خانه پرداختی کرمان | عمارتی خوش‌نقش‌و‌نگار در قلب کرمان

0

خانه پرداختی کرمان، با معماری زیبا و تاریخی جای خود را در دل علاقه‌مندان گردشگری باز کرده است. این خانه در یکی از منطقه‌های خوش‌مسیر کرمان قرار دارد. به همین دلیل می‌توانید در کنار گردشگری در دیگر جاهای دیدنی کرمان، سری به عمارت پرداختی بزنید. خانه‌‌ای که از آن صحبت می‌کنیم، عمارتی با معماری قجری است. معماری این خانه، زندگی خوش مردمان دوران قدیم را در ذهن تداعی می‌کند. جالب است بدانید عمارت پرداختی سال‌ها پیش در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این عمارت اکنون به قسمتی از تاریخ زنده ایران‌زمین تبدیل شده است. از آنجایی که مطمئن هستیم بسیاری از همراهان ما به گشت‌و‌گذار در خانه‌های تاریخی ایران علاقه دارند، در این مطلب به ویژگی‌های عمارت پرداختی اشاره می‌کنیم. به شما قول می‌دهیم با مطالعه این مطلب تا انتها، گشت‌و‌گذاری خاطره‌انگیز را در خانه پرداختی تجربه کنید.

خانه پرداختی کجاست؟

کزمان

خانه پرداختی در بخش مرکزی کرمان قرار دارد. این بخش از محله‌های مختلفی تشکیل شده که محله زریسف یکی از مهم‌ترین محله‌های آن به حساب می‌آید. بخش مرکزی درواقع هسته اصلی کرمان قدیم را تشکیل می‌دهد. به همین دلیل بسیاری از خانه های تاریخی کرمان در این منطقه خودنمایی می‌کند. در این زمینه می‌‌توان به ساختمان تاریخی بیمارستان نوریه اشاره کرد. عمارت پرداختی یکی دیگر از این بناهای تاریخی است که در بخش مرکزی کرمان خودنمایی می‌کند. همان‌گونه که اشاره کردیم، زریسف، محله‌ای مهم در بخش مرکزی کرمان است. این محله خیابانی با نام زریسف نیز دارد. عمارت پرداختی در خیابان رزیسف واقع شده است.

خیابانی که از آن صحبت می‌کنیم فاصله کمی با بسیاری از بهترین هتل های کرمان دارد. خیابان‌های انقلاب اسلامی، مدیریت، شهید باهنر (ناصریه)، شهدا، شهدای دارلک، بلوار شهدای پیرانشهر و ۱۷ شهریور به خیابان رزیسف راه دارند. به لطف این شرایط، در هر کجای کرمان که باشید می‌توانید در کمترین زمان به خیابان زریسف برسید و راه عمارت پرداختی را در پیش بگیرید. در انتهای این متن درباره مسیر دسترسی عمارت پرداختی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

معرفی و تاریخچه خانه پرداختی کرمان

خانه تاریخی پرداختی یکی از خانه های تاریخی کرمان

عمارت پرداختی از آن دسته خانه‌های قدیمی کرمان است که نمای بیرونی و طراحی داخلی زیبایی دارد. در اولین نگاه به این خانه چشمتان به جمال آجرکاری زیبایی روشن می‌شود که نمای بیرونی ساختمان را زینت بخشیده است. همان‌گونه که حتماً‌ حدس زده‌اید، خاندان پرداختی در این خانه زندگی می‌کنند. این خاندان از دیرباز تاکنون در این عمارت سکونت دارند. در نتیجه عمارت پرداختی بر خلاف بعضی دیگر از خانه‌ های تاریخی ایران که شرایط مناسبی ندارند، در وضعیت مناسبی قرار دارد.

همان‌گونه که اشاره کردیم، عمارت پرداختی در دوران قاجار ساخته شد. در آن زمان زرتشتی‌های زیادی در کرمان زندگی می‌کردند. یکی از این زرتشتی‌ها که توان مالی مناسبی داشت، عمارتی باشکوه در بخش مرکزی شهر کرمان احداث می‌کند. این عمارت پس از مدتی به فردی با نام فامیلی پرداختی فروخته می‌شود. خاندان پرداختی به این عمارت می‌آیند و زندگی را ادامه می‌دهند. این عمارت از آن زمان به بعد نسل‌اندرنسل به اعضای خاندان پرداختی ارث رسیده است.

معماری خانه پرداختی کرمان

علاقه‌مندان خانه‌های قدیمی ایران به‌خوبی درجریان هستند که حیاط، قسمتی مهم از عمارت‌های قدیمی به حساب می‌آمد. این شرایط درباره عمارت پرداختی نیز صدق می‌کند. پس از ورود به این خانه با حیاطی بزرگ و دلگشا روبه‌رو خواهید شد. آب‌نمایی زیبا در وسط این حیاط قرار دارد تا عمارت پرداختی به لحاظ معماری ایرانی چیزی‌‌ کم‌و‌کسر نداشته باشد. پس از عبور از حیاط باید از راهرویی گذر کنید وبه اتاق‌های عمارت پرداختی برسید. این عمارت با معماری شمالی و جنوبی ساخته شده است. معمار این خانه در قسمت شرقی مکانی برای آفتابگیری اهل منزل در نظر گرفته است. در قسمت غربی نیز با تالاری روبه‌رو هستیم که ۲ راهرو اطراف آن را احاطه کرده است.

بهترین زمان بازدید خانه پرداختی کرمان

علاقه‌مندان سفر به مرکز ایران به‌خوبی درجریان هستند که کرمان آب‌وهوایی گرم و خشک دارد. در نتیجه بهار بهترین زمان برای سفر به این منطقه است. ناگفته نماند آب‌و‌هوای کرمان به اندازه‌ای گرم نیست که تابستان‌های تحمل‌ناشدنی داشته باشد. به همین دلیل اگر گرمایی نیستید، سفر تابستانه به کرمان نیز به شما خوش می‌گذرد. پاییز که از راه می‌رسد، کرمان حسابی خنک می‌شود و حس‌و‌حالی شاعرانه پیدا می‌کند. انصافاً باید گفت کرمان در زمستان حسابی سرد می‌شود و خبری از گردشگر در این ناحیه نیست.

جاهای دیدنی نزدیک به خانه پرداختی کرمان

از آنجایی که عمارت پرداختی در یکی از محله‌های خوش‌مسیر شهر کرمان قرار دارد، بسیاری از جاهای دیدنی این شهر به آن نزدیک هستند. موزه ساعت کرمان، یکی از نزدیک‌ترین این مکان‌هاست. موزه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم مکانی برای نمایش ساعت‌های قدیمی است که فردی با نام آقا ماشاالله کرمانی در طول عمر خود ساخته است. آقا ماشاالله، ساعت‌ساز کرمانی در دوران قاجار بود. آوازه مهارت‌ وی در ساخت ساعت به اندازه‌ای بود که برند سوئیسی معروف وِست اند واچ (West and watch) برای بهبود خط تولید ساعت‌های خود از آقا ماشاالله دعوت کرد. حیف است راهی عمارت پرداختی شوید و سری به موزه ساعت نزنید.

عمارت پرداختی حدود ۲ کیلومتر از بازار بزرگ کرمان دورتر است. این عمارت با حمام گنجعلی‌خان، یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمان ۲.۲ کیلومتر فاصله دارد. قلعه اردشیر نیز یکی دیگر از مکان‌های دیدنی است که فقط ۱ کیلومتر از موزه ساعت کرمان دورتر است.

اطلاعات بازدید خانه پرداختی

برای شما گفتیم که اعضای خاندان پرداختی از دیرباز تاکنون در این عمارت روزگار گذرانده‌اند. هم‌اکنون نیز افرادی از اعضای این خانواده در عمارت پرداختی زندگی می‌کنند. در نتیجه امکان بازدید از داخل این عمارت میسر نیست. با این حال از آنجایی که تماشای منظره بیرونی عمارت پرداختی خالی از لطف نیست، می‌توانید به مشاهده نمای بیرونی عمارت پرداختی بسنده کنید.

مسیر دسترسی خانه پرداختی کرمان

برای رسیدن به عمارت پرداختی باید راهی استان کرمان شوید و راه شهر کرمان را در پیش بگیرید. به این شهر که رسیدید، راه بخش مرکزی کرمان را ادامه دهید. در این بخش به خیابان زریسف بروید. سپس کوچه برزو آمیغی را دنبال کنید تا به کوچه آتشکده برسید. در این کوچه عمارتی با پلاک ۵۱ وجود دارد. عمارت پرداختی در این مکان واقع شده است.

خانه پرداختی کرمان یادگاری خوش نقش‌و‌نگار از دوران قاجار است. این خانه در شرایط مناسبی قرار دارد و جلوه‌های مختلفی از معماری و سبک زندگی کرمانی‌های قدیم را پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. امیدواریم اطلاعاتی که از عمارت پرداختی با شما مطرح کردیم، گردشگری خاطره‌سازی را برایتان در سفر به کرمان رقم بزند. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های سودمند و خاطره‌های خوشی از گردشگری در کرمان دارید، خواهشمندیم این تجربه‌های مفید و خاطره‌های شیرین را در قسمت نظرات با همراهان خود در ره بال آسمان و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

خانه پرداختی در بخش مرکزی کرمان قرار دارد. این خانه در خیابان زریسف، کوچه برزو آمیغی، کوچه آتشکده، پلاک ۵۱ واقع شده است.

خانه پرداختی کرمان، عمارتی است با معماری قجری که در شرایط مناسبی نگهداری شده.

موزه ساعت، بازار کرمان، حمام گنجعلی‌خان و قلعه اردشیر از جاهای دیدنی کرمان است که فاصله کمی با خانه پرداختی دارد.

اعضای خاندان پرداختی در این خانه زندگی می‌کنند و فقط می‌توان از نمای بیرونی عمارت بازدید کرد.

بهار و پاییز بهترین زمان برای گشت‌و‌گذار در کرمان است.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.