پارک کروکودیل قشم | دنیای سرگرمی‌های بی‌حدومرز

0

جزیره قشم بزرگ‌ترین جزیره ایران است که دیدنی‌های فراوان آن، سالانه گردشگران متعددی را به‌سمت خود جذب می‌کند. جاذبه های گردشگری قشم به‌قدری است که بخش اعظم جاهای دیدنی هرمزگان را تشکیل می‌دهند. یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های این جزیره، پارک کروکودیل نوپک قشم است. بی‌شک تجربه تماشای زندگی جانورانی که هم‌خانه‌های ما در کره خاکی هستند، شما را متحول خواهد کرد. کروکودیل‌هایی که آخرین بازماندگان دایناسورها به‌شمار می‌روند، چنان زیبایی و هیبتی در جثه و نگاه نافذ خود دارند که هرکسی را سر جای خود میخ‌کوب می‌کنند. البته تماشای کروکودیل‌ها تمام سرگرمی‌های این پارک را تشکیل نمی‌دهند. پارک نوپک گنج‌های خیره‌کننده دیگری نیز دارد که منتظر شما هستند تا آن‌ها را کشف کنید. پس در ادامه این مطلب با ما هم‌سفر شوید تا به پارک کروکودیل سفر کنیم و علاوه بر آموختن اطلاعات لازم برای سفری بهتر، با واژگان در این مجموعه قدم بزنیم.

معرفی و تاریخچه پارک کروکودیل قشم

پارک کروکودیل قشم در زمستان سال ۱۳۸۹، در ساحل شهر سوزا و در مزرعه‌ای با مساحت ۲۱هزار مترمربع شروع به کار کرد. این مجموعه حاصل کوشش‌های زن و شوهری به‌نام‌های مژگان روستا و بهروز سالاروند است. این زن و شوهر که به قشم مهاجرت کرده بودند، طرح کارآفرینانه خود را در سال ۹۰ وارد بخش گردشگری کردند که تا به امروز تنها جاذبه گردشگری خصوصی قشم محسوب می‌شود. جالب است بدانید این پارک اولین مجموعه پرورش و نگهداری کروکودیل در خاورمیانه است که کار خود را با واردکردن ۸ کروکودیل از کشور مالزی آغاز کرد. امروزه بیش از ۱۰۰ کروکودیل با سنین مختلف در این پارک حضور دارند. در میان این جانوران، بزرگ‌ترین کروکودیل ایران نیز وجود دارد که بازدید از آن، شما را متحیر خواهد کرد.

عکس طاووس پارک کروکودیل قشم

پارک کروکودیل نوپک قشم علاوه بر سرگرمی، برای تحقیقات علمی و آشنایی مردم با این جانور باشکوه نیز مناسب است. در این پارک گردشگران می‌توانند اطلاعات جالبی درباره شیوه زندگی، تخم‌گذاری و تولد کروکودیل‌ها بیاموزند. ناگفته نماند کروکودیل‌های پارک نوپک بیشتر از نوع پروسوس هستند. این نژاد از کروکودیل‌ها در آب شور زندگی می‌کنند و بهترین گونه دنیا برای پرورش محسوب می‌شوند. از این رو این گونه برای پرورش در این پارک انتخاب شدند. البته علاوه بر کروکودیل‌ها، جانوران متعدد دیگری از جمله میمون، سوسمار، طاووس، شترمرغ، ایگوآنا و پرندگان و پستانداران دیگری نیز در پارک کروکودیل قشم زندگی می‌کنند.

پارک کروکودیل قشم کجاست؟

عکس مسیر بزرگراه قشم-درگهان

پارک کروکودیل یکی از جاهای دیدنی قشم در جنوب ایران و در مسیر بزرگراه قشم-درگهان است. جزیره قشم، بزرگ‌ترین جزیره ایران است که حدود ۳۰ کیلومتر با بندرعباس فاصله دارد. این مجموعه با داشتن حیواناتی گوناگون و شگفت‌انگیز، یکی از جذاب‌ترین باغ وحش های ایران محسوب می‌شود.

دیدنی‌های جذاب پارک کروکودیل قشم

پارک کروکودیل نوپک قشم یکی از پارک های ایران است که جانوران حیرت‌آور آن شما را خسته نخواهند کرد. بی‌شک تماشا و کشف زندگی جانوران، تجربه‌ای منقلب‌کننده برای شما خواهد بود که هرگز از یاد نخواهید برد. در ادامه با سرگرم‌کننده‌ترین بخش‌های این پارک آشنا خواهیم شد:

  • قلمروی کروکودیل‌ها

واضح است که بخش کروکودیل‌ها بزرگ‌ترین و جذاب‌ترین بخش مجموعه است. در خانه کروکودیل‌ها نژادهای متنوعی از این جانور زندگی می‌کنند. کروکودیل ارینوکو، کروکودیل نیل، کایمن سیاه و کروکودیل آمریکایی مهم‌ترین گونه‌های این پارک هستند. با واردشدن به این بخش، ابتدا کروکودیل‌های کوچک و جوان را خواهید دید؛ موجوداتی با چشمانی درشت و متعجب که هنوز به هیبت هم‌نوعان پیر خود نرسیده و چهره‌های دوست‌داشتنی‌تری دارند. از آن‌ها که بگذرید، با کروکودیل‌های بزرگ‌تری روبه‌رو می‌شوید تا اینکه به بزرگ‌ترین کروکودیل پارک می‌رسید. طول این جانور معروف ۲۹ ساله، که خان‌بابا نام دارد، به چهار متر و وزن آن به ۴۰۰ کیلوگرم می‌رسد و شکوه خاصی در نگاه نافذ خود دارد.

  • دنیای پرندگان

یکی دیگر از جاذبه‌های نوپک، پرندگان آن هستند. این پرندگان بخش رؤیایی پارک را تشکیل می‌دهند و دیدن آن‌ها، چشمان شما را گرد خواهد کرد. از جمله این پرندگان می‌توان به طوطی سبز، کرکس، شترمرغ آفریقایی، عقاب، مرغ شاخ‌دار و طاووس‌های افسانه‌ای اشاره کرد. آوای این پرندگان و جثه‌های خوش‌تراش آن‌ها، شما را حیرت‌زده خواهد کرد. پیشنهاد می‌کنیم عکس‌های یادگاری خود را در این مکان بگیرید.

  • خانه پستانداران و خزندگان

پستانداران و خزندگان پارک کروکودیل قشم، برگ برنده این پارک هستند. خزندگانی نظیر مارها، سوسمارها و لاک‌پشت‌ها هیجان‌انگیزترین زمان بازدید شما را رقم می‌زنند. علاوه بر آن‌ها، بازدید از قفس اینگوآناهای زیبا می‌تواند تجربه لذت‌بخشی برای شما باشد. بز کوهی، بز تالی و میمون‌های پرتحرک پارک هم جزء سرگرم‌کننده‌ترین بخش‌های مجموعه هستند. علاوه بر آن‌ها، به‌زودی پارکی مخصوص گوزن‌ها و آهوها نیز ساخته خواهد شد.

خدمات و تفریحات در پارک کروکودیل

  • تفریح در پارک کروکودیل

شما تفریحات متنوع و سرگرمی‌های گوناگونی را در این مجموعه تجربه خواهید کرد. از عکاسی گرفته تا تماشای حیوانات متفاوت، این مجموعه لحظات خوشی را برای شما رقم خواهد زد. همچنین شما می‌توانید در محل‌های مشخص‌شده به حیوانات غذا بدهید و با گوش دادن به راهنمای پارک، با دنیای خارق‌العاده این موجودات آشنا شوید.

  • خدمات پارک کروکودیل

عکس خدمات مشاوره‌ای و فروش در پارک کروکودیل

جالب است بدانید پارک کروکودیل قشم، علاوه بر تفریحات متعدد خود، خدمات خاصی را نیز به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. در ادامه با برخی از این خدمات آشنا خواهید شد:

  • فروش کروکودیل: یکی از عجیب‌ترین و جذاب‌ترین خدمات این مجموعه، فروش کروکودیل است. در این مجموعه انواع کروکودیل‌های ریز و درشت وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را بخرید؛ البته این موجودات تنها به مراکزی که محیط مناسب و مجوز نگهداری آن‌ها را دارند، فروخته می‌شود.
  • خدمات مشاوره‌ای: اگر شما مرکز نگهداری از حیوانات یا مجموعه حیات‌وحش دارید، می‌توانید از خدمات مشاوره پارک کروکودیل نوپک قشم بهره ببرید. برای این کار باید درخواست خود را به این مجموعه ایمیل بزنید.
  • آموزش پرورش و نگهداری کروکودیل: در دوره‌های آموزشی نوپک، شما پرورش و نگهداری کروکودیل و مدیریت مزرعه را می‌آموزید. این آموزش خصوصی و همراه با کارورزی ارائه می‌شود.

امکانات رفاهی پارک کروکودیل نوپک قشم

عکس آلاچیق های پارک کروکودیل

پارک کروکودیل قشم امکانات رفاهی متنوعی را به شما ارائه می‌دهد، تا شما بتوانید لحظات خوشی را در این مجموعه سپری کنید. از جمله این امکانات می‌توان به کافی‌شاپ مجموعه اشاره کرد. این کافی‌شاپ روی حوضچه بزرگ و زیبایی، همراه با تعدادی آلاچیق قرار گرفته است. سالن بزرگی هم که امکانات سرمایشی دارد، در این بخش قرار گرفته است.

عکس محوطه بازی کودکان پارک کروکودیل

کنار کافی‌شاپ که بروید، با محوطه بازی کودکان و فروشگاه صنایع دستی روبه‌رو خواهید شد. کودکان عزیز شما می‌توانند در این محوطه به بازی و تفریح بپردازند، در حالی که شما از فروشگاه صنایع دستی برای خود سوغاتی می‌خرید. همچنین اگر شما جزء طبیعت‌گردان در سفر هستید، می‌توانید از امکانات کمپینگ پارک کروکودیل نوپک قشم استفاده کنید. این امکانات شامل آب، برق، حمام و سرویس بهداشتی، به‌همراه فضای اقامتی و رستوران می‌شوند.

آشنایی با کروکودیل‌ها

آشنایی بیشتر با کروکودیل‌ها، می‌تواند هیجان و شگفتی بازدید از پارک کروکودیل نوپک قشم را تشدید کند. پس این بخش را از دست ندهید:

کروکودیل خزندگان بازمانده از دایناسورها هستند. قدرت اصلی این خزندگان چهاردست‌وپا در فک و آرواره‌های تیزشان است. کروکودیل‌ها در در خشکی زندگی می‌کنند؛ اما در آب تخم‌گذاری می‌کنند. جالب است بدانید این جانوران سه پلک دارند: پلک اول از بالا به پایین، پلک دوم از پایین به بالا و پلک سوم از جلو به عقب. پلک سوم آن‌ها مانند عینک شنا عمل کرده و به آن‌ها کمک می‌کند زیر آب شفاف ببینند. همچنین آن‌ها دارای ۶۸ دندان هستند که سالانه می‌ریزند و جایگزین می‌شوند.

عکس حمله غافل‌گیرانه کروکودیل ها در پارک کروکودیل

کروکودیل‌ها مهارت خاصی در شکار دارند. آن‌ها صبور هستند و با آرامش کامل طعمه خود را زیرنظر می‌گیرند، تا در زمان مناسب حمله غافل‌گیرانه کنند. کروکودیل‌ها با تخم‌گذاری در آب تولید مثل می‌کنند و تخم آن‌ها پس از سه ماه متولد می‌شود.

  • فرق کروکدیل با تمساح

حتماً تشخیص کروکودیل و تمساح برای شما هم سخت است. هرچند این دو جانور شباهت‌هایی متعددی دارند؛ اما از لحاظ ژنتیکی فاصله دوری از هم دارند. بخشی از این تفاوت‌ها، ظاهری است که با استفاده از آن‌ها می‌توانید آن‌ها از هم تشخیص بدهید. کروکودیل‌ها پوزه‌های بلند، تیز و V شکل دارند، در حالی که تمساح‌ها پوزه‌های کوتاه، پهن و U شکل دارند. 

دیدنی‌های اطراف پارک کروکودیل نوپک قشم

خوشبختانه جزیره قشم مملو از جاذبه‌های گردشگری است. ازاین‌رو، پس از بازدید از پارک کروکودیل نوپک قشم می‌توانید به آن‌ها سر بزنید و بیکار نخواهید ماند. بعضی از نزدیک‌ترین دیدنی‌های قشم به این پارک شامل گورستان تاریخی روستای تم سینیتی، جزیره ناز و دره افسانه‌ای ستارگان می‌شوند. همچنین امکانات تفریحی گوناگونی نظیر مراکز غواصی نیز اطراف این مجموعه وجود دارند.

مسیر دسترسی به پارک کروکودیل

برای رسیدن به محل پرورش کروکودیل قشم چند راه دارید. با توجه به اینکه راه هوایی یا زمینی را پیش می‌گیرید، می‌توانید از مسیرهای زیر استفاده کنید:

  • سفر هوایی

اگر با هواپیما به قشم و پارک کروکودیل آن سفر می‌کنید، کافی است در فرودگاه قشم فرود بیایید؛ از آنجا تاکسی کرایه کنید و در بزرگ‌راه قشم-درگهان به پارک نوپک در ۷ کیلومتری شهر برسید.

  • سفر زمینی

اگر بدون خودروی شخصی قصد سفر به قشم را دارید، با قطار یا اتوبوس خودتان را به بندرعباس برسانید. از آنجا به اسکله شهید حقانی بروید و سوار اتوبوس دریایی به مقصد قشم شوید. اگر دریا طوفانی نباشد، هر روز از ساعت ۶ صبح تا ۱۱ شب می‌توانید از این اتوبوس‌ها استفاده کنید.

اگر قصد دارید با خودروی شخصی به پارک کروکودیل قشم برسید، باید پس از رسیدن به بندرعباس، حدود ۳۰ کیلومتر به‌سمت بندر پل حرکت کنید. در آنجا خودرو را با استفاده از لندینگ کرافت به بندر لافت جزیره قشم ببرید و بقیه مسیر را طبق توضیحات قبلی رانندگی کنید.

هزینه ورودیبرای بزرگسالان ۱۵ هزار تومان و برای کودکان ۴ تا ۸ سال ۱۰ هزار تومان
ساعت بازدید8 صبح تا 8 شب
شماره تماس07691026017
آدرساستان هرمزگان، جزیره قشم، بین بزرگراه قشم-درگهان

اکنون که با ره بال آسمان به جزیره رویایی قشم سفر کردید و در پارک کروکودیل قدم زدید، وقت آن رسیده چمدانتان را ببندید و خودتان را برای سفر واقعی به قشم و این پارک آماده کنید. شما چه اطلاعاتی از کروکودیل‌ها دارید؟ کدام بخش از این پارک بیشتر شما را به هیجان آورد؟ جانور موردعلاقه شما در این مجموعه چیست؟ اگر به قشم سفر و از این مجموعه بازدید کرده‌اید، لطفاً تجربه خود را برای ما بنویسید.

این پارک در جزیره قشم قرار دارد.

در روزهای عادی از ۸ صبح تا ۸ شب، روزهای تعطیل از ۸ تا ۱۰ شب و در ماه رمضان از ۹ صبح تا ۱ بعدازظهر و از ۶ عصر تا ۸ شب.

حتماً به مسئول مجموعه گزارش دهید و خودتان از اقدام کردن خودداری کنید.

تنها در محل‌های مشخص‌شده می‌توانید این کار را بکنید.

به‌خاطر آب‌وهوای شرجی قشم، اواسط پاییز تا اواسط بهار، بهترین زمان سفر به این جزیره محسوب می‌شود.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.