهد تا اندکی با جهان زیرین آشنا شوید. اکثر ما نمی‌توانیم زندگی در زیر آب را تصور کنیم. تجربه غواصی در هنگام این تصور را به خاطره تبدیل می‌کند. البته غواصی فوت‌‌وفن خاص خود را دارد؛ تجهیزاتش که به کنار. نگران نشوید و خونسردی خود را حفظ کنید. تجهیزاتی که نیاز دارید را می‌توانید کرایه کنید. هر کاری فوت کوزه‌گری دارد. خوشبختانه شما می‌توانید در یک ساعت فوت کوزه‌گری غواصی را یاد بگیرید و به آب بزنید.

مربی غواصی با توجه به تجربه‌ای که در شناکردن دارید، شما را به عمق‌های مختلف می‌برد. در راهپیمایی زیر آب شما مجهز به عینک‌های مخصوص هستید که کارتان را برای تماشا آسان می‌کند؛ در آن پایین همه چیز رنگارنگ است از ماهی‌های گرفته تا سنگ‌ها و گیاهان. هنگام تماشای ماهی‌های خلیج فارس به یاد ما باشید. راستی نگران عکس یادگاری نباشید؛ در صورتی که تمایل داشته باشید، می‌توانید از مربی همراهتان بخواهید که با دوربین مخصوصی که همراه دارد از شما عکس بگیرد.

بهترین زمان بازدید از سنگ مادر و دختر هنگام

بازدید از سنگ مادر و دختر جزیره هنگام زمان زیادی از شما نمی‌گیرد. نهایتاً شما 30 دقیقه برای بازدید از این منظره جذاب زمان نیاز داشته باشید. مسئله‌ای که وجود دارد مسیر رسیدن شما به سنگ است. شما باید در زمانی سفر کنید که فاصله قشم تا هنگام و هنگام تا سنگ را بدون گرمازدگی طی کنید؛ امان از گرمای جنوب. بهترین زمان بازدید از این چهره سنگی پاییز تا اردیبهشت است. البته در این فصول هوا غیرقابل پیش‌بینی است. بهتر است قبل از اینکه به هنگام بروید هوای آن روز را چک کنید تا با مشکل مواجه نشوید. نگران نشوید مشکلی که می‌گوییم مشکل چندان بزرگی نیست؛ منظورمان از مشکل باران‌های تند و هوای طوفانی دریا است. به نظرتان این مشکلات بزرگ هستند؟

توصیه ره بال آسمان برای بازدیدکنندگان از سنگ مادر و دختر هنگام

توصیه ره بال آسمان برای بازدیدکنندگان از سنگ مادر و دختر هنگام

  • به خاطر کم‌دقتی تعداد عظیمی از گردشگران امروز ما از قدم‌زدن روی ساحل نقره‌ای هنگام محروم هستیم. خواهشمندیم به طبیعت رحم کنید و خاک رنگی جزیره برای سوغات نبرید. این خاک زمانی زیباست که در جای درست قرار بگیرد. واقعاً یک مشت خاک رنگی را شما در کجا استفاده می‌کنید؟
  • ما گفتیم که می‌توانید به ماهی‌ها نان خرد شده بدهید تا آن‌ها را بهتر ببینید. این نکته درباره دلفین‌ها صادق نیست. همان طور که غذای دلفین‌ها برای ما مناسب نیست؛ دلفین‌ها هم برنج نمی‌خورند یا هر خوراکی انسانی دیگری. این کار سلامت این موجودات مهربان را به خطر می‌اندازد. لطفاً اجازه دهید چرخ طبیعت برای خودش بچرخد.
  • دریا برای ما محلی مفرح است؛ اما خانه موجودات دیگر به حساب می‌آید. خواهشمندیم نقش خانه خراب‌کن را ایفا نکنید. جانوران زندگی منظمی دارند و به آرامش احتیاج دارند. ممکن است زمان سفر شما فصل تخم گذاری لاک پشت‌ها باشد. مزاحم زندگی و فرزندان آن‌ها نشوید.
  • آخرین خواهش را که حفظ هستید؛ اما برای یادآوری می‌گوییم درست است که دریا بی‌انتها است؛ اما ما نباید به چشم یک سطل زباله بی‌انتها به آن نگاه کنیم. زباله‌هایتان را در کیسه و کیسه‌ها را در سطل‌های واقعی قرار دهید.
  • نوشتن نام، تاریخ، آدرس و این دست نوشته‌ها هیچ کاربردی ندارد؛ پس به سنگ مادر و دختر جزیره هنگام و دیگر آثار رحم کنید.

مسیر دسترسی به سنگ مادر و دختر هنگام

بازدید از سنگ مادر و دختر هنگام به بلیط هواپیما قشم نیاز دارید؛ پس مبدأ ما برای شروع سفر قشم است. فقط یک راه برای رسیدن به جزیره هنگام وجود دارد که آن هم دریا است. برای رفتن به هنگام هم می‌توانید قایق تندرو کرایه کنید هم می‌توانید منتظر لنج‌های بزرگ باشید. صف لنج‌ها طولانی‌تر از قایق‌ها است. از قشم به طرف روستای شیب دراز حرکت کنید. در روستا سراغ اسکله کندالو بروید. قایق‌ها در اسکله کندالو آماده خدمت‌رسانی هستند. قایق‌ها هر روز از 8 صبح تا غروب به هنگام می‌روند.

پوست ره بال آسمان در سفر به سنگ مادر و دختر جزیره هنگام حسابی آفتاب سوخته شد. این سوغات ما از سفر به جنوب است؛ شما چه سوغاتی با خود آوردید؟ امیدواریم که این سوغات خاک نباشد. ممنون که همراه هم نفس ما در جنوب بودید. ثبت امتیاز فراموش نشود.

استان هرمزگان، جزیره قشم، جزیره هنگام، روستای غیل

مادر و دختری برای فرار از اسارت آروزی سنگ‌شدن کردند و آمین شنیدند.

تماشای دلفین‌ها، ساحل درخشان، ساحل نقره‌ای، ساحل سرخ و…

3/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.